Brytyjska firma Virgin Orbit inwestuje w polską spółkę produkującą satelity

Polska firma SatRev podpisała umowę w Paryżu na szczycie World Satellite Business Week z brytyjskim miliarderem sir Richardem Bransonem i właścicielem amerykańskiej korporacji Virgin Orbit.

Polska myśl technologiczna niejednokrotnie udowodniła, że sprawdza się w kosmosie. Dlatego firma brytyjskiego miliardera — sir Richarda Bransona, postanowiła połączyć siły z firmą SatRevolution, równocześnie inwestując w nią 30 milionów dolarów.

Virgin Orbit inwestuje w polską technologię

Polski producent kosmicznej technologii poinformował w oficjalnym komunikacie, że pozyskał finansowanie serii B od amerykańskiego Virgin Orbit, czyli firmy świadczącej usługi wystrzeliwania niewielkich satelit i dostarczania różnych rozwiązań dla kosmosu.

Co ciekawe, niedawno przedsiębiorstwo ogłosiło planowane połączenie biznesowe z firmą NextGen Acquisition Corp.,  zajmującą się fuzją, przejściami aktywów lub podobnych połączeń biznesowych z działającymi przedsiębiorstwami.

Wspomniana spółka Virgin została założona przez sir Richarda Bransona w 2017 roku. Jednak dopiero w tym roku korporacja rozpoczęła świadczenie kosmicznych usług.

W komunikacie uwzględniono także finalizację ogłoszonej  we wtorek transakcji, która obędzie się w drugim kwartale 2022 roku.

SatRev i wspaniałe satelity

Firma SatRevolution (w skrócie SatRev) specjalizuje się w produkcji, projektowaniu i eksploatacji satelitów, nanosatelitów i technologii nanosatelitarnych oraz analityce danych. Dodatkowo spółka tworzy konstelacje obserwacji Ziemi w czasie rzeczywistym, a jej największym marzeniem jest stanie się czołowym operatorem satelitów do obserwacji tej planety.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Startuje kolejna edycja „Deloitte Technology Fast 50 Central Europe”

Fast 50 ranking

Ruszyła rejestracja do tegorocznej 22. edycji „Deloitte Technology Fast 50 Central Europe”, rankingu najszybciej rozwijających się firm technologicznych w Europie Środkowej. Promujący innowacyjność program, który skierowany jest zarówno do przedsiębiorstw o ugruntowanej pozycji na rynku, jak i tych, które działalność rozpoczęły stosunkowo niedawno, od ponad dwóch dekad organizuje firma doradcza Deloitte. Po raz drugi zostanie przyznana również nagroda Impact Stars dla firmy, której technologie, produkt lub usługi mają pozytywny wpływ na otoczenie. Termin zgłoszeń do „Deloitte Technology Fast 50 Central Europe” upływa 31 sierpnia. Zwycięzców poznamy w listopadzie.

„Deloitte Technology Fast 50 Central Europe” to program, który plasuje 50 najszybciej rozwijających się firm technologicznych w Polsce i Europie Środkowej, publicznych lub prywatnych, w oparciu o procentowy wzrost przychodów w ciągu ostatnich czterech lat. W tegorocznym rankingu analizowane będą przychody w latach 2017-2020.

A to oznacza, że w zestawieniu ujęte będą także wyniki z roku zdominowanego przez pandemię. Spółki technologiczne odegrały ogromną rolę w przystosowaniu się do tzw. nowej normalności. One nie tylko stymulują wzrost biznesów, ale też pozwoliły nam funkcjonować w  czasie izolacji. Pandemia COVID-19 sprawiła, że wiele rozwiązań, wydających się być technologiami przyszłości, już teraz znajduje zastosowanie. Wystarczy wspomnieć opiekę zdrowotną, rozwiązania biurowe, e-commerce czy nauczanie zdalne. Liczymy, że to przyspieszenie technologiczne znajdzie odzwierciedlenie również w naszym rankingu.

Agnieszka Zielińska, partner w Dziale Doradztwa Finansowego, liderka programu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe

Od kilku lat firmy z Polski dominują w rankingu Deloitte. Na przestrzeni dwóch dekad wysokie miejsca zajmowały m.in. CD Projekt, home.pl, eCard, Pracuj.pl czy LiveChat. W ubiegłorocznej edycji w głównej kategorii „Fast 50” uplasowało się 15 firm z Polski, a na czele rankingu stanął Packhelp – twórca platformy pozwalającej projektować i zamawiać spersonalizowane opakowania online. Oprócz niego do pierwszej dziesiątki trafiły aż cztery polskie firmy: EGZOTech (5. miejsce), Solution4Labs (7. miejsce), Zdrowegeny.pl (8. miejsce) oraz Tylko (9. miejsce).

Tegoroczna edycja przynosi pewne zmiany w regulaminie. Ranking obejmie dwie kategorie „Fast 50” i „Companies to Watch”. Dodatkowo firmy mogą aplikować do nagrody specjalnej „Impact Stars”.

Każda spółka, która stara się o udział w kategorii głównej „Fast 50” musi spełniać następujące kryteria:

  • działać na rynku od co najmniej czterech lat, czyli co najmniej od 31 grudnia 2016 r.;
  • osiągać przychody operacyjne nie mniejsze niż 50 tys. euro w roku 2017, 2018, 2019 oraz przychód w roku 2020 nie mniejszy niż 100 tys. euro;
  • posiadać siedzibę w jednym z krajów Europy Środkowej (Albania, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Węgry, Kosowo, Łotwa, Litwa, Macedonia, Mołdawia, Czarnogóra, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia);
  • być firmą technologiczną, a jej działalność musi zawierać się w jednej z kategorii: komunikacja, ochrona środowiska, fintech, sprzęt komputerowy, ochrona zdrowia i nauki medyczne, media i rozrywka, produkcja oprogramowania;
  • zajmować się opracowywaniem lub produkcją technologii autorskich lub ponosić istotne nakłady na prace badawczo-rozwojowe;
  • posiadać strukturę własności, która wyklucza udziały większościowe zagranicznych inwestorów strategicznych.

Z kolei w kategorii „Companies to Watch” oceniane będą przedsiębiorstwa młodsze, niespełniające jeszcze kryteriów uczestnictwa w rankingu głównym. Dzieli się ona na dwie podkategorie: „Investment Stars” i „Growth Stars”.

  • Podkategoria „Investment Stars” obejmuje 10 spółek, które zdobyły największy kapitał inwestycyjny w okresie od 1 stycznia 2018 roku do 31 maja 2021 roku.
  • Podkategoria „Growth Stars” obejmuje 10 spółek, które wykazały naturalny wzrost w okresie trzech ostatnich lat.

Firm ubiegających się o nagrodę specjalną „Impact Stars” nie dotyczą kryteria przychodowe oraz długość prowadzonej działalności. Kategoria została wprowadzona z myślą o przedsiębiorstwach, które z powodzeniem łączą rozwój innowacyjnych produktów czy usług technologicznych z pozytywnym oddziaływaniem na co najmniej jeden z obszarów: społeczeństwo, biznes, innowacje, środowisko i różnorodność. W ubiegłym roku spośród polskich firm to wyróżnienie otrzymały spółki: Divante i Netguru (za wspólną inicjatywę „Tech to the rescue”, czyli wsparcie branży IT dla sektora organizacji pozarządowych w czasie pandemii), EGZOTech oraz Laparo.

Pandemia i wyjątkowość ostatnich dwóch lat niewątpliwie znajdzie odzwierciedlenie również w kategorii „Impact Stars”. Szukamy firm, których działalność miała znaczący wpływ na ich otoczenie. Każda edycja Technology Fast 50 Central Europe to wielkie wydarzenie zarówno dla nas, jak i zgłaszających się spółek. Zapewne będzie tak również w tym roku.

Agnieszka Zielińska, partner w Dziale Doradztwa Finansowego, liderka programu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe

Zgłoszenia można nadsyłać do 31 sierpnia 2021 roku. Wyniki rankingu zostaną opublikowane 25 listopada 2021 roku.

Szczegółowe informacje dotyczące zgłoszeń, formularz online i kryteria kwalifikacji są dostępne na regionalnej stronie Technology Fast 50: www.deloitte.com/cefast50.


Źródło: Deloitte

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Połowa polskich firm nie bierze pod uwagę potrzeb klientów przy transformacji cyfrowej

Future Company

49 proc. polskich przedsiębiorstw nie uważa, że analiza perspektywy klientów jest krokiem, od którego należy zacząć transformację cyfrową - pokazują badania "Stan transformacji cyfrowej w Polsce" przeprowadzone przez Kantar na zlecenie Future.Company.

Obostrzenia związane z pandemią koronawirusa spowodowały przynajmniej częściową zmianę nawyków konsumpcyjnych. Istotna część sprzedaży obecnie odbywa się przez internet, o czym świadczą rekordowe zyski cyfrowych gigantów. W debacie publicznej często pojawiało się twierdzenie, że pandemia COVID-19 wymusiła przyspieszenie transformacji cyfrowej.
Działania te w dużej mierze postrzegano jako polegające na przeniesieniu działań marketingowych i sprzedażowych do przestrzeni wirtualnej. Jednak, jak pokazują przeprowadzone na zlecenie Future.Company badania, mimo to niemal połowa respondentów nie uznała, że analiza perspektywy klientów jest krokiem, od którego należy rozpocząć transformację cyfrową w ich organizacji. Osoby na najwyższych pozycjach decyzyjnych zostały poproszone o wybranie kilku odpowiedzi spośród przedstawionej listy.
transformacja cyfrowa
Źródło: Future.Company

 

Respondenci wskazywali również inne kroki. 77 proc. uznało, że transformacja cyfrowa powinna się rozpocząć od zmiany wewnątrz organizacji nastawienia ludzi, kompetencji oraz procesów. 60 proc. rozpoczęłoby działania od całościowego mapowania obecnej sytuacji i potrzeb, a 16 – od analizy konkurencji i prób kopiowania innych.

 

Future Company wykres
Źródło: Future.Company

Celem przedsiębiorstw jest sprzedaż produktów i usług klientom. Jeśli przedsiębiorcy nie biorą ich potrzeb pod uwagę rozpoczynając transformację cyfrową to ryzykują, że albo później będą musieli podjąć kosztowne kroki, aby to naprawić, albo z tego zrezygnować.

Olgierd Cygan, współzałożyciel i partner w Future.Company

Dane dotyczące brania pod uwagę potrzeb klientów przy rozpoczynaniu transformacji cyfrowej mogą wyjaśniać również to, dlaczego według badania Future.Company jedynie 16 proc. przedsiębiorców jako zaletę transformacji widzi wzrost sprzedaży.

Te dane mogą być odpowiedzią na pytanie, dlaczego w tak wielu przypadkach transformacja cyfrowa w polskich przedsiębiorstwach nie spełnia stawianych jej celów.

Andy Woynarowski, współzałożyciel i partner w Future.Company

 

Transformacja cyfrowa to również transformacja ludzi i relacji między nimi. To też dotyczy relacji z klientami, a bez zrozumienia ich konieczna zmiana nie będzie możliwa. Trzeba pamiętać, że w cyfrowym świecie firmy rywalizują o klienta nie tylko ze swoją najbliższą konkurencją, ale potencjalnie z przedsiębiorstwami z całego świata. Brak rozeznania w potrzebach klientów może spowodować, że transformacja cyfrowa przyniesie efekty przeciwne do zamierzonych.

Izabela Klat, współzałożycielka i partnerka Future.Company

Założyciele firmy podkreślają, że chcą wspierać liderów biznesu w modelu concierge. Polega ona na bezpośredniej współpracy z prezesami i założycielami firm, w której kluczem jest dostosowanie wsparcia do sytuacji, w jakiej znajduje się firma, do stojących przed nią wyzwań i tempa pracy. Autorskie warsztaty dojrzałości cyfrowej pozwalają na zdiagnozowanie indywidualnych potrzeb i zdefiniowanie aspiracji, na które pracujący bezpośrednio z klientami partnerzy Future.Company będą mogli odpowiedzieć właściwym wsparciem: podzielić się wiedzą, radą i kontaktami z ekspertami oraz innymi przedsiębiorcami.

Badanie „Stan transformacji cyfrowej w Polsce” zostało przeprowadzone metodą CATI na próbie 100 osób z najwyższych szczebli menedżerskich średnich przedsiębiorstw. Z badania wykluczono m.in. administrację publiczną, szkolnictwo oraz przemysł wydobywczy.


Źródło: Future.Company

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

EY: 64% polskich firm działa w chmurze [RAPORT]

Chmura

64% polskich firm w ramach transformacji cyfrowej wdrożyło rozwiązania chmurowe. W ciągu najbliższych 12-18 miesięcy taki krok planuje wykonać 26% ankietowanych – wynika z badania EY Polska „Transformacja cyfrowa firm 2020”.

Oprócz poprawy komunikacji i współpracy (na które wskazało 54% badanych) istotnym argumentem za wdrożeniem rozwiązań chmurowych było obniżenie kosztów (34%), zwiększenie elastyczności i wygody prowadzenia firmy, z kolei 29% ankietowanych kierowało się przy tej decyzji chęcią zwiększenia bezpieczeństwa danych.

Badanie EY wykres
Najważniejsze motywy przeniesienia zasobów firmy do chmury; Źródło: EY Polska

Okres pandemii wiele firm zmotywował do wdrożenia rozwiązań chmurowych przede wszystkim dlatego, że dzięki temu możliwy był dostęp do zasobów firmy, a przez to niezakłócone prowadzenie działalności operacyjnej. To proces, który w ostatnich miesiącach zdecydowanie przyspieszył. Dotąd wielu przedsiębiorców obawiało się tego typu rozwiązań, pozostawiając większość procesów w tradycyjnej formie. Nie oznacza to jednak, że z jednym dniem przedsiębiorcy nabrali do chmury pewności i przekonania, że powinni tam przenieść zdecydowaną część albo nawet większość procesów. Nadal przyglądają się tym rozwiązaniom uważnie i w większości korzystają w nich w takim stopniu, w jakim jest to z ich perspektywy jedynie konieczne do prowadzenia działalności, nie doceniając przy tym jakie rozwiązania może ona zaoferować. Co ciekawe, blisko jeden na pięciu ankietowanych uważa, że wdrożenie chmury w jego przedsiębiorstwie nie jest potrzebne.

Radosław Frańczak, Partner EY, CESA Consulting SAP Leader

Wciąż barierą dla rozpowszechniania rozwiązań chmurowych w polskich przedsiębiorstwach pozostaje także brak zaufania, który deklaruje 29% firm. Wśród innych barier powstrzymujących przed wdrożeniem chmury znajdują się przede wszystkim wysokie koszty (24% wskazań), a 14% badanych uważa, że nie ma na rynku rozwiązań dostosowanych do potrzeb ich firmy. Dla 13% firm barierą jest opór ze strony zarządu a dla 9% – ze strony pracowników.

Badanie EY wykres 2
Główne bariery wstrzymujące firmy przed podjęciem decyzji o przeniesieniu danych do chmury; Źródło: EY Polska

Jak więc będzie rysować się przyszłość rozwiązań chmurowych w firmach, skoro 73% ankietowanych dostrzega bariery we wprowadzaniu tego typu rozwiązań? Jedna trzecia firm, w ciągu najbliższych 18 miesięcy zechce pozostawić większość zasobów w tradycyjnej formie i tylko część utrzymywać w chmurze. Bez chmury zamierza funkcjonować niemal jedna na cztery firmy (24%). Połowa zasobów w chmurze, a połowa w formie tradycyjnej to z kolei podejście, które zamierza zastosować 23% badanych. Tylko 4% firm zamierza natomiast posiadać w chmurze całość swoich zasobów.

Badanie EY wykres 3
Wykorzystanie chmury w perspektywie najbliższych 18 miesięcy; Źródło: EY Polska

Wraz z rosnącą popularnością chmury zaufanie do niej będzie rosnąć. Co więcej, należy oczekiwać, że szereg korzyści, które zapewniają tego typu rozwiązania sprawi, że przedsiębiorcy odkryją w nich nowe  wartości. Jedną z nich jest między innymi innowacyjność, która dotyczy nie tylko implementacji samego rozwiązania chmurowego, ale również podejścia producentów oprogramowania czy systemów, którzy coraz częściej najnowsze rozwiązania wprowadzają najpierw w chmurze, a dopiero później udostępniają je w wersjach lokalnych. To oznacza, że brak adaptacji chmury może spowodować opóźnienie lub wręcz odcięcie się od nowości technologicznych.

Radosław Frańczak, Partner EY, CESA Consulting SAP Leader

 Raport do pobrania


Źródło: EY Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wystartowała jubileuszowa 10. edycja rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie!

debata czy kreatywności można się nauczyć 50 kreatywnych

Podczas oficjalnej Inauguracji, ruszyły zgłoszenia do kolejnej edycji rankingu 50 Kreatywnych organizowanego przez BRIEF. Zgłoszenia można składać do 26 kwietnia 2020.

W poniedziałek 27 stycznia w przestrzeni eventowej Solutions.Rent przy placu Trzech Krzyży odbyła się Inauguracja 10. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie. W trakcie wydarzenia oficjalnie uruchomiliśmy system zgłoszeń do rankingu. Odbyła się także debata „Czy kreatywności można się nauczyć?”, w której głos zabrali: Anna Daszuta-Zalewska (Białostocki Park Naukowo-Technologiczny), Maciej Herman (E.Wedel), Marcin Balicki (Millennium Leasing), Andrzej Matuszyński (Grupa Eurozet), Sebastian Hejnowski (Publicis Groupe). Prelegenci uznali mi.in., że najbardziej kreatywni jesteśmy jako dzieci, a z wiekiem ta zdolność zanika. Można ją jednak rozwijać i kształtować na wielu poziomach przez różne aktywności i ćwiczenia.

Zgłoszenia do 10. edycji przyjmujemy do 26 kwietnia pod adresem kreatywni.brief.pl/zgloszenia. Ich weryfikacją i oceną zajmie się Kapituła pod przewodnictwem Grzegorza Kiszluka złożona z doświadczonych managerów, specjalistów od reklamy i komunikacji, praktyków biznesu oraz laureatów poprzednich edycji. Wyniki zostaną ogłoszone podczas Gali Finałowej, która odbędzie się 18 czerwca.

Ranking 50 Kreatywnych to doskonała okazja do tego, żeby zaprezentować się jako pracodawca, który rozwija świetny projekt. Mojej firmie pomogło to zbudować pozycję na rynku pracy. Ludzie, których rekrutujemy na różne stanowiska, bardzo często wspominają o tym wyróżnieniu, co jest, po pierwsze, bardzo przyjemne, a po drugie dodaje nam wiarygodności.

Natalia Myszkowska, Cateringoo, laureatka 9. edycji rankingu

Tegoroczna edycja jest szczególna, ponieważ ranking 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie obchodzi swoje dziesięciolecie. Zestawienie po raz pierwszy powstało w 2011 redakcji magazynu BRIEF jako subiektywny wybór 50 najbardziej kreatywnych osób, które przez dany rok pojawiły się na drodze dziennikarzy oraz redaktora naczelnego. Siedem lat później ranking wzmocnił swoją wiarygodność dzięki powstaniu Kapituły, która corocznie czuwa nad transparentnością zgłoszeń i ocenia uczestników oraz ich projekty. Od 2017 roku można również zgłaszać swój udział online. W 9. edycji ranking przekształcił się w całoroczny program, na który składają się liczne spotkania eksperckie i networkingowe.

Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie to zestawienie pomysłodawców lub założycieli firm i organizacji, których działania charakteryzują się wybitną kreatywnością. To inicjatywa, która od lat wspiera rozwój młodych, kreatywnych przedsiębiorców i pomaga ich promować.

Przeczytaj również: Znamy już laureatów 9. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie!

Wyróżniamy założycieli, szefów, pomysłodawców firm i organizacji oraz liderów i pomysłodawców projektów, których łączy przede wszystkim jedno — niesztampowe podejście do biznesu. Nie chodzi jednak tylko o produkt bądź usługę, ale także o sposób tworzenia firmy lub projektu, rozwój biznesu i promocję. Takie podejście pozwala im osiągać sukcesy, niezależnie od branży, w jakiej działają. Swój udział mogą zgłosić zarówno osoby będące przedstawicielami sektora MSP jak i startu-pów, ale także dużych firm i korporacji.

21 stycznia odbyło się pierwsze spotkanie Kapituły 10. edycji rankingu. Jurorzy ustalili ostateczny kształt tegorocznej edycji oraz zasad zgłoszeń i oceny. Po raz pierwszy, obowiązkowe w zgłoszeniu jest dołączenie sześćdziesięciosekundowe wideo, przedstawiające projekt.

Zobacz: Pierwsze spotkanie Kapituły 10. edycji rankingu 50 Kreatywnych

Wśród laureatów poprzednich edycji na pierwszych miejscach znaleźli się: Marcin Iwiński i Michał Kiciński (CD PROJEKT RED), Jarosław Sawko i Piotr Sikora (Platige Image), Patryk Strzelewicz i Michał Bąk (Dice+), Jakub Krzych i Łukasz Kostek (Estimote), Michał Sadowski (Brand24), Stefan Batory (Booksy), Barbara Sołtysińska (indaHash), Michał Borkowski (Brainly) oraz Marcin Joka, Michał Grześ i Krzysztof Dziemiańczuk (Photon Entertainment).

Jubileuszowa edycja 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie została objęta honorowym patronatem Ministerstwa Rozwoju.

Zapraszamy do śledzenia wydarzeń i informacji związanych z projektem na www.brief.pl oraz w mediach społecznościowych BRIEF (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram).

 

 

Anita Florek

Aż 11 produktów na minutę – polscy przedsiębiorcy zwiększają przedświąteczną sprzedaż transgraniczną

Polscy sprzedawcy wykorzystują wzmożony ruch zakupowy podczas Black Friday oraz czasu świątecznych zakupów i zwiększają eksport towarów w tym okresie. Jak wynika z danych eBay, tylko w ostatnim kwartale 2018 roku, zwiększyli oni eksport o 6% w ujęciu rok do roku, a w każdej minucie sprzedali aż 11 towarów. W tym gorącym zakupowym okresie eBay.pl notuje również prawie 20% wzrost ruchu na stronie.

Ostatni kwartał roku to wyjątkowy czas dla sprzedawców. Atrakcyjne oferty zakupowe przygotowane na Black Friday czy Cyber Monday sprawiają, że konsumenci nie tylko kupują już świąteczne prezenty, ale również realizują zaplanowane wcześniej zakupy ze względu na okazyjne ceny. Jak pokazują dane eBay, rośnie popularność przedświątecznych wyprzedaży nie tylko na europejskich rynkach, ale również w Polsce – w ubiegłym roku odnotowano prawie  20% wzrost ruchu na platformie eBay.pl w tym intensywnym okresie sprzedażowym.  

Przedświąteczne wyprzedaże cieszą się ogromną popularnością w takich europejskich krajach jak Niemcy, Wielka Brytania, czy Francja. Korzystają na tym polscy przedsiębiorcy sprzedający produkty na zagraniczne rynki, gdzie przedświąteczne wyprzedaże są bardzo popularne i generują większe zyski.

Polscy przedsiębiorcy sprzedają coraz więcej za granicę

Polscy przedsiębiorcy coraz odważniej korzystają z potencjału sprzedaży na eBay, w tym dostępu do globalnego rynku i 183 milionów potencjalnych klientów. Sprzedawcy z Polski w czwartym kwartale ubiegłego roku sprzedawali aż 11 produktów na minutę, głównie do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Włoch i Francji. Wśród produktów najczęściej wybieranych przez zagranicznych klientów znajdowały się m.in. artykuły do domu i ogrodu, produkty do majsterkowania, części samochodowe, a także sprzęt elektroniczny oraz ubrania i kosmetyki. W 2018 roku polscy przedsiębiorcy na eBay sprzedawali produkty łącznie do 207 różnych krajów. Wzrost eksportu na zachodnie rynki pokazuje, że polscy przedsiębiorcy coraz lepiej trafiają w gusta zagranicznych klientów i z roku na rok zwiększają obroty. 

Jak eBay wspiera swoich sprzedawców? 

Przygotowania do przedświątecznych wyprzedaży przedsiębiorcy zaczynają już na kilka tygodni wcześniej. Aby wesprzeć przedsiębiorców w tym intensywnym przedświątecznym czasie, eBay udostępnił polskim sprzedawcom nowe narzędzie ułatwiające wysyłki międzynarodowe. Dzięki Menedżerowi wysyłek sprzedawcy mogą wygodnie nadawać kurierskie przesyłki krajowe i zagraniczne w atrakcyjnych cenach, zwiększając tym samym zasięg swojej oferty. Rozwiązanie to pozwala sprzedawcom generować listy przewozowe, zamówić kuriera i śledzić status przesyłek. Udostępniona platforma to bezpłatne narzędzie dedykowane sprzedawcom zainteresowanym ekspansją na rynki zagraniczne.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dobre, bo polskie!

Sukces na arenie międzynarodowej to marzenie wielu polskich firm i start-upów. Nic dziwnego, zagraniczna ekspansja to nie tylko szansa na dynamiczny rozwój, ale także możliwość docierania ze swoją ofertą do coraz szerszego grona klientów. Już dziś na naszym rynku istnieją młode, dynamiczne firmy, które rozwijają się dwukierunkowo: w Polsce i zagranicą. Jak to robią?

Transformacja krajowej firmy w znaną za granicą markę to marzenie wielu przedsiębiorców. Wiara we własny biznes to jednak zbyt mało, by wyjść ze swoim pomysłem poza rodzimy kraj. Ważna jest również konsekwencja, ciężka praca, skrupulatne zaplanowanie działań oraz włączenie wsparcia osób i podmiotów z zewnątrz, najlepiej takich, którzy znają realia kraju, w którym chcemy działać.

Myślenie wielkoformatowe

Realizowanie snu o marce znanej w wielu krajach zaczyna się na etapie… tworzenia biznesu krajowego. Już obmyślając cały koncept powinniśmy wiedzieć, jak będziemy chcieli rozwijać nasz produkt lub usługę w przyszłości. Skalowanie biznesu to jedno z najważniejszych zagadnień, jakie należy poznać na drodze do międzynarodowej popularności marki. Od początku należy działać i planować tak, jakbyśmy byli pewni sukcesu na wielką skalę. Poświęcenie czasu na skrupulatny biznesplan, poznanie branży, czy zaprognozowanie kosztów i zysków, które z kolei pozwolą nam dalej inwestować to podstawowe elementy, od których warto zacząć założenie firmy czy start-upu. Warto także rozglądać się za innowacyjnymi sposobami wsparcia rozwoju. – Planując rozszerzenie naszej międzynarodowej ekspansji skorzystaliśmy z crowdfundingu udziałowego. W ten sposób, w bardzo krótkim czasie, zebraliśmy fundusze, które wspomogły uruchomienie naszej usługi w kolejnym europejskim mieście – Sztokholmie – komentuje Marcin Maliszewski, prezes blinkee.city. O co dokładnie chodzi? Crowdfunding udziałowy to jeden z rodzajów zbiórki społecznościowej prowadzonej online, w której wspierającym inwestorom oferuje się udziały w firmie. Im większe wsparcie finansowe, tym większa pula udziałów. W zbiórce uczestniczyć mogą jednak nie tylko wielcy gracze, bo inwestować można już od kwoty kilkuset złotych. Dzięki temu modelowi firma zyskuje środki na rozwój, a przedsiębiorcy możliwość partycypowania w jej przyszłych zyskach.

Międzynarodowa idea

Pomysł, który sprawdził się w Polsce nie zawsze będzie strzałem w dziesiątkę na biznesowym gruncie zagranicznym. Warto zatem wcześniej przeanalizować globalne trendy i właśnie w ich duchu tworzyć swoją firmę. – Moda na elektromobilność oraz trend ukryty pod hasłem sharing economy, czyli współdzielenie dóbr i usług od dawna bije rekordy popularności na całym świecie i wciąż ma potencjał na więcej. Kolejne miasta robią kroki w kierunku sprostania idei smart city, bo tego właśnie wymagają ich współcześni mieszkańcy. Pomyśleliśmy, że warto swój biznes ukierunkować właśnie w tę stronę, bo idąc za aspiracjami społeczeństwa mamy dużą szansę na sukces. Z takich właśnie konkluzji zrodził się pomysł na blinkee.city, czyli skutery elektryczne do wynajmowania na minuty. Swoją usługą odpowiadamy m.in.. na potrzeby dotyczące ekologicznego transportu miejskiego, już nie tylko w Polsce, ale także w Walencji, Splicie, Budapeszcie, Sztokholmie czy Bukareszcie – mówi Marcin Maliszewski.

Działaj globalnie, myśl lokalnie

Chcąc odnieść sukces na rynkach zagranicznych warto pozyskać lokalnego partnera, który będzie zarządzał i wspierał rozwój biznesu na nowym gruncie. Zdaniem Marcina Maliszewskiego znajomość rynku krajowego to bezcenna wiedza, którą możemy pozyskać jedynie od osoby żyjącej w danym państwie. Partner pomoże w sprofilowaniu działalności firmy zgodnie z indywidualnymi potrzebami mieszkańców danego kraju. Dzięki temu unikniemy np. błędów inwestycyjnych. Wsparcie osoby znającej realia biznesowe nowego państwa przyda się także w kwestiach prawnych, takich jak np. uzyskiwanie pozwoleń czy ubezpieczeń czy przy promocji firmy w lokalnych mediach.

Szeroki wachlarz możliwości biznesowych oraz inwestowanie w nowoczesne technologie sprawia, że coraz więcej polskich brandów zaczyna odnosić sukcesy na arenie międzynarodowej. Przykład firmy blinkee.city, która konsekwentnie realizuje swoją politykę rozwojową, analizując potrzeby rynków zagranicznych i czerpiąc z cennych doświadczeń zdobytych w Polsce, to najlepszy dowód na to, że ekspansja międzynarodowa staje się realnym udziałem polskich przedsiębiorców.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF