...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak efektywnie wykorzystać sponsoring sportowy w budowaniu pozytywnego wizerunku marki?

Anna Ziobroń PKN ORLEN

Coraz więcej marek, coraz częściej inwestuje w sponsoring sportowy. Od czego jest zależne to czy sportowcy wybierają spośród różnych ofert marek czy odwrotnie?

To zależy. Widzimy duże zainteresowanie zawodników współpracą z tak dużą i znaną z zaangażowania w sponsoring sportowy firmą, jaką jest PKN ORLEN. My też jesteśmy aktywni w wyszukiwaniu zawodników i dyscyplin, które wpisują się w globalną, biznesową działalność marki. Dla obu stron nie jest jednak decydujące to, kto inicjuje współpracę, ale bilans ogólny nakładów i korzyści. Skuteczne wsparcie dla celów biznesowych to dla nas podstawowy filar strategii sponsoringowej.

Jakie korzyści daje firmom marketing sportowy?

Paleta szacunkowych korzyści jest szeroka i zależy od celów firmy i jej kreatywności. Podstawą jest budowanie wizerunku wśród grup docelowych. Angażowanie znanych sportowców w projekty marketingowe przekłada się przecież pośrednio na wzrost sprzedaży. Istotne aspekty to m.in. wartość ekspozycji logotypu na wielkich sportowych imprezach, co możemy precyzyjnie zmierzyć. W przypadku 16 wyścigów Formuły 1 przekroczyła ona w zeszłym sezonie 110 mln zł. Jednym z kluczowych celów naszej firmy jest globalny rozwój, stąd decyzja o kontynuacji obecności w F1, a także nadanie naszemu zespołowi motorsportowemu ORLEN Team międzynarodowego charakteru, co mogliśmy obserwować w ostatnim Rajdzie Dakar.

Jakie są kluczowe czynniki, które gwarantują sukces sponsoringu sportowego?

Nie podchodzimy do projektów sponsoringowych w sposób spontaniczny. Przed podjęciem współpracy zawsze dokładnie analizujemy potencjał wizerunkowy, a także sportowy danego podmiotu i to jest podstawowy czynnik. Oczywiście niezwykle istotne są dobre wyniki naszych zawodników, to one budują pozytywny kontekst wokół marki. Równie ważna jest profesjonalna i umiejętna komunikacja projektów sponsoringowych. Kolejny czynnik to długofalowe podejście – to dzięki niemu jesteśmy w stanie realnie budować pozytywny wizerunek marki poprzez sport.

Jakie są największe grzechy popełniane przez marki w sponsoringu sportowców?

Jednym z podstawowych błędów jest pominięcie rzetelnej analizy potencjału danego sportowca czy zespołu w obszarach, o których wspominałam. Można tu także wymienić brak strategicznego i długofalowego myślenia o sponsoringu oraz niespójność w wizerunku firmy i sportowca – to może prowadzić do rozczarowania na pewnym etapie współpracy.

W jaki sposób mierzy się zwrot z inwestycji marki w sportowca?

Są różne narzędzia badające efektywność działań sponsoringowych. Jednym z nich jest wskaźnik dot. wartości mediowej prezentacji marki w kontekście poszczególnych projektów sportowych. Kluczowe są badania opinii wśród grup docelowych dot. wizerunku marki, jako sponsora oraz przełożenie tego na postawy zakupowe. Precyzyjne mierzenie efektywności jest dla nas integralną częścią każdego projektu sponsoringowego.

Czym kieruje się PKN Orlen przy wyborze sportowców, których wspiera?

Wspieramy sportowców w tych dyscyplinach, które wpisują się w charakter koncernu, odpowiadają profilowi naszej działalności biznesowej. Stąd konsekwentne zaangażowanie w motorsport oraz inne dziedziny budzące pozytywne skojarzenia wśród naszych obecnych i możliwych klientów. W ramach szerokiej analizy poprzedzającej podjęcie współpracy sprawdzamy m.in. osiągnięcia, potencjał zawodników oraz dyscypliny, wartość mediową oraz wizerunek, który musi być spójny z wartościami marki.

Decyzja o podjęciu współpracy z Robertem Kubicą to był strzał w 10. Czy łatwo jest zostać sponsorem w Formule 1?

Słuszność tej decyzji potwierdzają wzrosty sprzedaży na stacjach ORLEN, ale także np. wzrost oglądalności Formuły 1 w Polsce o ponad 600 proc. Obecność w Formule 1 to złożone przedsięwzięcie. Mamy bardzo duże doświadczenie w sponsoringu związanym z motorsportem, ale F1 stanowiła dla nas pewną nowość. Przez pierwszy sezon nauczyliśmy się bardzo wiele i pomogło nam to w negocjacjach z potencjalnymi partnerami na ten rok, w tym z Alfa Romeo Racing.

Nie jest to jedyna dyscyplina sportowa, którą sponsoruje PKN ORLEN. Jakie jeszcze dyscypliny znajdują się w kręgu zainteresowań marki?

Mamy się czym pochwalić. Od wielu lat jesteśmy sponsorem reprezentacji siatkarskich kobiet i mężczyzn, a pod koniec zeszłego roku staliśmy się sponsorem tytularnym warszawskiej drużyny siatkarskiej, występującej w najwyższej klasie rozgrywkowej. Bardzo ważna jest dla nas również lekkoatletyka. Od ponad 10 lat tworzymy Grupę Sportową ORLEN, która wspiera sportowców w przygotowaniach do wielkich imprez, w tym do igrzysk olimpijskich w Tokio. Tworzą ją głównie lekkoatleci, ale są tam również kolarze torowi czy zawodniczka judo. Jesteśmy także sponsorami drużyn piłki ręcznej i piłki nożnej Wisły Płock, a od zeszłego sezonu także partnerem Ekstraklasy. W ostatnim czasie do naszych podopiecznych dołączyli Bartłomiej Marszałek startujący w niezwykle widowiskowej wodnej Formule 1 oraz lotnicza Grupa Akrobacyjna Żelazny. Aktywnie działamy również w obszarze sportu amatorskiego. Niezwykle ważne jest dla nas wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży, następców dzisiejszych mistrzów. Dlatego przy każdej umowie sponsorskiej duży nacisk kładziemy właśnie na ten obszar. Często stanowi on integralną część naszego zaangażowania.

Jak wygląda przyszłość sponsoringu sportowego?

Jesteśmy obecnie na etapie postępującej komercjalizacji sportu, która będzie trwała. Jest to dobre zjawisko, bo oznacza jednocześnie profesjonalizację tego obszaru, co jest pozytywną perspektywą zarówno dla marek, jak i dla sportowców. Coraz więcej firm traktuje sponsoring sportowy, jako platformę biznesowego rozwoju i świadome przedsiębiorstwa będą w stanie efektywnie tę dziedzinę wykorzystać.

Anita Florek

ORLEN tytularnym sponsorem Alfa Romeo Racing

Kubica Alfa Romeo Orlen

W sporcie podobnie jak w biznesie, bardzo ważna jest konsekwencja. Kiedy w ubiegłym roku wspieraliśmy powrót Roberta Kubicy do Formuły 1, wiedzieliśmy, że tworzymy historię sportu, ale też otwieramy nowy rozdział w historii marki ORLEN. Miniony sezon przerósł nasze oczekiwania w kontekście korzyści uzyskiwanych dzięki obecności w najbardziej prestiżowych wyścigach świata. Sama wartość ekspozycji naszego logotypu po 16 wyścigach przekroczyła 110 mln zł, znacząco zwiększyliśmy również zyski sieci detalicznej. Budowa globalnej rozpoznawalności marki pozwoliła nam też na rozpoczęcie procesu co-brandingu, w ramach którego docelowo wszystkie europejskie stacje naszej sieci mają działać pod jednym szyldem. Dziś robimy kolejny ważny krok na tej drodze wiążąc się z zespołem o olbrzymiej tradycji i historii. Naszym ambasadorem pozostaje Robert Kubica, niezmiennie lubiany, jeden z najszybszych kierowców świata.

Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN

Robert Kubica Daniel Obajtek
Robert Kubica i Daniel Obajtek, fot. PKN Orlen

 

Nasza współpraca z PKN ORLEN dotychczas układała się świetnie i cieszę się, że zostajemy razem na kolejny sezon. Zaczynam nowy rozdział w karierze dołączając do Alfa Romeo Racing ORLEN. To zespół, który zajmuje szczególne miejsce w moim sercu i miło będzie zobaczyć znajome twarze, które pamiętam jeszcze z Hinwil. Czas i okoliczności się zmieniły, ale jestem przekonany, że determinacja i głód sukcesu pozostaną niezmienne. Liczę, że moje doświadczenie pozwoli nam wspólnie wykorzystać szanse, które czekają w nadchodzącym sezonie.

Robert Kubica

W ramach pakietu sponsorskiego, w stosunku do ubiegłego sezonu, znacząco zwiększy się ekspozycja marki ORLEN. Logotyp Koncernu znajdzie się w oficjalnej nazwie zespołu, a cała komunikacja będzie prowadzona z wykorzystaniem nazwy Alfa Romeo Racing ORLEN. Logotyp z orłem pojawi się na bolidach zespołu, m.in. na tylnym i przednim skrzydle, obręczy halo, lusterkach oraz na sekcjach bocznych. Widoczny będzie także na klatce piersiowej i plecach kombinezonów oraz w trzech miejscach na kaskach wszystkich kierowców. Dodatkowo logotyp Koncernu znajdzie się na odzieży mechaników i personelu zespołu oraz na transporterach, wnętrzu garażu i motorhome. Umowa z Alfa Romeo Racing przewiduje ponadto, znacznie większe niż do tej pory, zaangażowanie kierowców i członków zespołu w działania eventowe PKN ORLEN, w tym w szczególności wsparcie organizowanej przez Koncern największej imprezy motoryzacyjnej w Polsce, VERVA Street Racing. Dotyczy to także Roberta Kubicy, który zostanie rezerwowym kierowcą Alfa Romeo Racing ORLEN.

 

W ramach współpracy, do ORLEN Akademii Kartingowej prowadzonej przez Sauber Motorsport, szwajcarską firmę, która prowadzi i zarządza Alfa Romeo Racing w Formule 1, dołączy trzech młodych kierowców z Polski. Jest to kontynuacja działań rozpoczętych przez Koncern w 2018 roku, mających na celu wyłonienie i wyszkolenie następców Roberta Kubicy. Firma jest sponsorem strategicznym polskich serii kartingowych W nadchodzącym sezonie wystartuje w nich ok. 200 zawodników, w tym 30 młodych kierowców nominowanych do Akademii ORLEN Team.

bolid Alfa Romeo Racing ORLEN
fot. PKN Orlen
Alfa Romeo Racing ORLEN
fot. PKN Orlen

 

 

 

 

 

 

 

Gdy PKN ORLEN wjechał z Robertem Kubicą na tory Formuły 1, współpraca ta stała się główną osią komunikacji marki. Co więcej, okazała się marketingowym strzałem w dziesiątkę. Wartość ekspozycji logotypu ORLEN po 16 wyścigach przekroczyła 110 mln zł. F1 należy do jednej z najchętniej oglądanych dyscyplin o potencjalnym zasięgu szacowanym na niemal ¼ całej populacji globu. W dodatku cieszy się wielkim prestiżem w świecie sportu, który umożliwia nieosiągalną dotąd ekspozycję polskiej marki na arenie międzynarodowej. Nasza decyzja o wejściu w Formułę 1 była więc działaniem przemyślanym. Będzie ono wsparciem dla rozpoczętego przez nas procesu ujednolicania wizerunku sieci stacji, które będą funkcjonować pod jednym szyldem. ORLEN prowadzi działalność na sześciu rynkach macierzystych – w Polsce, Czechach, Niemczech, na Litwie, Słowacji i w Kanadzie. W Europie Środkowo-Wschodniej ma ponad 2800 stacji paliw, a jego produkty petrochemiczne i rafineryjne docierają na sześć kontynentów do ponad 100 krajów. Zaangażowanie w Kubicę i F1 pozwoliło nam pobić kolejne rekordy w segmencie detalicznym, gdzie zysk operacyjny w III kwartale 2019 wzrósł o prawie 600 mln zł w porównaniu do danych sprzed roku. Od początku podkreślaliśmy, że nasze działania sponsoringowe traktujemy długofalowo, dlatego nadal jesteśmy z Robertem i wzmacniamy pozycję marki poprzez współpracę Alfa Romeo Racing ORLEN.

Adam Burak, Dyrektor Wykonawczy ds. Komunikacji Korporacyjnej

Z przeprowadzonych przez spółkę analiz efektywności wynika, że udział Roberta Kubicy w tegorocznych wyścigach Formuły 1 przyczynił się w Polsce do wzrostu oglądalności tej dyscypliny o ponad 630%. Globalny ekwiwalent z ekspozycji marki ORLEN podczas transmisji telewizyjnych po 16 wyścigach sezonu 2019 przekroczył 110 mln zł. Według badań ARC Rynek i Opinia w ciągu całego sezonu znacząco wzrosła też znajomość marki ORLEN jako sponsora Roberta Kubicy. W tych samych badaniach co piąty polski kierowca zadeklarował, że ze względu na wsparcie przez koncern Roberta Kubicy częściej korzysta z oferty stacji ORLEN. Potwierdzeniem tego był istotny wzrost sprzedaży w detalu. Zysk operacyjny w tym segmencie po III kwartałach 2019 r. wzrósł o prawie 600 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. O 4 proc. wzrosła sprzedaż paliw w całej Grupie, wyraźnie zwiększyła się też sprzedaż oferty pozapaliwowej, czyli np. produktów gastronomicznych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Robert powraca – he’s back! Case study kampanii PKN ORLEN S.A.

Kto? 

PKN ORLEN jest nowoczesnym graczem na rynku paliw i energetyki, największą firmą w Europie Środkowo-Wschodniej, notowaną w prestiżowych, światowych zestawieniach Fortune Global 500, Platts TOP250 czy Thompson Reuters TOP100. Grupa ORLEN prowadzi działalność na 6 rynkach macierzystych – w Polsce, Czechach, Niemczech, na Litwie, Słowacji i w Kanadzie.

Koncern dysponuje nowoczesnymi, zintegrowanymi aktywami zdolnymi do przerobu ponad 35 mln ton różnych gatunków ropy rocznie, a sprzedaż detaliczną prowadzi z wykorzystaniem największej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej sieci ponad 2800 stacji paliw. ORLEN nieprzerwanie od kilku lat uznawany jest za najcenniejszą markę w Polsce, wycenianą na poziomie 4,7 mld zł. PKN ORLEN jest także jedyną w regionie firmą, która otrzymała już szósty raz z rzędu prestiżowy tytuł The Most Ethical Company, przyznawany przez amerykański Ethisphere Institute.

Co połączyło ORLEN i Kubicę?

Wg raportu „Sponsoring Monitor” ORLEN jest postrzegany jako #1 wśród sponsorów sportu w Polsce, Grupa Sportowa ORLEN i ORLEN Team wspierają mistrzów motorsportu, lekkoatletów, reprezentacje Polski w siatkówce i in. Ambicje koncernu sięgają jednak poza granice kraju. 

F1 była naturalnym kierunkiem rozwoju – ze względu na prestiż i globalny zasięg (po NBA jest drugą najchętniej oglądaną dyscypliną sportu na świecie). Potencjalna globalna widownia 2 mld dawała nieosiągalną dotąd ekspozycję marki. Zbiegło się to z możliwością powrotu na tor Kubicy – jedynego Polaka znanego z F1. Był to unikalny moment na wiarygodne wejście w elitarny świat F1. Kubica to symbol profesjonalizmu, determinacji. Jego nazwisko wywołuje emocje, a historię śledzą miliony. Mimo wypadku, nie poddał się i powrócił. Wierząc w potencjał Kubicy i bazując na wewnętrznych analizach, marka podjęła ryzyko. Obecność Polaka w światowej rywalizacji umożliwiała angażującą i autentyczną komunikację globalną i lokalną.

https://www.facebook.com/ORLENOfficial/videos/549241988937646/

https://www.instagram.com/p/BtxomQeFe-H/

Założenia kampanii

PKN ORLEN w Polsce dysponuje największą i najbardziej znaną siecią stacji benzynowych, w badaniach ARC 49% klientów deklaruje, że korzysta z nich najczęściej, 67% że co najmniej raz w m-cu. Firma działa w 100 krajach na 6 kontynentach. PKN ORLEN chciał podkreślić swoją globalną pozycję biznesową, poszerzając ekspozycję marki w komunikacji. 

Marka postawiła na narrację wykorzystującą potencjał komunikacyjny Kubicy (bohatera z wyrazistą przeszłością) i zasięg F1 w budowaniu globalnej znajomości marki. Główne przekazy opierały się na motywie: Robert powraca – he’s back! ORLEN wspiera powrót Roberta, na którego czeka cała Polska, pomaga spełniać marzenia.

Współpraca z Robertem Kubicą jest osią komunikacji 360 marki w 2019 r. Kampanie reklamowe i działania media relations realizują cele zasięgowe. Zaangażowanie kibiców ORLEN wzmacnia, relacjonując sezon rozgrywek F1 w SM, a także przez wydarzenia specjalne, takie jak Verva Street Racing. Na stacjach ma miejsce największa w Polsce loteria, która wraz z aktywacjami w punktach sprzedaży wspiera sprzedażowe skrzydło kampanii i finansuje inwestycje. Główne narzędzia komunikacyjne to social media, sponsoring relacji TV z wyścigów F1, kampanie wizerunkowe i produktowe, działania CSR, komunikacja w punktach sprzedaży oraz do pracowników ORLEN. 

 

PROBLEM

Co było celem kampanii?

Historia Roberta Kubicy to materiał na film. Jedyny Polak w F1, doświadczony przez los, miał jasny cel: wrócić do wyścigów. Wg badań ARC rodakom kojarzy się z dążeniem do sukcesu, wytrwałością, profesjonalizmem, tradycją  – te cechy pokrywają się z wizerunkiem ORLENu. Dlatego koncern – powszechnie postrzegany jako #1 wśród sponsorów polskiego sportu – wsparł powrót Roberta do prestiżowego grona zawodników F1. 

PKN ORLEN ma ambicję, by jako firma aktywna na rynku międzynarodowym, budować swoją rozpoznawalność także w skali globalnej. Zasięg i prestiż Formuły 1 umacniają starania firmy w budowaniu reputacji marki najwyższej jakości.

– Współpraca z Robertem Kubicą i obecność PKN ORLEN w elitarnych rozgrywkach Formuły 1, to przede wszystkim inwestycja biznesowa, a nie tylko korzyści wizerunkowe. Historia Roberta Kubicy to niemal filmowy materiał, dający nam niespotykane dotąd możliwości komunikacyjne. Jego powrót do F1 jest odbierany przez kibiców jako tryumf determinacji, wytrwałości i profesjonalizmu, do którego my – jako sponsor – możemy się realnie przyczynić. – mówi Adam Burak, Dyrektor Wykonawczy ds. Komunikacji Korporacyjnej PKN ORLEN

Wyzwanie 

Czy trudy sportowca można przekuć w biznesowy sukces? Ten dylemat niósł za sobą wątpliwości związane z rynkiem lokalnym i pytanie: jak współpraca z Kubicą zostanie odebrana przez Polaków i przełoży się na wyniki firmy. Sytuacja teamu Williams zapowiadała nikłe szanse na dobre wyniki sportowe i możliwe niskie oceny osiągnięć samego Kubicy. To mogło przełożyć się na negatywną ocenę samej marki. Wewnętrzne analizy PKN pokazały, że jest to ryzyko, które można zneutralizować szeregiem działań komunikacyjnych i warto je podjąć. Jeszcze przed startem kampanii 20% naszych klientów zadeklarowało w badaniach ośrodka ARC Rynek i Opinia, że w związku ze sponsoringiem Kubicy będą częściej korzystać z naszych stacji. Taką deklarację złożyło też 15% ogółu kierowców. Już sam powrót Roberta do wyścigów F1 jest powodem do dumy dla Polaków. Według badań aż 70% respondentów deklaruje wsparcie dla Kubicy podczas wyścigów, niezależnie od jego wyników. 

– Podejmując się współpracy z ROKiT Williams Racing mięliśmy świadomość, że nie ma gwarancji na natychmiastowe sukcesy i dominację w stawce tegorocznych rozgrywek F1. Jednak zrealizowane przez nas badania marketingowe wskazywały, że kibice będą wspierać Roberta, niezależnie od wyników. Istniało pewne ryzyko, że słabe wyniki w sezonie wygenerują negatywne opinie na temat Roberta i jego sponsora – PKN ORLEN. – komentuje Adam Burak. – O tym, jak bardzo kibicom zależało na powrocie Roberta do F1, niezależnie od rezultatów, były komentarze po ogłoszeniu przez Kubicę i ORLEN decyzji o rozstaniu z Williamsem po sezonie 2019. Zdecydowana większość z nich ma pozytywny wydźwięk, kibice podkreślają, że liczył się powrót i udział i liczą na dalsze wsparcie ORLENU dla Roberta. Wielokrotnie podkreślali, że są dumni, że polski sportowiec i polska marka byli obecni w elitarnych rozgrywkach F1. 

 

ROZWIĄZANIE 

Grupa docelowa 

PKN ORLEN jako marka obecna na międzynarodowych rynkach, chce docierać do globalnego audytorium. Kampania z udziałem Roberta Kubicy jest kierowana do szerokiej grupy interesariuszy, m.in.: klienci indywidualni stacji paliw, klienci B2B (kontrahenci, klienci hurtowi), kibice sportów motorowych, media i liderzy opinii, a także pracownicy. 

Strategia 

Współpraca z Robertem Kubicą stała się osią komunikacji 360 ORLEN w 2019 r. Marka ORLEN jest eksponowana podczas transmisji z wyścigów F1 oraz wydarzeń towarzyszących (treningi, konferencje prasowe, akcje specjalne), z przekazem docieramy do międzynarodowej publiczności Formuły 1. 

Kampanie reklamowe oraz działania media relations realizują cele zasięgowe w Polsce. Zaangażowanie rodzimych kibiców wzmacniamy relacjonując wyścigi w mediach społecznościowych PKN ORLEN i ORLEN TEAM. Gigantycznym zainteresowaniem cieszą się także wydarzenia specjalne z udziałem Roberta Kubicy – kierowca F1 był gwiazdą tegorocznej edycji Verva Street Racing, święto motorsportu w Gdyni odwiedziło 250 tysięcy osób.

Równie istotne jest pozycjonowanie Roberta w segmencie detalicznym. Jego wizerunek pojawia się na materiałach promocyjnych i wybranych produktach oferty stacji paliw ORLEN. Na stacjach trwa największa w Polsce loteria, która wspiera sprzedażowe skrzydło kampanii i finansuje inwestycję sponsoringową. 

W strategii komunikacji zostały ujęte także działania z obszaru CSR. Wyrazistą i zaskakującą bohaterką kampanii stała się 8-letnia reporterka, niewidoma Julka. Rozmawiałam z Kubicą (…). Mogłam zobaczyć, że można wszystko, jeśli się tylko ma cel. Marzenia spełniają się, gdy dąży się do nich cierpliwie, wytrwale i nigdy się nie zapomina. Po to się idzie w życiu. – historia Kubicy była dla Julki inspiracją. Dzięki niej spełniła marzenie: poznała świat F1 i swojego idola. Autentyzm tych działań został doceniony – relacje na kanałach SM ORLENu obejrzano 4,5 mln razy. Współpraca z Julką łączy biznes z działaniami CSR. Jest odpowiedzią koncernu na oczekiwanie społeczne, by włączać do działań osoby z wszystkich grup społecznych w różnych rolach i kontekstach. Dzięki akcji ORLEN pokazał, że osoby z niepełnosprawnościami są pełnoprawnymi członkami społeczeństwa i warto angażować je w ważne tematy. 

https://www.facebook.com/ORLENOfficial/videos/2357299707857825/

 

Warto pamiętać, że siłą współpracy Roberta Kubicy i ORLENU są także oddani fani sportowca, którzy jeżdżą po całym świecie, by dopingować mu podczas wyścigów, publikują własne relacje w mediach społecznościowych, zakładają blogi, organizują akcje ambientowe i aktywnie odpowiadają na treści publikowane przez markę. 

EFEKTY

– Już teraz, w połowie sezonu, możemy mówić o „Efekcie Kubicy”. Co szósty klient stacji ORLEN i co 10 klient konkurencyjnych sieci deklaruje, że w związku z zaangażowaniem ORLENu w sponsoring Roberta Kubicy, będzie częściej korzystać z naszych stacji. To świetny i perspektywiczny wynik, tym bardziej, że kampania potrwa nieprzerwanie do końca roku. – komentuje Adam Burak. – Działania media relations i komunikacja w mediach społecznościowych zaowocowały ponad 150 mln kontaktami z marką ORLEN o wartości reklamowej ponad 60 mln zł. Sponsoring Kubicy przekłada się także na wyniki finansowe w sprzedaży detalicznej. Notujemy widoczne wzrosty sprzedaży paliw i oferty pozapaliwowej w Polsce, zysk operacyjny w segmencie detal wzrósł o 400 mln zł w skali r/r (pierwsze półrocze 2018 vs. 2019).

https://www.instagram.com/p/ByaMaV3o89d/

Polacy pokazali, że wspierają Kubicę niezależnie od wyniku, a pochodzenie i lokalna tożsamość są ważniejsze od sportowych rezultatów. Wg ARC Kubicę zna lub kojarzy aż 99% respondentów. Zarówno na początku sezonu F1, jak i po 4 m-cach, 2/3 Polaków deklaruje wsparcie Roberta niezależnie od jego wyniku. Znacząco wzrosła znajomość ORLENu jako sponsora Kubicy (z 44% w III do 57% w VII), a sponsoring jest oceniany pozytywnie (60%). Ok. 70% uważa, że ORLEN pełni istotną rolę w powrocie Kubicy do F1 .

Efektywność kampanii potwierdzają wyniki mediowe projektu. Zasięg publikacji w wyniku naszych działań media relations oraz komunikacji w kanałach SM w XI.2018 – VIII.2019 to ok 152 mln kontaktów z marką (zasięg publikacji: 131.343.147, AVE: 9.230.656 zł – dane IMM, kanały w SM: 19 800 861, w tym organicznie: 13 881 592; dodatkowo ponad 2 mln zasięgu w kanałach SoMe Rokit Williams). AVE treści redakcyjnych dot. sponsoringu Kubicy to ponad 60 mln zł, liczba ekspozycji logotypu ORLEN to 107 tys., a łączny jej czas – ponad 300 min. (Pentagon dla ORLEN I-VII.19). 

Wyniki globalne za połowę sezonu określają AVE wartości ekspozycji logo ORLEN w transmisjach Eleven Sports (18 państw) na 1 076 982 € (źródło: Kantar dla ORLEN VIII.19).

Współpraca z Kubicą przekłada się na wynik biznesowy – kierowcy chcą częściej tankować na stacjach koncernu. Badania ARC pokazują, że rośnie udział klientów stacji ORLEN deklarujących częstsze korzystanie ze stacji (z 19% w III do 23% w VII). Co 6. kierowca przyznaje, że sponsorowanie Kubicy wpłynęło na częstsze korzystanie ze stacji ORLEN. W przypadku klientów konkurencji chęć częstszego odwiedzania stacji deklaruje aż 11 % respondentów. 

Zaangażowanie sportowca w kompleksowe działania wpływa na wyniki sprzedażowe i finansowe spółki. Przychody ze sprzedaży w okresie 6 miesięcy 2019 r. wzrosły o 9,7% (r/r), a zysk operacyjny EBITDA w segmencie detal za ten sam okres wyniósł wzrósł o 400 mln zł w skali r.r (I półrocze 2018 vs. I półrocze 2019) na co wpływ ma również „efekt Kubicy”.

Wyniki te dotyczą okresu od IX.2018 do VIII.2019, warto zaznaczyć, że jesteśmy dopiero w połowie sezonu F1 2019.

– Sezon F1 2019 zakończy się dopiero w grudniu wyścigiem o GP Abu-Dhabi, więc na finalne wnioski z kampanii jest jeszcze czas, ale już teraz widzimy, że współpraca z Robertem Kubicą przynosi wymierne korzyści dla sprzedaży detalicznej oraz ekspozycji i reputacji ORLEN w mediach. Zaangażowanie w F1 jest spójne z długofalową strategią wsparcia ORLEN Teamu dla zawodników sportów motorowych. – mówi Adam Burak . – To sukces marketingowy i wizerunkowy. Kontynuujemy budowanie globalnej rozpoznawalności, dlatego Robert Kubica nadal będzie członkiem ORLEN Team, a PKN ORLEN będzie obecny w F1. Prowadzimy zaawansowane rozmowy z zespołami na temat współpracy w kolejnym sezonie, o ich efektach będziemy informować już niebawem.

Opinie internautów

Kto był odpowiedzialny za realizację kampanii?

Strategia współpracy z Robertem Kubicą i Williams Racing została opracowana przez obszary marketingu sportowego i komunikacji korporacyjnej PKN ORLEN. Pracownicy ORLEN odpowiadali za wdrożenie strategii narracji, koordynację przygotowania identyfikacji wizualnej, działania content marketingowe i media relations.  

Wsparcie agencji dotyczyło przede wszystkim logistyki wydarzeń wspierających kampanię (m.in. Verva Street Racing), planowania i zakupu mediów (m.in. loteria na stacjach ORLEN) oraz przygotowania kreacji na potrzeby kampanii.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

PKN ORLEN kontynuuje współpracę z Robertem Kubicą i zostaje w Formule 1 w przyszłym sezonie

– Dzięki dotychczasowej obecności PKN ORLEN w Formule 1 odnieśliśmy wymierne korzyści wizerunkowe i biznesowe. Od początku naszej współpracy deklarowaliśmy, że jesteśmy z Robertem Kubicą bez względu na okoliczności, dlatego nadal pozostanie on członkiem ORLEN Teamu. Na obecnym etapie wspólnie rozważamy różne scenariusze na przyszły sezon, chcąc wybrać ten najbardziej korzystny dla obu stron. Zamierzamy pozostać w Formule 1, wzmacniając międzynarodową rozpoznawalność marki ORLEN, w szczególności na rynkach, na których posiadamy naszą sieć detaliczną – powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN. 

Dotychczasowe umowy pomiędzy Robertem Kubicą i PKN ORLEN a ROKiT Williams Racing obowiązują do zakończenia obecnego sezonu, a ich zakres nie ulega zmianie. Koncern prowadzi obecnie zaawansowane rozmowy z wybranymi zespołami z zamiarem dalszego zaangażowania w Formułę 1.

Zaangażowanie Roberta Kubicy w kompleksowe działania komunikacyjne PKN ORLEN silnie wspiera markę w kontekście biznesowym i wizerunkowym. Według badań instytutu ARC Rynek i Opinia co 6. kierowca przyznaje, że sponsoring zawodnika wpłynął na częstsze korzystanie ze stacji ORLEN, a w przypadku klientów konkurencji taką deklarację złożyło aż 11 %. Sieć detaliczna Koncernu, w której sprzedaż wspierana była loterią z Robertem Kubicą, odnotowała w Polsce 3% wzrost sprzedaży paliw a także wyraźny wzrost sprzedaży produktów pozapaliwowych w pierwszym półroczu, przyczyniając się do rekordowego zysku operacyjnego tego segmentu, który był wyższy o 400 mln zł, w porównaniu do pierwszego półrocza ubiegłego roku.

Efektywność współpracy z Robertem Kubicą potwierdzają także wyniki mediowe projektu. Dzięki działaniom komunikacyjnym oraz aktywności na kanałach społecznościowych PKN ORLEN i ROKiT Williams Racing wygenerowano ponad 152 miliony kontaktów z marką ORLEN (od XI 2018 do VIII 2019) o wartości reklamowej przekraczającej 60 milionów zł (badania IMM i Pentagon dla ORLEN).

Sponsoring motorsportu to ważny element budowania globalnego zasięgu marki. PKN ORLEN posiada aktywa w pięciu krajach Europy i Ameryki Północnej. Swoje produkty oferuje w ponad 100 krajach na całym świecie, a 60% obrotów generowanych jest na rynkach zagranicznych.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wielkie prędkości i moc wrażeń na flagowej imprezie PKN ORLEN – VERVA Street Racing

Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w VERVA Street Racing. Rekordowa frekwencja to dowód na to, że wybór Gdyni był strzałem w 10. Cieszy nas, że uczestnikom podobała się różnorodność motoryzacyjnych propozycji. Idea sportu, zwłaszcza motorowego, jest nam bardzo bliska, ale i uzasadniona biznesowo, dlatego angażujemy się w jego promocję. Sukces naszej flagowej imprezy jest też dużą zasługą naszych wspaniałych sportowców, w tym Roberta Kubicy, do którego sympatię deklaruje ponad 70% Polaków. Z badań wynika również, że dzięki objęciu go przez ORLEN sponsoringiem, przeszło 40% klientów konkurencyjnych stacji będzie korzystało także z ORLENU – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Tegoroczna VERVA Street Racing obfitowała w atrakcje. Jedną z największych zafundował widzom gość specjalny wydarzenia – Robert Kubica z zespołu ROKiT Williams Racing. Polski kierowca Formuły 1 zaprezentował swoje umiejętności i moc bolidu na ulicznym torze F1. Było przyspieszenie, wchodzenie w ciasne zakręty i pokazowe kręcenie tzw. „bączków”. A wszystko to przy wielkim aplauzie licznie zgromadzonej publiczności.

Równie spektakularne pokazy  przygotowali także pozostali zawodnicy ORLEN Team.  Kuba Przygoński driftował Toyotą GT86 na torze F1 i rozwijał wielkie prędkości swoim Mini JCW Rally na torze dakarowym. Plaża miejska w Gdyni była również areną dla Maćka Giemzy i Adama Tomiczka, którzy dali fanom namiastkę tego, z czym zmagają się podczas rajdów terenowych. Wyżłobione motocyklami koleiny pokazały, jak trudna i wymagająca jest to dyscyplina. Pokazy uświetnił również Stéphan Peterhansel – trzynastokrotny zwycięzca Rajdu Dakar, startujący zarówno w kategorii motocykli, jak i samochodów. Tym razem polskiej publiczności zaprezentował się w Mini JCW Buggy.

Maciej Giemza zachwycił swoich fanów występując w piaszczystej scenerii na swoim ulubionym motocyklu enduro. Z okazji VERVA Street Racing usiadł także za kierownicą  samochodu, by wziąć udział w rywalizacji WRC na Torze Action, ścigając się ze swoim kolegą z ORLEN Team – Kacprem Wróblewskim. Niesamowity pokaz akrobacji motocyklowych FMX zaprezentowała ekipa Freestyle Family. Maszyny kręciły salta 30 metrów nad ziemią, stunterzy zdzierali opony swoich motocykli, a ciężarówki spektakularnie driftowały.

Warto było także spoglądać w niebo nad Gdynią, na którym niezwykły spektakl stworzył mistrz świata w motoparalotniarstwie – Wojtek Bógdał, a także Grupa Żelazny w swoich biało-czerwonych maszynach i Artur Kielak na samolocie XA 41.

Oprócz pokazów dynamicznych na gości czekała bardzo bogata strefa Pit Party, czyli imponująca wystawa pojazdów. Youngtimery, samochody rajdowe, wyścigowe, tuningowe, elektryczne, supercars, amerykańskie muscle cars i dziesiątki motocykli cieszyły oko  wszystkich fanów motoryzacji. Wśród ponad 550 pojazdów można było zobaczyć m.in. Novitec Ferrari 812 N-Largo, Nissana GT-R Nismo, czy Rolls Royce’a Wraith  Prior Design.

Sobotni i niedzielny wieczór uświetniły gwiazdy polskiej sceny muzycznej. Publiczność doskonale bawiła się przy hitach takich artystów, jak Sylwia Grzeszczak, Daria Zawiałow i C-Bool.

Tegoroczna impreza, ze względu na wyjątkowe bogactwo atrakcji, zorganizowana została na terenie o powierzchni aż 40 hektarów. Przy trwającej 10 dni budowie infrastruktury pracowało blisko 500 osób.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

PKN ORLEN wesprze Żużlową Reprezentację Polski

Współpraca PKN ORLEN z Żużlową Reprezentacją Polski jest kolejnym krokiem do umocnienia pozycji koncernu na międzynarodowych arenach sportowych. Przyczyni się ona nie tylko do istotnego wsparcia polskiego speedway’a, ale też do upowszechniania tej dyscypliny w Polsce. Zainicjowanie współpracy z należącą do Grupy ORLEN spółką ANWIL w roli głównego sponsora kadry, a teraz rozszerzenie jej o kontrakt z PKN ORLEN, to świetna wiadomość nie tylko dla zawodników, ale również wszystkich kibiców czarnego sportu.

Cieszymy się, że PKN ORLEN może wspierać dyscyplinę sportu, która regularnie gromadzi setki tysięcy kibiców na stadionach i przed telewizorami. Mamy nadzieję, że Polska Reprezentacja dołoży kolejne trofea do bogatego zbioru zwycięstw i tytułów zawodników ORLEN Team. Liczymy, że biało-czerwoni wrócą z rosyjskiego Togliatti z medalami, a w kolejnych turniejach oraz meczach międzynarodowych zaprezentują świetną formę i widowiskową jazdę – mówi Anna Ziobroń, Dyrektor Biura Marketingu Sportowego, Sponsoringu i Eventów PKN ORLEN.

Wsparcie polskiego żużla jest dla PKN ORLEN naturalną konsekwencją zaangażowania w motorsport. Pod skrzydłami koncernu już od 20 lat funkcjonuje zespół ORLEN Team, którego członkowie odnoszą spektakularne sukcesy w wielu dyscyplinach motoryzacyjnych, m.in. rajdach terenowych i szosowych czy zawodach driftowych. Od 2019 roku, dzięki współpracy z ROKiT Williams Racing i Robertem Kubicą, logo koncernu jest widoczne na torach Formuły 1 na całym świecie.

Jesteśmy dumni z faktu pozyskania tak ważnego sponsora dla polskiej kadry. To pokazuje, że nasze rodzime firmy dostrzegają potencjał tej dyscypliny w naszym kraju. Jesteśmy pewni, że imprezy z udziałem Reprezentacji Polski dostarczą wszystkim fanom wielu emocji. Przed nami najważniejsza w tym roku impreza dla biało-czerwonych, Speedway of Nations. Z takim sponsorem jak PKN ORLEN będzie jeszcze łatwiej myśleć o kolejnych sukcesach – powiedział Karol Lejman, Prezes Zarządu firmy One Sport, promotora Żużlowej Reprezentacji Polski.

Polska kadra już nie raz dawała kibicom powody do dumy i dostarczała sportowych emocji na najwyższym poziomie. Polscy żużlowcy są ośmiokrotnymi złotymi medalistami Drużynowego Pucharu Świata – rozgrywek, które poprzedzały wprowadzony w ubiegłym roku turniej Speedway of Nations.
Już w najbliższy weekend w ramach najważniejszej reprezentacyjnej imprezy żużlowej, po raz pierwszy w barwach ORLEN Team wystąpią m.in. Maciej Janowski, Bartosz Zmarzlik oraz Maksym Drabik.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zaczynamy odliczanie do VERVA Street Racing

Po Warszawie, Płocku i Krakowie tegoroczna VSR zawita nad polskie morze. Wybór miejsca i czasu nie jest przypadkowy. Kierujemy nasze działania prospołeczne szeroko – proporcjonalnie do zasięgu swojej działalności biznesowej. Gdynia, miasto nadmorskie, w okresie wakacyjnym da możliwość udziału w wydarzeniu nie tylko mieszkańcom Trójmiasta, ale też fanom motoryzacji z całej Polski. Jednocześnie bierzemy odpowiedzialność za budowanie relacji z lokalnym otoczeniem, w którym funkcjonujemy, stąd kolejne inicjatywy CSR płyną w stronę Pomorza – powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

 

Jubileuszowa edycja to spotkania z mistrzami motorsportu, prezentacje pojazdów wyścigowych, rajdowych, militarnych i zabytkowych, a także samochodów przyszłości. Na specjalnie przygotowanej plaży będzie można poczuć adrenalinę, jaką wyzwala ściganie się w prawdziwym samochodzie dakarowym. Do tego pokaz driftu w wykonaniu mistrzów, w tym Kuby Przygońskiego, stuntu motocyklowego i wiele innych motoatrakcji z udziałem m.in. Macieja Giemzy, Adama Tomiczka i Kacpra Wróblewskiego.
Wyjątkowym gościem będzie Robert Kubica, który  pojawi się z bolidami zespołu ROKiT Williams Racing. Jedyny w historii Formuły 1 polski kierowca zaprezentuje swoje umiejętności na specjalnie przygotowanym torze.
W ramach VERVA Street Racing pokazy będzie można także podziwiać na głównych ulicach Gdyni i nadmorskiej plaży. Można powiedzieć, że tegoroczna impreza sięgnie nieba. Zaplanowano bowiem pokazy latania na motoparalotni z trzykrotnym Mistrzem Świata Wojtkiem Bógdałem oraz akrobacje samolotowe słynnej grupy „Żelazny”.
Na uczestników czekać będą jak zawsze dodatkowe atrakcje, paddock dynamiczny, Pit Party, strefa rodzinna i gastronomiczna. Wieczorem koniecznie trzeba zarezerwować czas na koncerty gwiazd polskiej sceny muzycznej.
Dotychczasowe 9 edycji VERVA Street Racing, zgromadziło łącznie ponad 2600 sportowych i wyczynowych pojazdów oraz 580 tysięcy widzów.
Szczegóły wkrótce na www.vervastreetracing.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

PKN ORLEN wspiera studentów z rodzin polskich ze Wschodu

Program indywidualnych stypendiów dla potomków Polaków przesiedlonych na Wschód Fundacja „ORLEN – Dar Serca” rozpoczęła w 2018 roku. Początkowo pomocą objętych zostało dziewięć osób, studiujących w Polsce, które od października do grudnia otrzymywały co miesiąc 800 zł. W tym roku Fundacja rozszerzyła program, przyznając wsparcie w takiej samej wysokości  44 studentom, którzy przyjechali do Polski z Kazachstanu, Białorusi, Mołdawii, Ukrainy i Rosji. Pomoc dla nich będzie kontynuowana.

„Stypendium dla Rodaka” jest wyjątkowym projektem, skierowanym do potomków repatriantów, którzy zdecydowali się przyjechać do Polski na studia. Dlatego stypendia  dla tej utalentowanej młodzieży  z pasją, rozwój ich umiejętności traktujemy jako  inwestycję na przyszłość, ale również patriotyczny obowiązek..  Wierzę, że  wsparcie finansowe   ułatwi  naszym stypendystom osiąganie jeszcze większych  sukcesów na wybranych kierunkach studiów i zachęci do pozostania w Polsce  – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Cieszę się, że znacząco zwiększamy liczbę stypendiów dla naszych rodaków. Ci młodzi ludzie są bardzo świadomi swojej historii i korzeni, czują się związani z krajem, z którego pochodzą ich pradziadkowie. Doświadczenia ich rodzin są często bolesne, naznaczone przymusową deportacją. Dlatego to tak ważne dla nas, że jako Fundacja możemy wesprzeć ich w edukacji, a także pogłębianiu wiedzy o  Polsce. To wartości wpisujące się w misję naszej Fundacji – podkreśla Katarzyna Różycka, Prezes Zarządu Fundacji „ORLEN – Dar Serca”.

Stypendyści, w doborze których Fundację „ORLEN – Dar Serca” wspiera Fundacja dla Rodaka, studiują głównie kierunki ścisłe – chemię i ekonomię. Pomocą otoczeni są także studenci m.in. medycyny, marketingu i zarządzania, a także wiedzy o teatrze.

Jestem Polką, chociaż pochodzę z Kazachstanu. Moich pradziadków deportowano tam w 1936 roku, z terenów dzisiejszej Ukrainy. Niestety, przez system polityczny nie mogłam rozmawiać w języku polskim, dlatego niedawno nauczyłam się go od podstaw. Jestem szczęśliwa, że mogę żyć i uczyć się w Polsce – ojczyźnie moich dziadków, która jest już także moim domem – mówi Kristina Mak, studentka wiedzy o teatrze na Uniwersytecie Gdańskim.

Powołana w 2001 roku przez PKN ORLEN Fundacja „ORLEN – Dar Serca” realizuje wiele długofalowych programów. Od początku swojego istnienia wspiera rodzinne domy dziecka, organizując wypoczynek ich podopiecznym. Przez cały rok Fundacja przyznaje darowizny na rzecz osób chorych i potrzebujących, współpracuje także ze szpitalami i hospicjami. Ważnym obszarem  działalności Fundacji jest pomoc młodym ludziom w edukacji poprzez programy stypendialne dla uzdolnionej młodzieży i studentów, a także stypendia specjalne. Jednym z nich jest „Stypendium dla Rodaka” na rzecz studentów pochodzących z kresów wschodnich, a mających polskie korzenie. Pomoc Fundacji „ORLEN – Dar Serca” studentom pochodzącym ze Wschodu wpisuje się w rządowe działania na rzecz wsparcia Polonii i Polaków za granicą.

Nowoczesny gracz na rynku paliw i energetyki, największa firma w EŚW notowana w światowych zestawieniach Platts TOP250 czy Thompson Reuters TOP100. Dysponuje zintegrowanymi aktywami zdolnymi do przerobu ponad 35 mln ton ropy rocznie, a sprzedaż detaliczna prowadzi poprzez największą w regionie EŚW sieć blisko 2800 stacji paliw. PKN ORLEN jest również największym przemysłowym producentem energii elektrycznej o mocach na poziomie 1,9 GWe, zaś w obszarze wydobycia dysponuje własną bazą zasobów ropy i gazu (2P) w Polsce i Kanadzie, które na koniec 2017 r. wyniosły 153 mln boe.

PKN ORLEN

PKN ORLEN wdraża innowacje

Udział w programach akceleracyjnych umożliwia nam połączenie potencjału startupów z doświadczeniem, infrastrukturą oraz zasobami PKN ORLEN. Proces akceleracji polega na przetestowaniu przez Koncern wybranych, innowacyjnych rozwiązań opracowanych przez startupy, z możliwością wdrożenie ich na większą skalę, po pozytywnym zakończeniu pilotażu. Cieszę się, że już w ramach I rundy projektu Pilot Maker Electro udało się wybrać startup, który przygotuje dla nas rozwiązanie z obszaru energetyki – powiedziała Patrycja Panasiuk, Dyrektor Biura Innowacji PKN ORLEN.

Realizacja programów akceleracyjnych pozwala zapoznać się z propozycjami rozwiązań oferowanych przez start-upy oferujące innowacyjne rozwiązania oraz przetestować je nie tylko w środowisku laboratoryjnym, ale także z wykorzystaniem infrastruktury PKN Orlen. Zastosowanie takiego modelu współpracy znacząco ułatwia możliwość współpracy ze startupami na warunkach komercyjnych.


W ramach programu Pilot Maker Electro ScaleUp, PKN ORLEN nawiązał współpracę z firmą Enelion- polskim producentem ładowarek do samochodów elektrycznych oraz oprogramowania dla elektromobilności. W ramach pilotażu zostanie wykonana seria urządzeń testowych wraz z oprogramowaniem umożliwiającym przełączanie faz zasilania ładowarek. System umożliwi zwiększenie wydajności wielopunktowych sieci ładowarek. Jego zastosowanie wygeneruje korzyści zarówno dla operatora sieci ładowarek, jak i użytkowników końcowych. Na podstawie pomiaru bieżącego obciążenia w stacjach i dobranych parametrów granicznych stacje zmieniać będą fazy źródła zasilania tak, aby przyłącze było maksymalnie wykorzystane. Dzięki temu wykorzystana moc będzie większa co pozwoli na skrócenie czasu ładowania.

Kontynuując pozyskiwanie innowacji z zewnątrz, Koncern przystąpił do drugiego z programów akceleracyjnych Space3ac ScaleUp II w lutym 2019 r. podpisana została umowa z firmą Blue Dot Solutions, w ramach którego wspólnie z wybranymi startupami wdrażane będą innowacyjne rozwiązania w takich obszarach jak np. sprzedaż detaliczna, produkcja, logistyka czy też ochrona środowiska.

Oprócz korzyści płynących z możliwości pozyskania innowacyjnych rozwiązań przygotowanych przez młode firmy, udział w programach akceleracyjnych pozwala na  budowę kultury innowacyjności, jako  fundamentu rozwoju innowacji we wszystkich segmentach funkcjonowania Koncernu. Takie podejście pozwala wypracować w organizacji mechanizmy i procedury umożliwiające pozyskiwanie innowacji z zewnątrz i przyśpiesza ich wdrożenia do działalności operacyjnej.

Nowoczesny gracz na rynku paliw i energetyki, największa firma w EŚW notowana w światowych zestawieniach Platts TOP250 czy Thompson Reuters TOP100. Dysponuje zintegrowanymi aktywami zdolnymi do przerobu ponad 35 mln ton ropy rocznie, a sprzedaż detaliczna prowadzi poprzez największą w regionie EŚW sieć blisko 2800 stacji paliw. PKN ORLEN jest również największym przemysłowym producentem energii elektrycznej o mocach na poziomie 1,9 GWe, zaś w obszarze wydobycia dysponuje własną bazą zasobów ropy i gazu (2P) w Polsce i Kanadzie, które na koniec 2017 r. wyniosły 153 mln boe.

PKN ORLEN

ORLEN Wyścig Narodów w Bukowinie Tatrzańskiej

– To wspaniałe móc oglądać kolarzy walczących w koszulkach reprezentacji, jakbyśmy wrócili do emocji i wzruszeń z czasów Wyścigu Pokoju. Na starcie pojawią się najlepsze reprezentacje z wieloma bardzo utalentowanymi kolarzami. Pierwszy etap to jazda drużynowa na czas, w której Polacy mają wielkie tradycje. W niedzielę wyścig ze startu wspólnego na wymagającej, górskiej trasie – doskonała okazja do pokazania swojego talentu – mówi Czesław Lang, Dyrektor Generalny ORLEN Wyścigu Narodów.

Sobotnia jazda drużynowa na czas z Jurgowa do BUKOVINA RESORT to 27-kilometrowa, trudna trasa pełna krętych podjazdów i szybkich zjazdów. Kolarze nie będą mogli korzystać z rowerów czasowych. – To specyfika tego wyścigu, startujemy na rowerach, na których będziemy się ścigać także w niedzielę. Trasa jest wymagająca, pofałdowana, wybijająca z rytmu. Wspólnie zastanowimy się jak optymalnie ustawić drużynę – mówi Tomas Kiendyś, trener Reprezentacji Polski U 23. W sobotę pierwsze drużyny pojawią się na trasie o 10:25.

Niedzielny etap, wyścig ze startu wspólnego BUKOVINA RESORT – Bukowina Tatrzańska, to dwie rundy o łącznej długości 113 kilometrów. Trasa doskonale znana z królewskich etapów Tour de Pologne UCI World Tour z podjazdami na Ścianę Harnaś i Ścianę BUKOVINA. Inaczej jednak niż w wyścigu UCI World Tour tu łączność radiowa z zawodnikami będzie zabroniona.  Start honorowy o 12:22. Oba etapy będą pokazywane na żywo w telewizji, a transmisje będą przeprowadzone na poziomie wyścigu Tour de Pologne UCI World Tour. ORLEN Wyścig Narodów będzie transmitowany w TVP SPORT, na stronie internetowej tvpsport.pl oraz w aplikacji TVP Sport, a także na stronie internetowej eurosport.pl oraz w aplikacji Eurosport Player.

W ORLEN Wyścigu Narodów będą prowadzone dwie klasyfikacje generalne – indywidualna i drużynowa. Każda z drużyn narodowych składa się z sześciu zawodników. Na starcie pojawią się reprezentacje Austrii, Belgii, Białorusi, Czech, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Litwy, Maroka, Niemiec, Polski, Rosji, Słowenii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Włoch. W składzie Reprezentacji Polski znaleźli się Jakub Murias, Piotr Pękala, Marceli Bogusławski, Szymon Krawczyk, Karol Wawrzyniak i Mateusz Kostański.

– Nie patrzę na ten wyścig w kategoriach indywidualnych, ale właśnie drużynowych. Startujemy tu w sześciu i całej drużynie zależy na tym, żeby pokazać się z dobrej strony już w sobotę. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Czesław Lang odnowił jazdę drużynową na czas reprezentacji. To jest coś pięknego, a na dodatek mamy wspaniałą historię. Chcemy podążyć szlakiem tych, którzy ją tworzyli, dlatego każdy musi być silnym ogniwem drużyny – mówi Jakub Murias. – W barwach reprezentacji nie startujemy często. Koszulka z orłem na piersi to dodatkowy zastrzyk motywacji. Chcemy pokazać się z dobrej strony i na pewno damy z siebie wszystko, dla kibiców, którzy przyjdą nas dopingować – dodaje Piotr Pękala.

Sponsorem tytularnym wydarzenia jest firma PKN ORLEN.

www.orlenwyscignarodow.com

www.orlennationsgrandprix.com

Nowoczesny gracz na rynku paliw i energetyki, największa firma w EŚW notowana w światowych zestawieniach Platts TOP250 czy Thompson Reuters TOP100. Dysponuje zintegrowanymi aktywami zdolnymi do przerobu ponad 35 mln ton ropy rocznie, a sprzedaż detaliczna prowadzi poprzez największą w regionie EŚW sieć blisko 2800 stacji paliw. PKN ORLEN jest również największym przemysłowym producentem energii elektrycznej o mocach na poziomie 1,9 GWe, zaś w obszarze wydobycia dysponuje własną bazą zasobów ropy i gazu (2P) w Polsce i Kanadzie, które na koniec 2017 r. wyniosły 153 mln boe.

PKN ORLEN