...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Gracze wspierają akcję #PajacykBezPrzerwy dla dzieci!

O współpracy Polskiej Akcji Humanitarnej ze światem gamingu i wspieraniu akcji #PajacykBezPrzerwy rozmawiam z Karolina Murawską z PAH i youtuberem Janem Arkadiuszem Kowalskim aka BrzydkiBurak.

Nawet w czasie pandemii koronawirusa Polska Akcja Humanitarna stara się zapewnić posiłki dla najmłodszych. #PajacykBezPrzerwy działa dla dzieci i stara się sprostać wyzwaniom nowej rzeczywistości. Zamknięcie szkół wcale nie sprawiło, że dzieci przestały być niedożywione. A wręcz przeciwnie! Dla wielu dzieci, szkoła była jedyną szansą na spożycie ciepłego posiłku w ciągu dnia.

O tym jakie działania podjęła Polska Akcja Humanitarna i w jaki sposób w pomoc zaangażowali się sami gracze rozmawiam z Karolina Murawską z PAH i youtuberem Janem Arkadiuszem Kowalskim aka BrzydkiBurak.

Fot. Paweł Wyszomirski Testigo / PAH

Czy dzieci wspierane od wielu lat przez PAH, mocno ucierpiały z powodu trwającej pandemii?

Karolina Murawska, koordynatorka kampanii w Polskiej Akcji Humanitarnej:  Dla wielu dzieci szkoły i świetlice były jedynymi miejscami, w których mogły liczyć na ciepły posiłek w ciągu dnia. Uczniowie korzystający z programu „Pajacyk” pochodzą najczęściej z rodzin defaworyzowanych. Wielu z nich nie obejmuje pomoc ze strony ośrodków społecznych, gdyż zwyczajnie się do niej nie kwalifikują – przekraczają np. dopuszczalny limit dochodu na  gospodarstwo domowe, często tylko o kilka złotych. W takich przypadkach utrzymanie rodziny samo w sobie stanowi ogromne wyzwanie, a tym bardziej podczas pandemii, przy tak wielu ograniczeniach. Jesteśmy w stałym kontakcie ze szkołami i naszymi organizacjami partnerskimi na terenie całej Polski, które zgłaszają nam, że coraz więcej rodziców potrzebuje wsparcia dla swoich rodzin. Od początku działań Pajacyka, czyli od 1998 roku, objęliśmy pomocą ponad 71 tys. dzieci w całej Polsce. Docieramy zarówno do większych miast, jak i mniejszych miejscowości. Skala potrzeb jest naprawdę duża. Według raportu EAPN Polska z października 2019 roku,  o ok. 90 tysięcy wzrosła liczba dzieci żyjących w skrajnym ubóstwie (z 325 tys. w 2017 r. do 417 tys. w 2018 r.). W bieżącym roku szkolnym naszą pomoc kierujemy do blisko tysiąca dzieci. Docieramy do nich z pomocą także teraz, podczas pandemii. Przerwa w szkole nie może oznaczać przerwy w posiłkach.

Fot. Paweł Wyszomirski Testigo / PAH

Jakie są okoliczności, które skłoniły PAH do przeprowadzenia akcji #PajacykBezPrzerwy?

Karolina Murawska:  Działania Pajacyka opierają się głównie o współpracę ze szkołami i świetlicami. Dzięki temu mieliśmy pewność, że każde dziecko objęte programem otrzymywało codziennie pełnowartościowy posiłek. Pandemia koronawirusa nie pozostawiła jednak wyboru – szkoły i świetlice musiały zamknąć drzwi i przejść do prowadzenia zajęć w trybie online. Niestety, niektórych usług szkolnych np. prowadzenia stołówek nie można dostarczyć przez Internet. Nie można podać obiadu przez Zoom czy Skype. Musieliśmy zatem przeformułować nasz program i dostosować go do obecnych realiów. Od marca nasze placówki mogły przeznaczać środki niewykorzystane środki na stworzenie paczek żywnościowych lub dowóz posiłków do dzieci. Oczywiście, wszystko musi odbywać się z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Ponadto, organizacje działające w ramach Pajacykowej Sieci Pomocowej prowadzą stałe rozpoznanie potrzeb w swoich regionach -tak wśród naszych podopiecznych, jak i dzieci korzystających ze wsparcia z innych źródeł, które w obecnej sytuacji zostały bez pomocy. W tygodniu przed Wielkanocą dotarliśmy do nich z ponad 20-kilogramowymi paczkami, które zawierały żywność i artykuły higieniczne. Drugą dystrybucję rozpoczynamy w czerwcu. Nasza pomoc trafi do blisko 800 rodzin. Dzieci nie mogą zostać bez posiłków, a my nie możemy pozwolić sobie na przerwę w dostarczaniu im pomocy, stąd: #PajacykBezPrzerwy.

Teraz chciałbym zapytać BrzydkiegoBuraka. Czemu jako youtuber zdecydowałeś się na wsparcie inicjatywy #PajacykBezPrzerwy ?

Jan Arkadiusz Kowalski aka BrzydkiBurak, youtuber: Nadal występuje problem niedożywienia dzieci i jest to jeden z tych problemów społecznych, który najbardziej mnie boli. Sam w wieku szkolnym przez pewien okres doświadczyłem głodu i wiem, że bardzo trudno jest uniknąć zjawiska „dziedziczenia biedy”. Głodne dziecko nie jest winne temu, że jest głodne – to zawsze wina dorosłych. Dziecko ma się uczyć i rozwijać, a nie zastanawiać się przez cały dzień, czy ktoś poczęstuje je choćby kanapką. Pajacyk „robi robotę” i nie można przerywać jego działań tylko dlatego, że szkolne stołówki zostały zamknięte w wyniku kwarantanny.

Fot. PAH

W jaki sposób wsparłeś kampanię #PajacykBezPrzerwy?

BrzydkiBurak: Pajacyka wspieram regularnie od wielu lat symbolicznymi wpłatami, zazwyczaj przy odbieraniu awizo z poczty – przy okazji podsyłam to, co akurat mam w portfelu czy kieszeni. W lutym wysłałem ok. 8000 zł i musiałem rozliczyć to publicznie na swoim profilu na Facebooku, bo tym razem to nie był tylko mój portfel – podczas streamów na YouTube załączam czasami „napiwki”, kierując je na zbiórki charytatywne, więc były to pieniądze również od moich widzów. Zbierałem wtedy środki na bliskie mojemu sercu podmioty – Fundacja Jednym Śladem, Sprzymierzeni z GROM, WOŚP i właśnie Pajacyk. Wpłata na Pajacyka była spora i publiczna, więc szybko pojawiły się „miliony pytań bez odpowiedzi”. Polska Akcja Humanitarna pomogła mi z tymi odpowiedziami i tak nawiązaliśmy bliższy kontakt. Zaproponowałem, że mogę do takiego streamowania namówić kilku kolegów i koleżanki, aby uruchomić równocześnie kilka streamów w jeden wieczór – udało się.

Czy społeczność graczy chętnie pomaga? Jesteś zadowolony z efektów?

BrzydkiBurak: Społeczność graczy chętnie pomaga, bo to zwykli ludzie, tacy jak ja czy Ty. Gry to już mainstream, który dawno temu przeskoczył kino czy telewizję, zarówno zasięgiem, jak i „obrotami”. Dwa tygodnie temu odbyła się inna tego typu zbiorka wśród streamerów –  GraPaczka – która zebrała w krótkim czasie grubo ponad 300 tys. zł. Internetowa zbiórka z „hip-hopowym” wyzwaniem Hot16Challenge2 również gromadzi ogromne środki w szczytnym celu – na dziś ponad 3 miliony zł. Tu nie chodzi o to, czy zagra Buraczek, SKKF, Kycu czy Łosiu, albo czy zaśpiewa MC Silk lub Klocuch… Chodzi o Internet, pożyteczne wykorzystanie zasięgów i to że zwykli ludzie (nasi odbiorcy, widzowie, słuchacze) chętnie pomagają ludziom w potrzebie.

Fot. PAH

To Twoja nie pierwsza współpraca z PAH, dlaczego warto pomagać?

BrzydkiBurak: W przeszłości brałem udział – gościnnie – w kilku tego typu akcjach jako współprowadzący na streamach kolegów i koleżanek. Przy okazji namawiania kolegów z Kwadratowej Masakry i akcji #PajacykBezPrzerwy wystąpiłem jako inicjator i koordynator streamerów. Jeśli mam być zupełnie szczery, to wolę występować jako streamer, a nie organizator. Mniej więcej połowa zawodowych streamerów to celebryci/gwiazdorzy, często z duszą artysty i niecodziennymi pomysłami na kreowanie rzeczywistości – niektórych bardzo ciężko „okiełznać”. Wolę występować w szeregu, a nie jako dowódca. Współpracę z Polską Akcją Humanitarną na pewno powtórzę w przyszłości, gdy tylko nabiorę sił i znajdę chwilę wolnego czasu.

Wracając do Pani Karoliny, czy wcześniej w zbiórkach były wykorzystywane kanały dotarcia do graczy? Jak oceniacie wsparcie ze strony Brzydkiego Buraka?

Karolina Murawska, PAH:  Współpraca z Kwadratową Masakrą była naszą pierwszą próbą wejścia w świat gamingu. Pierwszą i udaną! Jej powodzenie zawdzięczamy właśnie Brzydkiemu Burakowi. To on namówił resztę ekipy Kwadratowej do charytatywnego streamowania, a następnie założył zbiórkę na specjalnej platformie PAH – Pomagamy.pl. W ten sposób rozpoczął akcję „Kwadratowa Masakra dla Pajacyka”. Platformy streamingowe są świetnym miejscem, aby dotrzeć do zarówno młodszych, jak i starszych osób, a co więcej -zaangażować je w pomoc. Ze względu na stricte rozrywkową specyfikę, nie jest to raczej medium, o który myśli się przy działalności organizacji pozarządowych. Z naszego świeżo nabytego doświadczenia wiemy już, że jest to mylne przekonanie. W niecałą dobę widzowie streamów przekazali nam ponad 2300 darowizn i wsparli nasze działania rekordową kwotą 66 tysięcy zł. Nie ukrywamy, że tego typu współpraca była dla nas nowością i dużym wyzwaniem technologicznym. Przy organizacji mogliśmy liczyć na pomoc Brzydkiego Buraka, który już wcześniej angażował się w działania Pajacyka. To on zaprosił do współpracy firmę Craftservę, która wprowadziła udoskonalenia do streamów i niezbędne elementy do połączenia naszych platform. Jako organizacja społeczna  musimy być gotowi na nowe sposoby komunikacji i odkrywanie potencjału, jaki kryje się w nowych technologiach.

Fot. ELEOS Białystok, PAH

Czy Polska Akcja Humanitarna planuje kolejne podobne inicjatywy?

Karolina Murawska:  Bardzo cieszymy się z nawiązania współpracy z Kwadratową Masakrą i będziemy w przyszłości działać wspólnie. To obecnie jeden z najpopularniejszych serwerów gry Minecraft dla youtuberów w Polsce. Co miesiąc streamy prowadzone na ich kanale oglądane są przez setki tysięcy osób, tak starszych, jak i młodszych. We współpracy ze środowiskiem gamerskim dostrzegamy siłę i potencjał w docieraniu do różnych części społeczeństwa i do zainteresowania ich działalnością naszej organizacji. Akcja była też wspaniałym przykładem tego, że gracze, wbrew, często mylnym, przekonaniom, mają ogromną empatię i potrafią przekuć rozrywkę w prawdziwie szlachetny cel. Bardzo cieszy nas to, że youtuberzy biorący udział w akcji wykorzystali swoją popularność do niesienia bezinteresownej pomocy. Publikowali na swoich kanałach społecznościowych informacje o naszej zbiórce, zachęcali swoich fanów do podjęcia działania. Patrząc na liczbę wpłat i to, jak wielkie zainteresowanie udało się tą akcją wzbudzić – udało im się to świetnie! Z pewnością będziemy chcieli kontynuować tego typu działania i jesteśmy otwarci na nowe współprace i możliwości.

Fot. TPD Łęczyca, PAH

W jaki sposób świat biznesu wspomógł całą akcję?

Karolina Murawska:  Ostatnie miesiące z pewnością nie były łatwe dla wielu instytucji i przedsiębiorstw. Mogłoby się wydawać, że w tej sytuacji trudniej będzie o zebranie środków na dodatkową, oczywiście nieplanowaną akcję wsparcia. Nic bardziej mylnego – zapamiętamy ten czas także ze względu na wiele gestów solidarności ze strony firm. Z inicjatywą wsparcia akcji #PajacykBezPrzerwy wyszła m.in. firma Ten Square Games, która przekazała aż 50 tysięcy złotych na wsparcie naszych działań. Wsparcia udzieliły także Auchan i BP Polska, dzięki którym udało się skompletować i dostarczyć paczki do dzieci w całej Polsce. Warto wspomnieć też o wszystkich lokalnych firmach i aktywistach, którzy pomogli nam przy dystrybucji w swoich regionach. Liczymy, że przy kolejnych projektach, również zagranicznych, będziemy mogli liczyć na podobne zainteresowanie ze strony polskiego biznesu. W przeszłości wiele firm decydowało się na zostanie partnerem biznesowym PAH. Na takiej współpracy zyskują wszyscy.

Zbiórkę PAH na akcję #PajacykBezPrzerwy można wesprzeć w serwisie Pomagamy.

Fot. ELEOS Białystok, PAH

Branża gamingowa pomaga, o czym pisaliśmy też we wcześniejszych artykułach

Gaming wspiera walkę z koronawirusem!

Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.

Jarosław Śmietana

Program dożywiania dzieci Pajacyk działa bez przerwy

pajacyk_PAH

Zamknięte z powodu pandemii szkoły to dodatkowe wyzwanie w wielu rodzinach. Kampania #PajacykBezPrzerwy zwraca uwagę na problem głodnych lub niedożywionych dzieci.

Zamknięcie szkół na skutek pandemii koronawirusa to dla wielu dzieci koniec regularnych posiłków. Często – odebrana jedyna szansa na ciepły posiłek w ciągu dnia. Polska Akcja Humanitarna, poprzez kampanię #PajacykBezPrzerwy, apeluje o pomoc i działanie na rzecz najmłodszych, którzy bardzo potrzebują teraz pomocy. Dla najbardziej potrzebujących rodzin, PAH przygotuje paczki żywnościowe, a dystrybucja zaplanowana jest na pierwszą połowę kwietnia, aby zdążyć jeszcze przed Świętami Wielkanocnymi.

PAH apeluje o wsparcie zbiórki #PajacykBezPrzerwy, a my w Jet Line bardzo wspieramy tę ideę i mówimy o niej tak głośno, jak w tej sytuacji jest to tylko możliwe: na blisko 130 ekranach cyfrowych w Warszawie. Sami prowadzimy fundację, działamy na rzecz dzieci i młodzieży z trudniejszym startem i doskonale wiemy, co znaczy zamknięcie szkół i ośrodków dla wielu z nich.

Agnieszka Maszewska, szefowa komunikacji Jet Line i członkini zarządu Fundacji Rejs Odkrywców

Wpłaty na rzecz dzieci można dokonywać na stronie: https://pomagamy.pl/pajacyk/16-2251


Źródło: informacja prasowa JetLine

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF