Ekologia okazją do oszczędności dla sektora IT

Poszukiwanie oszczędności to główna motywacja dla firm do wdrażania rozwiązań ekologicznych w IT. Z raportu BCG Platinion wynika, że już 54 proc. przedsiębiorców w Polsce byłoby skłonnych realizować działania, które jednocześnie spełniają cel środowiskowy i przynoszą oszczędności. Chodzi zwłaszcza o ograniczanie zużycia energii, której konsumpcja tylko w centrach danych wg prognoz Komisji Europejskiej może wzrosnąć nawet o 28 proc. do 2030 roku. Eksperci HRS-IT wskazują, że większe zaangażowanie sektora w ekologię może zarówno obniżyć koszty działalności, jak i wyróżnić firmę na tle konkurencji w rywalizacji o najlepszych specjalistów.

Rosnące koszty dla przedsiębiorstw, w tym oczekiwania finansowe pracowników, to teraz jedno z największych wyzwań. Sektor IT nie jest tu wyjątkiem, ale warto zwrócić uwagę na kilka pozytywów. Poszukiwanie oszczędności skłania do rozsądniejszego zarządzania zasobami. W przypadku firm i działów IT jest to przede wszystkim energia, której zużycie można zmniejszać m.in. przenosząc dane z centrów do chmury czy ich aranżację tak, by były chłodzone przez powietrze z zewnątrz. Ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko ma też znaczenie wizerunkowe, co wpływa na odbiór przez pracowników i pomaga przyciągać najlepszych. To ważne tym bardziej, że szczególnie dla najmłodszego pokolenia, tzw. „zetek”, ekologia i ochrona klimatu ma znaczenie przy wyborze przyszłego pracodawcy

mówi Kinga Marczak, General Manager w HRS-IT.

 

Jak wynika z raportu „Green IT in CEE: Keen companies still lack clear plans” przygotowanego przez BCG Platinion we współpracy z SAP, dla 54,4 proc. firm w Polsce motywacją do zmniejszania wpływu na środowisko i oszczędzania zasobów naturalnych w działalności IT jest redukcja kosztów. Niecałe 21 proc. wskazało na zobowiązujące je do tego regulacje, a 10 proc. na zwiększenie zadowolenia pracowników. Autorzy raportu zwracają przy tym uwagę, że nad Wisłą motywacja związana z oszczędnością jest szczególnie wysoka w porównaniu do innych badanych krajów (Czechy i Węgry). Nieduża jest natomiast presja ze strony regulatorów. 

 

Wpływ pracy na środowisko

Według danych Komisji Europejskiej technologie informacyjno-komunikacyjne pochłaniają około 5-9 proc. energii elektrycznej produkowanej na świecie. Tylko centra danych odpowiadają za 2,7 proc. zapotrzebowania na energię elektryczną w UE. Dodatkowo, prognozy wskazują, że do 2030 r. konsumpcja energii przez branżę wzrośnie o 28 proc.

Choć na co dzień nie zdajemy sobie z tego sprawy, to wg autorów raportu BCG Platinion jeden e-mail odpowiada za 4 g emisji CO2, a e-mail z załącznikiem generuje go znacznie więcej, bo 50 g. Jeszcze bardziej wyrazistym przykładem jest bitcoin. Dystrybucja i cała infrastruktura związana z tą kryptowalutą tylko w zeszłym roku wymagała 91 terawatogodzin do funkcjonowania, czyli więcej niż Finlandia z populacją 5,5 mln ludzi. 

Ekologia przyciąga pracowników

Podejmowanie działań proekologicznych staje się standardem w firmach, ale branża IT ma wciąż sporo do nadrobienia. Z raportu Inspired | Corporate Responsibility z 2022 r. wynika, że tylko 5 proc. firm technologicznych w Polsce mierzy swój ślad węglowy, a 90 proc. nie analizuje sposobu, w jaki ich oprogramowanie wpływa na zużycie energii. 

Wraz z rozwojem branży IT rośnie jej wpływ na otoczenie. W związku z tym powinna częściej podejmować działania chroniące klimat. Obecna sytuacja, czyli zarówno wzrost kosztów działalności, jak i utrzymujący się niedobór specjalistów, mogą być impulsami do poprawy. Badania Deloitte wskazują, że około jedna trzecia pracowników rozważyłoby zmianę pracodawcy, który nie prowadzi zrównoważonych praktyk biznesowych. Świadomość ekologiczna rośnie zwłaszcza wśród najmłodszych, dlatego takie podejście ma przyszłość

– mówi Kinga Marczak.

 

 

 

***

 

 

HRS-IT to polska firma z siedzibą we Wrocławiu specjalizująca się w rekrutacji i zatrudnianiu profesjonalistów z branży IT. Współpracuje z pracownikami z Europy Środkowej i Wschodniej, którym stwarza możliwość pracy przy projektach w polskich i międzynarodowych organizacjach. Firmom dostarcza niezbędne kompetencje do tworzenia nowoczesnych i skalowalnych aplikacji i środowisk IT, poczynając od analizy biznesowej przez projektowanie, usługi deweloperskie, testowanie i wdrażanie po utrzymanie infrastruktury. HRS-IT zostało założone w 2021 roku przez zespół specjalistów HR z kilkunastoletnim doświadczeniem i to zarówno w branży IT, jak i HR. 

Sebastian Nowak

Wynagrodzenia Polaków nie nadążają za inflacją

inflacja wynagrodzenia

95% badanych Polaków jest zdania, że ceny będą dalej rosły, a 69% – że będzie to wzrost dynamiczny. Niemal co trzeci respondent próbuje na różne sposoby podnieść swoje przychody poprzez: szukanie dodatkowej pracy (19%), lepiej płatnej pracy (8%) czy pójście do pracodawcy po podwyżkę (5%). Tylko 14% badanych deklaruje, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy otrzymało podwyżkę wynagrodzenia.

Ceny towarów i usług rosną od miesięcy, Polakom trudno jest jednak uzyskać podwyżkę. Tylko 14% badanych przyznało, że ich wynagrodzenie w ciągu ostatnich trzech miesięcy wynagrodzenie wzrosło. Co istotne – odsetek mężczyzn, którzy otrzymali podwyżkę, jest niemal dwukrotnie wyższy niż odsetek kobiet (19% versus 10%). Patrząc na grupy wiekowe – podwyżkę najczęściej dostawały osoby w wieku 35-44 lat (21%) oraz osoby w wieku 18-24 lat (17%).

podwyzka
Źródło: ARC Rynek i Opinia, 17-24.11.2021

 

Spośród osób szukających pracy 12% przyznaje, że udało im się zmienić pracę na lepiej płatną.

Z naszego badania wynika, że Polacy w związku ze wzrostem inflacji muszą oszczędzać, z jednej strony dlatego, że rosną ceny, z drugiej – nie rosną ich wynagrodzenia. Zaledwie co szósta osoba dostała w ostatnich miesiącach podwyżkę, co oznacza, że tylko niewielka część Polaków można sobie zrekompensować wzrosty cen wyższymi przychodami. Warto podkreślić, że wyższe wynagrodzenia otrzymywali częściej mężczyźni niż kobiety. To może wynikać z faktu, że branże, w których jest obecnie największe zapotrzebowanie na pracowników i tym samym większa skłonność do podnoszenia wynagrodzeń, czyli np. branża budowlana, logistyczna czy transportowa są raczej zdominowane przez mężczyzn.

dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia

Jak Polacy radzą sobie ze wzrostem cen? Najczęstszą reakcją jest wybór tańszych produktów czy usług. W pierwszej kolejności ograniczą wydatki na kulturę, gastronomię i turystykę jak również na zakup słodyczy, alkoholu, ubrań czy obuwia. 33% respondentów rezygnuje z niektórych usług, a 32% próbuje zwiększyć swoje przychody. Ograniczenie konsumpcji dotyczy w największym stopniu najstarszej badanej grupy wiekowej 45-65 lat (41%) oraz osób z wykształceniem wyższym (44%).

Reakcje Polaków na wzrost cen

reakcje polakow na wzrost cen

Na jakich produktach Polacy zamierzają oszczędzać? Zgodnie z deklaracjami, Polacy w pierwszej kolejności zamierzają ograniczać swoje wydatki na słodycze, alkohol i ubrania. Zdecydowanie najrzadziej z kolei na paliwo oraz żywność podstawową. Osoby z najstarszej badanej grupy wiekowej najczęściej deklarują oszczędzanie na poszczególnych grupach produktów, w tym przede wszystkim na kosmetykach (48%), ubraniach (58%), książkach (41%), meblach (50%) czy AGD (44%). Z kolei respondenci z najmłodszej badanej grupy wiekowej zdecydowanie częściej niż pozostali zamierzają oszczędzać na słodyczach (71%). Patrząc z kolei na ograniczanie korzystania z usług, to zdecydowanie na pierwszym miejscu znalazły się: kultura, gastronomia i turystyka. Wysokie ceny w zasadzie nie wpłyną na korzystanie z prywatnej opieki medycznej i w niewielkim stopniu wpłyną na wydatki związane z edukacją. I tutaj widoczne są pewne różnice w zależności od wieku respondentów. Ograniczanie korzystania z usług stosunkowo w największym stopniu deklarują osoby z grupy wiekowej 35-44 lata, zwłaszcza w takich kategoriach jak: gastronomia (58%), usługi kosmetyczne (44%), fryzjerskie (39%) czy kultura (60%). Nieco częściej niż inni również osoby z najstarszej grupy wiekowej deklarują oszczędzanie na usługach, zwłaszcza na gastronomii (58%) i kulturze (59%).


Źródło: ARC Rynek i Opinia

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Koronawirus zajrzał do portfeli Polaków [RAPORT]

portfel

Pandemia koronawirusa okazała się pierwszym kryzysem, który wymusił tak powszechne zmiany w myśleniu o finansach własnych i swoich najbliższych. Z raportu Nationale-Nederlanden „Pokolenie równoległych światów: między rzeczywistością a wirtualnością” wynika, że co dziesiąty Polak stracił w tym czasie pracę, 10 proc. ankietowanych zapożyczyło się u rodziny lub w banku, a 25 proc. przyznało, że ostrożniej wydaje pieniądze.

To nie był łatwy czas. Bezrobocie dotknęło aż 10 proc. badanych. W największym stopniu problem ten dotyczył osób w wieku 30-34 lata. Niemal połowie ankietowanych nie zmieniła się wysokość wynagrodzenia, ale wśród respondentów, których pensja w czasie pandemii zmalała, aż 10 proc. musiało zapożyczyć się u rodziny lub w banku. To uświadomiło, jak istotne jest posiadanie oszczędności na czarną godzinę: dwie piąte badanych wskazało właśnie kondycję finansową jako obszar budzący ich niepokój. A kłopoty na tym polu doświadczył blisko co dziesiąty badany, przy czym nieco częściej dotyczyły one osób wychowujących dzieci.

Recepta na kryzys: oszczędności

Katarzyna CzupaZ naszego badania płynie jeden szczególnie ciekawy wniosek. Wraz z wiekiem zmienia się wysokość oszczędności, która dałaby Polakom poczucie bezpieczeństwa. O ile osoby w wieku 25-30 lat wskazywały na oszczędności rzędu 65 tys. zł, to dla osób w wieku 41-50 jest to już ponad 95 tys. Większość jest zgodna co do jednego – pojawienie się COVID-19 uświadomiło, jak ważną rolę odgrywa posiadanie poduszki finansowej, będącej do swobodnej dyspozycji w kryzysowej sytuacji.

Katarzyna Czupa, ekspertka ds. programów emerytalnych z Nationale-Nederlanden

Większa kontrola wydatków

Niepewność dotycząca najbliższej przyszłości skłoniła Polaków do większej kontroli wydatków i gromadzenia kapitału. Niemal 75 proc. ankietowanych zmieniło sposób zarządzania domowym budżetem. 25 proc. przyznało, że od pandemii ostrożniej wydaje pieniądze, np. rezygnując z większych wydatków. Ponad dwóm piątym Polaków udało się zaoszczędzić w tym czasie pieniądze, zaczęli też je wreszcie odkładać lub wykupili dodatkowe ubezpieczenie, na co zdecydowało się 7 proc. badanych. Z drugiej strony niemal jedna trzecia musiała korzystać już z oszczędności lub nawet się zapożyczyć. Z raportu Nationale-Nederlanden wynika, że aż 10 proc. Polaków po finansową pomoc zwróciło się do rodziny albo poszło do banku.

Kluczowa własna pensja i dobre ubezpieczenie

Mimo że zdaniem ponad połowy ankietowanych kluczową rolę w zwiększeniu poczucia komfortu w sferze ekonomicznej odgrywają stabilne, dobre zarobki i oszczędności, to jednak co piąty wskazuje na ubezpieczenie na życie, które zapewnia ochronę w przypadku niespodziewanych  zdarzeń. Nieco mniej Polacy są przekonani do inwestycji i lokat, najmniej zaś do produktów emerytalnych – odpowiednio ponad 17 proc. i niecałe 12 proc. badanych.

 


Źródło: Nationale-Nederlanden

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Co czwarty Polak nie ma oszczędności. Co drugi boi się utraty pracy przez koronawirusa — lub już ją stracił [BADANIE]

Zycie bez pensji badanie

Aż 24% Polaków przyznało, że nie posiada żadnych oszczędności, a u 22% wystarczyłyby one na maksymalnie dwa tygodnie życia. Jednocześnie ponad połowa z nas boi się utraty pracy na skutek pandemii koronawirusa — lub już ją straciła.

Serwis kariery InterviewMe.pl przeprowadził badanie “Życie bez pensji”, w którym zapytano ponad 1400 respondentów o ich oszczędności, plany awaryjne na wypadek utraty pracy oraz obawy o pogorszenie ich sytuacji finansowej z powodu pandemii koronawirusa. Wyniki sugerują, że większość z nas nie jest przygotowana na funkcjonowanie bez bieżącego dochodu.

Eksperci sugerują, że każdy z nas powinien posiadać oszczędności, z których moglibyśmy przeżyć co najmniej 6 kolejnych miesięcy. Niestety z naszego badania wynika, że takie zabezpieczenie ma zaledwie 19% Polaków. Na dodatek ponad połowa z nas nie ma planu awaryjnego na wypadek utraty pracy. Okazuje się więc, że jesteśmy zupełnie nieprzygotowani na różnego rodzaju sytuacje kryzysowe.

Wojciech Martyński, ekspert kariery InterviewMe.pl i autor badania

oszczędności i wydatki polakow

W badaniu aż 25% ankietowanych osób przyznało, że co miesiąc wydaje ponad 90% pensji, a 4% respondentów wydaje nawet aż 100% wynagrodzenia. Do tego ponad połowa badanych Polaków przyznała, że miesięcznie oszczędza mniej niż 500 zł, a 67% ankietowanych ma zaoszczędzone mniej niż 5000 zł.

z czego zrezygnujemy by przetrwac bez pieniedzy

Aby zdobyć środki do życia, Polacy w pierwszej kolejności sprzedawaliby swoją biżuterię, ubrania i buty oraz sprzęt elektroniczny. Ponad 60% osób zrezygnowałoby również z wyjazdu wakacyjnego, Netflixa czy też jedzenia na mieście. Co ciekawe, 1/3 ankietowanych deklaruje, że nie unikałaby obowiązkowych opłat — np. za wodę czy internet. Pozostali rezygnowaliby przede wszystkim z płacenia za transport, samochód oraz abonament telefonii komórkowej.

plan dzialania po zwolnieniu infografika

Za niepokojące można uznać to, że 55% badanych nie ma planu awaryjnego na wypadek utraty pracy — np. alternatywnego źródła zarobku. Aż 76% osób po prostu zaczęłoby natychmiast szukać nowego miejsca zatrudnienia.

Jednocześnie aż 43% Polaków obawia się utraty pracy, a 9% już ją straciło na skutek pandemii koronawirusa. 58% ankietowanych przyznaje, że wybuch pandemii już pogorszył ich sytuację finansową

wplyw pandemii na sytuacje finansowa

Obecna trudna sytuacja gospodarcza oraz wyniki naszego badania powinny być ostatecznym sygnałem, że warto bliżej przyjrzeć się swoim wydatkom i spróbować opracować plan oszczędzania. Tym bardziej że wciąż nie wiadomo, kiedy pandemia się skończy i jak długo będziemy na własnej skórze odczuwać jej skutki dla gospodarki.

Marta Rojewska, ekspertka kariery InterviewMe.pl

W badaniu „Życie bez pensji” znalazły się również inne ciekawe wnioski. Oto niektóre z nich:

  • tylko 23% Polaków ma zaoszczędzone powyżej 10 000 zł
  • po utracie pracy nieco więcej mężczyzn (4%) niż kobiet (2%) chciałoby utrzymywać się z pieniędzy partnerki lub partnera
  • 80% Polaków obawia się skutków kryzysu gospodarczego, który może spowodować pandemia koronawirusa
  • pandemia koronawirusa najbardziej dotknęła osoby poniżej 25. roku życia — pracę straciło 15% z nich.

Pełne wyniki badania „Życie bez pensji” można znaleźć tutaj.


Źródło: informacja prasowa InterviewMe

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pandemia koronawirusa obniżyła dochody aż 7 na 10 konsumentów w Polsce. Millennialsi są w najgorszej sytuacji

obniżone dochody Polaków

Nie będzie powrotu do rzeczywistości sprzed pandemii Covid-19, a skutki finansowe obecnego kryzysu będziemy odczuwać przez kilka, jak nie kilkanaście następnych lat. Czas pokaże, czy spełnią się te i inne czarne scenariusze tworzone przez ekspertów na całym świecie. Badanie przeprowadzone przez Intrum pokazuje, że sytuacja związana z koronawirusem miała natychmiastowy wpływ na konsumentów z Polski – 7 na 10 osób przyznaje, że ich dochody zmniejszyły, co łączy się z faktem, że 45% respondentów w wyniku pandemii straciło zatrudnienie lub musiało zawiesić prowadzenie biznesu. W najgorszej sytuacji znaleźli się Millennialsi. Tylko 14% konsumentów w grupie wiekowej 22-37 lat nie doświadczyło spadku dochodów, za to 73% Millennialsów doświadczyło pogorszenia się dobrobytu finansowego. Co 5 dwudziestolatek z powodu koronawirusa popadł również w większe długi, by mieć fundusze na codzienne wydatki.

Polscy konsumenci nie są przekonani, że ich dobrobyt finansowy ulegnie poprawie

Raport Intrum “European Consumer Payment Report 2020. Special Edition White Paper” analizuje wpływ pandemii Covid-19 na sytuację finansową konsumentów w 24 krajach w Europie, także w Polsce. Zebrane dane nie dają nam powodów do optymizmu. Polska wraz z Grecją i Rumunią znalazła się w trójce krajów, w których mieszkańcy zostali najbardziej dotknięci przez kryzys związany z koronawirusem. 62% polskich konsumentów przyznaje, że w jego wyniku ich dobrobyt finansowy pogorszył się (Grecja i Rumunia – 67%). Jeżeli chodzi o osoby wychowujące dzieci, ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi 69%. 64% pytanych stwierdziło wprost, że kryzys, którego doświadczamy od marca, ma negatywny wpływ na ich dobrobyt finansowy. Tylko co 6 badany (16%) w naszym kraju uważa, że w nadchodzących tygodniach ta kwestia ulegnie poprawie.

Dobrobyt finansowy jest bardzo ważnym wskaźnikiem w analizach Intrum. Określamy go jako poczucie bezpieczeństwa finansowego, pewność konsumentów, że mogą oni zaspokoić wszystkie swoje codzienne potrzeby i mają kontrolę nad finansami osobistymi. Z naszych badań wynika, że poziom dobrobytu finansowego jest uzależniony od takich czynników jak: zdolność do płacenia rachunków na czas, łatwość zadłużania się, oszczędzanie na przyszłość. Pandemia Covid-19 negatywnie wpłynęła na każdy z tych obszarów, więc, co było do przewidzenia – przyczyniła się również do ogólnego spadku dobrobytu finansowego konsumentów w Polsce.

Krzysztof Krauze, Prezes Intrum w Polsce

Niestety, dane zebrane przez Intrum pokazują, że mamy powody, by negatywnie oceniać swój dobrobyt finansowy.

Aż 7 na 10 respondentów (71%) przyznaje, że ich dochody zmniejszyły się w wyniku korona-kryzysu. To zdecydowanie więcej niż europejska średnia, która wynosi 54%. Bez wątpienia na ten wynik wpływa fakt, że pandemia zmieniła również sytuację zawodową niemałej grupy konsumentów w naszym kraju – 45% tych biorących udział w badaniu Intrum deklaruje, że z powodu kryzysu straciło zatrudnienie (czasowo lub na dłuższy okres) lub nie może prowadzić swojego biznesu z powodu spadku popytu na oferowane towary czy usługi.

Kryzys uderzył w Millennialsów

Negatywny wpływ pandemii Covid-19 na polskich konsumentów jest wyraźny. Jednak spośród wszystkich grup wiekowych analizowanych w badaniu, to właśnie Millennialsi (osoby w wieku 22-37 lat) znaleźli się najgorszej sytuacji. Dlaczego?

Część Millennialsów w naszym kraju nie pracuje na etacie czy też w oparciu o stałą umową o pracę, a jak pokazały ostatnie tygodnie, takie osoby w czasie kryzysu straciły zatrudnienie w pierwszej kolejności. Dodatkowo, Millennialsi, szczególnie ci młodsi, mają za sobą stosunkowo krótką karierę zawodową, a to oznacza, że nie wszyscy w tej grupie zdążyli zbudować oszczędności, które pozwoliłby przetrwać trudniejszy okres. Konsumenci, którzy mogą dysponować taką poduszką finansową, zupełnie inaczej odnaleźli się w kryzysie. Nie bez znaczenia również jest fakt, że osoby po studiach, zbliżające się do trzydziestki, najczęściej nie korzystają już ze wsparcia finansowego rodziny, co jest częstą sytuacją w przypadku konsumentów w grupie wiekowej 18-21 lat. W związku z tym, Millennialsi muszą samodzielnie radzić sobie ze skutkami kryzysu .

Krzysztof Krauze, Prezes Intrum w Polsce

Te uwagi znajdują potwierdzenie w danych zebranych przez Intrum. Podczas gdy kryzys finansowy wpłynął za zatrudnienie nieco mniej niż połowy konsumentów w naszym kraju (45%), to w przypadku Millennialsów ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi 63%. Również więcej Millennialsów (73%) niż wskazuje średnia 64%), ocenia, że koronawirus wpłynął negatywnie na ich dobrobyt finansowy.

wpływ COVID-19 na zatrudnienie
źródło: Intrum

Aż 86% ankietowanych w wieku 22-37 lat przyznało, że w wyniku pandemii otrzymuje teraz niższe dochody, czyli najwięcej ze wszystkich grup wiekowych branych pod uwagę w badaniu.

dochody gospodarstwa domowego
źródło: Intrum

Pandemia zmusiła część konsumentów w naszym kraju do sięgnięcia po dodatkowy zastrzyk gotówki, by przetrwać kryzys. Co 5 Millennials (20%) zwiększył swój poziom zadłużenia, by zdobyć pieniądze na najpotrzebniejsze wydatki. Dla porównania, w takiej samej sytuacji znalazło się 10% konsumentów w wieku 18-21 lat, 15% i 6% tych w grupie 33-44 i 55-64 lat.

Konsumenci chcieliby oszczędzać…, ale nie mogą

Zgromadzone oszczędności w obecnej sytuacji ratują finanse gospodarstw domowych. – Jednak, jak pokazuje nasz raport, aktualnie konsumentom o wiele trudniej będzie budować poduszkę finansową na tzw. czarną godzinę, ponieważ pandemia i to, co ze sobą przyniosła, znacznie ograniczyła nasze możliwości, jeżeli chodzi o oszczędzanie. Co prawda, to zjawisko obserwujemy w każdym europejskim kraju, ale w tej kategorii niestety Polska zajmuje niechlubne pierwsze miejsce.

Krzysztof Krauze, Prezes Intrum w Polsce

64% konsumentów z Polski zgadza się ze stwierdzeniem, że z powodu pandemii Covid-19 oszczędza zdecydowanie mniej pieniędzy na przyszłość, niż to miało miejsce wcześniej. Dopiero za nami, na drugim i trzecim miejscu znaleźli się konsumenci z Węgier (56%) i Włoch (53%). Co więcej, 76% ankietowanych w naszym kraju nie jest zadowolona z kwoty, którą może oszczędzać́ każdego miesiąca. W badaniu przeprowadzonym jesienią̨ 2019 r. odsetek ten wynosił 65% (ECPR 2019).

ocena dobrobytu finansowego
źródło: Intrum

Brak możliwości odkładania takich sum, jakie założyli sobie konsumenci, jednocześnie sprawia, że nie podchodzą optymistycznie do swojej przyszłości/emerytury. 66% osób obawia się, że nie będzie ich stać na wygodne życie na emeryturze (51% w 2019 r.). Tylko 14% osób ma pewność, że dzięki swoim zdolnościom do oszczędzania w długiej perspektywie czasowej, zapewni sobie wygodną jesień życia.

O raporcie:

Raport “European Consumer Payment Report 2020. Special Edition White Paper” powstał na bazie badania przeprowadzonego przez Grupę Intrum w maju 2020 r. – zebraliśmy dane od 4 800 konsumentów z 24 krajów w Europie. Grupa docelowa badania została wybrana w taki sposób, by zapewnić reprezentatywny odsetek respondentów w każdym kraju, a tym samym adekwatność i ważność zebranych danych.


Źródło: Informacja prasowa Intrum

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wakacje, samochód, a może kurs – na co młodzi ludzie wydaliby ekstra 20 tys. zł?

Młodzi zdecydowanie bardziej wolą kupować, niż oszczędzać czy inwestować – wynika z badania przeprowadzonego dla Provident Polska. Na temat dodatkowych 20 tys. złotych wypowiedzieli się także młodzi przechodnie z Gdańska, pytani o to w sondzie przeprowadzonej przez Youtuberów z kanału Co z tym hajsem?! Na co więc wydaliby najwięcej pieniędzy?

Zdecydowanie najczęściej wśród pojawiających się odpowiedzi w badaniu Providenta były wakacje (aż 38 proc. wskazań). Co ciekawe, chętniej w podróż wybrałyby się osoby w wieku 25-30 lat, niż ich młodsi koledzy. Ci w wieku 18-24 lata, częściej wskazywali zakup samochodu lub skutera. W tych dwóch kategoriach rysuje się także wyraźny podział ze względu na płeć. Młode panie chętniej wyjechałyby na wakacje, a panowie częściej woleliby przeznaczyć ekstra środki na zakup pojazdu.

Tylko co piąty młody respondent wskazał, że gdyby dysponował 20 tys. złotych w portfelu, zdecydowaną większość tej kwoty odłożyłby na lokatę – przeznaczyłby na ten cel średnio 15 tys. złotych. 18 proc. młodych zainwestowałoby dodatkowe środki tak, by przyniosły większy zysk w przyszłości.  Najrzadziej młodzi wskazywali przekazanie środków na edukację (8 proc. wskazań) czy założenie swojej firmy (7 proc.).

Hulajnoga, dobra impreza, sprzęt fotograficzny – oto pragnienia młodych

Na temat dodatkowych 20 tys. złotych wypowiedzieli się również młodzi, podczas sondy przeprowadzonej na ulicach Gdańska przez Yotuberów z kanału Co z tym hajsem?! Odpowiedzi były zaskakujące, choć w dużej mierze potwierdziły wyniki badań przeprowadzonych przez Providenta. Młodzi wskazywali, że wydaliby nadwyżkę w swoim budżecie na podróże lub imprezy ze znajomymi.  Byli również tacy, którzy zainwestowaliby w swoje pasje – fotografowanie (kupno dobrego aparatu), muzykę (zakup fortepianu) czy elektrotechnika (nowy miernik).

Jak rozsądnie lokować takie kwoty, jak wydawać z głową i oszczędzać na spełnianie marzeń – to pytania, na które z odcinka na odcinek odpowiadają Ola, Maksym i Szymon – Youtuberzy z videobloga Co z tym hajsem?! W obliczu dziesiątek komunikatów przekazywanych młodym przez „bardziej doświadczonych” dorosłych, autorzy projektu postanowili znaleźć atrakcyjniejszy sposób na edukację finansową. Postawili na video, gdzie ma podstawie własnych sukcesów i potyczek wprowadzają odbiorców w świat gospodarowania pieniędzmi.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF