E-pieniądze? Zawsze przy sobie! [RAPORT]

Płatności bezgotówkowe w 2020

nformacja o nowoczesnych rozwiązaniach płatniczych, na podstawie raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Płatności cyfrowe 2020”, opracowanego przez serwis GoMobi.pl, na podstawie wyników badania zrealizowanego przez Mobile Institute. Partnerami merytorycznymi raportu są Przelewy24 i Visa.

Gotówka jest passe, nie to co smart watch

Rok 2020 jest zdecydowanie rokiem płatności elektronicznych. Niewątpliwy wpływ na tendencję do ograniczania transakcji gotówkowych miała (i nadal ma) pandemia COVID-19. Drugim czynnikiem, choć już nie będącym wyłącznie efektem pandemii jest zainteresowanie zakupami online, które sukcesywnie wzrasta z każdym rokiem ze względu na wygodę zakupów, oszczędność czasu i bezpieczeństwo, a także szeroki asortyment produktów, dostępnych już często tylko online. W tym kontekście – podczas e-zakupów – konsumenci wykorzystują już z powodzeniem od kilku lat, takie metody płatności jak szybkie przelewy, płatności kartowe i mobilne.

Coraz śmielej wkraczają już jednak i zastępują polskie portfele – zupełnie nowe i coraz to ciekawsze metody płatności – do wykorzystania zarówno online, jak i offline, czyli w sklepach stacjonarnych. Polacy uzbrajają się chociażby w urządzenia tzw. ubieralne z możliwością dokonywania płatności. O kolejne 2 p.p. – tj. z 12% w 2019 roku do 14% w roku 2020 – wzrósł odsetek internautów dokonujących transakcji za pomocą smart zegarków, np. Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay czy Fitbit Pay. W przypadku młodych osób, w wieku 25-34 lat ten odsetek wynosi już 24%.

Wygoda i bezpieczeństwo to czynniki, które mają niewątpliwy wpływ na popularność nowych metod płatności oraz urządzeń za pomocą których są one dokonywane. Wearables to coraz częściej nie tylko modny gadżet, ale solidna alternatywa dla portfela, zwłaszcza w segmencie młodszych konsumentów. Nie będzie nadużyciem stwierdzenie, że ewolucja preferencji w obrębie płatności, to nie tylko chwilowa zmiana, związana z ograniczeniami wynikającymi z pandemii, ale zapowiedź trendu, który na stałe wpisze się w zakupową codzienność.

Jacek Kinecki, CCO serwisu Przelewy24

Podniesienie, wysiłkiem całego ekosystemu płatniczego, limitów transakcji, które nie wymagają podawania kodu PIN, ułatwiło płatność, także przy pomocy smartfonów i smartwatchy. W Polsce, gdzie wszystkie terminale obsługują transakcje zbliżeniowe zmiana ta padła na podatny grunt. Nasze społeczeństwo w ciągu ostatnich kilku lat przeszło znaczące zmiany, jeśli chodzi o udział transakcji zbliżeniowych, a średnią europejską znacznie przekroczyliśmy jeszcze przed pandemią. To istotne, ponieważ transakcje zbliżeniowe wspierają zachowanie dystansu społecznego, tak obecnie istotnego. Dlatego Visa cały czas pracuje, wraz z partnerami z całego ekosystemu płatniczego, by wspierać zarówno konsumentów jak i sprzedawców, tak by mogli oni płacić i przyjmować opłaty w najbardziej wygodny i dogodny dla siebie sposób. Mam na myśli zarówno wykorzystanie płatności mobilnych, przy wykorzystaniu smartfonów i smartwatchy, jak i takie rozwiązania jak Tap to Phone, czy nawet wykorzystanie portfeli walut cyfrowych.

Katarzyna Zubrzycka, dyrektor ds. relacji z detalistami i agentami rozliczeniowymi w Europie Środkowo-Wschodniej w Visa

Płatności cyfrowe 2020 raport
Źródło: Izba Gospodarki Elektronicznej

Płatności na stacjach, w sklepach i na drogach

Coraz więcej polskich internautów deklaruje także, że korzystają z płatności Orlen Pay, czyli płacą telefonem na stacjach benzynowych tej sieci. Ponownie, jest to raczej domeną młodszych osób – ponad jedna czwarta wskazań w przypadku Polaków w wieku 25-34 lata. Podobne udogodnienie oferowane jest także na stacjach Carrefour za pośrednictwem płatności Tank&Go. Korzysta z niego 19% przebadanych konsumentów.16% deklaruje wykorzystanie płatności Żappka Pay, czyli dokonuje ich za pośrednictwem aplikacji mobilnej sklepu, a już niemal jedna piąta wykorzystuje do transakcji płatniczych aplikację mobilną Lidl Pay.

Widać wyraźnie, że coraz więcej sklepów oferuje swoim klientom to wygodne i szybkie rozwiązanie i jest to ruch w dobrym kierunku. Jak pokazują wyniki badania, korzystanie z aplikacji mobilnych dotyczy także polskich kierowców – już 21% internautów użytkuje płatności AutoPay, czyli płaci za przejazdy autostradami z poziomu aplikacji.

Datkomaty i ofiaromaty

Nowością w tegorocznej edycji raportu „Płatności Cyfrowe” były pytania dotyczące korzystania z datkomatów oraz ofiaromatów. Są to urządzenia, które są instalowane np. w kościele, a za których pośrednictwem można złożyć datek na działalność Caritas bądź złożyć ofiarę na Kościół. Płatności dokonuje się elektronicznie i bezdotykowo. Z takiego rozwiązania korzystało już 12% polskich internautów. Zapytaliśmy badanych także o ich stosunek do takich urządzeń. Dane pokazują, że niemal połowa, bo 48% z nich, jest jednak przeciwnych funkcjonowaniu takich rozwiązań w miejscach kultu religijnego. Dokładnie jedna trzecia internautów nie potrafi określić swojego stanowiska wobec takich nowości, a, prawie jedna piąta (19%) je popiera. W szczególności istnienie datkomatów i ofiaromatów popierają osoby 25-44 lata.

 

POBIERZ PEŁNY RAPORT PŁATNOŚCI CYFROWE 2020 

 

Raport powstał na podstawie badania zrealizowanego przez Mobile Institute metodą CAWI – responsywnych ankiet internetowych. Badanie przeprowadzone zostało w dniach 6.11 – 12.11.2020. Zebrano 2413 odpowiedzi. Dane są reprezentatywne dla internautów w Polce pod względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.


Źródło: Informacja prasowa Izby Gospodarki Elektronicznej

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

WhatsApp uruchamia usługę płatności w Brazylii

WhatsApp

Facebook kontynuuje plany ekspansji na rynkach wschodzących i wprowadzenia e-commerce na swoich platformach - uruchamia usługę płatności cyfrowych opartą na WhatsApp dla 120 milionów brazylijskich użytkowników komunikatora. Usługa umożliwia wysyłanie pieniędzy i robienie zakupów z poziomu czatu. Brazylijczycy mogą podłączyć do płatności karty debetowe i kredytowe Visa oraz Mastercard z Banco do Brasil, Nubank i Sicredi. Płatności są procesowane przez Cielo.

Brazylia jest jednym z czterech krajów, na których skupia się Zuckerberg, właściciel WhatsApp. Kolejne to Meksyk, Indonezja i Indie. Jednak w Indiach ponad dwuletnie starania WhatsApp o uruchomienie usługi są nadal wstrzymywane przez organy regulacyjne, w tym przez Bank Centralny.

Płatności za pośrednictwem WhatsApp są już udostępnione mieszkańcom całej Brazylii i nie możemy się doczekać, aby zaoferować usługę wszystkim w miarę naszego rozwoju, można przeczytać w oficjalnych komunikatach WhatsApp.

Wysyłanie i odbieranie pieniędzy jest tak proste, jak udostępnianie zdjęć

Płatności w komunikatorze są początkiem dużych zmian na rynku płatności, które będą się pojawiać nie tylko ze strony takich gigantów jak Facebook. Łatwość przesyłania pieniędzy (P2P) do swoich kontaktów bez wychodzenia z czatu czy dokonywanie płatności za zakupione produkty na zintegrowanych marketplacach są kolejnym krokiem centralizacji i maksymalnego ułatwienia płatności. Aby autoryzować taką transakcję, użytkownik wprowadza tylko sześciocyfrowy kod PIN lub używa odcisku palca.

Paweł Działak, CEO Tpay

Facebook uruchomił już podobną usługę – Facebook Pay na swojej głównej platformie i w aplikacji Messenger. W zeszłym miesiącu otworzył marektplace Facebook, aby umożliwić sprzedawcom tworzenie cyfrowych witryn sklepowych również na Instagramie. Według analityków Deutsche Bank ta funkcja może wygenerować przychód w wysokości ok 30 miliardów USD rocznie.

WhatsApp dodał, że ułatwi użytkownikom darmowe płatności peer-to-peer oraz że system zintegruje się z Facebook Pay, aby informacje o karcie użytkowników były zapisywane w obu usługach. Małe firmy będą musiały uiścić opłatę w wysokości 3,99 proc. od transakcji.

10 milionów mikro- i małych przedsiębiorstw są rytmem serca brazylijskich społeczności. Do tej pory klienci wysyłali pytania do firm, korzystając z komunikatora, tak aby od razu otrzymać odpowiedzi. Teraz oprócz możliwości przeglądania katalogu produktów danego sklepu, klienci będą mogli również wysyłać szybkie płatności, dodaje WhatsApp na swoim blogu.

Ekspansja w kolejnych krajach jest już na wyciągnięcie ręki. W kwietniu Facebook ogłosił, że zainwestuje 5,7 mld USD za 10 proc. udziałów indyjskiej grupy telekomunikacyjnej Reliance Jio. Według przekazanych informacji obie firmy skoncentrują się na współpracy z JioMart – założyciela nowo uruchomionej platformy e-commerce Jio.

W Indonezji Facebook w ubiegłym miesiącu zainwestował nieujawnioną kwotę w Gojek, największego jednorożca w Indonezji – zajmującego się płatnościami cyfrowymi GoPay.


Źródło: Informacja prasowa Tpay

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Mastercard uruchamia program Fintech Express, który pomoże europejskim startupom w szybkim wejściu na rynek i rozwoju biznesu

mastercard

Mastercard uruchomił w Europie, w tym w Polsce, nowy program Fintech Express, który pomoże startupom z branży fintech skutecznie wejść na rynek i dynamicznie się rozwijać. Uczestnicy programu będą mogli efektywniej tworzyć innowacyjne rozwiązania napędzające cyfrową gospodarkę oraz skutecznie korzystać z wiedzy, doświadczenia, technologii i sieci kontaktów Mastercard.

  • Fintech Express wspiera innowatorów w dziedzinie płatności cyfrowych, ułatwiając im współpracę z Mastercard i rozległą siecią partnerów firmy, w celu wprowadzenia nowych produktów na rynek
  • Uczestnicy programu Mastercard mogą skrócić do kilku dni proces tworzenia produktów i rozwiązań, począwszy od koncepcji po rynkowe wdrożenie

Program Fintech Express pomoże młodym firmom z branży płatniczej w szybkim starcie i efektywnym rozwijaniu działalności w sposób dostosowany do ich indywidualnych potrzeb, poprzez:

  • Dostęp – uproszczony proces wejścia do programu ułatwia uzyskanie licencji Mastercard oraz dostęp do globalnej sieci partnerów firmy;
  • Współpracę – uczestnik programu może nawiązać współpracę z partnerami technologicznymi oraz uzyskać dostęp do wszystkich korzyści oferowanych przez Mastercard;
  • Komunikację – w ciągu kilku dni uczestnik programu może nawiązać relację z jego partnerami i uruchomić swój biznes.

Program wspiera szczególnie innowatorów w dziedzinie płatności cyfrowych, ułatwiając im współpracę z Mastercard oraz innymi partnerami, w celu wprowadzenia na rynek nowych produktów. Został on zaprojektowany z myślą o firmach fintech planujących dodanie rozwiązań płatniczych do swojego portfela produktów, startupach technologicznych pragnących rozszerzyć swoje usługi na nowy segment, a także ambitnych przedsiębiorstwach o ugruntowanej pozycji na rynku, które szukają nowych partnerów w celu wdrażania innowacyjnych rozwiązań. Przystąpienie do programu upraszcza wprowadzanie na rynek rozwiązań płatniczych i skraca cały proces z kilku miesięcy do kilku dni¹. Partnerzy Fintech Express będą mogli również czerpać korzyści płynące z uzyskania statusu kwalifikowanego partnera programu Mastercard Engage.

W ostatnich latach europejskie startupy stały się siłą napędową cyfryzacji globalnej gospodarki. Imponujący rozwój nowych technologii zmienił wiele dziedzin naszego życia – wystarczy wspomnieć o płatnościach mobilnych, usługach finansowania czy e-commerce. W każdym z tych obszarów fintechy stały się istotnym elementem nowoczesnej infrastruktury płatniczej. Mastercard ma już mocną pozycję jako partner pierwszego wyboru dla fintechów z całej Europy. Uruchomiony właśnie program to kolejny krok, który ułatwi im realizację ich ambitnych celów – szybko i na dużą skalę.

Mark Barnett, prezes Mastercard Europe

Jednym z pierwszych podmiotów, który dołączył do nowego programu Fintech Express jest Railsbank, globalna platforma Banking-as-a-Service.

Odkąd w 2017 r. Railsbank dołączył do naszego wielokrotnie nagradzanego programu Mastercard Start Path, wspólnie wspieramy cyfrową gospodarkę, pomagając fintechom w szybkim i łatwym wprowadzaniu na rynek nowych technologii.

Mark Barnett, prezes Mastercard Europe

Program Fintech Express jest częścią kompleksowej platformy Mastercard Accelerate, która zapewnia startupom i wschodzącym markom wsparcie oraz pomoc na każdym etapie wzrostu i transformacji, od wejścia na rynek po globalną ekspansję. Platforma ta obejmuje cztery główne programy: Fintech Express, Start Path, Engage i Developers.

Obowiązujące w Europie regulacje dotyczące otwartej bankowości sprzyjają powstawaniu nowych modeli funkcjonowania fintechów w całym regionie².

Otwarta bankowość umożliwia tradycyjnym graczom współpracę z fintechami, dzięki czemu wspólnie mogą dostarczać konsumentom innowacyjne usługi finansowe, zapewniając im wygodę i bezpieczeństwo.

Mark Barnett, prezes Mastercard Europe

Mając to na uwadze, Mastercard niedawno wprowadził na rynek nowy pakiet rozwiązań dla otwartej bankowości (Open Banking Solutions™), który był pilotowany w Polsce i Wlk. Brytanii. W całej Europie zwiększy on różnorodność usług finansowych, które konsumenci będą mieli do dyspozycji.

¹Czas ten może być zróżnicowany w zależności od konkretnego zastosowania
²https://www.cbinsights.com/research/report/fintech-trends-q4-2019/


Źródło: Informacja prasowa Mastercard

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pokolenia X i Y ruszają na zakupy do sklepów przyszłości

Już nikogo nie dziwi widok 60-70-letniej kobiety, czytającej e-book podczas podróży pociągiem albo mężczyzna w podobnym wieku, który przy pomocy aplikacji płaci za parking lub zakupy w sklepie z garniturami. „Średniolatkowie” oraz seniorzy są świadomi własnych potrzeb i jednocześnie podążają za nowinkami technologicznymi. Jak pokazują wyniki badania „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku”, przeprowadzonego przez Comarch i Kantar TNS przedstawiciele pokolenia X i Y zdają sobie sprawę, że digitalizacja w sklepach jest kluczowa.

Podobnie jak millenialsi oczekują wprowadzenia usług cyfrowych oraz płatności mobilnych. Co więcej, są bardziej przekonani niż 20-30-latkowie, że w 2030 roku będzie zdecydowanie mniej sklepów stacjonarnych niż obecnie, a tradycyjni sprzedawcy zostaną zastąpieni osobistymi doradcami wirtualnymi.

Badanie na temat aktualnych i przyszłych zachowań konsumenckich oraz ich oczekiwań zostało przeprowadzone w sześciu krajach europejskich: Holandii, Niemczech, Polsce, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech. Przebadanych zostało ponad 3 tys. osób w wieku od 18 do 65 lat.

Sensoryczny doradca handlowy

Wizja botów i wirtualnych asystentów w sklepach staje się coraz bardziej realna. Potwierdzają to wyniki raportu „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku”. 61 proc. badanych uważa, że w ciągu najbliższych 13 lat asystenci sprzedaży zostaną zastąpieni przez osobistych doradców cyfrowych. Najmocniej są o tym przekonani przedstawiciele grupy wiekowej od 55 do 65 lat. 62 proc. „średniolatków” uważa, że zamiast tradycyjnych sprzedawców, z czasem w sklepach będą nam pomagać boty. Podobnego zdania jest tylko 57 proc. ankietowanych millenialsów w wieku 18-24 lata oraz 61 proc. z grup wiekowych 25-34, 35-44 oraz 45-54.

Już nie będzie warzywniaka przed blokiem…

Autorzy badania zapytali się również uczestników ankiety, czy sklepy stacjonarne zaczną znikać z rynku. 77 proc. wszystkich ankietowanych odpowiedziało twierdząco. Powyżej ogólnej europejskiej są klienci od 35 roku wzwyż. Najliczniej wierzą w takie zjawisko rynkowe ankietowani w wieku 45-54 lat – 79 proc. twierdzi, że w przyszłości będzie zdecydowanie mniej sklepów stacjonarnych niż obecnie. Takiej samej odpowiedzi udzieliło 78 proc. badanych, urodzonych między 1972 a 1981 rokiem oraz między 1951 a 1961. Poniżej średniej uplasowali się millenialsi: 76 proc. z grupy wiekowej 25-34 lata oraz 72 proc. z grupy 18-24 lata uważa, że tradycyjny kanał zakupów odchodzi do lamusa.

– Wyniki są zaskakujące, albowiem to ludzie wychowani w czasach, kiedy wszystkie towary i usługi można było nabyć w tradycyjnych punktach, uważają, że już niedługo takich miejsc będzie coraz mniej. Po części jest to efekt zbyt małej ilości wolnego czasu. Dzisiejsi 30,40,50-latkowie dużo casu spędzają w pracy, do tego dochodzą obowiązki domowe i dlatego coraz częściej decydują się na zakupy w sieci oraz korzystają z usług świadczonych przez internet. Z kolei młodzi ludzie stawiają mocny akcent na własne potrzeby oraz indywidualizm. Dlatego poszukują oryginalnych sklepów, często z autorska kolekcją projektanta mody. A takie kolekcje są głównie dostępne w sklepach stacjonarnych – zauważa Piotr Budzinowski, dyrektor Departamentu Product Management, Comarch ERP.

Digitalizacja dźwignią handlu

Wszystkie przebadane grupy wiekowe są zgodne co do faktu, że większość sklepów będzie zapewniać klientom usługi cyfrowe. 87 proc. ankietowanych spośród sześciu europejskich krajów uważa, że większość sklepów zostanie zdigitalizowanych. Najliczniejsze grono  zwolenników cyfryzacji stanowią ankietowani z przedziału 35-44 lata. 89 proc. z nich uważa, że w większości sklepów będziemy mogli skorzystać z systemów informatycznych oraz urządzeń elektronicznych. Pozostałe grupy wiekowe nie odstają zbytnio od średniej i podobnego zdania jest 88 proc. w przedziale wiekowym 18-24 oraz 86 proc. w wieku 18-24 i 55-65. Najmniej przekonani do digitalizacji są konsumenci w wieku 45-54 lata.

Koniec z kolejkami do kas

Kolejnym tematem badania była przyszłość płatności elektronicznych i mobilnych. Zdaniem 86 proc. ankietowanych znikną tradycyjne kasy i zostaną zastąpione przez urządzenia mobilne. Powyżej średniej są tylko konsumenci w wieku 35-44 (88 proc), natomiast poglądy reszty grup wiekowych odzwierciedlają medianę europejską.

– Najmniej liczną grupą zwolenników elektronicznych płatności są millenialsi, pomimo iż jest ich aż 84%. Może dlatego, że nie mają złych wspomnień o ciągnących się kilometrami kolejek, w których trzeba było odstać kilka a czasem kilkanaście godzin – podsumowuje Piotr Budzinowski, dyrektor Departamentu Product Management, Comarch ERP.

Pełny raport Comarch i Kantar TNS „PRZYSZŁOŚĆ ZAKUPÓW. NAJWAŻNIEJSZE TRENDY W RETAIL DZIŚ I W ROKU 2030” jest dostępny na stronie: http://przyszlosc-zakupow.comarch.pl/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF