...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Klarna otwiera nową markę open banking

Klarna

Szwedzka firma Klarna, która zajmuje się przede wszystkim świadczeniem usług finansowych online, tworzy całkowicie nową markę. Klarna Kosma postawi na otwartą bankowość.

Nowa platforma udostępniona przez Klarnę skupi się przede wszystkim na tworzeniu rozwiązań dla banków, fintechów oraz sklepów internetowych. Bezpieczny dostęp do API (Interfejs Programowania Aplikacji) zostanie udostępniony 15 tys. bankom z 24 krajów, w tym z Polski. Możliwość korzystania z interfejsu pozwoli na tworzenie aplikacji i nowoczesnych rozwiązań w zakresie płatności.

Dzięki Klarna Kosma otwieramy możliwości naszej autorskiej platformy i technologii Open Banking wszystkim bankom, sprzedawcom i fintechom podzielającym naszą wizję świata,, w którym konsumenci są właścicielami swoich danych, a banki konkurują o klientów poprzez dostarczanie im wartości, a nie poprzez ograniczanie dostępu do danych.

Yaron Shaer, CTO Klarna

Z Klarna Kosma zaczęły korzystać już m.in. startup FINOM czy ZealiD.

Klarna działa na rynku od 2014 roku. Do tej pory kojarzona była z rynkiem płatności odroczonych.

 

 

Adam Daniluk

Mastercard: otwarta bankowość przyspiesza w Polsce i w Europie [RAPORT]

Mastercard_Otwarta-bankowosc

Mastercard opublikował oparty na badaniach raport, który przedstawia gotowość europejskich państw do korzystania z ekosystemu otwartej bankowości. Z raportu wynika, że Polska znalazła się w gronie rynków, w których otwarta bankowość jest postrzegana jako narzędzie pozwalające bankowi rozszerzyć jego relację z klientem, także za pośrednictwem nowych kanałów. Jednocześnie autorzy raportu wskazują, że dobrze rozwinięta infrastruktura bankowości internetowej i mobilnej w Polsce, przy jednoczesnym, rosnącym poziomie ucyfrowienia społeczeństwa, tworzą obiecujące perspektywy do rozwoju ekosystemu otwartej bankowości w naszym kraju.

W raporcie pt. „Open Banking Readiness: The Future of Open Banking in Europe” przeanalizowano sytuację w obszarze otwartej bankowości na dziesięciu wybranych rynkach europejskich, jak również przyjęcie drugiej dyrektywy w sprawie usług płatniczych (PSD2) przez systemy regulacyjne poszczególnych państw, stabilność i gotowość ich interfejsów API czy innowacje w zakresie płatności typu „account-to-account” (A2A).

Raport uwzględnia również gotowość mieszkańców poszczególnych krajów do korzystania z rozwiązań otwartej bankowości. Ma na to wpływ m.in. powszechny dostęp do internetu, z którego korzysta 87% ankietowanych z Polski. Biorąc pod uwagę cyfrową infrastrukturę, to Polska ma najwyższy spośród państw biorących udział w badaniu wskaźnik liczby abonamentów telefonii komórkowej na mieszkańca (137%), a z sieci 4G LTE korzysta niemal 83% Polaków.

W raporcie podkreślono również kluczowe różnice w podejściu poszczególnych krajów do otwartej bankowości:

  • Wielka Brytania — strategia po brexicie mająca na celu zbudowanie wiodącego ekosystemu cyfrowej, otwartej bankowości.
  • Francja, Włochy, Hiszpania — otwarta bankowość jako narzędzie transformacji cyfrowej w krajowych systemach płatniczych.
  • Niemcy — specyficzne dla tego rynku podejście oparte na współpracy. Niemieckie banki są na etapie definiowania wspólnej strategii cyfrowej zdolnej do świadczenia usług płatniczych w ramach otwartej bankowości.
  • Dania, Norwegia, Szwecja — skandynawskie modele współpracy i inicjatywa P27 obejmujące otwartą bankowość.
  • Polska, Węgry — otwarta bankowość jako narzędzie rozszerzania relacji banku z klientem oraz nawiązywania z nim kontaktu za pośrednictwem nowych kanałów.

Otwarta bankowość szybko staje się zjawiskiem globalnym. Umożliwia ona konsumentom i przedsiębiorstwom większą kontrolę nad swoimi danymi finansowymi, a jednocześnie stymuluje konkurencję i innowacyjność wśród dostawców usług finansowych. Autorzy raportu zaznaczają, że do tej pory banki działające w Polsce opracowały konkurencyjną strategię bankowości cyfrowej i stworzyły platformę bezkartowych płatności cyfrowych dostosowaną do potrzeb gospodarki cyfrowej. Dodają jednak, że wśród krajowych banków istnieją różne sposoby rozumienia i zastosowania standardu Polish API.

Według raportu Mastercard, Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) przydzieliła dotąd licencję na usługę inicjowania płatności (PIS) sześciu podmiotom w naszym kraju, na usługę dostępu do informacji o rachunku (AIS) dziesięciu podmiotom, zaś 108 instytucji działa jako dostawcy usług zewnętrznych (eng. TPP – Third Party Providers).

Wykorzystując ogólnoeuropejskie zmiany, takie jak dyrektywa PSD2, wszystkie europejskie banki czynią postępy w kierunku w pełni otwartego środowiska bankowego i podobnie jest w Polsce. Stosowane podejścia są różne, dlatego, aby wszystkie rynki europejskie mogły skorzystać z możliwości, jakie niesie ze sobą otwarta bankowość, potrzebujemy większej standaryzacji. Mastercard Open Banking Connect udostępnia uniwersalne połączenie z systemami otwartej bankowości instytucji finansowych, zapewniające dostawcom zewnętrznym skalowalność, elastyczność i szybkość.

Jim Wadsworth, wiceprezes Mastercard ds. otwartej bankowości

Autorzy raportu wskazują, że to kraje skandynawskie i Wielka Brytania najlepiej wykorzystują ekosystem otwartej bankowości. Norwegia ma 194 interfejsy API otwartej bankowości, zaś Wielka Brytania — 166. Norwegia może również poszczycić się najwyższą penetracją internetu — 98% gospodarstw domowych jest podłączonych do sieci.

Sytuacja w Europie jest obiecująca, a wszystkie dziesięć krajów uwzględnionych w raporcie poczyniło postępy w kluczowych obszarach. Znajdują się tam również szczegóły rejestracji na webinarium Mastercard Open Banking Readiness, które zaplanowano na 12 lipca.

pobierz pełny raport


Źródło: Mastercard

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Otwarta bankowość – jak i komu otwiera możliwości

laptop lezy na lozku

Podgląd salda czy zlecanie przelewu z kont w różnych bankach w jednej aplikacji bądź potwierdzanie tożsamości w jednym banku poprzez logowanie do innego – to między innymi już teraz umożliwia nam otwarta bankowość. Co może jeszcze zaoferować i jaka czeka ją przyszłość?

Pojawienie się otwartej bankowości we wrześniu 2019 r. na bazie europejskiej Dyrektywy PSD II, zapowiadało rewolucję na rynku bankowym. Regulacja m.in. zobowiązała banki do udostępniania podmiotom trzecim (innym bankom, fintechom czy serwisom płatniczym) dostępu do rachunków swoich klientów, oczywiście za ich zgodą. Stanowiło to podstawę do wprowadzenia niespotykanych dotąd usług, opartych na autoryzacji w serwisie bankowym i przepływie informacji na temat danych produktów między bankiem a firmami zewnętrznymi czy innymi bankami. Możliwości, które jak się wydawało, mogą wzmocnić konkurencyjność fintechów na polskiej arenie, dotychczas wykorzystały jednak przede wszystkim same banki, poszerzając swoją ofertę o innowacyjne rozwiązania.

Wszystko w jednym miejscu

Najwięcej rozwiązań wykorzystujących potencjał otwartej bankowości w naszym kraju wprowadził dotychczas Bank Millennium. Zaczęliśmy na początku 2020 r. od usługi Finanse 360º, która pozwala na kompleksowe zarządzanie środkami z rachunków w innych bankach z jednego miejsca, poprzez system internetowy i aplikację mobilną Banku Millennium. Po podpięciu konta z innego banku, klient w jednym systemie ma informacje na temat wysokości salda czy historii rachunku na swoim koncie w innym banku, bez potrzeby logowania do niego.

Bank Millennium jako pierwszy udostępnił też usługę inicjowania przelewu z konta w innym banku, tzw. PIS (Payment Initiation Service). Wprowadziliśmy również omnichannelowy proces weryfikacji dochodu w procesie pożyczkowym poprzez logowanie do innego banku, w oparciu o usługę AIS (Account Information Service). Z jej wykorzystaniem udostępniliśmy również w pełni zdalny proces zakładania konta firmowego. Właściciele jednoosobowych działalności gospodarczych, którzy nie mają jeszcze konta w Banku Millennium, mogą założyć konto z wykorzystaniem urządzenia mobilnego, bez potrzeby odwiedzania oddziału. Szybko potwierdzą tożsamość, logując się do innego banku, w którym mają swoje konto indywidualne.

Ze względu na pandemię, rozwój otwartej bankowości w minionym roku skupiał się na agregacji rachunków oraz zdalnym potwierdzaniu tożsamości bądź dochodów. W open bankingu drzemie jednak znacznie większy potencjał do tworzenia nowych usług, dających klientom, poza wygodą i oszczędnością czasu, również inne korzyści.

Co jeszcze przed nami

Pandemia przyspieszyła adaptację klientów do rozwiązań cyfrowych, co stanowi dobre podłoże do powstawania kolejnych usług opartych na otwartej bankowości, mających na celu przeniesienie wielu procesów do obsługi w pełni zdalnie przez klienta, bez potrzeby np. odwiedzania placówki.

Na razie instytucje finansowe skupiły się na wykorzystaniu podstawowych usług otwartej bankowości. Możliwości jest jednak znacznie więcej i wkrótce możemy spodziewać się poszerzenia palety produktów bankowych. Wiedza, którą banki czerpią o kliencie, dzięki korzystaniu przez niego z tego typu rozwiązań, pomoże oferować bardziej spersonalizowane usługi, skrojone idealnie na miarę jego potrzeb.

Ważny aspekt powodzenia kolejnych rozwiązań otwartej bankowości to niezawodność wdrożonych procesów i ich ergonomia. Powinny one być przyjazne dla użytkownika, a dodatkowo budzić jego zaufanie. Jeśli klient korzystając z nowej usługi, doświadczy jakikolwiek problemów, nie będzie skłonny do skorzystania z podobnych rozwiązań w przyszłości. Istotna dla rozwoju popularności usług open bankingu jest szczególnie dbałość o bezpieczeństwo całego ekosystemu biorącego udział w dostarczaniu tego typu usług, w szczególności w kwestii silnego uwierzytelniania operacji (SCA).

Klienci oczekują usług kompleksowych, zapewniających im dostęp do wszystkich produktów w jednym miejscu, bez potrzeby instalowania dodatkowych aplikacji czy przelogowania się między różnymi systemami. Obecnie usługi oparte o open banking są raczej rozszerzeniem i uzupełnieniem i tak bardzo bogatej oferty banków. Dodatkowe, nowe korzyści dla klientów mogłyby zapewnić fintechy, dostarczając usługi wychodzące poza obszar bankowości.

W Europie Zachodniej rozwija się potencjał dla tzw. usług premium na linii pomiędzy zewnętrznymi dostawcami usług, zwanych TPP (Third Party Provider) i dostawcami usług płatniczych, tzw. ASPSP (Account Servicing Payment Service Provider). W Polsce rozwój usług premium będzie zależał w dużym stopniu od działań fintechów. Jeśli będą one w stanie skutecznie konkurować z bankami w roli TPP, czyli dostarczać podstawowe usługi (AIS i PIS), z pewnością wpłynie to na wdrażanie bardziej zaawansowanej oferty otwartej bankowości w naszym kraju, a tym samym na dostarczanie klientom dodatkowych, innowacyjnych rozwiązań.

 

Jesteśmy ogólnopolskim, nowoczesnym bankiem oferującym usługi wszystkim segmentom rynku poprzez kanały elektroniczne, sieć placówek oraz indywidualnych doradców. Łączymy najnowocześniejsze technologie i najlepsze tradycje bankowe, z powodzeniem konkurując we wszystkich segmentach rynku finansowego. Stale wprowadzamy innowacyjne i spersonalizowane rozwiązania w zakresie bankowości internetowej i mobilnej. Jesteśmy też liderem w dziedzinie obsługi klienta. Nasze osiągniecia doceniane są przez rzeszę zadowolonych klientów oraz liczne wyróżnienia przez niezależnych ekspertów na rynku zarówno polskim jak i zagranicznym. Więcej informacji na www.bankmillennium.pl

Bank Millennium