Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej normalności” [RAPORT]

młodzi polacy na rynku pracy

Opublikowany w tych dniach przez PwC, Well.HR i Absolvent Consulting raport pokazuje, że młodzi ludzie w swoich pierwszych doświadczeniach zawodowych stawiają przede wszystkim na stabilność.

Badanie zostało przeprowadzone podczas pandemijnego lock down’u w marcu i kwietniu 2020 roku. Jest to jedno z pierwszych badań przeprowadzonych w nowych warunkach na tak dużej grupie respondentów.

co sie liczy dla mlodych w pracy
Źródło: raport Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej rzeczywistości”

Raport potwierdza, że dla najmłodszego pokolenia praca nie jest celem samym w sobie, ale niezwykle istotne jest, by była zgodna z ich wartościami (66%).  Ponad połowa przebadanych Zetek marzy o pracy, która stałaby się ich pasją. Nie zaskakuje też oczekiwanie, że w pierwszej pracy będzie przyjazna, sprzyjająca rozwojowi i nabywaniu doświadczenia atmosfera.

co jest wazne w ofertach pracy
Źródło: raport Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej rzeczywistości”

Zwraca uwagę natomiast zdecydowany zwrot Zetek ku stabilności i stabilnym formom zatrudnienia (aż 83,6% preferują umowę o pracę).

preferowana forma zatrudnienia przez mlodych
Źródło: raport Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej rzeczywistości”

Jeszcze rok temu dla najmłodszego pokolenia, czyli pokolenia Zet (<25 lat) najważniejsze w miejscu pracy było wynagrodzenie, docenienie i atmosfera. Dzisiaj młodzi szukają bezpieczeństwa, rozglądają się za umową o pracę. Okoliczności wywołane przez pandemię zatrzymały plany i marzenia młodego pokolenia. Zmusiły kandydatów do weryfikacji oczekiwań. Młodzi nadal chcą się uczyć i zdobywać doświadczenie, ale pojawia się skłonność i otwartość na pracę nie zgodną z pasją. Dlaczego?

Bo praca ma dać poczucie bezpieczeństwa i możliwość zarobku. Wysoki odsetek wskazań na work life balance może oznaczać też rozgraniczenie pracy od pasji, nie tylko zachowanie równowagi. Praca to praca, a pasja to pasja. Zetki to bardziej pragmatyczne pokolenie od millenialsów (…).

Paulina Mazur, Employer Branding Ekspert, członkini Rady Programowej Dream Employer

 

Poprosiliśmy o komentarze nasze ekspertki: Paulinę Mazur, Karolinę Karwowską, Monikę Domańską i Paulinę Podolską. Analizę wyników raportu i komentarze można przeczytać na naszej stronie www.dreamemployer.pl. Zapraszamy do lektury!

Cały raport można pobrać na stronie PwC

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak komunikować trudne decyzje wewnątrz firmy? Webinar HRlink już jutro!

planowanie redukcji zatrudnienia

Platforma HRlink, we współpracy z Dream Employer i Brief, organizuje webinarium z udziałem ekspertek i doświadczonych praktyków, dotyczące programów wsparcia dla zwalnianych pracowników oraz komunikowania trudnych decyzji wewnątrz organizacji.

Dziś wszystkie sektory rynku zmagają się z większymi bądź mniejszymi problemami rynkowymi. Pandemia koronawirusa, a co za tym idzie spowolnienie i spodziewany kryzys gospodarczy, stawia przed liderami firm trudne wyzwania. Co zrobić, aby przetrwać. Nierzadko firmy zmuszone są podjąć decyzję o zwolnieniu części pracowników, co z wielu przyczyn stanowi duże wyzwanie.

Kluczowe staje się podejście do planowania całego procesu redukcji zatrudnienia, zbudowania wsparcia dla zwalnianych, a przede wszystkim – relacje panujące wewnątrz organizacji – oparte na dialogu i transparentności reguł rządzących firmą – które umożliwiają sprawną komunikację wewnętrzną, wymianę informacji, a zatem również minimalizowanie niepewności, chaosu czy spadku poziomu zaangażowania pozostałych pracowników.

Właśnie te wyzwania i potrzeby z nimi związane, stoją za decyzją o zorganizowaniu webinarium pod hasłem Program wsparcia i inicjatywy dla zwalnianych pracowników, od świadomego i dojrzałego pracodawcy.

Wydarzenie to zaplanowane jest na 18 czerwca (czwartek), o g. 11. Udział w roli widza jest bezpłatny.

Zaproszone do udziału w tym wydarzeniu ekspertki są doświadczonymi praktykami w zakresie komunikacji wewnątrz firmy i sprawnego dialogu pracodawców z pracownikami, a także wszystkich obszarów HR.

Monika Domańska należy do rady programowej Dream Employer, platformy i programu realizowanego przez Brief. Jest partnerem zarządzającym agencji Made in PR, praktykiem o ponad dwudziestoletnim doświadczeniu. Specjalizuje się między innymi w komunikacji wewnętrznej.

Monika Domańska
źródło: HrLink

Paulina Mazur jest propagatorką dojrzałych działań z zakresu employer brandingu i doświadczoną konsultantką HR.

Paulina Mazur
źródło: HRlink

Alina Michałek, związana zawodowo z HRlink, jest ekspertką z zakresu HR.


Program wsparcia i inicjatywy dla zwalnianych pracowników, od świadomego i dojrzałego pracodawcy


18 czerwca (czwartek), g. 11

Rejestracja pod adresem: https://hrlink.clickmeeting.pl/program-wsparcia-i-inicjatywy-dla-zwalnianych-pracownikow-od-swiadomego-i-dojrzalego-pracodawcy/register

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Potrzebujemy dziś employer brandingu

employer branding koronawirus

Pracodawcy nie mogą milczeć. Milczenie jest ryzykowne. To strata okazji do wzmocnienia relacji z pracownikami i kandydatami. 82%* pytanych przez Kantar oczekuje, że pracodawcy przede wszystkim zadbają o zdrowie swoich pracowników i przystosowanie miejsc pracy do nowej rzeczywistości. Interesuje nas też jak pracodawcy reagują na nową sytuację. I o tym jest dziś employer branding.

W czasach kryzysowych czekamy na komunikację od pracodawców.

Pracodawcom ufamy bardziej niż mediom.** Od nich chcemy otrzymywać informacje, od nich oczekujemy działań.

Pracodawcy nie mogą milczeć. Milczenie jest ryzykowne. To strata okazji do wzmocnienia relacji z pracownikami i kandydatami. 82%* pytanych przez Kantar oczekuje, że pracodawcy przede wszystkim zadbają o zdrowie swoich pracowników i przystosowanie miejsc pracy do nowej rzeczywistości. Interesuje nas też jak pracodawcy reagują na nową sytuację. I o tym jest dziś employer branding.

Employer branding to świadoma i nieświadoma komunikacja pracodawcy. To nie tylko rekrutacja i marketing rekrutacyjny, ale też m.in. komunikacja wewnętrzna, czy procesy rozstań.

Dlatego marketing pracodawcy jest nadal aktualny. Dbałość o markę pracodawcy również. Koronawirus nie zatrzymał employer brandingu. Ale z pewnością wymusił zmianę kierunku. Mniej mówimy o rekrutacji, mniej o poszukiwaniach kandydatów, bo wiele branż wstrzymało rekrutacje.  Dziś koncentracja employer brandingu jest na komunikacji wewnętrznej, na budowaniu zaangażowania pracowników oraz motywacji.

Priorytetem będzie komunikacja wewnętrzna.

Informacji od pracodawców potrzebujemy najbardziej. Według badań przeprowadzonych w marcu 2020 w USA na zlecenie Weber Shandwick przez KRC Research pracownicy, którzy są doinformowani, otrzymują od pracodawców bieżące informacje wierzą, że firmy interesuje zdrowie i bezpieczeństwo zespołu, a nie tylko zyski. W komunikacji wewnętrznej chcemy przede wszystkim dowiadywać się o tym, jak pandemia wpływa na zespół. Oczekujemy transparentnych komunikatów od pracodawców m.in. na temat tego ile osób w firmie jest zarażonych.**

Wskazówki do komunikacji wewnętrznej znajdziesz tu

Marki, które zadbają o pracowników zyskują nowe  treści/content do employer brandingu.

W telewizji oglądamy dziś reklamy employer brandingowe. Marki komunikują nam jak dbają o bezpieczeństwo swoich pracowników, nie namawiają nas do zakupów (LIDL, Biedronka, Żabka). Bo tego właśnie od nich oczekujemy.

66% z nas oczekiwało w marcu 2020*, że pracodawcy umożliwią w miarę możliwości pracę zdalną. I praca zdalna, home-office stała się przedmiotem rozmów w social media. Od publikacji ukazujących pracowników na video konferencjach, po poradniki dotyczące pracy zdalnej.  (przykłady publikacji pracodawców i zaangażowania w treści publikowane przez pracowników znajdziesz tu)

Employer branding będzie też o rozstaniach.

Pracodawców poznaje się po tym jak kończą współpracę. Po tym jak komunikują trudne decyzje. Opinie, które będziemy dziś formować na temat pracodawców zostaną z nami długo. Kryzys minie, wirus miejmy nadzieję też, ale opinie o pracodawcach zostaną. Warto, aby wszyscy pracodawcy, niezależnie od tego jakie decyzje są zmuszeniu podjąć, pamiętali o relacjach, nie odpuszczali dbałości o pracowników.

*Raport Kantar Covid – 19 monitor od Instytutu Kantar Millward Brown (500 respondentów z Polski w dniach 18-19 marca 2020)

** Edelman Trust Barometer Badanie zostało przeprowadzone w 12 krajach wśród 12 000 respondentów (w tym we Włoszech, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i Południowej Korei – nie uwzględnia Polski) w terminie od 6 do 10 marca 2020 r., Special Report: Brand Trust and the Coronavirus Pandemic do pobrania tu.

Paulina Mazur – Konsultant HR i Strateg EB, Mówca i Ekspert ds. pokoleń. Doradza, szkoli i inspiruje pracodawców do budowania dobrych relacji z pracownikami przyszłymi, obecnym i przeszłymi. Z pracownikami wszystkich pokoleń. Rozwiązuje wyzwania związane z pozyskaniem i rekrutacją. Dostrzega połączenia między generacjami (BB, X, Y, Zet), wyszukuje i definiuje podobieństwa pokoleniowe. Współpracy pokoleniowej poświęciła swój TEDx: https://www.youtube.com/watch?v=zZHrVPWW_kQ Wcześniej przez 14 lat, w firmie doradztwa personalnego BIGRAM, rozwinęła w Polsce dwa międzynarodowe programy. Łączyła młode talenty z pracodawcami w konkursie GMC Poland oraz programie Enactus. Prowadziła badania motywacji menedżerów i millenialsów. Organizowała wydarzenia łączące pokolenia. Pracowała dla ponad 150 pracodawców, tj.: AVON, Budimex, Grupa Kapitałowa PGE, Bank Zachodni WBK, PKO Bank Polski, ING Bank Śląski, Grupa AXA, PwC, Saint - Gobain, LOTTE Wedel, Klimate-KIC, Green Factory, KNAUF Industries, Orange, KGHM, Grupa Wirtualna Polska. Dziś, pod własną marką, promuje autentyczny employer branding i odpowiedzialny marketing rekrutacyjny. Doradza, konsultuje, szkoli z employer brandingu i personal brandingu liderów. Moderuje warsztaty dla pracowników różnych pokoleń, pomaga liderom zrozumieć różnice pokoleniowej i skorzystać z potencjału płynącego z różnorodności pokoleniowej. Występuje na konferencjach m.in. I love Marketing, Linkedin Local, Sales Angels. Jest również autorem i opiekunem studiów podyplomowych z employer brandingu we Wrocławiu.

Paulina Mazur