...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

ORLEN rozwija biznes detaliczny i wspiera #polskiesoki

PKN ORLEN uruchamia program „Pij polskie soki” i rozszerza sprzedaż soków owocowych od producentów z Polski na całą sieć stacji paliw w kraju. Jest to element rozwoju oferty pozapaliwowej zgodny z oczekiwaniami klientów. W ten sposób Koncern wspiera polskich sadowników, a także lokalne, często rodzinne firmy przetwórcze. W wyniku podjętych działań zakup soków owocowych przez PKN ORLEN od polskich producentów zwiększy się o 150%.

W ramach programu pilotażowego, polskie soki były dostępne na 200 stacjach PKN ORLEN. Rozpoczęty oficjalnie program „Pij polskie soki” zakłada znaczące zwiększenie ich dostępności. Do końca sierpnia br. ten asortyment pojawi się w całej sieci Koncernu w Polsce. W ramach programu do dyspozycji klientów dostępne będą soki polskich firm, takich jak Bracia Sadownicy, Maspex, Owocowe Smaki (marka Agrestada), Sad Sandomierski oraz Sok z gór.

Widzimy olbrzymi potencjał do rozwoju sprzedaży detalicznej w kierunku produktów pochodzących od polskich wytwórców. Dlatego nieustannie poszukujemy możliwości poszerzenia oferty w tym zakresie. W kontekście trudnej obecnie sytuacji polskich sadowników, zwiększenie dostępności i sprzedaży soków z polskich owoców jest dla nas oczywistym wyborem i przejawem nowoczesnego patriotyzmu gospodarczego. Zainicjowane właśnie działania są korzystne biznesowo, ale również wyznaczają najlepsze, warte naśladowania trendy społeczne – powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Decyzja o poszerzeniu oferty pozapaliwowej została poprzedzona szeregiem analiz, również w zakresie preferencji klientów. Przeprowadzone przez instytut Kantar badania, pokazują, że 87% respondentów (w tym kierowców) zachęca do zakupu informacja o krajowym pochodzeniu produktów. Z kolei 80% biorących udział w badaniu uważa polskie produkty za lepsze i bardziej ekologiczne. Na decyzje konsumenckie duży wpływ ma także skala produkcji. Ponad 70% Polaków świadomie wybiera towary wyprodukowane w małej, rodzinnej firmie, wspierającej lokalny rozwój. Według 75% respondentów aktywną rolę we wsparciu drobnej przedsiębiorczości w Polsce powinny odgrywać duże, narodowe koncerny.

Uważnie obserwujemy trendy w zakresie sprzedaży detalicznej. Zdajemy sobie sprawę, że mamy do czynienia z coraz bardziej świadomym konsumentem, oczekującym nie tylko kompleksowej usługi, ale też ściśle określonego pochodzenia kupowanych towarów. My skutecznie odpowiadamy na to zapotrzebowanie i obecnie już ponad 50% produktów na stacjach ORLENu wytworzonych zostało na krajowym rynku – podkreśliła Patrycja Klarecka, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Sprzedaży Detalicznej.

Badanie „Moda na polskość. Postawy, opinie i oczekiwania Polaków zostało przeprowadzone metodą CAWI, na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie internautów. Objęło 1000 wywiadów z Polakami w wieku 17+, z czego 779 z osobami, którzy posiadali w swoim gospodarstwie domowym samochód.

Segment detaliczny to bardzo ważny obszar działalności PKN ORLEN. Na koniec II kwartału br. w Polsce Koncern dysponował 1 771 stacjami paliwowymi, w tym 1330 własnych. W części tych placówek, poza formułą usług gastronomicznych Stop Cafe, wprowadzana jest także możliwość szybkich zakupów w sieci działających tam sklepów O!Shop, które oferują m.in. towary spożywcze. Na stacjach PKN ORLEN w Polsce  na koniec II kwartału br. funkcjonowało 1 621 punktów Stop Cafe, a na 231 z nich można korzystać z oferty sklepowej O!Shop.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marki Adidas, Visa, Biedronka i Lotos osiągnęły największe wzrosty znajomości podczas MŚ 2018

Agencja mediowa Starcom, na zakończenie piłkarskich Mistrzostw Świata w Rosji, zbadała znajomość marek, które Polakom kojarzą się z mundialem i polską reprezentacją w piłce nożnej. W badaniu znajomości spontanicznej największe wzrosty, w stosunku do badania przed mistrzostwami, osiągnęły marki Adidas, Visa, Biedronka i Lotos. Odsetek osób, które nie potrafiły wskazać żadnej marki spadł poniżej 60 proc.

Po czterech tygodniach trwania Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Rosji odsetek osób, które nie potrafiły spontanicznie wskazać żadnej marki kojarzącej się z MŚ 2018, spadł z 61 proc. do 51 proc. W odpowiedzi na pytanie o marki kojarzące się z finałami Mistrzostw, najwięcej wskazań otrzymały: Coca-Cola (14 proc.), Adidas (11 proc.) Visa (8 proc.) i Biedronka (7 proc.). Te trzy ostatnie marki osiągnęły również najwyższy wzrost znajomości – każda z nich urosła o 4 p.p. w stosunku do wyników badania zrealizowanego przed rozpoczęciem mistrzostw. Coca-Cola, Adidas i Visa to oficjalni partnerzy FIFA, a Biedronka jest partnerem Reprezentacji Polski w Piłce Nożnej, podobnie jak Lotos, który również w tym zestawieniu odnotował wzrost o 4 p.p.   

Wykres 1. Spontaniczna znajomość marek związanych z MŚ 2018

Podobnie jak przed Mundialem najwyższe wyniki w badaniu znajomości wspomaganej osiągnęły marki Coca-Cola (55 proc. wzrost o 5 p.p.),  Adidas (51 proc. + 5 p.p.) i Visa (48 proc. + 9 p.p.). Oprócz Visy wysokie wzrosty odnotowały także marki Wanda (+13 p.p.) , Quatar Airways (+11 p.p.) , Gazprom (+ 8 p.p.)  i Hyundai (+8 p.p.).

Wykres 2. Wspomagana znajomość marek związanych z MŚ 2018

W części badania dotyczącej znajomości marek kojarzących się respondentom z Reprezentacją Polski w Piłce Nożnej spontanicznie najczęściej wymieniane były marki Biedronka, Lotos i Orlen. Biedronka odnotowała wzrost o 6 p.p., Lotos o 5 p.p., a znajomość marki Orlen, który nie jest sponsorem reprezentacji o 2 p.p.

Wykres 3. Spontaniczna znajomość marek związanych z reprezentacją Polski w Piłce Nożnej

W badaniu znajomości wspomaganej, w porównaniu do wyników przed MŚ 2018, na pozycję lidera weszła Biedronka (59 proc. wzrost o 7 p.p.), która wyprzedziła Lotos (53 proc.). Istotne wzrosty odnotowały trzy marki będące oficjalnymi partnerami reprezentacji: Blachotrapez (+ 9 p.p.), Fakro (+ 4 p.p.) i Wiśniowski  (+ 5 p.p.).

Wykres 4. Wspomagana znajomość marek związanych z reprezentacją Polski w piłce nożnej

– Wyniki badania znajomości marek kojarzonych z MŚ 2018, zrealizowanego przez nas tuż przed zakończeniem mundialu, zestawione z analizą aktywności reklamodawców w telewizji podczas mistrzostw, potwierdzają, że zaangażowanie w marketing sportowy ma sens wyłącznie w perspektywie długofalowej, a po drugie wymaga inwestycji w komunikację, szczególnie podczas dużych imprez, budzących największe zainteresowanie widzów. Warte odnotowania są stosunkowo wysokie wzrosty marek takich jak Wanda czy Gazprom, współpracujących z FIFA, które Polacy z dużą częstotliwością widzieli nie w regularnych spotach reklamowych lub billboardach sponsorskich, ale na bandach wokół boisk, podczas transmisji meczy – powiedziała Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

Badanie agencji Starcom z serii HX Study zostało przeprowadzone w Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna,  na reprezentatywnej dla populacji Polski grupie internautów, mieszkańców całej Polski, w wieku 18+, Pre-test Maj 2018 N=1075, Post-test Lipiec 2018 N=1042

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wszystkie drogi prowadzą… na stacje Orlen

PKN ORLEN uruchamia właśnie nową platformę marketingową, której celem jest jeszcze bardziej skuteczne zarządzanie działaniami promocyjnymi i reklamowymi Koncernu. Coraz większa liczba produktów oraz ich różnorodność sprawiają, że zarówno kampanie wizerunkowe jak i sprzedażowe  wymagają szczególnej spójności strategicznej. 

Koncepcja nowego modelu komunikacji  wynika z obserwacji, że w dzisiejszych czasach konsumenci najbardziej cenią sobie czas i wygodę. PKN ORLEN wychodząc naprzeciw tym potrzebom, wdraża szereg pomysłów i innowacyjnych rozwiązań w zakresie funkcjonowania stacji paliw, aby zapewnić klientom możliwie kompleksową obsługę. Już teraz na stacjach można nie tylko zatankować samochód, ale zjeść zdrowy, przygotowany na miejscu posiłek, czy wypożyczyć auto. – mówi Rafał Pasieka – Dyrektor Wykonawczy ds. Marketingu. To wymaga nowoczesnego podejścia do komunikacji i nasza platforma doskonale wpisuje się w bieżące trendy. 

Platforma stworzy warunki, których celem jest wykorzystanie wszystkich aspektów komunikacji marketingowej opartej na relacjach „human to human” (H2H). Jej autorzy wiedzą doskonale jak wielką rolę w działaniach promocyjnych i reklamowych odgrywają emocje. Pozytywny emocjonalnie stosunek do marki (Lovebrand) przekłada się na większe zainteresowanie produktami oraz zwiększa efektywność kampanii sprzedażowych.

Pierwszym etapem wdrożenia platformy jest wizerunkowa kampania reklamowa pod hasłem „Kierunek ORLEN”, w której kluczowym narzędziem jest marketing narracyjny. Zbudowana została ona wokół historii różnych bohaterów w momencie zaistnienia konkretnej potrzeby – pozornie nie związanej ze stacją paliw. Waga takich, mniej lub bardziej wyszukanych zachcianek zostaje humorystycznie wyolbrzymiona adekwatnym i odpowiednio zaintonowanym komentarzem lektora. Okazuje się, że wszyscy bohaterowie kierują się na stację ORLEN, która jest w stanie odpowiedzieć nawet na najbardziej zaskakujące oczekiwania klientów.

Koncepcja artystyczna kampanii zakłada opieranie się na kontrastach, zestawiając powagę i majestat, uzyskane dzięki właściwym technikom filmowania,  z nieco zdystansowaną, a w efekcie humorystyczną narracją. Głos narratora niesie życiową mądrość, słychać w nim bagaż doświadczeń, ale też pogodne, ciepłe nastawienie do ludzi i ich codziennych życiowych perypetii. Głosu do kampanii użyczył Piotr Machalica.

Wykorzystana muzyka, a dokładnie utwór Cold Little Heart, którego autorem jest Michael Kiwanuka, ma przede wszystkim za zadanie wzbudzenie pozytywnych emocji, które mogą przełożyć się na postrzeganie poszczególnych marek.

W ramach nowego modelu komunikacji, zaplanowana została szerokozasięgowa, ogólnopolska kampania reklamowa 360 stopni, obejmująca kampanię telewizyjną (spoty 45 i 30 sek.), przekaz w radio, prasie, Internecie, na tablicach  outdoorowych oraz w kinie. Dodatkowo wykorzystane zostaną media własne, kanały social mediowe, a także eventy organizowane przez PKN ORLEN.

Za przygotowanie kampanii odpowiedzialny był Obszar Marketingu PKN ORLEN, agencja Publicis oraz dom mediowy MullenLowe MediaHub. Spot wyreżyserowany przez Sebastiana Pańczyka wyprodukował dom produkcyjny Dobro.

Więcej na: http://dlakierowcow.orlen.pl/kierunekorlen

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kurnicki odchodzi z Orlenu

Leszek Kurnicki odchodzi ze stanowiska dyrektora wykonawczego ds. marketingu w PKN Orlen, gdzie pracował przez osiem lat.

Leszek Kurnicki pracował w Orlenie od 2008 roku. W tym okresie wartości brandu Orlen wzrosła o 52 proc. (zmiana o 2,9 miliarda zł – wg Rzeczpospolitej), a udziały koncernu w polskim rynku detalicznym zwiększyły się o 7,5 punktu procentowego. Kurnicki odpowiadał za funkcjonowanie jednego z największych w Polsce programu lojalnościowego Vitay (4 miliony użytkowników), a także zarządzał markami Stop Cafe (wprowadzał ją na polski oraz czeski rynek) i Verva.

W strategii marketingowej obok standardowych narzędzi stawiał na media społecznościowe, sponsoring sportu oraz organizację eventów masowych, takich jak Verva Street Racing oraz Orlen Warsaw Marathon (od roku 2010 w tych wydarzeniach wzięło udział łącznie ponad 500 tys. osób).

Odpowiadał również za strategię marketingową spółek grupy kapitałowej koncernu w Polsce, w Czechach, w Niemczech, na Litwie i w Kanadzie (w sumie kilkanaście spółek). Zasiadał w zarządzie spółki AB Ventus Natfa oraz radzie nadzorczej Orlen Deutschland GmbH, a także sprawował nadzór nad korporacyjną fundacją Orlen Dar Serca.

Członek jury wielu konkursów branżowych: Effie,  Golden Arrow, Kreatura, Superbrands, MP Power Project, Welcome Festival, Konkurs Dyrektor Marketingu Roku. Ekspert branżowy publikujący m.in. w , „Briefie”. Udział w wielu debatach związanych ze sponsoringiem, CSR i strategią brandingową. Prelegent na wielu konferencjach związanych z marketingiem.

Leszek Kurnicki, jako dyrektor wykonawczy ds. marketingu PKN Orlen był członekiem klubu liderów Forum Odpowiedzialnego Biznesu, członkiem założycielem stowarzyszenia Marketing 4 Business, członkiem Rady Fundatorów Fundacji Fundusz Grantowy dla Płocka oraz członkiem zarządu Polskiego Związku Piłki Siatkowej.

W 2013 roku uzyskał tytuł jednego z najlepszych polskich menedżerów przed 40tką wg magazynu Sukces. W 2012 nominowany w konkursie Osobowość Mice Poland 2012. Dodatkowo uzyskał tytuł „Człowieka marketingu i sprzedaży roku 2010” wg magazynu „Brief” oraz tytułu „Dyrektora Marketingu Roku 2010” w konkursie organizowanym przez serwis Mediarun.

Kurnicki przed pracą w Orlenie piastował funkcję prezesa zarządu luksemburskiego funduszu inwestycyjnego. Wcześniej był m.in. prezesem zarządu spółki wydającej tygodnik opinii OZON.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF