Prawie 20 mln zł dofinansowania dla 21 start-upów ze wschodniej Polski

dofinansowanie

W  5. rundzie konkursu „Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej” młode firmy technologiczne, które przeszły proces inkubacji w jednej z sześciu Platform startowych złożyły wnioski na ponad 44,5 mln zł wsparcia z funduszy europejskich. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała 21 start-upów, gotowych do wprowadzenia produktu na rynek i systematycznego zwiększania sprzedaży. Maksymalne dofinansowanie projektu może wynieść nawet 1 mln zł. Pula środków w trwającym do 30 grudnia 2021 r. konkursie wynosi 390 mln zł.

Celem konkursu realizowanego w ramach poddziałania 1.1.2 Programu Operacyjnego Polska Wschodnia jest sfinansowanie rozwinięcia działalności biznesowej start-upów, które pomyślnie zakończyły inkubację w ramach jednej z sześciu „Platform startowych”.

Młodzi przedsiębiorcy mogą otrzymać nawet 1 mln zł dofinansowania. Po wprowadzeniu produktu na rynek, będą w stanie przeprowadzić szereg działań służących dalszej ekspansji. Ze swoimi produktami start-upy mają szansę zaistnieć również na arenie międzynarodowej. W rozstrzygniętej w październiku 5. rundzie konkursu rekomendowaliśmy do wsparcia najlepsze pomysły na kwotę blisko 20 mln zł.

Edyta Gniazdowska, kierownik w Departamencie Rozwoju Startupów PARP

Przedsiębiorcy z województw podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego oraz podkarpackiego muszą dysponować wkładem własnym nie mniejszym niż 15 proc. wydatków kwalifikowanych projektu. Otrzymane środki przeznaczyć można na zakup usług doradczych i eksperckich związanych z rozwijaniem modelu biznesowego czy wynagrodzenie pracy personelu. Dofinansowanie może być wykorzystane również na pokrycie kosztów zakupu środków trwałych, surowców lub materiałów oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W 5. rundzie konkursu najwięcej zarekomendowanych projektów skierowanych jest do branży IT, medycyny i zdrowia, nieruchomości, edukacji oraz rolnictwa. Rekomendacje otrzymały wnioski z Platform startowych: Unicorn Hub, Idealist, Start in Podkarparckie i Wschodni Akcelerator Biznesu.

Lista projektów, które spełniły kryteria wyboru i uzyskały wymaganą liczbę punktów.

PARP wydłużyła nabór wniosków o kolejne rundy, do 30 grudnia 2021 r. O 90 mln zł zwiększył się również budżet konkursu i obecnie wynosi 390 mln zł.

Więcej informacji na stronie działania.


Źródło: Informacja prasowa Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

90 mln zł więcej dla start-upów

konkurs PARP

Więcej czasu na przygotowanie i złożenie wniosków mają młodzi przedsiębiorcy, którzy chcą ubiegać się o wsparcie z funduszy unijnych. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wydłużyła termin naboru wniosków w konkursie „Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej”. Jednocześnie Agencja zwiększyła budżet projektu. Do rozdysponowania wśród wnioskujących o wsparcie z funduszy Unii Europejskiej jest teraz 390 mln zł. To oznacza, że więcej przedsiębiorców może liczyć na dofinansowanie.

Do 30 grudnia 2021 r. PARP wydłużyła nabór wniosków w konkursie „Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej” realizowanego w ramach poddziałania 1.1.2 Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Druga zmiana to zwiększenie budżetu o 90 mln zł, tj. do 390 mln zł.

Przed młodymi firmami stoi wielka szansa. Dzięki zwiększeniu budżetu programu i wydłużeniu terminu na składanie wniosków jeszcze więcej innowacyjnych pomysłów ma szansę na realizację. Przedsiębiorcy ze Wschodniej Polski mają doskonałe warunki, aby razem z nami mądrze rozwinąć swoją ofertę i systematyczne zwiększać sprzedaż.

Marcin Seniuk, dyrektor Departamentu Rozwoju Start-upów w PARP

Wnioskujący mogą otrzymać w konkursie nawet 1 mln zł na pokrycie kosztów swojego przedsięwzięcia, muszą jednak dysponować wkładem własnym na sfinansowanie przynajmniej 15 proc. wydatków kwalifikowalnych projektu.

Otrzymane dofinansowanie może być przeznaczone m.in. na zakup usług doradczych i eksperckich związanych z rozwijaniem modelu biznesowego, pokrycie kosztów wynagrodzenia personelu, nabycie środków trwałych, surowców, materiałów lub wartości niematerialnych i prawnych. Środki z PARP mogą też posłużyć start-upom na organizację i przeprowadzenie działań służących zagranicznej ekspansji rynkowej.

Aby wystartować w konkursie start-upy muszą wcześniej zakończyć z sukcesem inkubację w ramach jednej z sześciu „Platform startowych”.

Okres inkubacji pozwala młodym spółkom opracować i rynkowo zweryfikować własny model biznesowy oraz przygotować wstępną wersję produktu. Tak przygotowane start-upy walczą o dotacje PARP, prezentując swoje rozwiązania przed panelami ekspertów.

Do tej pory inkubacje oferowane przez Platformy zakończyło ponad 400 spółek. Spośród nich już 90 uzyskało dotację PARP na dalszy rozwój swojego przedsięwzięcia.

Więcej informacji: link.


Źródło: Informacja prasowa Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Startup Poland bada wpływ pandemii na startupy w Polsce

ankieta

Fundacja Startup Poland, pozostając głosem ekosystemu startupowego w Polsce, planuje w najbliższym czasie prowadzić zintensyfikowane działania w zakresie analizy wpływu Covid19 na rynek startupów oraz monitorować konsekwencje, jakie pandemia wywiera na public policy. Chcemy zwrócić uwagę na bariery, które można lub też należy znieść, aby w Polsce można było łatwiej prowadzić działalność innowacyjną.

Aby to osiągnąć diagnozujemy rynek, prowadząc dogłębne badania jakościowe oraz ilościowe, co pozwala nam trzymać rękę na pulsie i na bieżąco reagować na wszelkie odstępstwa i zmiany w zasadach porządku publicznego.

Pomaga nam w tym ankieta, zatytułowana Polskie Startupy, która już po raz szósty trafiła do naszych respondentów. Badanie powtarzane co roku jest barometrem rynku w Polsce. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi, możemy podjąć właściwie działania i przedstawić potrzeby młodych firm technologicznych decydentom.

Dlatego tak istotny jest udział w badaniu jak największej liczby startupów. Każda opinia jest ogromnie ważna. Im jest nas więcej, tym jesteśmy bardziej słyszalni.

Wypełnienie ankiety nie zajmie więcej niż 10 minut, a może naprawdę wiele zmienić.

Ankieta dostępna jest pod linkiem: https://panelariadna.pl/StartupPOLAND_02

Więcej na temat samego badania można dowiedzieć się tutaj: https://www.startups2020.startuppoland.org/


Źródło: Informacja prasowa Startup Poland

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Sukces startupu #biuronakółkach. Pierwsze w Polsce mobilne biuro okazało się dobrym pomysłem

Oferta wynajmu w pełni wyposażonego biura na kółkach, dostosowanego do prowadzenia spotkań z klientami w terenie, to odpowiedź na potrzebę coraz bardziej popularnej pracy zdalnej, a także sposób na redukcję kosztów w firmie. Brief.pl zawsze wspierał kreatywność i przedsiębiorczość, kibicujemy też nowym pomysłom i startupom, oto historia jednego z nich. Powstałe z potrzeby chwili związanej z pandemią pierwsze w Polsce mobilne biuro okazało się sukcesem biznesowym jego twórców Łukasza i Piotra.

Projekt w całości został sfinansowany ze środków własnych.Przygotowując się do realizacji #biuronakółkach naturalnie szukaliśmy inspiracji analogicznych projektów zarówno w kraju jak i poza granicami. W USA zresztą bardzo popularne są tzw. tiny house.Na rynku istnieje kilka podobnych rozwiązań, ale są to własne realizacje firm, tylko na potrzeby konkretnych akcji promocyjnych. Nigdzie jednak nie znaleźliśmy tak unikalnego i uniwersalnego projektu, który umożliwiałby w prosty i szybki sposób dostosować biuro do własnych potrzeb i identyfikacji wizualnej, niezależnie od branży i firmy, która korzysta z mobilnego biura. 

Twórcy startupu #biuronakółkach

Mobilne biuro, w zaaranżowanym na te potrzeby specjalnym samochodzie, jest w pełni wyposażone i dostosowane do potrzeb biurowych. W środku znajdują się m.in. meble biurowe, videowall, urządzenie wielofunkcyjne z drukarką i skanerem, sieć WiFi i 5 gniazdek 230V. Wygodę użytkowania zapewnia komfortowa przestrzeń i klimatyzator z funkcją grzania i chłodzenia, a także regulowane oświetlenie LED. Dodatkowym atutem jest miejsce na reklamę firmy, które pozwoli spersonalizować auto przed wizytą u klientów.

fot.#biuronakółkach

Żyjemy obecnie w wymagającym środowisku gospodarczym. Przedsiębiorstwa szukają oszczędności, ale jednocześnie muszą świadczyć usługi na najwyższym poziomie dla Klienta. Zastanawialiśmy się jak odpowiedzieć na te potrzeby – czy powiedziano już wszystko w kwestii formatów przedsiębiorstw? W teorii znaliśmy sprawdzoną japońską koncepcję Just in Time, która mówi o dostarczaniu materiałów i innych dóbr w ściśle określonych ilościach oraz konkretnym miejscu i czasie – co w efekcie ma prowadzić do oszczędności. Połączyliśmy potrzebę bycia dla Klienta „tu i teraz” z podejściem „just in time”.

 Łukasz Gołda, współzałożyciel startupu

#biuronakółkach jest mobilne, ale i w pełni uniwersalne.

Łukasz Gołda i Piotr Steć, twórcy #biuronakółkach

Usługa uwzględnia opcję dojazdu do klienta (np. w celu prezentacji produktu, usługi lub podpisania umowy w dogodnym miejscu), pozwala też na prowadzenie spotkań w dowolnej przestrzeni (np. pod siedzibą firmy).  Samochód mogą wynająć przedsiębiorcy z dowolnej branży. W środku pojazdu zastosowano stonowaną i neutralną kolorystykę celem dopasowania się do identyfikacji wizualnej firmy aktualnie korzystającej z mobilnego biura. W #biuronakółkach przewidziano bezinwazyjną możliwość zamieszczenia materiałów reklamowych w środku (miejsca na plakaty), jak i na zewnątrz samochodu (logo, reklama na magnes).

Chcemy, aby klient wręcz zapomniał, że pracuje „w terenie”. Może to być rozwiązanie na przykład dla firm deweloperskich, które nie posiadają stacjonarnego biura sprzedaży na terenie inwestycji (lub chcą zorganizować dzień otwarty), ale widzę też możliwe zainteresowanie ze strony agencji nieruchomości, banków, towarzystw ubezpieczeniowych, czy firm doradczych. Wierzę, że może być to również atrakcyjna opcja dla firm, które szukają niestandardowej formy reklamy i nowego sposobu na dotarcie do klientów.

Piotr Steć, pomysłodawca #biuronakółkach

fot.#biuronakółkach

Mobilne biuro jest także odpowiedzią na nagłą potrzebę pracy zdalnej, wywołaną pandemią koronawirusa. Aby zachować bezpieczeństwo powierzchnie w samochodzie są każdorazowo dezynfekowane i ozonowane. W mobilnym biurze znajdują się także płyn do dezynfekcji rąk oraz maseczki i jednorazowe rękawiczki.

#biuronakółkach może być idealnym rozwiązaniem dla firm zatrudniających handlowców i prowadzących bezpośrednią sprzedaż, np. spotkania z klientami, prezentacje produktu lub usługi, negocjacje, finalizacje umów, akcje promocyjne, czy eventy. Usługa skierowana jest również do indywidualnych klientów, np. freelancerów lub osób prowadzących małe firmy, które nie posiadają własnego biura.

fot.#biuronakółkach

Chcemy, aby klient wręcz zapomniał, że pracuje „w terenie”. Może to być rozwiązanie na przykład dla firm deweloperskich, które nie posiadają stacjonarnego biura sprzedaży na terenie inwestycji (lub chcą zorganizować dzień otwarty), ale widzę też możliwe zainteresowanie ze strony agencji nieruchomości, banków, towarzystw ubezpieczeniowych, czy firm doradczych. Wierzę, że może być to również atrakcyjna opcja dla firm, które szukają niestandardowej formy reklamy i nowego sposobu na dotarcie do klientów.

Piotr Steć, pomysłodawca #biuronakółkach


Zamówienie biura odbywa się poprzez kontakt telefoniczny lub mailowy. Następnie ustalany jest termin i miejsce podstawienia samochodu oraz późniejszego odbioru. Wcześniej podpisywana jest umowa i spisywany protokół przekazania samochodu (w tym opłacenia kaucji), a osoba korzystająca z mobilnego biura otrzymuje na miejscu szkolenie z jego użytkowania. Auto można wynająć z kierowcą i obsługą lub samodzielnie, a do prowadzenia wystarczy najbardziej popularne prawo jazdy kategorii B
.

Zapytaliśmy też twórców Łukasza i Piotra, w jakich branżach zdobywali swoje doświadczenie?

Przede wszystkim mamy doświadczenie we współpracy z klientami. Zdobywaliśmy je m.in. w branży finansowej, bankowej i nieruchomości. Posiadamy też wiedzę ekspercką – chociażby współprojektowanie placówek jednego z polskich banków z pewnością pomogło przystosować biuro i zastosować rozwiązania, które znajdują się w stacjonarnych obiektach. 

Czy dotychczasowe dokonania zawodowe miały wpływ na ostateczny kształt #biuranakółkach?

#biuronakółkach to nic innego jak efekt synergii doświadczeń, wiedzy i umiejętności. Najlepsze pomysły bez umiejętności ich wykonania lądują w koszu. W naszym przypadku mogło być podobnie, ponieważ żadna z firm zajmujących się profesjonalnymi zabudowami nie potrafiła sprostać naszym wymaganiom – postanowiliśmy więc, że… zbudujemy go sami. 

Choć nigdy tego nie robiliśmy, ba nawet nie siedzieliśmy nigdy za kierownicą auta dostawczego, od samego początku mieliśmy wizję jak powinno ono wyglądać – był to zresztą nasz priorytet, klient po otwarciu drzwi ma zapomnieć, że wsiada do przebudowanej furgonetki.

Czy usługę #biuronakółkach można zamówić tylko w Warszawie, czy firma jest też otwarta na inne miasta?

Usługa wynajmu #biuronakółkach dostępna jest nie tylko w Warszawie, ale w innych miastach, w których działają firmy mające na taką usługę zapotrzebowanie. Już pierwsze zlecenie zrealizowane dla MURAPOLU SA – jednego z wiodących deweloperów mieszkaniowych w Polsce – i wykorzystanie mobilnego biura podczas Ogólnopolskiego Dnia Otwartego tuż przy budowie inwestycji w Łodzi pokazało, że nie ma ograniczeń dot. lokalizacji. Warto zaznaczyć, że na tę chwilę mamy nawet więcej zapytań ws. oferty wynajmu mobilnego biura od firm spoza Warszawy. 

Jakie są plany rozwoju tego projektu na rok 2020?

W tym roku skupiamy się na działaniach marketingowych – wprowadzamy projekt #biuronakółkach „na rynek”, przeprowadzamy  prezentacje wśród firm z różnych branż, dla których mobilne biuro może być idealnym rozwiązaniem z punku widzenia marketingowego i sprzedażowego. Naturalnie zdobywamy cenne doświadczenie obsługując pierwszych bardzo poważnych klientów.

 

 

✔️ doświadczony menedżer i lider zespołu, ✔️dyrektor w agencji komunikacji i marketingu, ✔️ ekspert rynku nieruchomości i budownictwa, ✔️ dziennikarz biznesowy, specjalista od "treści" i nowoczesnych mediów, ✔️doradca w wielu obszarach i dużych projektach biznesowych.

Adam Białas

Pierwszy milion dla Rating Captain. Czysta3.vc finansuje aplikację do zarządzania satysfakcją klienta

Rating_Captain

Wrocławski startup zamierza zrewolucjonizować rynek zarządzania opiniami online, wykorzystując do tego elementy sztucznej inteligencji oraz big data. Aplikacja powstała z inicjatywy Mateusza Piwnickiego i Karola Bocheńskiego, poza bezpośrednim wpływem na wizerunek i sprzedaż firm dzięki gromadzonym opiniom, pozwoli przewidywać zachowania konsumentów oraz zmierzyć ich reakcje na oferowane produkty i usługi jeszcze przed podjęciem decyzji o zakupie.

Rating Captain to aplikacja z obszaru Customer Satisfaction Management, która służy do zbierania opinii o firmie w zewnętrznych portalach opiniotwórczych oraz zarządzania negatywnymi komentarzami z poziomu jednej platformy webowej. Integruje się z narzędziami, z których klienci korzystają na co dzień, w tym Google, Facebookiem, Opineo oraz dowolnym innym serwisem opiniotwórczym, w dowolnej branży.

Klienci, którzy tworzą opinie o firmach oraz ich produktach i usługach, wpływają bezpośrednio na decyzje zakupowe konsumentów. Rekomendacje to dziś Święty Graal reklamy, bo kupujący uważają, że inni klienci nie mają ukrytych motywów i dlatego ich komentarze muszą być uzasadnione. Z naszą aplikacją chcemy pójść o krok dalej. Z jednej strony nasz produkt sprzyja budowie pozytywnego wizerunku firm, nie pozostawiając żadnej negatywnej wypowiedzi bez reakcji. Z drugiej zaś pozwalamy szybko zareagować na negatywne recenzje jeszcze przed ich powstaniem, automatyzując cały proces obsługi niezadowolonego klienta. 

Karol Bocheński, co-founder Rating Capitan

Aplikacja, na podstawie analizy zachowań użytkowników w e-sklepie, pozwoli przewidywać ich reakcje i przygotowywać scenariusze obsługi klientów już na etapie przedsprzedażowym. Co więcej, e-biznesy, które zdecydują się wykorzystać narzędzie w praktyce, przeprowadzą audyt w nowej, w pełni zautomatyzowanej odsłonie, uzyskując informacje o aktualnej sytuacji firmy w obszarze Customer Satisfaction.

Dostarczamy technologię, dzięki której właściciele firm będą podejmować lepsze decyzje marketingowe i sprzedażowe. Dzięki autorskim algorytmom uczenia maszynowego narządzie pozwoli zautomatyzować obsługę negatywnych opinii. A dogłębna analiza NLP ich treści umożliwi natychmiastowe wykrycie elementów wymagających poprawy, związanych np. ze zbyt długim czasem dostawy, sposobem
działania strony, infolinii itp. Już po jednym miesiącu wskazujemy priorytety do poprawy działań sprzedażowych.

Mateusz Piwnicki, co-founder Rating Capitan

Świadoma inwestycja w rozwój

Rating Capitan dzięki współpracy z funduszem Czysta3.vc może liczyć nie tylko na wsparcie finansowe, ale także mentoring od startu wspólnych działań.

Pozyskaliśmy do Rating Captain doświadczonego inwestora, który wspiera ambitne plany rozwoju naszej spółki. Wierzymy, że dzięki współpracy z Czysta3.vc szybciej zrealizujemy założone cele biznesowe, a nasza aplikacja zwróci uwagę globalnych klientów. Zdobyte fundusze pozwolą nam skoncentrować się na realizacji projektów badawczych i budowaniu zespołu.

Karol Bocheński, co-founder Rating Capitan

Spółka, dzięki pozyskanym funduszom, otrzymała dostęp do zaplecza naukowego oraz możliwości realizacji prac badawczo-rozwojowych na danych zbieranych w ramach aplikacji. Badania naukowe będą prowadzone we współpracy z ekspertami z Uniwersytetu SWPS w zakresie psychologii społecznej i procesów komunikacyjnych oraz naukowcami z Instytutu Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego w obszarze machine learningu oraz big data.

Rating Capitan to firma z aspiracjami na sukces międzynarodowy. Wpisuje się w nasz profil inwestycyjny. Produkt ma ogromny potencjał, jest podparty badaniami, rozwijany w oparciu o realne dane i już na tym etapie w wielu aspektach wyprzedza swoją konkurencję na stale rosnącym rynku firm internetowych. Co więcej, chce dzielić się zgromadzonymi danymi w formie case studies i raportów tematycznych oraz postępami swoich prac badawczo- rozwojowych, co wpisuje się w ideę biznesowej transparentności, którą wspieramy.

Szymon Janiak, Managing Director w Czysta3.vc

Rating Capitan działa na rynku od maja 2019 roku. Ma ponad 50 klientów, wśród których znajdują się takie firmy jak Emako, Świat Przesyłek, Pan Pablo, czy IdeaShirt. Narzędzie powstało specjalnie dla sklepów e-commerce i firm internetowych dowolnej wielkości. Posiada oficjalne wtyczki do Magento 2, Shopify, Prestashop, WooCommerce, Shoplo, Shoper. Instalacja narzędzia jest bardzo prosta, a sama aplikacja w podstawowej wersji jest darmowa. Pomaga efektywnie budować pozytywny wizerunek firmy i produktów, zwiększać sprzedaż oraz podnosić jakość procesów w obszarze Customer Satisfaction Management.


Źródło: informacja prasowa Czysta3.vc

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Co dziesiąty startup wierzy, że zostanie jednorożcem

polskie startupy

Co piąty polski startup deklaruje, że rozwija lub wykorzystuje technologie związane z uczeniem maszynowym lub sieciami neuronowymi, a co dziesiąty wierzy, że zostanie „jednorożcem”. Coraz więcej z nich współpracuje z korporacjami – to tylko niektóre wnioski płynące z najnowszego raportu „The Polish Tech Scene. 5 years” opracowanego przez Fundację Startup Poland.

Tegoroczne, piąte już badanie polskiego rynku startupów objęło 1235 młodych spółek technologicznych. To o 12 procent więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym i aż 290 procent więcej niż podczas pierwszej edycji w 2015 r. Raport „The Polish Tech Scene. 5 years” miał swoją premierę podczas Impact fintech w Katowicach.

Siła polskich startupów

Wyniki badania pokazały, że sztuczna inteligencja jest siłą rodzimych startupów: co piąte przedsiębiorstwo deklaruje, że rozwija lub wykorzystuje technologie związane z uczeniem maszynowym lub sieciami neuronowymi. Na kolejnych miejscach znalazły się rozwiązania analityczne i badawcze (14 procent) oraz technologie finansowe (11 procent).

Młodym firmom również dużo łatwiej jest obecnie pozyskać grant niż finansowanie od funduszu Venture Capital. Grant otrzymało aż 69 proc. respondentów, którzy aplikowali w instytucjach, jak np. NCBR czy PARP. Natomiast jedynie 32 procent tych, którzy próbowali pozyskać inwestora VC, otrzymało term sheet. Mimo to nastroje w środowisku pozostają pozytywne. 62 procent startupów wierzy, że wyjdzie na rynek międzynarodowy, a co dziesiąty – że zostanie „jednorożcem”, czyli jego firma zostanie wyceniona na miliard dolarów.

infografika polskie startupy

Co stymuluje rozwój startupów?

Ponad 50 procent startupów przyznało, że największy wpływ na ich rozwój miał mentoring. Wysoko zostały ocenione również spotkania środowisk startupowych oraz programy akceleracyjne, które zostały pozytywnie ocenione przez odpowiednio 40 i 30 procent respondentów.

Naszym zadaniem jest stymulowanie rynku do budowy dojrzałego i efektywnego modelu akceleracji młodych, innowacyjnych firm w Polsce. Tym bardziej cieszy nas fakt, że już kolejny rok programy akceleracyjne są jednym z najczęściej wskazywanych sposobów na podniesienie kompetencji
oraz umiejętności wśród założycieli startupów. Ogromną wartością programów akceleracyjnych uruchomionych przez PARP jest możliwość przetestowania swojego rozwiązania przy wykorzystaniu zasobów średniej lub dużej firmy, a w przypadku sukcesu – pozyskanie partnera korporacyjnego.
Poza współpracą z potencjalnymi partnerami biznesowymi, program akceleracyjny skonstruowany przez PARP, to także mentorzy, specjalistyczne usługi doradcze i wiele więcej.

Mikołaj Różycki, Zastępca Prezesa PARP, Partner raportu

Z roku na rok, coraz lepiej oceniana jest także współpraca z korporacjami. 38 procent startupów zadeklarowało, że w ramach swojej działalności nawiązało takie relacje biznesowe. Jednocześnie aż 71 procent oceniło współpracę jako dobrą lub bardzo dobrą. Jednak chociaż rynek „dużych” dojrzał do kupowania innowacji od polskich startupów, to nadal bardzo niewiele korporacji inwestuje w startupy poprzez fundusze CVC.

To świetna wiadomość dla całego rynku. Nasza firma od dawna angażuje się we wspieranie młodych przedsiębiorstw. Bardzo cieszy nas, że również sami founderzy potwierdzają płynące z współpracy korzyści. Nowoczesne korporacje umożliwiając wdrażanie lub testowanie innowacyjnych rozwiązań
w swoim środowisku, często zapewniają startupom możliwość o wiele szybszego wzrostu.
To potężne narzędzie w połączeniu z profesjonalnym mentoringiem i dostępem do sieci potencjalnych partnerów biznesowych, które realizowane są w ramach m.in. programów akceleracyjnych dedykowanych spółkom.

Patrycja Panasiuk, Dyrektor Biura Innowacji PKN ORLEN, Partner raportu

Nie tylko przejęcia

Współpraca na linii korporacja – startup nie zawsze sprowadza się do przejęcia udziałów i technologii przez rynkowych gigantów. W stosunku do 21 procent startupów korporacje pozostają strategicznym klientem, natomiast 12 procent korzysta ze wsparcia korporacji przy promocji produktów. W przypadku 10 procent podmiotów, współpraca opiera się na wspólnych projektach marketingowych i PR-owych.

Polskie startupy mają potencjał, niektóre z nich już podbijają rynki zagraniczne. Jednak przed nami jeszcze długa droga, zanim będziemy mogli z całą pewnością mówić o polskich podmiotach gospodarki cyfrowej jako tygrysach gotowych wkroczyć na międzynarodowe wody, mówi Sebastian Perczak, Dyrektor Zarządzający, Pion Bankowości Przedsiębiorstw, Citi Handlowy.

Wiele wskazuje na to, że rok 2019 okaże się rokiem rekordowym z punktu widzenia kapitału pozyskiwanego oraz inwestowanego przez polską branżę startupową. Przełamana zostanie granica 1 miliarda złotych, a przykłady tegorocznych, największych rund inwestycyjnych pokazują jasno, że polski rynek awansuje do wyższej ligi.

Julia Krysztofiak-Szopa, prezes Startup Poland.

Partnerami tegorocznej edycji raportu są: PARP, PKN ORLEN, Fundacja Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga, Google, Hubhub oraz Sotrender. Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie internetowej Startup Poland: www.startuppoland.org.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polscy startupowcy: ambitni i zdolni podbijają zagraniczne rynki

Azimo, Brainly, Growbots to rozpoznawalne na całym świecie marki startupów, których założycielami lub współtwórcami są Polacy. Jak wskazują autorzy raportu “Polskie Startupy 2018” połowa przedsiębiorców biorących udział w badaniu mieszkała za granicą. To doświadczenie buduje kontakty, rozbudza ambicję i apetyt na globalny rozwój biznesu.

Kim jest polski startupowiec?

Po 30-stce, ambitny i wykształcony, często po prawie, ekonomii, naukach społecznych. Nierzadko ma na koncie doktorat lub studia podyplomowe. Dobrze włada językami obcymi. Taki obraz kreślą autorzy raportu “Polskie Startupy 2018”. Z badania wynika, że połowa ankietowanych to osoby, które przez dłuższy czas przebywały za granicą, z czego większość (70%) właśnie tam zdobyła doświadczenie zawodowe. Z notesem pełnym kontaktów, znajomością rynków i rozbudzoną ambicją, przedsiębiorcy mają apetyt na dalszą międzynarodową ekspansję. Polskie start-upy ze swoimi produktami i usługami potrafią zaistnieć w innowacyjnych sektorach technologii takich jak fintech, IoT, czy med-tech. Jednak tylko 14% sprzedaje produkty prywatnym użytkownikom, większość (83%) swoją ofertę kieruje do innych firm, działając w segmencie B2B. W rozwoju kluczową rolę odgrywa, więc sieć kontaktów. Networking to podstawa.

Wymiana wiedzy i kontaktów

W ostatnim tygodniu września w Berlinie odbyła się IV edycja PolishTechNight, wydarzenia którego celem jest promocja polskich startupów i budowanie relacji z niemieckim kapitałem.

Podczas 2-minutowego pitchingu firmy prezentują swoje pomysły na biznes, po czym następuje sesja pytań ze strony inwestorów i publiczności. Berlińskie wydarzenie to zresztą nie jedyna okazja do wymiany kontaktów i zaprezentowania się przed zagranicznymi inwestorami. Co roku w czerwcu w Londynie organizowany jest Polish Tech Day, największa zagraniczna konferencja promująca polskie innowacje i technologie. Na wydarzenie składają się panele dyskusyjne i Pitch To London. To coroczny konkurs zrzeszający laureatów konkursów dla startupów w Polsce, które mogą zaprezentować się przed jury, złożonym z brytyjskich i międzynarodowych inwestorów.

Na siłę networkingu i potencjał polskich innowatorów zwraca uwagę Maciej Halbryt z fundacji PLUGin, organizatora Polish Tech Day i Pitch to London. – Chcemy wypromować naszych rodaków, którzy odnoszą sukcesy za granicą i robią ciekawe rzeczy w świecie nowych technologii. Często tkwi w nich niewykorzystany potencjał. Celem naszej organizacji jest stworzenie społeczności Polaków pracujących w start-upach i firmach technologicznych, w różnych częściach świata, by dzielili się swoją wiedzą, doświadczeniami i kontaktami. Stwarzać nowe możliwości, łączyć i inspirować. To bardzo ważne w rozwoju każdej sceny startupowej.

Miejcie na nich oko, czyli najbardziej obiecujące startupy

W tegorocznej edycji Pitch to London główna nagroda została przyznana Handerek Technologies, startupowi który przedstawił swój pomysł na przetwarzanie plastiku w biopaliwa. Na podium znalazły się również Biolumo oraz Genomtec, działające w obszarze med-tech. Poza zwycięzcami Pitch to London 2018 warto również śledzić innych laureatów konkursu ABSL Start-up Challenge: Abbys Glass – twórców interaktywnych luster, ShelfWise – platformy do analizy ekspozycji sklepowych półek oraz SENSE monitoring – firmy, która zaprezentowała inteligentny system monitoringu dachów.

Ciekawy pomysł na biznes ma również Piwik PRO, oferujący narzędzie do analityki internetowej. Wrocławski startup znalazł się wśród 13 najbardziej obiecujących firm technologicznych z Europy w prestiżowym plebiscycie “Startup Europe Comes to Silicon Valley”. Kto wie, czy z tego grona nie narodzi nowy jednorożec, czyli startup wart miliardy. Z pewnością udział w prestiżowych konkursach i networking to szansa na międzynarodowy rozwój biznesu.

Polskie startupy, globalne sukcesy

Polska scena startupowa może się pochwalić przedsiębiorcami, którzy z powodzeniem rozwijają swój biznes globalnie. Pod koniec września polsko-brytyjski startup Azimo, którego współtwórczynią jest Marta Krupińska, znalazł się na liście amerykańskiego Forbesa wśród 60 najbardziej obiecujących startupów założonych przez kobiety. Azimo wprowadził na rynek własną usługę transferu gotówki, która działa w 190 krajach. Umożliwia tanie przelewy międzynarodowe za pomocą strony i aplikacji mobilnej, która została okrzyknięta tytułem Best Money Saving App przez brytyjski dziennik The Guardian. Firma ma biura w Londynie i Krakowie. Azimo to obecnie jeden z najlepszych fintechów zajmujących się przelewami online. Jego potencjał dostrzegli inwestorzy, w tym japońska firma e-commerce Rakuten, która wsparła startup w wejściu na rynki azjatyckie.

Założony przez Grzegorza Pietruszyńskiego i Łukasza Deka w 2014 roku Growbots jest obecnie jedną z najlepszych na świecie firm specjalizujących się w automatyzacji sprzedaży.

Został stworzony, by ułatwić sprzedawcom pozyskanie klienta biznesowego. Jest też pierwszym polskim przedsiębiorstwem, które otrzymało dofinansowanie z akceleratora 500 Startups. Firma ma siedzibę w Warszawie i San Francisco.

Zanim świat usłyszał o Brainly, polscy uczniowie chętnie korzystali z serwisu Zadane.pl, który umożliwiał wspólne rozwiązywanie zadań domowych i wymianę wiedzy. Krakowski startup założony w 2009 roku przez Michała Borkowskiego zmienił nazwę i dziś jest globalną platformą edukacyjną, z biurem w Nowym Jorku. W tym roku Brainly przejęło konkurencyjną firmę Bask, stawiając na wideo jako obiecujący format w edukacji.

Booksy to najnowszy projekt Stefana Batorego, przedsiębiorcy z branży IT, twórcy m.in. aplikacji iTaxi. Powstała w 2014 roku aplikacja, która umożliwia rezerwację wizyty u fryzjera, kosmetyczki, w spa czy u masażysty. Klientom oferuje do wyboru 120 tys. salonów usługowych, a z jego usług korzysta 2 mln użytkowników miesięcznie. W lipcu 2018 roku Booksy otrzymało kolejną rundę inwestycyjną w wysokości 49,3 mln zł i połączyło się z konkurentem – firmą Lavito.pl,  na lidera rynku w USA.

To tylko niektóre z projektów młodych polskich innowatorów, które z sukcesem działają na międzynarodowych rynkach. Nie można zapominać o innych rozpoznawalnych już markach jak Estimote, LiveChat czy Brand24, z których usług korzystają największe firmy, a nawet amerykański Biały Dom.

Obecnie społeczność polskich przedsiębiorców, startupowców i cyfrowych nomadów działających za granicą bada Muzeum Emigracji w Gdyni i fundacja PLUGin. Projekt E-migracja. Polska Diaspora Technologiczna to pierwsze kompleksowe badanie poświęcone grupie emigrantów z szeroko rozumianej branży IT. Szczegóły projektu oraz ankietę można znaleźć na stronie e-migracja.eu

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ostatnia szansa na udział w największym polskim badaniu startupów

Właśnie mija ostatni tydzień największego badania startupów, dlaczego warto wziąć w nim udział? O celach i zaletach badania opowiada w rozmowie z brief.pl Maciej Kołtoński - ​Head of Communications and Strategy w Startup Poland

Jak można opisać rolę Startup Poland w potężnym świecie startupow? 

Świat startupów to w dalszym ciągu swoista ziemia niczyja. Trwa ciągły spór metodologiczny dotyczący tego, czym tak naprawdę “startup” jest. Szczerze powiedziawszy, mało prawdopodobne jest, aby w najbliższych latach miała powstać jednolita i ogólnie uznawana definicja tego typu. Dlatego w Startup Poland nie staramy się na siłę kształtować rzeczywistości. Naszą misją jest raczej wyłapywanie trendów, barier i potrzeb ekosystemu, analizowanie ich oraz alarmowanie i wskazywanie odpowiednich kierunków rozwoju. Jako podmiot niezależny, prowadzimy ciągły dialog z rządem, przedstawicielami administracji publicznej, biznesem oraz oczywiście samymi startupami. Dzięki działaniom Startup Poland głos polskiej branży dociera również do osób podejmujących decyzje na szczeblu unijnym. Podstawą naszych działań są badania rynku. Oprócz publikacji specjalistycznych, takich jak np. Złota Księga Venture Capital 2018 opublikowana w maju tego roku, już po raz czwarty prowadzimy największe w Polsce i najbardziej przekrojowe badanie polskich startupów. Dzięki zbieranym od przedsiębiorców ankietom, we wrześniu opublikujemy Raport Polskie Startupy 2018.

Jaki jest główny cel badania?

Głównym celem badania jest dostarczenie ekosystemowi merytorycznej i popartej twardymi danymi wiedzy. Z trzyletniego doświadczenia wiemy, że wyniki Raportu przytaczane są w większości artykułów i analiz odwołujących się do funkcjonowania branży w Polsce. W planowaniu swojej strategii biznesowej uwzględniają go duzi przedsiębiorcy rozważający nawiązanie współpracy ze startupami, fundusze inwestycyjne oraz wspomniani już decydenci. Wartość Raportu dostrzegają też founderzy zakładający swoje biznesy. Mówiąc krótko, dzięki danym płynącym z badania polska branża startupowa nie działa “na ślepo”.

Do jakich podmiotów skierowane jest badanie? 

Badanie koncentruje się na podmiotach działających w obszarze szeroko rozumianej branży cyfrowej. To właśnie te projekty charakteryzują się największym potencjałem szybkiego wzrostu, będącym jedną z podstawowych cech startupu.

Badanie Startup Poland jest największym badaniem polskiej branży startupowej, czy jest również najlepszym badaniem (pod względem merytorycznym)?

Biorąc pod uwagę, iż jest to główne polskie badanie, jesteśmy przekonani, że tak właśnie jest. Niewątpliwą wartością metodologiczną jest ciągłość naszego projektu. Dzięki niezmiennym od czterech lat kryteriom mamy możliwość analizy zmiennych i wyłapywania trendów. Niewielu autorów innych publikacji posiada taki komfort.

Jakie wskaźniki  mierzy badanie? 

Dzięki ankietom zbieranym od przedsiębiorców znajdujemy odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Jak wygląda mapa regionalnych, startupowych specjalizacji? Kim są polscy founderzy? Jak zarabiają i jak się finansują? Jak się rozwijają i czego potrzebują? Jak globalne są polskie startupy? Czy i kogo zatrudniają startupy? Ponadto, przy tegorocznej edycji badania kładziemy szczególny nacisk na kwestie takie jak: współpraca startupów z korporacjami, jakość tzw. “smart money”, rolę i wartość polskich mentorów, polskie exity oraz poziom wynagrodzeń  i konkurencyjność rynkową startupów.

Gdyby miał Pan w dwóch zdaniach zachęcić jak najwiecej startupow do udziału w badaniu, jakie byłoby to zdanie? 

“Nie pozwól, aby inni decydowali za Ciebie! Daj się usłyszeć i wypełnij ankietę.”

Kiedy będzie dostępny raport prezentujący wyniki badania? 

Premiera Raportu Polskie Startupy 2018 odbędzie się 5 września podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy Zdrój. Jak co roku jego treść będzie można pobrać za darmo z naszej strony internetowej.

Aby wziąć udział w badaniu należy odwiedzić nasz landing page: www.badanie2018.startuppoland.org

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

CallPage pozyskuje 17 mln złotych na rozwój na rynkach zachodnich

CallPage to krakowski startup, który opracował system pozwalający na analizę zachowań klientów na stronie internetowej i umożliwiający nawiązanie bezpośredniego kontaktu w 28 sekund. Firma od grupy profesjonalnych inwestorów pozyskała nową rundę finansowania na rozwój. To kolejna inwestycja w spółkę, która powstała w 2015 roku. Założycielami są Ross Knap, Sergey Butko i Andrew Tkachiv. W ramach wartej 17 mln złotych rundy, inwestorem wiodącym jest polsko-izraelski fundusz TDJ Pitango Ventures. W spółkę zainwestowały również fundusze Innovation Nest i Market One Capital. To jedna z największych rund inwestycyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej tego roku.

Jak działa produkt 

CallPage to system umożliwiający kontakt z potencjalnym klientem w 28 sekund. Jeśli osoba odwiedzająca stronę internetową jest zainteresowana ofertą i ma dodatkowe pytania, dzięki widgetowi dostaje możliwość pozostawienia swojego numeru telefonu. Wtedy system CallPage dokonuje automatycznego zestawienia klienta z przedstawicielem danej firmy i pozwala przekonwertować klienta w najlepszym dla sprzedawcy momencie.  Aby takie z pozoru proste zadanie było możliwe, CallPage zbudował złożony system zestawiania, inicjowania i kosztowej optymalizacji połączeń. Oczywiście wszystkie kontakty i relacje są zarządzane przez autorski system CRM.

Już ponad 3000 firm z całego świata korzysta z systemu. Liczba użytkowników CallPage wynosi obecnie ponad 2 mln osób, wśród których jest blisko 800 tys. Polaków. Z widgetu korzystają również największe firmy, jak m.in. UPC, Virgin Mobile, Medicover, czy Coral Travel.

O planach na rozwój. Rynek zagraniczny

Pod kątem rozwoju produktu CallPage zmienia się z małego, niebieskiego przycisku na stronie, w platformę dzięki której można zarządzać wszystkimi połączeniami telefonicznymi w firmie. A klienci coraz chętniej wybierają taką formę kontaktu chcąc w bezpośredniej rozmowie upewnić się co do cech produktu, którego zakup planują.

“Po inwestycji będziemy kontynuowali nasz plan rozwoju. Chcemy zmienić się w produkt typu “All your company calls in one place”. W dziale R&D, rozpoczęły się już prace nad wykorzystaniem machine learning i AI, pozwalającą analizować setki tysięcy rozmów przez nasz system. Dzięki temu firmy będą mogły lepiej i skuteczniej budować swoją komunikację.” — mówi Andrew Tkachiv, współzałożyciel i CTO CallPage.

“Od pierwszego spotkania z założycielami CallPage wiedziałem, że zainwestujemy w ich startup. Zdecydowaliśmy się na przewodzenie tej rundzie inwestycyjnej, ponieważ CallPage ma wyjątkowy potencjał globalnej ekspansji a założyciele przez ostatnie kilka lat pokazali, że potrafią skutecznie realizować wzrosty. Jako TDJ Pitango Ventures będziemy wspierać spółkę w tym procesie, w szczególności w najbardziej krytycznych obszarach, korzystając również z globalnego networku naszego izraelskiego partnera – Pitango Ventures.” — skomentował Wojciech Fedorowicz Partner Zarządzający TDJ Pitango Ventures

Fundusz TDJ Pitango Ventures powstał przy wsparciu środków publicznych pochodzących z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

“Komunikacja głosowa staje się krytycznie ważnym narzędziem wykorzystywanym w kanałach sprzedaży, którego znaczenie rośnie szczególnie w przypadku skomplikowanych produktów oferowanych w wielu wariantach. Głęboko też wierzę, że w nieodległej przyszłości sztuczna inteligencja umożliwiająca prowadzenie płynnego dialogu z klientem  tzw. “conversational AI” będzie również jednym z najbardziej efektywnych sposobów generowania silnych wzrostów sprzedaży i zwiększania satysfakcji klientów. A to właśnie jest kierunek, w którym zmierza CallPage” — dodał Marek Kapturkiewicz, współzałożyciel i Partner Innovation Nest. 

“Patrząc na kierunki rozwoju narzędzi wspomagających kontakty z użytkownikiem, które obecnie zmierzają w stronę rozwiązań głosowych, CallPage idealnie wpisuje się w te trendy. Cortana – Microsoft, Alexa – Amazon czy też Duplex i Asystent głosowy Google pokazują, że przyszłość należy do takich właśnie rozwiązań. Jeśli do świetnej technologii i zrozumiałego modelu biznesowego dodamy pełen energii, pasji i ambicji zespół – wówczas efektem jest inwestycja od grupy wiodących funduszy w kraju.” — powiedział Marcin Kurek, Partner Zarządzający Market One Capital.

Spółka planuje dynamiczny wzrost na rynkach zagranicznych, przede wszystkim USA. Jednak na razie nie planuje przenosić swojej siedziby do Stanów Zjednoczonych.

“Mamy unikalną przewagę nad konkurencją – możemy tworzyć produkt na polskim rynku a sprzedawać go na rynku globalnym. To co nasza konkurencja wydaje w Kalifornii nas będzie kosztowało 5 razy mniej, a Polsce i Krakowie mamy zaplecze znakomitych specjalistów. Nie chcemy na razie z takiej przewagi rezygnować i przenosić siedziby do USA.” — dodaje Ross Knap współzałożyciel i Prezes CallPage.

“Drugi LiveChat” 

W świecie mediów CallPage już kilkakrotnie zostało nazwane drugim LiveChatem, spółką wycenianą na polskiej giełdzie na ponad 0,9 mld złotych. Powodów jest kilka, między innymi podobny model biznesowy oraz sposób działania produktu – LiveChat oferuje widget na stronę dający możliwość czatu z konsultantem, natomiast CallPage – widget pozwalający na odbycie natychmiastowej rozmowy telefonicznej.

Na razie takie porównanie – ze względu na skalę obydwu biznesów – wydaje się być na wyrost, ale LiveChat jest dla nas znakomitym przykładem, że możliwe jest zbudowanie globalnego biznesu w branży nawiązywania relacji z klientem i wsparcia sprzedaży — mówi Sergey Butko, współtwórca oraz CMO CallPage. Jak dodaje: “Mieliśmy na stole trzy oferty – dwie od inwestorów, a trzecią od jednej ze spółek telekomunikacyjnych. Ostatnia dotyczyła kupna całej firmy. Mogliśmy wybrać tę ostatnią i sprzedać firmę, ale naprawdę wierzymy, że mamy potencjał, aby w najbliższych 4-5 latach zbudować firmę poziomu LiveChat, i to jest nasz cel. Stąd oferta sprzedaży firmy na tym etapie nie była dla nas w żaden sposób interesująca.”

O początkach 

W 2015 roku Ross Knap, Sergey Butko oraz Andrew Tkachiv wpadli na pomysł stworzenia CallPage. Pierwszy miesiąc pracy opierał się głównie na robieniu projektu “po godzinach”, jednak szybko dostrzegli potencjał pomysłu i zdecydowali się skupić swoje siły tylko na nim.

Trzy lata temu kiedy startowaliśmy, rynek narzędzi do szybkiego kontaktu telefonicznego w Polsce po prostu nie istniał. Tylko w zeszłym roku przez wtyczkę CallPage zostało zamówionych prawie 2 miliony rozmów.  Już nie dziwi niebieska słuchawka CallPage, która coraz częściej pojawia się w Internecie zachęcając mnie do dokonania zakupu i uzyskania dodatkowych informacji o nawet tak powszechnych produktach jak karma dla psa. To jest coś niesamowitego. — tłumaczy Ross Knap.

Przez 3 lata istnienia, CallPage kilkukrotnie z sukcesem pozyskiwał finansowanie. Przy założeniu spółki, w projekt zainwestował AIP SeedCapital wraz z Aniołem Biznesu. Jako kolejni spółką zainteresowali się: estoński akcelerator Startup Wise Guys oraz fundusz bValue.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Trwa największe badanie polskiej branży startupowej

“Wykorzystanie potencjału startupowego” - biznes i polityka odmieniają to hasło przez wszystkie możliwe przypadki. Programy akceleracyjne, zarówno te prywatne, jak również finansowane ze środków publicznych wyrastają jak grzyby po deszczu. Stworzenie efektywnej strategii jest jednak niemożliwe bez wiedzy opartej na danych opisujących specyfikę ekosystemu. Dlatego Startup Poland - największy, polski think tank technologiczny, już po raz czwarty bada kompleksowo polski rynek startupowy. Efektem badania będzie publikowany po wakacjach Raport Polskie Startupy 2018.

Nie jest tajemnicą, że aby kogoś prześcignąć trzeba biec szybciej – podkreśla prezes Startup Poland, Julia Krysztofiak Szopa. Jednak oprócz tego, że biegniemy, ważne byśmy biegli we właściwym kierunku. Czy sprawnie pokonujemy przeszkody, które na naszej drodze stawia konkurencja rynkowa oraz legislacja? Czy mądrze wykorzystujemy fundusze płynące szerokim strumieniem ze środków unijnych i rządowych? Czy realizujemy potencjał kapitału prywatnego? Czy jesteśmy konkurencyjni globalnie? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy sprawdzając kondycję, potrzeby i trendy wśród polskich startupów. Dzięki ogólnopolskiemu badaniu nasza branża nie działa na ślepo.

Wartość Raportu dostrzegają też przedstawiciele administracji publicznej. Zadaniem naszego sektora jest ciągłe trzymanie ręki na pulsie oraz podejmowanie  wszelkich działań wzmacniających rozwój polskiej przedsiębiorczości. Niezwykle ważnym dla nas partnerem są organizacje pozarządowe, które podejmują wiele cennych inicjatyw w tym zakresie. Jedną z nich jest właśnie coroczne badanie rynku organizowane przez Startup Poland zaznacza Jadwiga Emilewicz, Minister Przedsiębiorczości i Technologii.

Ankietę powinny wypełnić przede wszystkim młode firmy, dla których przetwarzanie danych i technologie cyfrowe stanowią ważny komponent ich modelu biznesowego. Mowa o startupach działających w obszarach takich jak big data, software, internet rzeczy, e-commerce, fintech, medtech, gaming, AI, agritech, robotyka, e-marketing, lub blockchain.

Możliwie dogłębne badanie rynku leży w interesie samych startupów. To w oparciu o nie podejmowane są decyzje, mające realny wpływ na nasze biznesy. Oczywiście o problemach z chęcią dyskutujemy na forach internetowych oraz w gronie znajomych. Niestety tego typu komunikaty nie przebijają się do świadomości publicznej. Wartościową alternatywą jest zawarcie swoich postulatów w Raporcie spełniającym rolę megafonu wzmacniającego nasz przekaz – tłumaczy Wiktor Schmidt, CEO Netguru.

Startupy mogą wypełniać ankiety do końca lipca. Formularz znajduje się pod adresem: www.badanie2018.startuppoland.org

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF