...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Dyskryminacja w pracy ze względu na wiek

Tylko synergia wiedzy, doświadczeń i umiejętności pomoże młodszym pokoleniom pracowników! Tylko synergia wiedzy, doświadczeń i umiejętności pomoże starszym pokoleniom pracowników!

Continue reading „Dyskryminacja w pracy ze względu na wiek”

Grzegorz Kiszluk

Mateusz Piątkowski, uczeń III kl. LO i jego #BriefNa2023

Warto wsłuchiwać się w głosy pokoleń „Z” i „Alfa” - oni okażą się Armagedonem dla marek, biznesu i komunikacji marketingowe!

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

Mateusz Piątkowski, Mateusz Piątkowski, III kl. LO, aktywny uczestnik salonów inspiracji, przygotowuje się do wejścia w świat startupów.

● Pojęcie startupów, które stało się popularne i funkcjonuje juz w świadomości również młodych ludzi, daje poczucie, że koncepcję nowego biznesu można wymyślić dosłownie na „pstryknięcie palcami”.

● W pokoleniach „Z” i Alfa coraz bardziej powszechne staje się myślenie idące w poprzek klasycznego rozumienia rozwoju: szkoła podstawowa, liceum, studia i dobra, ciekawa praca zawodowa.

● Zdecydowanie brakuje, w dalszym ciągu, takich miejsc jak Salon Inspiracji albo comiesięczne spotkania #eksperci w ramach #50kreatywnych – czyli miejsc gdzie młodzi mieliby szansę poznawania doświadczanych ludzi nauki czy biznesu…

● Różnica międzypokoleniowa jest wyraźna, ale to nie znaczy, że tych różnic nie było między poprzednimi pokoleniami.

● Co ciekawe, jest już dostrzegalna różnica między pokoleniem „Z” i Alfa, a pokoleniami następującymi po nich…

● To co ważne w nadchodzące i przyszłości to umiejętność automatyzowania wielu procesów w biznesie oraz dobre wycinek właściwe wykorzystanie możliwości jakie daje technologia i social media.

Grzegorz Kiszluk

Co kieruje decyzją o wyborze samochodu pokolenia Z? W jaki sposób wybierają nowe auto?

Na rynku pojawiło się nowe pokolenie kupujących. To generacja Z, czyli osoby urodzone w latach 1995 – 2010, które dopiero co zarobiły swoje pierwsze pieniądze i chcą kupić auto nowe lub używane. Co kieruje decyzją o wyborze samochodu pokolenia Z? W jaki sposób wybierają nowe auto? Pytamy ekspertów z Yanosik Autoplac.

Liczy się czas

Młodsze pokolenie odbiega od Millenialsów w wyraźnym stopniu. Długo przyzwyczajaliśmy się do naleciałości pokolenia Y, a teraz już musimy otwierać się na potrzeby generacji Z. To nie proste zadanie, gdyż wpojone starszym zasady kupowania i sprzedaży, które opierały się głównie na negocjacjach z naszej strony, obecnie mają zupełnie obraz dla pokolenia Z. O młodych trzeba zabiegać mocniej, poświęcać im więcej uwagi oraz swojego czasu. Inaczej nici ze sprzedaży.

– Młodość nie lubi oczekiwania, co z resztą sami pamiętamy z naszych czasów. Jednak w przypadku pokolenia Z przekłada się to mocno na moment reakcji sprzedawcy samochodu od chwili otrzymania zapytania o dany model. To bardzo istotne dla tej generacji. Im szybciej otrzymają odpowiedź odsprzedającego, tym większe będą jego szanse na sprzedanie samochodu pokoleniu Z.
Marcin Korzeniewski, Autoplac

Nie tylko opóźnienie w kontakcie z generacją Z ma znaczenie. Również ogólny brak kontaktu ze strony sprzedającego jest niemile widziany. Osoby z tego pokolenia nie lubią być odcięte od
informacji, ani też być narażone na znikome zainteresowanie.

Czy pokolenie Z kupuje auta elektryczne?

Wydawać by się mogło, że w kwestii nowego pokolenia leży świadomość i troska o nasze środowisko, jednakże nie dotyczy to sektora motoryzacji. Według pokolenia Z samochody nie stanowią zagrożenia dla naszej planety, a tym samym chęć posiadania elektrycznego pojazdu w tej grupie nie jest priorytetowa. Co ciekawe, właścicielami tego typu pojazdów chcą zostać osoby trzydziestoletnie i czterdziestoletnie, u których świadomość wpływu spalin samochodowych na środowisko, jest znacznie większa.

W serwisie Autoplac obserwujemy rosnące zainteresowanie zakupem samochodu elektrycznego, jednak osoby, które go rozważają, są znacznie starsze. To persony o ustabilizowanej sytuacji życiowej, którym zależy na aktywnym wprowadzeniu zmian w podejściu do środowiska, a tym samym przejściu z auta spalinowego na model bardziej eko. Nierzadko rozważają zakup hybrydy albo pojazdu zeroemisyjnego, czyli elektryka Marcin Korzeniewski, Autoplac

Informacje od ręki

Pokolenie Z cechuje się potrzebą natychmiastowego otrzymywania informacji. Zamienną nazwą dla generacji Z jest pokolenie C, która pochodzi od słów connect, communicate, change. I nie chodzi tu tylko o relacje ze znajomymi, ale również właśnie o to, by słowa generacji Z były zweryfikowane w sposób błyskawiczny, a najlepsza oferta porównana z konkurencyjnymi firmami.

Ta grupa chce mieć dostęp do informacji, których sama nie może znaleźć, zatem w gestii sprzedawcy będzie jak najdokładniejsze ich przedstawienie, bo co bardzo ważne – to, co pokolenie Z może znaleźć w Internecie, przeczyta jeszcze przed spotkaniem ze sprzedającym auto. Zatem sprzedawca musi się przygotować merytorycznie do odpowiadania na najtrudniejsze pytania, a nawet przedstawienie konkretnych informacji, które nie są dostępne dla każdego. Marcin Korzeniewski, Autoplac.pl

Informacje, które chce otrzymać pokolenie Z nie, mogą pochodzić z niewiadomego źródła. To generacja, która żyje w dobie spamu, dezinformacji, medialnych nagonek, itp. Bardzo ceni sobie rzetelne i sprawdzone źródła, z których może czerpać wiedzę, a nawet bardzo chętnie sięga po dodatkowe rozwiązania, które to umożliwiają.

W Autoplacu bardzo często młodsze pokolenie decyduje się na wybór dodatkowej usługi rzeczoznawcy, który sprawdzi dla nich samochód oraz zda szczegółowy raport z oględzin. Na plus tego rozwiązania jest nie tylko ogromna dawka informacji o wybranym modelu, ale również możliwość sprawdzenia auta w każdym miejscu w Polsce. Zainteresowany zakupem nie musi jechać samodzielnie do danej miejscowości, a może skorzystać z usługi rzeczoznawcy, który zrobi to za niego i po wizycie przedstawi dokładne sprawozdanie. Korzeniewski.

Samozwańczy miłośnicy motoryzacji

Ciekawe jest, iż pokolenie Z uważa siebie samozwańczo za miłośników motoryzacji. I, żeby było jasne – młodszym przedstawicielom zależy na mocy silnika, a starszym na wyposażeniu i designie. Niezawodność i bezpieczeństwo pojazdu spada na dalszy plan.

Jest to bardzo mocno zauważalne, że klienci z pokolenia Z mają bardzo dużą wiedzę o samochodach i aktywnie śledzą wszelkie nowości ze świata motoryzacji. Młodsza generacja zdecydowanie stawia na moc pojazdu, a także jego wyposażenie. Jednak w największej mierze interesują ich auta o bardzo dobrym wyposażeniu elektronicznym oraz z automatyczną skrzynią biegów. Prowadzenie pojazdu dla młodszej generacji ma być czynnością, którą wykonuje się w sposób łatwy i przyjemny – a w tym pomaga zdecydowanie doposażenie samochodu w czujniki i asystentów. Marcin Korzeniewski.

Kupujący auto poniżej trzydziestego roku życia to osoby, które potrzebują informacji udzielonych w trybie błyskawicznym. Większość z nich są w stanie pozyskać samodzielnie, jednak sprzedający ma im również udzielić merytorycznego wsparcia.

Pokolenie Z nie chce być ignorowane przez sprzedawców, a nawet potrzebuje specjalnej opieki, chcąc się czuć w centrum uwagi. Młodzi podejmują decyzje łatwo, ale wpierw należy sprostać ich wymaganiom, a także wyróżnić swoją ofertę wśród konkurencji – musi być atrakcyjna wizualnie, merytorycznie i przeważać nad innymi.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Gry mobilne zastąpią Social Media? [RAPORT]

gry mobilne

Coraz więcej młodych ludzi rezygnuje z social mediów. Zdecydowanie bliżej im do spędzania czasu w grach mobilnych

Według raportu sporządzonego przez AdColony pt. „Social Media vs. Mobile Games” na zlecenie Mobiem Polska, prawie 90% ankietowanych gra w gry mobilne. Coraz więcej osób odchodzi również od klasycznych platform społecznościowych. Ponad 60% pokolenia Z deklaruje, że miewa przerwy od social mediów, a aż jedna trzecia przestaje z nich korzystać na stałe.

W efekcie jedno z najpopularniejszych miejsc reklamy dla firm traci na liczbie odbiorców. Jak na to reagować? Zdaniem ekspertów z Mobiem Polska, nową, stale rosnącą platformą mogą być gry, a w szczególności gry mobilne.

Dzisiaj gry poza rozgrywką, mają równie ważny aspekt socjalizacji.

Za tym stwierdzeniem stoją ogromne liczby, które skłaniają do przemyśleń. Pandemiczny fenomen Animal Crossing pozwolił graczom oderwać się od rzeczywistości. Dzięki grze multiplayer gracze mogli spędzać czas ze znajomymi w bardziej przyjaznej wersji świata. Odgrywali tam sceny znane z normalnego życia takie jak ukończenie szkoły, śluby czy pogrzeby w wirtualnym wydaniu. Analogicznie wydarzenia takie jak wirtualne koncerty mają miejsce właśnie w grach. Zeszłoroczny koncert Travisa Scotta odbył się w Fortnite zbierając przed ekranami ponad 27 milionów graczy. Lil Nas X w ciągu dwóch dni koncertowania wygenerował 33 miliony wyświetleń, tym razem w Robloxie.

Za takie liczby  i podejście użytkowników odpowiada to, jak czują się po scrollowaniu portali społecznościowych i  jak na ich samopoczucie wpływają gry. Według badania przeprowadzonego przez AdColony aż 83% użytkowników kończy gry mobilne w dobrym nastroju, dla social mediów jest to niecałe 50%. Okazuje się również, że o 66% osób czuje się bardziej zestresowanych po przejrzeniu portali społecznościowych aniżeli po rozgrywce na telefonie.

social media vs mobile games

Dlaczego warto reklamować się w grach mobilnych?

Okazuje się, że aż 71% użytkowników lepiej odbiera i zapamiętuje reklamę, którą świadomie uruchamiają. Promocja w grach mobilnych jest również bardziej akceptowalna niż na platformach takich jak YouTube czy też Google (33%). Najgorzej odbierane są banery na Snapchacie (3% akceptacji), w środku stawki znajduje się Facebook z aprobatą jedynie 25% ankietowanych

Pobierz pełny raport 


Źródło: Mobiem Polska 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak podróżują polscy zoomersi? Pokolenie Z pod lupą Kiwi.com

pokolenie Z podroze

Pokolenie Z (zoomersi, post-millenialsi) to osoby urodzone między 1997 a 2003 rokiem. Dorastający w dobie postępu technologicznego i powszechnego dostępu do internetu wyróżniają się podejściem do życia niemal w każdej dziedzinie. Kupowanie zastąpili co-sharingiem lub pożyczaniem, w pracy cenią równowagę między życiem zawodowym i prywatnym, a system wartości zmienili z „mieć” na „być”. Jak podróżuje pokolenie post-millenialsów? Kiwi.com, jedna z wiodących firm technologicznych w branży turystycznej, regularnie przygląda się i bada preferencje podróżnicze Polaków. Tym razem firma wzięła pod lupę pokolenie Z. Jak rezerwują bilety, jak podróżują, ile czasu spędzają na miejscu, gdzie najchętniej udają się w podróż czy kiedy najczęściej to robią?

Pokolenie Z jest szalenie ciekawe i inspirujące pod każdym względem. Na tle poprzednich generacji wyróżnia je w zasadzie wszystko. To osoby bardzo niezależne, mobilnie z łatwością przemieszczają się i czują obywatelami świata. Zwykle podróżują w pojedynkę, a jeśli wybierają kompana to w podobnym wieku. Z naszych danych wynika, że w podróży przebywają najczęściej od 1 do 3 dni. Doskonałą opcją wyszukiwania dla przedstawicieli pokolenia Z będzie opcja Deals (oferty). Umożliwia ona wyszukiwanie najtańszych, objętych promocją lotów – to świetna alternatywa dla wszystkich osób z ograniczonym budżetem, chcących udać się w dowolnym terminie i w dowolnym kierunku, jednocześnie niewiele płacąc za bilet.

Eliška Řezníček Dočkalová, Dyrektor ds. Zarządzania Doświadczeniem Klienta w Kiwi.com

Jak podróżują post-millenialsi?

Kiedy i na jak długo?

Wedle danych Kiwi.com w tym roku ponad 70% post-millenialsów w podróży spędziło od 1 do 3 dni. Najpopularniejszymi miesiącami, które wybierali były sierpień, wrzesień oraz lipiec. Z kolei w 2019 roku najchętniej wybierali grudzień, wrzesień oraz październik.

Jak rezerwują i ile płacą za bilet?

Post-millenialsi bardzo rzadko rozstają się ze swoim smartphonem – w bieżącym roku niemal 43% użyło aplikacji Kiwi.com do zorganizowania podróży.

Ponad 27% z nich rezerwacji dokonuje na 15-30 dni przez planowaną podróżą, a 15% robi to bardzo spontanicznie na 1-3 dni przez wylotem.

Z danych Kiwi.com wynika, że w tym roku za bilet zoomersi płacili średnio 87zł, z kolei przed wybuchem pandemii w 2019 roku kwota ta wynosiła 102 zł.

Jak podróżują zoomersi?

Generacja Z w podróż chętnie udaje się w pojedynkę. W tym roku około 65% zdecydowała się na samotną podróż. Jeśli podróżują w towarzystwie to w roli kompana wybierają osoby w podobnym wieku.

Kiwi.com wskazuje, że post-millenialsi raczej nie inwestują w ubezpieczenie. W tym roku zaledwie 5,6% dokonało jego zakupu.

Wśród dodatkowych opcji oferowanych przez linie lotnicze najczęściej decydują się na:
– bagaż główny
– bagaż podręczny
– wybór miejsca w samolocie.

TOP 10 najpopularniejszych destynacji

Kiwi.com przyjrzało się, które kierunki cieszyły się największą popularnością wśród pokolenia Z w 2019 oraz w 2021 roku.

2021 2019
Kijów Kijów
Lwów Londyn
Paryż Paryż
Londyn Oslo
Osło Lwów
Mediolan Eindhoven
Sztokholm Mediolan
Eindhoven Barcelona
Barcelona Sztokholm
Rzym Rzym

 

Narzędzie do wyszukiwania najtańszych ofert

Kiwi.com opracowała specjalne narzędzie o nazwie Deals (Oferty). Innowacyjny algorytm wyszukuje loty w obniżonej cenie z lotniska macierzystego użytkownika i na podstawie kalkulacji km/ceny. Na przykład w listopadzie można zarezerwować podróż z Warszawy do Neapolu za 61 zł lub z Warszawy do Barcelony za 67 zł (ceny ważne od 12 października).

Nowe możliwości wyszukiwania są stworzone zwłaszcza dla osób z ograniczonym budżetem, spragnionych ucieczki, którym marzy się podróż w dowolne miejsce. Nasz innowacyjny algorytm wyszukuje najlepsze, najtańsze oferty w obniżonej cenie.

Eliška Řezníček Dočkalová, Dyrektor ds. Zarządzania Doświadczeniem Klienta w Kiwi.com


Źródło: Kiwi.com 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kim jest HENRY, przedstawiciel nowej generacji konsumentów? [BADANIE]

kim jest henry

Coraz silniejszą grupą konsumentów, która wyrosła między generacją Z i Y stanowią w Polsce przedstawiciele pokolenia HENRY. Cenią sobie wygodne życie, aktywnie korzystają z gadżetów technologicznych, a w obszarze rozrywki poszukują adrenaliny. Chętnie kolekcjonują przeżycia. Kim jest w rzeczywistości polski HENRY, czyli z ang. High Earner Not Rich Yet, sprawdził serwis Prezentmarzeń, którego co drugi klient to przedstawiciel pokolenia „Henryków”.

Osoby należące do grupy konsumenckiej, nazywanej HENRY, mają średnio między 25-45 lat. Większość z nich posiada wykształcenie wyższe, wykonują głównie pracę umysłową, obejmują kierownicze stanowiska, ale równie chętnie pracują jako freelancerzy.

Co jest ważne dla przedstawicieli pokolenia HENRY?

Jak pokazały wyniki badania serwisu Prezentmarzeń, ważne dla pokolenia HENRY jest przede wszystkim nadążanie za nowinkami technologicznymi – 32% odpowiedzi, podnoszenie standardu życia – 28% oraz realizowanie swoich planów i marzeń – 27% wskazań. Luksusem w dzisiejszych czasach według 40% „Henryków” jest niezależność finansowa pozwalająca realizować plany i marzenia. W opinii 22% respondentów posiadanie zabezpieczenia finansowego umożliwiającego prowadzenie wygodnego życia. Ponad 60% ankietowanych „Henryków” postrzega siebie jako osobę zarabiającą coraz lepiej lub na tyle dobrze, aby prowadzić komfortowe życie. Co trzeci respondent nie postrzega się jeszcze w taki sposób, ale jak podkreśla dąży do tego celu.

HENRY jako człowiek i konsument

Przedstawiciele pokolenia HENRY, dla których kolekcjonowanie przeżyć jest niezwykle istotne, starają się spełniać swoje marzenia, co odzwierciedlają odpowiedzi 73% ankietowanych. Opisują siebie jako osoby lubiące aktywnie spędzać czas, co zaznaczyło 46% badanych. Są zawsze gotowi, aby poznawać „coś” nowego – co podkreśliło 35% ankietowanych. Ich zainteresowania, które pragną realizować, dotyczą przede wszystkim atrakcyjnego spędzania czasu wolnego, pozwalającego kolekcjonować przeżycia – jak potwierdziło 39% badanych oraz podróży – 28% odpowiedzi. Jak wynika z odpowiedzi udzielonych w badaniu „O czym marzą Polacy” istotna jest także dla nich realizacja marzeń związanych z motoryzacją i elektroniką oraz sportem. Dążąc do spełnienia swoich marzeń i potrzeb chcą, aby były one dostępne jak najszybciej – co podkreślił co drugi uczestnik badania.

konsument HENRY
Źródło: Badanie „O czym marzą Polacy”, Prezentmarzeń

 

HENRY to wymagający konsument, ceniący wygodę zarówno w nabywaniu usług, jak również ich realizacji. Nie lubi ograniczeń. To grupa z potencjałem, do której przekaz można realizować obietnicą doznań i zdobywania nowych, niematerialnych doświadczeń. Mając na uwadze oczekiwania „Henryków”, którzy stanowią ponad 50% klientów serwisu Prezentmarzeń, zdecydowaliśmy się wdrożyć kilka istotnych zmian proklienckich, aby lepiej dopasować się do potrzeb tej grupy. Jest to m.in.: możliwość bezterminowego wykorzystania karty podarunkowej na realizację przeżyć, uproszczenie procesu sprzedaży do dokonania zakupu dwoma kliknięciami, czy szybkość z jaką działa nasza strona, która według google speedinsight jest równie szybka, jak strona główna wyszukiwarki Google.

Adam Nowakowski, manager ds. marketingu serwisu Prezentmarzeń

Styl życia Henryka a decyzje zakupowe

Zdaniem 39% respondentów badania odnoszącego się do pokolenia „Henryków”, to determinacja jest kluczem w spełnianiu marzeń, z których większość jest związanych z atrakcyjnym spędzaniem czasu wolnego. Według 20% ankietowanych jest to status materialny, w opinii 17% osobowość, a zdaniem 10% pomoc bliskiej osoby.

Przedstawiciele pokolenia HENRY to kolekcjonerzy przeżyć. Zarabiają na tyle dobrze, by móc swobodnie cieszyć się stylem życia, jakiego pragną. Lubią aktywnie spędzać czas wolny, podróżować, a w rozrywce chętnie poszukują adrenaliny. Swoje preferencje, dotyczące stylu życia, okazują pomagając także najbliższym spełniać marzenia, nabywając im atrakcje zamiast tradycyjnych, materialnych upominków. Potwierdziły to również wyniki naszego badania. Ponad 70% ankietowanych opowiedziało się za prezentem w formie vouchera na spełnienie marzeń bliskiej osoby, a ponad 40% zadeklarowało, że samemu chciałoby otrzymać taki upominek. Jest to naturalna postawa liderów, którzy odruchowo chcą kierować ludźmi, inspirując ich do odkrywania, poznawania i czerpania radości z życia. Zarazem ich wybory wyraźnie pokazują, że charakteryzują się skłonnościami do ryzyka, wybierając sporty ekstremalne, prezenty pełne emocji oraz atrakcje dostarczające adrenaliny.

Adam Nowakowski, manager ds. marketingu serwisu Prezentmarzeń

Ważnym czynnikiem określającym Henryków jako siłę nabywczą jest także sposób realizacji zakupów w sieci. Jak potwierdziły dane profilu użytkownika serwisu Prezentmarzeń, ponad 70% wszystkich klientów, z których połowę stanowi grupa HENRY, realizuje e-zakupy korzystając z telefonu. Dla Henryka liczy się wygoda i szybkość, dlatego niezbędne jest dopasowanie koszyka do płatności mobilnych w e-sklepie, aby nie zniechęcić go do dokonania zakupu. Istotne jest także przypominanie o porzuconym koszyku, gdyż kupujący przez telefon mogą się łatwiej rozproszyć, a w efekcie odłożyć decyzję zakupową na później.

konsument HENRY pragnienia
Źródło: Badanie „O czym marzą Polacy”, Prezentmarzeń

 

Niezbędne jest rozwijanie płatności mobilnych, takich jak BLIK, GPay czy ApplePay, jak pokazują nasze doświadczenia z klientami pokolenia HENRY. Dlatego w naszym serwisie zdecydowaliśmy się na wdrożenie możliwości szybkiego zakupu usługi, pomijając etap przechodzenia przez koszyk. W efekcie Klient zalogowany do GPay lub ApplePay klikając na stronie produktu w przycisk “Płacę”, od razu jest przekierowany do potwierdzenia płatności, bez wypełniania formularzy czy podawania danych. Klient zyskuje możliwość nabycia dwoma kliknięciami usługi, jaką w naszym przypadku są prezenty w formie przeżyć. Konsument, w szczególności HENRY, oczekuje takich rozwiązań.

 Adam Nowakowski, manager ds. marketingu serwisu Prezentmarzeń

Pokolenie HENRY to istotna grupa konsumentów, nie tylko na Zachodzie, ale także w Polsce ze względu na przychody i wydatki na technologie, produkty finansowe, motoryzację czy rozrywkę. „Henrykowie” mają coraz większy wpływ na proces sprzedaży produktów i usług szczególnie w tych branżach. Chcąc dotrzeć do tej grupy konsumentów, należy uważnie analizować jej potrzeby, śledzić trendy i nowinki technologiczne. Wnioski z badania serwisu Prezentmarzeń pokazują, jak ważny dla tej grupy docelowej jest komfort życia i status majątkowy, który pozwala, poza zaspokojeniem podstawowych potrzeb, aktywnie i atrakcyjnie spędzać czas.

Dane pochodzą z badania sondażowego „O czym marzą Polacy”, które zrealizował Prezentmarzeń w formie ankiety online w sierpniu 2021. W badaniu wzięło udział 1126 respondentów.


Źródło: Prezentmarzeń

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

4 dowody na to, że pokolenie Z ma rewolucyjne podejście do zarabiania pieniędzy

Pokolenie_Z

Generacja Z często postrzegana jest jako grupa dzieciaków tworzących memy, znających się tylko na technologii. Stereotypowy nastolatek ciągle ogląda Netflixa, gra w gry wideo i nałogowo przewija instagrama. Pokolenie to jednak powoli staje się coraz bardziej dojrzałe. I ma na koncie dokonania, które już teraz zasługują na szacunek i poważne traktowanie.

Pokolenie Z szturmem zdobywa świat, tworząc i kształtując nowe trendy w społeczeństwie. Zoomerzy stworzyli całkowicie nowe branże, które pozwoliły im połączyć zarabianie pieniędzy z ich zainteresowaniami. W tym momencie duża część nastolatków wcale nie marzy o pozostaniu prawnikiem, inżynierem czy lekarzem. Zamiast tego, dokonują czegoś, co większości ich rodziców tylko się marzyło: swoje zainteresowania i pasje przekształcają w pracę. Obserwowany u Zetek poziom przedsiębiorczości, obejmuje nie tylko jedną małą grupę ludzi, ale całą kulturę. Oto 4 dowody na to, że pokolenie Z dokonało rewolucji w podejściu do zarabiania pieniędzy

1. Gaming

Gry są popularne w praktycznie wszystkich grupach wiekowych. Według danych Mordor Intelligence branża gamingowa jest warta około 162 miliardów dolarów – więcej niż przemysł filmowy czy sportowy. Warto wspomnieć, że duży w tym udział polskich firm, które słyną z eksportu gier.

Krzysztof RaśAż 87 proc. przedstawicieli pokolenia Z przyznaje się do bycia aktywnymi graczami. Jednak to nie liczba, a sposób w jaki nastolatkowie korzystają z sektora, zasługuje na szczególną uwagę.

Krzysztof Raś, wiceprezes ds. inżynierii oprogramowania oraz dyrektor zarządzający platformy inwestycyjnej Bitpanda w Polsce

Mowa tu o serwisach streamingowych, takich jak Twitch, drogim sprzęcie komputerowym i sponsoringu. Zoomerom udało się zmienić zwykłe granie w deszczowy dzień w prawdziwy spektakl – coś, co ludzie mogą oglądać, podziwiać i … za to płacić. Gamerom pokolenia Z udało się stworzyć prawdziwy kult osobowości. Gromadzą znaczną liczbę pragnących interakcji wiernych fanów. Celebryci to już nie tylko gwiazdy filmowe czy piosenkarze, ale także gracze Twitcha.

2. Influencerzy

Jeśli już szukamy nowego rodzaju celebrytów, nic nie przychodzi na myśl szybciej niż influencerzy. Na tym polu aktywni są jednak nie tylko zoomerzy, ale i millenialsi. Do powstania całej kultury influencingu przyczynił się oczywiście rozwój takich platform społecznościowych jak Facebook, Instagram czy Youtube.

Millenialsi zdominowali przestrzeń tworzenia treści w formie filmów wideo, szczególnie na YouTube, jednak wraz z pojawieniem się treści opartych na obrazach, takich jak Instagram, kultura influencerów uległa ogromnej zmianie. Obecnie coraz większe znaczenie zdobywa TikTok, który już bez żadnych wątpliwości koncentruje się na pokoleniu Z.

W tym momencie nastolatkowie zarabiają na tańcu do znanej muzyki, lip-syncingu ulubionych utworów (synchronizacji poruszania ustami do nagrania piosenki) czy 30-sekundowych klipach komediowych. Zoomersom udało się zmonetyzować codzienne życie nastolatka i młodego dorosłego, zastępując tym codzienną pracę na etacie od 9 do 17. Należy im również przyznać, że mają zmysł przedsiębiorczości. Zarabiają na reklamach czy współpracują z biznesem. Często stają się twarzami znanych marek jeszcze przed osiągnięciem pełnoletności. Jednocześnie są w stanie w dalszym ciągu budować własną silną markę osobistą i utrzymywać bliski kontakt ze swoimi odbiorcami. Jako polski przykład można tutaj wymienić 19 – letnią Marię Jeleniewską, którą obserwuje ponad 13 mln osób na TikToku. Dodatkowo młoda influencerka może się już pochwalić współpracą z takimi markami jak Adidas, Fanta, Wedel czy H&M.

3. Inwestowanie

Wyobraźmy sobie typowego inwestora. Najpewniej to dojrzały mężczyzna, noszący garnitur i aktówkę. Nie ma co się dziwić takiemu stereotypowi. Przez wiele lat rynek kapitałowy był zarezerwowany dla wąskiej grupy osób. Pokolenie Z znalazło jednak sposób, aby włączyć się do świata inwestycji w sposób prostszy, tańszy i demokratyczny. Młodzi zaznaczyli swoją obecność na rynku przede wszystkim w marcu, kiedy w mediach społecznościowych zgrupowali siły, masowo kupując akcję kilku amerykańskich spółek. Doprowadzili w ten sposób do niewyobrażalnych wzrostów cen akcji, przeciwstawiając się obracającym miliardami dolarów funduszom inwestycyjnym.

Młodzi wierzą, że inwestowanie nie musi być domeną ludzi bogatych, a do skutecznego zarabiania na giełdzie nie trzeba być wcale doktorem ekonomii. Wielu Zoomersów uważa, że cała potrzebna ku temu wiedza znajduje się w internecie, zwłaszcza na YouTube. Kultura samouczenia się online stworzyła całą rzeszę nowych ekspertów i profesjonalistów, którzy zdobywają wiedzę i umiejętności od innych, a następnie przekazują ją dalej. Już teraz platformy inwestycyjne widzą gwałtowny wzrost liczby użytkowników najmłodszego pokolenia. Dotyczy to również Polski.

Krzysztof Raś Widzimy, że pokolenie Z nie tyle wkracza w przestrzeń inwestowania, ile tworzy swoją własną w ramach szerokiego spektrum narzędzi i aktywów dostępnych na rynku. Na Bitpandzie obecnie 25 proc. użytkowników to właśnie zoomersi. Oznacza to, że stali się oni bardzo znaczącą grupą użytkowników, wyróżniającą się jeśli chodzi o potrzeby i podejście do inwestowania. To, że co czwarty nasz użytkownik to właśnie przedstawiciel pokolenia Z świadczy o prawdziwej zmianie kulturowej w naszej branży.

Krzysztof Raś z Bitpandy

4. Pragnienie niezależności

Tym co niewątpliwie charakteryzuje pokolenie Z jest pragnienie niezależności. Dotyczy to również sfery zarobkowej. Marzeniem młodych ludzi przestała być dobrze opłacana praca na etacie w korporacji. Duża część z nich stara się łączyć swoje zainteresowania z karierą zawodową, decydując się na samodzielną pracę freelancera czy biznes online. Popularne stało się prowadzenie sklepu internetowego, projektowanie graficzne, obsługa social mediów czy fotografia.

Niepewne czasy globalnej pandemii szczególnie mocno dały się we znaki młodym ludziom. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy, aż 32 proc. osób w wieku 16-19 lat zostało na początku 2020 roku pozbawionych pracy. Pokolenie Z musiało stawić czoła kryzysowi gospodarczemu na samym początku, lub wręcz przed rozpoczęciem swojej kariery zawodowej.  Z tego powodu wielu z nich sięgnęło po laptopy i telefony, aby zaoferować swoje umiejętności w inny, bardziej niezależny sposób. Ta fala przedsiębiorczości sygnalizuje, że nastolatkowie na swój sposób kształtują gospodarkę w oparciu o usługi i umiejętności, które uważają za przydatne dla swojej własnej grupy demograficznej.

Krzysztof RaśTo rzecz przełomowa, ponieważ mamy do czynienia z pokoleniem, które nie tylko adaptuje się do warunków, ale i samo wyznacza kierunki rozwoju i kreuje trendy.

Krzysztof Raś z Bitpandy


Źródło: Bitpanda

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zrozumieć Milenialsów. W co następnie zainwestują?

Inwestycje millenialsow

Podczas gdy pandemia spowodowała znaczące zmiany w gospodarce – od krachu na giełdzie i późniejszego odbicia po boom cen nieruchomości w Polsce i niedobór siły roboczej – wpłynęła ona również na takie obszary jak osobiste oszczędzanie i trendy inwestycyjne.

Milenialsi (urodzeni w latach 1981-1996) najbardziej zmienili swoje nawyki inwestycyjne z pojawieniem się pandemii wirusa „Covid-19”. Według globalnego badania przeprowadzonego przez Natixis/Statista, 23% milenialsów zainwestowało więcej podczas pandemii, w porównaniu do 21% pokolenia X i 15% pokolenia Baby Boomers.

Dla 32% milenialsów oznaczało to zwiększenie aktywności handlowej bezpośrednio lub za pośrednictwem platform internetowych, co dotyczyło 24% przedstawicieli pokolenia X i 16% Baby Boomers. W międzyczasie, 24% milenialsów zwiększyło swoją aktywność inwestycyjną korzystając z usług doradcy, w porównaniu do 18% pokolenia X i tylko 13% Boomersów. W sondażu TD Ameritrade/Harris przeprowadzonym wśród Amerykanów, 17% milenialsów potwierdziło, że otworzyło nowy rachunek inwestycyjny, aby przenieść swoje plany finansowe w pierwszych miesiącach pandemii, w porównaniu do 12% osób z pokolenia X i zaledwie 2% osób z pokolenia Boomersów.

Wzrost liczby inwestorów wśród milenialsów może mieć niemal tyle samo wspólnego z „dojrzewaniem” tego pokolenia, co z pandemią.

Mimo to, nasuwa się pytanie:

Gdzie płyną pieniądze milenialsów?

Jak każda inna grupa, milenialsi inwestują swoje pieniądze w różnych miejscach, od nieruchomości po fundusze inwestycyjne. Nie da się dokładnie określić, ilu milenialsów dokonało określonego rodzaju inwestycji, a wiele ankiet badających ten problem, może wypaczyć prawdziwe dane z powodu nieobiektywnej próby (np. ankiety internetowe częściej przyciągają osoby obeznane z internetem, które mogą być bardziej skłonne do dokonywania pewnych inwestycji). Jednak, z pewnością istnieją trendy, które można określić wyciągając wnioski z badań nad nawykami oszczędzania i inwestowania. Należą do nich:

Zrównoważone inwestycje

Choć inne pokolenia nadrabiają teraz zaległości, to właśnie milenialsi są liderami w dziedzinie świadomego społecznie inwestowania. Około jedna trzecia milenialsów często lub wyłącznie dokonuje inwestycji z uwzględnieniem czynników „środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego” (ESG), w porównaniu z 16% pokolenia X, 2% pokolenia Baby Boomers i 19% młodszego pokolenia Z – jak wynika z najnowszego sondażu Harrisa dla CNBC. Często oznacza to inwestowanie w portfele, które w szczególności wykluczają „złe” inwestycje w ropę i gaz, tytoń i broń.

Milenialsi są również bardziej zainteresowani „impact investing” (tworzeniem portfeli przynoszących korzyści społeczeństwu lub środowisku, a także generujących zyski finansowe), z 64% zainteresowaniem, wyprzedzając 50% przedstawicieli pokolenia X i 34% pokolenia Baby Boomers. Od dawna wyrażają również chęć, aby ich emerytury były przeznaczone na etyczne inwestycje.

Meme stocks

Akcje meme mogą być dowolnymi akcjami, które cieszą się dużym zainteresowaniem w sieci i przyciągają inwestorów. Częstym źródłem jest Reddit i forum, takie jak WallStreetBets, które wywołały bezprecedensowy short squeeze na GameStop. Według niedawno przeprowadzonego badania Fidelity ponad jedna trzecia inwestujących milenialsów – 38% – korzysta z mediów społecznościowych, aby uzyskać wskazówki rynkowe, chociaż to mniej niż wśród młodszego pokolenia Z, gdzie 41% inwestorów korzysta z mediów społecznościowych.

Akcje wzrostowe i dywidendowe

Chociaż inwestujący milenialsi mogą być zainteresowani akcjami meme i inwestycjami etycznymi bardziej niż inne pokolenia, nie stanowią one większości ich inwestycji. W niedawnym badaniu przeprowadzonym przez Motley Fool, akcje wzrostowe były najpopularniejszymi inwestycjami millenialsów i pokolenia Z (58%), przy czym akcje meme i ESG posiadało tylko 30%. Milenialsi uznali historyczną stabilność akcji za najważniejszą przy podejmowaniu decyzji o inwestowaniu, podczas gdy uzależnione od TikToka pokolenie Z przywiązywało nieco większą wagę do informacji z mediów społecznościowych.

Kryptowaluty

Nie jest chyba zaskoczeniem, że szybko zmieniający się, czasami niezrozumiały świat kryptowalut jest bardziej atrakcyjny dla młodszych grup demograficznych, jak na przykład kontrowersyjny Dogecoin, który zaczął się jako żart.

Ostatnie badanie przeprowadzone przez Piplsay wykazało, że 49% milenialsów posiada kryptowaluty, w porównaniu do 38% pokolenia X i 13% pokolenia Z. Inna ankieta, przeprowadzona przez Motley Fool, podaje inną liczbę, z 39% milenialsów twierdzących, że posiada kryptowaluty. Wyprzedza ich jednak pokolenie Z, gdzie 47% stwierdziło, że posiada kryptowaluty. Tymczasem badanie przeprowadzone przez magazyn online Sophisticated Investor wykazało, że 12% milenialsów uważa kryptowalutę za najbezpieczniejszą inwestycję na 2021 rok, w porównaniu z 9% respondentów ogółem.

NFT

Zainteresowanie niewymienialnymi tokenami (NFT) – cyfrowymi aktywami opartymi na blockchain, które inwestorzy, kolekcjonerzy sztuki i inni mogą nabyć na wyłączność – eksplodowało w ciągu ostatniego roku. Najnowsze badanie przeprowadzone przez Morning Consult wykazało, że milenialsi (zwłaszcza mężczyźni) byli najbardziej chętni do nabywania NFT, przy czym 23% millenialsów dokonało inwestycji w NFT w porównaniu do 8% pokolenia X i 4% pokolenia Z.

W co następnie zainwestują milenialsi?

Metale szlachetne

Chociaż milenialsi mogą napędzać inwestycje w aktywa kryptowalutowe, badanie przeprowadzone w 2021 r. przez The Royal Mint (Brytyjską Mennicę Królewską) wykazało, że 53% inwestorów z pokolenia Z i pokolenia Z nie zarobiło na nich tyle, na ile mieli nadzieję, lub wręcz straciło na nich pieniądze. Badanie wykazało, że wielu z tych młodych ludzi – w rzeczywistości 68% – konsekwentnie rozważa aktywa o niższym ryzyku, takie jak złoto i inne metale szlachetne. Ponadto Mennica odnotowała również 430% wzrost inwestujących milenialsów w złoto za pośrednictwem swojej platformy DigiGold w 2020 roku.

Akcje

Według analityków Morgan Stanley, tylko 6,5% aktywów milenialsów jest ulokowanych w akcjach – ale jest to około 6%, które Boomersi posiadali w wieku 40 lat (obecny wiek najstarszych milenialsów). „W kolejnych latach alokacja pokolenia Baby Boomers w akcje wzrosła do ponad 25%, co oznacza, że mogą pojawić się dalsze napływy z giełdy”, mówi Daniel Skelly, dyrektor ds. badań rynkowych i strategii w Morgan Stanley Wealth Management. DailyFX ujawnił, że w USA najpopularniejsze akcje milenialsów to NIO, Apple, Tesla, Plug Power, Aphria – udowadniając, że obawy ESG nie zawsze są prawdziwe – Marathon Oil.

Ryzykowne inwestycje

W drugim kwartale 2021 roku 70% inwestorów z pokolenia milenialsów i pokolenia Z zgłosiło wzrost swojej tolerancji na ryzyko, w porównaniu z 51% w zeszłym roku. Według ostatniego badania ETRADE , 72% inwestorów z pokolenia milenialsów i pokolenia Z jest pewnych swoich decyzji dotyczących portfela, w porównaniu do 56% przed pandemią.

Wraz z dalszą stabilizacją globalnej gospodarki i rynków akcji, milenialsi prawdopodobnie wykażą się jeszcze większym zaufaniem do swoich portfeli i ich apetyt na ryzyko będzie rosnąć. Może to oznaczać inwestycje w aktywa takie jak kryptowaluty i NFT, ale również mogą się oni otworzyć na szersze możliwości inwestycyjne, wraz z ich rosnącą bazą wiedzy.

Jonathan Merry, CEO platformy porównującej kursy walut MoneyTransfers.com

Fundusze zarządzane

Ostatni raport Barclays podkreśla, że w Wielkiej Brytanii ponad 80% majątku gospodarstw domowych jest w posiadaniu osób powyżej 45 roku życia. Oczekuje się, że w ciągu najbliższych 30 lat majątek ten będzie przekazywany między pokoleniami w formie spadków lub prezentów w ramach „Wielkiego Transferu Bogactwa” („The Great Wealth Transfer” – majątek pokolenia Baby Boomers urodzonych w latach 1940-60 przejdzie w ręce ich spadkobierców, w główniej mierze milenialsów).

Jonathan Merry z MoneyTransfers.com mówi: „Chociaż wielu odbiorców spadków prawdopodobnie przeznaczy je na aktywa takie jak nieruchomości, z których prawdopodobnie pochodziła większość odziedziczonego majątku, inni mogą zechcieć zainwestować spadek, ale czują, że brak wiedzy. Może to oznaczać, że zwrócą się w stronę zdywersyfikowanych funduszy długoterminowych banku lub do funduszy zarządzanych, gdzie wymagane jest mniej decyzji i badań.”

Aplikacje maklerskie

Aplikacje do handlu akcjami, takie jak Robinhood, E*Trade, Stash i SoFi Invest, rozkwitły podczas pandemii, częściowo dlatego, że ludzie, którzy utknęli w domu, szukali ekscytujących wyzwań. Skupiając się na użyteczności i niskich opłatach, przyciągnęły one również wielu początkujących inwestorów; połowa z 3 milionów nowych użytkowników Robinhood w 2020 roku była inwestorami po raz pierwszy, a średni wiek użytkowników platformy wynosi około 30 lat. Liczne raporty pokazują, że milenialsi chcą zarządzać swoim życiem finansowym za pomocą telefonów komórkowych, dlatego też wydaje się, że tendencja do inwestowania w oparciu o aplikacje wśród tej grupy demograficznej raczej nie zwolni, zarówno w przypadku opcji dla początkujących inwestorów, jak i oferty bardziej uznanych instytucji finansowych.

Cem Eyi, współzałożyciel Beanstalk, aplikacji inwestycyjnej oferującej akcje i udziały junior ISA, mówi, że dwie trzecie jej użytkowników to milenialsi, którzy wykazują różne wzorce oszczędzania i inwestowania.

Młodsi użytkownicy są o 35% bardziej skłonni do korzystania z naszej funkcji zaokrąglania codziennych płatności, która pomaga im oszczędzać mało i często, podczas gdy starsi użytkownicy preferują ustawienie regularnej składki w formie polecenia zapłaty. Milennialsi również częściej wysyłają linki, aby zaprosić dziadków i innych członków rodziny do wniesienia własnego wkładu.

Cem Eyi, współzałożyciel Beanstalk

„Ponieważ millenialsi mają dzieci, oczekują oni wygody i elastyczności, jeśli chodzi o produkty pomagające im oszczędzać na przyszłość”.


Źródło: MoneyTransfers.com

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Mastercard: W Europie Środkowo-Wschodniej młodzi Polacy są liderami płatności zbliżeniowych i korzystania z bankowości cyfrowej [BADANIE]

Pokolenie Z

Mastercard zaprezentował wyniki nowego badania przeprowadzonego w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce. Dotyczyło ono postaw i zachowań Pokolenia Z, najmłodszej grupy konsumentów, która kreuje przyszłe trendy rynkowe.

W 11 krajach objętych badaniem osoby w wieku 18-24 lata stanowią 7,2% populacji (ok. 11,5 mln), a ich znaczenie dla gospodarki rośnie. Jak wynika z badania Mastercard, choć młodzi Polacy chętnie korzystają z technologii cyfrowych, to relacje i kontakty twarzą w twarz są dla nich najważniejsze. Młode pokolenie angażuje się także w rozwiązywanie problemów społecznych i ekologicznych, oczekując od marek podobnych działań. Będąc niemal nieustannie online oczekują, że handel i usługi finansowe będą szybkie i wygodne. Pokolenie Z w

Polsce chętnie kupuje w internecie oraz płaci zbliżeniowo i korzysta z usług bankowości cyfrowej.
Z badania Mastercard wyłania się obraz młodego pokolenia Polaków polegającego finansowo głównie na rodzicach, ale starającego się zdywersyfikować swoje źródła dochodu. Średni miesięczny dochód polskiego przedstawiciela pokolenia Z wynosi 363 euro (ok. 1650 zł). Dla co trzeciego z nich (33%) rodzice są nadal głównym źródłem utrzymania, dla co czwartego (25%) praca na cały etat, zaś dla ponad co piątego (22%) praca na pół etatu. Czują się zależni od swoich rodziców i zmiana tego status quo jest jednym z ich priorytetów w najbliższym czasie. Ich głównym celem jest zakończenie edukacji i zdobycie pierwszych doświadczeń zawodowych.

Relacje i wartości ważniejsze od pieniędzy

Choć pieniądze są ważne, to właśnie relacje z innymi ludźmi przedstawiciele polskiego pokolenia Z cenią sobie najbardziej. Niemal połowa ankietowanych (48%) zgadza się, że w życiu jest wiele rzeczy ważniejszych od pieniędzy. Zapytani o wartości, które są dla nich najważniejsze, wskazują na rodzinę (64%), zdrowie (60%), uczucia (60%) i przyjaciół (48%). Wbrew powszechnie panującemu przekonaniu deklarują, że nic nie zastąpi rozmów w cztery oczy, a 61% z nich lubi spędzać wolny czas z innymi (zwłaszcza z przyjaciółmi), niż samemu.
To przywiązanie do wyższych wartości znajduje swoje odzwierciedlenie także w trosce o kwestie społeczne i ekologiczne. Ponad połowa (58%) respondentów z Polski deklaruje, że przekazuje datki na rzecz fundacji i organizacji pozarządowych, a 22% angażuje się w wolontariat. Kiedy myślą o przyszłości globu, problem głodu na świecie jest jedną z ich najczęstszych trosk (27%).

Jako prawdziwi idealiści, młodzi ludzie biorą odpowiedzialność za kształtowanie przyszłości, uznając obecne wyzwania środowiskowe i społeczne za istotne. To między innymi dlatego oczekują od marek, że te również podejmą działania w tym obszarze. W Mastercard rozumiemy tę potrzebę pokolenia Z i wiemy, że zrównoważony rozwój i chęć pomocy innym są dla nich ważne. Dlatego umożliwiamy im to m.in. poprzez nasze inicjatywy Priceless Causes, wspierające różne cele społeczne i charytatywne.

Marta Życińska, dyrektor ds. marketingu i komunikacji na Europę Środkowo-Wschodnią w Mastercard Europe

Cyfrowi smart shopperzy

Generacja Z to pierwsze pokolenie urodzone w czasach powszechnej dostępności internetu, wobec czego nie może dziwić, że jest ono nierozerwalnie związane ze światem cyfrowym. Młodzi Polacy regularnie korzystają z mediów społecznościowych, aby być na bieżąco z informacjami ze świata, kontaktować się ze znajomymi czy rozwijać swoje pasje. Do najpopularniejszych platform społecznościowych należą Facebook (95%), YouTube (93%) oraz Instagram (78%). Aż 73% ankietowanych z Polski biorących udział w badaniu Mastercard korzysta z mediów społecznościowych jako głównego źródła informacji i inspiracji, a taki sam odsetek respondentów codziennie rozmawia ze swoimi przyjaciółmi za pośrednictwem komunikatorów typu Messenger czy WhatsApp. Ponadto chętnie korzystają z cyfrowej rozrywki, przynajmniej raz w tygodniu słuchając muzyki na platformach streamingowych (91%), oglądając filmy czy seriale (77%) lub grając w gry wideo (61%).

Dla tych technologicznie zaawansowanych, będących niemal nieustannie podłączonymi do internetu młodych ludzi, naturalnym środowiskiem jest e-commerce. Aż 84% przedstawicieli pokolenia Z z Polski kupuje w internecie przynajmniej raz w miesiącu, najczęściej sięgając po odzież (70%), jedzenie (54%), kosmetyki (48%) i rozrywkę (47%). Jednocześnie pozostają świadomymi konsumentami, którzy uwielbiają promocje. 80% ankietowanych z Polski przyznało, że zawsze sprawdza oferty u różnych sprzedawców, zanim zdecyduje się na zakup danego produktu, a 84% weryfikuje cenę upatrzonego produktu, szukając promocji w innym miejscu.

Wygoda płatności

Kupując w e-commerce, Polacy chętnie korzystają z cyfrowych płatności. Najbardziej popularną metodą wśród polskich ankietowanych są przelewy natychmiastowe i BLIK (57%), choć konsumenci sięgają też po karty debetowe (27%) czy portfele mobilne, jak Apple Pay czy GPay (12%). Co ciekawe, najbardziej popularnym sposobem płatności w Europie Środkowo-Wschodniej jest płatność za pobraniem, chociaż na ten wynik wpływ miała duża popularność tej formy rozliczania się w niektórych krajach, m.in. w Serbii (67%) czy Bułgarii (60%) – w Polsce płaci w ten sposób 25% konsumentów.

Pokolenie Z traktuje wygodę, która wiąże się z technologią, jako coś oczywistego. Marki, które chcą rządzić w ich cyfrowym świecie muszą oferować łatwość obsługi, szybkość i bezproblemowe doświadczenia, najlepiej wszystko dostępne w smartfonie. Dotyczy to zakupów, płatności, finansów i wszystkich innych rodzajów usług. Warto śledzić te preferencje pokolenia Z, bo to one są dominującymi trendami rynkowymi jutra.

Marta Życińska, dyrektor ds. marketingu i komunikacji na Europę Środkowo-Wschodnią w Mastercard Europe

Zbliżeniowo znaczy mobilnie

Ze względu na szybkość i wygodę, młodzi w sklepach stacjonarnych wolą płacić bezgotówkowo. 84% najmłodszych polskich konsumentów płaci kartą, a 76% ankietowanych sięga po nią częściej, niż po gotówkę. Jednocześnie młodzi Polacy przodują, jeśli chodzi o korzystanie z płatności zbliżeniowych – płaci w ten sposób 79% konsumentów (na drugim miejscu Czesi – 76%), przy średniej dla regionu na poziomie 58%.
Coraz bardziej na popularności zyskują zbliżeniowe płatności telefonem, które są możliwe m.in. dzięki technologii tokenizacji Mastercard. Wśród ankietowanych z Polski korzysta z nich 39% (przy średniej dla regionu 38%), przy czym kolejne 34% deklaruje, że będzie w ten sposób płacić w przyszłości. Płatności mobilne największą popularnością cieszą się w Rumunii (49%), Czechach (42%) i na Ukrainie (42%).

Niemal połowa młodych Polaków (45%) deklaruje, że płaci kartą, jeśli tylko mają taką możliwość – to najwyższy wynik spośród wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Jedną z największych przeszkód płatności bezgotówkowych jest brak odpowiedniej infrastruktury w postaci terminali POS. 42% przedstawicieli pokolenia Z z Polski zgodziło się ze stwierdzeniem, że wciąż jest zbyt mało miejsc, gdzie można płacić kartą. Najbardziej jednak ten problem doskwiera ankietowanym z Rumunii (55%).

Bankowanie w aplikacji

Oprócz zakupów czy rozrywki, młode pokolenie chętnie korzysta z cyfrowych rozwiązań także w bankowości. Spośród krajów regionu to w Polsce cyfrowa bankowość jest wśród młodych ludzi najbardziej popularna – korzysta z niej 95% ankietowanych, przy średniej dla wszystkich państw na poziomie 82%. Dla polskich przedstawicieli pokolenia Z jednym z kluczowych czynników przy wyborze instytucji finansowej jest dobra aplikacja mobilna banku (32%), a ważniejsze pozostają jedynie koszt produktów/usług (52%) oraz reputacja danej instytucji (37%).

infografika płatności pokolenia Z


Źródło: Mastercard

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pokolenie Z – gen przedsiębiorczości [RAPORT]

Pokolenie Z

82% respondentów z Pokolenia Z ma nadzieję, że w 2030 roku będzie mieć pracę, która da im spełnienie i umożliwi rozwiązanie problemów stojących przed naszą planetą. Optymizmu badanych nie mąci trwająca pandemia i prawdopodobieństwo recesji - wynika z badania EY i organizacji JA Worldwide.

Automatyzacja jawi się części społeczeństwa jako zagrożenie, które może skutkować utratą zatrudnienia. Tymczasem Pokolenie Z postrzega ją jako szansę na zdobycie kreatywnej pracy, której roboty nie są w stanie wykonywać. W społeczeństwie pojawiają się obawy o niestabilną przyszłość, Pokolenie Z jest pełne optymizmu – chce podjąć się rozwiązania problemów stojących przed współczesnym światem, wynika z badania.

Pokolenie Z
Źródło: EY

Wiara w technologię, automatyzację i… własne możliwości

Urodzeni pomiędzy 1997 a 2007 r., przedstawiciele Pokolenia Z są pierwszą generacją urodzoną w erze powszechnego dostępu do internetu, której towarzyszy wysoka penetracja telefonii komórkowej.

Cechą, która wyróżnia przedstawicieli Pokolenia Z, jest pewność siebie w zakresie korzystania z technologii – 84% badanych z Pokolenia Z twierdzi, że swobodnie korzysta z dobrodziejstw technologicznych. Towarzyszy temu pozytywne podejście do kluczowych zmian na rynku pracy takich automatyzacja, globalizacja i zmiana sposobu, w jaki pracujemy – 74% respondentów badania “optymistycznie” podchodzi do wpływu automatyzacji na ich możliwości zawodowe.

To prawdziwa zmiana pokoleniowa w porównaniu z przedstawicielami Pokolenia X i Millenialsami. Ci pierwsi rozpoczęli życie zawodowe jeszcze przed upowszechnieniem internetu i telefonów komórkowych, Millenialsi z kolei dorastali w czasach gospodarczej prosperity. Technologie, konieczność ciągłej adaptacji, narastająca złożoność zagadnień z którymi trzeba się zmierzyć w coraz bardziej spolaryzowanym świecie – to wyzwania stojące przed Pokoleniem Z. Szkoła i korporacje powinny położyć inny niż tradycyjny nacisk na przygotowanie młodych ludzi do wejścia w profesjonalną dorosłość.

Marek Jarocki, Partner, Lider Zespołu People Advisory Services w EY Polska

Przedstawiciele pokolenia Z wierzą swoje umiejętności i możliwości na rynku pracy. Wierzą, że mają odpowiednie wykształcenie, kwalifikacje potrzebne na interesującym ich stanowisku, oraz mają wiedzę na temat umiejętności preferowanych przez potencjalnego pracodawcę.

Pokolenie Z
Źródło: EY

A może własny biznes?

53% badanych z Pokolenia Z liczy, że będzie prowadzić własny biznes za 10 lat. Jeszcze bardziej optymistyczni są przedstawiciele Pokolenia Z, którzy już pracują – 65% z nich uważa, że zostanie przedsiębiorcą do 2030 roku. Respondenci chcą pozyskać możliwie wcześnie szereg kompetencji potrzebnych do rozwoju zawodowego.

To bardzo optymistyczne dane, ale przełożenie wyników tej części badania na całość populacji Pokolenia Z należy potraktować z dużą ostrożnością. Mogą być one zaburzone przez próbę badawczą – członków i alumnów programów organizacji JA Worldwide, promującej przedsiębiorczość.

Przedsiębiorczy sposób myślenia można kształcić już w dzieciństwie i część zachodnich społeczeństw ma takie podejście w swoim DNA. Spodziewam się, że wraz z rozwojem gospodarki wolnorynkowej nauka przedsiębiorczości będzie rozpoczynała się coraz wcześniej również w naszym kraju. Na razie rozwijamy szereg programów wspierających start-upy, prowadzone są pierwsze programy rozwoju przedsiębiorczości dla dzieci i młodzieży. Spodziewam się, że przyniosą one efekty w dłuższym terminie. Liczę również, że będą znikać bariery legislacyjne i podatkowe, co mogłoby skutkować prawdziwym rozkwitem innowacyjności i przedsiębiorczości w naszym kraju.

Marek Jarocki, Partner, Lider Zespołu People Advisory Services w EY Polska

Innowacyjność i przedsiębiorczość badanych przedstawicieli Pokolenia Z przebija też przez odpowiedzi na pytania o cechy wymarzonej pracy. Respondenci najczęściej wymieniali „nowatorskie koncepcje”, „współpracę z ludźmi na całym świecie” i „możliwość rozwiązywania złożonych problemów”.

Edukacja kluczem do rozwoju kariery

Przedstawiciele pokolenia Z są zdania, że do rozwoju ich kariery zawodowej w największym stopniu przyczyni się edukacja. W dalszej kolejności wymieniają międzynarodowe korporacje, instytucje rządowe czy sieć osobistych relacji.

Pokolenie Z
Źródło: EY

Z badania wynika, że przedstawiciele Pokolenia Z chcą się skupić w ramach edukacji na obszarach, które najlepiej ich przygotują do rozwoju kariery i odnalezienia się w roli członka międzynarodowej społeczności. Wśród najważniejszych przedmiotów wymieniają ochronę środowiska i umiejętność zarządzania rozwojem zawodowym (te dwa przedmioty wskazało 77% badanych), wysoko w rankingu znajdują się też finanse, kwestie dotyczące spraw międzynarodowych, umiejętności technologiczne oraz przedsiębiorczość.

Pokolenie Z
Źródło: EY

W odpowiedzi na pytanie o zmiany, jakie powinny zajść w systemie edukacji, by szkoła bardziej efektywnie przygotowała ich do życia zawodowego, 59% badanych z Pokolenia Z wskazało praktyki zawodowe, a 57% – mentoring. To sygnał, że badana grupa wysoko ceni sobie rzeczywiste doświadczenie zawodowe, które umożliwia im lepsze radzenie sobie na zmieniającym się rynku pracy.

Pokolenie Z
Źródło: EY

54% przedstawicieli Pokolenia Z uważa, że edukacja świetnie ich przygotowuje do osiągnięcia sukcesu w 2030 roku.

Badanie, przeprowadzone pod koniec 2020 roku, objęło prawie 6 tys. obecnych i byłych uczestników programów organizowanych przez JA Worldwide w 17 krajach w wieku 16-25 lat.

POBIERZ CAŁY RAPORT 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF