Hack4Lem zakończony! Setki uczestników pracowało nad rozwiązaniami przyszłości – sprawdź kto wygrał

Hack4Lem

W miniony weekend w warszawskiej Rotundzie PKO Banku Polskiego, w samym sercu Warszawy, odbył się Hack4Lem, hackathon online, w którym udział wzięło niemal pół tysiąca osób z całej Polski. Hackathon, organizowany przez PKO Bank Polski, Instytut Lema i Microsoft, był elementem obchodów Roku Stanisława Lema w setną rocznicę urodzin pisarza.

Hasłem Roku Lema jest „Widziałem przyszłość” i takie też zadania postawiono przed uczestnikami – mieli wcielić się w Stanisława Lema, ujrzeć i wykreować rozwiązania, które zmienią przyszłość.

Hack4Lem to ucieleśnienie Roku Lema, bo jest to święto technologii, kultury i nauki. Łączy więc wszystkie te elementy, które tak doskonale w swojej twórczości łączył też Stanisław Lem. Nasz Instytut prowadzi edukację cyfrową społeczeństwa, uczymy jak bezpiecznie korzystać z nowych technologii, dlatego cieszymy się, że pojawiło się tyle ciekawych projektów w zakresie walki z cyberprzemocą.

Jakub Płodzich, dyrektor Instytutu Lema

Uczestnicy zmierzyli się z dwoma zadaniami – mogli wybrać, czy wolą stworzyć rozwiązania futurystycznej bankowości lub znaleźć sposób na zwalczanie cyberprzemocy. Jury do ocenienia dostało łącznie aż 60 różnych projektów, dlatego wyłonienie zwycięskich drużyn nie było proste – zwłaszcza, że do wygrania było łącznie 150000 zł!

Tematyka accessibility, czyli dostępności, jest bardzo bliska sercu i strategii Microsoftu. Dlatego przybliżaliśmy uczestnikom hackathonu sposoby i podejścia projektowania rozwiązań dostępnych dla wszystkich, które nikogo nie wykluczają. Uważamy, że jest to jeden z kluczowych elementów, które każdy tworzący rozwiązania technologiczne powinien brać pod uwagę. Zachęcaliśmy uczestników do projektowania rozwiązań dla konkretnych osób, które czasem mają wyzwania związane z brakiem pełnej sprawności, ograniczeniami wiedzy technicznej, czy też dostępnością do technologii. I faktycznie, wiele takich rozwiązań powstało podczas Hack4Lem.

Joanna Molik, Executive Director, Worldwide Financial Services, Microsoft

Transmisję z całego wydarzenia można było oglądać (i dalej można zobaczyć jako nagranie) na stronie www wydarzenia i Facebooku. Jednocześnie w trakcie Hack4Lem uczestnicy mieli okazję na zdobycie wartościowej wiedzy – na scenie pojawili się między innymi: Aleksandra Przegalińska, Artur B. Chmielewski, Szymon Kloska i Wojciech Zemek. Jednak inspirujących wykładów było więcej – uczestnicy mogli posłuchać webinarów dotyczących licznych technologii z zakresu fintech, blockchain, AI, IoT i wielu innych. Webinary te prowadzili eksperci z PKO Banku Polskiego, Microsoft Polska i Instytutu Lema.

Jednak prawdziwa komunikacja hackathonu toczyła się online, na komunikatorze Discord – to właśnie tam formowały się drużyny, pojawiały najważniejsze informacje, odbywały się konkursy aktywizujące uczestników, a ci bardziej zmęczeni po zarwanej nocy motywowali się nawzajem. Nie brakowało też dzielenia się kreatywnymi zdjęciami, pokazującymi okoliczności, w których powstawały projekty. Było to również miejsce spotkań z mentorami – ponad 50 ekspertów specjalizujących się w rozmaitych dziedzinach technologii i biznesu zdecydowało się poprowadzić uczestników, aby ich pomysły były jak najbardziej dopracowane.

Szukaliśmy rozwiązań, które będą dobrze pasować do naszej strategii – PKO Bank Przyszłości – ale też będą odpowiedzią na realne problemy klientów. Bankowość przyszłości powinna być intuicyjna, prawie niezauważalna, a jednocześnie bezpieczna. Odzew uczestników i ich zaangażowanie bardzo pozytywnie nas zaskoczyły. To oczywiście nie pierwszy nasz hackathon, ale pierwszy, gdzie jednym z najważniejszych kryteriów oceny była skuteczność w przeciwdziałaniu wykluczeniu cyfrowemu. Cieszę się, że mogliśmy współtworzyć to wydarzenie i wspierać jego uczestników w tworzeniu rozwiązań przyszłości.

Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim

Zwycięzcami w kategorii biznesowo-technologicznej zostały następujące projekty:

I MIEJSCE: „Twój Druh” – mechanizm wykrywania anomalii płatniczych, który informuje bliskich właściciela konta o nietypowych zachowaniach, zwłaszcza u osób cierpiących na choroby psychiczne.

II MIEJSCE: „Stokenizowane bony” – rozwiązanie blockchain generujące bony, które mogą zostać wydane tylko we wskazanych instytucjach w określonym czasie, aby stymulować poszkodowane sektory gospodarki w trakcie kryzysu.

III MIEJSCE: „BankVenture” – usługa, która transformuje umowy bankowe do postaci krótkich, fabularnych opowiadań zawierających wszystkie kluczowe zapisy.

Natomiast w zadaniu związanym ze zwalczaniem cyberprzemocy wygrały:

I MIEJSCE: „HateSilencer” – dodatek do przeglądarki, który dzięki technikom NLP i Machine Learning potrafi wykryć na stronach internetowych różne objawy internetowej przemocy, takie jak mowa nienawiści czy obrazy o nieodpowiedniej treści.

II MIEJSCE: „Przerwij spiralę hejtu” – projekt zwracający uwagę na krzywdzące czyny i komunikaty, poprzez uczenie pozytywnego języka komunikacji w formie interaktywnego quizu.

III MIEJSCE: „LoveBot” – bot oparty o głębokie sieci neuronowe, który rozpoznaje mowę nienawiści i generuje miłe, wspierające wypowiedzi, które wysyła do ofiary cyberprzemocy.

Uczestnicy zostali zachęceni, aby dalej rozwijać swoje pomysły – hackathon to często tylko początek drogi przy tworzeniu czegoś wyjątkowego. Wiele z zaprezentowanych rozwiązań ma potencjał, aby rozwinąć się w pełnoprawne produkty cyfrowe.


Źródło: Hack4Lem.com

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Docenianie w pracy jest ważne w każdych czasach. Siła Doceniania 2021 [RAPORT]

raport siła doceniania

Docenianie i radość w pracy oraz kultura feedbacku są coraz ważniejsze dla wielu osób szukających pracy. Większość z nas chce mieć świadomość, że to, co robimy, ma znaczenie i jest w firmie zauważane i doceniane. Dlatego HRM Institute zainicjował projekt SIŁA DOCENIANIA, którego celem jest szerzenie wiedzy na temat znaczenia doceniania, feedbacku i radości w pracy wśród pracodawców, pracowników i kandydatów. Jednym z elementów tego projektu jest Raport SIŁA DOCENIANIA, w którym, oprócz wyników badania przeprowadzonego wśród pracowników z Polski, znajdują się dobre praktyki pracodawców zaproszone do udziału w projekcie.

Mam nadzieję, że dane z naszego raportu oraz dobre praktyki pokazane przez firmy, dla których ta tematyka jest ważna i mogą podzielić się efektami prowadzonych działań, spowodują, że w każdej firmie wykiełkują choćby maleńkie projekty, które w przyszłości zaowocują wielkimi efektami, bo docenianie i feedback w pracy mają moc!

Anna Macnar, CEO HRM Institute.

Cieszę się, że możemy być częścią projektu #SiłaDoceniania, który obrazuje jak ten aspekt postrzegają pracownicy, czyli każdy z nas.

Katarzyna Motelska, dyrektor Formacji Doświadczeń Pracownika w PKO Banku Polskim, który jest Partnerem projektu SIŁA DOCENIANIA

Kultura konstruktywnego i dwustronnego feedbacku jest bardzo potrzebna, a jednym z jej istotnych elementów jest docenianie. Chcemy brać aktywny udział w dyskusji na temat szerzenia wiedzy i budowania kultury feedback’u oraz znaczenia docenienia dla pracowników i pracodawców. Dlatego też w tym roku podzieliliśmy się tym, w jaki sposób w Philip Morris pielęgnujemy różne formy doceniania. Mamy nadzieję, że zarówno nasze praktyki, jak i innych firm, staną się dla przełożonych i pracowników inspiracją do tego, aby doceniać się częściej i w różnej formie.

Martyna Skalska, Specjalista Pozyskiwania Talentów i EB, Philip Morris Polska Distribution Sp. z o.o.

 

Docenianie jest ważne niemal dla każdego

Mogłoby się wydawać, że w czasie pandemii, kiedy w wielu branżach zagrożone są miejsca pracy, docenianie nie jest tematem, którym pracodawcy powinni się zajmować. Czy jednak na pewno? 99% osób biorących udział w badaniu mówi, że docenianie w pracy jest dla nich ważne. Bez względu na płeć, wiek czy branżę, w której pracują. Również w przestrzeni publicznej widoczne są dowody wdzięczności kierowane przez pracodawców do pracowników, jak chociażby kampanie dziękujące pracownikom Biedronki i doceniające ich wysiłki.

W 2020 roku mieliśmy wiele powodów do okazania wdzięczności i docenienia wysiłku kilkudziesięciu tysięcy osób, szczególnie tych pracujących w sklepach i magazynach naszej sieci. Ten czas w szczególny sposób potwierdził, jak wiele zależy od naszych pracowników, którzy w tych trudnych okolicznościach swoją ogromną determinacją i wiarą w sens wspierania Polaków pokazali, że potrafią uczynić niemożliwe możliwym.

Agnieszka Sokołowska, Dyrektorka ds. komunikacji wewnętrznej, EB i odpowiedzialności społecznej w Biedronce

Budowanie zaangażowania, wplatanie elementów związanych z kulturą doceniania i tworzenie fajnego miejsca pracy zawsze były dla nas priorytetem. Budując kulturę doceniania coraz częściej zauważamy, że słowo „dziękuję” wraca do nas od pracowników – to chyba najlepszy dowód na to, że employer branding działa!

Dominika Nawrocka, Brand Communication & CSR Manager w Capgemini Polska

 

Młodsi pracownicy czują się bardziej doceniani

Tylko 54% uczestników badania uważa, że są doceniani w pracy. Taki wynik powinien skłonić pracodawców do refleksji, czy stać ich na to, żeby niemal połowa pracowników czuła się niedoceniana? Niedoceniany pracownik nie czuje się związany z firmą i nie ma motywacji, żeby jak najlepiej pracować.

Warto też zwracać uwagę na starszych pracowników. Według deklaracji uczestników badania, poczucie doceniania spada wraz z wiekiem – ma je 67% ankietowanych w wieku do 29 lat i już tylko 41% w wieku powyżej 50 lat.

 

Branże, w których się docenia

Spośród branż reprezentowanych przez uczestników badania do tematu doceniania najpoważniej podchodzi się w branży IT. Według 67% pracowników tej branży w ich firmach temat doceniania jest ważny, a 51% badanych uważa, że w ich firmach docenia się na co dzień. Na drugim biegunie znalazły się branże: handel detaliczny (30% badanych zatrudnionych w tej branży uważa, że to ważny temat w ich firmie) i administracja (28% wskazań).

 

Każdego pracodawcę stać na docenianie

Wielu pracodawców uważa, że nie stać ich na docenianie pracowników. Powinna ich zatem ucieszyć informacja, że pozafinansowe sposoby doceniania w pracy są tak samo cenione, jak te finansowe. Na pierwszym miejscu wśród form doceniania, jakich chcą pracownicy znalazły się: gratyfikacja finansowa oraz pozytywna informacja od przełożonego (po 61% wskazań), a na kolejnym miejscu wymieniane są podziękowania na forum firmy. Na takie formy doceniania stać każdego pracodawcę i pracownika.

Częste, uczciwe, publiczne i regularne docenianie pracowników i zespołów jest ważne w miejscu pracy. Jest to fakt, z którym warto się oswoić i przyjąć, że będzie on ważny już zawsze, ponieważ stanowi potwierdzenie dla pracowników, że wnoszą znaczący wkład w sukces firmy. A w końcu w pracy to ludzie są najważniejsi prawda? Warto zrobić wszystko, żeby to udowadniać codziennie i regularnie.

Anna Macnar

 

Warto doceniać od razu

Żyjemy w czasach, w których proszeni jesteśmy o ocenę niemal natychmiast po skorzystaniu z usługi czy zakupie towaru. Podobnie szybko chcemy być doceniani za naszą pracę. Większość badanych chciałaby być doceniana podczas podsumowania zadania lub projektu lub zaraz, gdy wykona jakąś pracę (57%). Tymczasem najwięcej ankietowanych słyszy pochwały raz w miesiącu lub raz na dwa miesiące. 11% badanych nigdy nie jest chwalone.

W Orange docenianie jest jednym z kluczowych elementów kultury organizacyjnej. Chcemy, aby służyło nie tylko budowaniu motywacji, ale również by poprawiało nasze relacje i współpracę. Dużą wagę przywiązujemy do edukacji i promowania umiejętności doceniania. Pokazujemy jak ważne dla efektywności działania i klimatu w firmie jest uznanie dla pracy innych, jaka jest rola lidera w budowaniu motywacji zespołu oraz z jakich narzędzi może on korzystać, aby na różne sposoby nagradzać pracowników.

Renata Steckiewicz, Kierownik Wydziału Kultury Organizacyjnej i Projektów Specjalnych w Orange Polska

 

Feedback to nieodłączny element doceniania

Sama pochwała nie wystarczy, żebyśmy mieli poczucie doceniania. Chcemy wiedzieć, za co jesteśmy chwaleni i nagradzani, a także, co poszło nie tak. Konstruktywna informacja zwrotna to ważna część doceniania. 40% badanych wskazuje, że w ich firmie jest kultura lub program feedbacku. Informacje zwrotne najczęściej otrzymują młodsi pracownicy – ponad połowa pracowników w wieku do 29 lat i tylko jedna trzecia osób w wieku powyżej 50 lat.

Budowanie kultury informacji zwrotnej to suma wielu inicjatyw i ich konsekwentnego wprowadzania do organizacji. W PKO Banku Polskim stawiamy na dialog z pracownikami i zachęcanie ich do dzielenia się informacją zwrotną na bieżąco. Aby to ułatwić wprowadziliśmy proces #CzasNaFeedback. Pozytywne doświadczenia po jego uruchomieniu umacniają nas w przekonaniu, że warto popularyzować działania na rzecz feedbacku i doceniania przy wsparciu technologii.

Katarzyna Motelska, dyrektor Formacji Doświadczeń Pracownika w PKO Banku Polskim

 

Jakie informacje zwrotne chcemy otrzymywać?

Uczestnikom badania najbardziej brakuje szczegółowej konstruktywnej informacji zwrotnej (45% wskazań) lub ogólnej konstruktywnej informacji zwrotnej (35%). Co ciekawe, kobiety częściej niż mężczyźni chcą pozytywnej informacji zwrotnej – chcą wiedzieć, co robią dobrze (14% wskazań vs 6%). Z kolei mężczyźni częściej chcą wiedzieć, nad czym mają pracować (14% wskazań vs 4%). 30% badanych wskazuje, że w ich firmach szefowie proszą podwładnych o feedback. Najczęściej dzieje się to podczas oceny okresowej (20%).

 

Chcemy mieć czas na radość w pracy

Radość w pracy to ważny temat dla 98% uczestników badania. Jednocześnie tylko jedna trzecia badanych uważa, że to ważny temat w ich firmie. Tymczasem zapewnienie czasu i atmosfery radości w pracy może się opłacić. Radość w pracy ma pozytywny wpływ na relacje międzyludzkie i pracę zespołową (twierdzi tak 81% badanych). Dodaje także energii do działania, obniża poziom stresu i wzmacnia motywację do pracy, w wyniku czego wzrasta efektywność pracowników. Warto zapewnić chwile radości w każdym dniu!

 

Radość w pracy to nie „piłkarzyki” i pokój relaksu

Badani najczęściej wskazują, że radość w pracy kojarzy im się z atmosferą, w której mogą czuć się swobodnie i nie boją się wyrażać swoich poglądów (aż 79% wskazań). Dla 30% ankietowanych radość w pracy pozytywny feedback i docenianie ze strony pracowników i szefa. Wysokie pozycje zajmują również: pasja do tego co robię (28%), wspólne celebrowanie sukcesów (24%), frajda z realizacji zadań (22%) czy możliwość realizacji własnych pomysłów (20%). „Piłkarzyki” czy pokoje do relaksu kojarzą się z radością w pracy niewielu ankietowanym (odpowiednio 1% i 2%).

POBIERZ PEŁNY RAPORT SIŁA DOCENIANIA 2021 


Źródło: HRM Institute

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Studenci AD2020 wskazują, gdzie chcieliby rozpocząć karierę [RAPORT]

Uniwersum_Ranking

Universum Talent Survey, przeprowadzane przez Universum Global, to największe tego rodzaju badanie na świecie, w którym biorą udział studenci z ponad 60 krajów. W tegorocznej edycji badania wzięło udział ponad 16 000 polskich studentów. Jak co roku, na podstawie głosów uczestników badania, zostały stworzone rankingi Universum Most Attractive Employers Poland w siedmiu kategoriach: biznes, inżynieria, informatyka, nauki medyczne, nauki ścisłe, nauki humanistyczne oraz prawne.

Najważniejszymi atrybutami marki pracodawcy dla studentów kierunków biznesowych, inżynieryjnych i IT są: dobre zarobki w przyszłości i dobre perspektywy kariery. Następne w kolejności dla studentów kierunków biznesowych i przyszłych inżynierów są: szacunek dla pracowników, bezpieczeństwo zatrudnienia oraz szkolenia i rozwój. Studenci kierunków informatycznych wymieniają: szkolenia i rozwój, szacunek dla pracownika i przyjazne środowisko pracy.

 

 

 

Szacunek dla pracowników wkradł się do ścisłej czołówki najważniejszych atrybutów marki pracodawcy dość niedawno, ale wydaje się, że zagości tam na dłużej. Kandydaci chcą mieć pewność, że pracodawca będzie dbał o swoich ludzi i ich szanował, niezależnie od ich poglądów.

Anna Macnar, CEO HRM Institute – partner Universum w Polsce

Najbardziej atrakcyjni pracodawcy w Polsce w rankingu Universum 2020
W TOP10 w rankingach poszczególnych kategorii znaleźli się:

Ranking Biznes/ Commerce
1. gle
2. Microsoft
3. Polskie Linie Lotnicze LOT
4. Facebook
5. NBP Narodowy BanGook Polski
6. TVN
7. PKO Bank Polski
8. Amazon
9. Volkswagen Group
10. Deloitte

Ranking Inżynieria
1. Mercedes-Benz Manufacturing Polska
2. Google
3. Volkswagen Group
4. Budimex
5. Microsoft
6. Polskie Linie Lotnicze LOT
7. Volvo Group
8. Toyota
9. Grupa Skanska
10. PGE (Polska Grupa Energetyczna)

Ranking IT
1. Google
2. Microsoft
3. Facebook
4. Intel
5. Ubisoft
6. Amazon
7. Grupa Kapitałowa CD PROJEKT RED
8. Samsung Electronics Polska
9. IBM Polska
10. Techland

Ranking Nauki Ścisłe
1. Google
2. Polpharma
3. Ziaja
4. L’Oréal Polska
5. Dr Irena Eris
6. Microsoft
7. Bayer
8. Wedel
9. Nestlé Polska
10. Nivea Polska

Ranking Nauki humanistyczne / Sztuka / Edukacja
1. Google
2. TVN
3. Polskie Linie Lotnicze LOT
4. Grupa Empik
5. Facebook
6. Microsoft
7. Polskie Radio
8. Telewizja Polsat
9. IKEA
10. Sephora

Ranking Prawo
1. Ministerstwo Spraw Zagranicznych
2. Kancelaria Wardyński i Wspólnicy
3. Google
4. Polskie Linie Lotnicze LOT
5. Microsoft
6. PKO Bank Polski
7. TVN
8. SMM LEGAL Maciak Mataczyński Adwokaci
9. Deloitte
10. Sołtysiński Kawecki & Szlęzak

Ranking Zdrowie / Medycyna
1. Centralny Szpital Kliniczny MSWiA w Warszawie
2. Ministerstwo Zdrowia
3. Grupa Lux Med
4. Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”
5. Medicover
6. Centrum Medycyny Sportowej
7. Centrum Medyczne ENEL-MED
8. Polpharma
9. Bayer
10. EMC Instytut Medyczny

Więcej o wynikach badania i preferencjach polskich studentów można przeczytać na stronie programu DREAM EMPLOYER.  Czytaj więcej >

UNIVERSUM to Globalny Lider Employer Brandingu. Przeprowadza największe na świecie badanie dotyczące oczekiwań studentów dotyczących kariery – Universum Talent Survey. Zaufany partner dla ponad 1200 klientów i 1500 uniwersytetów na całym świecie, w tym wielu firm z listy Fortune 500 i instytucji akademickich o międzynarodowej renomie. Pomaga pracodawcom zrozumieć, przyciągnąć i zatrzymać obecnych i przyszłych idealnych pracowników, wykorzystujących doświadczenie, wiedzę i usługi w zakresie badań, doradztwa strategicznego i rozwiązań w zakresie komunikacji.

Na polskim rynku Universum reprezentowane jest przez HRM Institute


Materiał na podstawie informacji prasowej www.hrminstitute.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Alert Gospodarczy – Stabilność sytemu bankowego

Stabilność sytemu bankowego

W Polsce sektor bankowy jest dominującym źródłem finansowania gospodarki, a rola rynku kapitałowego jest stosunkowo skromna (według danych Banku Światowego w 2018 r. kapitalizacja rynku kapitałowego stanowiła 148% PKB w USA, 54% w strefie euro i 27% w Polsce). Stąd sprawność i efektywność sektora bankowego będzie miała istotny wpływ na głębokość i czas trwania obecnej recesji oraz późniejsze tempo wzrostu gospodarczego.

Przeżywające kłopoty i obciążone portfelem złych kredytów banki ograniczają finansowanie nowych przedsięwzięć i akwizycje nowych kredytów, a znaczną część swoich środków przeznaczają na podtrzymanie płynności klientów, którzy popadli w kłopoty.

Następuje w efekcie wypaczenie mechanizmu alokacji finansowej, gdyż środki dystrybuowane przez bank nie trafiają tam, gdzie mogłyby być najbardziej efektywnie wykorzystane, lecz służą również podtrzymywaniu nieefektywnych przedsiębiorstw. Dlatego kryzys bankowy może prowadzić do recesji w gospodarce lub spowodować przedłużenie recesji wywołanej innymi przyczynami.

W rezultacie kryzysu podażowo-popytowego, gwałtownego wzrostu bezrobocia, zatorów płatniczych wynikających z przerwania łańcuchów dostaw, także w skali globalnej, fali niewypłacalności przedsiębiorstw i innych negatywnych zjawisk nastąpi pogorszenie portfela kredytowego banków. Oczekuje się, że w perspektywie kilku kwartałów koszt ryzyka kredytowego wzrośnie do 20-30 mld zł, a zysk sektora bankowego w roku 2020 może oscylować wokół zera. Trudno przewidzieć jak szybko będziemy wychodzić z kryzysu, ale perspektywy dla banków są również z kilku innych powodów, charakterystycznych dla naszego systemu bankowego, pesymistyczne.

Po pierwsze, relatywnie wysoki poziom kapitalizacji może okazać się niewystarczający wobec wyzwań obecnego kryzysu oraz niekonwencjonalnych działań NBP. Dokapitalizowanie może nastąpić tylko z trzech źródeł: przez właścicieli, w wyniku rynkowych emisji lub ze środków publicznych. Pierwsze dwa sposoby pozyskania kapitału są w obecnych warunkach mało realne; ten trzeci sposób – może być niebezpieczny.

Warto przypomnieć, że polski sektor bankowy charakteryzuje się skrajnym niedopasowaniem terminów zapadalności aktywów i pasywów. Jaskrawie widać to na przykładzie kredytów mieszkaniowych. Źródłem finansowania 20-30-letnich kredytów hipotecznych są krótkoterminowe depozyty i osady na rachunkach bieżących. Listy zastawne nie pokrywają nawet 2% ich wartości, podczas gdy w większości krajów UE są źródłem finansowania kilkudziesięciu procent.

Informacje o pogarszających się wynikach finansowych banków i ogólna niepewność wywołana epidemią COVID-19 wymagają podjęcia działań poprawiających sytuację banków i ich wiarygodność w oczach klientów.

Po drugie, upaństwowienie Alior Banku i Pekao S.A. niebezpiecznie poszerzyło partyjne władztwo nad polityką kredytową banków. Problem jest dodatkowo nasilony przez podważenie wiarygodności KNF na skutek ujawnionego w 2018 roku skandalu korupcyjnego z udziałem jego ówczesnego przewodniczącego. Doświadczenia międzynarodowe pokazują, że w upartyjnionych bankach często górę nad rachunkiem ekonomicznym bierze kalkulacja polityczna. Złe skutki upartyjnienia banków zaczęły się ujawniać i u nas – w spadku wartości rynkowej Aliora i Pekao S.A., który zaczął się na długo przed pandemią COVID-19.

Charakter relacji właścicielskich między największymi graczami polskiego sektora finansowego sprawia, że sytuacja banków odzwierciedla się w wynikach finansowych innych podmiotów. Znakomicie można to zaobserwować na przykładzie PZU, w którym Skarb Państwa posiada 34% akcji oraz dwóch banków – Alior (PZU ma 32% akcji) i Pekao SA (PZU ma 20% akcji). Pogarszająca się sytuacja w obu bankach wpływa na słabsze wyniki PZU. Na tym przykładzie widać, jak słabnąca kondycja banków odciska piętno na stabilności całego sektora finansowego.

Widzą to inwestorzy, którzy dość pesymistycznie oceniają perspektywy banków. W okresie ostatnich trzech miesięcy akcje banków (WIG-Banki) straciły ponad 1/3 wartości, podczas gdy WIG stracił 5%, a spółki branży motoryzacyjnej, która najbardziej ucierpiała w trakcie zamrożenia gospodarki, straciły 8% (WIG-Moto).

Po trzecie, nie tylko nacjonalizacja ale również zastosowane rozwiązania regulacyjne i podatkowe spowodowały, że wypaczony został rynkowy mechanizm alokacji kapitału przez sektor bankowy. Zwolnienie z podatku bankowego i zerowa waga ryzyka dla obligacji skarbowych spowodowały, że od 5 lat tempo wzrostu kredytów korporacyjnych i dla ludności jest ok. dwa razy niższe niż tempo wzrostu kredytowania budżetu. Spadek zainteresowania udzielaniem kredytów wskutek kryzysu dodatkowo wzmocni te negatywne trendy. Ponadto, rozwiązanie to jest wysoce niemoralne, ponieważ Państwo zwalniając z podatku bankowego obligacje skarbowe pokazuje jak omijać ten podatek. W każdym z największych polskich banków ich wartość przekracza wielkość kapitałów własnych. W efekcie, muszą one, a nie tylko mogą, wyceniać ich portfel po bieżącej cenie rynkowej. To zwiększa ich wrażliwość na ewentualną przecenę polskiego długu.

Po czwarte, dołączenie przez NBP do banków centralnych, które utrzymują praktycznie zerowe stopy procentowe, obniży zyskowność sektora bankowego, w tym zwłaszcza banków w najsłabszej kondycji, które muszą konkurować o depozyty wysokością oprocentowania, a dużą część ich kredytobiorców stanowią podmioty niemogące uzyskać finansowania w innych bankach. Tymczasem zyskowność sektora bankowego już od kilku lat jest niższa niż sektora przedsiębiorstw niefinansowych i nie wystarcza do pokrycia kosztu wynajmu kapitału. Od 2016 roku odstaje od zyskowności banków w innych krajach naszego regionu, a od 2018 roku jest zbliżona do zyskowności banków w strefie euro. Za to efektywne opodatkowanie banków należy u nas do najwyższych w Europie i to nawet jeśli pominąć podatek bankowy. Z jego uwzględnieniem wynosi niemal 50% i jest około dwa razy wyższe niż przeciętnie w UE – i trzy razy wyższe niż średnio w regionie.

W latach 2011-2019 wynik finansowy polskich banków wykazywał stagnację, natomiast wynik finansowy netto lekką tendencję spadkową. Równocześnie następowały niekorzystne zmiany struktury czynników tworzenia wyniku finansowego. Spadał udział wyniku z tytułu prowizji i opłat, wzrastał udział wyniku z tytułu odsetek. Dochody odsetkowe z kolei rosły nieznacznie (o 1,5 mld zł), w związku z czym głównym czynnikiem, który przy wzroście kosztów działania banków pozwalał utrzymywać wynik brutto na zbliżonym poziomie w całym okresie, były spadające koszty odsetek. Przy wzroście wartości depozytów o 87%, koszty odsetek spadły o 43%. Z makroekonomicznego punktu widzenia jest to niekorzystne, gdyż zniekształca decyzje dotyczące oszczędzania i inwestowania. Utrzymanie dodatnich wyników finansowych banków w kolejnych latach będzie bardzo trudne, gdyż:

  • dalsze obniżanie kosztów odsetek nie będzie możliwe,
  • ze względu na obniżki stóp procentowych NBP przychody z tytułu odsetek zmniejszą się,
  • pojawią się negatywne skutki pogorszenia portfela kredytowego banków ze względu na nasilającą się recesję.

W tych warunkach niektóre banki, zwłaszcza banki spółdzielcze BS, mogą się znaleźć na skraju bankructwa lub wręcz zbankrutować. W przypadku BS rentowność aktywów indeksowanych do WIBOR nie ma powiązania z procesem wyznaczania kosztu pasywów jak również możliwością i szybkością dostosowania kosztu pasywów. Struktura bilansu banków spółdzielczych z 44% udziałem aktywów, których obecna rentowność wynosi 0% p.a., stawia te instytucje w ponadprzeciętnie trudnej sytuacji. Dostosowanie struktury bilansu nie jest możliwe w szybkim tempie i wymaga co najmniej 2-3 lat, aby doprowadzić rentowność banków spółdzielczych do zerowego poziomu

Banki spółdzielcze mają proporcjonalnie znacznie większą niż banki komercyjne ekspozycję bilansową na sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które w największym stopniu ucierpiały z racji na kryzys COVID-19. Dlatego też zamknięcia i upadłości przedsiębiorstw mocniej uderzą w bilanse BS niż banków komercyjnych, a ewentualne bankructwa banków spółdzielczych pogłębią problemy płynnościowe firm kredytowanych przez BS, pogłębiając recesję i zwolnienia w szczególności na terenach małomiasteczkowych i wiejskich.

Zapaść BS spowoduje konieczność interwencji ze strony Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG), co pociągnie za sobą wzrost poziomu obowiązkowych składek i kolejne koszty dla banków.

W związku z wprowadzeniem tzw. tarczy finansowej, zaciemnieniu ulegają relacje pomiędzy budżetem, bankiem centralnym oraz bankami komercyjnymi. Obligacje emitowane przez PFR i BGK, które z założenia nie będą w całości (do 75%) wykupione przez emitentów, są nabywane przez banki, które, w dalszej kolejności, będą nabywane przez NBP, co skomplikuje relacje pomiędzy budżetem a NBP. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że mające w 75% charakter dotacji subwencje udzielane przez PFR i BGK zostaną sfinansowane emisją pieniądza banku centralnego, co zaciemni sytuację sektora finansów publicznych i może prowadzić do spadku wiarygodności Polski.

Skupowanie obligacji przez NBP będzie zachęcać osłabione banki do dalszego zwiększania portfela skarbowych papierów wartościowych, kosztem rozwijania akcji kredytowej. Jest bowiem dla nich sygnałem, że nie muszą się obawiać konieczności wyceny obligacji po bieżących cenach rynkowych (w związku z przekroczeniem przez ich portfel wielkości kapitałów własnych). Nabywanie obligacji będzie miało dla nich, obok dotychczasowych, dodatkowe korzyści. Zapewni strumień dochodów bez restrukturyzacji portfela kredytów, zmniejszenia płynności aktywów oraz ponoszenia kosztów identyfikacji zyskownych projektów. Będzie więc słabnąć pozytywny wpływ sektora bankowego na jakość alokacji kapitału w gospodarce i – w rezultacie – efektywność jego wykorzystania, a narastać uzależnienie sektora bankowego od stanu finansów publicznych, który – co nieuniknione – dramatycznie się pogarsza.

Doświadczenia międzynarodowe pokazują, że ewentualny kryzys bankowy mógłby trwale obniżyć poziom PKB o 5 do 10%. Firmy i konsumenci musieliby się zmierzyć z poważnymi problemami w dostępie do zewnętrznego finansowania. Najbardziej ucierpiałyby te podmioty, które są od niego najsilniej uzależnione.

Stabilność i sprawność sektora bankowego, który jest dominującym źródłem finansowania polskiej gospodarki, będzie miała istotny wpływ na głębokość i długość recesji jak i dalsze tempo wzrostu. W kolejnych kwartałach nastąpi istotne pogorszenie portfela kredytowego banków w wyniku kryzysu, wzrostu bezrobocia, zatorów płatniczych i niewypłacalności firm. Perspektywy dla banków są pesymistyczne, co widać w okresie ostatnich trzech miesięcy gdy akcje banków (WIG-Banki) straciły ponad 1/3 wartości, gdy WIG stracił tylko 5%. 

Wyśrubowane rozwiązania regulacyjne i podatkowe psują polski rynek bankowy. Efektywne opodatkowanie banków należy w Polsce do najwyższych w Europie, a podatki wobec banków są tak konstruowane aby wykorzystywać oszczędności depozytariuszy na finansowanie długu państwa a nie rozwoju gospodarczego poprzez zwolnienie obligacji skarbowych z podatku bankowego i zerową wagę ryzyka dla obligacji skarbowych co spowodowało, że od 5 lat tempo wzrostu kredytów dla rozwoju gospodarki jest dwa razy niższe niż tempo wzrostu kredytowania budżetu.

Wyzwania kryzysu i niekonwencjonalnych działań NBP podważają stabilność sektora bankowego. Skupowanie obligacji przez NBP pogłębia negatywne zjawisko finansowania państwa a nie rozwoju gospodarczego, gdy efektywne zerowe stopy procentowe NBP radykalnie ograniczyły przychody banków, w szczególności banków w słabszej kondycji. Niektóre banki, zwłaszcza banki spółdzielcze z gorszą strukturą bilansu i większą ekspozycją na sektor mikro i małych przedsiębiorstw, mogą się znaleźć na skraju bankructwa, pogłębiając recesję i zwolnienia w szczególności na terenach małomiasteczkowych i wiejskich.

Negatywnie wpływa na sektor poszerzenie władzy partii nad polityką kredytową banków poprzez upaństwowienie Alior Banku i Pekao S.A., nasilone przez podważenie wiarygodności KNF na skutek ujawnionego w 2018 roku skandalu korupcyjnego z udziałem jego ówczesnego przewodniczącego. 

Specjalnie dla brief.pl Robert Kowalski – Stanford University

Zespół Alertu Gospodarczego dziękuje Stefanowi Kawalcowi i Tomaszowi Mirończukowi za wkład w przygotowanie tego Alertu (AG12).

Alert Gospodarczy to inicjatywa think tanku Open Eyes Economy oraz Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Wszystkie alerty eksperckie dostępne są na: www.oees.pl/dobrzewiedziec

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Liczy się zmiana! Kultura innowacji w prowadzeniu dialogu z klientami

Bankomania – portal edukacji finansowej doceniany przez czytelników i branże. Sto lat śmiałych decyzji – przeszłość i przyszłość, śmiałe decyzje i przełomowe dokonania. PKO NOW! – zwinna komunikacja wewnętrzna Transformacji Cyfrowej. To przykłady innowacyjnego łączenia dialogu i najnowszych technologii.

Przedstawiamy przykłady projektów PKO Banku Polskiego, które prezentują interesujące podejście do komunikacji z klientami i pracownikami. 

Bankomania.pl – o finansach w lekkiej i przystępnej formie

To jeden z niewielu portali edukacji finansowej – ma formę poradnika na temat nowości w świecie bankowości, codziennych finansów i zarządzania wydatkami. Przystępne, praktyczne i angażujące treści przedstawiane są lekkim i zrozumiałym językiem, jako życiowe przykłady zastosowania opisywanych rozwiązań oraz odwołania do bieżących wydarzeń czy sytuacji związanych z bankowością. 

Na portalu poruszane są tematy bliskie życiu internautów, takie jak zakup mieszkania, przeprowadzenie remontu, planowanie wakacji czy inwestowania. Dzięki Bankomanii czytelnik zdobywa wiedzę i może podejmować świadome decyzje finansowe – o wzięciu kredytu, zainwestowaniu w fundusz inwestycyjny czy otwarciu konta walutowego. 

Do współtworzenia treści Bank zaprasza ekspertów z dziedziny gospodarowania finansami, oszczędzania oraz nowych technologii, artykuły zawierają też wypowiedzi realnych użytkowników produktów bankowych i klientów Banku. 

Obecnie, Bankomania w swojej nowej odsłonie jest jeszcze bardziej czytelna i łatwiejsza w odbiorze, wykorzystująca innowacyjne rozwiązania user experience. Nowy layout jest intuicyjny i angażujący, dzięki czemu trafia w potrzeby nieustannie ewoluujących użytkowników, którzy oczekują coraz szybszego znajdywania odpowiedzi na nurtujące ich pytania i sprawnego eksplorowania interesujących ich kierunków. 

Strona „100 lat śmiałych decyzji PKO BP” – graficzna podróż przez stulecie

 Portal powstał z okazji jubileuszu setnej rocznicy powstania Banku.  Przedstawione zostały w nim działalność i rozwój PKO Banku Polskiego na przestrzeni stu lat – od momentu podpisania dekretu założycielskiego przez Marszałka Józefa Piłsudskiego, aż do najbardziej współczesnych, innowacyjnych projektów doby cyfryzacji. Dopełnieniem serwisu w świecie off-line jest drukowany album. Strona jest twórczym rozwinięciem drukowanej odsłony – cenne treści są równie ważne, jak wartość artystyczna formy portalu. Efektem jest prezentacja historii Banku w wyjątkowy i nieszablonowy sposób.

Portal w formie interaktywnej osi czasu prezentuje zdarzenia, fakty, osoby, miejsca, przedsięwzięcia i decyzje składające się na historię  stulecia wielu śmiałych i bezprecedensowych decyzji Banku. Projekt oddaje ducha tej śmiałości i odzwierciedla ją oryginalnym językiem graficznym. Design serwisu przełamuje standardowe myślenie o zasadach projektowania korporacyjnego – wchodzi w dialog z klasyką projektowania i omija utarte schematy. Nagina reguły, żeby podkreślić znaczenie odważnych decyzji Banku w ciągu stu lat jego działalności.

Oryginalne środki wyrazu graficznego, czerpiące z estetyki cyfrowej, multiplikowanie zdjęć czy zniekształcenia typografii to nawiązanie do wszechobecnej cyfryzacji komunikacji. Wzbogacony o archiwalne fotografie, reprodukcje historycznych banknotów i dokumentów, ciekawostki z życia społecznego, emancypacji kobiet, a także sztuki, wzornictwa, urbanistyki, architektury jest wyjątkową podróżą przez stulecie historii naszego kraju. 

 

Jubileuszowi „Stu lat śmiałych decyzji” towarzyszą również inne inicjatywy, takie jak jubileuszowy spot, czy cykl krótkich filmów z udziałem Patricka Neya, w których w ciekawy sposób prezentowane są najważniejsze decyzje Banku – od historycznych już, jak stworzenie słynnego logotypu autorstwa Karola Śliwki, po najnowsze, związane z dynamicznym rozwojem aplikacji iKO i nowymi technologiami.

„PKO NOW! Nowa Organizacja i Współpraca” – Transformacja Cyfrowa 

To projekt komunikacji wewnętrznej związany z wdrożeniem przez PKO Bank Polski Transformacji Cyfrowej, zmianą kultury organizacyjnej i wprowadzeniem w Nowy Model Pracy, oparty o zwinne metody zarządzania projektami. W ramach działań edukacyjnych Bank organizuje szkolenia, warsztaty, meet-upy zewnętrzne i wewnętrzne, Akademię Zwinności oraz Dni Otwarte Transformacji Cyfrowej. Dzięki temu – mimo dużej dynamiki zmiany i znacznego zakresu objęcia pracowników Nowym Modelem Pracy w krótkim czasie – są oni przychylnie nastawieni do nowej kultury organizacyjnej.

PKO Bank Polski od prawie dwóch lat stosuje metodyki zwinne, realizując projekty Transformacji Cyfrowej. W Nowym Modelu Pracy funkcjonuje już 14 zwinnych Formacji, które sprawnie dostarczają innowacyjne produkty.

Przedsięwzięcia te są doceniane nie tylko przez czytelników czy pracowników Banku, ale i ekspertów z dziedziny custom publishing w ramach Konkursu Biuletynów Firmowych Agape 2019 – najstarszego i najważniejszego konkursu tego typu w Polsce. Bank nagrodzono pierwszym miejscem w następujących kategoriach dla publikacji elektronicznych:

  • Biuletyn zewnętrzny – portal „Bankomania”,
  • Wideo dla klientów – „Sztuka to wartość”,

  • Projekt jednorazowy korporacyjny – „Portal 100 lat śmiałych decyzji PKO BP”,
  • Projekt content marketingowy dla pracowników – „PKO NOW! Nowa Organizacja i Współpraca”.

Zwycięskie projekty pokazują zarazem konsekwencję i wytrwałość w realizacji stałych, wieloletnich programów (jak portal Bankomania.pl prowadzony od 2013 roku), jak i pomysłowość w kontekście okolicznościowych projektów (jak jubileuszowy Portal „100 lat śmiałych decyzji PKO BP), a także odwagę i profesjonalizm w działaniach z zakresu komunikacji wewnętrznej („PKO NOW! Nowa Organizacja i Współpraca”).

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

PKO Bank Polski zwycięzcą konkursu Lider 2018

PKO Bank Polski zdobył pierwsze miejsce w konkursie Lider 2018 w kategorii bankowość. To nagroda za platformę blockchain do potwierdzania autentyczności dokumentów wysyłanych drogą elektroniczną, którą bank zastosował na szeroką skalę. Został doceniony za innowacje technologiczne w obszarze IT.

– Dysponujemy nowoczesną infrastrukturą informatyczną, a zgrany i zaangażowany zespół ekspertów z powodzeniem łączy potencjał technologiczny i organizacyjny z know-how i doświadczeniem. Cieszę się, że z sukcesem wykorzystujemy te przewagi, wypracowując najlepsze praktyki rynkowe oraz unowocześniając krajowy sektor bankowy – mówi Piotr Krawczyk, dyrektor Pionu Rozwoju i Utrzymania Aplikacji w PKO Banku Polskim.

Wspólnie z polsko-brytyjską firmą Coinfirm, w ramach bankowej platformy „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”, z sukcesem wypracował rozwiązanie w technologii blockchain. Rozwiązanie pozwala na zdalną weryfikację autentyczności dokumentów bankowych, potwierdzając ich pochodzenie oraz informując kiedy po raz ostatni były modyfikowane. Wdrożona technologia dostępna jest dla ponad 5 milionów klientów banku. Pod względem skali jest to największe wdrożenie technologii blockchain w Europejskiej bankowości.

„Gazeta Bankowa” od lat nagradza firmy z najdynamiczniej rozwijających się obszarów polskiej gospodarki. W ramach konkursu Lider promuje praktyczny aspekt innowacyjności, wyróżniając instytucje za oparte na nowych rozwiązaniach programistycznych wdrożenia usprawniające obsługę klientów lub pozwalające na unowocześnienie oferty produktowej.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

PKO Bank Polski Etyczną Firmą 2018

PKO Bank Polski został laureatem 5. edycji konkursu o tytuł Etycznej Firmy. Doceniono praktyki dotyczące uczciwego prowadzenia biznesu z poszanowaniem norm etycznych oraz systemowe podejście do wzmacniania kultury organizacyjnej zgodnej z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu. Dla PKO Banku Polskiego to kolejne wyróżnienie w tym konkursie.

– Jesteśmy organizacją, która stale się uczy i doskonali codzienną współpracę. Niezwykle pomocne w kształtowaniu naszej kultury są bankowe wartości oraz Kodeks Etyki Banku. Niezmienne istotne są dla nas wartości, którymi się kierujemy: wiarygodność, satysfakcja klienta, ciągłe doskonalenie oraz przedsiębiorczość. Z kolei zasady dotyczące naszych wzajemnych relacji, sposobu postępowania wobec klientów oraz naszego funkcjonowania w otoczeniu biznesowym i społecznym zostały zapisane w Kodeksie Etyki Banku. Mimo dynamiki na rynku zależy nam na zapewnieniu pracownikom poczucia bezpieczeństwa i stabilności. Służy temu wzajemny szacunek, dobra współpraca, perspektywy rozwoju oraz zapewnienie możliwości godzenia obowiązków zawodowych i rodzinnych – mówi Joanna Czarnecka, dyrektor Pionu Zarządzania Personelem w PKO Banku Polskim, która odebrała nagrodę.

PKO Bank Polski wyróżnia zdolność godzenia celów biznesowych ze społecznymi, wysokie standardy polityki personalnej, sposób komunikowania się z interesariuszami, a także misja i kierunek rozwoju, którego ważnym ogniwem jest etyka. Od 100 lat bank odpowiedzialnie rozwija biznes pozytywnie kształtując nawyki konsumenckie i świadomość społeczną. Cieszy się zaufaniem klientów i partnerów biznesowych, rozwija relacje z otoczeniem prowadząc działania na rzecz społeczeństwa i z jego udziałem, integruje naukę, przełomowe technologie oraz rewolucyjne rozwiązania. Bank jest też pożądanym pracodawcą, który w relacjach z pracownikami kieruje się przejrzystymi zasadami w zakresie ich praw i obowiązków.

Konkurs Etyczna Firma organizuje „Puls Biznesu” przy merytorycznym wsparciu PwC. Jego celem jest promocja firm, które w sposób systemowy prowadzą działania na rzecz budowy i wzmacniania kultury organizacyjnej opartej na etyce.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

100 lat śmiałych decyzji PKO Banku Polskiego – spot otwierający jubileusz

PKO Bank Polski powstał w 1919 roku, jako Pocztowa Kasa Oszczędności. To była śmiała decyzja! Jakie było jej tło i czym zaowocowała możemy zobaczyć w specjalnym spocie przygotowanym z okazji 100-lecia PKO Banku Polskiego.

O powstaniu Banku zdecydował dekret założycielski. Dokument został podpisany 7 lutego 1919 r. przez Józefa Piłsudskiego, Naczelnika Państwa, Ignacego Paderewskiego, premiera Rzeczypospolitej i Huberta Ignacego Linde, ministra poczty i telegrafów. Była to odpowiedź władz młodego państwa na rodzącą się potrzebę zbudowania banku oferującego Polakom łatwy dostęp do usług finansowych. W jakich okolicznościach doszło do podpisania tego historycznego dekretu? To i więcej pokazuje jubileuszowy spot PKO Banku Polskiego. Zobacz spot 100 lat śmiałych decyzji!

Wiek pełen zmian

Nowy spot to podróż po świecie śmiałych decyzji PKO Banku Polskiego. Mieszając kostiumową retrospekcję z cyfrową przyszłością podkreśla skalę zmian, jakie w ciągu stu lat zaszły w Banku i wokół niego. Opowieść zaczyna się 7 lutego 1919 r, gdy do Warszawy przybywa Józef Piłsudski, aby podpisać dekret powołujący Pocztową Kasę Oszczędności, dzisiejszy PKO Bank Polski. W tle widać tętniącą życiem ulicę – przekrój społeczny mieszkańców, automobile czy dorożki. Rozkrzyczany goniec próbuje sprzedać najnowsze wydanie gazety, wokół śpieszący gdzieś ludzie, gdy nagle słychać głos o przyjeździe do Warszawy marszałka Piłsudskiego. 

Przez historię przeprowadza nas współczesny narrator – w tej roli znany aktor Adam Cywka, który widzów wraz z zaciekawionym tłumem z ulicy zabiera w podróż w przyszłość. Otwiera kolejne przestrzenie sygnalizując ważne etapy w rozwoju Banku – nowatorskie produkty, wielkie inwestycje czy fintechowe rozwiązania.

Efekt imponujący

Spot był niecodziennym wydarzeniem. Plan zdjęciowy wyglądał imponująco. Pojawiały się tam unikalne maszyny i zabytkowe pojazdy, m.in.  ford z 1917 r., najstarsza sprawna w Polsce ciężarówka marki Daimler z 1913 r. czy samochód marszałka Piłsudskiego – oakland z 1917 r. W nagraniu spotu z okazji jubileuszu PKO Banku Polskiego udział wzięli jego pracownicy, którzy oprócz aktorów wystąpili w roli statystów
Przedsięwzięcie było otoczone opieką aż 45 rekonstruktorów historycznych.

Spot wyreżyserował Kuba Michalczuk, jako First ID wspierał go Wiktor Mentlewicz („Miasto ˇ44”, „Ida”, „Zimna wojna”). Operatorem był Piotr Uznański, a o kostiumy aktorów zadbała Ewa Gronowska („Sztuka kochania”, „Bogowie”, „The Coldest Game”). Scenografią zajął się Marcin Płaszczyk a muzyką – Rafał Żak. Spot wyprodukował dom produkcyjny Watch Out Studio. O postprodukcję zadbał Platige Image. Strategię i opracowanie koncepcji kreatywnej odpowiada Agencja Warszawa, zaś za zakup mediów – Havas Media.

Spot w wersji 45-sekundowej będzie emitowany w TV, kinach i internecie , a w 90-sekundowej w kinach i internecie. Kampania potrwa do końca lutego 2019 roku.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF