...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak zwiększyć szanse na uzyskanie dofinansowania, czyli czym jest opinia o innowacyjności?

opinia o innowacyjności

Czym jest innowacja?

Pojęcie innowacji zostało szczegółowo zdefiniowanie przez międzynarodowy podręcznik badań innowacji Oslo Manual 2018. Objaśnienie to, jest jednak bardzo złożone, dlatego też, żeby rozwiać wszelkie wątpliwości, Unia Europejska, uprościła definicje i przyjęła jako innowację wszystkie pomysły wiążące się z:

  • wprowadzaniem nowatorskich produktów lub usług,
  • prowadzeniem i wdrażaniem wyników prac badawczo-rozwojowych,
  • odnajdowaniem nowych rozwiązań różnych problemów społecznych.

 

Poniżej przeczytasz czym jest opinia o innowacyjności.

Opinia o innowacyjności – jak urzeczywistnić nasz pomysł?

Realizację koncepcji, która spełnia warunki innowacji, można finansować zarówno ze środków własnych, jak i źródeł zewnętrznych. W praktyce jednak to dotacje są jedną z najpopularniejszych form pozyskiwania kapitału. Warto zaznaczyć, że w ostatnich latach kluczową rolę w rozwoju przedsiębiorstw odgrywają Fundusze Europejskie, które stawiają właśnie na innowację. Oznacza to, że środki pozyskać można z kilku źródeł wspierających rozwój pomysłów odznaczających się innowacyjnością̨, takich jak:

  • Fundusze norweskie,
  • Program Horyzont Europa (2021-2027),
  • Programy regionalne (RPO).

 

W celu sfinansowania planowanych inwestycji przedsiębiorstwa składają wnioski nie tylko o dotacje, ale również o ulgi technologiczne czy wsparcie inwestorskie. Aby wyróżnić się na tle konkurencji oraz potwierdzić potencjał projektu, warto oprócz podstawowych dokumentów załączyć pozytywną opinię o innowacyjności. Jest to niezależna analiza na temat innowacji, którą firma planuje wdrożyć w swojej działalności. Co więcej coraz częściej dokument ten jest wymagany podczas ubiegania się o środki zewnętrzne na urzeczywistnienie pomysłu.

Jak uzyskać opinię o innowacyjności?

O wystawienie opinii o innowacyjności mogą ubiegać się przedsiębiorstwa:

  • planujące wdrożyć innowację,
  • posiadające patenty na wynalazki,
  • posiadające prawo rejestracji wzoru przemysłowego czy prawo ochronne na wzór użytkowy,
  • właściciele technologii,
  • większościowi udziałowcy spółek będących właścicielami technologii.

Ważne jest jednak, aby pamiętać, że opinie o innowacyjności mogą zostać wydane wyłącznie przez jednostki naukowe, czyli podmioty, które prowadzą badania naukowe lub prace rozwojowe w sposób ciągły. Do grona tych instytucji należy między innymi Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat.

Proces uzyskiwania opinii jest przejrzysty: eksperci oceniają technologie pod kątem ustalonych przez grantodawcę kryteriów. Jednym z podstawowych wymagań jest zazwyczaj określenie rodzaju innowacji oraz jej charakterystyka. W zależności od konkursu, pod uwagę brane są zarówno innowacje produktowe, procesowe, jak i organizacyjne, czy marketingowe. Kolejnym ważnym aspektem jest wykazanie innowacyjności technologii. Oprócz rozwiązań zupełne nowych, jeszcze niestosowanych przez żadne przedsiębiorstwo, do grona innowacji zaliczane są również procesy i produkty dostępne na rynku od niedawna. Wykazanie, że technologia nie jest powszechnie dostępna, jest jednym z uniwersalnych elementów każdej opinii o innowacyjności.

 

Opinia o innowacyjności

Ważnym elementem składowym dokumentu jest też wyszczególnienie oraz uzasadnienie kosztów, jakie zostaną poniesione podczas wdrażania innowacji. Warto również zwrócić uwagę na fakultatywne kryteria. Dodatkowe punkty w konkursie często można uzyskać wykazując, że pomysł będzie realizowany na podstawie wyników prac badawczo-rozwojowych, czy też wykazując znaczący wpływ technologii na rynek krajowy lub międzynarodowy. Wszystkie informacje muszą być jednak poparte weryfikowalnymi źródłami lub badaniami. Ponadto każda opinia o innowacyjności zawiera deklarację poufności oraz bezstronności.

 

Ile kosztuje opinia o innowacyjności?

Cena i czas wystawienia opinii uzależniony jest od stopnia złożoności pomysłu i tematyki, której dotyczy projekt. Najczęściej jednak przygotowanie dokumentu trwa około 10 dni, a koszty realizacji wahają się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Ponadto istnieje możliwość odliczenia Ulgi B+R. Zaadresowana jest ona do przedsiębiorców, którzy chcą powiększyć swoją ofertę o nowe produkty/usługi, albo modyfikują już istniejące wersje, bez konieczności tworzenia zupełnie nowych technologii.

Chociaż opinia o innowacyjności, jako część dokumentacji nie decyduje o otrzymaniu dofinansowania, to z pewnością może zwiększyć szanse na sukces. W wiarygodny sposób udowadnia ona, że pieniądze, o które wnioskuje przedsiębiorstwo będą dobrze wykorzystane. Należy jednak pamiętać, że czas potrzebny na wystawienie opinii mierzony jest indywidualnie. Dlatego warto skontaktować się z wybraną jednostką naukową odpowiednio wcześniej.

 

Zobacz także:

Opinia o innowacyjności – pozyskiwanie funduszy unijnych


 

Bartosz Olcha BioStat

Bartosz Olcha
Senior Project Manager w BioStat®

www.biostat.com.pl

Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy.

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat

Opinia o innowacyjności – pozyskiwanie funduszy unijnych

opinia o innowacyjności

Dlaczego opinia o innowacyjności jest potrzebna?

Pierwszej próby zdefiniowania pojęcia innowacyjności podjął się żyjący na przełomie XIX i XX wieku ekonomista J.A. Schumpeter. Innowację ujmował w niej szeroko – jako ciąg działań prowadzących do wytworzenia nowych lub ulepszonych produktów, procesów technologicznych lub systemów organizacyjnych.  O krok dalej poszli autorzy współczesnego już, wielokrotnie wznawianego „Podręcznika Oslo”, uznając innowację za proces o charakterze ciągłym. Proces nieustannie wprowadzanych przez firmę modyfikacji do produktów, metod produkcji oraz sposobów zarządzania, jak również nieprzerwanego pozyskiwania informacji i gromadzenia nowej wiedzy.

Definicję uproszczono na potrzeby Projektów Unijnych za innowacyjne uznając wszystkie nowe lub ulepszone w sposób znaczący produkty bądź procesy. Za sprawne narzędzie zewnętrznej oceny innowacyjnego przedsięwzięcia uznano niezależną opinię o innowacyjności.

Sprawdź jak otrzymać niezależną opinię o innowacyjności.

 

Kto może wystawić opinię o innowacyjności?

Zgodnie z wytycznymi Funduszy Europejskich, opinia powinna zostać wydana przez jednostkę naukową. Zgodnie z ustawą jednostką naukową jest podmiot, który prowadzi badania naukowe lub prace rozwojowe w sposób ciągły. Taką jednostką są w szczególności:

  • podstawowe jednostki organizacyjne uczelni (objęte statutem uczelni);
  • jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk;
  • instytuty badawcze;
  • międzynarodowe instytuty naukowe;
  • Polska Akademia Umiejętności;
  • Centra Badawczo-Rozwojowe.

 

Niezależna opinia o innowacyjności w kontekście czynników kształtujących innowacyjność

 Różne są powody i rozmaite cele, dla których firmy działają innowacyjnie. Mogą one dotyczyć zarówno produktów i ich jakości, jak i efektywności pracy, zdolności uczenia się pracowników czy wdrażania istotnych zmian. Główną motywację może również stanowić nieustannie się rozwijający rynek oraz rosnąca konkurencja.

Mówiąc o czynnikach istotnych, nie sposób pominąć popytu – to on sprawia, że podmioty gospodarcze modyfikują i dywersyfikują oferowane przez siebie produkty. Jak również usprawniają procesy produkcyjne i dostawcze lub – przy braku zainteresowania klientów – przyglądają się odbiorcom i badają ich nieustannie zmieniające się potrzeby, usiłując ukształtować, ukierunkować albo wykreować konsumencki apetyt. Zwycięstwo odnoszą ci, którzy są najbardziej spostrzegawczy i najlepiej przygotowani do wdrażania zmian. Globalizacja sprawia, że wyścig staje się znacznie dynamiczniejszy. Wiele czynników formujących działalność innowacyjną ma co prawda charakter narodowy – liczne mniejsze firmy spina w wielką całość klamra instytucjonalna czy kulturowa – jednak technologia i wiedza przekraczają granice z wielką łatwością, a szybki przepływ informacji oraz konkurencja międzynarodowa powodują, że prym wiodą obecnie przedsiębiorstwa wielonarodowe o ogromnych kapitałach. Uregulowania i przepisy prawne mogą – i tak się faktycznie zdarza – wspierać podmioty mniejsze, ale czy jest to częste zjawisko?

 

Jak niewielka firma, chcąca się prężnie i dynamicznie rozwijać, powinna działać?

Gdzie ma szukać prawnego i finansowego wsparcia? Konieczne stało się wprowadzenie formuły certyfikatu-opracowania – opinii – w którym niezależni eksperci poświadczają o innowacyjności stworzonego przez daną placówkę projektu. 

 

Fundusze Europejskie. Źródła pomocy

Mówiąc o niezależnej opinii o innowacyjności, należy z całą pewnością wspomnieć o rozbudowanym systemie Funduszy Unijnych. Stworzono ją właśnie z myślą o nich – służy pozyskaniu oferowanych przez nie środków finansowych.

Oferta, jaką przygotowano w ramach Funduszy Europejskich, jest szeroka, a dofinansowanie może zostać przyznane na rozmaite cele: od nowych rozwiązań technologicznych po prace badawcze. Istnieje możliwość skorzystania z kilku rozległych projektów i programów:

  • PROGRAM RAMOWY HORYZONT 2020 – jak podano na poświęconej mu stronie, jest on największym w historii Unii programem dotyczącym badań naukowych i innowacji, obejmującym aż trzy odrębne do tej pory projekty. Został oparty na powiązanych wzajemnie kwestiach priorytetowych: doskonałej bazie naukowej, wiodącej pozycji w przemyśle oraz wyzwaniach społecznych. Wśród najistotniejszych zagadnień przekrojowych wyszczególniono „wspieranie funkcjonowania i realizacji Europejskiej Przestrzeni Badawczej i Unii innowacji”.
  • PROGRAM OPERACYJNY INTELIGENTNY ROZWÓJ (POIR) – jest to program przeznaczony w dużej mierze dla przedsiębiorstw typu MŚP. O dotację mogą się ubiegać firmy, które inwestując lub wdrażając innowacyjne produkty czy usługi, lub współpracując z jednostkami badawczo-rozwojowymi zamierzają ulepszyć swoje produkty i zdobyć nowe rynki. Nie tylko jednak one. Pomoc mogą otrzymać również współwykonawcy lub pośrednicy dostarczający wybranym adresatom konkretne rozwiązania.
  • FUNDUSZE NORWESKIE – dwa mechanizmy finansowe (Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy) oferują formę bezzwrotnej pomocy finansowej kilkunastu krajom Europy Środkowej i Południowej oraz państwom bałtyckim. Przyświecającym im celem jest zmniejszanie różnic społeczno-ekonomicznych. Za koordynację przy ich wdrażaniu w Polsce odpowiada Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, pełniące rolę tzw. Krajowego Punktu Kontaktowego (KPK) dla Funduszy norweskich i EOG.

 

Od innowacji do realizacji. Niezależna opinia o innowacyjności

Prawdopodobieństwo, że wniosek o unijną dotację zostanie rozpatrzony pozytywnie zależy od kilku istotnych czynników. Oczywiście od tego, jak go sporządzono i na co mają zostać spożytkowane środki finansowe, jeśli zostaną przyznane. Tymczasem nie bez znaczenia pozostaje także liczba placówek przystępujących do konkursu. Konkurencja jest coraz większa, coraz skuteczniejsza w działaniach i coraz lepiej przygotowana, zarówno formalnie, jak i merytorycznie.

Niezależna opinia o innowacyjności znacząco zwiększa szansę firmy na pozyskanie niezbędnych środków na rozwój i realizowane przez nią projekty służące wprowadzeniu nowatorskich rozwiązań. Jest ona opinią sporządzoną przez specjalistów z różnych naukowych dziedzin. Opinią dotyczącą technologii, jaką przedsiębiorca planuje wdrożyć w swojej firmie. Ponadto jest dowodem na to, że da ona w efekcie nowy produkt lub proces. Opinię przygotowują podmioty o wieloletnim doświadczeniu naukowo-badawczym i badawczo-rozwojowym – państwowe lub prywatne.

 

Ile to kosztuje?

Ceny w obu typach placówek są porównywalne i wahają się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych w zależności od stopnia złożoności projektu, o którego dofinansowanie ubiega się dana firma. We wszystkich placówkach badawczo-rozwojowych, bez względu na to, czy jest nią wyższa uczelnia państwowa czy jednostka prywatna, pracują również – zgodnie z jednym z podstawowych wymogów – wykwalifikowani specjaliści. Istnieje też możliwość odliczenia ulgi B+R od kosztów badań zleconych w celu uzyskania Niezależnej opinii o innowacyjności.

Opinia jest też pomocna przy ubieganiu się o:

  • kredyt technologiczny,
  • preferencyjną pożyczkę,
  • ulgę technologiczną,
  • wsparcie inwestorskie.

Innowacja jest zjawiskiem koniecznym i powszechnym. Kształtuje gospodarki i pobudza światowe ekonomie. Innowacyjność powinna więc być jedną z głównych strategii rozwojowych wszystkich przedsiębiorstw.

Trwa nieustający wyścig o to, by każdą z innowacji doceniono, zaakceptowano i wdrożono oraz o finansową pomoc dla tych placówek, które bez niej nie będą się mogły dalej rozwijać. Co więcej, Unia Europejska silnie innowacyjność promuje, czyniąc niezależną opinię o innowacyjności niezbędnym wymogiem większości konkursów.

 

Zobacz także:

Jak zwiększyć szanse na uzyskanie dofinansowania, czyli czym jest opinia o innowacyjności?


 

Rafał Piszczek Biostat
Rafał Piszczek – Statystyk Biostat

Rafał Piszczek
Prezes Zarządu Biostat®

www.biostat.com.pl

Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny.

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat