Pomogliśmy przetrwać, pomagamy w rozwoju

pomoc dla przedsiębiorstw

Program Wake Up Your Business prowadzony przez Youth Business Poland oferuje pomoc dla mikro- i małych firm dotkniętych kryzysem COVID-19. Projekt pomógł już ponad 700 przedsiębiorcom! Przed nami kolejne obostrzenia i restrykcje, które mocno wpłynął na działalności przedsiębiorców. W związku z tym, w listopadzie rusza nowa edycja, która ma wesprzeć firmy w dopasowaniu się do zmian na rynku oraz pomóc w okresu niepewności i częściowego lockdownu. Partnerem programu jest platforma Eksperci Pomagają, laureat specjalnego wyróżnienia w konkursie Dobroczyńca Roku.

Bezcenna pomoc w czasie zmian

Od dwóch lat prowadzę Coffeeshop Company w centrum Warszawy. Nadejście COVID-19 sprawiło, że musiałam stanąć przed wyborem: prowadzić kawiarnię dalej, czy zamykać. Właśnie w tym trudnym momencie dostałam wsparcie od swojego mentora z projektu Wake Up Your Business. Dało mi to wiarę, że uratuję biznes, a stali klienci wrócą. Dzięki wiedzy mojego mentora, stworzyłam nowy plan antykryzysowy i zmieniłam strategię marketingową.

Valeriya Voronina

Oddech dla firmy

Wake Up Your Business to program skierowany przede wszystkim do przedsiębiorców zmagających się ze skutkami pandemii.

W listopadzie ruszamy z drugą turą. Bardzo się cieszymy, że nasze działania przynoszą konkretne rezultaty. Dzięki przystępnej formie infolinii, webinarów i mentoringu, z których można skorzystać bezpłatnie w każdym momencie i każdym miejscu, uratowaliśmy wiele firm przed zamknięciem. Tchnęliśmy w nie ducha nadziei oraz posunęliśmy konkretne pomysły i porady na wskrzeszenie lub dostosowanie biznesu do nowej rzeczywistości. Tym, którzy już się do nas zgłosili, pomogliśmy przetrwać – teraz pomagamy im w rozwoju.

Adrian Migoń, prezes YBP i koordynator Wake Up Your Business

Mentoring na wagę złota

Obecnie w programie Wake Up Your Business z pomocy mentora korzysta ponad sześćdziesięciu przedsiębiorców. Doradcami są osoby znane i aktywne w świecie biznesowym oraz odpowiednio przeszkolone przez YBP.

Tym, co najbardziej popchnęło mój rozwój do przodu i co najbardziej polecam początkującym przedsiębiorcom, jest praca z mentorem. Mentorskie spojrzenie z zewnątrz pozwoliło mi wyklarować nie tylko kształt moich usług, ale też wprowadzić działania, których sama bym nie wymyśliła. Zbudowałam też konkretny plan. Dodatkowo, rytm spotkań wymusza regularność pracy nad kluczowymi dla mojego biznesu zagadnieniami.

Maria Górz, uczestniczka pierwszej edycji Wake Up Your Business

O otrzymanym wsparciu dla firm w trakcie pandemii opowiada też Karolina Buszkiewicz z Dobrze tu:

Z dnia na dzień straciłam 90% zleceń warsztatowych. Początkowo nie potrafiłam tego okresu przestoju efektywnie wykorzystać. Później zabrałam się za to, o czym myślałam już od dawna – czyli stworzenie nowej oferty i strategii działania. Bardzo pomocny był w tym mentoring Youth Business Poland, w którym biorę udział. Dzięki niemu odważyłam się m.in. uruchomić cykl czułych webinarów, do realizacji których dojrzewałam od roku. Jestem tuż po pierwszym webinarze. Czas pandemii zaprosił mnie do wielu zmian, które od dawna czekały, żeby się wydarzyć. W końcu znalazłam na nie czas i miejsce. A mentoring mocno mnie wsparł w tym procesie.

Karolina Buszkiewicz

Solidne wsparcie w kryzysie

Oprócz mentoringu, Wake Up Your Business oferuje bezpłatne webinary i telepomoc. Webinary to solidna dawka merytorycznej wiedzy o funkcjonowaniu firmy w zmienionej rzeczywistości. Są na wyciągnięcie ręki, niezależnie od miejsca zamieszkania czy stanu konta. Wykłady są interaktywne, często pada dużo konkretnych pytań do prowadzących. Co więcej, nagrane spotkanie można w każdej chwili ponownie odsłuchać na stronie
organizatorów pod adresem https://wakeup.ybp.org.pl/webinary/ Wśród mentorów i ekspertów są popularni przedsiębiorcy i praktycy biznesu, m.in. Karol Banaszkiewicz, Greg Albrecht, Wojciech Bizub, Konrad Zach, Tomasz Niesłuchowski. Jeden z listopadowych webinarów poprowadzi też multi przedsiębiorca i inwestor Lech Kaniuk, znany z kierowania spółkami PizzaPortal.pl i i-Taxi. Zapraszamy do zapisu na Webinar, który odbędzie się 19-listopada o godz. 11:00, link.

W ramach programu można skorzystać z fachowych porad na pracownikami fundacji na infolinii pod numerem 22 100 20 51. Rozmowy dotyczą najczęściej analizy sytuacji przedsiębiorcy, wyzwań, aktualnego modelu biznesowego. Następnie staramy się pomóc, skierować przedsiębiorcę do odpowiednich ekspertów, prawników i księgowych.

Ruszamy!

Aby skorzystać z konsultacji, wystarczy wypełnić formularz lub zadzwonić na helpline i opisać swoje potrzeby. Zgłoszenia do indywidualnego mentoringu możliwe są pod adresem https://wakeup.ybp.org.pl/mentoring.

Organizatorem projektu jest Youth Business Poland dzięki wsparciu Google.org. Organizacje partnerskie to: PwC, EksperciPomagaja.pl, Związek Pracodawców Polskich i Hub Hub. Patronat honorowy nad inicjatywą objęło Ministerstwo Rozwoju. Program powstał we współpracy z organizacją Youth Business International i realizowany jest w 34 krajach na świecie.


Źródło: Informacja prasowa Youth Business Poland

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego. Podsumowanie przepisów pomocowych

pieniadze w dloni

Zwolnienie z ZUS, świadczenie postojowe oraz mikropożyczka – to były najważniejsze formy pomocy, z jakich skorzystali do tej pory przedsiębiorcy w czasie pandemii. Eksperci inFakt podsumowują najpopularniejsze przepisy tarcz antykryzysowych i wskazują, które regulacje wprowadzały najwięcej wątpliwości i wymagały doprecyzowania.

Tarcza antykryzysowa wraz z kolejnymi nowelizacjami zmieniała się tak często, że obecnie mamy już tzw. tarczę 4.0. – Można powiedzieć, że ustawodawca średnio raz na miesiąc wprowadzał nowe rozwiązania i naprawiał błędy. Czasem te zmiany były kosmetyczne, ale niezbędne, by przedsiębiorcom było łatwiej skorzystać z przepisów.

Piotr Juszczyk, doradca podatkowy w firmie inFakt

Które formy pomocy była najbardziej popularne?

Eksperci inFakt wskazują, że na podium najważniejszych form pomocy można umieścić: zwolnienie z ZUS, świadczenie postojowe oraz mikropożyczkę.

Zwolnienie ze składek ZUS

Maj był ostatnim miesiącem, za który można było starać się o zwolnienie z ZUS. Kto nie złożył do 30 czerwca 2020 r. wniosku, nie może już się ubiegać o tę formę pomocy. Zwolnienie z pewnością pomogło wielu przedsiębiorcom przetrwać ten trudny czas. Obejmowało ono trzy miesiące: marzec, kwiecień oraz maj i było skierowane do najmniejszych firm. Ci, którzy zgłaszali do ubezpieczenia mniej niż 10 osób, korzystali z pełnego zwolnienia. Natomiast dla przedsiębiorców, którzy zgłaszali od 10 do 49 osób, zwolnienie wynosiło 50%.

Najwięcej wątpliwości wzbudził fakt, że z tej formy wsparcia nie mogli skorzystać płatnicy opłacający składki za siebie i korzystający z tzw. „ulgi na start”.

Jest to dla mnie niezrozumiałe, że ustawodawca wyłączył ich z możliwości skorzystania ze zwolnienia ZUS. Co prawda w kolejnych nowelizacjach tarczy antykryzysowej dopuszczono takie zwolnienie, ale już tylko za kwiecień i maj.

Piotr Juszczyk, doradca podatkowy w firmie inFakt

Przepisy były niedoskonałe także pod innymi względami. Np. wystarczyło dokonać zapłaty składek za marzec, aby nie zostać objętym zwolnieniem. Tak było w przypadku podmiotów zgłaszających do ubezpieczeń pomiędzy 10 a 49 osób. Jeśli płatnik nie wystąpił wówczas z wnioskiem o zwrot nadpłaty, to została ona naliczona na przyszłe zobowiązania, tj. kwiecień i ewentualnie maj.

ZUS odmawiał zwolnienia także w przypadku nadpłacenia składek – dotyczyło to kwietnia i maja. W marcu nadpłata nie była uwzględniania, natomiast w kwietniu i maju była zaliczana na poczet tych miesięcy. W związku z tym zwolnienie obowiązywało tylko z pozostałej części składek.

Wiele kontrowersji budziło także przyjęcie przychodowego kryterium zwolnienia ze składek i limitu w wysokości 15 681 zł. Łatwo bowiem wyobrazić sobie przykład osoby, która prowadzi mały sklep, ma przychód w wysokości 20 000 zł, ale koszty prowadzenia działalności na poziomie 18 000 zł. Jej dochód wynosi w tej sytuacji 2 000 zł, nie otrzyma więc zwolnienia z zapłaty składek ZUS. Co więcej – może się okazać, że ktoś wykazuje stratę, ale jego przychód będzie przekraczał wyznaczony limit i tym samym nie kwalifikuje się do zwolnienia ze składek.

Powyższe zapisy były deprymujące dla firm, a przychód nie jest miarodajnym wskaźnikiem kondycji firmy. Dopiero w nowelizacji przepisów ustawodawca zastosował możliwość porównania dochodu, który nie mógł przekroczyć 7 000 zł.

Piotr Juszczyk, doradca podatkowy w firmie inFakt

Świadczenia postojowe

Bardzo popularną formą pomocy było też świadczenie postojowe, z którego nadal można korzystać. Przysługuje ono osobom fizycznym, np. w związku z prowadzoną jednoosobową działalnością gospodarczą albo też osobom współpracującym z przedsiębiorcą na podstawie umowy zlecenie czy też umowy o dzieło. Ze świadczenia mogą skorzystać również osoby, które zawiesiły działalność gospodarczą. Początkowo świadczenie można było otrzymać tylko jeden raz, natomiast po zmianach ustawy – trzykrotnie. Jego wysokość wynosi co do zasady 2 080 zł. Do 14 lipca 2020 roku dokonano ponad 2,2 mln świadczeń na kwotę 4,3 mld złotych.

Tarcza 4.0 wprowadziła również możliwość samodzielnego składania wniosków o świadczenie postojowe dla zleceniobiorców. Pierwotnie przepisy zakładały, że tylko zleceniodawca mógł złożyć taki wniosek. Oznaczało to, że gdy z jakichś przyczyn nie chciał tego zrobić, to zleceniobiorca nie otrzymał świadczenia postojowego. Ostatecznie ustawa dała taką możliwość tylko zleceniobiorcom, a więc osoby wykonujące umowę o dzieło dalej są zdane na swojego zleceniodawcę. Ostatnia nowelizacja wprowadziła również możliwość składania wniosków o świadczenie postojowe tylko w formie elektronicznej.

Mikropożyczka

Trzecie popularne rozwiązanie to pożyczka dla mikroprzedsiębiorców. Mogą się o nią wciąż ubiegać przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą założoną przed 1 kwietnia 2020 roku i mający status mikroprzedsiębiorcy. Cel pożyczki to pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności. Sama pożyczka udzielana jest przez starostę ze środków Funduszu Pracy na podstawie umowy. Maksymalna wysokość wynosi 5 000 zł. Dodatkowo, jeśli przedsiębiorca będzie prowadził działalność przez co najmniej trzy miesiące od dnia udzielenia pożyczki, to podlega ona umorzeniu. Co ważne, tak umorzona pożyczka nie stanowi przychodu.

Pierwotnie ustawodawca zakładał, że umorzenie mikropożyczki miało nastąpić po złożeniu odpowiedniego wniosku. Dopiero Tarcza 4.0 wprowadziła zmianę, zgodnie z którą pożyczka będzie umarzana automatycznie, jeśli przedsiębiorca po jej pobraniu prowadził działalność przez trzy miesiące. Zdaniem Piotra Juszczyka była to bardzo pożądana zmiana. Łatwo bowiem wyobrazić sobie sytuację, w której przedsiębiorca zwyczajnie zapomni o tym, żeby złożyć wniosek w terminie i pomimo spełnienia warunku prowadzenia działalności gospodarczej, za brak złożonego wniosku o umorzenie, musiałby zwrócić pożyczkę wraz z odsetkami.

Pomimo że przepisy antykryzysowe nie zawsze były precyzyjne i wielokrotnie musiały być nowelizowane, to z powyższych form pomocy przedsiębiorcy korzystali bardzo chętnie. Należy podkreślić, że omawiane wyżej trzy rozwiązania zostały skierowane do mikroprzedsiębiorców, którzy stanowią ok. 96% wszystkich przedsiębiorstw w Polsce. Z pewnością można powiedzieć, że wielu z nich tarcza antykryzysowa pozwoliła przetrwać wprowadzone ograniczenia do czasu odmrożenia gospodarki.

Piotr Juszczyk, doradca podatkowy w firmie inFakt


Źródło: informacja prasowa inFakt 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

TGTR #TogetherImprove pomoże polskim przedsiębiorcom

pomoc dla przedsiebiorcow

COVID-19 ma bezpośredni wpływ na ciągłość biznesu. Na skutek obecnych zawirowań i niepewności, firmy borykają się z mniejszą ilością operacji biznesowych, kurczącymi się łańcuchami dostaw i spadającym popytem. To w konsekwencji szybko może doprowadzić je do utraty płynności, presji do zaciągania dodatkowych zobowiązań finansowych i ryzyka utraty zaufania partnerów biznesowych.

Obecna sytuacja najbardziej odbija się na małych i średnich przedsiębiorstwach. Z inicjatywą pomocy firmom wyszła grupa międzynarodowych ekspertów – praktyków w dziedzinie zarządzania i nowych technologii. Czym jest ta globalna inicjatywa?

Nazwaliśmy ten projekt TGTR #TogetherImprove, ponieważ od samego początku założyliśmy, że będziemy chcieli zaangażować grupę doświadczonych specjalistów Naszym celem jest pomoc firmom w nakreśleniu ram nowych modeli biznesowych pomagających przetrwać nadchodzący kryzys. Tego typu wsparcie to często praca nad innowacyjnymi rozwiązaniami, a takie nigdy nie powstają w izolacji i głowie jednej osoby. Zależało nam na tym, aby wśród zaproszonych do projektu osób każda miała niepowtarzalną wiedzę z innej dziedziny, ale też, żeby nasze doświadczenia przenikały się ze sobą, tak abyśmy mogli stworzyć głęboką i kompleksową analizę wyzwań, z którymi zgłaszają się do nas firmy, i żeby z tej analizy powstały bardzo konkretne biznesowe rozwiązania.

Emilia Stankiewicz, inicjatorka TGTR #TogetherImprove

Together We Can Improve

W pomocowy think-tank zaangażowali się eksperci z całego świata, poczynając od Wielkiej Brytanii, USA, Polski, Singapuru i Holandii. Wszystko po to, aby wspierać małe i średnie firmy, które zmagają się ze skutkami koronawirusa. Kiedy wybuchła pandemia, a kolejne kraje zamykały swoje gospodarki, mieszkająca w Wielkiej Brytanii Emilia Stankiewicz postanowiła zorganizować w sieci projekt, do którego zaprosiła znajomego konsultanta projektów biznesowych z USA, Arka Skuzę, a następnie grupę międzynarodowych praktyków biznesu z doświadczeniem w pracy w startupach, średnich przedsiębiorstwach i korporacjach. Dzięki szerokiemu doświadczeniu zespołu i globalnemu charakterowi projektu, po wsparcie w przebudowie modeli biznesowych mogą zgłaszać się przedsiębiorcy z całego świata, na czele z Polską.

Obecnie, światowe gospodarki wchodzą w recesję. Niestety, ta wcześniej, czy później odbije się na wielu firmach. Nawet jeśli jeszcze teraz tego nie widać, dane makroekonomiczne są jednoznaczne i nie pozostawiają złudzeń co do nadchodzących wydarzeń. Dlatego ważne jest, aby przedsiębiorstwa szybko dostosowały się do nadchodzących turbulencji i zbudowały przewagi konkurencyjne w tych obszarach, które pomogą im przetrwać trudne czasy. Istotne w tym kontekście jest, aby modele biznesowe firm były elastyczne, tak aby w zwinny i szybki sposób właściciele i zarządzający mogli reagować na nadchodzące sygnały.

Emilia Stankiewicz, inicjatorka TGTR #TogetherImprove

Pomoc rozpoczyna się od zrozumienia wyzwania, z jakim boryka się dana firma. W tym celu, przedsiębiorstwa zgłaszające się ze swoim problemem, wypełniają ankietę, która znajduje się pod adresem: https://tgtr.online Następnie eksperci opracowują dane i pracują wspólnie z firmą potrzebującą wsparcia.

Wszyscy mamy doświadczenie w rozwijaniu własnych przedsięwzięć biznesowych. Budując swoje firmy, przechodziliśmy przez różne etapy, od pozyskiwania finansowania na rozwój, przez zarządzanie operacyjne i strategiczne, po zmiany modeli biznesowych, kiedy były konieczne. Cześć z nas jest również zaangażowana w pracę konsultingową i naukową. Stwierdziliśmy, że sytuacja, w której znalazły się, obecnie stwarza dużą potrzebę zmian i dostosowania się do nowych warunków biznesowych, a my mamy doświadczenie, którym chętnie się podzielimy.

Emilia Stankiewicz, inicjatorka TGTR #TogetherImprove

Projekt ma również wymiar naukowy. Na podstawie zebranych danych powstanie praca badawcza, która pomoże zrozumieć, jak przedsiębiorcy radzą sobie w czasach niepewności i w jaki sposób podejmują decyzje oraz z jakimi wyzwaniami biznesowymi muszą się zmierzyć.

Więcej o projekcie można dowiedzieć się na:
https://www.tgtr.online/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF