...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Warsztaty PAP: informacje PR – w poszukiwaniu mistrzostwa formy i treści

warsztaty informacja prasowa PAP

Chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób pisać ciekawe i wartościowe dla dziennikarzy komunikaty prasowe? Jak zadbać o formę graficzną, stylistyczną i merytoryczną, nie wpadając przy tym w pułapkę marketingu? Zapraszamy na cykl bezpłatnych warsztatów z udziałem redaktorów Polskiej Agencji Prasowej, którzy podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Pierwsze spotkanie już 26 maja.

Warsztaty skierowane są do specjalistów zajmujących się komunikacją, relacjami z mediami, PR m.in. w firmach, agencjach public relations, instytucjach publicznych czy stowarzyszeniach. Do wszystkich, którym zależy na skutecznym i wzajemnie korzystnym docieraniu z informacjami do dziennikarzy.

Jak wynika z raportu PAP pt. „Konstrukcja i dystrybucja informacji prasowej”, 77 proc. ankietowanych dziennikarzy korzysta na co dzień z informacji prasowych, ponieważ znacznie ułatwia im to pracę. Jednak wciąż w informacjach prasowych, zdaniem respondentów, zbyt często pojawiają się treści marketingowe (55 proc.). Dziennikarze skarżyli się też na nadmiar zbędnych danych i wypowiedzi w przesyłanej informacji prasowej (39 proc.).

PAP jest unikalną redakcją medialną, ponieważ naszym głównym zadaniem jest tworzenie artykułów i newsów dla dziennikarzy innych redakcji. Nasza wiedza i doświadczenia mogą być bardzo przydatne dla osób specjalizujących się w skutecznej komunikacji do mediów. Zrealizowane przez PAP badanie na temat informacji prasowych pokazało nam, że jest wiele aspektów i niuansów, na które warto zwrócić uwagę, aby treści PR zostały docenione przez dziennikarzy. Pokażemy rzeczywiste problemy i ich praktyczne rozwiązania.

Ryszard Niżewski, współprowadzący warsztatów

W ramach warsztatów odbędą się trzy spotkania w dniach: 26 maja, 2 czerwca oraz 9 czerwca. Każde z nich podzielone będzie na dwie części: teoretyczną oraz praktyczną. Uczestnicy warsztatów będą mogli m.in. przedyskutować z prowadzącymi wszelkie kwestie dotyczące poprawności informacji prasowych pod kątem stylistycznym czy graficznym, a także poćwiczyć tworzenie takich komunikatów.

Aby móc wziąć udział w warsztatach trzeba wysłać zgłoszenie TUTAJ.

Wystarczy jedna rejestracja, by móc uczestniczyć we wszystkich wydarzeniach.

AGENDA SPOTKANIA

1. Warsztat – 26 maja godz. 10:00 – 12:00

FORMA GRAFICZNA I STYLISTYCZNA INFORMACJI PRASOWEJ

  • Szata graficzna wiadomości mailowych, wykorzystanie formatu PDF, praktyka dziennikarza: w jaki sposób pobieramy tekst informacji prasowych;
  • Poprawność językowa, ortografia i interpunkcja – co irytuje, a co można, praktyka dziennikarza: jakich poprawek najczęściej dokonujemy w tekstach informacji prasowych;
  • Stylistyka informacji prasowej PR, jak się wyróżnić , a jak lepiej nie próbować, praktyka dziennikarza: jak dziennikarz tworzy tekst artykułu lub depeszy.

2. Warsztat – 2 czerwca godz. 10:00 – 12:00

MERYTORYKA I KONSTRUKCJA KOMUNIKATÓW PRASOWYCH

  • Budowa informacji prasowej, elementy tekstu: gotowy artykuł i/lub materiały backgroundowe, wypowiedzi ekspertów/menedżerów – preferowany format, styl, nazwy stanowisk, praktyka dziennikarza: czego najczęściej szukamy i czego brakuje w informacjach prasowych;
  • Prezentacja danych liczbowych, typy badań i sposoby ich przedstawiania, nadmiar i niedobór danych, precyzja nazewnictwa i prezentacja metodologii, praktyka dziennikarza: jakie grafiki i formaty danych liczbowych są przydatne w pracy redakcji.

3. Warsztat – 9 czerwca godz.10:00 – 12:00

DOBRE DOTARCIE I BUDOWANIE RELACJI Z MEDIAMI

  • Przekazywanie informacji dotyczących branż z ograniczeniami (leki, alkohol, tytoń, hazard), pomysły na komunikowanie działań CSR, wspólne poszukiwanie tematów przez dziennikarza i PR-owca, follow up – jak utrzymywać kontakt z dziennikarzem, praktyka dziennikarza: rozmowy z prawnikami i PR-owcami w codziennej pracy redakcji.
  • Multimedialność informacji, zdjęcia (źródła, jakość, licencje, opisy), materiały wideo, podcasty – formaty i zastosowania, praktyka dziennikarza: jak korzystamy ze zdjęć w pracy redakcyjnej.

Warsztaty PAP to jedna z inicjatyw projektu Akademia Komunikacji PAP, w ramach którego będziemy organizować szkolenia, warsztaty oraz prezentować raporty w obszarze komunikacji, multimediów.


Źródło: PAP

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Startuje #FakeHunter – system do walki z infodemią

#FakeHunter walka z dezinfromacją

PAP i GovTech Polska uruchamiają aplikację #FakeHunter, czyli nowe narzędzie do walki w sieci z dezinformacją o koronawirusie. Za pomocą tej aplikacji każdy internauta będzie mógł zgłosić wątpliwą treść do sprawdzenia, a następnie otrzymać wiarygodną, zweryfikowaną odpowiedź.

Na początku marca Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła, że pojawieniu się koronawirusa (SARS-CoV-2), towarzyszy ogromnych rozmiarów „infodemia”, czyli globalny zalew informacji. Niektóre z nich są prawdziwe, inne nie. Razem tworzą mieszankę wybuchową, która wywołuje wśród ludzi dezorientację i panikę.

W czasie pandemii fałszywe doniesienia na temat choroby COVID-19, często powielane przez środki masowego przekazu i media społecznościowe stają się wyjątkowo groźne. Od tego, czy ludzie będą kierować się informacją potwierdzoną w wiarygodnych źródłach, czy też ulegać dezinformacji zależy zdrowie i życie milionów osób i firm nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie.

Dlatego Polska Agencja Prasowa i GovTech wdrażają projekt #FakeHunter – społeczny system weryfikacji treści publikowanych w Internecie, którego celem jest demaskowanie nieprawdziwych wiadomości dotyczących SARS-CoV-2. Integralną częścią programu jest specjalna aplikacja, za pomocą której, każdy internauta będzie mógł zgłosić wątpliwą treść do sprawdzenia, a następnie otrzymać wiarygodną odpowiedź, zweryfikowaną przez społecznych liderów opinii oraz ekspertów PAP. Wszystkie weryfikowane doniesienia wraz z werdyktami znajdą się w specjalnym serwisie połączonym z aplikacją #FakeHunter.

Po specjalnej akcji rekrutacyjnej do pomocy w walce z dezinformacją dołączyło ponad 300 wolontariuszy. Część już została przeszkolona w sprawdzaniu faktów i korzystaniu z systemu. Razem z zespołem ekspertów PAP będą weryfikować przesyłane przez internautów, budzące wątpliwości, informacje o koronawirusie. Projekt jest otwarty, można powiedzieć, że to dopiero pierwsza faza rozwoju całego systemu.

Wojciech Surmacz, prezes zarządu PAP 

#FakeHunter to odważny krok w walce z dezinformacją. Projekt ma na celu walkę ze wspólnym wrogiem w obliczu infodemii. Do udziału w akcji i używania naszego narzędzia zachęcamy wszystkich internautów i dziennikarzy, by wspólnie stawić czoła temu wyzwaniu.

 Justyna Orłowska, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech

Wtyczka do pobrania i zainstalowania aplikacji #FakeHunter znajduje się na stronie https://fakehunter.pap.pl/.

Partnerami projektu są Demagog, DO OK, Objectivity, Amazon Web Services.


Źródło informacji: PAP

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Konferencja „Media Przyszłości”: pluralizm oraz współpraca mediów – to recepta na fake newsy

konferencja Media Przyszłości

Najlepszym sposobem na ograniczenie rozpowszechniania fałszywych wiadomości oraz minimalizowanie ich wpływu na odbiorców jest współpraca między redakcjami różnych mediów – uznali uczestnicy panelu dyskusyjnego „Rola mediów w świecie fake newsów”. Debata odbyła się podczas zorganizowanej przez PAP konferencji „Media Przyszłości”.

Zdaniem prowadzącego panel Alexandru Iona Giboi, prezesa EANA (Europejskiego Stowarzyszenia Agencji Prasowych), do rozprzestrzenianiu się fake newsów w dużej mierze przyczyniają się social media. W jego opinii, nowoczesne technologie – chociaż stanowią przyszłość branży medialnej – to również mają swój udział w rosnącej powodzi nieprawdziwych informacji.

Jak mówił Peter Kropsch, prezes niemieckiej agencji DPA, badania pokazują, że fake newsy są konstruowane pod konkretne osoby, które są w stanie w nie uwierzyć. Aby takie niepotwierdzone informacje nie pojawiały się w tekstach niemieckiej agencji, niedawno powołano stanowisko „weryfikatora newsów”. Musimy cały czas reagować. Jeśli się nie reaguje, otwiera się możliwości do działania dla nierzetelnych źródeł – powiedział Kropsch.

W każdym kraju występuje problem fake newsów. Ale jeśli będziemy działać wspólnie, to możemy skutecznie im przeciwdziałać – mówiła Armela Krasniqi z albańskiej agencji informacyjnej ATA, inicjatorka wspólnych działań europejskich agencji prasowych w walce z dezinformacją.

Podkreślała, że nadal priorytetem – zarówno dla państw, jak i dla mediów – musi być wolności wypowiedzi oraz prawo do informacji.

Uczestnicy dyskusji wskazywali też na różnice wynikające ze specyfiki danego kraju. Jako przykład podawano Ukrainę, która zmaga się z fake newsami z Rosji, pojawiającymi się na portalach społecznościowych czy blogach.

Z tego powodu – jak zapowiedział Oleksandr Kharchenko, dyrektor generalny ukraińskiej agencji Ukrinform – jeszcze pod koniec 2019 roku do parlamentu ukraińskiego trafi projekt ustawy, która wprowadza karę za rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji. Sama agencja Ukrinform opracowała z kolei aplikację na telefon o nazwie „The Fake”. Ma ona pokazywać użytkownikom, które z informacji wyświetlanych na ich smartfonie są wiarygodne.

Musimy sobie uświadomić, że u nas sytuacja jest stabilna, a u nich trwa stan permanentnej wojny  – skomentował te działania Wojciech Surmacz, prezes Polskiej Agencji Prasowej.

W podsumowaniu dyskusji wskazano, że całkowite zablokowanie fake newsów praktycznie nie jest możliwe. Zdaniem debatujących, fałszywe wiadomości należy jednak systematycznie demaskować, łagodzić ich konsekwencje, a przede wszystkim podejmować współpracę na rzecz rozpowszechniania prawdziwych informacji.

W całej Europie działa 40 agencji prasowych. Jeśli potrzebujemy wiedzieć co dzieje się w danym kraju, zwracajmy się do lokalnej agencji prasowej. Bo to ona jest najbardziej wiarygodnym źródłem  – powiedział Wojciech Surmacz.

W trakcie konferencji podczas osobnego panelu poświęconego nowym regulacjom prawnym zastanawiano się, czy zmiana prawa mogłaby skutecznie ograniczyć szerzenie się fake newsów. Wiceminister kultury Paweł Lewandowski zwrócił uwagę, że wprowadzenie przepisów regulujących tę kwestię, mogłoby uderzyć w wolność słowa.

W jego ocenie, to pluralizm mediów jest najistotniejszym czynnikiem gwarantującym rzetelne informowanie społeczeństw. Stworzenie warunków dla pluralizmu to też jeden ze sposobu walki z fake newsami – zaznaczył Lewandowski.

Patronat honorowy nad konferencją „Media przyszłości” objęły Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem strategicznym konferencji były Polskie Koleje Państwowe S.A.

Źródło informacji: PAP

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF