...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak przyciąga się graczy do gier mobilnych? [WYWIAD]

Mariusz Socha

Gry mobilne w ostatnich latach stały się istotną częścią całej branży. Co dokładnie przyciąga do nich ludzi? Dlaczego wszyscy grają w gry mobilne?

Na pewno natychmiastowy dostęp, w każdej chwili w każdym miejscu. Czy podczas podróży do pracy, czekania na lekarza, czy nawet oglądania jakiegoś serialu na Netflixie. Ludzie stali się wielozadaniowi, wielowątkowi. Robimy wiele rzeczy naraz, gry mobilne wkomponowują się w taki styl życia. Dla osób z rodziną i obowiązkami gry na telefony pozostają też jedyną formą kontaktu z tym medium. Odpalenie konsoli czy PC, żeby pograć 15 min do czasu obudzenia się dziecka, wydaje się niezbyt atrakcyjną wizją. Za to wyciągnięcie telefonu i włączenie w 3 sekundy gry daje już inną perspektywę. Tym bardziej że może grę na telefon możemy zakończyć w równie szybkim czasie. Na konsoli i PC wszystko wydaje się dużo bardziej skomplikowane.

Czy to oznacza, że rynek gier mobilnych może przerosnąć PC i konsole?

To już się stało. Widać to również w danych finansowych rynek mobilny rośnie od wielu lat, rok rocznie coraz więcej ludzi gra, a co ważniejsze wydaje pieniądze w tego typu produktach. Generalnie wszystkie analizy wskazują też, że ten trend się będzie utrzymywał w nadchodzących latach. W chwili obecnej rynek gier jest warty 180 miliardów dolarów, z czego 90,7 miliarda dolarów stanowią gry mobilne, pozostałe dwa segmenty PC i konsole stanowią resztę. To właśnie przez to, że smartfony są tak powszechne jako przedmioty codziennego użytku.

Jaka w tym wszystkim jest rola marketingu przy pozyskiwaniu nowych graczy? Są jakieś techniki, za pomocą których przyciągacie nowych użytkowników?

W grach mobilnych kanałów marketingowych jest wiele. Jako Stribog Games współpracujemy z głównymi dostawcami reklam, np. Facebook czy Google, czy mniejszymi, jak Unity Ads, ale także z influencerami na Youtube. Mamy tu już kilka kanałów dotarcia do odbiorców. Istotna jest także nasza pozycja w AppStore. Jeśli chodzi o same techniki, to wszystko zależy od segmentu, w którym się znajdujemy. W naszym przypadku z naszą najnowszą grą Gemstone Legends staramy się dotrzeć do gracza mid-corowego, stąd też większe skupienie się na tradycyjnych graczach PCtowych. Przykładowo, pokazujemy graczom, że obecne gry na telefony są często bardziej rozbudowane niż te z czasów ich młodości i mocniej angażują użytkownika. Obecne gry na telefonie oferują nawet możliwość tworzenia nowych znajomości — poprzez gildie, tak jak miało to miejsce w przypadku World of Warcraft prawie 20 lat temu. Tworząc akcje marketingowe, należy pamiętać o tych elementach i wokół nich budować przekaz.

Czy agencje marketingowe celują w konkretny target wiekowy?

Oczywiście. Tak jak powiedziałem, gry są naprawdę powszechne, przez co mamy różne rodzaje graczy. Niektóre gry są profilowane pod młodszych graczy, niektóre pod starszych. Mamy różne podejścia zależne od typu produktu i od założeń deweloperów.

A czy są gry skierowane specjalnie pod graczy z pokolenia Silver?

Gry są dla wszystkich — nikt nie przyjdzie i nie powie, że muzyka czy filmy są tylko dla młodych. Szczególnie że to Ci starsi mają więcej pieniędzy i czasu na rozrywki. Dlatego nie można przejść obok takiej grupy obojętnie. Trzeba pamiętać, że pokolenie Silver jest pierwszym pokoleniem seniorów, które w swoim życiu miało gry wideo. Rzadko kto zwraca na to uwagę. A to są ludzie, którzy wciąż chętnie mogą korzystać z tej formy rozrywki. Choć niekoniecznie będą chcieli grać w to samo, w co grali za czasów młodości. Ale jest też grupa seniorów, która nigdy nie miała wcześniej do czynienia z grami.

Jaki jest powód przenoszenia gier z komputerów na telefony. Podam tu przykład wychodzącego Diablo. Czy to jest żerowanie na wspomnieniach u graczy?

Nie nazwałbym tego żerowaniem, ale na pewno pewna nostalgia odgrywa tu dużą rolę. Natomiast to jest naturalny kierunek. Dzisiejszym wskaźnikiem sukcesu gry nie jest „ilość sprzedanych kopii” a MAU (Monthly Active Users). Widać to chociażby po tym jak Microsoft wypowiada się o grach w Gamepassie.
Ponad połowa przychodów gigantów growych Microsoft, Sony, Nintendo pochodzi z dodatków kupowanych do gier. A to osiąga się poprzez utrzymanie graczy w obecnych produkcjach. Liczy się zaangażowanie graczy. Poszerzanie brandu jest naturalnym krokiem w tym kierunku. Jeśli mam czas i możliwości odpalam LoLa (League of Legends) na PC, ale są okoliczności, jak wskazaliśmy wyżej, że nie mam na to czasu. Ciągle jednak chciałbym uczestniczyć w tym uniwersum, gry mobilne dają taką możliwość.

Przenoszenie gier z komputera jest dużo szerszym zjawiskiem. Z jednej strony mamy właśnie takie Diablo jako „powrót do przeszłości”, natomiast z drugiej są takie gry jak PUBG Mobile czy Wild Rift, które są rozszerzeniem konwencji znanej z komputerowych wersji. PUBG Mobile przewyższyło już swój PC-towy odpowiednik, natomiast jak można zapatrywać się na inne gry. Czy porty na telefon przewyższą komputerowe odpowiedniki?

Ciężko powiedzieć. Mówimy teraz o przenoszeniu gier z komputerów, ale ten trend działa również w drugą stronę. Najlepiej widać to na przykładzie gier RPG. Raid: Shadow Legends okazało się hitem na telefonach. Teraz ma swój client na PC. Deweloperzy mobilni również czują potencjał w „cross-platformowości”. Jeśli gameplay pozwala na tego typu zabiegi, to tworzenie portów na inne urządzenia będzie narastającym trendem w najbliższych latach.

Jakiś czas temu usłyszeliśmy, że Zynga została przejęta Take-Two. Osobiście zaskoczyło mnie to, że firma, która rozpoczynała od gier przeglądarkowych staje się częścią giganta, który ma pod sobą Rockstar Games oraz 2KGames. Jaki to będzie miało wpływ na branżę gier mobilnych?

W tym roku widzimy — w pewnym stopniu — konsolidację rynku gier mobilnych i gier komputerowych. Duże firmy produkujące gry AAA widzą potencjał w branży gier mobilnych. Z perspektywy biznesowej jest to zrozumiała sprawa, ponieważ to kolejna grupa docelowa, a także nowe źródło przychodów. Wpływ przejęcia Zynga przez Take-Two na rynek gier mobilnych. Natomiast wydaje mi się, że nie wpłynie to na rynek per se. Nie zmieni to krajobrazu rynku mobilnego drastycznie. Nawet bez tych zakupów pojawiłoby się coraz więcej znanych IP na telefony. Pokazuje to bardziej, jak ważny jest to obszar tworzenia gier. Sam Microsoft wyraził chęć zakupu Activision Blizzard, który ma pod sobą Kinga. W swoich raportach Microsoft wspominał jak ważny to dla nich zakup. Jak ważne jest dla nich dotarcie do tej grupy graczy i rozszerzenie swojego zasięgu. Jak wcześniej było wspomniane, zaangażowanie graczy jest obecnie najważniejszą metryką, da to im dodatkowe miejsce, gdzie mogą wejść w interakcje z graczem i „wciągnąć” go w ich środowisko.

Adam Daniluk

Novakid wprowadza autorski świat gier na rynek nauczania metodą ESL

Świat Gier Novakid to edukacyjne, innowacyjne środowisko oparte na fabule z animowanymi komiksami, przepełnionymi przyciągającymi wzrok postaciami. Na proces nauki składają się indywidualne lekcje angielskiego z native-speakerem, minigry i zadania domowe. Wszystkie te elementy osadzone są w angażującej fabule przewodniej, dzięki czemu nauka języka angielskiego łączy rozwój z rozrywką.

Akademia Magii, pierwszy wirtualny, animowany świat nauki na platformie Novakid, została uznana za atrakcyjną koncepcję dla dzieci w 45 krajach, w których działa Novakid. Akademia mieści się w budynku osadzonym w gałęziach ogromnego, magicznego drzewa o uroczej, średniowiecznej estetyce. Niedaleko Akademii Magii znajduje się małe miasteczko, które zamieszkują mieszkańcy wirtualnego świata nauki. Akcja gry łączy ich przygody z perypetiami uczniów Akademii Magii Novakid.

Gamifikacja dodaje nauce głębi, pozwala dziecku zanurzyć się w procesie edukacji, a nie tylko opierać się na teorii. Nagrody i gry funkcjonują głównie po to, aby stworzyć zabawny i wciągający sposób powtarzania ćwiczeń i materiałów, które tego wymagają.

Amy Krolevetskaya, dyrektor ds. badań w Novakid.

Technologie grywalizacji i fabuła opierają się na atrakcyjnym systemie nagród, zaprojektowanym w celu zwiększenia zaangażowania uczniów i ulepszenia procesu kształcenia incydentalnego. Kombinacja wszystkich elementów składających się na świat gier edukacyjnych: komiksów, lekcji angielskiego z lektorem, minigier i zadań domowych jest dostosowywana do potrzeb uczniów i poziomu rozwoju ich kluczowych kompetencji.

Po odbyciu lekcji z nauczycielem proponujemy uczniom wykonanie dodatkowych, angażujących zadań. Same zajęcia z native-speakerem są również prezentowane w formacie grywalizacyjnym: przepełnione są postaciami komiksowymi, scenami i obiektami z fabuły. W rzeczywistości cała lekcja poprowadzona jest wokół tematu przewodniego gry, a zgrywalizowane treści nauczania w połączeniu z pracą nauczyciela dają niesamowite rezultaty: dziecko wchodzi w interakcję z prowadzoną opowieścią na wiele sposobów przed i po lekcji oraz omawia ją z nauczycielem podczas zajęć.

Simon Andrew, Content Developer w Novakid

 Minigry, będące kluczowym elementem Świata Gier Novakid, pozwalają uczniom na interakcję z treścią i ćwiczenie nowej wiedzy w zabawny sposób. Badania pokazują, że dzieci spędzają na platformie Novakid 4,5 lekcji miesięcznie w wartościowy sposób, grając samodzielnie w minigry. Podkreśla to znaczenie uczenia się opartego na grywalizacji dla zaangażowania w proces nauki.

Według najnowszych danych, opracowanych przez Novakid, grywalizacja zastosowana w nauczaniu języka angielskiego nie zakłóca procesu przyswajania wiedzy, wskaźnik niepowodzeń wynosi tylko 13%. Z drugiej strony, zdobywanie punktów, osiągnięć i nagród faktycznie stymuluje ośrodek nagrody w mózgu i prowadzi do lepszej wydajności.

Świat Gier Novakid daje możliwość efektywnej nauki języka angielskiego. Rozpoczęty w 2020 roku eksperyment, polegający na wykorzystaniu gier na naszej platformie, okazał się sukcesem i postanowiliśmy stworzyć całkowicie zgrywalizowaną przestrzeń do nauki języka angielskiego. Na początku 2022 roku wypełniliśmy niszę rynkową wprowadzając pierwszy produkt, w którym technologie grywalizacyjne nie wykluczają nauczycieli z procesu edukacyjnego i nie przejmują ich roli. Akademia Magii to pierwszy wirtualny świat nauki w Świecie Gier Novakid. Planujemy uruchomić kolejne, tematyczne wirtualne światy grywalizacji, aby każdy uczeń mógł wybrać dla siebie ten najciekawszy i najbardziej angażujący.

Max Azarov dyrekor generalny Novakid

W 2022 roku marka będzie skupiać się na rozwoju “zgrywalizowanego świata”, a jedną z rozważanych nowych koncepcji jest “Akademia Kosmiczna”. Jeśli chodzi o zastosowane technologie grywalizacji, Novakid planuje wydać gry edukacyjne służące trenowaniu wypowiadania się i usprawnieniu pracy zespołowej między uczniami poprzez znaczące interakcje za pośrednictwem systemu multiplayer w Świecie Gier Novakid. Wdrażane są rozwiązania zamiany mowy na tekst i oprogramowanie do rozpoznawania emocji, aby analiza lekcji była jeszcze bardziej zaawansowana.

W styczniu platforma Novakid ESL udostępniła pierwszy poziom programu Akademii Magii. Wszystkie 5 poziomów zostanie wprowadzonych do lipca 2022 roku.


Źródło: Novakid

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Chernobylite drugim najlepiej sprzedającym się tytułem All in! Games

chernobylite

Chernobylite zadebiutował 28 września na konsolach. Gra spółki All In! Games od tego momentu notuje świetne wyniki. Stała się drugim najlepiej sprzedającym się tytułem producenta i hitem roku 2021.

„Pecetowa” wersja gry swoją premierę miała 28 lipca. Od tamtej pory sprzedała się w liczbie ponad 200 tys. kopii.

Twórcy gry zapowiadają 6 nadchodzących dodatków, które mają ukazać się w ciągu najbliższych 14 miesięcy. Chernobylite to science-fiction survival horror RPG, osadzony w hiperrealistycznej czarnobylskiej Strefie Wykluczenia.

W październiku studio All in! Games zaprezentowało nową strategię. Spółka do końca 2022 r. chce wydać co najmniej trzy tytuły. Każdy z nich z budżetem 20 milionów złotych. Dodatkowo planują rozwinąć swoją Grupę Kapitałową i przygotować rozwiązanie dla deweloperów gier, dzięki któremu będą mogli skupić w pełni na tworzeniu tytułów.


Źródło: All in! Games

Adam Daniluk

ACTINA przywraca modę na granie na komputerach stacjonarnych

ACTINA

Gry potrafią dostarczyć niezapomnianych emocji, potrafią odstresować, ale również zintegrować. W czasach pandemii esportowe gry multiplayer dają namiastkę spotkań i pozwalają na rozmowę ze znajomymi podczas odprężającej rozgrywki.

Mamy w Polsce wielu fanów XBOXa, czy PlayStation, natomiast zgodnie ze statystykami i tradycyjnym powiedzeniem „Polska PC’tami stoi”, najlepszą i najbardziej uniwersalną platformą do grania jest zdecydowanie komputer stacjonarny.

To właśnie na komputerze stacjonarnym wspólne granie ze znajomymi online jest najprostsze i daje największe możliwości. Wystarczy zainstalować program do komunikacji głosowej taki jak TeamSpeak czy Discord, umówić się ze znajomymi i rozpocząć zmagania w ulubionej grze. Czy to będą tytuły bardziej esportowe jak Counter-Strike, League of Legends, czy też Call of Duty Warzone – czy też te bardziej nostalgiczne z Age of Empires, czy Unreal Tournament na czele.

Na dobrej jakości komputerze, można zrelaksować się również grając w pojedynkę – na przykład w Cyberpunk 2077, który na dobrych komputerach chodzi wyśmienicie (czego nie można powiedzieć o konsolach poprzedniej generacji).

Wybór komputera nie jest sprawą prostą. Główną uwagę przykuwa karta graficzna, procesor i pamięć RAM, ale nie można również zapominać o solidnych fundamentach – płyta główna, dysk twardy, zasilanie i chłodzenie. Wszystkie te elementy powinny być ze sobą kompatybilne, aby współpracować i uzyskać maksimum ich możliwości. Ważna jest również niezawodność i trwałość. Nie zapominajmy również o wyglądzie.

fot. ACTINA SPC

ACTINA łączy wszystkie te cechy i jest liderem w branży komputerów stacjonarnych. W nowych liniach komputerów SPC oraz PBA wszystko ze sobą idealnie współgra, tak abyś Ty mógł sobie spokojnie grać bez obawy o problemy techniczne, czy spadki wydajności.

Wszystkie komputery ACTINA są dokładnie testowane, a w razie jakichkolwiek problemów bardzo szybko reaguje ich serwis gwarancyjny.

O ich jakości niech świadczy wybór komputerów ACTINA przez wiele znaczących organizacji w branży esportowej – z zespołem PACT, czy K1CK na czele. Do tego ACTINA jest głównym partnerem technologicznym ESPOT, miejsca które ma potencjał aby stać się gamingowym sercem Warszawy.

fot. Strefa gamingowa w ESPOT

Moją uwagę szczególnie przykuły uwagę komputery z serii SPC. Są w przystępnych cenach i łączą w sobie wydajność z eleganckim wyglądem. Już tańsze modele, których ceny kształtują się w okolicach 3000zł świetnie sobie poradzą z wszystkimi najnowszymi grami, podczas gdy najmocniejsze wersje  oparte o najnowsze procesory AMD Ryzen i karty graficzne Radeon RX 5700 XT są prawdziwymi bestiami wydajności. Komputery można kupić na przykład w sklepie Sferis

No to co – myszki w dłoń i wkraczamy do gry? To w końcu świetna zabawa!

 

 

Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.

Jarosław Śmietana

Pierwszy na świecie składany komputer PC

Lenovo Think X1 Fold

Ten zawsze połączony z siecią komputer został opracowany wspólnie z firmą Intel i działa z procesorem Intel® Core™ z Intel® Hybrid Technology, a na rynku pojawi się w połowie roku 2020, początkowo z systemem Windows 10. Z myślą o lepszej funkcjonalności składanego komputera Lenovo planuje w dalszej przyszłości oferować ThinkPad X1 Fold z systemem Windows 10X. Ponadto opcjonalna łączność 5G będzie umożliwiać nowe sposoby pracy w dowolnym miejscu i każdej chwili. 

Zastosowania składanego komputera

Badania nad doświadczeniami użytkownika wskazują, że osoby często używające naprzemiennie telefonu, tabletu i laptopa szukają urządzenia o innych możliwościach i zaletach. ThinkPad X1 Fold to pionierskie, lekkie urządzenie, które z powodzeniem łączy w sobie najważniejsze zalety każdego z tych urządzeń bez kompromisów pod względem wydajności czy wielkości ekranu, ale jest na tyle kompaktowe, że mieści się w nawet najmniejszych torbach. Specjalnie z myślą o systemie Windows 10 opracowaliśmy pomysłowe oprogramowanie do zmiany trybów pracy odpowiednio do różnych zastosowań i nowych środowisk. 

Lenovo ThinkPad
fot. Lenovo
Lenovo rozkładany komputer
fot. Lenovo

 

 

 

 

 

 

 

Po rozłożeniu, ważący kilogram X1 Fold doskonale nadaje się do wyświetlania treści z obsługą dotykową na ekranie OLED o przekątnej 13,3 cala. W trybie poziomym, przy użyciu podpórki wbudowanej w skórzane etui użytkownicy mogą przeglądać prezentacje i dodawać do nich notatki, a także używać klawiatury Bluetooth Mini Fold Keyboard. Po złożeniu komputera, klawiatura jest chowana w środku przy użyciu magnesów i ładowana bezprzewodowo. Podczas przerwy w pracy można, np. obejrzeć najnowszy odcinek ulubionego serialu na jasnym ekranie OLED z dźwiękiem Dolby Audio. W orientacji pionowej zaś, można robić notatki lub szkicować koncepcje piórem Active Pen lub też przewijać i podpisywać dokumenty. Po rozłożeniu ekranu zupełnie na płasko można używać go jak tabletu, a po delikatnym ugięciu można używać go jak książki.

W bardziej typowym układzie laptopa można korzystać z dwóch niezależnych monitorów w celu zwiększenia efektywności pracy wielozadaniowej. Dla przykładu, użytkownik jest w stanie jednocześnie uczestniczyć w wideokonferencji oraz przeglądać i edytować prezentację na drugim ekranie. Możliwe jest również porównywanie dokumentów jeden nad drugim lub robić notatki na jednym ekranie, a na drugim przykładowo oglądać wykład. Wszystkie te czynności można oczywiście wykonywać w układzie poziomym lub pionowym.

X1 Fold doskonale sprawdza się także w środowisku biurowym. Przy użyciu złącza USB Type-C można podłączyć pełnowymiarową klawiaturę oraz mysz, a następnie szybko umieścić urządzenie w opcjonalnej podstawce ThinkPad X1 Fold Stand poziomo lub pionowo, zwiększając tym samym efektywność użytkowników. 

Lenovo łamany wyświetlacz
fot. Lenovo
Lenovo klawiatura bezprzewodawa
fot. Lenovo

 

Niezawodność i trwałość

W czasie trwających ponad cztery lata prac rozwojowych przetestowane zostały różne konstrukcje komputera X1 Fold. Finalnie, firma postawiła na proporcje 4×3 z wyświetlaczem o przekątnej 13,3 cala, aby zapewnić użytkownikom jak najlepsze wrażenia i efektywność pracy. 

Zespół twórców ThinkPada współpracował niestrudzenie z inżynierami firmy Intel nad aspektami mechanicznymi i elektrycznymi zawiasu, a w ramach partnerstwa z LG Display wyznaczone zostały nowe standardy w dziedzinie doskonalenia technologii składanych ekranów. Starania te zaowocowały poniższymi innowacjami: 

  • Po sprawdzeniu sześciu różnych konstrukcji zawiasu oraz ponad dwudziestu ich wariantów opracowany został wieloczęściowy mechanizm zawiasu o stałym momencie obrotowym, który rozładowuje nacisk wywierany podczas składania komputera. 
  • Mechanizm zawiasu połączony z lekkimi stopami metali oraz płytą montażową wzmocnioną włóknem węglowym optymalizuje wrażenia wizualne po rozłożeniu na płasko. 
  • Wyświetlacz pOLED zastosowany w X1 Fold przeszedł wymagające testy wytrzymałości, aby spełniał kryteria użytkowe związane z trudami dnia codziennego.  
  • X1 Fold został poddany takim samym testom na wytrzymałość jak inne laptopy ThinkPad, a ponadto przechodzi zaawansowane próby takie jak cykl składania ekranu, obciążeniowe czy działania z piórem cyfrowym, aby spełniał wyśrubowane kryteria jakościowe firmy Lenovo. 

Opracowanie pierwszego na świecie składanego komputera to ogromne wyzwanie inżynieryjne, ale w Lenovo jesteśmy na nie gotowi.Dorobek naszej legendarnej marki ThinkPad stanowił przez lata podstawę do rozwoju nowych konstrukcji, a obecnie umożliwił nam stworzenie technicznego arcydzieła X1 Fold — urządzenia nowej kategorii, które pojawia się raz na dziesięciolecie.

Christian Teismann, prezes działu Commercial PC and Smart Device Business, Lenovo

Nasze wieloletnie partnerstwo z Lenovo przełamuje kolejne bariery funkcjonalne i wzornicze w dziedzinie komputerów. Nasze zespoły współpracowały niezwykle sprawnie, a nasze dokonania na poziomie platformy zaowocowały fantastycznymi efektami w postaci tego unikatowego komputera ze składanym ekranem.

Gregory Bryant, wiceprezes wykonawczy i dyrektor generalny Client Computing Group w firmie Intel

Ceny i dostępność

ThinkPad X1 Fold dostępny będzie w Polsce w ostatnim kwartale 2020 roku. Informacje o cenach zostaną ujawnione przed wprowadzeniem do sprzedaży.

Więcej informacji można uzyskać pod adresem http://www.lenovo.com/think/ oraz https://news.lenovo.com/press-kits/ces2020/ 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF