Rzecznik rządu informuje – od 1 lutego możliwa obniżka cen benzyny i autogazu

Podczas sobotniej konferencji prasowej rzecznik rządu Piotr Müller poinformował, że w przyszłym tygodniu zostaną przedstawione kolejne rozwiązania dotyczące walki ze skutkami inflacji. Wspomniał także o obniżce cen paliw.

W swojej wypowiedzi Müller wspomniał o obniżce VAT na paliwa, która pozwoliłaby obniżyć ceny benzyny o ok. 70 gr na litrze, natomiast autogazu o 40 gr.

Wśród rozwiązań, które zostaną zaproponowane, będą m.in. obniżka VAT na paliwa z 23 do 8 proc. To znaczy, że od 1 lutego można by się spodziewać obniżki cen benzyny mniej więcej o 70 groszy, autogaz o ok. 40 groszy.

Piotr Müller

Rzecznik dodał, że jest to kolejny ważny element do walki z postępującą drożyzną i inflacją. Dodał także, że we wtorek premier Mateusz Morawiecki wskaże inne działania, które mają ograniczyć skutki postępującej inflacji. Warto też wspomnieć, że niedawno Główny Urząd Statystyczny ogłosił, iż inflacja przekroczyła prognozowane 8 procent i wyniosła 8,6 procent.

Kto jest odpowiedzialny za inflację i wysokie ceny paliw?

Zdaniem rzecznika rządu inflacja powstała wskutek szantażu gazowego Rosji i zaostrzenia polityki klimatycznej Unii Europejskiej. Podczas konferencji Müller zapowiedział, że rząd będzie podejmował działania, by doszło do reformy handlu misjami CO2, a także podejmowanie solidarnych działań w ramach UE wobec Rosji, która ostatnio skutecznie manipuluje cenami energii w całej Europie.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

PKN ORLEN wspiera polskie przedsiębiorstwa!

PKN ORLEN

PKN ORLEN konsekwentnie rozwija współpracę z polskimi przedsiębiorstwami, oferując na stacjach w kraju i za granicą coraz więcej produktów wytworzonych w Polsce. Kampania #WspieramyPolskę, którą przygotował koncern, ma wzmocnić postawy konsumenckie i zachęcić Polaków do świadomego wybierania produktów rodzimych firm. W ten sposób spółka wspiera polską gospodarkę i promuje ideę nowoczesnego patriotyzmu gospodarczego.

Polityka rządu jest mocno ukierunkowana na wspieranie polskich przedsiębiorstw, bo to one napędzają naszą gospodarkę, dają jej silny impuls do rozwoju. Rządowy program pomocowy pozwolił na utrzymanie produkcji i ochronę wielu miejsc pracy. Beneficjentami Tarczy Antykryzysowej są również przedsiębiorcy, którzy współpracują biznesowo z PKN ORLEN. Wspólne działania procentują. Dzięki zamówieniom z ORLENu firmy utrzymują miejsca pracy i mogą dalej dynamicznie się rozwijać. Z kolei koncern może oferować swoim klientom coraz więcej krajowych produktów, które są gwarancją wysokiej jakości.

Jacek Sasin, Wicepremier i Minister Aktywów Państwowych

PKN ORLEN od dwóch lat poszerza dostępność produktów wytworzonych w Polsce. Aktualnie koncern współpracuje już z ponad 170 polskimi firmami, a ich produkty stanowią 85% asortymentu pozapaliwowego na stacjach ORLEN w Polsce.

PKN ORLEN, jako silna firma, rozszerzył współpracę biznesową z polskimi producentami właśnie w czasie pandemii. Szeroko wychodzimy z nową kampanią #WspieramyPolskę, ponieważ każdy z nas powinien dołożyć swoją cegiełkę dla wsparcia krajowej gospodarki, tak aby ponownie zdynamizować jej funkcjonowanie. Dla nas takim działaniem jest współpraca z polskimi producentami. W tym celu wykorzystujemy całą naszą sieć detaliczną, nie tylko w Polsce, ale też za granicą.

Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN

Obecnie już blisko 30% sprzedaży pozapaliwowej w Czechach i na Słowacji stanowią produkty wytworzone w Polsce, a 20% na Litwie. Z rodzimymi produktami PKN ORLEN wkracza również na niemiecki rynek. Aż 75% całej sprzedaży płynu do spryskiwaczy stanowi produkt ORLEN Oil. W ofercie pozapaliwowej na niemieckich stacjach znaleźć też można lody i soki od polskich producentów.

Przykładem wsparcia polskiej przedsiębiorczości, a jednocześnie rozwoju biznesu, jest współpraca z firmą Brubeck – krajowym producentem masek ochronnych, które są dostępne na stacjach ORLEN.

Współpraca z PKN ORLEN w trudnym czasie pandemii pozwoliła nam uratować ponad 400 miejsc pracy, zarówno w naszym zakładzie, jak i w kilkunastu kooperujących z nami szwalniach w regionie. W trakcie pracy nad dwuwarstwową permanentnie antybakteryjną maską, którą obecnie dostarczamy na stacje ORLEN, rozszerzyliśmy prowadzone badania i w ich efekcie opracowaliśmy technologię produkcji higienicznej wielorazowej maski, która niszczy wirusy z grupy koronawirusów i inne wirusy typu otoczkowego, w tym wirus grypy.

Dominik Kosuń, Dyrektor Zarządzający marki Brubeck

pomoc polskim przedsiębiorcom
źródło: Biuro prasowe ORLEN

Firmie Secpol, producentowi Sękacza Królewskiego, nawiązanie współpracy z PKN ORLEN umożliwiło zwiększenie wartości nowych zamówień o ponad 15%, o tyle samo wzrosła też produkcja. Przełożyło się to na zatrudnienie 10 nowych pracowników.

 Rozpoczęliśmy współpracę z PKN ORLEN w 2014 roku, po serii testów innowacyjnej formy marki Sękacz Królewski. Od tego czasu rosną nasze obroty i zyskujemy kolejnych wiernych konsumentów. Wprowadzenie Sękacza Królewskiego na półki stacji ORLEN dało nam ogólnokrajową rozpoznawalność, prestiż oraz zwiększyło możliwości rozwoju.

Adrian Lach, Dyrektor Handlowy Secpol

Z kolei współpraca PKN ORLEN z firmą Bracia Sadownicy zaowocowała zwiększeniem obrotów o 5% producenta soków, lepszą dostępnością produktów, a tym samym większą rozpoznawalnością marki.

Zamrożenie gospodarki oraz powolny powrót do nowej normalności odbijają silne piętno na kondycji finansowej młodych, lokalnych firm, a co za tym idzie na stabilności stworzonych przez nie miejsc pracy. Dlatego tak ważne jest realne wsparcie oferowane przez polskie firmy, takie jak PKN ORLEN.

Adam Jędrzejewski, Właściciel Braci Sadowników

Współpraca z PKN ORLEN pozwoliła przetrwać czas pandemii firmie Nowel, która od 1 stycznia do końca maja br. odnotowała wzrost zamówień o 60% w stosunku do poprzedniego roku.

Jesteśmy rodzinną piekarnią, która funkcjonuje na rynku już niemal od stu lat i we współpracy z kontrahentami cenimy wartości, które sami wyznajemy – poszanowanie tradycji, przestrzeganie jakości i stawianie na lokalne produkty. Nasze produkty eksportujemy również za granicę, ponieważ polskie pieczywo doceniają także konsumenci z innych krajów. Dla nas kluczowy jest jednak rodzimy rynek. Dzięki współpracy z PKN ORLEN dostarczamy setkom tysięcy Polaków pieczywo najwyższej jakości, które codziennie produkujemy w naszym zakładzie w Legionowie.

Michał Zajezierski, Wiceprezes firmy Nowel

Współpraca koncernu z rodzimymi przedsiębiorstwami spełnia oczekiwania klientów. Według badań, 75% Polaków uważa, że krajowe koncerny, takie jak PKN ORLEN, powinni aktywnie angażować się we wsparcie polskich producentów. Prawie 90% Polaków do zakupu danego produktu zachęca informacja o jego krajowym pochodzeniu, a 80% badanych uważa, że polskie produkty są lepsze i bardziej ekologiczne.

Kampania #WspieramyPolskę ma jeszcze bardziej wzmocnić postawy konsumenckie. Będzie ją można zobaczyć już od 22 czerwca m.in. w telewizji i internecie. Wcześniej, bo 20 czerwca, w Polskę wyruszy 21-metrowa ciężarówka. Odwiedzi 50 miejsc w całym kraju, w których PKN ORLEN będzie promować polskie produkty i polskich producentów. Każdy, kto weźmie udział w tej inicjatywie i zajrzy do ciężarówki, będzie mógł skosztować znakomitych polskich produktów regionalnych.

 

Atrakcji będzie znacznie więcej, także sportowych, ponieważ dla PKN ORLEN przejawem nowoczesnego patriotyzmu jest również wspieranie polskich sportowców. Odwiedzający ciężarówkę będą więc mogli poczuć się jak Robert Kubica, jadąc w symulatorze Formuły 1 lub zmierzyć swój czas reakcji na tzw. refleksomierzu. A wszystko przy udziale znakomitych sportowców należących do Grupy Sportowej ORLEN i ORLEN Team. Pierwsze miejscowości na trasie trucka to Wyszków i Rypin. Kolejne będą ogłaszane na fanpage’u Fundacji ORLEN.


Źródło: Biuro prasowe PKN ORLEN

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dlaczego Polacy nie mówią po francusku?

Francuski w polskiej szkole W roku szkolnym 2017/2018 języka francuskiego, jako przedmiotu obowiązkowego, w Polsce uczyło się zaledwie niewiele ponad 100 000 uczniów, jako przedmiotu dodatkowego natomiast niespełna 18 000 [2]. To ok. 40 razy mniej uczniów, niż tych uczących się języka angielskiego i 15 razy mniej niż języka niemieckiego. Proporcje te są również tak nierówne w […]

Francuski w polskiej szkole

W roku szkolnym 2017/2018 języka francuskiego, jako przedmiotu obowiązkowego, w Polsce uczyło się zaledwie niewiele ponad 100 000 uczniów, jako przedmiotu dodatkowego natomiast niespełna 18 000 [2]. To ok. 40 razy mniej uczniów, niż tych uczących się języka angielskiego i 15 razy mniej niż języka niemieckiego. Proporcje te są również tak nierówne w przypadku nauczycieli, ci mogący przekazywać wiedzę związaną z francuskim stanowią zaledwie 2,85% wszystkich nauczycieli języków obcych w Polsce. I choć francuski jest 4. najczęściej nauczanym obowiązkowym językiem obcym w polskich szkołach to jednak liczba uczących się go uczniów w porównaniu do innych krajów jest wyjątkowo mała. 

Źródło: Opracowanie własne FrankoFilm, na podstawie bazy danych „Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2017/2018”, GUS. 

Źródło: Opracowanie własne FrankoFilm, na podstawie bazy danych „Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2017/2018”, GUS. 

Według opinii przedstawicieli romanistów w Polsce problem niskiej znajomości i popularności języka francuskiego w Polsce leży głównie po stronie rodziców, którzy samodzielnie decydują się na wybór języków obcych, którymi będą posługiwać się ich pociechy. Przy podejmowaniu decyzji kierują się oni zwykle modą, aktualną popularnością i dostępnością nauczycieli, zamiast przyjrzeć się danym ekonomicznym i liczbie firm, które ze względu na swoje korzenie lub grupę partnerów biznesowych funkcjonują we francuskojęzycznym środowisku wykorzystują ten język w codziennej pracy, mimo iż funkcjonują na terenie Polski. A liczba tych organizacji i obszarów, w których działają jest niezwykle imponująca.

Język francuski istotny dla polskiej gospodarki oraz współpracy

Poziom znajomości oraz nauczania języków obcych w poszczególnych krajach często wynika
z czynników ekonomicznych oraz geograficznych. Polska choć nie graniczy bezpośrednio z tym ‘sześciokątnym krajem’ europejskim utrzymuje żywe relacje przemysłowo-handlowe z różnymi organizacjami. Francja jest obecnie 2. największym inwestorem zagranicznym
w Polsce. Zgodnie z danymi Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej na terenie Polski działa aktualnie aż 1300 firm z francuskim kapitałem. Skumulowana wartość inwestycji francuskich przedsiębiorców w Polsce to 17 914 mln Euro, co dodatkowo podkreśla jeszcze fakt, że firmy z kapitałem francuskim utworzyły w Polsce ponad 250 000 miejsc pracy. Francja jest również 4. największym partnerem eksportowym Polski [3]. 

Źródło:  „Inwestycje francuskie w Polsce” Polsko-Francuska Izba Gospodarcza, 2018 (dane za rok 2015)

Nieustający, już od dłuższego czasu, strumień francuskich inwestycji płynących do Polski i stale rozwijająca się współpraca powodują, że z każdym rokiem powstaje coraz więcej nowych miejsc pracy związanych z francuskimi podmiotami, a język Moliera staje się jednym z najbardziej poszukiwanych wśród pracowników. Jego znajomość przydaje się nie tylko w biznesie, ale również w przypadku ofert pracy pochodzących z wielu instytucji międzynarodowych czy administracyjnych Unii Europejskiej. Znajomość tego języka stanowi idealne uzupełnienie i rozszerzenie umiejętności językowych pracowników oraz ludzi kultury, dla których nadal jest on jednym z bardziej istotnych i potrzebnych. Jak widać znajomość języka francuskiego uznać można obecnie za potrzebę gospodarczą, która pozwoli nam na utrzymanie pozycji partnera dla Francji. 

Patrząc na dostępne dane, aktualny obraz nauczania języka francuskiego w Polsce nie realizuje już widocznego zapotrzebowania, zarówno na polu edukacji jak i gospodarki. Jak wiadomo, system edukacji i potrzeby rynku pracy powinny być ze sobą kompatybilne. Brak ich pełnego powiązania i przemyślanej strategii, już na poziomie ustawodawstwa, może stać się barierą do dalszego rozwoju relacji gospodarczych między Polską a Francją. Zapewnienie odpowiednich działań i podaży absolwentów szkół, władających językiem francuskim, współmiernej do obecnych potrzeb, jest istotna nie tylko dla gospodarki, ale również dalszego rozwoju w obszarze kultury i sztuki. Jak wynika z naszych rozmów z romanistami i przedstawicielami świata nauki, w obszarze popularyzacji języka francuskiego istotna jest również odpowiednia świadomość rodziców dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, którzy często kierują się przyszłymi perspektywami kariery swoich pociech. Mamy nadzieję, że niebawem do ich świadomości przemówią właśnie argumenty ekonomiczne mówi Laurent Vavon, Dyrektor Festiwalu FrankoFilm – Zielona Góra

Język francuski to jeden z najpiękniejszych współczesnych języków świata. Tradycyjnie uważany jest za język literatury, sztuki, kultury, a obecnie coraz częściej też biznesu. W ostatnich latach zyskał miano jednego z najbardziej pożądanych języków, umożliwiających podjęcie ciekawej i dobrze płatnej pracy, a wszystko to za sprawą inwestycji francuskich podmiotów gospodarczych w innych krajach, w tym również w Polsce. Niestety, wydaje się być niedoceniany w polskim systemie szkolnictwa. Jest obecny w niewielu szkołach i znany przez bardzo niewielką liczbę Polaków. Jak widać obecna sytuacja wymaga zatem szybkiej zmiany. Zmiany, która zależy od wielu czynników i dla której kluczowe jest zaangażowanie wszystkich tych, którzy już odkryli swoją pasję i miłość do francuskiego i ich aktywne działanie na rzecz jego promocji.

Pełny raport dostępny tutaj: Raport Nauczanie Języka Francuskiego w Polsce

[1]  Foreign Language learning statistics, Eurostat, 2016
[2] Opracowanie własne FrankoFilm, na podstawie bazy danych „Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2017/2018”, GUS.
[3] „Inwestycje francuskie w Polsce” Polsko-Francuska Izba Gospodarcza za GUS i NBP, wrzesień 2018

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wektory 2018 rozdane!

W sobotę poznaliśmy dziewięciu laureatów Wektorów oraz zdobywcę Superwektora – prestiżowych nagród Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej. Tegoroczna edycja została poświęcona tym, którzy dali przykład jak unowocześniać firmy, jak kreatywnie wprowadzać innowacje oraz skutecznie ścigać się z międzynarodowymi koncernami.

Wektory co roku trafiają do osób lub instytucji, które odniosły najbardziej błyskotliwe sukcesy gospodarcze albo znacząco zmieniły polską gospodarkę. Nagrody za rok 2018 zostały wręczone szczególnie zasłużonym na polu innowacji. Polska nie wykorzystuje bowiem w stu procentach ogromnego potencjału, jaki mają polscy przedsiębiorcy. Dlatego Pracodawcy RP wręczając Wektory 2018 postanowili wyróżnić tych, których warto naśladować budując nowoczesność naszego kraju.

Wektory 2018 otrzymali:

Wanda Buk, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji

Za rzadką dziś umiejętność dialogu ze wszystkimi partnerami społecznymi. Za postawę urzędnika, który nie tworzy barier i we współpracy z przedsiębiorcami rozwiązuje najważniejsze problemy infrastruktury cyfrowej.

Jakub Goryszewski, Prezes Zarządu Centrum Badawczo-Rozwojowego UtmostTech Sp. z o.o.

Za zaproponowanie zupełnie nowych zastosowań dla już istniejących technologii. Za innowacje w zakresie sztucznej inteligencji, fotoniki czy niskoemisyjnych układów wytwarzania.

Krzysztof Kamiński, Prezes Zarządu Alnea Sp. z o.o.

Za to, że wprowadził do naszego życia technologie, które niedawno mogliśmy oglądać tylko na filmach science-fiction . Za to, że zaprzągł wirtualną rzeczywistość do projektowania, realizowania i nadzorowania zaawansowanych automatycznych linii produkcyjnych.

Cezary Kozanecki, Prezes Zarządu Synektik S.A.

Za innowacyjność w tworzeniu radiofarmaceutyków specjalnych, przeznaczonych do wykrywania konkretnych schorzeń. Za udowodnienie, że polska firma kreując nowatorskie rozwiązania potrafi prześcignąć międzynarodowe koncerny.

Andrzej Kozłowski, Prezes Zarządu Emitel S.A.

Za pionierskie rozwiązania Smart Cities i Internetu Wszechrzeczy. Za innowacje pozwalające samorządom tworzyć lepsze życie dla nas wszystkich, w tym poprzez skuteczną walkę z zanieczyszczeniem środowiska.

Paweł Malinowski, twórca i właściciel Grupy Profbud Sp. z o.o., Sp.k.

Za to, że działalność deweloperską widzi jako coś więcej niż budowanie czterech ścian i dachu. Jego mieszkania są zawsze skrojone na miarę konkretnego klienta. Za to, że dba, by z mieszkańców stworzyć aktywną i wspierająca się społeczność.

Krzysztof Pawiński, Prezes Zarządu Grupy Maspex

Za zbudowanie grupy Maspex mającej wiodącą pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej. Za to, że pokazał jak w branży spożywczej należy wykorzystywać innowacyjne technologie produkcyjne oraz logistyczne.

Adam Rozwadowski, założyciel Centrum Medycznego Enel-Med S.A.

Za rozwój nowoczesnej telemedycyny, która jest przełomem w dziedzinie ułatwiania kontaktu pacjenta z lekarzem. Za to, że pokazał jak zmienić rodzinne przedsiębiorstwo w giełdową spółkę oraz w jaki sposób swoje dzieło przekazać kolejnemu pokoleniu.

Jan Zając, Prezes Zarządu Ziko Apteka Sp. z o.o.

Za innowacje w sprzedaży farmaceutyków, które stały się wzorem dla wszystkich chcących skutecznie działać na tym rynku. Za nowatorskie podejście, które w warunkach silnej konkurencji umożliwiło mu stworzenie jednej z największych i najsilniejszych sieci aptecznych w Polsce.

Nagrodę Superwektora 2018 otrzymał:

Zbigniew Jagiełło – Prezes PKO Bank Polski

Za zmianę największego polskiego banku z biurokratycznego molocha w sprawną i elastyczną firmę zorientowaną na realizację ambitnych celów oraz mogącą stawać w szranki z największymi międzynarodowymi rywalami. Za stworzenie wyróżniającego się zespołu współpracowników i umiejętne nim kierowanie czego dowodem jest długa lista nagród zdobytych w ciągu zaledwie kilkunastu ostatnich miesięcy.

Szczególne podziękowania dla partnerów wydarzenia.

Partner strategiczny: Provident.

Partnerzy główni: Malbud1, PKN ORLEN.

Partnerzy: Terma Bania, Coca-Cola HBC Polska, Grupa IMPEL, PGE Narodowy.

Partner medyczny: Grupa LUXMED.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF