...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Poza czasem. O potyczkach z codziennością – Bożena Kowalkowska

poza-czasem

Po poradniku „Odzyskać czas” Bożena Kowalkowska wraca z książką, na którą składa się 10 opowieści w formie felietonów. Wszystkie je łączy temat czasu i sposobów na jego odzyskanie, ale przewodnim motywem jest próba uwolnienia się od wielu stereotypów oraz odbierających nam siły i chęci przekonań.

Autorka postanawia przyjrzeć się bliżej zmianie w podejściu do pracy i postrzeganiu jej. Bada, jak z szanowanej części życia przeistoczyła się w niekończące się utrapienie. Bierze pod lupę temat zmęczenia, a właściwie dawno zapomnianej sztuki odpoczynku, jak również zagadnienie komunikacji – reguł, które wpływają na jej jakość oraz odpowiedzialności za kontakt z drugim człowiekiem. Nie pomija prokrastynacji, która w ostatnim czasie jest chlebem powszednim większości z nas. Interesuje ją również kwestia łączenia pracy zawodowej z wychowywaniem dziecka, słynny work-life balance – a raczej pytanie, czy jest on w ogóle możliwy. Przedstawia sposoby na znalezienie najbardziej satysfakcjonującego rytmu, który bezbłędnie prowadzi do samopoznania.

Ważnym elementem „Poza czasem. O potyczkach z codziennością” jest, oczywiście, planowanie. Planowanie, które nie oznacza nudy, a spontaniczność!

To książka o błędach i potyczkach, które pomimo posiadanej wiedzy i doświadczenia wciąż mi się przytrafiają, oraz o próbach ich zrozumienia. To rozważania o wpływie otoczenia, środowiska, przekonań, sytuacji życiowej, wieku, doświadczenia i własnego charakteru na trudności w organizowaniu życia codziennego, gdzie nie zawsze najważniejsze jest szczęśliwe zakończenie. Bożena Kowalkowska uważa, że w rozmowie z drugim człowiekiem najważniejsze są empatia, uważność, otwartość i brak oceny – więc głównie na nich opiera swoją opowieść.

FRAGMENTY:

A czy jeśli człowiek znalazł się już w takim uwikłaniu, zaplątał w sieć tysiąca zależności, możliwy jest powrót albo przejście do sytuacji, w której można pozwolić sobie na momenty, kiedy czas wolno płynie? Tak, to możliwe. Jestem tego żywym dowodem.

Odważyłam się na przedstawienie kilku mało popularnych czy akceptowalnych dla niektórych tez i wiele razy zastanawiałam się, czy nie idę o krok za daleko w niektórych sugestiach czy przekonaniach. Zwłaszcza teraz, w czasach wszechobecnego hejtu, kiedy tak łatwo o nieporozumienie. Czy mam prawo mówić, że praca ponad miarę jest już passé? Skąd wiem, jakimi regułami trzeba się kierować podczas komunikacji z drugim człowiekiem? Albo na jakiej podstawie twierdzę, że samoświadomość rodzi się podczas poszukiwania własnego rytmu dnia? Tak samo jednak, jak w przypadku poprzedniej książki, wszystkie przytaczane historie przydarzyły mi się naprawdę, a wszystkie zdania i myśli naprawdę zostały wypowiedziane lub pomyślane. A co za tym idzie, wszystkie rozwiązania, które proponuję, zostały wielokrotnie sprawdzone i przyniosły mnie oraz wielu innym osobom ulgę w codziennym życiu.

Bożena Kowalkowska – Ur. 1981, dziennikarka i producentka. Od lat uczy freelancerów, etatowców i pracujących rodziców, jak dobrze planować, żeby mieć więcej czasu dla siebie, bliskich i na swoje pasje. Temat zna od podszewki, bo jako koordynatorka różnych projektów i mama dwójki dzieci nieraz mierzyła się z kryzysem czasowym i musiała opanować temat organizacji życia zawodowego i domowego. Była sekretarzem redakcji wielu magazynów, w tym ostatniego wydania „Twojego Weekendu”, który zdobył nagrody na całym świecie, m.in. Grand Prix w Cannes w kategorii projektów zmieniających świat. Była współwydawcą rocznika „Print Control” oraz współpracowała z portalami Gazeta.pl i Vogue.pl.


Źródło: Wielka Litera 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak zorganizować pracę w coworkingu? 5 zasad

Solutions.Rent Plac Trzech Krzyży

Planuj z głową

Zaplanuj tydzień pracy. Podziel go na projekty albo dni tematyczne. Brzmi dziwnie? To metoda, którą stosuje dyrektor generalny Twittera – Jack Dorsey. Przy realizacji projektów każdy dzień możesz poświęcić na inną aktywność. Jeśli jesteś freelancerem lub prowadzisz własną firmę, poświęć każdy dzień na trochę inne obowiązki. Nie znaczy to oczywiście, że faktury możesz wystawiać tylko w poniedziałek. Planuj zadania tematyczne z głową.

Wprowadzenie harmonogramu pracy pozwoli Ci uporządkować obowiązki. Z czasem nawyk stanie się codziennością, a Ty każdego dnia będziesz wiedział, co masz do zrobienia. Określenie celów pozwoli Ci rozłożyć pracę w czasie i pomoże się skupić na ważnych zadaniach.

Czy wiesz, że…

Harmonogram działań z uwzględnieniem ich kolejności, ustalenie priorytetów i ich usystematyzowanie sprawia, że praca jest mniej stresująca. Jeśli dodasz do tego jeszcze bycie sumiennym to zaoszczędzisz czas i zapomnisz o stresie.  

Licz się z czasem

Mierz czas, jaki poświęcasz na konkretne projekty. Jak to zrobić? Klasycznie z zegarkiem na ręku lub przy pomocy jednego z programów do monitoringu czasu pracy. Masz do wyboru m.in. Timepot, Time Planner, Clockify. Wybierz ten, który odpowiada Ci najbardziej. Pomoże Ci to szacować wkład własny w dany projekt oraz tworzyć cennik usług. Przydatne, prawda?

Nie daj się rozpraszaczom

Dobrze wiesz, że czas jest cenny i wciąż go brakuje. Dlatego, w pracy nie trać czasu na przeglądanie Facebooka, czy innych mediów społecznościowych. Nie rozmawiaj ze znajomymi i nie załatwiaj spraw prywatnych. Zadbaj o porządek na biurku, ale i w służbowym laptopie. 

Weryfikuj codzienność

W pracy projektowej najważniejsza jest weryfikacja. Czy wszystko idzie zgodnie z planem? Trzymaj rękę na pulsie, bo to pozwoli Ci realizować zadania w terminie. Oczywiście, nie znaczy to, że co godzinę musisz kontrolować współpracowników. Wystarczy, że raz na tydzień sprawdzisz, jaki jest stan realizacji projektu.

– Nie wszystko da się zaplanować. Czasem zdarzają się mniejsze i większe wpadki. Dlatego w swoim planie dnia, dobrze zostawić 30-40% czasu na nieprzewidziane zadania. Oczywiście, nie chodzi tu o przejmowanie projektów innych osób. Pracując w coworkingu też warto być asertywnym. Czas niezaplanowany radzę zostawić np. na rozwiązywanie sytuacji kryzysowych – mówi Marta Kamińska z Solutions.Rent.

Złap oddech

Maksymalny czas skupienia uwagi człowieka to 90 minut. Jeśli przez kilka godzin siedzisz przed komputerem i nie robisz przerw – Twój umysł po 1,5 godzinie ma dość. Dlatego w czasie pracy pozwól sobie na złapanie oddechu, przewietrz się, zaparz herbatę czy kawę. Nawet 5 minut przerwy pozwoli Ci być bardziej efektywnym w kolejnych godzinach pracy.

Tego unikaj:

  •       praca bez wyznaczonych celów,
  •       robienie wszystkiego na raz,
  •       przekładanie zadań na później,
  •       planowanie czasu na 100%,
  •       brak delegowania zadań na innych,
  •       brak kontroli,
  •       brak asertywności,
  •       brak przerw,
  •       załatwianie spraw prywatnych w czasie pracy.

Autor: Solutions.Rent 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kluczowa rola liderów w organizacji

Współczesne przedsiębiorstwa zgłaszają zapotrzebowanie na ekspertów mających zdolność do samodzielnego, efektywnego i skutecznego działania. Te umiejętności w kontekście gospodarki opartej na wiedzy wymagają już nie tylko precyzji w wykonywaniu określonych czynności, ale oznaczają pierwszorzędne znaczenie takich elementów jak: zdolność do pełnienia różnych ról, elastyczność w działaniu, ciągły rozwój kompetencji, mobilność, zdolność do adaptacji. Tworzą one zasób wiedzy i umiejętności, będący najważniejszym budulcem każdego nowoczesnego przedsiębiorstwa. – Permanentne uczenie się jest koniecznością w warunkach dynamicznych i nieprzewidywalnych zmian dla utrzymania i rozwoju potencjału konkurencyjnego. Proces ten wynika zarówno z szybko postępującej dezaktualizacji wiedzy, jak i zmiany struktury rynku pracy. W największym stopniu dotyczy to kadry zarządzającej średniego i niskiego szczebla – menadżerów, team leaderów – którzy na co dzień koordynują efektywną pracę swoich zespołów – mówi Tomasz Bereźnicki, prezes DPC Polska, najbardziej doświadczonej firmy wdrożeniowej w kraju.

Kluczowa rola team leaderów 

Kadra zarządzająca średniego szczebla pełni w każdym przedsiębiorstwie kluczową rolę. Po pierwsze, to ona kieruje codzienną pracą swoich zespołów, umożliwiając realizację bieżących zadań i projektów. Po drugie, stanowi łącznik pomiędzy pracownikami a dyrektorami czy zarządami, zapewniając właściwy i płynny przekaz informacji oraz kierunków działania. Po trzecie wreszcie, ich rola w firmie polega na sprawnym identyfikowaniu i eliminacji ewentualnych problemów – Schemat komunikacji w każdym przedsiębiorstwie wygląda następująco: polecenia kierowane są z samego szczytu tj. od prezesa czy dyrektora, w dół, natomiast problemy – przerwy w pracy, kłopoty techniczne, nieporozumienia wśród załogi – formułowane są przez personel najniższego szczebla bezpośrednio do przełożonych. Specyficzne położenie menadżerów w tej hierarchii, utrzymujących stały kontakt z najważniejszymi osobami w organizacji, dla których jednocześnie pracownicy operacyjni nie są anonimowi, umożliwia natychmiastowe reagowanie w sytuacjach kryzysogennych – przekonuje Tomasz Bereźnicki. – Moje wieloletnie doświadczenie we współpracy z szeregiem firm z rożnych branż przy wdrażaniu nowych standardów w zakresie przywództwa, procesów i doskonalenia wskazuje, że sukces rynkowy danego przedsiębiorstwa, niezależnie od branży czy wielkości, w największej mierze zależy od kompetencji kadry zarządzającej średniego i niskiego szczebla i jej gotowości do ciągłego zdobywania nowych umiejętności – dodaje.

Właściwy dobór kadr

Efektywność pracy menadżerów w pierwszej kolejności zależy od sprawnego funkcjonowania działu HR. Niezależnie od charakteru rekrutacji – czy to na stanowisko pracownika operacyjnego z możliwością awansu, czy też poszukiwania bezpośrednio team leadera – należy zwracać uwagę na szereg kompetencji wykraczających poza standardową listę widoczną na niemal każdym CV. Nie tylko wykształcenie i doświadczenie, ale również umiejętności miękkie oraz postawa stanowią o potencjale danego kandydata. Do takich umiejętności można zaliczyć: kreatywność, innowacyjność, zdolność do szybkiego identyfikowania i rozwiązywania problemów, dbałość o dobrą atmosferę i komunikację w zespole. 

Pracodawcom zależeć powinno również na takim zarządzaniu własnym biznesem, aby zminimalizować problem rotacyjności kadry średniego i niskiego szczebla, co w dzisiejszych czasach jest niemałym wyzwaniem. – O ile zastąpienie pracownika operacyjnego wykonującego określone zadania nie stanowi zasadniczego problemu, o tyle utrata team leadera wiąże się z określonymi kosztami. Rekrutacja bądź wykształcenie kolejnego, efektywnego menadżera to proces przede wszystkim czasochłonny, destabilizujący prawidłowe funkcjonowanie całego zespołu. Dlatego usprawnianie działalności firmy i zapewnienie pracownikom możliwości ciągłego kwestionowania i eksperymentowania ma na celu zatrzymanie w niej najbardziej wartościowych członków załogi na lata – mówi Mariusz Drewnowski, Partner w DPC Polska. 

Strategia Zarządzania Lean

Odpowiedni dobór team leaderów oraz skuteczne przeciwdziałanie fluktuacji kadr to jeden z celów Strategii Zarządzania Lean. Jest to koncepcja o ugruntowanym uznaniu na świecie, coraz szerzej wdrażana w wielu polskich firmach, zarówno przemysłowych (wytwórczych), jak i usługowych, która doczekała się już szeregu opracowań naukowych. 

Strategia Zarządzania Lean ma charakter czteroetapowy:

  1. Warsztaty strategiczne – czyli refleksja na temat realizacji celów strategicznych firmy, przeprowadzana w formie warsztatów z udziałem kadry zarządzającej (top management firmy lub obszaru).
  2. Ocena potencjału – czyli analiza stanu obecnego w celu uzyskania porozumienia co do poziomu efektywności procesów w firmie lub wybranym obszarze i oceny potencjału co do rozwoju organizacji (rekomendacja zmian)
  3. Kierunki rozwoju – czyli warsztaty obejmujące opracowanie planu wdrożenia zmian (usprawnień) na bazie rekomendacji wypracowanych w fazie Oceny Potencjału.
  4. Wdrożenie i utrzymanie zmian – czyli działania pozwalające na wdrożenie, rozwijanie i utrzymanie nowych standardów: procesów, zarządzania (przywództwa) oraz doskonalenia.

Wśród szeregu działań proponowanych przez firmy wdrożeniowe zajmujące się Strategią Lean, szczególny nacisk kładzie się na umiejętność i świadomość potrzeby ciągłego wykorzystywania KPIs (ang. Key Performance Indicators), stanowiących podstawę podejmowania kluczowych decyzji i eliminacji przyczyn ewentualnych problemów, oraz wykształcenie w pracownikach odwagi do kwestionowania status quo i eksperymentowania podnoszącego efektywność ich pracy. – Żadnego z tych celów nie osiągniemy bez zbudowania w danym przedsiębiorstwie świadomości kadry średniego szczebla co do jej celów i wartości, kadry otwartej na zmiany i adaptację do dynamicznie zmieniających się warunków. To oni, z jednej strony koordynując pracę swojego zespołu, z drugiej zaś raportując przełożonym efekty działań oraz komunikując potencjalne problemy, odgrywają kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu każdej organizacji – mówi Piotr Rybotycki, Partner w DPC Polska. 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dzisiejsze biuro to tylko miejsce pracy czy coś więcej?

Biuro to wizytówka firmy, jednak dziś niekoniecznie jest wizytówką skierowaną tylko na zewnątrz. Ważnym klientem stał się tzw. „klient wewnętrzny” czyli pracownik. Istnieją empiryczne dowody, które pokazują, że im bardziej ludzie czują się „włączeni” w design i układ przestrzeni pracy, tym lepiej. Badanie przeprowadzone przez Uniwersytet w Exeter pod kierownictwem dr. Craiga Knighta* wykazało jednoznacznie, że im większa kontrola pracowników nad przestrzenią biurową, tym bardziej są oni szczęśliwi i zmotywowani w pracy. Odczuwają większy fizyczny komfort, bardziej identyfikują się z pracodawcą i ogólnie mają bardziej pozytywne nastawienie do pracy.

Pracownicy stali się obecnie klientami, o których czas zabiegają firmy. Są coraz bardziej wymagający i oczekują wyższych standardów. Jednak ich wymagania są różne. Dla wielu osób idealnym rozwiązaniem jest nadal dotychczas popularny model biura scentralizowanego, gdzie wszystko ma swój ściśle określony porządek. Dla innych jest to bardziej przestrzeń społeczna, w której ludzie gromadzą się na nieformalnych spotkaniach, aby podzielić się pomysłami, a następnie ją opuścić. Dlatego tak ważne jest nie tylko dopasowanie biura do wymogów marki, ale przede wszystkim do preferencji jej pracowników i ich stylu pracy. Współczesne biuro zamiast być miejscem, gdzie ludzie muszą iść, stało się miejscem, które wybierają, aby do niego iść. Jak ujął to jeden ze starszych projektantów Wework, Jeremiah Britton, w wywiadzie dla magazynu Creator: „Masz poczucie, że rzeczywiście pomagasz ludziom czerpać przyjemność z codziennego przychodzenia do pracy”.

Design, a zwłaszcza design siedziby firmy i jej wyposażenia, odgrywa kluczową rolę w przekazywaniu wartości firmy i marki jej klientom, pracownikom i partnerom biznesowym. Nie sposób dążyć do pozytywnej zmiany bez dostosowania fizycznej przestrzeni do wartości, z którymi utożsamia się marka. Biuro powinno odzwierciedlać charakter, wartości i DNA firmy. Ważne, by architektura korespondowała z atmosferą firmy. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez Uniwersytet w Exeter: osoby z „wzbogaconych przestrzeni” (rośliny, zdjęcia etc) były o 17% wydajniejsze niż te w „przestrzeniach minimalistycznych” (nagie i funkcjonalne). Pracownicy z „przestrzeni autonomicznych”, gdzie sami mogli zaprojektować swoje miejsce pracy, byli aż o 32% bardziej wydajni. Dlatego też tak ważne jest odpowiednie, indywidualne podejście do każdej realizacji np. w Pixers Bussines zajmującej się nadawaniem indywidualnego charakteru każdej przestrzeni pracę nad projektem rozpoczyna się od analizy kultury organizacyjnej, aby jak najlepiej oddać jej misję i wartości w przestrzeni firmowej. Kreatywne podejście do wnętrz biznesowych jest niezwykle istotne.

Przykładów takiej współpracy jest wiele, dobrym przykładem rosnącego znaczenia indywidualnych potrzeb oraz wpływu pracowników na efekt końcowy wystroju biura jest wrocławska siedziba Grupy Onet.

Tu załoga Pixers Bussiness stanęła przed  zadaniem stworzenia miejsca, które absolutnie nie będzie kojarzyć się z korporacyjną przestrzenią, pomimo dużej powierzchni i skupieniu kilku spółek w jednym miejscu. „Biuro Grupy Onet zostało zaprojektowane w taki sposób, aby spacer po nim przypominał przedzieranie przez gęstą dżunglę porośniętą bujną roślinnością. Wędrówkę umilają gry słowne, które nie tylko pozytywnie nastrajają pracowników, ale też zachęcają do aktywności i angażują umysł” – powiedziała Malina Mituniewicz-Sysło, Senior Graphic Designer Pixers.

Innym przykładem miejsca pracy – niekoniecznie biura, w tradycyjnym rozumieniu tej przestrzeni, bo w tej realizacji chodziło o pracownie chemiczne jest PCC Rokita. Tu również priorytetem był komfort pracowników, trwałość materiałów oraz niekonwencjonalne podejście do pomieszczeń i obalenie stereotypów, jakie do tej pory kojarzyły się się z laboratorium. “Stanęliśmy przed wyzwaniem stworzenia niestereotypowej mieszanki łączącej funkcjonalność i estetykę. Nasz pomysł zadedykowania poszczególnych pracowni znanym naukowcom spodobał się i tak powstała przestrzeń zupełnie inna niż wszystkie. Efekt końcowy zaskakuje – powierzchnia wymyka się tradycyjnemu postrzeganiu powierzchni biurowej.” mówi Paweł Łukasiewicz Creative Team Manager z Pixers Bussiness.

* informacje wykorzystanie przy pisaniu tekstu pochodzą z raportu Leitz  „Design a jakość pracy”

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF