Domena .pl regionalna i funkcjonalna – jak wygląda i kiedy warto ją wykupić?

domena .pl

Domenę .pl można wzbogacić o rozszerzenie funkcjonalne lub regionalne. Zabieg ten nieco wydłuża adres strony, ale w zamian za to pomaga w szybszej identyfikacji charakteru działalności firmy. Sprawdź, jak wyglądają te niestandardowe domeny i kiedy warto w nie zainwestować.

Po domenie ich poznacie

Najnowsze dane z raportu NASK „Rynek nazw domeny .pl” wskazują, że w trzecim kwartale 2021 r. zarejestrowano 132 585 nazw w domenie .pl, a oprócz tego 19 715 adresów w domenach funkcjonalnych i 6045 w regionalnych. Niestandardowe rozwiązania cieszą się nieco mniejszą popularnością, jednak są bardzo wartościowe z punktu widzenia biznesu. Przede wszystkim pozwalają szybko zidentyfikować charakter działalności i podnoszą wiarygodność firmy w oczach internautów.

Domena .pl funkcjonalna – co to takiego i jak wygląda?

Standardowa domena .pl należy do najczęściej wybieranych rozwiązań, ponieważ określa obszar działalności danej firmy i świadczy o jej związku z Polską. Jak się okazuje, można ją nieco rozszerzyć, aby umożliwiała także błyskawiczną identyfikację profilu przedsiębiorstwa. Budowa takiego adresu w zasadniczej części nie różni się od klasycznych odpowiedników. Główną część stanowi nazwa firmy lub inne równie chwytliwe określenie. Przed rozszerzeniem .pl pojawia się dodatkowy element wskazujący na charakter biznesu. 

Domenę .pl w wersji funkcjonalnej można zobaczyć na przykładzie nazw szkół z rozszerzeniem .edu.pl. Placówki edukacyjne często rezerwują takie domeny, aby zyskać wiarygodność i wyglądać profesjonalnie w oczach potencjalnych kandydatów. Jeśli w adresie pojawia się końcówka .gov.pl można mieć pewność, że jest to strona organizacji rządowej. Popularnym rozwiązaniem jest także .com.pl – takie rozszerzenie świadczy o polskim pochodzeniu firmy, która pozostaje otwarta na rynek międzynarodowy. Na końcu adresów stron WWW często pojawia się .org.pl – końcówka charakterystyczna dla organizacji pozarządowych.

Domena .pl regionalna – co to takiego? Jak jest skonstruowana?

Domena .pl w wersji regionalnej składa się z nazwy zasadniczej oraz rozszerzenia wzbogaconego o dodatkowy element. Tym razem określa on przynależność do konkretnego regionu Polski i pomaga zidentyfikować obszar działalności takich organizacji, jak biura turystyczne, domy kultury, koła zainteresowań czy parafie. Uzupełnieniem rozszerzenia .pl staje się więc nazwa miasta, województwa lub całego regionu. Jest to też doskonały sposób, aby położyć akcent na tożsamość lokalną.

Przykładem takiego adresu może być witryna internetowa Babiogórskiego Parku Narodowego, który skorzystał z możliwości wyboru rozszerzenia .babia-gora.pl. W tym przypadku regionalna domena www.bpn.babia-gora.pl staje się dużo bardziej czytelna niż wersja standardowa, która mogłaby brzmieć www.bpn.pl. Podobnie w przypadku zabytków położonych na terenie Małopolski. Końcówka .malopolska.pl pozwala na automatyczne powiązanie danego obiektu z konkretnym miejscem na mapie. Dzięki temu internauta od razu otrzymuje bardziej szczegółowe dane na temat lokalizacji i nie musi tracić czasu na ich wyszukiwanie.

Domeny funkcjonalne i regionalne – cena

Domeny funkcjonalne i regionalne można wykupić w ramach rocznego abonamentu w firmach hostingowych, takich jak home.pl. W praktyce oznacza to, że raz w roku należy zapłacić określoną kwotę i regulować ją za każdym kolejnym odnowieniem rezerwacji domeny w nowym okresie rozliczeniowym. Regularna cena takiego abonamentu wynosi niecałe 150 zł brutto/rok w przypadku obu niestandardowych wariantów adresu. Dzięki okolicznościowym promocjom można zmniejszyć ten koszt do kilkudziesięciu lub nawet kilku złotych. Promocyjne ceny domen funkcjonalnych rozpoczynają się już od 6,14 zł brutto/rok

Warto pamiętać, że wykupienie domeny to dopiero pierwszy krok do stworzenia profesjonalnej strony WWW. Własną witrynę można stworzyć na przykład w WordPressie lub przy pomocy kreatora stron internetowych. Do tego konieczny będzie hosting, dzięki któremu strona może sprawnie funkcjonować. Połączenie tych usług zwiększa koszt utrzymania strony internetowej. Korzystając z promocyjnych ofert, cena ta może zamknąć się jednak w 100 zł brutto/rok. 

Kiedy warto wykupić domenę niestandardową?

Niestandardowa domena to doskonała propozycja dla tych, którzy pragną wyróżnić się na tle innych witryn i stworzyć oryginalny wizerunek w sieci. W wariant regionalny warto zainwestować wtedy, gdy prowadzona działalność ogranicza się do jednego, konkretnego obszaru. Domena funkcjonalna to doskonałe narzędzie marketingowe w rękach przedsiębiorców, którzy chcą być wiarygodni w oczach klienta i zakomunikować, w jakiej branży działają. Rozwiązanie to jest także świetną propozycją dla osób prywatnych – blogerów, autorów książek, początkujących artystów, którzy zamierzają wypromować swoją osobistą markę.

Domeny funkcjonalne i regionalne to proste, a przy tym niedrogie narzędzie, dzięki któremu można łatwiej prowadzić działania marketingowe. Klient już na wstępie otrzymuje większą liczbę informacji o firmie, a to może bardziej zachęcić go do skorzystania z jej usług.


Źródło: home.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

30 lat domeny .pl – rekordowe wskaźniki w raporcie NASK

Rynek nazw domeny pl

Rejestr domeny .pl w NASK opublikował szczegółowy raport dotyczący domeny .pl za trzeci kwartał 2020.

Na koniec września 2020 roku w Rejestrze domeny .pl znajdowało się 2 467 851 nazw aktywnych w DNS, czyli o 12 290 więcej niż na koniec poprzedniego kwartału. Wskaźnik odnowień utrzymał tendencję wzrostową z poprzedniego kwartału i wyniósł 67,13%. Jest to najwyższy wynik od 2008 roku.

W porównaniu z poprzednim kwartałem 2020 roku o prawie 11,5 tysiąca wzrosła liczba abonentów. Na koniec analizowanego kwartału abonentów nazw domeny .pl było 1 089 053.

W trzecim kwartale 2020 roku obchodzona była 30 rocznica ustanowienia domeny krajowej .pl. W lipcu 1990 roku organizacja zarządzająca wówczas domenami najwyższego poziomu, IANA (ang. Internet Assigned Numbers Authority), dokonała wpisu oznaczenia .pl dla domeny krajowej przypisanej administracyjnie do Polski. We wrześniu br. minęło natomiast 17 lat od uruchomienia przez NASK rejestracji domen IDN umożliwiających zachowanie poprawnej pisowni, np. polskich znaków. Temu tematowi poświęcony został artykuł pt. Domeny „z ogonkami”.

W ramach działań związanych z przeciwdziałaniem incydentom bezpieczeństwa z wykorzystaniem nazw w domenie .pl zgodnie z Polityką przeciwdziałania nadużyciom zablokowano 22 nazwy domen naruszające postanowienia Regulaminu nazw domeny .pl. Odnotowane nadużycia dotyczyły wykorzystywania domen do phishingu, czyli oszustw mających na celu wyłudzenie poufnych danych, poprzez podszywanie się przestępców pod inne osoby, firmy lub instytucje.

POBIERZ CAŁY RAPORT ZA TRZECI KWARTAŁ 2020 ROKU 


Źródło: informacja prasowa NASK 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Spadek rejestracji domen na krajowym rynku zwiastuje ewolucję polskiego biznesu

Chociaż dane z międzynarodowych raportów optymistycznie podają, że ogólna liczba rejestrowanych domen wzrosła o 11,8 miliona[1], rodzimy rynek domen z rozszerzeniem .pl nieprzerwanie się kurczy. Według najnowszego raportu NASK liczba nowych rejestracji z końcówką .pl - w porównaniu do pierwszego kwartału bieżącego roku - spadła niemal o 50 tysięcy (z 254 013 w Q1 do 205 072 w Q2)[2]. Utrzymujący się spadkowy trend może być konsekwencją zmiany biznesowego podejścia przedsiębiorców, umieszczających strony na portalach społecznościowych oraz planujących międzynarodową ekspansję. Jednak zmniejszenie liczby rejestracji może także oznaczać wzrost świadomości użytkowników, którzy zaprzestali masowych zakupów domen na zapas.

Według raportu firmy VeriSign liczba domen rejestrowanych z rozszerzeniami krajowymi (ccTLD) wzrosła o 1,7 procenta w stosunku do roku 2016. Na czele stawki są domeny z rozszerzeniem .cn (Chiny), .tk (Tokelau), .de (Niemcy) oraz .uk (Wielka Brytania). Wśród rejestratorów domen z końcówką .pl, jak wynika z najnowszego raportu NASK, OVH ponownie zanotowało największy wzrost liczby domen z tym rozszerzeniem.

Wzrost w kolejnym kwartale, w porównaniu rok do roku, oznacza 31 126 nowych domen .pl oraz umocnienie pozycji OVH w tym segmencie. To dla nas potwierdzenie właściwie skomponowanej oferty obejmującej rejestrację domeny wraz z pakietem hostingowym. – stwierdza Robert Paszkiewicz Sales Director w OVH. – Kompleksowa usługa tworzy stabilny fundament, na którym można faktycznie budować biznes w sieci.

Aspiracje polskich przedsiębiorców przenoszących serwisy na arenę międzynarodową i wykorzystujących bardziej dostępne rozszerzenia, jak .com, .net czy .xyz, odzwierciedlają także prognozy. Według KUKE[3] poziom eksportu z Polski w czerwcu tego roku wyniósł 16,572 mld euro, notując tym samym wzrost o 8,3% w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej.

Te optymistyczne statystyki potwierdzają także badania przeprowadzone przez fundację Startup Poland według których apetyt na zagraniczną ekspansję mają także założyciele startujących firm. Prawie co drugi spośród badanych właścicieli startupów to eksporter. 47 procent ankietowanych startupowców przyznało, że więcej niż połowa ich przychodów pochodzi z działalności międzynarodowej[4].

Wśród przedsiębiorców są także grupy, zwłaszcza w sektorze usług, którzy uruchamiają swoje profile społecznościowe. Postrzegają je jako skuteczne narzędzie promocji i adresują ofertę do potencjalnych adresatów wśród obserwujących i znajomych. Nie każdy przedsiębiorca operuje jednak w serwisach społecznościowych i nie jest to przestrzeń dla każdej działalności. Podobnie jak z uruchamianiem sprzedaży w systemach aukcyjnych – są to platformy, które sprawdzą się jako agregatorzy ruchu dla kiełkującego biznesu. Budując własną i rozpoznawalną markę serwisu czy e-sklepu lepiej jednak korzystać z własnej unikalnej domeny, która ten proces ułatwi.

Polski przedsiębiorca dojrzał i świadomie podejmuje biznesowe decyzje, także w przypadku współpracy z rejestratorem. – dodaje Robert Paszkiewicz – Wybór domeny coraz rzadziej podyktowany jest sezonową promocją, a coraz częściej strategią konsekwentnego rozwoju biznesu, a także gruntowną wiedzą, gdzie są odbiorcy. 

[1] Verisign, The Domain Name Industry Brief

[2] NASK, Rynek nazw domeny .PL, Q2 2017

[3] KUKE, Prognoza eksportu w czerwcu 2017 r.

[4] Startup Poland, Raport Polskie Startupy 2016

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF