...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

E-pieniądze? Zawsze przy sobie! [RAPORT]

Płatności bezgotówkowe w 2020

nformacja o nowoczesnych rozwiązaniach płatniczych, na podstawie raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Płatności cyfrowe 2020”, opracowanego przez serwis GoMobi.pl, na podstawie wyników badania zrealizowanego przez Mobile Institute. Partnerami merytorycznymi raportu są Przelewy24 i Visa.

Gotówka jest passe, nie to co smart watch

Rok 2020 jest zdecydowanie rokiem płatności elektronicznych. Niewątpliwy wpływ na tendencję do ograniczania transakcji gotówkowych miała (i nadal ma) pandemia COVID-19. Drugim czynnikiem, choć już nie będącym wyłącznie efektem pandemii jest zainteresowanie zakupami online, które sukcesywnie wzrasta z każdym rokiem ze względu na wygodę zakupów, oszczędność czasu i bezpieczeństwo, a także szeroki asortyment produktów, dostępnych już często tylko online. W tym kontekście – podczas e-zakupów – konsumenci wykorzystują już z powodzeniem od kilku lat, takie metody płatności jak szybkie przelewy, płatności kartowe i mobilne.

Coraz śmielej wkraczają już jednak i zastępują polskie portfele – zupełnie nowe i coraz to ciekawsze metody płatności – do wykorzystania zarówno online, jak i offline, czyli w sklepach stacjonarnych. Polacy uzbrajają się chociażby w urządzenia tzw. ubieralne z możliwością dokonywania płatności. O kolejne 2 p.p. – tj. z 12% w 2019 roku do 14% w roku 2020 – wzrósł odsetek internautów dokonujących transakcji za pomocą smart zegarków, np. Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay czy Fitbit Pay. W przypadku młodych osób, w wieku 25-34 lat ten odsetek wynosi już 24%.

Wygoda i bezpieczeństwo to czynniki, które mają niewątpliwy wpływ na popularność nowych metod płatności oraz urządzeń za pomocą których są one dokonywane. Wearables to coraz częściej nie tylko modny gadżet, ale solidna alternatywa dla portfela, zwłaszcza w segmencie młodszych konsumentów. Nie będzie nadużyciem stwierdzenie, że ewolucja preferencji w obrębie płatności, to nie tylko chwilowa zmiana, związana z ograniczeniami wynikającymi z pandemii, ale zapowiedź trendu, który na stałe wpisze się w zakupową codzienność.

Jacek Kinecki, CCO serwisu Przelewy24

Podniesienie, wysiłkiem całego ekosystemu płatniczego, limitów transakcji, które nie wymagają podawania kodu PIN, ułatwiło płatność, także przy pomocy smartfonów i smartwatchy. W Polsce, gdzie wszystkie terminale obsługują transakcje zbliżeniowe zmiana ta padła na podatny grunt. Nasze społeczeństwo w ciągu ostatnich kilku lat przeszło znaczące zmiany, jeśli chodzi o udział transakcji zbliżeniowych, a średnią europejską znacznie przekroczyliśmy jeszcze przed pandemią. To istotne, ponieważ transakcje zbliżeniowe wspierają zachowanie dystansu społecznego, tak obecnie istotnego. Dlatego Visa cały czas pracuje, wraz z partnerami z całego ekosystemu płatniczego, by wspierać zarówno konsumentów jak i sprzedawców, tak by mogli oni płacić i przyjmować opłaty w najbardziej wygodny i dogodny dla siebie sposób. Mam na myśli zarówno wykorzystanie płatności mobilnych, przy wykorzystaniu smartfonów i smartwatchy, jak i takie rozwiązania jak Tap to Phone, czy nawet wykorzystanie portfeli walut cyfrowych.

Katarzyna Zubrzycka, dyrektor ds. relacji z detalistami i agentami rozliczeniowymi w Europie Środkowo-Wschodniej w Visa

Płatności cyfrowe 2020 raport
Źródło: Izba Gospodarki Elektronicznej

Płatności na stacjach, w sklepach i na drogach

Coraz więcej polskich internautów deklaruje także, że korzystają z płatności Orlen Pay, czyli płacą telefonem na stacjach benzynowych tej sieci. Ponownie, jest to raczej domeną młodszych osób – ponad jedna czwarta wskazań w przypadku Polaków w wieku 25-34 lata. Podobne udogodnienie oferowane jest także na stacjach Carrefour za pośrednictwem płatności Tank&Go. Korzysta z niego 19% przebadanych konsumentów.16% deklaruje wykorzystanie płatności Żappka Pay, czyli dokonuje ich za pośrednictwem aplikacji mobilnej sklepu, a już niemal jedna piąta wykorzystuje do transakcji płatniczych aplikację mobilną Lidl Pay.

Widać wyraźnie, że coraz więcej sklepów oferuje swoim klientom to wygodne i szybkie rozwiązanie i jest to ruch w dobrym kierunku. Jak pokazują wyniki badania, korzystanie z aplikacji mobilnych dotyczy także polskich kierowców – już 21% internautów użytkuje płatności AutoPay, czyli płaci za przejazdy autostradami z poziomu aplikacji.

Datkomaty i ofiaromaty

Nowością w tegorocznej edycji raportu „Płatności Cyfrowe” były pytania dotyczące korzystania z datkomatów oraz ofiaromatów. Są to urządzenia, które są instalowane np. w kościele, a za których pośrednictwem można złożyć datek na działalność Caritas bądź złożyć ofiarę na Kościół. Płatności dokonuje się elektronicznie i bezdotykowo. Z takiego rozwiązania korzystało już 12% polskich internautów. Zapytaliśmy badanych także o ich stosunek do takich urządzeń. Dane pokazują, że niemal połowa, bo 48% z nich, jest jednak przeciwnych funkcjonowaniu takich rozwiązań w miejscach kultu religijnego. Dokładnie jedna trzecia internautów nie potrafi określić swojego stanowiska wobec takich nowości, a, prawie jedna piąta (19%) je popiera. W szczególności istnienie datkomatów i ofiaromatów popierają osoby 25-44 lata.

 

POBIERZ PEŁNY RAPORT PŁATNOŚCI CYFROWE 2020 

 

Raport powstał na podstawie badania zrealizowanego przez Mobile Institute metodą CAWI – responsywnych ankiet internetowych. Badanie przeprowadzone zostało w dniach 6.11 – 12.11.2020. Zebrano 2413 odpowiedzi. Dane są reprezentatywne dla internautów w Polce pod względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.


Źródło: Informacja prasowa Izby Gospodarki Elektronicznej

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Cyfrowe portfele – trendy w płatnościach bezgotówkowych

kobieta placi za zakupy telefonem bezgotowkowo

Płatności są nieodłącznym elementem naszej codzienności. Robiąc zakupy, coraz rzadziej sięgamy jednak po gotówkę. Karta płatnicza dawno stała się standardem. Przybywa zwolenników płatności telefonem czy zegarkiem, ale możliwości jest już znacznie więcej. Rynek płatności bezgotówkowych w czasie pandemii rozwija się dynamiczniej niż kiedykolwiek.

Nie ulega wątpliwości, że płatności zbliżeniowe przypadły nam do gustu. Polska zaraz po Czechach wykorzystuje tę formę płatności najczęściej w Europie. Zgodnie z danymi NBP dotyczącymi kart płatniczych za II kwartał br. w naszym kraju blisko 93% płatności obywa się bezstykowo. Rozwój płatności bezgotówkowych obserwujemy od kilku lat, w tym roku jednak dodatkowo stymuluje go pandemia Covid-19. Wielu klientów i usługodawców ze względów bezpieczeństwa zaczęło preferować tę formę zapłaty. Jak podaje Związek Banków Polskich, blisko co czwarty Polak ograniczył korzystanie z gotówki w ostatnich miesiącach, a ponad połowa z nas jest zdania, że w okresie pandemii wzrosła liczba punktów handlowo-usługowych, w których może zapłacić kartą.

Już nie tylko karta

Możemy zaobserwować, że do terminala coraz więcej osób przykłada telefon lub zegarek zamiast plastikowej karty. Wraz z rosnącą popularnością urządzeń mobilnych w Polsce i na świecie, rozwijają się również formy płatności zbliżeniowych oparte na technologii HCE. Przybywa też dostawców usług pozwalających na płatności wirtualnymi kartami. Tego typu płatność bazuje na wygenerowanym w aplikacji mobilnej, elektronicznym odpowiedniku plastikowej karty lub „podpiętej” do cyfrowego portfela karcie plastikowej. Płatność odbywa się analogicznie jak klasyczną kartą. Urządzenie wyposażone w funkcję NFC należy zbliżyć do terminala płatniczego – płatność przebiega tak samo jak w przypadku płatności tradycyjną, plastikową kartą. To rozwiązanie bardzo wygodne, równie bezpieczne jak bezstykowe płatności kartą plastikową i nieocenione, kiedy nie mamy przy sobie portfela. W aplikacji mobilnej Banku Millennium możliwe jest wygenerowanie wirtualnego odpowiednika karty zaraz po założeniu konta lub zawarciu umowy o kartę kredytową. Tym samym możemy płacić telefonem, jeszcze zanim dotrze do nas karta plastikowa.

Na rynku mamy obecnie wiele aplikacji mobilnych będących swojego rodzaju cyfrowymi portfelami powiązanymi z systemami operacyjnymi smartfonów – ale nie tylko. Coraz większą popularność zdobywają płatności wearables, czyli tak zwanymi urządzeniami ubieralnymi jak zegarki czy opaski fitness. Dają one jeszcze większą swobodę, szczególnie miłośnikom aktywnego trybu życia. Dodatkowo stanowią modny i wielofunkcyjny gadżet. Rozwija się również trend wykorzystywania biometrii w płatnościach. Na polskim rynku istnieje np. fintech oferujący akceptację płatności tęczówką oka.

Nieustannie przybywa też rozwiązań zmniejszających barierę obsługiwania płatności kartą u drobnych przedsiębiorców, które mają na celu zwiększanie zasięgu płatności bezgotówkowych. Mogą temu służyć nowe modele terminali płatniczych wyposażone w komunikację wi-fi. Na znaczeniu zyskują też modele mPOS, czyli aplikacje na smartfony współpracujące z odrębnym czytnikiem kart połączonym po Bluetooth, umożliwiające przyjmowanie płatności kartą na telefonie.

Bywają jednak sytuacje, kiedy musimy sięgnąć po gotówkę. Coraz więcej bankomatów daje możliwość obsługi transakcji gotówkowych bez użycia karty, jak np. w Banku Millennium. Można też wypłacać ją i wpłacać za pomocą kodu BLIK. BLIKIEM można również płacić w sklepach stacjonarnych.

Płatności w sieci

Wspomniany BLIK wiedzie obecnie prym jako forma płatności w internecie. Finalizacja zakupu w wirtualnej kasie BLIKIEM nie wymaga podawania danych karty, wystarczy wpisać sześciocyfrowy kod generowany w aplikacji bankowej i zatwierdzić płatność w aplikacji. Jeśli dodamy sklep lub przeglądarkę, poprzez którą robimy zakupy do ulubionych, przy kolejnych zakupach kod BLIK nie będzie wymagany. Trend rozwoju płatności typu one click jest bardzo intensywny. Wprowadzają go kolejne firmy, aplikacje zakupowe i sklepy internetowe w odpowiedzi na potrzeby klientów, którzy chcą nabywać produkty i usługi wygodnie, z każdego miejsca i o każdej porze, ograniczając kroki do minimum.

Przybywa również nowych form płatności związanych z rozwojem społeczeństwa sieciowego, czyli sharing economy (ekonomia dzielenia się) i Peer2Peer (dzielenie się zasobami przez członków grupy). Bankowe aplikacje mobilne poza standardowymi przelewami, w oparciu o te tendencje, już od paru lat pozwalają na przesyłanie natychmiastowych przelewów na numer telefonu, bez potrzeby podawania numeru rachunku odbiorcy. Dodatkowo obserwujemy teraz również aktywność na tym polu serwisów społecznościowych i fintech’ów, które pracują nad rozwiązaniami umożliwiającymi np. inicjowanie płatności na komunikatorze społecznościowym.

Jesteśmy ogólnopolskim, nowoczesnym bankiem oferującym usługi wszystkim segmentom rynku poprzez kanały elektroniczne, sieć placówek oraz indywidualnych doradców. Łączymy najnowocześniejsze technologie i najlepsze tradycje bankowe, z powodzeniem konkurując we wszystkich segmentach rynku finansowego. Stale wprowadzamy innowacyjne i spersonalizowane rozwiązania w zakresie bankowości internetowej i mobilnej. Jesteśmy też liderem w dziedzinie obsługi klienta. Nasze osiągniecia doceniane są przez rzeszę zadowolonych klientów oraz liczne wyróżnienia przez niezależnych ekspertów na rynku zarówno polskim jak i zagranicznym. Więcej informacji na www.bankmillennium.pl

Bank Millennium

Badanie Mastercard: Polacy wybierają płatności zbliżeniowe

Badanie Mastercard

Według najnowszych danych Mastercard, 90% płatności kartą w Polsce realizowanych jest zbliżeniowo. Polacy uważają je za bezpieczniejszą formę płatności niż gotówka, co ma duże znaczenie w trakcie trwającej epidemii.

  • 90% płatności bezgotówkowych w Polsce realizowanych jest zbliżeniowo
  • 68% polskich konsumentów pozytywnie ocenia podniesienie limitu płatności zbliżeniowych bez konieczności podawania PIN-u z 50 do 100 zł

Według najnowszych danych Mastercard, 90% płatności kartą w Polsce realizowanych jest zbliżeniowo. Polacy uważają je za bezpieczniejszą formę płatności niż gotówka, co ma duże znaczenie w trakcie trwającej epidemii. Ponad połowa ankietowanych przyznała, że to właśnie panujące okoliczności zainspirowały ich do używania tej metody płatności, a zdecydowana większość deklaruje, że będzie z niej korzystać również po ustaniu zagrożenia epidemicznego.

Płatności zbliżeniowe w pandemii: proste i bezpieczne

Polacy od lat są zwolennikami płatności zbliżeniowych. W pierwszym kwartale tego roku 90% płatności kartami Mastercard w Polsce zrealizowanych zostało zbliżeniowo, podczas gdy w Europie udział ten wyniósł 78%¹. Potrzeba dbania o higienę i zdrowie sprawia, że Polacy chętniej wybierają zakupy online, a w sklepach stacjonarnych – płatności zbliżeniowe. Niemal wszyscy badani (90%), zgadzają się, że są one bardziej higieniczne, a 85% uważa, że to bezpieczniejsza metoda płatności niż gotówka. Dla 70% spośród nich to pierwszy wybór przy płaceniu za zakupy w czasie epidemii Covid-19, a 54% przyznaje, że to aktualna sytuacja zachęciła ich do częstszego płacenia zbliżeniowo. 89% badanych twierdzi, że będzie nadal korzystać z płatności bezdotykowych, nawet po zakończeniu pandemii.

Poza kwestią bezpieczeństwa, konsumenci cenią płatności zbliżeniowe także za wygodę i szybkość. Miejscami, w których konsumenci korzystają z nich, najczęściej są sklepy spożywcze (98%), apteki (81%) i inne sklepy detaliczne (46%).

Wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów, Mastercard niedawno podwyższył limit transakcji zbliżeniowych bez konieczności podawania kodu PIN w 42 krajach. W Polsce, podniesienie limitu z 50 zł do 100 zł pozytywnie ocenia 68% użytkowników kart.²

Polscy konsumenci z dużym entuzjazmem podchodzą do płatności zbliżeniowych. Umożliwiając podniesienie limitu płatności bez PIN, Mastercard pomaga im zadbać o zdrowie w czasie pandemii, ale też dodatkowo zwiększa ich wygodę w czasie zakupów. Już wszystkie terminale płatnicze w Polsce obsługują technologię zbliżeniową. Dzięki temu konsumenci mogą dziś powszechnie korzystać z tej bezpiecznej formy płatności bezgotówkowych, która nie wymaga podawania z rąk do rąk nie tylko gotówki, ale również karty płatniczej.

Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe

Wśród polskich konsumentów najpopularniejszą metodą płatności zbliżeniowych pozostaje wciąż użycie plastikowej karty debetowej lub kredytowej (96%). 36% ankietowanych deklaruje korzystanie z płatności telefonem, a 2% z urządzeń „ubieralnych”, takich jak inteligentny zegarek czy opaska fitness. 4 na 5 (82%) polskich konsumentów deklaruje, że zmieniło kartę, której używa najczęściej, aby mieć możliwość płacenia zbliżeniowo. Z kolei 95% badanych uważa, że przestawienie się na płatności zbliżeniowe jest łatwe.

 

¹ Wyniki opracowane na podstawie danych transakcyjnych Mastercard (źródło: Mastercard Data Warehouse) oraz badań konsumenckich prowadzonych internetowo w 8 krajach europejskich (1000 osób z każdego kraju) między 10 a 12 kwietnia 2020.
²
Badanie zrealizowane na panelu internetowym (metodą CAWI), wśród ogółu ubankowionych w wieku 18-60 lat; Kantar, kwiecień 2020.


Źródło: Informacja prasowa Mastercard

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polak na zakupach w czasie pandemii

payback polak na zakupach pandemia

Pandemia COVID-19 zdecydowanie zmieniła nawyki zakupowe Polaków. Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, mamy inne podejście nie tylko do częstotliwości robienia zakupów, lecz także płatności za nie i wykorzystywania innych, niż stacjonarne, kanałów dystrybucji. Jakich produktów najczęściej brakuje na sklepowych półkach? Jakie środki bezpieczeństwa są dla nas najskuteczniejsze podczas odbioru zamówień online? Nowe podejście do zakupów sprawdził Program PAYBACK.

Więcej znaczy… bezpieczniej

Koniec z wychodzeniem do sklepu po pojedyncze produkty. Tak przynajmniej twierdzi 84% respondentów, którzy wyraźnie rzadziej robią obecnie zakupy. Prawie 70% Polaków kupuje wszystkie potrzebne artykuły na cały tydzień, przeznaczając na nie maksymalnie 400 zł (42% wskazań). Tylko co trzeci ankietowany decyduje się na wizyty w sklepach kilka razy w tygodniu. Jak widać, większość Polaków posłuchała zaleceń rządu i zredukowała częstotliwość wychodzenia z domu.

Gdzie zazwyczaj udajemy się na zakupy? W 74% przypadków nic się nie zmieniło i produkty pierwszej potrzeby kupujemy w tych samych sklepach, co przez pandemią. Dominują dyskonty, które wybiera ponad 50% respondentów, natomiast na drugim miejscu znajdują się super- i hipermarkety (31%).

Sytuacja braku niektórych produktów na sklepowych półkach (co mogliśmy zauważyć na samym początku pandemii w Polsce) zdecydowanie się poprawiła. Obecnie 72% ankietowanych jest w stanie kupić wszystkie potrzebne rzeczy w jednym miejscu. Co piąty ankietowany ma jednak problem ze znalezieniem takich artykułów jak drożdże i dodatki do pieczenia, a co czwarty płynów do dezynfekcji.

Płać zbliżeniowo

podejście do płacenia za zakupy gotówką
Źródło: PAYBACK Opinion Poll

Mówiąc o zakupach stacjonarnych nie można pominąć jeszcze jednej ważnej kwestii jak sposób płatności za nie. Przed pandemią co piąty Polak używał w tym celu gotówki. W obecnej sytuacji część ankietowanych zmieniło swoje podejście i 45% zdecydowanie rzadziej decyduje się na takie transakcje. Niestety, pomimo odgórnych zaleceń, ponad 40% konsumentów wciąż nie przekonało się do płatności kartą bądź telefonem. Natomiast ci, którzy już przed pandemią chętnie korzystali z płatności zbliżeniowych (66%), uważają, że bardzo dobrym rozwiązaniem było wprowadzenie nowego limitu do 100 zł bez konieczności wpisania kodu PIN
(86% wskazań).

Popularne zakupy online

Obawa przed wyjściem z domu spowodowała, że częściej decydujemy się na zakupy online. Zadeklarował tak co czwarty respondent. W przypadku 60% ankietowanych podejście do zamówień internetowych nie zmieniło się tak mocno, gdyż już przed pandemią równie chętnie korzystali z takiej formy zakupów.

Obecnie sklepy organizują liczne promocje oraz akcje marketingowe, by zainteresować klientów ofertą online i choć w części pokryć straty związane z zamknięciem swoich placówek stacjonarnych. Wśród ankietowanych największą popularnością cieszą się zakupy takich produktów jak odzież, obuwie i dodatki (33% wskazań). Na drugim miejscu, z podobnym odsetkiem odpowiedzi, plasują się artykuły chemiczne i higieniczne oraz kosmetyki. Co czwarty z nas wybiera natomiast sprzęt RTV i AGD.

Wzrost sprzedaży w kanałach online odnotowała branża spożywcza – co czwarty ankietowany robi zakupy tego typu produktów z dowozem pod drzwi. Pomimo, że ich ceny według 67% Polaków, wzrosły, to i tak cieszą się dużą popularnością. Często najbliższe terminy dostaw są możliwe dopiero za kilka tygodni, co jest wynikiem przede wszystkim braku fizycznej możliwości obsłużenia tak dużej liczby zamówień.

Zachowujemy podstawowe środki bezpieczeństwa

W związku z pandemią COVID-19 zmieniły się także zasady bezpieczeństwa dotyczące odbioru paczek od kurierów. Najczęściej, gdy tylko jest taka możliwość, decydujemy się na dostarczenie zamówienia do paczkomatu (46% wskazań).

odbiór zamówienia online
Źródło: Payback Opinion Poll

W przypadku bezpośredniego kontaktu z kurierem 27% ankietowanych myje ręce od razu po odbiorze paczki, 16% nie zbliża się na odległość nie mniejszą niż 1,5 metra od dostawcy, natomiast podobny odsetek (15%) prosi
o pozostawienie pakunku pod drzwiami.

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 31 marca-6 kwietnia 2020 r. metodą ankiety online na grupie 532 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.


Źródło: informacja prasowa Payback

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Płatności Cyfrowe 2019 – coraz częściej sięgamy po rozwiązania bezgotówkowe

Raport „Płatności Cyfrowe 2019” Izby Gospodarki Elektronicznej przygotowywany przez serwis GoMobi.pl na podstawie badania zrealizowanego przez Mobile Institute, już po raz czwarty sprawdza, jak wygląda podejście Polaków do nowoczesnych metod płatności. Raport stanowi solidną bazę wiedzy dla branży e-commerce. Pokazuje w jaki sposób firmy mogą dostosować swoje funkcjonalności z zakresu płatności, aby odpowiadać na potrzeby współczesnych konsumentów. Nowoczesne metody płatności stają się coraz bardziej popularne wśród Polaków. Dane pozyskane w badaniu „Płatności Cyfrowe 2019” na grupie 2400 internautów pokazują̨, że z roku na rok coraz chętniej sięgamy po takie rozwiązania, które zastępują tradycyjne gotówkowe transakcje. Partnerami raportu są: VISA, Przelewy24.pl i Nest Bank.

Rosnąca popularność zakupów internetowych

Dokładnie połowa polskich internautów deklaruje, że zdarza im się kupować w Internecie, wykorzystując do tego celu komputer stacjonarny lub laptop. W stosunku do zeszłego roku jest to wynik wyższy aż o 9 p.p. Co więcej, jeszcze szybciej rośnie penetracja smartfonów – są one wykorzystywane w procesie zakupowym przez 35% badanych. Ponownie mówimy tu o wzroście w stosunku do 2018 roku – w tym wypadku aż o 12 p.p. W przypadku kupowania za pomocą tabletu, również utrzymuje się tendencja wzrostowa – takie ich wykorzystywanie deklaruje 20% badanych (w roku ubiegłym – 13%).

Zakupy w sklepach stacjonarnych są oczywiście nadal popularne wśród konsumentów, jednak w tegorocznym badaniu wskazało na nie 64% internautów, czyli 8 p.p. mniej niż w ubiegłym roku. Wpływ na to mogą mieć coraz bardziej popularne zakupy spożywcze, urodowe, sportowe i hobbystyczne online.

– Rezultaty badania są ściśle skorelowane z nawykami płatniczymi klientów serwisu Przelewy24 – pokazują one rosnący udział kart, szybkich przelewów czy BLIKa w rynku e-płatności. Coraz częstszy wybór urządzeń mobilnych do finalizowania transakcji udowadnia, że Polacy są otwarci na nowinki technologiczne, a ich wymagania w zakresie szybkich i wygodnych płatności stale rosną. Wysoki poziom zainteresowania nowoczesnymi metodami płatności generuje duże zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania, a ich wdrażanie stanowi kluczowe usprawnienie w każdym serwisie internetowym oferującym sprzedaż produktów i usług. Konsumenci ceniący elastyczność i różnorodność wyboru będą czerpać korzyści i obdarzać zaufaniem najbardziej intuicyjne i bezpieczne rozwiązania płatnicze. Rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie, a indywidualne i praktyczne podejście do procesu transakcji jest tym, czego oczekują kupujący – mówi Magdalena Grablewska, Marketing Manager Przelewy24.

Siła e-zakupów transgranicznych

Widoczny jest też wzrost zainteresowania polskich konsumentów zakupami towarów spoza Polski. Jak mówi Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej: Z raportu wynika, że trend zakupów transgranicznych przez Internet jest już wyraźny. Internauci kupują w sklepach zagranicznych i porównując do lat ubiegłych, robią to coraz chętniej. Za zakupy najczęściej płacą kartą płatniczą. Na tę formę wskazało 31% respondentów. Popularny jest również PayPal oraz Revolut, a już 1/5 badanych posiada rachunek prowadzony w obcych walutach, służący między innymi do transakcji cross-border, podczas gdy nadal w niektórych krajach płaci się za takie zakupy głównie za pobraniem. Wyniki pokazują, że Polacy szukają produktów za granicą. To wyraźny sygnał dla naszego e-commerce, po pierwsze, żeby urozmaicić ofertę, a po drugie – wyjść do konsumenta międzynarodowego.

Nowości w tegorocznym badaniu 

Badanie „Płatności Cyfrowe” co roku uzupełniane jest o nowe pytania, które odpowiadają na aktualne potrzeby rynku oraz – stale pojawiające się – nowe metody płatności. Wśród takich nowych elementów znalazły się płatności Orlen Pay, czyli transakcje dokonywane telefonem na stacjach Orlen, z których korzysta już 15% badanych. Tegoroczna edycja pogłębiła także temat bankowości oraz oceny funkcjonowania tego obszaru. Z uzyskanych odpowiedzi wynika, że już jedna piąta Polaków korzysta z konta walutowego, czyli rachunku prowadzonego w obcych walutach. Warto tez zaznaczyć, że większość badanych ocenia usługi świadczone przez banki dobrze lub bardzo dobrze (55%). Nieco mniejszy entuzjazm konsumentów wzbudza zjawisko tzw. otwartej bankowości, będącej wynikiem dyrektywy PSD2. W tym kontekście 46% badanych zadeklarowało, że woleliby nie udostępniać swojego konta zewnętrznym podmiotom, a zdaniem 52% korzystanie z usług bankowych poprzez platformy nienależące do banku może nie być czymś bardzo użytecznym. Z drugiej strony, 35% nie ma jeszcze zdania w tym temacie, a 13% uznaje, że takie rozwiązania będą użyteczne dla konsumentów. Wyniki badania wskazują, że badani nie do końca są gotowi na otwartą bankowość. Jednak już wkrótce przyjdzie im się z nią zmierzyć. Pierwsze tego typu rozwiązania mogą pojawić się jeszcze w tym roku – Aktualnie zgodę KNF na świadczenie usług AIS (Account Information System) lub PIS (Payment Initiation service) otrzymały cztery banki, dwa podmioty mające status krajowej instytucji płatniczej i jeden podmiot wyłącznie w zakresie usługi AIS. Już to zestawienie wskazuje, że pierwsze rozwiązania zaproponują̨ swoim klientom banki, które będą̨ korzystać z możliwości, jakie daje dyrektywa PSD2. My w Nest Banku również chcemy ten kierunek eksplorować. Nest Bank jako pierwszy bank w Polsce już w sierpniu udostępnił swoim klientom „Agregator finansów” – centrum finansów w bankowości internetowej, pozwalające pobierać dane z innych banków. Korzystając z możliwości, jakie daje PSD2, chcemy ten moduł zautomatyzować. Polscy klienci obawiają̨ się̨ przekazywania danych bankowych do innych podmiotów lub nie mają jeszcze wiedzy w tym zakresie. Z drugiej strony wielu klientów już to robi – chociażby w branży pożyczkowej. Wydaje się̨, że kluczem jest po prostu korzyść. Jeżeli zostanie klientowi zaproponowana wartościowa usługa, przezwycięży to obawy związane z przekazywaniem danych. – mówi Marcin Kusznier, Dyrektor Departament Bankowości Elektronicznej w Nest Bank.

Opinia na temat wycofania gotówki

Pomimo rosnącej popularności nowoczesnych, cyfrowych metod płatności nadal 62% Polaków jest przeciwnych wycofaniu gotówki z obiegu (61% w roku ubiegłym). Głównymi argumentami jakie są wskazywane w tym kontekście są: brak gotowości ze strony naszego kraju oraz zagrożenie wyeliminowania osób w podeszłym wieku, które nie wiedzą, jak płacić bezgotówkowo (po 33% wskazań). 

Po więcej informacji i danych na temat płatności cyfrowych, zapraszamy na stronę Izby Gospodarki Elektronicznej, gdzie znajduje się raport  https://eizba.pl/wp-content/uploads/2019/11/PLATNOSCI_CYFROWE_2019.pdf.

Raport powstał na podstawie badania zrealizowanego przez Mobile Institute metodą CAWI – responsywnych ankiet internetowych. Badanie przeprowadzone zostało w dniach 21.10 – 4.11.2019 roku. Zebrano 2400 odpowiedzi. Dane są reprezentatywne dla internautów w Polce pod względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy Europa stanie się bezgotówkowa w ciągu 10 lat?

Według nowego badania, połowa europejskich przedsiębiorców wierzy, że ich kraj stanie się społeczeństwem bezgotówkowym w ciągu 10 lat. Jak pokazuje Europejski Raport Płatności 2019, który zostanie opublikowany wkrótce przez firmę Intrum – lidera na rynku zarządzania wierzytelnościami, 1/4 właścicieli biznesów w Europie jest przekonana, że gotówka wyjdzie z obiegu w ich krajach w ciągu 5 następnych lat, a kolejne 25 proc., że stanie się to w ciągu 10 lat.

Według wielu przedsiębiorców z całej Europy, dni papierowych banknotów i monet są policzone. 48% spośród 11,856 tych zapytanych przez Intrum twierdzi, że ich kraj stanie się bezgotówkowy w ciągu 10 lat. Jeżeli chodzi o polskich przedsiębiorców, ten odsetek jest niższy i wynosi 22%. 52% tych z Europy jest zdania, że to nie stanie się w najbliższej przyszłości albo w ogóle nie będzie miało miejsca. Przedsiębiorcy zapytani o konsekwencje powstania bezgotówkowego społeczeństwa odpowiedzieli, że obawiają się wzrostu zagrożenia cyberatakami – uważa tak ponad połowa ankietowanych (w Polsce – aż 71%), podczas gdy 1/3 jedna trzecia jest zdania, że to usprawniłoby to procedury związane z płatnościami. Co trzeci przedsiębiorca sądzi także, dzięki cyfrowym płatnościom, zdobędzie informacje o transakcjach, co jest istotne.

Pojawienie się społeczeństwa bezgotówkowego sprawi, że wszystkie transakcje finansowe będą cyfrowe, pojawią się także nowe możliwości kupowania na kredyt. W gospodarce, w której kredyt staje się jeszcze bardziej istotną kwestią, przedsiębiorstwa będą musiały wiedzieć, kto z ich klientów posiada zdolność kredytową, by uniknąć utraty przychodów. Od konsumentów również będzie to wymagać ostrożności w obszarze ich indywidualnej zdolności do zapłaty – mówi Mikael Ericson, CEO Intrum.

Grecja jest krajem, w którym większość przedsiębiorstw uważa, że społeczeństwo bezgotówkowe będzie mieć miejsce w ciągu dziesięciu lat – jest o tym przekonanych 2 na 3 przedsiębiorców. W kilku krajach, np. w Irlandii, Rumunii, Szwecji i Włoszech 6 na 10 przedsiębiorców jest zadania, że to się stanie wkrótce. Ale w innych państwach, w Czechach, Słowacji, na Węgrzech, w Polsce, Estonii i na Litwie, co najmniej 2 na 3 badanych uważa, że ich kraj w najbliższej przyszłości nie stanie się gotówkowy albo w ogóle nie będzie mieć to miejsca. Serbia jest krajem, w którym niewielu przedsiębiorców – 18% – jest przekonana, że ich kraj zmieni się w społeczeństwo bezgotówkowe w ciągu dziesięciu lat.

O Europejskim Raporcie Płatności 2019

Europejski Raport Płatności 2019 bazuje na badaniu przeprowadzonym w 29 europejskich krajach w dniach od 31 stycznia do 5 kwietnia 2019 r. Raport zawiera dane zebrane przez Intrum od 11,856 przedsiębiorców z całej Europy, by zdobyć wiedzę na temat zachowań płatniczych i kondycji finansowej europejskich przedsiębiorstw. Badanie zostało przeprowadzone wśród osób, które określiły się jako prezesi, dyrektorzy zarządzający, szefowi działów finansowych, itp.

Pełny raport będzie dostępny 11 czerwca na stronie www.intrum.pl/epr2019

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Shopify w Polsce dzięki PeP Online. W największej platformie ecommerce na świecie przyjmiesz już polskie płatności

Polskie ePłatności Online (dawniej: PayLane), jeden z największych polskich dostawców usług płatności bezgotówkowych, ogłosił właśnie jako pierwszy w Polsce zakończenie procesu integracji z Shopify – wiodącą na świecie wielokanałową platformą ecommerce.

Technologia udostępniana przez Shopify wspiera sklepy internetowe na całym świecie na wszystkich etapach rozwoju sklepów online: od projektowania designu, poprzez budowanie bazy produktowej, wprowadzanie indywidualnych ustawień, po udostępnienie różnych kanałów sprzedaży i ich obsługę. Dzięki integracji z PeP Online, klienci Shopify w Polsce otrzymają możliwość udostępnienia swoim klientom wszystkich popularnych na naszym rynku metod płatności, w tym też rosnącego w popularność i pożądanego przez konsumentów Apple Pay.

Polski sektor ecommerce rozwija się dynamicznie. Wynika to głównie z ciągle rosnącej liczby internautów w Polsce, trendów w zakresie stosowania przez sektor e-commerce rozwiązań programmatic, rozwoju mcommerce i kanałów omnichanel. Według raportu „E-commerce 2018” opublikowanego przez Interaktywnie.com, rynek sprzedaży online będzie warty 70 miliardów złotych do 2020. Chęć partycypacji w choćby kawałku e- commercowego tortu jest bardzo kusząca.

Sukces projektów e-commerce nie jest dedykowany wyłącznie dużym markom i dużym merchantom. Polscy właściciele biznesów online’owych są ambitni i wiedzą, że o powodzeniu w tym sektorze decyduje często świetna technologia stojąca za sklepem internetowym i intuicyjna obsługa klienta. Wiedzą jak ważne jest zasilenie sklepu internetowego w sprawdzone rozwiązania technologiczne, w tym oczywiście w świetne rozwiązania do płatności, czy obsługę 24/7, która wesprze klienta na dowolnym poziomie procesu zakupowego. Zapewnienie różnorodnych, popularnych metod płatności internetowych pomaga zwielokrotnić zyski w krótkim czasie. Jest to ułatwienie dla klienta końcowego – dodaje Karol Zielinski, Polskie ePłatności Online Dlatego też spodziewamy się, że Shopify zintegrowane z naszymi rozwiązaniami rozliczeń transakcji online zyska szybko zainteresowanie polskich właścicieli lub pomysłodawców nowych inicjatyw e-commerce na naszym rynku.

Polskie ePłatności Online to marka powstała po przejęciu PayLane przez Polskie ePłatności. Ludzie tworzący PeP Online posiadają wieloletnie doświadczenie w dostarczaniu rozwiązań rozliczeń bezgotówkowych dla globalnego rynku SaaS i e-

commerce. Integracja rozwiązań Polskich ePłatności z Shopify wytycza nowe drogi rozwoju dla rynku e-commerce i m-commerce w Polsce. Dzięki temu klienci obu firm otrzymają różnorodną i spójną ofertę do prowadzenia swoich biznesów.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Lagardere wprowadza WeChat Pay i Alipay na polski rynek

Lagardere Duty Free jako pierwsza firma w Polsce wprowadza płatności mobilne za pomocą WeChat Pay i Alipay. Dedykowane są turystom z Azji, gdzie adaptacja nowych technologii odbywa się w błyskawicznym tempie. Płatności mobilne niewątpliwie zdobyły ich serca (i portfele).

WeChat Pay to jeden z największych komunikatorów internetowych na świecie stworzony w 2011r. Pełni także funkcję quasi-portalu społecznościowego. Alipay natomiast niezaprzeczalnie wiedzie prym na światowym rynku transakcji online. Aplikacja współpracuje z ponad 65 instytucjami finansowymi, mi.in. Visa czy MasterCard. 

Obie aplikacje WeChat Pay i Aplipay są uznawane za „SuperApps”, w których Chińczycy mogą zrobić wszystko — od płacenia rachunków, rezerwowania biletów do kina, umawiania się na randki, na płaceniu za zakupy kończąc. Tym samym wykorzystujemy „naturalne środowisko” użytkowników do realizacji szybkich transakcji – komentuje Paweł Opałko, Dyrektor IT w Lagardere Duty Free.

Według danych z iResearch WeChat obecnie posiada ok. 40 procent rynku chińskiego, a Alipay ponad 54 proc. Dynamika, z jaką rośnie liczba klientów, udowadnia, że płatności mobilne stanowią przyszłość. Lotniska są miejscem, gdzie wszyscy się śpieszą, nikt nie ma ochoty stać w kolejkach, stresując się, że nie zdąży na samolot. Każda zaoszczędzona sekunda, którą tracimy na szukanie portfela, jest na wagę złota. Płacenie zbliżeniowe bądź przez aplikację za pomocą telefonu, znacznie usprawnia ten proces zarówno z perspektywy klienta, jak i sklepu – dodaje Paweł Opałko.

W ubiegłym roku Polskę odwiedziła rekordowa liczba osób z Państw Środka – ponad 130 tys. Lotniska to pierwszy punkt styku turystów z naszym krajem, to miejsce, które niejako reprezentuje Polskę. W tej chwili nadal nie ma firmy, która jest w stanie zaoferować tego typu formy płatności. Jako Lagardere, jesteśmy pierwsi i na ten moment jedyni. Oferujemy tę usługę w naszych sklepach na lotniskach w Warszawie, Krakowie oraz w  Gdańsku – komentuje Paweł Opałko.

– Śledzimy trendy i wykorzystujemy nowoczesne technologie, aby zagwarantować naszym klientom najwyższy standard obsługi. Z naszych analiz wynika, że mamy coraz więcej klientów z Azji, gdzie gotówka i karta nie są preferowanym środkiem płatniczym. Dlatego też wprowadziliśmy rozwiązanie dostosowane do potrzeb tej grupy podróżnych. Wpisuje się to także w obecne trendy rynkowe, gdzie nowe formy płatności wypierają gotówkę i karty. Najchętniej z tego typu rozwiązań korzystają najmłodsze pokolenia choć nie tylko. – tak wprowadzenie płatności mobilnych na nasz rynek motywuje Dyrektor IT Lagardere.

Tak duże przedsięwzięcie napotkało na swej drodze również wyzwania. Głównie w kontekście nawiązania współpracy z firmami gotowymi na obsługę tego typu płatności.

– Musieliśmy znaleźć kompetentnego partnera biznesowego. Udało nam się nawiązać współpracę z fintechem z Hongkongu – firmą Cancan – która odpowiada za przepływ płatności do Alipay i WeChat Pay. Z kolei firma Jantar z Bielska-Białej jest odpowiedzialna za integrację z naszym systemem kasowym. Oczywiście musieliśmy również zadbać o bezpieczeństwo realizacji transakcji zgodnych ze standardami obowiązującymi w UE. W tym zakresie wspiera nas firma Worldfirst z Wielkiej Brytanii. Dodatkowo dużym wyzwaniem były różnice czasowe, które utrudniały komunikację. Finalnie wszystko poszło po naszej myśli.  – tak Paweł Opałko opisuje kulisy wprowadzenia aplikacji.

Wprowadzanie aplikacji wpisuje się w trend „smart shoppingu”. Pozwala to na dotarcie do odbiorców w sposób geo-targetowany. Jeżeli klient jest w pobliżu sklepu z sieci Aelia Duty Free, może otrzymać oferty promocyjne wraz ze wskazówkami dojazdu. – W tym kierunku zmierza cały retail. W niedalekiej przyszłości zakupy będą odbywały się w formie bezgotówkowej – dodaje Paweł Opałko.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Raport NetB@nk Q3/2018: 17 mln aktywnych klientów w kanałach elektronicznych banków

W trzecim kwartale 2018 r. liczba aktywnych użytkowników bankowości elektronicznej wśród klientów indywidualnych przekroczyła 17 mln. Blisko połowa z nich (46%) korzysta także z aplikacji mobilnych na telefon lub tablet. W stosunku do poprzedniego kwartału, wzrost liczby aktywnych użytkowników w segmencie bankowości mobilnej wyniósł blisko 9%. Rośnie skala operacji bezgotówkowych.

W III kwartale 2018 r. liczba rachunków klientów indywidualnych mających możliwość korzystania z bankowości elektronicznej wyniosła 37,26 mln, z czego 46% (17,31 mln) co najmniej raz w miesiącu loguje się do swojego konta przez internet. W sotsunku do poprzedniego kwartału zaobserwoano wzrost w obu kategoriach o odpowiednio 2,16% i 3,06%, natomiast w odniesieniu do analogicznego okresu ubiegłego roku zmiana wyniosła 6,37% oraz 10,16%.

„Nowoczesne technologie w coraz większym sotpniu definiują polską bankowość, uważaną za jedną z najnowocześniejszych na świecie. Zdecydowana większość nowych klientów banków, którzy rozpoczęli korzystanie z usług w ciągu minionych 12 miesiecy to osoby, które od początku aktywnie korzystają z bankowości internetowej i którym trudno już wyobrazić sobie korzystanie z usług banków w tradycyjnej formie. Wśród wszystkich klientów indywidualnych, z BI aktywnie korzysta już 46%. W przypadku klientów, którzy podjęli współpracę z bankiem w ciągu ostatniego roku, współczynnik ten wzrasta do ok. 70%” – komentuje Włodzimierz Kiciński, Wiceprezes ZBP.

Również blisko połowa (46%) aktywnych klientów bankowości internetowej to także użytkownicy aplikacji mobilnych. Na koniec III kwartału 2018 r. było ich niespełna 7,9 mln. W porównaniu do poprzendiego kwartału liczba użytkowników wzrosła o niecałe 9%, a od początku roku – o 25%. Tym samym, kwartalna dynamika wzrostu liczby aktywnych użytkowników bankowości mobilnej znacząco przewyższa tempo przyrostu użytkowników bankowości internetowej, co nie powinno dziwićz uwagi na dużą różnicę dotychczasowym stopinu nasycenia i  potencjale rozwoju obu segmentów.

Klienci sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw posiadający rachunki bankowe z dostępem do bankowości elektronicznej posiadali łącznie 2,37 mln kont w bankach. Blisko 62% (1,46 mln) z nich stanowili aktywni klienci, którzy każdego miesiąca korzystali z elektronicznego dostępu do swojego rachunku. W stosunku do II kwartału liczby te zmieniły się tylko nieznacznie, odpowiendio o 0,92% i 0,43%.

W przypadku systemu Elixir Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A., w którym realizowanych jest najwięcej przelewów, zanotowano niewielki spadek liczby rozliczonych komunikatów, przy czym ich łączna wartość wzrosła do poziomu 1 312 mld zł. W lipiecu  i wrześniu zrealizowanych zostało natomiast blisko 8 milionów sztuk komunikatów w systemie Euro Elixir. Jest to stosunkowo wysoki wzrost względem poprzedniego kwartału, w którym rozliczonych zostało o 750 tys. mniej przelewów.

Bardzo wysokoą dynamikę wzrostu notuje natomiast system przelewów natychmiastowych Express Elixir, gdzie w ciągu minionych 12 miesięcy zaobserwowano blisko 3-krotny wzrost liczby operacji i 80% wzrost ich wartości.

Pełna treść raportu: Raport Netbank_Q3

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nie wróć po urlopie z pustym portfelem – cała prawda o płatnościach za granicą

Jak zadbać o to, by zagraniczne wakacje nie sprawiły, że nasz portfel zacznie „świecić pustkami”? Czy jesteśmy świadomi wszystkich kosztów, jakie będziemy musieli ponieść, dokonując transakcji kartami płatniczymi? Czy rzeczywiście połączenia w całej Unii Europejskiej będą tak tanie, jak w Polsce? Na te pytania warto odpowiedzieć, zwłaszcza w połowie sezonu wakacyjnego… Czy przy opłaceniu najbliższych rachunków np. za telefon, spotka nas niemiła niespodzianka?

Od początku roku trwała dyskusja na temat zmiany cen roamingu w wielu krajach Wspólnoty. 15 czerwca słowo stało się ciałem i Unia Europejska wdrożyła nowe zasady dotyczące opłat roamingowych w 28 krajach. Od teraz panować ma zasada roam like at home. Ale czy na pewno?

 

Nie do końca darmowe dzwonienie

 

Bez dogłębnej znajomości tematu roamingu, możemy mocno się rozczarować, odbierając rachunek za telefon po powrocie z wakacji. Osoby, które od końca czerwca korzystały z telefonu za granicą powinny zapłacić mniej niż dotychczas. W teorii. Ponieważ to zwykle na początku lub na końcu miesiąca większość z nas dostaje wypłatę, a wydawanie pieniędzy rozpoczynamy od opłacenia rachunków, wiele osób może czekać niemiła niespodzianka. – Ceny użytkowania telefonu za granicą faktycznie spadły, ale z pewnością nie zniknęły w ogóle. Zmieniła się po prostu zasada, co do korzystania z roamingu, za który teraz nie będą pobierane przez operatorów dodatkowe opłaty. Należy zwrócić uwagę na kwestię transferu danych. Z uwagi na różne ceny za 1MB danych obowiązujące w poszczególnych krajach, operatorzy wprowadzili limity ograniczające ilość transferu do wykorzystania na terenie UE. Dla przykładu posiadacze ofert no-limit za granicą mają do dyspozycji zaledwie kilka gigabajtów danych. Dlatego przed wyjazdem warto sprawdzić jak intensywnie możemy pozwolić sobie na korzystanie z dostępu do Internetu pytając operatora o przysługujący nam limit transferu –  mówi Robert Matyszewski, wiceprezes informatycznej firmy SoftwareHut.

 

Dobre widoki na przyszłość

 

Wdrażanie i stabilizowanie się cen może jeszcze trochę potrwać, ale już teraz marki telekomunikacyjne oferują swoim klientom dogodne dla obu stron rozwiązania. Sezon urlopowy trwa, a wg badań, w tym roku na wyjazd zagraniczny wybiera się aż 4,2 mln Polaków[1] – tę ogromną grupę z pewnością będzie interesowała kwestia cen za połączenia międzynarodowe. Połączenia przychodzące są wolne od opłat, a wychodzące nalicza się według podstawowego cennika krajowego. Promocje i pakiety SMS oraz transmisji danych nadal nie obowiązują jednak poza granicami Polski. Ma to znaczenie nie tylko dla osób prywatnych, ale także dla polskich firm. – Moja firma outsourcuje pracowników do wielu krajów, w których mamy nasze zagraniczne oddziały np. do Anglii, Danii, Niemiec, Szwajcarii czy Szwecji, dlatego łączność telefoniczna jest dla nas szczególnie ważna. Idealnie byłoby, gdyby usługi telekomunikacyjne były w innych krajach tak samo tanie, jak u nas, ale na razie cieszmy się z tego, co mamy – dodaje Matyszewski.

 

Karta karcie nie równa

 

Problem finansowy możemy napotkać także przy płaceniu za usługi. Wielu z nas na co dzień posługuje się kartą płatniczą i nie chce rezygnować z tego zwyczaju na wyjazdach zagranicznych. Mamy do wyboru płacenie kartą złotową lub walutową. Wielu z nas intuicyjnie wybiera tę pierwszą opcję, sądząc, że płacąc zagranicą w złotówkach, lepiej będzie kontrolować wydatki. Warto jednak pamiętać, że nawet jeśli bank nie pobiera od nas prowizji za transakcje, to płatne może się okazać samo przewalutowanie. Aby uniknąć tego typu niespodzianek, lepiej jednak wyrobić sobie przed wyjazdem kartę walutową. To idealne rozwiązanie dla osób, które podróżują częściej, niż tylko na wakacje. Pracownicy SoftwareHut często odwiedzają zagranicznych klientów i wtedy najważniejsze są kwestie biznesowe, dlatego nie wyobrażam sobie, żeby pracownik tracił czas na szukanie bankomatu czy nerwowe przeliczanie złotówek na np. funty. Konto walutowe jest w przypadku osób często podróżujących służbowo idealnym rozwiązaniem – mówi wiceprezes białostockiej firmy IT. Warto jednak pamiętać, że prowadzenie rachunku walutowego często jest znacznie droższe i obłożone wieloma opłatami dodatkowymi, np. za każdorazowe użycie karty. Przed wyjazdem dobrze jest więc przeliczyć, która  opcja będzie dla nas korzystniejsza.

Wyjazdy wakacyjne mają być czasem relaksu i ładowania baterii na resztę pracowitego roku. Te służbowe mają z kolei służyć interesom. Z tego powodu dobrze jest wcześniej zadbać o to, aby kwestie finansowe nie zaskoczyły nas i nie popsuły planów wyjazdowych.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF