Pracownie Orange mówią stop hejtowi w internecie – w całej Polsce #jestnaswiecej!

undacja orange #jestnaswiecej

Fundacja Orange zachęciła lokalne społeczności zgromadzone wokół Pracowni Orange do włączenia się w kampanię #jestnaswiecej. Te zaś zorganizowały wydarzenia, dobrą zabawę i – co najważniejsze – zwróciły uwagę mieszkańców na problem hejtu.

Pierwszym krokiem było wyzwanie, które Fundacja Orange rzuciła Pracowniom. Ich zadaniem było wymyślenie kreatywnego, angażującego sposobu na przeciwdziałanie hejtowi w sieci. Punktem wyjścia była kampania społeczna #jestnaswiecej prowadzona przez Fundację Orange. Każda z nich mogła skorzystać z poradnika o sposobach radzenia sobie z hejtem, dostępnego na stronie www.jestnaswiecej.pl czy scenariusza zajęć udostępnionego na stronie Fundacji. Trzynaście Pracowni otrzymało wyróżnienia i przy wsparciu Fundacji zorganizowało happeningi, pikniki i wydarzenia. Zwycięstwo przypadło Pracowni w Jurczycach, którą odwiedziła Anna Guzik, ambasadorka Pracowni Orange. Aktorka wzięła udział w malowaniu muralu i spotkaniu z mieszkańcami.

Happeningi i akcje z Fundacją Orange przeciwko hejtowi

Wydarzenia odbyły się na przełomie listopada i grudnia. Były otwarte dla każdego, kto chciał do nich dołączyć. Dzięki zaangażowaniu liderów Pracowni Orange, były chętnie odwiedzane przez mieszkańców i odpowiadały na lokalne potrzeby. Organizowano m.in. zajęcia w szkołach i inscenizacje przygotowane przez uczniów, malowanie muralu, happening z łańcuchem ludzi połączonych sznurówką na nadgranicznym moście, a nawet wspólne morsowanie.

Przy pomocy symbolu kampanii #jestnaswiecej – pomarańczowej sznurówki – wielu ludzi zwróciło uwagę na zjawisko hejtu, obecnego zarówno na dużych portalach, jak i lokalnych forach czy grupach dyskusyjnych.

Celem akcji #jestnaswiecej było zwrócenie uwagi na obecny w sieci hejt i związane z nim zagrożenia. Internet daje nam mnóstwo możliwości, ale kryją się w nim również niebezpieczeństwa – zwłaszcza dla dzieci i młodzieży. Cieszymy się, że wydarzenia organizowane przez Pracownie Orange cieszyły się takim zainteresowaniem lokalnych społeczności. Udowodniły one, że dobrze się bawiąc, możemy poruszyć ważny społecznie problem. Pracownie Orange w całej Polsce pokazały, że #jestnaswiecej!

Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange

Pracownie Orange – centra społecznej aktywności

Pracownie Orange to program społeczny Fundacji Orange, w ramach którego zakładane są multimedialne świetlice w małych miastach i wsiach. Celem inicjatywy jest zapewnienie mieszkańcom lepszego dostępu do technologii, wzmocnienie ich cyfrowych kompetencji i stworzenie przestrzeni wspólnych działań. Powstało ich aż 100 w całej Polsce, każda wyposażona w sprzęt i regularnie wspierana warsztatami i innymi działaniami edukacyjnymi.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

#jestnaswiecej przeciwko hejtowi w sieci

Hejt wśród młodzieży jest poważnym problemem i może powodować dramatyczne skutki, ale stoi za nim stosunkowo niewielka grupa sprawców – zaledwie 5,1% nastolatków. Fundacja Orange rozpoczyna kampanię społeczną #jestnaswiecej, która pokazuje, że kulturalni internauci stanowią większość i że warto uczyć młodych reagowania na hejt, by powstrzymać to zjawisko. Jej symbolem jest jedna pomarańczowa sznurówka wpleciona w but w geście sprzeciwu wobec hejtu oraz w solidarności z ofiarami negatywnych zjawisk w internecie. Ambasadorami akcji są Tomson i Baron z zespołu Afromental.

Młodzież a hejt

Co trzeci nastolatek spotyka się w sieci z nienawistnymi lub poniżającymi treściami kierowanymi do innych internautów (EU Kids Online 2018), w tym aż 50% osób w wieku 15-16.

Czy hejt to tylko obraźliwa wiadomość? Najczęściej tak, ale przybiera też formę grafiki, filmu, a nawet utworu muzycznego. Nie musi być wulgarna, aby wyśmiewać czy upokarzać inną osobę. Zjawisko to dotyczy wszystkich, ale to najmłodszym najtrudniej jest poradzić sobie z atakiem. W obliczu niepokojących sytuacji w internecie młodzież często wycofuje się z komunikacji. Zignorowanie kwestii (56,7%) i zamknięcie okna w przeglądarce lub aplikacji (61,8%) to powszechne reakcje.

Hejt w mniejszości, ale boli

Można ulec wrażeniu, że duża część użytkowników internetu zajmuje się głównie publikowaniem negatywnych komentarzy. To dlatego, że wiele osób pozostaje obojętnych, a wraz z brakiem reakcji na hejt rośnie przyzwolenie na taką formę wyrażania opinii i staje się ona coraz częstsza.

Jednak, jak podkreślają organizatorzy kampanii #jestnaswiecej, hejterzy i trolle są w mniejszości. Do wysyłania przynajmniej jednej poniżającej treści przyznało się 5,9% badanej młodzieży w wieku 11-17 lat, a ci, którzy celowo szukali nienawistnych komentarzy, to tylko 8,7%. Działania ich są powodowane chęcią wyrażenia opinii, zdenerwowaniem, w reakcji na obrażanie innych (Global Dignity, 2016).

Skutki hejtu mogą być bardzo poważne, szczególnie wśród nastolatków. Duża część ofiar nie wie, jak sobie z nim radzić i nie otrzymuje wsparcia. Aż 38% młodych ludzi, którzy doświadczyli czegoś nieprzyjemnego w sieci, nie wskazało żadnej osoby, z którą rozmawialiby o tej trudnej sytuacji. Dlatego potrzebna jest edukacja i wsparcie dla młodych – mówi Ewa Krupa, Prezeska Fundacji Orange.

https://www.youtube.com/watch?v=Kvr2f9R9Ckw

#jestnaswiecej

W odpowiedzi na problem hejtu startuje akcja Fundacji Orange pod hasłem #jestnaswiecej, które ma pokazać, że tych, którzy zachowują się w internecie w porządku, jest więcej i warto, aby aktywnie zabrali głos w sprawie. Kampania jest skierowana do młodzieży, a także do rodziców i wychowawców. Jej symbolem jest jedna pomarańczowa sznurówka wpleciona w but.  Takie sznurówki noszą już muzycy zespołu Afromental, Tomson i Baron, którzy przyłączyli się do działań Fundacji Orange.

Jako ambasadorzy akcji, dzielą się swoimi doświadczeniami w filmowym manifeście: –  My już przeszliśmy drogę z hejtem i potrafimy sobie z nim radzić. Ale młodzi ludzie nadal nie wiedzą, jak reagować na takie komentarze. Wcale nie jest najgroźniejszy ten, co najgłośniej szczeka – mówi Tomson. – Możemy tylko powiedzieć, żeby trzymać głowę wysoko, bo osób przeciwnych wszystkim chamskim komentarzom w sieci jest więcej – dodaje Baron.

Na specjalnej stronie www.jestnaswiecej.pl znajdują się praktyczne porady i informacje o tym, jak reagować na hejt. Przygotowano także scenariusz zajęć z młodzieżą. Placówka, która zgłosi chęć ich przeprowadzenia i wypełni formularz, otrzyma pakiet sznurówek dla uczestników i plakat o akcji. Każdy może też stanąć w obronie atakowanych w sieci, np. używając hasztagu #jestnaswiecej.

– Dołączcie do akcji #jestnaswiecej, załóżcie pomarańczową sznurówkę i razem pokażmy, że internet może być bardziej przyjaznym miejscem dla dzieci, młodzieży i dla nas wszystkich  – zachęca Ewa Krupa, Prezes Fundacji Orange.

Partnerem kampanii jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Orange Polska angażuje się w wiele działań mających na celu budowanie kultury dialogu i szacunku do drugiego człowieka oraz ochronę – zwłaszcza młodych internautów – przed negatywnymi zjawiskami w sieci. Uczestniczy m.in. w pracach Okrągłego Stołu Rzecznika Praw Obywatelskich do walki z patotreściami w internecie.


Źródło: informacja prasowa Orange 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF