...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Ministerstwo Finansów pracuje nad rozszerzeniem ulgi dla klasy średniej

21 stycznia 2022 roku Ministerstwo Finansów ogłosiło pracę nad zmianami w ustawach podatkowych związanych z Polskim Ładem.

Tadeusz Kościński potwierdził w wystąpieniu projekt ustawy podnoszący do rangi ustawowej rozwiązania z wydanego 7 stycznia rozporządzenia, który został przyjęty przez rząd (Polski Ład). Kościński wskazał, że przeniesienie tego rozporządzenia do wspomnianej ustawy ,, to konieczność”. Dodaje, że stosowanie aktualnych rozwiązań Polskiego ładu może  doprowadzić przedsiębiorcę do odpowiedzialności karnej.

Minister finansów podkreślił, że nie zgadza się z taką oceną, ale by wyeliminować ewentualne wątpliwości, zdecydowano się na przyjęcie ustawy.
Ministerstw Finansów 

Polski Krach i jego poszkodowani

Kontynuując swoją wypowiedź szef resortu, wspomniał także o zmniejszonych pensjach w grudniu 2021 roku, które otrzymały określone grupy zawodowe, tj.: nauczyciele, mundurowi. To właściwe oni są pierwszymi poszkodowanymi przez sztandarowy program rządu.

Intensywnie pracujemy nad rozszerzeniem Polskiego Ładu o nowe rozwiązania. Ulgą dla klasy średniej zostaną objęci m.in. emeryci i renciści. Osoby na zleceniach oraz w szerszym zakresie nauczyciele akademiccy. Korzystanie z ulgi będzie możliwe również przy zbiegu różnych umów. W efekcie więcej osób zarabiających do 12.8 tys. zł skorzysta z Polski Ładzie lub reforma będzie dla nich neutralna. 

Tadeusz Kościński

Projekt ustawy zostanie zaprezentowany już niedługo. Szef MF dodał także, że z powodu niedopracowanego Polskiego Ładu może ktoś jeszcze otrzymać niższą pensję jeszcze pod koniec stycznia bieżącego roku.

Może się zdarzyć, że ktoś pod koniec stycznia otrzyma niższą pensję niż jeszcze w grudniu. Jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce, to pracodawcy są zobowiązania do jak najszybszego wyrównania. W takich sytuacjach zachęcamy do kontaktu z nami telefonicznie czy też poprzez formularz.

Tadeusz Kościński

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rząd powołuje nowego wiceministra finansów. Ma naprawić Polski Ład

W niedzielę rząd premier Mateusz Morawiecki powołał nowego wiceministra finansów, który ma uratować Polski Ład. Kim jest Artur Soboń i co z reformą podatkową PiS-u?

Polski Ład traci zaufanie wśród ekonomistów, przedsiębiorców, jak i samych obywateli RP. By ratować jego rentowność premier Mateusz Morawiecki, podjął (wraz z rządem) decyzję o przeniesieniu Artura Sobonia do Ministerstwa Finansów. W efekcie tego polityk obejmie funkcję wiceministra finansów. Jego zadaniem będzie zreformowanie flagowego programu partii, który już wzbudził wiele negatywnych emocji.

 

Jak podaje RMF FM — Polacy obwiniają Ministerstwo Finansów za błędy w Polskim Ładzie, którego zasady i regulacje wciąż  są niejasne. W ocenie ekspertów ds. księgowości nowa reforma podatkowa posiada wiele pułapek, które mogą doprowadzić niejednego podatnika do poważnych problemów.
Każdy, kto pokusi się o wyższą wypłatę teraz, może mieć w kwietniu 2023 roku duży podatek do zapłaty. Nawet o kilka tysięcy złotych.
RMF FM
Rozgłośnia dodaję, że niepożądane efekty reformy podatkowej odczuli już m.in.: służby mundurowe. Mimo obiecanych podwyżek wynagrodzeń otrzymali w styczniu 2022 roku niższe pensje niż rok wcześniej, a dokładnie w kwietniu 2021 roku.

Rząd przeprasza mundurowych

Przez ostatnie miesiące rząd starał się naprawić reformę. Równocześnie przeprosił za błędy i zapewnił ministerstwo obrony narodowej oraz spraw wewnętrznych i administracji, że mundurowi otrzymają stosowne wyrównanie do pomniejszonych pensji.

Kim jest Artur Soboń?

To polityk, urzędnik i samorządowiec, poseł na Sejm VIII i IX kadencji. Pełnił też funkcję sekretarza stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju i Technologi (8 października 2021 do 20 stycznia 2022). Z wykształcenia historyk i absolwent wielu uczelni. Ukończył m.in.:  Katolicki Uniwersytet Lubelski (historia), Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie (zarządzanie projektami europejskimi i prawo unii europejskiej), KUL (rachunkowość i finanse).

W ocenie PiS to właśnie on ma uratować ,,Polski Ład”. W ostatnim czasie zasłynął on w środowisku mediowym, jako osoba, która sugeruje, że osoby, które nie są w związku, powinny płacić tzw. podatek ,,bykowy”. Ten rodzaj podatku miałby zachęcić ,,singli” do szybszego zakładania rodzin. Jeszcze przed nominacją Soboń zajmował się restrukturyzacją górnictwa. W tym roku doprowadził on do podpisania umowy społecznej z górnikami. Według PiS było to jak dotąd największe wyzwanie dla posła.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rząd wraca z kontrowersyjną reformą

mezczyzna trzyma pieniadze zlotowki

Już niebawem wiele polskich rodzin dostanie po kieszeni. Jak informuje Rzeczypospolita - Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraca do reformy pełnych składek z tytułu ubezpieczenia społecznego od umów zleceń.

Dziennik wskazuje, że pomysł na pełne oskładkowanie umów zleceń powstał z myślą o ochronie osób, które utrzymują się z takiego rodzaju zatrudnienia oraz korzystają z ubezpieczenia zdrowotnego. W tej grupie znajdują się także pracownicy, którzy w ramach dodatkowej pracy uzyskują drugą pensję w ramach etatu.

Jak szacuje MRPPS w Polsce na zlecenie, pracuje około 1 miliona osób. Po wprowadzeniu kontrowersyjnej reformy spora grupa należąca do klasy średniej odczuje mocny ubytek na swoich pensjach.

Nawet 1 mln osób wykonujących kontrakty cywilnoprawne musi policzyć, ile podatku dopłaci po zmianach, bo nie ma prawa do ulgi dla klasy średniej, a z kwoty wolnej skorzysta dopiero przy rocznym rozliczeniu podatku. Wyższą składkę zdrowotną zapłacą jednak już teraz. 

Rzeczypospolita

Szczegóły dotyczące wszystkich zmian związanych z oskładkowaniem niniejszych umów, można znaleźć w Krajowym Planie Działań na rzecz Zatrudnienia 2022 rok. To właśnie w tym projekcie pojawiła się zapowiedź dotycząca kontrowersyjnych zmian. Dziennik wskazuje, że tego typu dokument został już rozesłany do konsultacji.

Kto na tym straci?

Głównie zatrudnieni na zlecenie, których dochód nie przekracza 4,9 tysięcy zł brutto. Dodatkowo do tego dochodzą także zmiany związane Polskim Ładem.

W tym wypadku zleceniobiorcy są pozbawieni prawa do ubiegania się o zwrot kosztów, za opłacanie 9-procentowej składki zdrowotnej. Co ciekawe, tę składkę nie można odliczyć od podatku dochodowego.

Eksperci z Rzeczypospolitej dokonali bardzo wnikliwych analiz i obliczeń, z których wynika, że jeśli reforma faktycznie wejdzie w życie, to potencjalny zleceniobiorca, który zarabia około 3 tysięcy złotych brutto, otrzyma (po odliczeniu składki, podatku dochodowego)  2266 zł netto, czyli 300 zł mniej.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

KE rozpoczyna konsultacje w sprawie europejskiego aktu o wolności mediów

Kilka godzin temu Komisja Europejska opublikowała otwarte konsultacje publiczne ws. europejskiego aktu o wolności mediów. Celem tej inicjatywy jest ochrona pluralizmu i niezależności mediów na unijnym rynku.

Europejski akt o wolności mediów został zapowiedziany już 2021 roku przez przewodniczącą Komisji Europejskiej — Ursulę von der Leyen.  Celem konsultacji jest zebranie opinii, uwag i danych od obywateli krajów członkowskich w tym: dziennikarzy, mediów prywatnych i publicznych, pracowników naukowych, organów publicznych itp.

Obszar konsultacji publicznej

Rozpoczęte konsultacje obejmują trzy główne obszary dotyczące wielu ważnych aspektów funkcjonowania mediów:

  • Przejrzystości i niezależności mediów (np. kontrola transakcji na rynku mediów, przejrzystość w zakresie własności mediów i badań oglądalności),
  • Warunki konieczne do właściwego funkcjonowania rynków mediów (np. odpowiedni dostęp społeczeństwa do pluralizmu poglądów, innowacyjność mediów na unijnym rynku),
  • Sprawiedliwa alokacja zasobów państwowych (np. niezależność mediów publicznych, przejrzystość i uczciwa dystrybucja reklam państwowych).

Opinia publiczna i wniosek KE

Komisja Europejska przedstawi odpowiedni wniosek w trzecim kwartale 2022 roku. Odpowiedzi ws. aktu można udzielać do 21 marca 2022 roku za pośrednictwem  specjalnego portalu „Wyraź swoją opinię”. Akt będzie bazował na zmienionej dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych. W nim ustanawia się zasady niezależności organów regulacyjnych, które tyczą się wyłącznie mediów.

Co więcej, akt będzie promować przejrzystość własności mediów równocześnie podkreślając wolność i brak ingerencji w decyzje redakcyjne. Sama inicjatywa zapowiedziana przez przewodniczącą Komisji skupi się na usuwaniu przeszkód w powstawaniu i funkcjonowaniu usług medialnych i stworzeniu wspólnych ramy rozwijania rynku wewnętrznego w sektorze mediów, aby zagwarantować na nim wolność i pluralizm mediów.


Źródło: Komisja Europejska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Prezydent podpisał ustawę o dodatku osłonowym

Andrzej Duda podpisał ustawę o dodatku osłonowym, która ma pomóc gospodarstwom domowy pokryć część kosztów związanych z rosnącymi cenami energii i żywności. Czym jest dodatek osłonowy i w jaki sposób on funkcjonuje?

Ustawa o dodatku osłonowym ma za zadanie zredukować wysokie ceny energii elektrycznej i gazu ziemnego. Dodatkowo ma także zniwelować podstawowe ceny żywności dla mniej zamożnych rodzin. Dodatek przysługuje osobom, których dochód nie przekracza 2,1 tysięcy złotych w przypadku jednoosobowego gospodarstwa domowego. Od 1,5 tysiąca złotych w przypadku gospodarstwa, w którym mieszka więcej niż jedna osoba.

W przypadku gospodarstwa domowego jednoosobowego świadczenie ma wynosić 400 zł. Następnie 600 zł dla gospodarstwa, które liczą od dwóch do trzech osób, a 800 zł przysługuje rodzinie do czterech osób. Świadczenie, może przysługiwać także rodzinie do sześciu osób, wtedy przysługuje do 1150 złotych.

Świadczenie i energia elektryczna

Na wyższy dodatek mogą liczyć również gospodarstwa domowe wykorzystujące do ogrzewania węgiel. W tym przypadku dodatek osłonowy wyniesie 500 zł, 750 zł  dla gospodarstwa domowego składającego się z dwóch-trzech osób. Najwyższą kwotę dodatku otrzymają gospodarstwa, w których mieszkają rodziny cztero – pięcioosobowe i sześcioosobowe przysługuje im 1062,50 zł i 1437,50 złotych.

Dodatek osłonowy będzie wypłacany dwa razy do roku. Jak podkreślono w ustawie, wypłata pierwszej raty ma nastąpić do 31 marca 2022 r., a druga do 2 grudnia 2022 r.

Twarda zasada dodatku osłonowego

W komunikacie Kancelaria Prezydenta poinformowała, że przy ustalaniu wysokości dodatku osłonowego obowiązywać będzie tzw. zasada złotówka za złotówkę. Oznacza to, że będzie przyznawany, nawet w przypadku przekroczenia kryterium dochodowego.

Kwota, która przysługuje danemu gospodarstwu domowemu, będzie pomniejszana o kwotę określonego przekroczenia. Warto zaznaczyć, że kwota wypłacanych dodatków osłonowych będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota dodatku osłonowego nie będzie wypłacana.

Realizację dodatku osłonowego powierzono gminom – jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. Przyznanie dodatku przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta nie będzie wymagało wydania decyzji. Decyzja będzie wydawana w przypadku odmowy przyznania świadczenia. Informacja o przyznaniu dodatku osłonowego może być przekazywana na wskazany przez wnioskodawcę adres mailowy. Wnioski o jego przyznanie mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Kancelaria Prezydenta

Przypomniano także, że kwoty zarówno dodatku osłonowego, jak i dodatku energetycznego nie będą podlegały egzekucji. Nie będą także uwzględniane przy ustalaniu prawa do świadczeń z pomocy społecznej czy świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Dodano, że świadczenia te nie będą również stanowić dochodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Sprzedawca energii elektrycznej lub sprzedawca paliw gazowych jest obowiązany do dołączenia do faktury informacji o dodatku osłonowym oraz o prawie do złożenia wniosku o jego wypłatę. Każdorazowo do dnia 31 października 2022 r. lub oddzielnie, w przypadku gdy ta faktura jest wysyłana później niż w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Kancelaria Prezydenta

Start dodatku osłonowego

Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Z wyjątkiem przepisów dotyczących obowiązków nakładanych na sprzedawców energii elektrycznej i sprzedawców paliw gazowych, które wchodzą w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Morawiecki o Programie Inwestycji Strategicznych

Podczas wczorajszej konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki, wymienił zalety Programu Inwestycji Strategicznych. Czym jest wspomniany program i jakie korzyści wnosi do gospodarki?

Podczas konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki poruszył kwestię Polskiego Ładu i jego kluczowego elementu Programu Inwestycji Strategicznych. Ma on na celu dofinansowanie projektów inwestycyjnych realizowanych przez gminy, powiaty i miasta lub ich związki w całej Polsce.

Jest to wielki strumień pieniędzy, który uruchomi falę modernizacji. Strumień ma być skierowany do jednostek samorządu terytorialnego na zasadach bardzo korzystnych. Mniej więcej takich, jakie były poprzednio, co do poziomu finansowania, czyli do 95 procent bezzwrotnego finansowania dla samorządów ze strony państwa.

Mateusz Morawiecki

Korzyści dla samorządów

Kontynuując swoją wypowiedź premier, dodał, że dzięki finansom, które spłyną na konta samorządowe, uruchomią się liczne modernizacje i inwestycje. Pierwsza transza funduszu, którą rozdysponował rząd wyniosła aż 23 miliardy złotych. Premier ogłosił, że w przyszłym roku nastąpi rozstrzygnięcie drugiego naboru na dofinansowanie w ramach programu.

Nowe miejsca pracy 

Program Inwestycji Strategicznych ma utworzyć więcej miejsc pracy na terenach, które jeszcze przed wprowadzeniem Polskiego Ładu miały najmniejsze szanse na otrzymanie dofinansowania w ramach programu. Premier oznajmił, że w pierwszej turze naborów środki otrzymało blisko 100 procent samorządów.

Tak jak to było w pierwszej transzy Inwestycji Strategicznych, będziemy kładli nacisk na projekty modernizacyjne i te, które tworzą miejsca pracy. Zgodnie z naszą obietnicą Polski Ład ma wygenerować, przyczynić się do utworzenia około pół miliona nowych miejsc pracy.

Mateusz Morawecki

Wnioski o dofinansowanie

Morawiecki podczas konferencji dodał, że spodziewane jest około 4 tysiące wniosków o dofinansowanie od samorządów. Pokreślił, że podczas drugiego naboru jednostki samorządu terytorialnego mogą tak jak poprzednio złożyć maksymalnie trzy wnioski o dofinansowanie. Każdy z nich różni się wielkością dofinansowania. Pierwszy wniosek wynosi 5 mln zł, drugi do 30 mln zł, a trzeci do 65 mln zł.

Nowy nabór wniosków do programu

Premier wspomniał także, kiedy można spodziewać się najbliższego naboru na kolejne dofinansowanie w ramach programu. Jego zdaniem kolejny nabór ma rozpocząć się w ciągu kilku miesięcy 2022 roku.

Zdradził także, na co będą przeznaczone wszystkie środki w ramach Programu Inwestycji Strategicznych. Głównie zostaną przeznaczone na: remonty szkół, przedszkoli i żłobków. Dodatkowo w ramach funduszy samorządy zainwestują w: nowe drogi, ciepłownictwo,  energetykę i projekty wspierające miejsca pracy.

Być może niektóre miejsca się wyludniały, bo właśnie nie ma tych inwestycji, nie ma szans na nowe drogi, na nowych przedsiębiorców, na nową szkołę, na lepszą służbę zdrowia. To jest właśnie nasza obietnica: żeby Polska równomiernie się rozwijała, możliwie równomiernie. Właśnie po to chcemy również w sprawiedliwy sposób te wielkie strumienie skierować do wszystkich samorządów.

Mateusz Morawiecki

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Prezydent zawetował Lex TVN

Kilka minut temu Prezydent RP Andrzej Duda zawetował kontrowersyjną nowelizację ustawy Lex TVN, która uderza w niezależność polskich mediów i stacji TVN. Prezydent skierował ją do Sejmuj do ponownego rozpatrzenia.

Dzisiaj o godzinie 12:30 prezydent Andrzej Duda ogłosił w Pałacu Prezydenckim, że wetuję ustawę Lex TVN. Równocześnie kieruje ją do Sejmu do ponownego rozpatrzenia. Podczas wystąpienia podkreślił, że Pałac Prezydencki zawsze jest otwarty na dyskusje i argumenty.

Prezydent RP wspominał także, że nowelizacja, która została wprowadzona w okresie wakacyjnym 2021 roku, wzbudzała sporo kontrowersji i dyskusji wśród polityków i polaków. Dodał, że 15 sierpnia 2021 roku niejednokrotnie odnosił się do tej ustawy:

Mówiłem wtedy o naszych sojuszach, o zobowiązaniach. Mówiłem wtedy również o tym, że umów trzeba dotrzymywać i dla nas Polaków jest to kwestia honorowa.

Śmiała decyzja prezydenta

Do 9 stycznia 2022 roku prezydent RP miał czas do zapoznania się z zatwierdzoną przez sejm ustawą. W tym samym czasie musiał podjąć decyzję, która miała przeważyć o losach TVN-u na polskim rynku mediowym. Dodatkowo zwrócił uwagę, że prezydent ma możliwość podpisanie ustawy, może ponownie ja skierować do rozpatrzenia przez Sejm (popularnie nazywane wetem) lub może ostatecznie odmówić podpisania ustawy i skierować ją do Trybunału Konstytucyjnego.

Łatwo się domyślić, że w ostatnim czasie, biorąc pod uwagę też i wcześniejsze moje wystąpienia, mając poważne zastrzeżenia w odniesieniu do przepisów tej nowelizacji ustawy. Rozważałem de facto dwa scenariusze. Rozważałem w każdym przypadku odmowę podpisania ustawy. Nie ukrywam tego – ale rozważałem, czy skierować tę ustawę do Trybunału Konstytucyjnego, czy też zwrócić ją Sejmowi do ponownego rozpatrzenia. 

Prezydent Andrzej Duda

17 grudnia 2021 roku podczas obrad sejmowych posłowie i posłanki PiSu przyjęli ,,Lex TVN”, czyli nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji.  Same przepisy wymierzone są w niezależność stacji TVN i są jawnym atakiem na polskie media. Ustawa trafiła na biurko prezydenta 20 grudnia.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polski rząd zamierza uelastycznić zarządzanie finansami publicznymi

Kilka dni temu do wykazu prac legislacyjnych programowych Rady Ministrów wpisano nowe cele rządowego projektu finansowego, który ma na celu: uelastycznienie i efektywniejsze zarządzanie finansami publicznymi oraz długiem Skarbu Państwa, poprzez wzmocnienie prowadzenia audytu wewnętrznego.

Określone nowe punkty wykazu mają dotyczyć ustawy o finansach publicznych, a także innych ustaw i dyrektyw. Według informacji zawartych w wykazie — analiza przepisów pozwoliła stwierdzić Radzie Ministrów, że niektóre z aktualnych przepisów wymagają gruntownych zmian i modyfikacji. Przedstawiamy wszystkie zmiany i punkty związane z projektem.

Nowe ustawy, które usprawnią system finansowy Polski

Zmiany mają usprawnić istniejące instrumenty zarządzania budżetowego i zarządzania długiem Skarbu Państwa. Mają także usunąć  niejasności po stronie prawnej, których nie można wyeliminować w drodze interpretacji przepisów. Dodatkowo jak podano w wykazie — w ustawie, zostaną doprecyzowane zasady postępowania w przypadku zmian w strukturze administracji rządowej, które mają uprościć np.:

  • System budżetowy
  • zmniejszyć obciążenia biurokratyczne,
  • uelastycznić regulacje dotyczące dokonywania zmian w planach finansowych jednostek sektora finansów publicznych, a w ślad za tym — zasad gospodarowania środkami publicznymi, uelastycznić procesy związane z wydatkowaniem środków budżetu państwa,
  • odbiurokratyzować proces dokonywania wydatków ze środków rezerw celowych,
  • znieść obowiązek sporządzania informacji o przebiegu wykonania ustawy budżetowej za pierwsze półrocze, z uwagi na bieżące, comiesięczne prezentowanie danych o wykonaniu ustawy budżetowej.

Projekt rządowy zakłada także:

  • Wprowadzenie modyfikacji przepisów dotyczących państwowego długu publicznego (w szczególności zarządzania długiem Skarbu Państwa)
  • doprecyzowanie przepisów dotyczących jednostek samorządu terytorialnego m.in. w zakresie procedury absolutoryjnej i procesu realizacji przedsięwzięć wieloletnich,
  • systemowe usprawnienie procesu planowania i sprawozdawczości w ramach kontroli zarządczej,
  • wprowadzenie do systemu finansów publicznych przeglądów wydatków, przy jednoczesnym usunięciu ogólnej kontroli efektywności i skuteczności realizacji budżetu w układzie zadaniowym.

Nowe możliwości rządu

Dzięki powyższym zmianom Minister Finansów otrzyma możliwość otrzymywania danych i informacji niezbędnych do prowadzenia przeglądów i wydatków oraz:

  • wprowadzanie możliwość centralizacji funkcji audytu wewnętrznego na poziomie działów administracji rządowej,
  • umożliwić uzyskiwanie krajowych kwalifikacji do prowadzenia audytu wewnętrznego

Kolejne cele, które uwzględniono w projekcie to wzmocnienie prowadzenia audytu wewnętrznego w sektorze publicznym. W związku z tym przewiduje się m.in.:

  • Zmianę wysokości kwoty, po której przekroczeniu powstaje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego,
  • rozszerzenie katalogu jednostek sektora finansów publicznych zobowiązanych do prowadzenia audytu wewnętrznego,
  • zapewnienie ministrowi kierującemu działem administracji rządowej, możliwości zlecania audytu koordynowanego w jednostkach w dziale oraz Prezesowi Rady Ministrów – w jednostkach podległych lub przez niego nadzorowanych, a także w jednostkach obsługujących organy podległe Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowane,
  • określenie katalogu dokumentów audytu wewnętrznego, które stanowią informację publiczną udostępnianą na wniosek oraz czasowego ograniczenia dostępu do tych dokumentów,
  • rozszerzenie katalogu podmiotów zobowiązanych do przekazywania informacji o prowadzeniu audytu wewnętrznego (jednostki samorządu terytorialnego) oraz dostosowanie zakresu tych informacji.

Czas przyjęcia celów przez rząd to pierwszy kwartał przyszłego roku. Wtedy wszystkie podane zmiany wejdą do wspomnianego projektu bezpowrotnie lub w przypadku ich niezatwierdzenia rozpocznie się oficjalne posiedzenie, w którym rząd zagłosuję za poszczególnymi zmianami i modyfikacjami.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak Lex TVN wpłynie na branżę Public Relations

TV

Tegoroczne wakacje nie są spokojne na polskiej scenie politycznej. Przyczynami tych napięć, są m.in.: po pierwsze niewydanie polskiej koncesji przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji dla kanału informacyjnego TVN24. Po drugie proponowane przez Zjednoczoną Prawicę i poparte przez Kukiz15 zmiany w ustawie o radiofonii i telewizji, potocznie zwane lex TVN.

W lutym 2020 roku TVN Grupa Discovery wystąpiła o przedłużenie koncesji dla obchodzącego w tym roku 20. lecie nadawania kanału TVN24. Po 1,5 roku oczekiwania sytuacja zrobiła się niezwykle niepokojąca, gdyż obecna koncesja kończy się 26 września 2021, a konstytucyjny organ państwowy KRRiT do tej pory z niewiadomych przyczyn nie wydał nowej koncesji. Pozornie problem został rozwiązany, gdyż właściciele największej stacji informacyjnej w Polsce uzyskali pozwolenie na nadawanie z Królestwa Niderlandów. Zgodnie z prawem unijnym umożliwia ono emisję w naszym kraju.

Wydana w Niderlandach koncesja nie rozwiązuje jednak problemu Grupy Discovery. Uchwalona już przez Sejm nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji przewiduje zmiany w wydawaniu koncesji mediom z udziałem zagranicznego kapitału. Nowe przepisy spowodują, że kontroli nad mediami w Polsce nie będą mogły sprawować podmioty spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego, czyli m.in. amerykańska Grupa Discovery. Wymusi to na właścicielach TVN sprzedaż minimum 51% udziałów. Jednymi z podmiotów, które byłoby stać na odkupienie udziałów, są spółki Skarbu Państwa, kontrolowane przez obecną władzę.

Wolne media realizują konstytucyjne prawo pozyskiwania i rozpowszechniania informacji. Każdy z nas ma prawo wybrać źródło, z którego chce czerpać informacje. Lex TVN uderza nie tylko w stacje telewizyjne o poza unijnym kapitale, ale także pośrednio w rynek usług reklamowych, marketingowych i public relations. Przyjęcie zmian ograniczy pluralizm i wolność słowa w Polsce, zmieni środowisko mediowe, co przyniesie utrudnienia w działalności wyżej wspomnianych branż, dla których naturalna jest współpraca z mediami.

Rzetelność i niezależność to podstawowe wartości łączące wolne media i firmy z branż reklamowych, marketingowych i PR, których obowiązkiem jest relacjonować tylko prawdziwe informacje w ich właściwym kontekście, bez zniekształceń i manipulacji.

Misją naszej agencji jest przebijanie się do świadomości społecznej z ważnymi tematami, które zasługują na to, żeby stać się częścią debaty publicznej. Komunikujemy między innymi o rozwoju rynku roślinnych alternatyw dla produktów zwierzęcych, szkodliwości ferm przemysłowych, kwestiach związanych z prawami kobiet, prawami osób LGBT+ i katastrofą klimatyczną. Nie mamy wątpliwości, że jest to zestaw tematów, które są bardzo ważne dla naszego społeczeństwa, a jednocześnie są ignorowane lub traktowane wrogo przez media rządowe. Im mniej wolnych i różnorodnych mediów, tym więcej ważnych głosów i palących kwestii będzie uciszanych.
Szczerze wierzymy w to, że polskie społeczeństwo zasługuje na uczciwą, pluralistyczną i merytoryczną dyskusję na tematy ważne dla naszego pokolenia i przyszłych generacji. Taka dyskusja nie jest możliwa bez wolnych mediów.


Źródło: All Hands Agency 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rola Compliance Officera w przemyśle farmaceutycznym

compliance officer

Compliance to bardzo szerokie pojęcie – w swoim zakresie zawiera oceny ryzyk, kwestie etyczne zapewnienie zgodności działalności z normami, zaleceniami lub stosownymi praktykami.

Czym jest Compliance?

Compliance to bardzo szerokie pojęcie – w swoim zakresie zawiera oceny ryzyk, kwestie etyczne zapewnienie zgodności działalności z normami, zaleceniami lub stosownymi praktykami. Celem systemu compliance w organizacji jest zapewnienie zgodności działania z prawem, jak również z innymi dobrowolnie przyjętymi normami postępowania, w celu zapobiegania stratom finansowym lub utracie reputacji.

Kim jest Compliance Officer?

Taka funkcja w zależności od branży może mieć różny charakter i zakres kompetencji- głównym założeniem compliance jest zapobieganie naruszeniom, a także mitygowanie skutków takich naruszeń. Do głównych zadań Compliance Officera w branży farmaceutycznej jest tworzenie polityk, edukowanie pracowników, a także identyfikowanie potencjalnych ryzyk dla konkretnej organizacji. Ważnym aspektem pracy codziennej jest dokumentowanie swoich działań, ich raportowanie , a także doradzanie w sprawach codziennych związanych z biznesem. Warto wspomnieć o istotnej współpracy z działem prawnym, ze względu na fakt, że te dwa działy ze sobą ściśle współpracując podczas wypracowywania rozwiązań, komunikacji.

Czy jest w takim razie Compliance na co dzień w branży farmaceutycznej?

Branża farmaceutyczna należy do tzw. sektora mocno uregulowanego. Takie uregulowanie wynika z faktu, iż przedmiotem działalności tego sektora jest ochrona zdrowia i życia ludzkiego. Tym samym takie kwestie jak np. bezpieczeństwo wytwarzania i stosowania produktów leczniczych, ich reklama czy badania kliniczne są objęte specyficznymi regulacjami, które mają na celu kontrolowanie i nadzorowanie działalności firm farmaceutycznych. W większości krajów, w tym także w Polsce, wydatki na ochronę zdrowia są finansowane lub współfinansowane z środków publicznych, a to oznacza, że statystycznie każdy z nas jest zainteresowany w jaki sposób uregulowane zostały zasady ich wydatkowania. Specyfika sektora farmaceutycznego, wymaga kontaktów z urzędnikami administracji publicznej np. w procesie rejestracji czy refundacji produktów leczniczych, co powoduje że relacje te są objęte szczególną uwagą organów ochrony prawa. Dodatkowo, lekarze, do których głównie jest kierowana reklama produktów leczniczych, jako osoby otrzymujące środki publiczne, w zakresie przepisywania produktów leczniczych, są traktowani jako osoby pełniące funkcję publiczną i nazywani są wręcz Funkcjonariuszami Publicznymi. Opisana powyżej specyfika sektora farmaceutycznego sprawia, ze wszyscy uczestnicy rynku przykładają szczególną uwagę do budowania skutecznych systemów, polityk i działań compliance, których celem jest ograniczenie ryzyk związanych z funkcjonowaniem biznesu farmaceutycznego. Główny nacisk jest kładziony na wszelkiego rodzaju działania prewencyjne, które mają zapobiegać występowaniu zachowań ryzykownych – dlatego też firmy farmaceutyczne tworzą funkcje Compliance Officera, którego jednym z głównych obowiązków jest wprowadzanie szczegółowych procedur czy instrukcji regulujących prowadzenie poszczególnych aktywności w szczególności marketingowo- sprzedażowych, a także szeroko pojęta edukacja pracowników i kontrahentów. Rola obszaru Compliance wchodzi również w prowadzenie przeglądów i audytów mających na celu zidentyfikowanie obszarów ryzykownych, niezgodnych z obowiązującymi procedurami czy politykami, a przede wszystkim wdrożenie działań naprawczych.

Patrząc obiektywnie na specyfikę sektora farmaceutycznego działania compliance koncentrują się wokół 3 konkretnych obszarów Compliance w zależności od profilu firmy farmaceutycznej oraz przyjętego modelu biznesowego tj. wytwarzania i kontroli jakości produktów leczniczych tzw. Compliance jakościowy, reklamy produktów leczniczych i korupcji. W swoim artykule postanowiłam skupić się na reklamie produktów leczniczych ze względu na obszar zainteresowań zawodowych i edukacyjnych. W firmach farmaceutycznych compliance wkracza nie tylko w reklamę produktów leczniczych, ale także tzw. reklamę korporacyjną, czyli działań o charakterze niepromocyjnym, a także relacji z instytucjami ochrony zdrowia, podmiotami współpracującymi ( np. agencjami reklamowymi, firmami badawczymi czy pozostałymi dostawcami). Dodatkowo także monitoruje działania konkurencji pod kątem zgodności z obowiązującymi zasadami prawnymi.

Reklama

Z jednej strony uczestnicy rynku farmaceutycznego zostali ograniczeni w zakresie aktywności i możliwości kształtowania strategii marketingowej, poprzez wyznaczenie ścisłych ram, w których mogą stosować narzędzia marketingowe. Z drugiej zaś strony, zyskująca wraz z upływem czasu – etyczna strona tego biznesu, zobowiązuje ich do prowadzenia działań, które będą zmierzały do zwiększenia poziomu edukacji i budowania świadomości środowiska medycznego i pacjentów, co przyczyni się pośrednio do wzrostu profilaktyki i edukacji zdrowotnej.

Pogodzenie działań o charakterze marketingowym z wzrostem świadomości pacjenta w zakresie leczenia danego schorzenia, zapobiegania mu czy też profilaktyki

Wszystkie działania, zarówno te charakterze promocyjnym jak i niepromocyjnym, są wykonywane lub koordynowane przez te same osoby, czyli przedstawicieli medycznych, czy patrząc szerzej struktury marketingowo- sprzedażowego, dlatego też kluczowe staje się przestrzeganie prawa farmaceutycznego, aktualizowanie wiedzy wszystkich uczestników rynku, aby nie dochodziło do różnego rodzaju naruszeń lub nawet potencjalnych podejrzeń dotyczących naruszeń. Obecnie w dobie pandemii i wyścigu korporacji farmaceutycznych w dopuszczeniu do obrotu szczepionek na Covid- 19 w aspekcie globalnym, staje się kluczowe przestrzeganie zarówno przepisów prawnych czy kodeksów dobrych praktyk marketingowych.

W Polsce firmy farmaceutyczne oryginalne są członkami Infarmy. Jest to Związek Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA reprezentuje 25 wiodących firm sektora farmaceutycznego, prowadzących działalność badawczo-rozwojową i produkujących leki innowacyjne. INFARMA jest członkiem międzynarodowej organizacji zrzeszającej innowacyjną branżę farmaceutyczną – Europejskiej Federacji Przemysłu i Stowarzyszeń Farmaceutycznych (EFPIA), a także Pracodawców RP oraz Krajowej Izby Gospodarczej.

Dbając o wysokie standardy etyczne innowacyjna branża farmaceutyczna przyjęła w 2008 r. Kodeks Dobrych Praktyk Przemysłu Farmaceutycznego. Dokument ten obejmuje normy działań w zakresie: promocji i reklamy produktów leczniczych, organizacji sympozjów, kongresów i innych spotkań naukowych, prowadzenia badań, współpracy z przedstawicielami zawodów medycznych oraz organizacjami pacjentów. Od 1 stycznia 2021* roku obowiązuje nowy Kodeks Dobrych Praktyk INFARMA, który zastępuje dotychczasowy Kodeksu Dobrych Praktyk Przemysłu Farmaceutycznego oraz Kodeksu Przejrzystości. Kodeks Dobrych Praktyk INFARMA stanowi również implementację EFPIA Code of Practice, przyjętego przez Europejską Federację Stowarzyszeń i Przemysłu Farmaceutycznego (EFPIA) w czerwcu 2019 roku. Do jego przestrzegania zobowiązane są wszystkie innowacyjne firmy farmaceutyczne w Europie. Kodeks jest również otwarty dla innych przedsiębiorców branży farmaceutycznej.

Podsumowując, w związku z faktem, iż system compliance w miarę globalnego rozwoju rynku farmaceutycznego staje się niezbędnym aspektem, którego znaczenie proporcjonalnie rośnie. Skuteczne wprowadzenie takiego dobrze działającego systemu wymaga czasu i uwagi, a czasami zmiany myślenia czy postrzegania compliance jako jednej z głównych wartości etycznych danej firmy, mającej impakt zarówno na pracowników wewnątrz organizacji jak i reputacji na zewnątrz przedsiębiorstwa. W dużych organizacjach farmaceutycznych, w szczególności tych o korzeniach międzynarodowych, system compliance jest wciąż rozwijanym standardem.
* https://www.infarma.pl


Autorka: 

Magdalena Bojko Jestem specjalistą ds. marketingu z 11-letnim doświadczeniem w marketingu w globalnych firmach farmaceutycznych. Pracowałam z produktami Rx i OTC w kilku liniach terapeutycznych. Specjalizuję się w implementacji strategii marketingowej, w tym w zarządzaniu projektami marketingowymi. Zajmowałam się projektami digitalowymi i compliance. Jednocześnie studentka prawa jednej z warszawskich uczelni, która z racji doświadczenia zainteresowana jest compliance i jego szerokim zastosowaniem w różnych organizacjach, w tym farmaceutycznych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF