...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Cyfrowe portfele – trendy w płatnościach bezgotówkowych

kobieta placi za zakupy telefonem bezgotowkowo

Nie ulega wątpliwości, że płatności zbliżeniowe przypadły nam do gustu. Polska zaraz po Czechach wykorzystuje tę formę płatności najczęściej w Europie. Zgodnie z danymi NBP dotyczącymi kart płatniczych za II kwartał br. w naszym kraju blisko 93% płatności obywa się bezstykowo. Rozwój płatności bezgotówkowych obserwujemy od kilku lat, w tym roku jednak dodatkowo stymuluje go pandemia Covid-19. Wielu klientów i usługodawców ze względów bezpieczeństwa zaczęło preferować tę formę zapłaty. Jak podaje Związek Banków Polskich, blisko co czwarty Polak ograniczył korzystanie z gotówki w ostatnich miesiącach, a ponad połowa z nas jest zdania, że w okresie pandemii wzrosła liczba punktów handlowo-usługowych, w których może zapłacić kartą.

Już nie tylko karta

Możemy zaobserwować, że do terminala coraz więcej osób przykłada telefon lub zegarek zamiast plastikowej karty. Wraz z rosnącą popularnością urządzeń mobilnych w Polsce i na świecie, rozwijają się również formy płatności zbliżeniowych oparte na technologii HCE. Przybywa też dostawców usług pozwalających na płatności wirtualnymi kartami. Tego typu płatność bazuje na wygenerowanym w aplikacji mobilnej, elektronicznym odpowiedniku plastikowej karty lub „podpiętej” do cyfrowego portfela karcie plastikowej. Płatność odbywa się analogicznie jak klasyczną kartą. Urządzenie wyposażone w funkcję NFC należy zbliżyć do terminala płatniczego – płatność przebiega tak samo jak w przypadku płatności tradycyjną, plastikową kartą. To rozwiązanie bardzo wygodne, równie bezpieczne jak bezstykowe płatności kartą plastikową i nieocenione, kiedy nie mamy przy sobie portfela. W aplikacji mobilnej Banku Millennium możliwe jest wygenerowanie wirtualnego odpowiednika karty zaraz po założeniu konta lub zawarciu umowy o kartę kredytową. Tym samym możemy płacić telefonem, jeszcze zanim dotrze do nas karta plastikowa.

Na rynku mamy obecnie wiele aplikacji mobilnych będących swojego rodzaju cyfrowymi portfelami powiązanymi z systemami operacyjnymi smartfonów – ale nie tylko. Coraz większą popularność zdobywają płatności wearables, czyli tak zwanymi urządzeniami ubieralnymi jak zegarki czy opaski fitness. Dają one jeszcze większą swobodę, szczególnie miłośnikom aktywnego trybu życia. Dodatkowo stanowią modny i wielofunkcyjny gadżet. Rozwija się również trend wykorzystywania biometrii w płatnościach. Na polskim rynku istnieje np. fintech oferujący akceptację płatności tęczówką oka.

Nieustannie przybywa też rozwiązań zmniejszających barierę obsługiwania płatności kartą u drobnych przedsiębiorców, które mają na celu zwiększanie zasięgu płatności bezgotówkowych. Mogą temu służyć nowe modele terminali płatniczych wyposażone w komunikację wi-fi. Na znaczeniu zyskują też modele mPOS, czyli aplikacje na smartfony współpracujące z odrębnym czytnikiem kart połączonym po Bluetooth, umożliwiające przyjmowanie płatności kartą na telefonie.

Bywają jednak sytuacje, kiedy musimy sięgnąć po gotówkę. Coraz więcej bankomatów daje możliwość obsługi transakcji gotówkowych bez użycia karty, jak np. w Banku Millennium. Można też wypłacać ją i wpłacać za pomocą kodu BLIK. BLIKIEM można również płacić w sklepach stacjonarnych.

Płatności w sieci

Wspomniany BLIK wiedzie obecnie prym jako forma płatności w internecie. Finalizacja zakupu w wirtualnej kasie BLIKIEM nie wymaga podawania danych karty, wystarczy wpisać sześciocyfrowy kod generowany w aplikacji bankowej i zatwierdzić płatność w aplikacji. Jeśli dodamy sklep lub przeglądarkę, poprzez którą robimy zakupy do ulubionych, przy kolejnych zakupach kod BLIK nie będzie wymagany. Trend rozwoju płatności typu one click jest bardzo intensywny. Wprowadzają go kolejne firmy, aplikacje zakupowe i sklepy internetowe w odpowiedzi na potrzeby klientów, którzy chcą nabywać produkty i usługi wygodnie, z każdego miejsca i o każdej porze, ograniczając kroki do minimum.

Przybywa również nowych form płatności związanych z rozwojem społeczeństwa sieciowego, czyli sharing economy (ekonomia dzielenia się) i Peer2Peer (dzielenie się zasobami przez członków grupy). Bankowe aplikacje mobilne poza standardowymi przelewami, w oparciu o te tendencje, już od paru lat pozwalają na przesyłanie natychmiastowych przelewów na numer telefonu, bez potrzeby podawania numeru rachunku odbiorcy. Dodatkowo obserwujemy teraz również aktywność na tym polu serwisów społecznościowych i fintech’ów, które pracują nad rozwiązaniami umożliwiającymi np. inicjowanie płatności na komunikatorze społecznościowym.

Jesteśmy ogólnopolskim, nowoczesnym bankiem oferującym usługi wszystkim segmentom rynku poprzez kanały elektroniczne, sieć placówek oraz indywidualnych doradców. Łączymy najnowocześniejsze technologie i najlepsze tradycje bankowe, z powodzeniem konkurując we wszystkich segmentach rynku finansowego. Stale wprowadzamy innowacyjne i spersonalizowane rozwiązania w zakresie bankowości internetowej i mobilnej. Jesteśmy też liderem w dziedzinie obsługi klienta. Nasze osiągniecia doceniane są przez rzeszę zadowolonych klientów oraz liczne wyróżnienia przez niezależnych ekspertów na rynku zarówno polskim jak i zagranicznym. Więcej informacji na www.bankmillennium.pl

Bank Millennium