...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak używać Instagrama w marketingu B2B w 2021 roku

kobieta trzyma znak polubienia z mediow spolecznosciowych

Według danych, w Polsce jest 19 milionów aktywnych użytkowników mediów społecznościowych, w praktyce jest to blisko połowa populacji naszego kraju.

Na czym polega potencjał kanału

Według danych Hootsuite, w Polsce jest 19 milionów aktywnych użytkowników mediów społecznościowych, w praktyce jest to blisko połowa populacji naszego kraju. Ta liczba z roku na rok konsekwentnie wzrasta, od 2019 roku do tego typu portali dołączyło 1,4 miliona użytkowników (+7,8% r/r). Spośród dostępnych mediów na naszym rynku, jednym z popularniejszych jest Instagram, który posiada 7,3 miliona użytkowników. W jego przypadku dynamika wzrostów i zasięgi również stabilnie rosną +7,4% q/q.

Potencjał kanału jest szeroki. Marki otrzymują możliwość dotarcia do nowych klientów, a firmy nawiązania bezpośredniej relacji z osobami decyzyjnymi, które są aktywnymi użytkownikami Instagrama. 36,2% osób decyzyjnych z branży B2B korzysta z tego kanału do wyszukiwania nowych produktów lub usług. W efekcie, rola mediów społecznościowych wzrasta, jako coraz ważniejszego kanału marketingowego największych globalnych marek. Ten wskaźnik, podkreśla również, że Instagram może być ważnym narzędziem biznesowym, niezależnie od tego, czy przekaz reklamowy jest kierowany do konsumentów, czy do odbiorców B2B. Jeśli grupa docelowa marki jest obecna w danym medium społecznościowym, to jest to wystarczający argument, aby włączyć go do strategii komunikacji.

Pomimo swojego potencjału, Instagram nie jest jeszcze powszechnie wykorzystywany w komunikacji B2B. Często jest to wynik utartych stereotypów i przekonania, że jest to kanał lifestylowy, w którym nie można znaleźć odbiorców biznesowych. W rzeczywistości, Instagram jest platformą o szerokim dotarciu, gdzie marki mają okazję i łatwość prezentowania niekorporacyjnych cech, czyli tzw. humanizację, wyrażoną, poprzez spójny i konsekwentny przekaz/tone of voice. Funkcje platformy dają możliwość bezpośredniej interakcji z klientami i nawiązywania bliższych relacji. Choć do tej pory był to bagatelizowany aspekt, to w perspektywie długoterminowej jest to ważny element rozwoju marki. Udostępnianie zwykłych, codziennych sytuacji z życia firmy, opowiadanie historii powstania marki czy produktu dodaje osobistego charakteru i odgrywa ważną rolę w budowaniu relacji z odbiorcami, a w efekcie wpływa na decyzje zakupowe.

Jak marki B2B mogę wykorzystać potencjał Instagrama

instagram cisco

Instagram jest istotnym narzędziem komunikacji bieżącej między innymi dzięki konkurencyjnym wskaźnikom dotarcia organicznego, które pozwalają na skuteczną ekspozycję marki i pomagają osiągać tzw. efekt top of mind oraz brand preference – nawet bez wsparcia komunikacji budżetem reklamowym. Podczas gdy średnie organiczne dotarcie na Facebooku wynosi około 5%, ten wskaźnik na Instagramie jest prawie czterokrotnie wyższy. Co więcej, dzięki tagowaniu treści, marki mogą docierać nie tylko do swoich fanów, ale także także nowych użytkowników. Instagram świetnie sprawdza się jako narzędzie marketingu czasu rzeczywistego (real time marketing). Dlatego prowadząc komunikację na IG, warto śledzić bieżące wydarzenia, wychwytywać popularne tematy i preteksty komunikacyjne i szybko adaptować je na potrzeby marki.

 

 

 

 

Przewaga nie tylko dzięki zasięgom

instagram generalelctrics

Instagram zapewnia nie tylko wysokie organiczne dotarcie, ale też największą spośród dostępnych serwisów społecznościowych liczbę interakcji w relacji do liczby obserwujących. Co więcej, według badań TrackMaven, to właśnie na Instagramie, firmy z obszaru B2B odnotowują najwyższe wskaźniki zaangażowania. Ten niewykorzystany przez wiele biznesów potencjał wynika przede wszystkim ze zminimalizowanego dystansu pomiędzy odbiorcami, a twórcami treści, tzw. „content creators”. To ogromna wartość dla marki, którą można kapitalizować poprzez prowadzenie dyskusji, zbieranie uwag, budowanie i utrzymanie lojalności.

Opowiedz mi swoją historię

Instagram to bez wątpienia najlepsze miejsce do opowiadania historii (z ang. storytelling) obrazem. To także przestrzeń, w której marka, by pozyskać uwagę i zaufanie, musi komunikować się w atrakcyjny, przyciągający wzrok sposób. Budując nowy kanał komunikacji na Instagramie warto skupić się na strategicznym podejściu i zaplanowaniu całej tożsamości marki, zbudowaniu jej przekazu i planu rozszerzenia zasięgu.

instagram GE

Marki B2B powinny w szczególności unikać “samo-szufladkowania” się, czyli wystrzegać się myślenia, że są nudne lub zbyt poważne, by komunikować się na Instagramie. Pułapką jest też nadmierny konserwatyzm językowym, w tym m.in. w nadużywanie strony biernej, czy formy “Państwo”, ale też skupianie się wyłącznie na produkcie.

Klucz do efektywnego wykorzystania Instagrama w komunikacji B2B leży w humanizacji marki. Klienci doskonale rozumieją, że za profilem stoją ludzie, a sama platforma daje szansę, aby dać się poznać od innej – bardziej ludzkiej strony. Konsekwentne działania powinny wygenerować takie myśli, jak: “Lubię ich”, “Ufam im”, “Inni im ufają”, “Znają się na swojej branży”, “są rynkowymi ekspertami”, “Podoba mi się ich podejście” czy “Identyfikuję się z nimi”.


Autor: 

Weronika Narożniak – Partner i Dyrektor Strategii w Clipatize.  Z Clipatize związana od założenia agencji, w 2017 roku dołączyła do grona Partnerów i objęła stanowisko Dyrektora Strategii. Przez 8 lat działalności rozwijała przede wszystkim kompetencje w obszarze komunikacji oraz digital marketingu. Jest autorem strategii kampanii content marketingowych i rozwiązań kreatywnych dla marek takich jak Microsoft, Shell, Philips, Dubai Airports, Fujitsu, Oceanic.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF