...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

MARKETING B2B – JAK TWORZYĆ WŁASNE PLATFORMY SPOŁECZNOŚCIOWE

Komunikacja w biznesie jest obecnie bardzo doceniana. Marketerzy dobrze wiedzą, że ich rola nie polega na reklamie i sprzedaży. Polega na budowaniu relacji. Relacje te w B2B oparte są przede wszystkim na wiedzy, merytorycznych informacjach i możliwości dialogu. W pierwszej chwili wydaje się, że idealnym dla realizacji komunikacji tego typu są media społecznościowe, ale jest mały haczyk…

Co kilka miesięcy marketerzy drżą w posadach, zachodzą w głowę, robią burze mózgów by znaleźć rozwiązanie, jak nie stracić wyników, bo przecież wchodzi zmiana algorytmu, nowe zasady publikacji, cięcie zasięgów itd. Głośnym echem odbiła się informacja, że firmowe oraz prywatne kanały osób związanych z brand24.pl zostały zablokowane po (niepotwierdzonych!) doniesieniach medialnych o nielegalnych praktykach przedsiębiorcy
W prowadzeniu komunikacji marketerzy są więc więźniami platform społecznościowych. Dlatego coraz częściej się mówi o potrzebie tworzenia własnych społeczności, budowie tzw. mediów własnych firmy (owned media), które umożliwiają realizację stabilnej i przemyślanej strategii marketingowej, uniezależniając się tym samym od rozwiązań globalnych.

Własna platforma społecznościowa do realizacji marketingu B2B to jest rozbudowany, branżowy portal informacyjny, ale także zwykły półoficjalny blog, informacja kanałem RSS czy systematyczny newsletter. Oczywiście pomocne w promocji będą standardowe media społecznościowe, ale zbudowanie lojalnej, zainteresowanej tematyką publiczności daje niezależność od zmian polityki danego medium.


Własne media, dostępne narzędzia

Dobór narzędzi do zbudowania stałego forum jest pierwszym, po wykrystalizowaniu się pomysłu i stworzeniu strategii, krokiem do budowania sukcesu tego przedsięwzięcia. Poniżej propozycja z jakich narzędzi skorzystać dla stworzenia bloga: merytorycznego, z możliwością skalowania (zakładamy bowiem rozwój tego medium!) i kontrolą publikacji treści.


CMS – WordPress

Jak twierdzi Wikipedia, WordPress to „system zarządzania treścią zaprojektowany głównie do obsługi blogów. Wykorzystuje bazę danych MySQL. Rozpowszechniany jest na licencji GNU General Public License i jest dostępny bezpłatnie”. Jest to rozwiązanie bezpłatne, ale jest ono na tyle rozbudowane, że może stanowić podstawę dla budowania witryny, ale zlecając jej zbudowanie agencji lub tworząc samodzielnie, ale m.in. na komponentach płatnych. Jeśli zdecydujemy się na usługi zewnętrznej firmy i postawimy warunek, by witryna bazowała na WordPressie, będziemy mieć pewność, że zmiana firmy wspierającej te działania nie spowoduje załamania strony, nie przerwie ciągłość publikacji i tym podobnych komplikacji. Rozwiązaniem bowiem będzie znalezienie takiego usługodawcy, który w tworzeniu stron www także korzysta z WordPressa. Dlatego też WordPress jest bardzo dobrym rozwiązaniem, jeśli chcemy stworzyć własną stronę, bloga czy portal branżowy.


Jaki newsletter do WordPressa?

W WordPressie jest dostępnych kilka rozwiązań dla implementacji formularzy zapisu do newslettera. Można je wybrać z repozytorium dostępnych wtyczek. Jednak sam z siebie nie zawiera narzędzia do profesjonalnej i zgodnej z prawem obsługi wysyłek maili. Dlatego myśląc o rozwoju mediów własnych firmy z pomocą przyjdzie system do email marketingu SARE, którego kod html formularza zapisu łatwo zaimplementować w kodzie strony w WordPressie.

  • Przede wszystkim z poziomu systemu SARE należy w Preferencjach wybrać opcję Generator formularzy, tu zdefiniować, jaki interfejs będzie kierował tym formularzem. Interfejs w tym kontekście to nic innego, jak źródło pobieranych danych. Korzystając z różnych interfejsów w ramach jednego konta w SARE możemy stworzyć różne scenariusze komunikacji, wprowadzającej do zapisu do bazy. Kodowanie powinno być takie, jakie jest stosowane na stronie. Polskie znaki z wpisywanych danych będą poprawnie zapisywanie np. przy kodowaniu UTF 8.
  • Następnie wybieramy grupę, do której adresy docelowo mają trafiać, możemy także wskazać dodatkowe checkboxy (Funkcja Dodaj pole), jakie mają się wyświetlać. Warto pamiętać, by treści checkboxów odpowiadały aktualnym wymogom prawnym, w zakresie zgód na przetwarzanie danych, komunikację marketingową i usługi drogą elektroniczną.
  • Następnie potwierdzamy ustawienia kliknięciem Generuj kod html. Tak przygotowany kod wklejamy w WordPressie na wybranej stronie, dostosowując wygląd fragmentu strony do pozostałych elementów. Kod też możemy przekazać firmie, która wspiera naszą stronę.

Dodatkową wartością systemu SARE jest możliwość publikacji newslettera za pomocą kanału RSS. Mając na uwadze konieczność tworzenia własnych mediów, można sądzić, że RSS wróci do łask i choć może nie będzie głównym kanałem, to może być bardzo pomocny w prowadzeniu komunikacji.


Jak działa komunikacja dwukierunkowa?

Jeśli przy wyborze systemu do email marketingu decyzja padnie na system SARE, warto wziąć pod uwagę prowadzenie także komunikacji dwukierunkowej. O ile jest to proste w przypadku platform takich jak Facebook czy LinkedIn, o tyle wydaje się, że wymiana maili jako dwukierunkowa komunikacja, może być trudniejsza. Nie każdy bowiem zechce odpisać na wiadomość elektroniczną. Dlatego też warto skorzystać z systemu SARE do realizacji działań omnichannel. System SARE umożliwia nie tylko wysyłkę maili, ale także SMS, również w formule umożliwiającej odpowiedź od użytkownika końcowego i zapis jej w formie tekstowej w systemie dla danego rekordu.
Poniżej propozycja wykorzystania takiej drogi kontaktu dla zebrania feedbacku na temat potencjalnego cyklu artykułów na blogu, oczywiście przy założeniu, że formularz zapisu do newslettera zawierał także pytanie o numer GSM.

Krok 1.

Prowadząc komunikację cykliczną na blogu, zachęcajmy subskrybentów do ich przeczytania poprzez systematyczne wysyłanie newsletterów.
Obraz 1. Przykład newslettera odsyłającego do artykułów na blogu w systemie SARE. Źródło: materiały SARE.

 

W kreacji zostały oznaczone artykuły wybranej kategorii za pomocą tagów SARE.

 

Obraz 2. Screen z systemu SARE, gdzie tagi ustawiane są w momencie dodawania linków do elementów wiadomości w kreacji. Źródło: materiały szkoleniowe SARE.

 

Krok 2.

Następnie korzystając z raportów z wysyłki w SAREsystem (Menu – Raporty – Kampanie), tworzymy segment odbiorców, którzy w ramach wybranej kampanii wysyłek kliknęli tag danego cyklu artykułów.

Krok 3.

Tak stworzona grupa posłuży jako odbiorcy wysyłki SMS z 9 cyfrowego numeru*. Treścią będzie prośba o udzielenie odpowiedzi na pytanie, np.: „Jak oceniasz cykl artykułów z naszego bloga? Twoja opinia pozwoli nam na pracę, by materiały były jeszcze lepsze. Odpowiedz, oceniając cykl w skali od 1 do 5. Dziękujemy. Regulamin: link„.

Link do regulaminu, w którym umieszczone są informacje na temat nadawcy, kosztów wysyłki odpowiedzi (wg stawek operatora użytkownika), podstaw przeprowadzenia wysyłki i tym podobnych szczegółów prawnych pozwoli na budowanie zaufania odbiorców. W odpowiedzi na tę wiadomość użytkownicy będą mogli wysłać tradycyjne SMS-y, które będą zapisywały się jako wartość cechy rekordu w systemie SARE. To umożliwi łatwe eksportowanie danych i ich analizę. Dodatkowo, korzystając z narzędzia skracającego link w wiadomości SMS, istnieje możliwość śledzenia kliknięć, dzięki temu budujemy wiedzę na temat zaangażowanych i aktywnych odbiorców naszej komunikacji.

Obraz 3. Infografika z zasadami skutecznego SMS marketingu. Źródło: materiały szkoleniowe SARE.

 

Jak wykorzystać media własne firmy w komunikacji B2B

Usamodzielnienie się w prowadzeniu komunikacji jest ważnym elementem tworzenia strategii. Zawsze warto mieć „Plan B”, na wypadek przycięcia zasięgów albo niespodziewanego „bana” kont prywatnych i firmowych. Tworzenie wartościowego bloga lub portalu, w elastycznym CMSie, wspomaganych zautomatyzowanym newsletterem lub dwukierunkową komunikacją SMS to tylko wstęp do realizacji przemyślanej i trwałej strategii marketingowej oraz rozwoju marki.

 

*Skontaktuj się z działem obsługi Klienta SARE, by dowiedzieć się więcej o funkcji dwukierunkowej komunikacji SMS.

Autor:
Katarzyna Ugorowska, Patrycja Piwońska, SARE S.A.

Digitree Group to kompleksowe usługi z zakresu digital marketingu, oparte na zaawansowanych, autorskich narzędziach, technologii i unikatowych danych o użytkownikach sieci, wspierające sprzedaż oraz działania marketingowe klientów. Ponad 15 lat doświadczenia w branży technologicznej. Generujemy rocznie miliony leadów i sprzedaży w branżach: e-commerce, retail, ubezpieczenia, finanse, nieruchomości, turystyka, MŚP, instytucje publiczne, agencje i domy mediowe. 25 rozwiązań technologicznych zwiększających ruch i sprzedaż online. Wyróżniają nas autorskie narzędzia: system do marketing automation, e-mail marketingu, walidacji i scoringu danych oraz unikatowe dane: intencje zakupowe i zainteresowania, finansowe, geolokalizacji, aktywności online. Rozwijamy digital. Edukujemy branżę współpracując z magazynami, serwisami i organizatorami eventów: Marketer+, Online Marketing, E-commerce w Praktyce, Targi e-Handlu, IAB Polska, Szef Sprzedaży, Marketing i Biznes, Sprawny.Marketing, NowyMarketing.pl i wiele innych. 19 nagród branżowych i biznesowych. Deloitte Technology Fast 50 CE, Deloitte Technology Fast 500 EMEA, Gazele Biznesu, Golden Arrow, Bloomberg Businessweek, Krajowi Liderzy Innowacji i Rozwoju.

Digitree Group