...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

“2020 – przełomowy rok w cyfryzacji służby zdrowia” – wywiad z CEO Medfile, Rafałem Piszczkiem

Rafał Piszczek Medfile

Miniony rok 2020 zostanie zapamiętany jako czas dużych zmian i trudnych decyzji biznesowych. Są firmy, które wyszły z tego kryzysu obronną ręką i świetnie dostosowały się do nowych warunków. Jedną z takich firm jest Medfile S.A. Swoimi spostrzeżeniami na ten temat podzielił się Rafał Piszczek - CEO Medfile S.A (haloDoctor.pl) w rozmowie z Anetą Wójcik. Jak teleporady wpływają na mentalność Polaków?

Rok 2020 przechodzi do historii z pewnością jako rok walki z pandemią i rok kryzysu gospodarczego. Jak Pan zapamięta ten rok?

Pandemia koronawirusa wywróciła w zasadzie wszystko do góry nogami. Poczynając od światowej gospodarki, a kończąc na zamknięciu ludzi w domach przez większość minionego roku. To co dla mnie znamienne, to to, że koronawirus obnażył ogromny problem, z którym polska służba zdrowia definitywnie sobie nie poradziła.

 

Czy może Pan rozszerzyć tę myśl? Chodzi o teleporady?

W sytuacji kryzysowej służba zdrowia okazała się być niewydolna i „cyfrowo” mocno zacofana. Po wybuchu pandemii przychodnie zostały zamknięte, pacjenci odcięci od kontaktu z lekarzem. A potem poradnie POZ wprowadziły usługę “teleporady” – rozmowy przez telefon z lekarzem, gdzie pacjent nie ma możliwości przesłania wyników badań, nie może umówić się na wizytę w dogodnym terminie. W niektórych przychodniach dochodziło do tego, że pacjent musiał pójść fizycznie umówić się na telewizytę czy też wydzwaniać wielokrotnie do poradni aby się umówić. Słowo „teleporady” wielu osobom niestety kojarzy się właśnie ze złą wizytą w POZ.

 

Czy można jakoś odczarować słowo “teleporady” w mentalności Polaków?

Myślę, że lepiej zastąpić je słowami, trafniej obrazującymi wysokiej jakości usługi na haloDoctor.pl, takimi jak: e-Wizyta, e-Konsultacja, wizyta online, konsultacja online czy lekarz online. Korzystając z naszej platformy użytkownik może wybrać konkretną datę i godzinę wizyty oraz formę w jakiej odbędzie się wizyta: czat, wideoczat bądź telefon. Ma możliwość przesłania dokumentacji  czy medycznej, zdjęcia chorego miejsca. Zaraz po e-Wizycie może otrzymać receptę, skierowanie, zwolnienie lekarskie – wszystko w formie elektronicznej. Jak widać, znacznie różnimy się od tego, co można uzyskać w tradycyjnym POZ.

 

Jak Biostat i Medfile się mają po roku 2020?

Dla nas ten rok był rokiem wyzwań i przedsięwzięć. Po wybuchu pandemii przeszliśmy na model pracy hybrydowej, który świetnie się u nas sprawdził. Pod kątem biznesowym, mimo szalejącego kryzysu gospodarczego, był to dla nas bardzo owocny i pracowity rok. Zwiększyliśmy zatrudnienie i obroty o ponad 50%.

 

Co ważnego wydarzyło się w Medfile w 2020 roku?

Liczby mówią same za siebie: za pośrednictwem naszego oprogramowania haloDoctor.pl i Medfile zrealizowanych zostało ponad 6 mln wizyt lekarskich, z porad tysięcy lekarzy i specjalistów korzysta miesięcznie 300 tysięcy pacjentów. Z oprogramowania gabinetowego Medfile korzysta już 13 tys. lekarzy i specjalistów. Miesięczna wartość wizyt realizowanych za pomocą naszego oprogramowania przekracza 15 mln zł. To są spektakularne wyniki. Zamykamy 2020 rok pasmem sukcesów i stawiamy sobie ambitne cele nie tylko na najbliższy rok, ale i na kolejne lata.

 

Jakie wyzwania czekają firmę w nadchodzącym czasie?

Chcemy skupić się na kolejnym poziomie cyfryzacji – wdrażaniu rozwiązań AI (sztucznej inteligencji) do naszych aplikacji. Pandemia pokazała, jak bardzo potrzebne są rozwiązania oparte o AI i machine learning. Musimy maksymalnie odciążyć lekarzy w ich pracy, dając im do tego odpowiednie narzędzia.

 

Jakiego typu rozwiązania ma Pan na myśli?

Już teraz współpracujemy z firmą, która dostarcza holtery do domów pacjentów. Dzięki wbudowanej karcie SIM można na bieżąco monitorować stan zdrowia pacjenta. To bardzo przydatne rozwiązanie, szczególnie teraz, podczas lockdownu. Chciałbym również, by w niedalekiej przyszłości pacjent wchodząc do gabinetu lekarza miał już dokonaną tzw. prediagnozę, przez tzw. wirtualnego lekarza. Idąc dalej, sztuczna inteligencja powinna uczestniczyć w procesie diagnostyki chorób, gdzie oczywiście to lekarz pozostałby decydentem.

 

Jakie jest miejsce tradycyjnych POZ w przyszłym systemie opieki zdrowotnej?

Tradycyjne POZ wymagają cyfrowej rewolucji. Obecna stawka kapitacyjna (stawka ryczałtowa za jednego pacjenta) jest relatywnie niska. Nie oznacza to jednak, że nie można świadczyć solidnej jakości usług medycznych w ramach POZ. Wymaga to jednak zmiany podejścia oraz automatyzacji pracy personelu oraz lekarza. Lekarz powinien ograniczyć swoją pracę do problemów stricte medycznych. Powtarzalne działania (takie jak uzupełnianie czy przepisywanie dokumentacji, kontynuacja recept itp.) jest marnowaniem czasu specjalisty. Na portalu haloDoctor.pl jest już możliwość konsultacji z lekarzem bez opłat (w ramach NFZ). Usługę tę zapewnia poradnia JutroMedical.

 

Podsumowując, zadam przewrotne pytanie: jak by wyglądał 2020 rok w branży medycznej gdyby nie było pandemii?

Jeżeli mam być szczery, to uważam, że cyfryzacja polskiej służby zdrowia nie poszłaby by tak szybko do przodu, gdyby nie koronawirus. Sytuacja zmusiła Ministerstwo Zdrowia do podjęcia takich kroków, które jak najszybciej wyciągną polską służbę zdrowia z tego głębokiego kryzysu. Telemedycyna też nie stałaby się tak popularna. Pandemia pokazała, że typowo administracyjne czynności, takie jak wystawienie e-Recepty czy e-Zwolnienia można zrobić zdalnie. Służba zdrowia idzie obecnie w dobrą stronę, a w 2021 roku czekają nas kolejne etapy cyfryzacji – od 8 stycznia obowiązkowe są e-Skierowania, a pod koniec tego roku będzie wdrażany program elektronicznej dokumentacji medycznej. Cieszymy się, że jako Medfile S.A. przetarliśmy te szlaki już wcześniej i dzięki temu staliśmy się w tej dziedzinie ekspertem. Tymczasem okazało się, że teleporady to nie zło konieczne.

 

Zobacz także:

Telemedycyna – oblicza cyfryzacji polskiej służby zdrowia

Onet i BioStat tworzą wspólną markę telemedyczną haloDoctor Medonet

Telemedycyna przyśpiesza zmiany w ochronie zdrowia

Lekarz w Internecie? haloDoctor – konsultacje online

Telemedycyna – przyszłościowe modele biznesowe służby zdrowia.

 


 

Rafał Piszczek Biostat

Rafał Piszczek
Prezes Zarządu Biostat®

www.biostat.com.pl

Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. Autor publikacji naukowo-badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych.

 

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat

Content marketing 2020 – podsumowanie roku – prognozy vs. rzeczywistość

podsumowanie content marketing

Marketingowe słowo roku? Zdecydowanie – „zmiana”. A zaraz za nim „niepewność”. To tylko niektóre aspekty, które zmieniły biznesowe zasady gry. Dużo się w tym roku nauczyliśmy (w rekordowym tempie), a wiele nieznanych konsekwencji pandemii – i decyzji marketingowych – przed nami. Jednak myśląc o content marketingu anno domini 2020 możemy z całą pewnością powiedzieć, że wygrały marki, które miały strategię oraz te, które w kryzysie dostrzegły szansę.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie były prognozy na 2020 rok,
  • jak pandemia wpłynęła na content marketing w 2020,
  • z jakim efektem kończymy bieżący rok.

Content marketing 2020 – jakie były prognozy

Jak każdego roku, tak i pod koniec 2019, branża content marketingowa żyła przewidywaniami na nadchodzące 12 miesięcy. Gdy przeanalizowałam prognozy ekspertów, z różnych stron świata, wyłoniłam 5 powtarzających się trendów:

  1. ukierunkowanie na mierzenie wyników,
  2. video i transmisje na żywo,
  3. dostosowanie treści do wyszukiwania głosowego,
  4. personalizacja oraz interaktywność,
  5. autentyczność, przejrzystość i marketing wartości.

Obraz branży z tamtego czasu dopełnia raport Content Marketing Institute i MarketingProfs, zawierający analizę trendów i procesów content marketingowych. Raport wskazywał, w jaki sposób i gdzie organizacje alokują swoje budżety. Odpowiadał też na ważne pytania: co się sprawdza, jakie są prognozy oraz w jakim kierunku zmierza branża. Przypomnijmy sobie dwie najważniejsze informacje z tego raportu, pamiętając o ich globalnym aspekcie.

3 najczęściej wybierane cele marketingowe to:

  • kreowanie świadomości marki (84%)
  • edukowanie odbiorców (75%)
  • budowanie wiarygodności i zaufania (65%)

Wykres content marketing

Content marketingowe wyzwania 2020: badani marketerzy dostali listę 7 wyzwań z prośbą o wskazanie 3, ich zdaniem, najważniejszych. Połowa z nich za istotne wyzwanie i cel na 2020 rok uznała poprawę jakości i konwersji odbiorców (50%) oraz poprawę jakości i ilości treści (50%). Na trzecim miejscu wskazali zwiększenie liczby odbiorców (40%).

Wykres content marketing 2

Jak pandemia wpłynęła na content marketing 2020?

Pandemia COVID-19 postawiła na głowie świat, jaki dotąd znaliśmy. W bardzo wielu branżach wymusiła zmianę strategii biznesowej i marketingowej. Jak w tej zmianie odnalazł się content marketing? Czy zasady, którymi kierowaliśmy się przed pandemią, w dalszym ciągu obowiązują?
Co jest nadal ważne?

Analizując ostatnie miesiące zauważyłam, że fundamentalne reguły content marketingu nie uległy zmianie. Co więcej – jesteśmy słuchani z większą uwagą, ponieważ wiele marek do tej pory nie doceniało siły własnych mediów lub w ogóle nie były obecne w sieci. Naturalną konsekwencją zamknięcia offline’owych kanałów dystrybucji było i jest wzmocnienie komunikacji w online’ie. A do tego potrzeba mediów: stron, e-commerce’ów, pomocnych artykułów itd., czyli tego wszystkiego, co ma do zaoferowania content marketing. Jak inaczej zapełnić lukę? Jak zrekompensować brak kontaktu z realnym sprzedawcą?

Innym, bardzo prawdopodobnym powodem tego, że content marketing zyskuje jest to, że opiera się o budowanie eksperckości marki, a drogą do tego są zaufanie i dialog, tak bardzo niedoceniany w tradycyjnym marketingu (spray and pray). Dlatego nadal ważne i obowiązujące są dotychczasowe zasady budowania strategii z uwzględnieniem celów biznesowych oraz kontekstu konkurencji. Co ciekawe, w ostatnim czasie okazało się, jak istotne jest to, jak mówi marka, nie tylko – co mówi. Odzwierciedla się to w liczbach raportu Hubspot „The Power of Language”: 64 % marketerów przyznało, że język (rodzaj komunikacji) odegrał znaczącą rolę na linii marka – klient w czasie pandemii. Większość (71 %) deklaruje, że istotnym elementem budowania strategii, będzie aspekt językowy. Innymi słowy – budowanie person wróci do łask. I słusznie!

Co jeszcze się zmieniło? Niektóre trendy, które były ważne już wcześniej, nabrały większego znaczenia. Należą do nich: ukierunkowanie na mierzenie wyników, mierzenie zwrotu z inwestycji oraz video i transmisje na żywo. Odcięci od offline’owego świata przesiedliśmy się do digitalu w poszukiwaniu uczciwych, autentycznych i pochodzących od ekspertów treści. Wszelkie formaty video, jak webinary, streamingi, live’y osiągnęły niespotykaną dotąd popularność i bardzo się rozwinęły oraz udoskonaliły. Last but not least na liście zmian to e-mail marketing. Nabrał tempa i był częściej wykorzystywany przez marki, ponieważ ludzie zaczęli szukać prostszych i skuteczniejszych sposobów, aby być na bieżąco.

Z jakim efektem kończymy 2020 rok?

Niezależnie, czy się nam to podoba, czy nie, zmiany są nieuchronne. Konsekwencje, będące efektem zamknięcia gospodarki, takie jak obniżenie lub alokowanie budżetów oraz mniejsza ilość zasobów (zwolnienia pracowników), zmusiły nas do nowego spojrzenia na cele. Jak pokazuje historia, marki, które w czasach kryzysu je rewidują, dostosowując do nich działania, zyskują.

Kolejnymi aspektami, ścisłe związanymi z alokowaniem budżetów, są znalezienie nisz tematycznych oraz skupienie się na mniejszych, ale bardziej dochodowych grupach odbiorców. Jeśli do tej pory content był szeroko adresowany – teraz przyszedł czas na rewizję. W znalezieniu nisz tematycznych zawsze pomocna jest analiza contentu konkurencji, a tej, szczególnie w niepewnych czasach, nigdy nie powinno zabraknąć.

Na koniec warto przyjrzeć się liczbie kanałów dystrybucji, w tym wypadku najbardziej kanałom społecznościowym. Jeśli są wśród nich takie, które wyczerpują zasoby lub w wyniku skupienia się na najbardziej dochodowych odbiorach, zwyczajnie stały się bezużyteczne, to nie należy się wahać. Trzeba podjąć strategiczną decyzję i być obecnym tylko w tych miejscach, gdzie można pomagać odbiorcom, jednocześnie wspierając biznes. Na sam koniec trzeba sprawdzić, czy komunikacja w mediach społecznościowych jest spójna, ponieważ aż 75 % (raport Deloitte) konsumentów oczekuje tego od marek.

Zbliżając się do końca 2020 roku, z całą pewnością można powiedzieć, że content marketing staje się jeszcze ważniejszy. Dawno temu Seth Godin nazwał go „jedynym marketingiem, jaki nam pozostał”. Jest autentyczny, użyteczny i doskonale dostosowany do pokolenia internetowego. A co najważniejsze – z założenia jest podporządkowany celom biznesowym, a te wysuwają się obecnie na pierwszy plan.


Autorka:

Katarzyna Sowicka

Katarzyna Sowicka – ekspert w zakresie content marketingu, edytor z wykształcenia, marketer z zamiłowania i wyboru. Od 2012 do 2019 zarządzała operacyjnie agencją Content Solutions, budując strategie content marketingowe, pomagając w maksymalizacji efektów biznesowych. Obecnie Head of Content w agencji adCookie, gdzie odpowiada za rozwój i optymalizację contentu oraz strategie content marketingowe dla kluczowych klientów. Wiceprezes Stowarzyszenia Content Marketing Polska, w ramach którego współorganizuje międzynarodową konferencję Power of Content Marketing, konkursy branżowe oraz koordynuje organizowane przez ICMF badania kondycji content marketingu w Polsce.

Wykładowca na kierunku Marketing Internetowy w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz na kierunku Content Marketing SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny we Wrocławiu. Szczególną uwagą darzy również marketing wartości i etykę w biznesie.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rok 2020 w branży marketingowej – o trendach, które się urzeczywistniły i tych, co trafiły do poczekalni

marketing podsumowanie 2020

Pandemia pokrzyżowała plany marketingowe niejednej firmie. To fakt. Sytuacja na świecie zmusiła nas do zmiany przyzwyczajeń. Sprawiła, że wszystkie trendy, które w końcówce roku 2019 eksperci marketingowi prognozowali jako wiodące, odeszły daleko w niepamięć. Wobec tego co miało być hitem 2020?

Chatboty i wyszukiwanie głosowe

Wyszukiwanie głosowe pojawiało się w trendach marketingowych już od wielu lat. W momencie ukazania się polskiej wersji Google Assistant eksperci z londyńskiej agencji Quoracreative oszacowali, że ponad 50% wyszukań to te głosowe. I chociaż dobrze rozwinięta technologia nie powinna być zagrożona podczas trwającej pandemii to jednak marketerzy bali się inwestować w nowe udogodnienia. Niepewna sytuacja gospodarcza zamroziła wiele budżetów przeznaczonych na rozwój technologii. Miejmy nadzieję, że rok 2021 pozwoli na szybszy rozwój tego obszaru.

Zakupy w mediach społecznościowych i e-commerce

Czy tego chcieliśmy, czy nie, rok 2020 po prostu nas zmusił do robienia zakupów przez internet. Nie chodzi tu tylko o e-sklepy na stronach www, ale o też o zakupy stricte przez Instagram czy Facebook (np. marketplace). Ten trend sam w sobie rozwinął się na tyle silnie, że Polacy zaczęli nie tylko nagminnie kupować w internecie, ale także samodzielnie nadawać paczki w InPoście – tym samym pozwalając wejść logistyce na jeszcze wyższy poziom (np. nadawanie paczek przez aplikację mobliną bez konieczności drukowania listów przewozowych). Jednogłośnie możemy stwierdzić, że kupować w internecie zaczęliśmy więcej, ale także coraz częściej szukaliśmy zniżek, które pozwoliłyby jeszcze bardziej zaoszczędzić.

Content video i content marketing

W roku 2019 mieliśmy prawdziwy boom na influencerów i wideo content na YouTube. Prognozowaliśmy też, że w kolejnym roku jakość materiałów wideo wzrośnie i trudno będzie nam odróżnić produkcję kinową od tej nakręconej przez internetowych twórców. Czy do tego doszło? Na pewno rok 2020 był przepełniony treściami, które pojawiały się w mediach społecznościowych. Mieliśmy więc bardzo duży wybór. Już w 2019 Netflix/ HBO konkurowali z tzw. czwartą telewizją. W tym roku ta konkurencja na tyle się zwiększyła, że zarówno wideo-streamingi, jak i social media kusiły nas z każdej strony jakościowym contentem – a wszystkiemu przyświecało hasło, które opanowało rok 2020, czyli „stay at home”.

Influencerzy i ich wiarygodność

W Polsce mamy prawdziwe zatrzęsienie influencerów. Samych mikro- i nanokanałów jest około 30 000. Pod koniec roku 2019 prognozowaliśmy, że mikroinfluencerzy będą hitem w kolejnych 12 miesiącach. Głównie ze względu na ich hiperautentyczność i fakt, że lokowań w mikrokanałach jest jak na lekarstwo. Na początku tego roku środowisko ekspertów marketingowych zauważyło znaczący spadek liczby lokowań u topowych influencerów. Do gry weszły mniejsze kanały, które podbiły serca reklamodawców swoją autentycznością i zdecydowanym zwrotem z inwestycji. Wraz z początkiem pandemii wszyscy influencerzy połączyli siły i wykorzystując zaangażowanie swoich odbiorców, zaczęli zachęcać do dbania o siebie i swoich bliskich (co prawda nie zawsze powołując się na sprawdzone źródła). W środku COVIDowej rzeczywistości mogliśmy jednak zauważyć wzmożone lokowanie zniżek do sklepów internetowych czy promowanie akcji wspierających branżę gastronomiczną.

Czy rok 2020 pozwolił na rozwinięcie się prognozom, o których mogliśmy czytać pod koniec roku 2019? Z pewnością nie. Natomiast pewne jest to, że dobrze prosperujący, ale wciąż niedoprecyzowany obszar e-commerce’u wypłynął na głęboką wodę. Wzmożone zakupy przez internet pozwoliły firmom na wprowadzenie wielu udogodnień, które w trakcie trwania pandemii znacznie uprościły proces zakupowy.

Sytuacja epidemiczna na pewno zamroziła wiele trendów, które mogły rozgościć się w roku 2020 na dobre, ale jestem pewna, że wiele z nich powróci w 2021. Z pewnością rozwój social mediów i wzrost liczby e-sklepów to znaki, że nie boimy się przenosić swoich biznesów do online’u. Nie boimy się ryzykować i wychodzić naprzeciw klientowi. Ostatnie miesiące nauczyły nas walczyć o swoje pomysły i szybsze wdrażanie ich w życie. Oby rok 2021 był łaskawszy pod kątem rozwoju i wdrażania nowych technologii w życie. Tego życzę wszystkim markom i klientom!


Autorka: 

Nieagencja_Karolina Chojnowska

Karolina Chojnowska, Account Manager, Nieagencja

 

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF