...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Docenianie już zawsze będzie ważne

Zadbanie o dobrostan pracowników i docenianie już od kilku lat są w ścisłej czołówce najważniejszych atrybutów, które brane są pod uwagę zarówno przez kandydatów szukających pracy, jak i pracowników. Zwłaszcza tych, którzy zastanawiają się, czy zmienić swojego pracodawcę, na takiego, który docenia na co dzień. HRM Institute po raz drugi przeprowadził projekt SIŁA DOCENIANIA, którego celem jest szerzenie wiedzy na temat znaczenia doceniania, feedbacku i radości w pracy wśród pracodawców, pracowników i kandydatów. Jednym z elementów tego projektu jest Raport SIŁA DOCENIANIA 2022, w którym, oprócz wyników badania przeprowadzonego wśród pracowników z Polski, znajdują się dobre praktyki pracodawców zaproszonych do udziału w projekcie.

 

Dbanie o dobrostan pracowników i ich docenianie w pracy to rozsądny i naturalny model zarządzania zespołami w firmach, a korzyści z tych działań wykraczają daleko poza tworzenie przyjemnej atmosfery w firmie. Strategiczny i szczegółowy plan doceniania pracowników może być potężnym narzędziem budującym zaangażowanie pracowników. Ułatwia także zatrzymanie wartościowych pracowników. To pierwszy powód, dla którego każdy pracodawca powinien zadbać o docenianie swoich pracowników w sposób strategiczny.

Anna Macnar, CEO w HRM Institute

 

Docenianie nie jest naturalną skłonnością człowieka, nasz mózg ewolucyjnie nastawiony jest raczej na wychwytywanie zagrożeń, czegoś co nie działa. Dlatego warto i trzeba o tym przypominać. (…) Kultura doceniająca stanowi ważny element przyciągający pracowników i napędzający ich do działania

Julia Węglicka z Banku BNP Paribas, Partner projektu SIŁA DOCENIANIA

 

Kultura doceniania to coś więcej niż mówienie „dziękuję” – choć to również ważne. To cały system wartości, którego głównym celem jest budowanie zaangażowanych zespołów składających się z zadowolonych ludzi. (…) Kultura doceniania staje się faktem wtedy, kiedy jest wielopoziomowa.

Magdalena Dorożyńska i Iwona Szramik z Capgemini Polska, kolejnego Partnera projektu

Docenianie jest ważne w każdych czasach

Zarówno tegoroczne, jak i ubiegłoroczne badanie „Siła doceniania” przeprowadzone było w czasie, kiedy wydawać by się mogło, że nie myślimy o takich tematach jak docenianie w pracy. Najpierw pandemia, a potem wybuch wojny w Ukrainie. Mimo tego 99% ankietowanych w naszym badaniu uznało, że docenianie w pracy jest dla nich ważne. W każdych czasach chcemy wiedzieć, że nasze wysiłki są dostrzegane i doceniane, a nasza praca ma sens.

 

Docenianie przynosi korzyści pracownikom i pracodawcom

Pracodawcy szukają różnych sposobów na zwiększenie zaangażowania i motywacji pracowników. Tymczasem sami ankietowani wskazują, że docenianie jest w tym zakresie bardzo skuteczne. 77% ankietowanych potwierdza, że docenianie motywuje ich do dalszej pracy, a 58% uważa, że zwiększa ich zaangażowanie. Docenianie sprawia również, że pracownicy czują, że ich praca jest dostrzegana i podnosi się ich samoocena.

Potrzeba uznania, zauważenia i docenienia jest naturalną ludzką emocją. Zaspokojenie tych potrzeb sprawia, że człowiek czuje się dostrzeżony i wzrasta jego poziom samozadowolenia – twierdzi Magdalena Dorożyńska z Capgemini Polska.

Pracownicy coraz częściej wiedzą, że ich lojalność i ciężka praca są cenne. Oczekiwanie uznania tego wkładu i docenianie ich nie wydaje się być zbyt wygórowane. Pracownik zawsze może zmienić pracodawcę. Pytanie czy pracodawców na to stać i czy nie warto spełnić tych oczekiwań? – podkreśla Anna Macnar.

Sposób świadczenia pracy a docenianie

W czasach pracy zdalnej pracodawcy zauważyli, że w rozproszonych zespołach trudniej utrzymać zaangażowanie i relacje z firmą. W wielu organizacjach położono nacisk na to, żeby te relacje utrzymać i w czasie spotkań online znaleźć na to czas. Wygląda na to, że się to udało, ponieważ najbardziej doceniani czuję się ankietowani, którzy pracują zdalnie i hybrydowo (niemal po 2/3 wskazań).  Poczucie doceniania osób, które pracują stacjonarnie jest aż o 20 punktów proc. niższe (tylko 44% wskazań).

 

Pandemia trwale wpłynęła na nasz sposób pracy – w banku duża część pracowników

może pracować zdalnie, dlatego w 2022 roku postawiliśmy stronę z wirtualnymi kartkami doceniającymi. (…) Akcja nie ograniczyła się tylko do 5. marca, kartki były wysyłane przez kolejne dni, w sumie nasi pracownicy wysłali 9,5 tysięcy kartek. Pracownicy komentowali, że to fajna akcja i najmilsza chwila oddechu w tych trudnych dniach. – wspomina Julia Węglicka z Banku BNP Paribas.

 

Każdego pracodawcę stać na docenianie

Ankietowani pytani o najbardziej preferowane formy doceniania wskazują, że są to: pozytywna informacja od przełożonego (60% wskazań) i gratyfikacja finansowa (59%). Pozytywna informacja od przełożonego jest szczególnie ważna dla kobiet, z kolei mężczyźni zdecydowanie bardziej wolą otrzymać gratyfikację finansową. Na kolejnych miejscach znalazły się podziękowanie na forum i zwykłe podziękowanie. Te formy doceniania można wdrożyć od razu – warto spróbować i zobaczyć, jak zmieni się atmosfera w pracy.

Zastanawiasz się, w jaki sposób twoja organizacja może obrać #KierunekDocenianie? Pamiętaj, że nie chodzi w nim o wielkie gesty, ale codzienną obecność i zauważenie drugiej osoby. W McDonald’s Polska zależy nam na tym, by każdy, kto angażuje się i pracuje na nasze wspólne sukcesy, wiedział, że jego praca jest ważna. Zacznij i doceń siebie za swoje pierwsze kroki na drodze doceniania! – mówi Anna Kiełczewska, Senior Manager, Talent and Employer Reputation & Engagment Leader w McDonald Polska.

Feedback w organizacjach

Pochwała za dobrze wykonaną pracę ma sens, jeśli wiemy, za co jesteśmy chwaleni. Informacja zwrotna jest nieodłączną częścią doceniania. Tymczasem program feedbacku funkcjonuje w 43% firm, w których pracują ankietowani.

Dla pracowników ważne jest, żeby nie tylko wiedzieli, że coś robią dobrze czy źle, ale potrzebują również konkretów dotyczących oceny ich pracy. Uczestnicy badania najbardziej chcieliby otrzymywać szczegółową konstruktywną informację zwrotną (58% ankietowanych) lub ogólną konstruktywną informację zwrotną (31%).

Najczęściej otrzymujemy informacje zwrotne podczas oceny okresowej (23% wskazań). Około 20% badanych otrzymuje feedback raz na tydzień lub raz na miesiąc. 13% ankietowanych nigdy nie dostaje informacji zwrotnych w pracy.

Bardzo poważnie podchodzimy do budowania kultury feedbacku, a docenianie jest jej ważną częścią. (…) Nie czekamy pół roku, do rozmowy okresowej, żeby powiedzieć komuś, że coś dobrze zrobił – dobre praktyki w Biedronce

Chcemy mieć czas na radość w pracy

Radość w pracy jest ważna dla 99% ankietowanych, a jednocześnie tylko 45% badanych uważa, że w ich organizacjach radość w pracy jest ważnym tematem.

 

W pracy spędzamy dużą ilość czasu – warto, żeby było to miejsce przyjazne i motywujące do działania – zauważa Julia Węglicka z BNP Paribas

 

Ankietowani kojarzą radość w pracy w pierwszej kolejności z atmosferą, w której mogą czuć się swobodnie i nie boją się wyrażać swoich poglądów (87% wskazań). Na drugim miejscu znalazła się praca z ludźmi z poczuciem humoru (47%), a trzecie miejsce zajmuje pozytywny feedback i docenianie ze strony pracowników i szefa (37%).

 

Korzyści z radości w pracy

Czas na radość w pracy wg ankietowanych może poprawić relacje w pracy (75% wskazań), zmniejszyć stres i napięcie (74%), a także dodawać energii do działania (71%). Pracownicy, którzy mają czas na radość w pracy, są bardziej zaangażowani (56% odpowiedzi) i zmotywowani (61%), zwiększa się ich kreatywność (51%) oraz pracują efektywniej (45%). Warto zadbać o czas na radość w pracy.

 

Raport bezpłatnie można pobrać ze strony: siładoceniania.pl

Organizator projektu SIŁA DOCENIANIA: HRM Institute

Partner Projektu: Bank BNP Paribas, Capgemini Polska

Uczestnicy Projektu: Jeronimo Martins (Biedronka), McDonald Polska

Patroni medialni: Nais, hrlink.pl, Goldenline, Brief, Dream Employer, Mamopracuj.pl, helloHR

Informacje na temat projektu: siładoceniania.pl


HRM Institute posiada bogate doświadczenie w kształtowaniu wizerunku pracodawcy, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji. Od wielu lat współpracuje z wiodącymi pracodawcami w Polsce w zakresie projektów badawczych (wewnętrznych i zewnętrznych), strategii EB i działań komunikacyjnych. Dzieli się wiedzą w czasie konferencji i warsztatów. www.hrminstitute.pl

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Benefity finansowe odpowiedzią na oczekiwania pracowników [BADANIE]

badanie benefity pracownicze

Karty sportowe, zwrot kosztów zakupu okularów czy ubezpieczenia grupowe – to pewien standard benefitów oferowanych dotychczas przez pracodawców. Jednak pandemia koronawirusa i kryzys gospodarczy pogorszyły sytuację wielu rodzin, powodując, że wiele osób, w tym pracownicy, baczniej ogląda teraz każdą złotówkę i zwraca uwagę na stan swojego konta. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przez GFK na zlecenie PZU Cash na reprezentatywnej grupie 800 respondentów zatrudnionych na umowę o pracę.

zrodlo stresu dla pracownikow
Źródło: badanie GfK dla portalu Cash

Okazuje się, że ostatnich kilkanaście pandemicznych miesięcy negatywnie odczuła w swoich portfelach 1/3 pracowników. Z drugiej strony, pandemia wpłynęła pozytywnie na zmianę postaw pracowników w kwestii oszczędzania. Co trzeci badany zaczął odkładać pieniądze, mimo że wcześniej nie miał tego w zwyczaju. Natomiast pracownicy, którzy już przed wybuchem pandemii starali się oszczędzać, teraz robią to bardziej sumiennie. Martwić może to, że aż 40 proc. ankietowanych przyznaje, że nie ma żadnych oszczędności. Równo 50% uczestników badania przyznało, że pieniędzy wystarcza im na co dzień, chociaż brakuje na niespodziewane, większe wydatki. Aż 34% pracowników 3-4 razy do roku zdarza się brak środków na koncie.

Bezpieczeństwo finansowe pracowników to temat, który zyskał szczególnie na znaczeniu ze względu na zawirowania ekonomiczne spowodowane przez pandemię. Cash to element zintegrowanego ekosystemu pozapłacowych benefitów pracowniczych, tworzonego w ramach strategii Grupy PZU na lata 2021-2024. Łączymy prostotę uzyskania wsparcia finansowego całkowicie zdalnie z atrakcyjnym oprocentowaniem – wszystko to bez ukrytych kosztów dodatkowych. Przy okazji dajemy pracodawcom benefit na miarę oczekiwań ich pracowników.

Weronika Dejneka, prezes zarządu PZU Cash

Uczestnicy badania zostali również poproszeni o wskazanie benefitów pracowniczych, które są dla nich atrakcyjne i naprawdę ważne. Wśród czołowych odpowiedzi aż trzy dotyczą typowo finansowego wsparcia. Zdaniem ankietowanych, tego rodzaju benefity mają realny wpływ na podniesienie ich komfortu życiowego. Potwierdza to, że trend budowania strefy komfortu finansowego pracownika (z ang. financial wellness) na dobre zawitał do Polski. Jest to istotne również ze względu na kondycję psychiczną, bo – jak wynika z badania – sytuacja finansowa jest jednym z najsilniejszych źródeł stresu dla pracowników. Brak możliwości utrzymania równowagi między wydatkami a posiadanymi źródłami finansowania może mieć bezpośredni wpływ na zaangażowanie pracowników, efektywność i uważność w realizacji powierzonych im zadań.

Odpowiedzią na nowe wzywania i zmianę w oczekiwaniach benefitowych pracowników jest portal Cash. Umożliwia on pracodawcom oferowanie atrakcyjnie oprocentowanych pożyczek dla osób zatrudnionych w ich przedsiębiorstwach. Zdaniem uczestników badania, benefit w postaci pożyczki związanej z miejscem zatrudnienia zwiększyłby zaufanie do tej formy finansowania, bo pracodawca nie wprowadzi pracownika w błąd i nie będzie oferował ryzykownych dla pożyczkobiorcy rozwiązań. Oczywiście korzyści jest więcej. Ankietowani wymieniali również zwiększenie lojalności pracowników w stosunku do firmy czy wzrost atrakcyjności pracodawcy na rynku pracy.

O trend financial wellnes i oczekiwania pracowników związane z bezpieczeństwem finansowym zapytaliśmy Weronikę Dejnekę, prezes zarządu PZU Cash:

Weronika Dejneka

Czy trend financial wellness zawitał do Polski dopiero na skutek pandemii?

W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych rozwiązania z zakresu financial wellness funkcjonują od lat i są standardem. Na tych rynkach pandemia dodatkowo zwiększyła zainteresowanie pracodawców oraz pracowników tego typu rozwiązaniami. W Polsce trend dotyczący programów z obszaru bezpieczeństwa finansowego pracowników zaczął się powoli rodzić już przed pandemią. Pandemia jednak na pewno zachęciła pracodawców do weryfikacji ich dotychczasowej oferty benefitowej, która w nowej sytuacji często straciła rację bytu. Ta świadomość skłania działy HR do poszukiwania nowych rozwiązań, które dadzą pracownikom wsparcie w codziennym życiu, w tym w dziedzinie finansów osobistych.

najbardziej atrakcyjne benefity dla pracownikow
Źródło: badanie GfK dla portalu Cash

Jakich benefitów finansowych oczekują pracownicy?

Okazuje się, że dla pracowników bardzo istotne, a co za tym idzie atrakcyjne, staje się realne wsparcie w obszarze finansowym. Dzieje się tak między innymi dlatego, że sytuacja finansowa jest dla nich jednym z najsilniejszych źródeł stresu, zaraz po zdrowiu i szczęściu rodzinnym. W badaniu przeprowadzonym na zlecenie portalu Cash respondenci w czołówce wskazali aż trzy benefity typowo finansowe: niskooprocentowaną pożyczkę, bony podarunkowe i bezzwrotną zapomogę. Ich zdaniem, takie benefity posiadają rzeczywisty wpływ na podniesienie ich komfortu życiowego.

Mówi się, że benefity pozapłacowe, mają coraz mniejsze znaczenie dla pracowników. Jak wynika z badania, bezpieczeństwo finansowe jest jednak nadal bardzo ważne. Na co zatem pracodawcy powinni zwracać uwagę, tworząc systemy motywujące i wspierające pracowników, by odpowiadać na ich potrzeby?

Nowa sytuacja rodzi nowe potrzeby i działy HR na pewno nie mogą przechodzić obok tego obojętnie. Chwilowe problemy finansowe pracowników związane np. z większymi niż zwykle wydatkami, które zaprzątają uwagę pracowników, przekładają się również na poziom realizowanych zadań i mogą skutkować spadkiem efektywności. Badanie pokazuje, że pracownicy w pracodawcy widzą partnera, który pomoże im w niespodziewanych wyzwaniach finansowych i zapewni realne wsparcie, kiedy tego będą potrzebować. Wysoko oceniają pomysł włączenia rozwiązań z zakresu financial wellness do oferty benefitów firmowych. To duży kapitał zaufania.

opinie pracowników pożyczki
Źródło: badanie GfK dla portalu Cash

Badanie zostało zrealizowane w grudniu 2020 przez firmę badawczą GfK na zlecenie portalu Cash techniką badawczą CAWI (wywiady internetowe) na reprezentatywnej grupie 800 zatrudnionych na umowę o pracę (bez właścicieli jednoosobowych firm/osób samozatrudnionych). 

Raport z badania w pełnej wersji będzie dołączany do materiałów pokonferencycjnych dla uczestników Dream Employer Summit 2021.

Dołącz do wydarzenia! Do 6 czerwca bilety LAST CALL w niżej cenie!

SPRAWDŹ AGENDĘ WYDARZENIA!


Źródło: PZU Cash 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF