Pociąg z napisem DORA odjeżdża. Surowe kary dla firm

Fot. Katarzyna Armińska-Waszczyk/Kancelaria armińska radcowie prawni

Rozporządzenie DORA to wciąż dla wielu podmiotów finansowych oraz ich dostawców usług z sektora ICT pieśń przyszłości. Tymczasem zegar tyka i do stycznia 2025 r., kiedy nowe przepisy zaczną obowiązywać, zostało coraz mniej czasu. Te podmioty sektora finansowego, które nie będą zgodne z rozporządzeniem w godzinie zero, boleśnie odczują to m. in. w swoich bilansach. Właśnie opublikowano projekt dostosowujący polskie ustawy do nowego prawa, gdzie określono surowe kary za nieprzestrzeganie DORA.

Nie jest wiedzą tajemną, że skuteczne egzekwowanie prawa wymaga ustalenia sankcji za jego nierespektowanie. Tak też jest z DORA. Unijne Rozporządzenie o operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego zawiera szereg artykułów poświęconych zagadnieniom kontroli i nadzoru, a także możliwości zastosowania kar administracyjnych i środków naprawczych. Środki te będą dotyczyć wszystkich podmiotów rynku finansowego, które mają obowiązek stosować przepisy DORA. Osobną kategorią kar zostaną objęci kluczowi zewnętrzni dostawcy usług ICT. W ich przypadku system nadzoru i kar jest nieodłącznym elementem tzw. ram nadzoru nad kluczowymi zewnętrznymi dostawcami usług ICT – jednego z kluczowych filarów DORA. 

Dostęp do dokumentów, kontrole i przesłuchania dla właściwego organu”

Nad przestrzeganiem zasad zgodności z DORA będzie czuwać organ właściwy dla instytucji płatniczych, kredytowych czy ubezpieczycieli, czyli Komisja Nadzoru Finansowego. Na stronie internetowej tej instytucji działa mikroserwis dotyczący informacji o DORA.

O karach administracyjnych i środkach naprawczych za nieprzestrzeganie rozporządzenia DORA będą decydować państwa członkowskie w przyjętych przez siebie aktach prawnych. Te akty jednak nie będą działać w próżni, ponieważ DORA zawiera szereg wytycznych i zasad, które muszą być spełnione w celu prawidłowego sprawowania nadzoru. Wiadomo, że KNF będzie miał szerokie uprawnienia, jeśli chodzi o możliwość ustalenia potencjalnych naruszeń. Będzie on mógł m. in.:

  • mieć dostęp do wszelkich dokumentów lub danych, które uzna za istotne z punktu widzenia wykonywania swoich obowiązków;
  • przeprowadzać dochodzenia lub kontrole na miejscu. W ramach tych czynności przedstawiciele podmiotów finansowych mogą być wzywani do złożenia ustnych lub pisemnych wyjaśnień, a każda osoba fizyczna lub prawna, która będzie miała stosowną wiedzę, będzie mogła być przesłuchana w celu zbierania informacji będących przedmiotem dochodzenia, o ile wyrazi na to zgodę;
  • zastosować środki naprawcze w odniesieniu do naruszeń wymogów rozporządzenia DORA. 

Nakazy, publiczna demaskacja, a nawet 21 mln złotych kary

Organ nadzoru, żeby mógł efektywnie pełnić swoją funkcję, będzie posiadał w swoim arsenale narzędzia umożliwiające mu egzekwowanie należytego stosowania wymogów z DORA. Narzędzia te powinno zapewnić mu państwo członkowskie, które powierzy właściwemu organowi uprawnienie do stosowania kar administracyjnych lub środków naprawczych w przypadku naruszeń rozporządzenia. Ustawodawca unijny daje tu jednak pewne wytyczne, które krajowe prawodawstwo musi wziąć pod uwagę. Rządowe Centrum Legislacji 18 kwietnia opublikowało projekt dostosowujący polskie ustawy do nowego prawa.

Do zestawu narzędzi dostępnych KNF należeć więc będzie m. in. wydanie danemu podmiotowi nakazu zaprzestania działań naruszających rozporządzenie oraz aby powstrzymał się od ponownego podejmowania tego postępowania. Kolejnym jest zakaz pełnienia funkcji członka zarządu, rady nadzorczej albo innej funkcji kierowniczej osobie odpowiedzialnej za naruszenie przez okres od miesiąca do roku. Ostatecznym środkiem, jaki będzie mógł zastosować organ nadzoru w razie notorycznych naruszeń będą kary pieniężne. W przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej może być to nawet kwota 20 869 500 zł lub 10 proc. przychodów netto z ostatniego roku, a w przypadku osoby fizycznej nawet 3 042 410 zł.

DORA przewiduje także wydawanie publicznych ogłoszeń, w ramach których mogą zostać ujawnione do wiadomości publicznej informacje wskazujące tożsamość osoby oraz charakter naruszenia. Dotyczy to także danych osoby fizycznej, na przykład prezesa spółki, w której stwierdzono naruszenie. 

Najwyższa kara? Możliwa, ale nie od razu

Sposób procedowania, stosowania środków naprawczych i kar administracyjnych jest już znany przedsiębiorstwom z innych aktów prawnych. Również rozporządzenie RODO przewiduje ich miarkowaniei takie postępowanie, aby przede wszystkim dążyć do zaprzestania naruszeń i zgodności z rozporządzeniem, a sankcje finansowe stosować dopiero za największą skalę nieprawidłowości. W podobny sposób kwestie te rozstrzyga DORA w odniesieniu do podmiotów finansowych. Stąd ustalając rodzaj i poziom kary administracyjnej lub środka naprawczego, organ nadzoru bierze pod uwagę: zakres, to, czy naruszenie ma charakter umyślny, czy jest wynikiem zaniedbania oraz szereg innych okoliczności.

Dlatego zanim właściwy organ zdecyduje o karze dla podmiotu nieprzestrzegającego lub niedostosowanego do wymagań DORA, w pierwszej kolejności weźmie pod uwagę takie czynniki, jak m. in.:

  • istotność naruszenia, jego wagę oraz czas trwania;
  • stopień przyczynienia się osoby fizycznej lub prawnej do naruszenia, a także sytuację finansową osoby odpowiedzialnej za doprowadzenie do niezgodności lub naruszenia;
  • skalę korzyści uzyskaną przez podmiot finansowy albo skalę strat, a także, o ile będzie można to ustalić, straty poniesione przez osoby trzecie w wyniku naruszenia. 

Organ będzie brał również pod uwagę, w jakim zakresie podmiot z nim współpracował oraz czy wcześniej już miały miejsce naruszenia, czy jest to może pierwszy taki przypadek. 

Szczególne kary dla kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT 

Ramy nadzoru nad kluczowymi zewnętrznymi dostawcami usług ICT przewidują postępowanie oraz kary dla szczególnej kategorii podmiotów wyznaczonych zgodnie z odpowiednimi przepisami DORA. Wiodący organ nadzorczy (wskazany przez Europejski Urząd Nadzoru) posiada szczególne uprawnienia wobec wskazanych dostawców usług ICT, które obwarowane są oddzielnym rodzajem kar. To tzw. okresowa kara pieniężna, która jest nakładana za każdy dzień, do czasu zastosowania się do środków wskazanych przez wiodący organ nadzorczy. Jej wysokość może wynieść maksymalnie 1 proc. średniego dziennego światowego obrotu kluczowego dostawcy usług ICT w poprzedzającym roku obrotowym. 

Za co można otrzymać taką karę? Za całkowite lub częściowe niedostosowanie się do środków, które podmiot powinien podjąć w wyniku tego, że wiodący organ nadzorczy np. wystąpi z wnioskiem o przekazanie stosownych informacji i dokumentów, będzie prowadził ogólne dochodzenia i kontrole, wystąpi z wnioskiem o złożenie sprawozdań po zakończeniu działań nadzorczych albo wyda zalecenia dotyczące wskazanych obszarów. Kara ta nie może być stosowana dłużej niż przez sześć miesięcy po powiadomieniu kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT o decyzji nakładającej tę karę. 

Pociąg z napisem DORA odjeżdża. Pozostało kilka miesięcy

Dokładny zakres kar administracyjnych i środków naprawczych, związanych z nieprzestrzeganiem założeń DORA powinien być znany przed 17 stycznia 2025 roku. Do tej daty państwa członkowskie muszą m. in. powiadomić Komisję o przepisach ustawowych, wykonawczych i administracyjnych wykonujących przepisy rozdziału dotyczącego kar i postępowań w sprawach o naruszenie. Wtedy będzie też wiadomo, czy Polska zdecyduje się na pozostanie przy środkach administracyjnych, czy przyjmie przepisy karne odnoszące się do naruszeń wymogów DORA. 

Wszyscy pamiętamy, jaką rewolucję kilka lat temu wywołało wejście w życie rozporządzenia RODO. Zmiany wprowadzone przez DORA będą podobnej skali, bo jest to akt będący ważnym elementem transformacji cyfrowej i cyberbezpieczeństwa całej Unii Europejskiej. Największe podmioty finansowe oraz ich podwykonawcy od dawna pracują już nad audytem swoich procedur i szkolą swoje zespoły wiedząc, że do wymaganych zmian nie da się dostosować w miesiąc czy dwa. Zwlekanie w tej sprawie może wywołać poważne konsekwencje w obszarze odporności cyfrowej, a potencjalna kara pieniężna jest tylko jedną z nich.

Radca prawny Katarzyna Armińska-Waszczyk

Radca prawny Katarzyna Armińska-Waszczyk prowadzi w Gdańsku kancelarię wdrożeniową armińska radcowie prawni. Od początku działalności zawodowej współpracuje z dużymi spółkami z branży technologicznej. Jest entuzjastką nowych technologii, prawa własności intelektualnej i prawa do prywatności. Interesuje się prawem przyszłości, a Legal Design, którego jest szczerą wyznawczynią, łączy ze swoją pasją, czyli sztuką. Swoje doświadczenia w pracy dla dużych firm przekłada na dostępne, proste i przyjazne dokumenty dla osób fizycznych i przedsiębiorstw.. Wykorzystując ideę Legal Design, stworzyła sklep internetowy www.arminska.pl/sklep, w którym nie-prawnicy mogą kupić i samodzielnie wypełnić potrzebne im umowy i regulaminy.

oLIVE media to butikowa agencja digital, social media i public relations, która powstała z zamiłowania do sztuki komunikowania i rozwijających się nowych mediów. Nad strategiami pracujemy holistycznie. Firma to dla nas nie tylko jej historia, wartości, produkty i usługi czy wizja rozwoju. To przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Tylko kompleksowe prowadzenie działań w tych obszarach, pozwala na strategiczne komunikowanie oraz realizację celów wizerunkowych i biznesowych firmy.

oLIVE media

Food Town w Fabryce Norblina pełen ludzi! Kolejna edycja Social Town zakończona sukcesem

W minioną niedzielę, 28 kwietnia 2024 roku, odbyła się kolejna edycja wydarzenia Social Town. Jak co miesiąc, w trakcie wydarzenia organizowanego przez Wojtka Kardysia wraz z agencją oLIVE media, eksperci podjęli tematykę skupioną wokół social mediów i nowych technologii. Tym razem dyskusja dotyczyła zagrożeń, ale i szans wynikających z rozwoju sztucznej inteligencji. Sala w Food Town w Fabryce Norblina wypełniła się słuchaczami po brzegi.

Wśród prelegentów tego wyjątkowego wydarzenia znaleźli się wybitni eksperci branży technologicznej. Aleksandra Pędraszewska z firmy Eleven Labs (pierwszy polski jednorożec, startup wart miliard dolarów), opowiedziała o możliwościach generatywnego audio czyli o przyszłości, w której każdy bez problemu będzie mógł tworzyć wersję samego siebie mówiącego w 190 językach. 

Drugim gościem był Adrian Kilar, najpopularniejszy youtuber w Polsce specjalizujący się w treściach dotyczących sztucznej inteligencji, który zdradził, jak krok po kroku stworzyć wirtualną osobę/avatara.

Głównym punktem programu były panelowe dyskusje z udziałem prelegentów, do których dołączyła znana konsultantka i strateżka ds. AI, Dominika Bucholc. Panel cieszył się dużym zainteresowaniem publiczności, która, zadając liczne pytania i wnosząc cenne uwagi,  aktywnie uczestniczyła w wydarzeniu. Najbardziej zaangażowani widzowie  otrzymali książki ufundowane przez wydawnictwo One Press.

Kolejne spotkanie z cyklu Social Town odbędzie się po letniej przerwie we wrześniu. Organizatorzy, Wojtek Kardyś i Olivia Drost, serdecznie zapraszają wszystkich zainteresowanych do udziału w następnych edycjach, które stanowią ważną platformę do nauki i dyskusji na tematy związane z nowymi technologiami oraz mediami społecznościowymi. Zachęcamy do śledzenia na Facebooku profilu Social Town, aby być na bieżąco z informacjami o planowanych wydarzeniach.

oLIVE media to butikowa agencja digital, social media i public relations, która powstała z zamiłowania do sztuki komunikowania i rozwijających się nowych mediów. Nad strategiami pracujemy holistycznie. Firma to dla nas nie tylko jej historia, wartości, produkty i usługi czy wizja rozwoju. To przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Tylko kompleksowe prowadzenie działań w tych obszarach, pozwala na strategiczne komunikowanie oraz realizację celów wizerunkowych i biznesowych firmy.

oLIVE media

Poznaj lepiej AI już w tę niedzielę podczas Social Town!

Jak używać AI, żeby życie stało się prostsze? Czy sztuczna inteligencja zastąpi nas w miejscach pracy? Na te pytania odpowiedzi poszukują eksperci podczas trzeciego w tym roku wydarzenia Social Town, które już 28 kwietnia odbędzie się w Food Town w warszawskiej Fabryce Norblina. Spotkanie poprowadzą Olivia Drost i Wojtek Kardyś.

Sztuczna inteligencja to od kilkunastu miesięcy jeden z najpopularniejszych tematów debaty publicznej. Media prześcigają się w publikowaniu informacji o kolejnych osiągnięciach AI i o branżach, których pracownicy mają być zastąpieni przez „myślące” maszyny. Zamiast nią straszyć, sztuczną inteligencję można również oswajać i pokazywać, jakim wsparciem w życiu codziennym może być stosowanie niektórych narzędzi bazujących na tej technologii.

 

Zadania tego podejmą się prelegenci kolejnego  spotkania Social Town – Przyszłość AI – Porozmawiajmy o narzędziach i zastosowaniu sztucznej inteligencji”. – Przykład sztucznej inteligencji dobitnie pokazuje, że znane nam modele edukacji nie nadążają za tempem zmian  – mówi Olivia Drost, CEO agencji oLIVE media.

 

28 kwietnia w Food Town w warszawskiej Fabryce Norblina o AI opowie piątka ekspertów, zajmujących się nią na co dzień. Adrian Kilar, video content creator, entuzjasta i praktyk AI, oraz Aleksandra Pędraszewska, która w ElevenLabs kieruje inicjatywami AI Safety. przedstawią dwie zupełnie różne perspektywy korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji. Zadaniem Adriana będzie przybliżenie sposobów użycia AI, które mogą być przydatne w codziennym życiu, a Aleksandra przedstawi perspektywę osoby, której zadaniem jest maksymalizacja potencjału AI w sektorze audio w jak najbezpieczniejszy sposób. 

 

Po ich prelekcjach odbędzie się panel dyskusyjny, prowadzony przez Olivię Drost oraz Wojtka Kardysia – współorganizatorów całego cyklu Social Town. Wezmą w nim udział wspominany Adrian Kilar, Paula Skrzypecka i Dominika Bucholc, a dyskusja będzie dotyczyć praktycznego zastosowania AI, prawniczych aspektów świata technologii oraz połączenia najnowszych technologii z biznesem. 

 

 

SOCIAL TOWN

Social Town to odpowiedź na wyzwanie związane z edukacją cyfrową w Polsce. Kolejnym celem stojącym za organizacją wydarzenia jest walka z wykluczeniem cyfrowym oraz podnoszenie świadomości społeczeństwa w dziedzinie mediów i nowych form przekazu. Wydarzenie jest całkowicie bezpłatne i dostępne dla każdego.

 

Komplet informacji o nadchodzącym Social Town można znaleźć na fanpage’u na Facebooku:  https://www.facebook.com/SocialTownPL/

 

Kiedy: 28.04.2024 (niedziela)

Gdzie: Food Town w Fabryce Norblina, Żelazna 51/53, 00-841 Warszawa

Start: 15:00

Transmisja: dostępna na fanpage’u Social Town na Facebooku

Wejście: Darmowe



oLIVE media to butikowa agencja digital, social media i public relations, która powstała z zamiłowania do sztuki komunikowania i rozwijających się nowych mediów. Nad strategiami pracujemy holistycznie. Firma to dla nas nie tylko jej historia, wartości, produkty i usługi czy wizja rozwoju. To przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Tylko kompleksowe prowadzenie działań w tych obszarach, pozwala na strategiczne komunikowanie oraz realizację celów wizerunkowych i biznesowych firmy.

oLIVE media

Weronika Weimer awansowała na stanowisko senior PR & influencer marketing specjalistki w agencji oLIVE media

Weronika Weimer dołączyła do agencji oLIVE media w grudniu zeszłego roku, obejmując stanowisko PR & Influencer Marketing Specialist. W kwietniu awansowała na stanowisko seniorskie.

Do zespołu oLIVE media Weronika Weimer dołączyła pod koniec 2023 roku, zasilając zespół PR & lifestyle pod przewodnictwem team leaderki Dominiki Jamroz. Od kwietnia, jako senior PR & influencer marketing specialistka, odpowiadać będzie za współrealizację projektów komunikacyjnych dla marek lifestylowych, współtworzenie strategii komunikacji w mediach tradycyjnych oraz społecznościowych oraz aktywności z obszaru media i public relations, influencer marketingu oraz social mediów.

Zespół, na pokładzie którego jest Weronika, obsługuje marki z sektora lifestyle, głównie beauty oraz fashion, takie jak szwajcarskie kosmetyki premium Gisada, polskie torebki Novinska, warszawska klinika z krioterapią estetyczną CrioLife czy jedna z najpopularniejszych sieci kawiarni w Polsce. Odpowiada on m.in. za komunikację PR, media relations, influencer marketing oraz działania w social mediach. 

Weronika jest absolwentką logistyki i administrowania w mediach Uniwersytetu Warszawskiego. Posiada bogate doświadczenie w branży marketingowej oraz public relations. Szlify zawodowe zdobywała w takich agencjach jak Lifetube, Planet Partners czy Od kuchni, pracując dla klientów z sektora lifestyle, food oraz HoReCa. 

oLIVE media to butikowa agencja digital, social media i public relations, która powstała z zamiłowania do sztuki komunikowania i rozwijających się nowych mediów. Nad strategiami pracujemy holistycznie. Firma to dla nas nie tylko jej historia, wartości, produkty i usługi czy wizja rozwoju. To przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Tylko kompleksowe prowadzenie działań w tych obszarach, pozwala na strategiczne komunikowanie oraz realizację celów wizerunkowych i biznesowych firmy.

oLIVE media

Powołanie Fundacji Rzeczpospolita Cyfrowa w odpowiedzi na zagrożenia dezinformacji w Internecie

W obliczu rosnącej fali fałszywych informacji oraz manipulacji w przestrzeni online, Mateusz Krogulec oraz Wojciech Kardyś ogłaszają powstanie Fundacji Rzeczpospolita Cyfrowa. Inicjatywa ma na celu skuteczne przeciwdziałanie dezinformacji, której skutki negatywnie wpływają na społeczeństwo, podważając zaufanie do mediów oraz prowadząc do rozpowszechniania mowy nienawiści. Farmy trolli oraz skrajne środowiska coraz częściej wykorzystują nowoczesne technologie, aby wpływać na najbardziej podatne na manipulację grupy społeczne, takie jak młodzież i seniorzy. Dezinformacja, której często towarzyszy hejt, sztucznie dzieli społeczeństwo i zagraża jego spójności.

W ramach działalności FRPC, priorytetem będą szkolenie seniorów z zagrożeń
wynikających z bezkrytycznego przyswajania informacji z sieci. Pomagając im w lepszej
ocenie rzeczywistości, dążymy do zmniejszenia wpływu manipulacji informacyjnej na tę
grupę społeczną.

Jednym z kolejnych celów Fundacji jest wyszukiwanie i demaskowanie źródeł fake newsów,
zarówno na serwisach internetowych, jak i w mediach społecznościowych – dlatego jest
tworzone innowacyjne narzędzie – „weryfikowarka”, czyli wyszukiwarka serwisów z
niezweryfikowanymi treściami, do której użytkownicy mogą dodawać podejrzane strony.
Następnie zespół fact-checkerów ocenia wiarygodność tych serwisów, dostarczając
rzetelnych informacji użytkownikom.

Radę Programową Fundacji tworzą przewodnicząca dr Katarzyna Bąkowicz, ekspertka w
zakresie komunikacji i badaczka dezinformacji oraz mecenas Magdalena Korol, partner
zarządzający kancelarii Creativa, specjalizującej się w prawie nowych technologii.
Dla dalszych informacji oraz kontaktu zapraszamy na stronę internetową Fundacji
Rzeczpospolita Cyfrowa http://frpc.pl

Mateusz Krogulec. Prezes i pomysłodawca powstania FRPC. Prezes Fundacji. Pierwsze
kroki zawodowe stawiał w Centrum Informacyjnym Rządu przy Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów. Następnie po kilkuletniej karierze w public relations założył pierwszą w Polsce
firmę specjalizującą się w influencer marketingu. Społecznie niezrzeszony Radny w
podwarszawskich Łomiankach.

Wojciech Kardyś. Ambasador Cyfrowy UE w Polsce przy Komisji Europejskiej. Związany
zawodowo z social mediami od ponad dekady jako PR i social media manager, konsultant,
szkoleniowiec oraz felietonista. Wykładowca Wydziału Humanistycznego AGH w Krakowie
oraz kierunku podyplomowego “Zarządzanie nowymi mediami i rozrywką” na Akademii
Leona Koźmińskiego w Warszawie. Twórca comiesięcznego wydarzenia edukacyjnego w
Warszawie – Social Town. Związany z agencją social media – Olive Media.

::

Media kontaktowe:
Mateusz Krogulec
Prezes
Fundacja Rzeczpospolita Cyfrowa
Telefon: 666-253-997
E-mail: mateusz.krogulec@frpc.pl

Wojtek Kardyś
Członek Zarządu
Fundacja Rzeczpospolita Cyfrowa
E-mail: Wojtek.Kardys@frpc.p

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce Patronem Honorowym wydarzenia Social Town

Najbliższe edukacyjne wydarzenie z cyklu Social Town, pod honorowym patronatem Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej, odbędzie się 24 marca w Warszawie w Fabryce Norblina. Tematem eventu jest ,,Fake news, deep fake, dezinformacja. Czym są, jak je rozpoznać i jak się przed nimi bronić”

Social Town to inicjatywa edukacyjna skupiająca ekspertów z obszaru digital, których zadaniem jest przybliżenie słuchaczom zagadnień z poszczególnych odłamów internetu. Po trzech udanych zeszłorocznych edycjach, organizatorzy kontynuują misję cyfrowego nauczania i zapobiegania digitalowemu wykluczeniu.

 

Najbliższe spotkanie odbędzie się w niedzielę, 24 marca o godz. 15:00 w Food Town w Fabryce Norblina. Tytuł spotkania to ,,Fake news, deep fake, dezinformacja. Czym są, jak je rozpoznać i jak się przed nimi bronić”.

 

Patronem Honorowym nadchodzącego wydarzenia jest Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej,  które wspiera Przewodniczącego i całą Komisję w ich kontaktach z Polską; wyraża stanowisko Komisji w Polsce, utrzymuje bezpośrednie kontakty z przedstawicielami środków masowego przekazu na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym i oferuje im usługi prasowe i medialne – w celu przekazywania informacji o UE; współpracuje z obywatelami, środowiskiem akademickim, społeczeństwem obywatelskim, partnerami społecznymi i innymi zainteresowanymi stronami oraz organizacjami działań komunikacyjnych, dialogu i innych działań informacyjnych na temat priorytetów i polityk UE, w tym w kontekście przeciwdziałania dezinformacji.

 

Jestem niezmiernie podekscytowany naszym najnowszym wydarzeniem Social Town, które w tym miesiącu skupia się na walce z dezinformacją i fake newsami. Naszym założeniem było zapewnienie przestrzeni do interakcji z ekspertami, wykładowcami oraz osobami z branży medialnej, aby promować edukację w zakresie rozpoznawania i zwalczania fake newsów. Naszym głównym celem w kontekście najbliższego wydarzenia jest budowanie świadomości społecznej i umożliwienie uczestnikom zdobycia praktycznych narzędzi do rozumienia oraz reagowania na manipulację informacyjną. Wierzymy, że Social Town, pod patronatem PKE będzie krokiem naprzód w walce z dezinformacją, budując bardziej świadome społeczeństwo informacyjne. Dodatkowo, podczas nadchodzącego wydarzenia ogłosimy pewną bardzo WAŻNĄ informację, dlatego tym bardziej wszystkich zapraszamy 24 marca do Food Town w Fabryce Norblina – mówi Wojtek Kardyś, pomysłodawca cyklu Social Town, specjalista do spraw komunikacji internetowej oraz digital i influencer marketingu.

 

Na nadchodzące, marcowe spotkanie, zapraszają Wojtek Kardyś wraz z agencją oLIVE media oraz Food Town w Fabryce Norblina, gdzie odbywają się wszystkie wydarzenia z cyklu Social Town.

 

Social Town – Fake news, deep fake, dezinformacja. Czym są, jak je rozpoznać i jak się przed nimi bronić

 

Jaki procent wiadomości w internecie to fake newsy? Jakie są konsekwencje masowego rozpowszechniania nieprawdziwych informacji? Jak odróżnić prawdę od fake’a? Między innymi na te pytania podczas najbliższego wydarzenia odpowiedzą eksperci, którzy na co dzień walczą z szerzoną w internecie (i nie tylko) dezinformacją. 

 

Obecnie jednym z najpoważniejszych wyzwań związanych z fake newsami jest ich masowa produkcja i szybkie rozprzestrzenianie się za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz innych platform internetowych. Fałszywe informacje są łatwo przekazywane dalej poprzez kliknięcia, udostępnienia i polubienia, co prowadzi do szerzenia się dezinformacji i dezorientacji społecznej. Ponadto, fake newsy często są wykorzystywane do manipulacji politycznych, społecznych i ekonomicznych. 

 

Coraz trudniej jest, szczególnie w dobie rozwoju technologii i sztucznej inteligencji, rozpoznać fałszywy przekaz w mediach. Właśnie dlatego, jak podkreślają organizatorzy, istnieje ogromna potrzeba takich inicjatyw jak nadchodzące spotkanie Social Town, w trakcie którego eksperci pokażą jak odróżnić prawdziwy przekaz od fake newsów oraz jak się bronić przed dezinformacją.  

 

Wydarzenie będzie prowadzone przez pomysłodawcę, Wojtka Kardysia. Zwieńczeniem eventu będzie panel dyskusyjny, podczas którego eksperci odpowiedzą na nurtujące publiczność pytania. 

 

SOCIAL TOWN – komplet informacji  

Wszyscy zainteresowani wydarzeniem mogą znaleźć komplet informacji o nadchodzącym Social Town na stronie wydarzenia: https://www.facebook.com/SocialTownPL

Zapisy na wydarzenie: https://www.facebook.com/events/794615958761740/

 

Kiedy: 24.03.2024 (niedziela)

Gdzie: Food Town w Fabryce Norblina, Żelazna 51/53, 00-841 Warszawa

Start: 15:00

Wejście: Darmowe

 

Dla wszystkich, którzy nie mogą wziąć udziało w wydarzeniu stacjonarnie, planowana jest transmisja live na stronie wydarzenia.

Organizatorzy podkreślają, że kontrowersyjne i ważne tematy związane z mediami społecznościowymi stanowią ideę cyklu Social Town i za każdym razem eksperci poruszą inne problemy i wyzwania, jakie aktualnie dotykają użytkowników sieci. Wydarzenie zaplanowane jest cyklicznie w każdą ostatnią niedzielę miesiąca.

oLIVE media to butikowa agencja digital, social media i public relations, która powstała z zamiłowania do sztuki komunikowania i rozwijających się nowych mediów. Nad strategiami pracujemy holistycznie. Firma to dla nas nie tylko jej historia, wartości, produkty i usługi czy wizja rozwoju. To przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Tylko kompleksowe prowadzenie działań w tych obszarach, pozwala na strategiczne komunikowanie oraz realizację celów wizerunkowych i biznesowych firmy.

oLIVE media

Oliwia Drost z oLIVE media gościnią Grzegorza Kiszluka w Telewizji Biznesowej

Czego potrzeba polskim startupom...

Historia Agencji:

  • Rozmowa o ewolucji agencji z “butikowej” do pełnowymiarowej agencji komunikacyjnej.
  • Dyskusja na temat zmiany strategii i wzrostu liczebności zespołu z 7 do ponad 20 osób.

Specjalizacja i Usługi:

  • Wyjaśnienie, dlaczego agencja przestała używać określenia “butikowa”.
  • Omówienie specjalizacji w usługach cyfrowych i komunikacyjnych.
  • Dyskusja na temat bycia “digital natives” i jak to wpływa na podejście agencji do mediów i komunikacji.

Współpraca z Klientami:

  • Opis indywidualnego podejścia do potrzeb klientów, szczególnie w kontekście współpracy ze startupami.
  • Przykłady jak agencja dostosowuje swoje usługi do różnorodnych wymagań klientów.

Przyszłość i Wizja:

  • Rozmowa o planach rozwoju agencji i dalszej specjalizacji w cyfrowych mediach.
  • Dyskusja na temat potencjalnej współpracy i jakie korzyści mogłaby przynieść obu stronom.

Grzegorz Kiszluk

Potrzeba cyfrowej edukacji rośnie. Powraca cykl spotkań Social Town

Social Town powraca! Olivia Drost i Wojtek Kardyś (oLIVE media) oraz Kinga Rylska (Head of Marketing Food Town w Fabryce Norblina)

Do funkcjonowania we współczesnym świecie, zdominowanym przez nowoczesne technologie, niezbędne jest posiadanie co najmniej podstawowej wiedzy na temat cyfrowej komunikacji - tego, co dzieje w sieci, na co lepiej uważać, a z czego można czerpać pełnymi garściami. Ta właśnie myśl przewodzi spotkaniom edukacyjnym z cyklu Social Town, które w 2024 roku powrócą do Warszawy ze świeżą energią.

To już pewne – 25 lutego odbędzie się pierwsze w tym roku spotkanie z serii Social Town. To inicjatywa edukacyjna skupiająca ekspertów z dziedziny cyfrowej, których zadaniem jest przybliżenie słuchaczom zagadnień z poszczególnych odłamów internetu. Po trzech udanych zeszłorocznych edycjach organizatorzy mają głowy pełne pomysłów na realizowanie swojej głównej idei – edukacji i zapobieganiu digitalowemu wykluczeniu.

Celem cyklicznych spotkań tematycznych, które będą odbywać się w każdą ostatnią niedzielę miesiąca, jest przede wszystkim podniesienie świadomości digitalowej uczestników. Organizatorom wydarzenia zależy na zlikwidowaniu wykluczenia cyfrowego, czyli podziału społeczeństwa na osoby, które sprawnie poruszają się w sieci i są świadome związanych z nią zagrożeń oraz osoby, którym brak w tej kwestii doświadczenia. Social Town dąży do nauczenia ludzi świadomego i bezpiecznego korzystania z zasobów internetu.

Powracająca edycja rozpocznie się od poważnego i dość kontrowersyjnego tematu, o którym niewiele osób mówi, a który jest bardzo istotny – seksualizacji w sieci. Wartość osoby coraz częściej zostaje sprowadzana do atrakcyjności seksualnej, co jest obecnie obserwowane zwłaszcza w social mediach. Organizatorzy pragną, by problem ten, dotykający coraz młodszych użytkowników internetu, zaistniał w świadomości ludzi jako rzeczywiste zagrożenie. 

Polacy wciąż łakną wiedzy z dziedziny cyfrowej

Pomysłodawcą cyklu jest Wojtek Kardyś – specjalista do spraw komunikacji internetowej oraz digital i influencer marketingu. W ubiegłym roku odbyły się trzy edycje Social Town, a każda z nich okazała się sukcesem i przyciągnęła setki zainteresowanych.

– W 2023 roku, gdy sam organizowałem Social Town, byłem przekonany, że będzie to małe wydarzenie, dla geeków social mediowych. Jednak liczba osób, które pojawiły się na tych wydarzeniach, była dla mnie szokiem. Mimo że nie promowałem płatnie wydarzenia, miałem pełną salę ludzi (i kilkaset online). To otworzyło mi oczy, jak wielka jest potrzeba edukacji w obszarze social mediowym i cyfrowym. Dlatego już wtedy zdecydowałem, że w nowym roku wracam, większy i silniejszy – mówi Wojtek Kardyś.

Podczas poprzednich edycji wydarzenia poruszono tematykę związaną m. in. z pracą influencerów, sztuczną inteligencją oraz wpływem mediów społecznościowych na ludzki mózg. Prelegentami były takie osoby jak ekspertka od digital marketingu Olivia Drost, radca pracy Tomasz Palak czy influencerka Alexandra Pawlik, znana w sieci jako Alex Mandostyle.

Nowy partner i świeża energia

Na początku 2024 roku Wojtek Kardyś został partnerem agencji digitalowej oLIVE media, z którą będzie teraz wspólnie organizować edukacyjny projekt. Podobnie jak zeszłoroczne, nadchodzące edycje będą odbywać się w Food Town, mieszczącym się w Fabryce Norblina w Warszawie. Spotkania skierowane są do każdego, bez względu na wiek czy wykonywany zawód, a wstęp na nie jest całkowicie bezpłatny. Zainteresowani będą mieli także możliwość uczestniczyć w transmisji na żywo z wydarzeń.

– Udało się, mam wspaniały zespół oLIVE media,, który będzie czuwał nad Social Town, mam pełne wsparcie Food Town, który udostępnia lokalizację i swoje nośniki. Mając takie zaplecze, można poświęcić się w zupełności edukacji – bo tym będzie Social Town. To wydarzenie dla wszystkich zainteresowanych social mediami, którzy chcą zrozumieć jak działają, ale też nauczyć się jak bezpiecznie się w nich poruszać, na co uważać. Chciałbym, by to było miejsce wymiany zdań ekspertów z różnych środowisk. W przyszłości chcemy połączyć to z warsztatami edukacyjnymi dla najmłodszych i najstarszych. Co istotne, Warszawa to początek, bo już teraz trwają rozmowy by Social Town pojawiło się w innych miastach. Zapamiętajcie, ostatnia niedziela każdego miesiąca – Social Town. Zapisujcie się do naszego Newslettera i obserwujcie wydarzenia. Będzie grubo – dodaje partner w oLIVE media i pomysłodawca wydarzenia.

Podczas kolejnych wydarzeń z cyklu przewidziane są panele m. in. o tematyce cyberprzemocy i bullyingu, fake newsów, scamów i kradzieży tożsamości w sieci, internetowego hejtu” czy patostreamów. W każdym spotkaniu planowany jest udział co najmniej trzech prelegentów – ekspertów w omawianej dziedzinie.

oLIVE media to butikowa agencja digital, social media i public relations, która powstała z zamiłowania do sztuki komunikowania i rozwijających się nowych mediów. Nad strategiami pracujemy holistycznie. Firma to dla nas nie tylko jej historia, wartości, produkty i usługi czy wizja rozwoju. To przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Tylko kompleksowe prowadzenie działań w tych obszarach, pozwala na strategiczne komunikowanie oraz realizację celów wizerunkowych i biznesowych firmy.

oLIVE media

Owocna współpraca oLIVE media z Kabako Gruppe. Polska firma wkroczy na zagraniczne rynki

Specjaliści z oLIVE media w ostatnim kwartale 2023 roku intensywnie pracowali nad kampanią promocyjną, która pozwoli Kabako Gruppe nie tylko wzmocnić pozycję w świadomości polskich konsumentów, ale także z sukcesem wprowadzić swoje marki „Mleczne Ogrody” oraz „Kraina Vege” do Wielkiej Brytanii i Francji. Stawiając nacisk na zrozumienie trendów panujących na lokalnych rynkach, agencja stworzyła szczegółową […]

Specjaliści z oLIVE media w ostatnim kwartale 2023 roku intensywnie pracowali nad kampanią promocyjną, która pozwoli Kabako Gruppe nie tylko wzmocnić pozycję w świadomości polskich konsumentów, ale także z sukcesem wprowadzić swoje marki „Mleczne Ogrody” oraz „Kraina Vege” do Wielkiej Brytanii i Francji.

Stawiając nacisk na zrozumienie trendów panujących na lokalnych rynkach, agencja stworzyła szczegółową strategię marketingową. Jej celem jest wsparcie polskiej firmy podczas rozszerzania profilu działalności poza granice kraju, a co za tym idzie – w dotarciu do szerszej grupy konsumentów.

„Mleczne Ogrody” oraz „Kraina Vege” wchodzą do Wielkiej Brytanii i Francji

Opracowany przez oLIVE media plan działania skupia się przede wszystkim na budowaniu świadomości marki na rynkach brytyjskim i francuskim oraz stałym i aktywnym prowadzeniu komunikacji. Z perspektywy biznesowej wysiłki będą się natomiast koncentrować na docieraniu do związanych z dystrybucją artykułów spożywczych przedstawicieli, a także podejmowaniu stałej współpracy z prywatnymi sklepami spożywczymi.

– Strategia marketingowa Kabako uwzględniająca ekspansję w Wielkiej Brytanii i Francji opierała się na analizie lokalnych preferencji i trendów rynkowych. Jesteśmy przekonani, że wysoka jakość i autentyczność wyróżnią produkty tej firmy – mówi Dominika Leszczyńska z oLIVE media, główna autorka projektu.

Kabako Group i oLIVE media. Nie tylko strategia

oLIVE media w ramach współpracy z Kabako Gruppe przygotuje również nową stronę internetową oraz opracuje projekt sklepu online, uwzględniającego specyfikę nowych rynków, na których pojawią się produkty firmy.

Agencja odpowiadała też za stworzenie linii graficznej wspólnej dla marek „Mleczne Ogrody” i „Kraina Vege”. Została on wykorzystana m. in. w katalogu produktowym, ulotkach i roll-upach, użytych przez firmę Kabako Gruppe na międzynarodowych targach spożywczych w Wielkiej Brytanii i Francji.

oLIVE media to agencja digital, social media i public relations, która powstała z zamiłowania do sztuki komunikowania i rozwijających się nowych mediów. Agencja w swoim portfolio posiada liczne projekty zrealizowane dla znanych marek i startupów, zarówno polskich, jak i zagranicznych, takich jak Bayer, Panasonic, Polska Organizacja Turystyczna, Planet Heroes czy Envirly.

oLIVE media to butikowa agencja digital, social media i public relations, która powstała z zamiłowania do sztuki komunikowania i rozwijających się nowych mediów. Nad strategiami pracujemy holistycznie. Firma to dla nas nie tylko jej historia, wartości, produkty i usługi czy wizja rozwoju. To przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Tylko kompleksowe prowadzenie działań w tych obszarach, pozwala na strategiczne komunikowanie oraz realizację celów wizerunkowych i biznesowych firmy.

oLIVE media

Wojtek Kardyś partnerem agencji oLIVE media

Wojtek Kardyś dołączył jako partner do agencji oLIVE media. W nowej roli odpowiada przede wszystkim za pozyskiwanie klientów, budowanie relacji z partnerami biznesowymi, tworzenie strategii, nadzór nad kluczowymi projektami agencji.

 

Agencja oLIVE media i Wojtek Kardyś łączą siły, aby wspólnie realizować projekty marketingowe, eventy i szkolenia branżowe. Partnerstwo oznacza nie tylko połączenie się dwóch mocnych w branży podmiotów, ale również synergię wiedzy, kreatywności i pasji. Razem zamierzają zdefiniować nowe standardy w dziedzinie marketingu i dostarczać klientom kompleksowe, skrojone na miarę strategie.

Wojtek wniesie do oLIVE media nie tylko swoje doświadczenie i wiedzę, ale jako partner odpowiedzialny będzie przede wszystkim za pozyskiwanie nowych projektów i rozszerzenie relacji z partnerami biznesowymi. W ramach współpracy, Kardyś skorzysta z zaplecza doświadczonego zespołu konsultantów oLIVE media w zakresie social media, influencer i digital marketingu oraz PR-u. Obsługa pozyskanych projektów będzie pozostawać po stronie agencji.

Wojtek Kardyś i oLIVE media mają już za sobą kilka wspólnych, z sukcesem zrealizowanych, akcji marketingowych i PR-owych dla dużych klientów. Między innymi były to stworzenie strategii dla firmy IPF Group, globalnego właściciela m.in. Provident Polska, prowadzenie kampanii dla Komisji Europejskiej czy obsługa funduszu IBI Polska.

Wojtek Kardyś w branży marketingowej znany jest z szeroko rozumianej komunikacji internetowej oraz digital marketingu. Pasjonat PR-u, w reklamie internetowej działa od ponad dekady, zajmuje się też influencer marketingiem i i contentem video. Jego kreatywność w realizowanych projektach została niejednokrotnie nagrodzona najważniejszymi nagrodami branżowymi, takimi jak:. Złote Spinacze, Złoty Listek CSR, EB STARS czy Siła Przyciągania.

Osiągnięcia.
oLIVE media to agencja digital, social media i public relations, która powstała z zamiłowania do sztuki komunikowania i rozwijających się nowych mediów. Agencja w swoim portfolio posiada liczne projekty zrealizowane dla znanych marek i startupów, zarówno polskich, jak i zagranicznych, takich jak Bayer, Panasonic, Polska Organizacja Turystyczna, Planet Heros czy Envirly.

Nawiązane partnerstwo ma pomóc w kompleksowym realizowaniu kolejnych projektów i obopólnym rozwoju. W kolejnych krokach współpraca ma się rozszerzyć również o wspólne realizowanie projektów szkoleniowych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF