...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Ekonomia społeczna czyli dobra robota na Pomorzu  vol. 2

Rozmowa z Magdą Leszczyną-Rzucidło (Bałtycki Instytut Spraw Europejskich i Regionalnych BISER) oraz Mają Kurant (Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej OWES), z teorii przeszła na bardziej praktyczne aspekty.

Kontynuacja „historii siódmej o tym, że można zarabiać społecznie” http://brief.pl/ekonomia-spoleczna-czyli-dobra-robota-na-pomorzu-vol-1/

 

Przejdźmy zatem do konkretów. Od czego się zaczyna droga osoby zainteresowanej utworzeniem podmiotu ekonomii społecznej, np. przedsiębiorstwa społecznego lub spółdzielni socjalnej ?

Maja: „Osoby zainteresowane mogą umówić się z  jednym z animatorów odpowiednim dla danego terenu (info dostępne na stronie www.dobrarobota.org.pl), który może udzielić bardziej szczegółowych informacji i w procesie OWES ma docelowo za zadanie osadzania podmiotów w środowisku trójsektorowym tj.  organizacji pozarządowych, instytucji publicznych i biznesu. Spotkania na tym etapie to przede wszystkim rozmowy i edukacja, bo zrozumienie zasad działalności ekonomii społecznej jest kluczowe. Podstawowe informacje znajdujemy w Internecie np. na portalu  www.ekonomiaspoleczna.pl. Natomiast warto dowiedzieć się konkretnie o warunki dotyczące regionu, na którym zamierzamy realizować nasze inicjatywy.”

Kolejny krok to działanie?

Maja: „Zgadza się.  Kiedy animator stwierdzi, że grupa jest zadecydowana i gotowa do rozpoczęcia przygotowań do stworzenia PS, wtedy wyznacza doradcę kluczowego, którego zadaniem jest pomoc grupie w uzupełnieniu swoich kompetencji, by jak najlepiej przygotowała się do rozpoczęcia działalności. Do realizacji tego celu ma wiele narzędzi tj.  szkolenia,  konsultacje eksperckie, wsparcie z różnych zakresów tj. finansowe, księgowe, formalno-prawne, marketingowe, czy branżowe – szyte na miarę pod potrzeby przedsiębiorcy. Efektem ścieżki wsparcia może być dobrze napisany biznes plan będący podstawą do otrzymania dotacji OWES. Dotacja może wynieść do 21 tys. na utworzenie jednego miejsca pracy.”

Jaka „dobra robota” została do tej pory wykonana na Pomorzu? 

Maja:  „To są bardzo konkretne liczby, którymi chętnie się dzielimy. Pierwszy projekt: „Ośrodek Wsparcie Ekonomii Społecznej Dobra Robota na subregion Nadwiślański i Metropolitalny”, realizowany był  w latach 2013-2015.  Zostało wtedy utworzonych 17 podmiotów ekonomii społecznej, co dało 107 nowych miejsc pracy. Zostało zorganizowanych 1179 spotkań i przeprowadzono 772 godzin doradztwa. 275 organizacji pozarządowych skorzystało z różnego typu wsparcia. Aktualnie trwa drugi projekt na lata 2015-2022: Ośrodek Wsparcie Ekonomii Społecznej Dobra Robota  na subregion metropolitalny.” Zaplanowaliśmy kilka naborów. W pierwszy naborze (kwiecień-maj) przyznaliśmy 5 dotacji  na utworzenie 22 miejsc pracy. Pod koniec października zakończyliśmy drugi nabór. Czekamy na wyniki.”

Jeśli chodzi o statystyki w Polsce, to zgodnie z danymi opublikowanymi przez portal www.ekonomiaspołeczna.gov.pl  w chwili obecnej działa 800 podmiotów ekonomii społecznej

Zahaczę jeszcze o zagadnienie, które jest mi najbliższe, czyli CSR. Czy środowiska komercyjnego biznesu mogą włączyć się w nurt ekonomii społecznej?

Magda: „Współpraca to istotny aspekt zarówno przedsiębiorstwa społecznego i ekonomii społecznej, jak również komercyjnego biznesu. Każde przedsiębiorstwo społeczne już z definicji wymaga kooperacji z innymi ludźmi, musi wnosić nową wartość do społeczeństwa, dążyć do wyższych celów niż jedynie adaptacja w środowisku. Prowadzenie tego typu działalności opiera się na współpracy z pracownikami, klientami, dostawcami, partnerami, władzami państwowymi i lokalnymi czy reprezentantami instytucji finansowych (banków). Sukces przedsiębiorstwa społecznego zależy od dobrej współpracy ze wszystkim wymienionymi podmiotami. Przedsiębiorstwo nie może pozostawać samotną wyspą, jest ono zawsze częścią większego systemu i działa na skrzyżowaniu kilku sektorów – publicznego, prywatnego i tzw. trzeciego sektora.

Podmioty ekonomii społecznej dysponują szerokimi możliwościami współpracy z innymi. Mogą z powodzeniem kooperować także z zagranicznymi firmami lub organizacjami (tzw. partnerstwo społeczno-prywatne). Przykładem tego typu współpracy jest warszawskie stowarzyszenie “Bank Drugiej Ręki”, które współdziała – między innymi – ze światowymi gigantami w dziedzinie IT  takimi jak “Cisco” i “Microsoft”. Stowarzyszenie współpracuje także z amerykańską organizacją non-profit „TechSoup” (wcześniej „CompuMentor”) z siedzibą w San Francisco. *

Maja: „Firmy komercyjne mogą realizować swoje strategie CSRowe dzięki np. zlecaniu prac przedsiębiorstwom społecznym.  Mamy świetny przykład możliwości współpracy np. z Tczewskimi Kurierami Rowerowymi,  czyli przedsiębiorstwa społecznego świadczącego usługi kurierskie różnego typu. Jeśli firma zleci im dostarczenie przesyłki, to będzie wiedziała, że nie tylko dała pracę osobie potrzebującej, ale że ich zysk będzie reinwestowany w rozwój przedsiębiorstwa i przyczyni się np. do tworzenia proekologicznych rozwiązań. Podobnie się rzecz ma np. z korzystaniem z oferty gdańskiego So Stay Hotel oferującego m.in. catering na eventy i spotkania biznesowe. Współpraca ze przedsiębiorstwem społecznym to układ biznesowy jak każdy inny, ale z wartością dodaną – wsparcie lokalnej przedsiębiorczości oraz aktywizacja zawodowa osób chcących pracować.”

 

Tym pięknym zdaniem zakończyliśmy nasze spotkanie i rozmowy o ekonomii społecznej, wiedząc, że tak naprawdę to było tylko rozpakowanie cukierka. Temat jest na tyle szeroki i bogaty, że jeśli Cię, Drogi Czytelniku zainteresował, polecam sięgnąć do obszernego przewodnika po przedsiębiorczości społecznej wydanego przez m.in. przez Bałtycki Instytut Spraw Europejskich i Regionalnych (BISER), który jest właściwie MODUŁEM EDUKACYJNYM oczywiście całkowicie darmowym!

 http://www.socialenterprisebsr.net/2018/08/przewodnik-po-przedsiebiorczosci-spolecznej/

 

Fotografia designed by Freepik

 

 

Całe życie zawodowe spędziła w branży eventowej i marketingu, głównie współpracując z agencjami i firmami jako freelancerka w obszarze tworzenia treści i PR-u. Gdy wróciła do rodzinnego Gdańska, przewróciła swoje życie do góry nogami i przeszła całkowicie na inną stronę mocy, czyli do sektora pozarządowego. W 2018 roku założyła fundację „Nielada Historia”, która realizuje projekty związane ze wsparciem pomorskich organizacji pozarządowych w marketingu, budowie wizerunku i CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. Zafascynowana zagadnieniem ekonomii społecznej. Ma naturalną umiejętność sieciowania ludzi i inicjatyw. Uwielbia pracować projektowo i robić kilka rzeczy równolegle, ale to już całkiem inna historia.

Magda Jabłońska