...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Finał pierwszej edycji konkursu Photon Education

W ramach Photon Cup, białostockie szkoły podstawowe przystąpiły do trwającej kilka miesięcy rywalizacji. Celem każdego zespołu z 5 szkół było opracowanie przedstawienia, w których głównymi aktorami są zaprogramowane roboty.

Spektakle miały przedstawiać istotne problemy społeczne. Uczniowie mieli okazję nauczyć się jak programować i implementować programy dla robotów, a także posiąść umiejętności edytorskie, graficzne, a także te jak stworzyć fajny scenariusz, scenografię i kostiumy.

Był to pilotażowy projekt, który pozwolił nam oraz uczestnikom zdobyć wiedzę jak takie programy powinny wyglądać w przyszłości. Zdecydowanie planujemy zorganizować kolejne edycje, na znacznie większą skalę!

Photon Education w mediach społecznościowych

Konkurs wygrała Szkoła Podstawowa nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi w Białymstoku. Nagrody specjalne otrzymały również pozostali uczestnicy: Szkoła Podstawowa nr 6, Szkoła Podstawowa nr 9, Szkoła Podstawowa nr 20 im. Władysława Sikorskiego oraz Szkoła Podstawowa nr 28. Serdecznie gratulujemy!

Adam Daniluk

Photon Entertainment rośnie i planuje dalszą ekspansję

Photon

Photon Entertainment, twórca innowacyjnego robota edukacyjnego uczącego programowania, wypracował w 2021 r. 8 mln zł przychodów ze sprzedaży netto. Zysk netto wyniósł 1,4 mln zł. Spółka po bardzo udanym 2021 roku, w którym wprowadziła na rynek nowy ekosystem produktów edukacyjnych, obejmujący m.in. unikalny w skali globalnej zestaw edukacyjny Sztuczna Inteligencja, planuje dalszą ekspansję. Wśród priorytetów na ten rok wskazuje rynek północnoamerykański i środkowoeuropejski oraz wprowadzenie na rynek robota nowej generacji – Photona 2.0.

Photon Entertainment to lider rozwiązań w branży edtech. Białostocka spółka technologiczna, twórca i producent innowacyjnego w skali globalnej robota edukacyjnego Photon i całego ekosystemu produktów edukacyjnych, obejmującego zestawy edukacyjne, portal dla społeczności nauczycieli oraz akademię z kursami, dynamicznie się rozwija i planuje kolejne przedsięwzięcia.

Za nami ważny i udany dla spółki rok, w którym osiągnęliśmy znacznie więcej niż w założonych na 2021 rok celach. Nawiązaliśmy nowe biznesowe partnerstwa w USA z wiodącymi dystrybutorami, umocniliśmy naszą rynkową pozycję, m.in. uruchamiając dział DACH i wprowadziliśmy nowy ekosystem produktów edukacyjnych, w tym unikalny w skali światowej moduł Sztuczna Inteligencja. Działania te przyniosły już pierwsze, oczekiwane przez nas efekty, czego dowodem są wyniki finansowe spółki: wzrost przychodów o 135% i zysk netto w wysokości 1,4 mln zł. Osiągnięcia spółki to powód do satysfakcji, ale przede wszystkim motywacja do dalszego rozwoju i zwiększania jej wartości.
Marcin Joka, CEO Photon Entertainment

Polska technologia, globalny biznes

Założony w 2015 roku Photon Entertainment z powodzeniem rozwinął swój flagowy produkt, którym jest robot edukacyjny Photon uczący programowania. Spółka zbudowała wokół niego cały ekosystem nowatorskich produktów edukacyjnych, które zostały wzbogacone o portal dla społeczności nauczycieli oraz akademię z kursami dla nauczycieli, wspierającą rozwój warsztatu pracy i wdrażanie nowoczesnych standardów w edukacji. Innowacją w skali światowej jest zestaw edukacyjny – moduł Sztuczna Inteligencja. Spółka planuje jego rozwój, by stał się standardem edukacyjnym w Polsce i na świecie.
Technologia i produkty spółki trafiły już na 70 rynków, a sieć i wolumen sprzedaży stale rośnie. W 2021 r. Photon Entertainment uruchomił dedykowany dział DACH, wzmacniając swoją obecność na tym rynku, czego przykładem jest wyposażenie w roboty edukacyjne niemieckiego miasta Hanau. W USA, które jest jednym z kluczowych dla spółki rynków, Photon rozbudował sieć sprzedaży o dużych dystrybutorów. m.in. o SHI – jednego z największych dystrybutorów urządzeń elektronicznych w USA oraz Traferę – lidera sprzedaży chromebooków. We Francji natomiast odnotował 100% wzrost sprzedaży.

W tym roku będziemy konsekwentnie rozwijać naszą sieć i partnerstwa w USA i na rynku DACH, w szczególności w Niemczech, a jednocześnie skupimy się na bardzo interesującym rynku środkowoeuropejskim. Planujemy przy tym wprowadzić do naszej oferty rozwijanego dzięki dofinansowaniu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju robota 2.0. To produkt edukacyjny nowej generacji, o zupełnie nowym zastosowaniu

Marcin Joka

Dynamicznie rosnący rynek, popyt na edtech

Edtech to innowacyjny segment dynamicznie rozwijającej się gospodarki cyfrowej. Digitalizacja edukacji znacznie przyśpieszyła w czasie pandemii, ale już wcześniej utrzymywał się w tej dziedzinie trend wzrostowy, wynikający z rosnącego zapotrzebowania odbiorców na innowacje produktowe i procesowe. Rynek edukacyjny przeżywa rewolucję, na co wpływ ma postępująca digitalizacja oraz rozwój sztucznej inteligencji. Innowacyjna forma edukacji przynosi korzyści szerokiej bazie użytkowników: w różnych grupach wiekowych, o różnym statusie społeczno-ekonomicznym i na różnych kontynentach.

Wartość rynku Edtech wyniosła w 2021 r. 254,8 mld USD w 2021 r., a według najnowszych prognoz do 2027 r. osiągnie 605,4 mld USD, rosnąc w tempie CAGR o 15,52%. Prognozowany wzrost w tym okresie to 130%. Europejski rynek edtech rośnie w tempie 14 proc. rocznie. Według prognoz do 2027 r. jego wartość́ zwiększy się trzykrotnie i wyniesie 60 mld dol.


Źródło: InnerValue

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Technologie w edukacji: przyszłość i bariery – wnioski z debaty Fundacji Startup Poland

technologie w edukacji

Fundacja Startup Poland zorganizowała panel dyskusyjny dotyczący wykorzystania nowych technologii w edukacji, co ma szczególne znaczenie w dobie zdalnej, czy hybrydowej nauki. O scenariuszach na przyszłość, barierach uwypuklonych w czasie pandemii i próbach ich przełamania debatowali przedstawiciele czołowych startupów segmentu Edu Tech: Oktawia Gorzeńska z firmy Photon, Agata Jagiełło z Novakid i Karol Górnowicz ze Skriware. Głos zabrał również Maxim Azarov, co-founder Novakid. Rozmowę moderował Tomasz Snażyk, prezes Fundacji Startup Poland. Debata zainaugurowała prace nad raportem dotyczącym rynku Edu Tech przygotowywanym przez Fundację Startup Poland oraz InCredibles Sebastiana Kulczyka. Premiera raportu zaplanowana jest na listopad br. Fundacja Startup Poland oraz InCredibles powered by Sebastian Kulczyk są Partnerami 11. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Eksperci byli zgodni – przyszłość edukacji jest bezpośrednio związana z nowymi technologiami. Miesiące pandemii i wymuszonej zdalnej edukacji znacząco ten trend przyspieszyły. Choć nauka online w obecnej postaci ma bardzo wiele mankamentów, to tradycyjne narzędzia wykorzystywane do nauki na co dzień, w coraz większym stopniu muszą być uzupełniane nowymi rozwiązaniami. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele będą mogli korzystać z całej palety narzędzi ułatwiających przekazywanie i przyswajanie wiedzy. Dotyczy to nie tylko edukacji szkolnej, ale także kształcenia osób dorosłych.

producenta robotów edukacyjnych, następuje wyraźny proces indywidualizacji nauki – nauczanie w coraz większym stopniu musi być dostosowywane do potrzeb i możliwości osoby uczącej się. – Z jednej strony wypracowuje się własną ścieżkę edukacji, ale co niezmiernie istotne – we współpracy z innymi. Technologia jest bardzo ważna w tym procesie, ale musi być wykorzystywana mądrze – pomagać budować pewien kontekst edukacyjny, nastawiony na współpracę, odkrywanie i rozwiązywanie problemów. 

Oktawia Gorzeńska z firmy Photon

Maxim Azarov z oferującej narzędzia do zdalnej nauki angielskiego dla dzieci firmy Novakid również wyraził nadzieję, że technologia spowoduje znacząca personalizację procesu nauki.

Bazując na moim, nawet osobistym doświadczeniu widzę wyraźnie, że każde dziecko jest inne. Dzieci mają zupełnie różne potrzeby, mocne i słabe strony, więc jeśli naprawdę chcemy, aby się rozwinęły, musimy zmienić podejście do nauki na bardziej zindywidualizowane. Technologia może spowodować, że nauka staje się również zabawą. Oferujemy wiele możliwości do nauki poprzez grywalizację. Projektujemy nasze narzędzia tak, aby miały w sobie element multiplayerowy, dzięki czemu dzieci mogą ze sobą rywalizować, rozmawiać i socjalizować się.

Maxim Azarov

Zaawansowane technologie, np. algorytmy machine learning mogą być doskonałym narzędziem w edukacji także w kontekście personalizacji zajęć. Dzięki sztucznej inteligencji możemy na bieżąco sprawdzać, w którym miejscu dany uczeń ma jakieś problemy, w jakim obszarze potrzebuje wsparcia, a dzięki temu możemy opracować ćwiczenia dostosowane do jego indywidualnych potrzeb, aby proces nauczania był szybszy i bardziej efektywny.

Agata Jagiełło z Novakid

Jeszcze przed pandemią wiedzieliśmy, że edukacja źle działa, ponieważ polegała na bardzo odtwórczym przyswajaniu wiedzy, bez angażowania kreatywności, wyobraźni. Natomiast COVID-19 wniósł swego rodzaju audyt, pokazujący jak absurdalnie i źle szkoła funkcjonuje, a także odrywający edukację od samej placówki szkolnej, jako budynku. W tej chwili widzimy sfrustrowanych źle funkcjonującą zdalną edukacją nauczycieli i uczniów. Przed nami jest więc bardzo duża praca do wykonania. Musimy znaleźć odpowiedź na pytanie, jak optymalnie wykorzystać istniejącą już technologię. Kluczowe jest dawanie konkretnych umiejętności tu i teraz, a nie mgliste obietnice np. znalezienia dobrego zatrudnienia w przyszłości.

Karol Górnowicz ze Skriware, polskiego startupu produkującego m.in. drukarki 3D dla szkół i roboty edukacyjne

Chciałbym, aby szkoła publiczna kładła większy nacisk na umiejętności miękkie: współpracę w grupie, kształtowanie samoświadomości, etc. Moim zdaniem tego w tej chwili brakuje. Dzieci może i znają matematykę, ale nie uczą się, jak się ze sobą komunikować w sposób konstruktywny, jak być liderem, rozwijać inteligencję emocjonalną. W tej chwili dzieci muszą się tego uczyć same, we własnym zakresie.

Maxim Azarov

Karol Górnowicz podkreślił także, że niezwykle istotne jest również pytanie o rolę nauczyciela w szkole przyszłości.

Dużo się mówi o sztucznej inteligencji i personalizacji materiałów dydaktycznych, analizie danych itp., a to nie są zadania dla nauczyciela. Bardzo ważną kwestią stało się przełamanie psychologicznej bariery nauczycieli przed korzystaniem z nowych technologii, ale teraz trzeba położyć nacisk na zachowanie ciągłości pewnego poziomu dydaktyki, dalsze szkolenia nauczycieli i ich maksymalne wsparcie, a także, co nie mniej istotne, odciążenie ich od codziennych zadań administracyjnych.

Karol Górnowicz

Budżety szkół nie są elastyczne i w zalewie różnych potrzeb technologia jest gdzieś na końcu listy. Dlatego, jako Photon podpowiadamy szkołom jak pozyskiwać środki na takie cele. To dyrektorzy podejmują ostateczną decyzję o zakupie danej technologi, ale bardzo ważna jest tu rola zaangażowanych edukatorów, którzy są w stanie przekonać dyrekcję do takiego rozwiązania. Istnieje również pewne ryzyko, że ponieważ powoli kończy się pandemia i widzimy pewien przesyt technologiami, więc wszyscy zaczynają czuć potrzebę powrotu do działania offline. Ważne jest więc przekonanie, aby nie marnować tego już wypracowanego potencjału.

Oktawia Gorzeńska

W ocenie Karola Górnowicza największym wyzwaniem nie jest dostęp do finansowania, ale to, aby nauczyciele zrozumieli wartość stojącą za takimi rozwiązaniami.

Inwestujemy bardzo dużo czasu i wysiłku aby nauczyciele czuli się pewniej w kontakcie z technologiami, że korzystanie z robota w czasie zajęć z dziećmi ma na celu wykształcenie u nich pewnych konkretnych umiejętności, które z kolei przekładają się na pracę projektową. Z kolei patrząc branżowo, uważam, że jako firmy zajmujące się edu techem, powinniśmy ściślej ze sobą współpracować, bo to pozwoli na przezwyciężenie wielu barier.

Karol Górnowicz

Oktawia Gorzeńska radziła ponadto, aby zamiast kopiować rozwiązania już funkcjonujące w innych krajach – np. w Finlandii, czy Estonii, powinniśmy stworzyć system własny, dostosowany do naszych potrzeb.

Musimy tylko, jako środowisko spotkać się i wybrać właściwą ścieżkę rozwoju, odpowiednią strategię, żebyśmy wszyscy wiedzieli, dokąd finalnie zmierzamy i co chcemy osiągnąć.

Oktawia Gorzeńska

Zachęcamy do obejrzenia zapisu debaty na profilu Facebook Fundacji Startup Poland.


Źródło: Fundacja Startup Poland

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pierwszy na świecie robot do nauki programowania dla dzieci – Photon

Zortrax, globalny lider technologii druku 3D pomógł w stworzeniu Photona – polskiego robota edukacyjnego, który rozwija się razem z dzieckiem i uczy je podstaw programowania oraz logicznego myślenia. Photon będzie wkrótce dostępny zarówno w wersji konsumenckiej jak i przeznaczonej dla placówek edukacyjnych.

Robot przybył do nas z innej planety. Niestety podróż na Ziemię nie była pomyślna i w wyniku zderzenia z asteroidą  Photon stracił niemal wszystkie swoje możliwości. Taką historię polskiego wynalazku poznają dzieci po uruchomieniu dedykowanej aplikacji na urządzeniach z systemami Android i iOS. Ich zdaniem będzie ponowne nauczenie robota korzystania ze swoich zmysłów za pomocą wbudowanych czujników. Ich ograniczeń i możliwości uczą się razem z robotem za pomocą serii eksperymentów. Robot potrafi jedynie to, czego nauczy go dziecko, samo przy okazji odkrywając podstawy programowania, logicznego myślenia i szybkiego podejmowania decyzji.

Photon posiada 10 wbudowanych czujników, które pozwalają mu wykrywać przeszkody, dotyk, oświetlenie, dźwięk, kontrast podłoża, wydawać dźwięki, zmieniać podświetlenie, komunikować się z innymi robotami itp. W wersji konsumenckiej (B2C), robot jest mentorem i prowadzi dziecko „za rączkę” przez aplikację zaprojektowaną razem z zespołem psychologów z Uniwersytetu SWPS z Warszawy. Obsługa i nauka nie wymaga nadzoru rodzica. Wersja edukacyjna przeznaczona jest do szkół i instytucji zajmujących się edukacją technologiczną najmłodszych. Posiada ona odrębną aplikację opracowaną z Wydawnictwem Grupa MAC (należącym do czołówki polskich wydawnictw edukacyjnych) wraz ze scenariuszami dla nauczycieli, ułatwiającymi prowadzenie zajęć z większą grupą dzieci. Do wersji edukacyjnej, przewidziane są również dodatkowe materiały dydaktyczne, które pozwolą uczyć nie tylko programowania, ale również matematyki, języka polskiego czy nawet biologii w tym samym czasie.

– Nasz zespół w całości wywodzi się z Politechniki Białostockiej i pewnie właśnie dlatego uważamy, że programowanie staje się równie ważne jak czytanie i pisanie, a znajomość zasad tego, jak komunikować się z maszynami i komputerami jest bardzo ważna. Photon uczy dzieci podstaw tej komunikacji, pozwala nauczyć się zasad działania urządzenia i logiki programowania, a wszystko to w ciekawy i angażujący dziecko sposób – mówi Marcin Joka, dyrektor zarządzający Photon Entertainment.

Photon budzi szerokie zainteresowanie w kraju i na świecie. W kampanii crowd-foundingowej wsparło go ponad 300 osób, przeznaczając na to prawie 60 tys. dolarów. Jako gotowy produkt był prezentowany na polskim stoisku na targach w Hanowerze czyli na największych targach przemysłowych w Europie. Przetestować Photona miała okazję również brytyjska para książęca podczas swojej ostatniej wizyty w Polsce. Autorzy robota zebrali już zamówienia z ponad 30 krajów, a w sierpniu tego roku zamierzają otworzyć pierwszą linię produkcyjną. Nie byłoby jednak tego wszystkiego bez wsparcia Zortrax. Firma pomogła autorom Photona w produkcji 25 pierwszych egzemplarzy testowych, drukując obudowy dla urządzeń. Ten etap był niezbędnych do przeprowadzenia programów pilotażowych wraz z dziećmi i intensywnych testów.

Photona testowało już blisko trzy tysiące dzieci w całym kraju. Jedną z największych grup młodych testerów były dzieci z domu dziecka w Krasnym, co można zobaczyć na filmie autorstwa Krzysztofa Kiziewicza:

 

https://www.youtube.com/watch?v=60aVOGISs2Y&feature=youtu.be

:

Informacja prasowa/opracowanie: Anita Florek

 

Anita Florek