...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Opakowanie kluczem do serc klientów

walentynki opakowania decyzje zakupowe

Walentynki to, obok Bożego Narodzenia i Wielkanocy, najbardziej dochodowe święto w Polsce. Według wyliczeń analityków Open Finance w ubiegłym roku każdy Polak wydał na nie średnio 277 złotych.

Wyjątkowo chętnie klienci kupują wtedy m.in. czekoladki i inne produkty opatrzone serduszkami czy różami. O zakupie decyduje w takich przypadkach nie tylko promocja czy jakość produktu, ale również jego wygląd i opakowanie. Zdaniem ekspertów etykiety odgrywają istotną rolę podczas wybierania towaru w sklepie, nie tylko przy okazji świąt takich jak dzień zakochanych.

Oceniamy po okładce

Listy zakupowe, opinie w sieci, recenzje, cena – to wszystko ma ogromny wpływ na zawartość naszego koszyka. W przypadku wielu produktów ostateczną decyzję często podejmujemy jednak pod wpływem impulsu, na podstawie wyglądu. Kolorowe opakowanie lub wyróżniająca się na półce etykieta są w stanie przemówić i zwrócić uwagę konsumenta równie mocno, jak konkretne cechy i zalety towaru. Rynkowi giganci mają tego świadomość. W grudniu Coca-Cola zdecydowała się nawet użyć paneli OLED na butelkach napojów i w ten sposób nawiązać do premiery nowej części kultowej sagi Gwiezdnych Wojen – na półkach sklepowych znajdą się produkty z mieczem świetlnym na etykiecie.

Emocje kluczem do portfela klient

Zamiar zakupu zależy od tego, w jakim stopniu klient spodziewa się, że przedmiot spełni jego oczekiwania. Na decyzję wpływają przede wszystkim emocje, a one zależą m.in. od wyglądu produktu i opakowania. Ważne są więc wykorzystane na pudełku elementy komunikacyjne, które często decydują o sukcesie całych strategii marketingowych. Amerykański producent opakowań WestRock podaje, że aż 81% konsumentów próbuje nowego produktu ze względu na atrakcyjną prezentację towaru¹. O tym, że wygląd wpływa na budowanie zaufania, przekonanych jest aż 79% konsumentów.² 52% zmieniło markę używanego dotychczas produktu z powodu pojawienia się nowego opakowania u konkurencji.

Technologia przyciągnie uwagę

Eksperci wskazują na jeszcze jeden istotny element – klienci bardzo często podejmują decyzje spontanicznie. 82% konsumentów postanawia kupić konkretny towar dopiero przed półką w sklepie.³ To sprawia, że dużą popularność zyskują nowoczesne techniki, które przyciągają uwagę i pozwalają kreować wyróżniające się na rynku opakowania. Jedną z nich jest lakier 3D – dodatkowa warstwa, która sprawia wrażenie wytłoczonej na powierzchni materiału, z którego wykonane jest pudełko. Taki druk umożliwia uzyskanie wyszukanych i nawet bardzo drobnych efektów zdobniczych. Nie wymaga przy tym długotrwałych i kosztownych przygotowań w procesie uszlachetniania, realizowany jest w maszynie cyfrowej i możliwy nawet przy niewielkich nakładach etykiet, ale też broszur, kartek z życzeniami, magazynów, plakatów, ulotek czy wizytówek.

Najnowsze rozwiązania techniczne pozwalają sprawnie tworzyć takie wydruki w nawet niewielkich wolumenach i, co ważne, taniej niż w stosowanych wcześniej tradycyjnych metodach analogowych. Dlatego dostrzegamy wzrost zainteresowania tego typu metodami. Lakier sensoryczny pozwala konsumentowi doświadczyć wyczuwalnej pod palcem faktury i zwraca jego uwagę na wybrane elementy etykiety lub opakowania. Wzbogacać można obrazy, ale też tekst, tworząc wrażenie trójwymiarowości. Druk sensoryczny wykorzystać można również do nanoszenia informacji w alfabecie Braille’a dla osób niedowidzących.

Jarosław Krasnodębski, menedżer rynku przemysłowego w Konica Minolta

W przyszłości należy spodziewać się rozwoju technik wzbogacania wydrukowanych materiałów o informacje pochodzące z rozszerzonej rzeczywistości (AR). Dodatkowe treści (materiały interaktywne, filmy, szczegółowa specyfikacja techniczna) mogą być wyświetlane na ekranie smartfonu za pośrednictwem specjalnej aplikacji, po skierowaniu aparatu na etykietę. Takie rozwiązania powoli trafiają na rynek i pozwalają firmom jeszcze bardziej wyróżnić się na sklepowej półce.

¹ 2018 Packaging Matters – https://www.westrock.com/-/media/images/insights/packaging-matters-2018/westrock-packaging-matters-2018-whitepaper.pdf
² 2018 Packaging Matters – https://www.westrock.com/-/media/images/insights/packaging-matters-2018/westrock-packaging-matters-2018-whitepaper.pdf
³ POPAI’s 2014 Mass Merchant Shopper Engagement Study – http://cdn2.hubspot.net/hub/73834/file-1640923392-pdf/docs/popai_-_2014_mass_merchant_shopper_engagement_study.pdf

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Triumf marki E.Wedel w konkursach FMCG

Wedlowskie produkty odniosły sukces w tegorocznych konkursach rynku spożywczego. Konsumenci docenili redesign opakowań kultowych pianek Ptasie Mleczko®, a redakcje FMCG nagrodziły linię czekolad gorzkich Premium od E.Wedel. Wyroby marki nagrodzone zostały w plebiscytach: Złota Innowacja FMCG 2019 oraz Certyfikat Dobry Produkt.

Złota Innowacja FMCG 2019 & Retail

W ramach pierwszej edycji konkursu „Złota Innowacja FMCG 2019 & Retail” konsumenci w głosowaniu internetowym wybrali produkty, które ich zdaniem wyróżniają się innowacyjnością wśród FMCG i Retailu. Do plebiscytu zakwalifikowały się produkty, które w minionym roku zostały wprowadzone na rynek lub były w znaczący sposób ulepszone. Nagrody wręczono w pięciu kategoriach: smak, skład, opakowanie, odpowiedź na potrzeby, chwile z produktem. Ptasie Mleczko® otrzymało nagrodę główną, czyli Złotą Innowację w kategorii opakowanie za tegoroczną zamianę szaty graficznej kultowych pianek. 

To ogromne wyróżnienie dla pianek Ptasie Mleczko®. W tym roku opakowania kultowego produktu przeszły wyjątkową metamorfozę. Każde z siedmiu pudełek zaprojektował inny artysta młodego pokolenia, nawiązując do wybranego ptasiego motywu. W efekcie każde opakowanie ma swój niepowtarzalny styl. Jest nam niezmiernie miło, że konsumenci docenili tę zmianę – mówi Dominika Igielińska, Koordynator Komunikacji Marketingowej E.Wedel. 

Certyfikat Dobry Produkt

Podczas jubileuszowej, X edycji konkursu Dobry Produkt 2019 przyznano tytuły Certyfikat Dobry Produkt, wyróżniając tym samym dwadzieścia produktów w pięciu kategoriach: Produkt wysokiej jakości, Innowacyjny produkt, Produkt tradycyjny i regionalny, Produkt nowy i Produkt HorecaTrends. O nominacji decydowały redakcje serwisów portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, horecatrends.pl oraz Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji. Linia czekolad gorzkich Premium od E.Wedel otrzymała Certyfikat Dobry Produkt w grupie Produkt Wysokiej Jakości. W skład linii wchodzą cztery warianty smakowe tabliczek Premium: Gorzka z 80% zawartością kakao, Gorzka z cząstkami pomarańczowymi, Gorzka z karmelizowanymi orzechami laskowymi i solonymi cząstkami karmelu, a także nowość: Gorzka z cząstkami wiśni i chili. Sukces produktu to zasługa wyselekcjonowanego kakao z Ghany oraz starannie dobranych dodatków.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Minimising waste – jak kwestia recyklingu może wpłynąć na sprzedaż

Niegdyś kawałek papieru mający służyć ochronie produktu, obecnie często pierwszy i najważniejszy element, zwracający uwagę konsumenta, im bardziej intrygujący – tym lepszy! O czym mowa? O dobrze zaprojektowanym opakowaniu. Czasy, kiedy pełniło ono dla konsumentów tylko funkcję informacyjną, odeszły w niepamięć – dziś to jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych, które może wznieść markę na wyżyny, bądź zaliczyć wraz z nią bolesny upadek. Z reklamowej potyczki zwycięsko wyjdą tylko Ci, którzy idą z duchem czasu i …panującymi trendami. Przedsiębiorcy, miejcie się zatem na baczności – nurt minimising waste jest tuż za rogiem.

Przeszło 95 proc. towarów wytwarzanych przez światową gospodarkę jest opakowana. Co ciekawe – nasz kraj jest jednym z największych rynków opakowań w Europie. Polska Izba Opakowań wskazuje, że jego wartość w 2015 r. wyniosła 40 mld złotych.

„TAK” dla recyklingu

Raport „Shopper trends unpacked” przeprowadzony przez DS Smith wskazuje, że wśród przeszło 1000 przebadanych w Wielkiej Brytanii konsumentów niemal 40% zaniepokojonych jest nadmierną ilością produkowanych przez marki opakowań, 15% z ich martwi się zaś procesem ich recyklingu.

Nurt ochrony środowiska naturalnego rośnie w siłę. Zielona rewolucja opanowała planetę i angażuje coraz więcej osób. W dobie trendu „zero waste” nie powinien dziwić więc fakt, że konsumenci coraz bardziej świadomie dokonują zakupu produktów – chcą mieć wpływ na zatrzymanie negatywnych zmian środowiskowych, które dzieją się na ich oczach. Badanie „Postawy Polek i Polaków wobec ochrony środowiska” pokazuje, że niemal 60 proc. Polek i Polaków postrzega zmianę klimatu jako realne zagrożenie dla siebie i swoich bliskich. 

Inspirującym przykładem jak filozofię minimising waste można przekuć w realną zmianę nawyków konsumenckich dała marka Corona. Rokrocznie producenci napojów zużywają 17 milionów ton plastiku (z czego według Oceana Group 8,8 milionów ton trafia do oceanu), aby zapakować swoje produkty w dodatkowe folie zwiększające prawdopodobieństwo zakupu przez shoppera kilku sztuk produktu na raz. Zjawisko to nazywa się multipack i wynika raczej ze strategii sprzedażowej niż realnej potrzeby konsumenta. Corona zaproponowała rozwiązanie, które w 100% eliminuje dodatkowe plastikowe opakowanie, a jednocześnie pozwala na realizację strategii sprzedażowej (oczywiście w imię wygody shoppera, a nie tylko celów biznesowych). Puszki zostały zaprojektowane w taki sposób, aby możliwe było ich łączenie bez wykorzystywania dodatkowej folii – sam pomysł zainspirowany sztaplowaniem pozwala łączyć ze sobą do 10 puszek. 

Rozwiązanie to nosi wymowną nazwę Fit Pack i zostało udostępnione innym producentom na zasadach open source.

Ilość materiałów, które należy poddać recyklingowi jest ogromna – dostrzegają to również konsumenci. Problem związany z ich nadmierną produkcją przybiera na sile, szczególnie w odniesieniu do zakupów online. To one generują najwięcej – w znacznej mierze zbędnych – materiałów – mówi Maciej Olipra, CEO Global Shopper Marketing.

Marki (nie)uczą się na błędach

Sektor opakowań to największy odbiorca tworzyw sztucznych w Polsce. Wykorzystuje on jedną trzecią  wyprodukowanego plastiku. Dlatego tak ważny staje się wzrost świadomości konsumentów, którzy mają realną szansę na dokonanie zmian w tej materii.

Jedną z najsilniejszych obecnie tendencji w zakresie opakowań jest ich minimalizacja. Tzw. minimising waste cieszący się coraz większą popularnością nie tylko wśród zagranicznych marek, ale także rodzimych producentów. Pojęcie to traktować można dwojako – jako nurt mający na celu zmniejszenie wagi różnorodnych opakowań, bądź redukcję gramatury produktu – szczególnie w odniesieniu do żywności.

Wyzwanie przemysłu opakowań

Rynek opakowań stale się rozwija – proces ten warunkuje wzrost technologiczny, a także zamożności konsumentów. Kupujący stają się coraz bardziej świadomi – oczekują od producentów rozwiązań, które będą mieć możliwie jak najmniej szkodliwy wpływ na środowisko. Producenci muszą uzbroić się w narzędzia, które pomogą im te oczekiwania spełnić. 

Głównym sposobem walki z odpadami powstającymi po opakowaniach jest ekoprojektowanie. W praktyce oznacza ono stosowanie – już na etapie projektowania zewnętrznej formy produktu – takich rozwiązań technologicznych oraz materiałów, które ułatwią ich ponowne użycie. Minimising waste to trend, który już od dawna jest w centrum zainteresowania wielu marek. Warto podkreślić, że jest to nurt odnoszący się zarówno do opakowania podstawowego, jak i  dodatkowego. Z biznesowego punktu widzenia to szansa dla producentów na zmniejszenie kosztów samej produkcji, jak i transportu towarów do sklepu lub bezpośrednio do konsumenta – podsumowuje Maciej Olipra, CEO Global Shopper Marketing.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Blisko połowa Polaków, kupując produkty codziennego użytku, myśli co zrobi później z opakowaniem

Prawie 50% Polaków, podczas codziennych zakupów myśli o tym, co zrobi z jego opakowaniem. Co drugi Polak najchętniej wybiera produkty z materiałów, które można poddać recyklingowi.

95% wszystkich dostępnych produktów jest w jakiś sposób zapakowana.

Oznacza to, że aby skorzystać z docelowego zakupu musimy najpierw pozbyć się opakowania – papieru, folii, tektury, plastiku itp. W ten sposób tworzymy odpady. Aktualnie jedynie ok. 30-55% z nich jest poddawana recyklingowi, reszta trafia na wysypiska, jest spalana lub przetwarzana na energię. Jak wynika z badania On Board Think Kong niemal połowa z nas deklaruje, że świadomie rezygnuje z opakowań, wybierając własne albo że postąpi z opakowaniem ekologicznie, tj. podda go recyklingowi, wykorzysta ponownie, np. dekorując mieszkanie.  

Wyniki badania pokazują, że jesteśmy coraz bardziej świadomymi konsumentami. Wybieramy produkty, które pozwalają nam na ekologiczne zachowania. Ponad połowa z osób, która decyduje się na zakup produktu, którego opakowanie można poddać recyklingowi. Prawie 44% chodzi na zakupy z własnymi pojemnikami, torbami wielokrotnego użytku. Ograniczają w ten sposób zbędne opakowania. Niewiele mniej osób wykorzystuje opakowania ponownie w życiu domowym, jako pojemniki do przechowywania różnych rzeczy lub jako element dekoracyjny – mówi Izabela Sałamacha, lider praktyki CSR w On Board Think Kong.

Świadomy przedsiębiorca

Zmieniający się model konsumpcji na bardziej świadomy i odpowiedzialny związany jest również z działalnością przedsiębiorstw oraz wdrażaniem idei GOZ (Gospodarki o Obiegu Zamkniętym). To koncepcja, według której produkty, materiały i surowce powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, a odpady – jeżeli już powstaną – powinny być traktowane jako surowce wtórne, które można poddać recyklingowi, przetworzyć i ponownie wykorzystać.

– Widać, że konsumenci będą motywować producentów do działania w sposób ekologiczny, do rewizji dotychczasowych schematów produkcji. Będzie to wymagało innowacyjnych rozwiązań i zmian w łańcuchu dostaw, ale nie ma innej drogi ku przyszłości. Przedsiębiorstwa, które już dzisiaj widzą sens w takim postepowaniu, powinny prowadzić skuteczną komunikację, by dotrzeć do wymagającego konsumenta. To także pole do szerszej edukacji Polaków w ramach działań CSR” – dodaje Sałamacha.

Przeczytaj również:

Czas na eko kampanie!  https://onboard.pl/aktualnosci/czas-eko-kampanie/

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF