O kobiecych marzeniach i potrzebach [BADANIE]

Kobiety

Zdaniem 83% respondentów badania serwisu Prezentmarzeń kobiety lubią być zaskakiwane niestandardowymi upominkami z okazji ich święta. Jeśli otrzymałyby w prezencie voucher na realizację rozrywki, to 46% zdecydowałoby się na przyjemność z kategorii relaks i uroda, 27% na rozrywki kreatywne, na przykład lekcję tańca, a 14% spróbowałoby sportów ekstremalnych. Jak obecnie postrzegamy Dzień Kobiet? Jakie są współczesne kobiety? Czy istnieje podział na damskie i męskie rozrywki? W jakiej kwocie wypada kupić upominek na Dzień Kobiet? – sprawdził serwis Prezentmarzeń.

Zdaniem 57% zapytanych Polaków 8 marca to dzień doceniania roli kobiet. Według 18% to święto postrzegane stereotypowo, bo kojarzy nam się staromodnie. Mimo to, aż 83% respondentów badania twierdzi, że Dzień Kobiet składnia do refleksji na temat współczesnych kobiet. W dzisiejszych czasach, zdaniem 41%, kobiety są przebojowe, silne i niezależne oraz jak twierdzi także 41%: szalone i chętne przygód. W opinii 12% zapytanych Polaków są spokojne, opiekuńcze i empatyczne.

Na pytanie „Czy istnieje podział na damskie i męskie rozrywki?”67% uważa, że nie, z czego 43% respondentów podkreśla, że współczesne kobiety są aktywne i odważne, a 24% akcentuje, że współczesne kobiety skaczą ze spadochronem i jeżdżą w rajdach. W opinii 27% kobiety wolą spokojniejsze rozrywki niż mężczyźni. Tylko 6% sądzi, że kobiety zastanawiają się ciągle czy coś im wypada zrobić.

Zdaniem 29% Polaków zapytanych przez serwis Prezentmarzeń, współczesne kobiety najchętniej spędzają czas wolny relaksując się, na przykład w salonie SPA lub u kosmetyczki, według 27% – przede wszystkim uprawiając sport, a wedle 24% w mediach społecznościowych. Mając do wyboru listę przyjemności, w pierwszej kolejności wybrałyby masaż relaksacyjny – 42% odpowiedzi, indywidualną sesję zdjęciową – 17% odpowiedzi, naukę makijażu – 13% odpowiedzi, lekcję tańca – 10% odpowiedzi, skok ze spadochronem lub na bungee – 9% odpowiedzi. Na dalszych pozycjach znalazły się porady stylisty, niestandardowe warsztaty kulinarne oraz przejażdżka luksusowym samochodem.

Na Dzień Kobiet oprócz wręczenia kwiatka, jak potwierdziły wyniki naszego badania, Polki lubią być pozytywnie zaskakiwane niestandardowymi upominkami, jeśli pozwalają im zdobyć nowe doświadczenia lub są związane z możliwością relaksu. Dlatego prezenty w formie przeżyć zyskują coraz większą sympatię Polek, a panom pozwalają wykazać się kreatywnością.

  Grzegorz Rożalski, serwis Prezentmarzeń

Zdaniem co drugiego respondenta upominek z okazji Dnia Kobiet wypada kupić w cenie od 100 do 300 zł. Według co trzeciego wystarczy kwota na poziomie 50-100 zł.Współczesne kobiety oczekują nie tylko docenienia w dniu ich święta, ale także na co dzień. Dla pań liczy się przede wszystkim wsparcie i partnerstwo – 34% odpowiedzi, docenienie ich wysiłków i odciążenie – 34%, pomoc i wyręczenie w niektórych obowiązkach – 18% oraz traktowanie na równi z mężczyznami – 14% odpowiedzi.

Najbardziej irytuje Polki postrzeganie ich w kontekście: baby za kierownicą, czyli gorszego kierowcy – 23% odpowiedzi, kury domowej 24% odpowiedzi, uważania, że kobiety są emocjonalne, a mężczyźni racjonalni – 22% odpowiedzi czy traktowania jak matki Polki – 21% odpowiedzi. Według 7% denerwujący jest także stereotyp, iż kobiety nie znają się na technologiach, jak również, że sporty ekstremalne nie są dla kobiet. Panie wyrażają swoją niechęć do postrzegania ich stereotypowo przede wszystkim manifestując na ulicach i w mediach społecznościowych oraz prowadząc blogi – jak twierdzi łącznie 79% respondentów. Zdaniem 11% wykonują zawody, które są postrzegane jako męskie, a według 10% podkreślają swój sprzeciw wobec postrzegania ich stereotypowo uprawiając sporty ekstremalne.

Dla co drugiej kobiety wsparciem jest przyjaciółka, dla 18% siostra, dla 16% partner, a dla 15% mama. Jak pokazały wyniki badania serwisu Prezentmarzeń, wśród kluczowych zmian, jakich chciałyby kobiety, na pierwszym miejscu jest zadbanie o swoje prawa i potrzeby – 36% odpowiedzi, wygospodarowanie czasu dla siebie – 23% oraz znalezienie równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym – 21% odpowiedzi.

*Badanie sondażowe „Z jakimi stereotypami mierzą się współczesne kobiety” została zrealizowana przez serwis Prezentmarzeń na próbie 501 respondentów w formie ankiety online w lutym 2021.


Źródło: Prezentmarzeń

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Diversity & inclusion w branży nowych technologii – premiera raportu Strong Leaders Creator in IT [RAPORT]

Outsourcing działów backoffisowych do Indii i Chin, praca zdalna na pełen etat, wielokulturowość, zmiany gospodarcze, globalizacja i pandemia - wszystko to konfrontuje biznes z nowymi wyzwaniami. Jednym z nich jest kwestia diversity & inclusion - w ostatnich latach to właśnie idea różnorodności i zaangażowania w funkcjonowanie firm jest wskazywana jako niezaprzeczalny “must have” w przedsiębiorstwach, które chcą rozwijać się we współczesnym świecie.

Idea divesrity&inclusion jednocześnie zwraca uwagę w stronę grup dotychczas marginalizowanych w biznesie, wśród których znajdują się również kobiety. Chociaż z roku na rok kwestia rozwoju zawodowego kobiet przedstawia się coraz lepiej, firmy wciąż jeszcze mają sporo lekcji do odrobienia właśnie z tego zakresu. Potwierdzają to wyniki opublikowanego właśnie raportu „Strong Leaders Creator in IT”, ukazującego jak organizacje wspierają budowanie kariery kobiet.

Opracowanie wychodzi naprzeciw wyzwaniom, przed jakimi stoją firmy, którym zależy na wsparciu kobiet i analizuje ważne obszary takie jak: edukacja, macierzyństwo i opieka, rekrutacja oraz ścieżka rozwoju. Raport prezentuje wyniki na podstawie odpowiedzi udzielonych przez 52 firmy z branży IT, które podzieliły się swoim doświadczeniem.

Dobre praktyki, zebrane w jednym miejscu są wstępnym audytem, prezentacją tego co już dziś firmy z branży IT wypracowały w kwestii D&I na rynku polskim. Wyniki raportu zachęcają do tego, aby to opracowanie było początkiem dyskusji w tak ważnym temacie, jakim jest diversity&inclusion. Jak więc przedstawia się obraz polskich firm z sektora IT?

Szanse kobiet w IT przez wielu z nas uznawane są za równe, lecz doświadczenie niestety pokazuje, że nie zawsze tak jest. Osobiście jestem zwolennikiem myśli, że biznes nie powinien mieć płci. Kobiety i mężczyźni powinni mieć taki sam start, takie same możliwości rozwoju, dostępu do wiedzy, benefitów czy awansów.

Zaskoczyły mnie dane pokazujące, że wciąż tak mało mężczyzn korzysta z urlopów tacierzyńskich. Cieszy natomiast fakt zwrócenia większej uwagi na wsparcie przed oraz po okresie urlopów macierzyńskich i rosnąca liczba awansujących kobiet.
Optymizmem i nadzieją napawa trend pokazujące, że mniejsze firmy dostosowują  i modyfikują w miarę swoich możliwości rozwiązania do tej pory dostępne tylko dla pracownic firm większych. Rozwijające się organizacje nie zawsze powinny iść z nurtem, lecz szukać rozwiązań innowacyjnych i dostosowanych do sytuacji.

Karolina Ignyś, Head of People & Culture, Miinto Poland

 

Kobiety na wysokich stanowiskach – co mówią liczby?

Wyniki raportu potwierdzają, że branża IT nadal jest zdominowana przez mężczyzn – widać to szczególnie w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających od 51 do 250 i powyżej 250 pracowników – kobiety stanowią tam odpowiednio 38% i 40% kadry. Najlepiej kwestia ta wygląda w firmach posiadających do 50 pracowników – co druga osoba zatrudniona to kobieta (dokładnie 53,7%).

Bardzo cieszy jednak, że firmy z sektora IT coraz częściej kładą nacisk na likwidację “szklanych sufitów”, utrudniającym kobietom zajmowanie wysokich pozycji zawodowych. Z raportu wynika, że wśród awansów na stanowisko C-level (pod uwagę brane były awanse w ciągu ostatniego roku), ¾ wakatów w firmach zatrudniających ponad 250 osób przypadło kobietom, w przypadku średnich firm była to dokładnie połowa, a w najmniejszych przedsiębiorstwach – 56%.

Taka sytuacja wynikać może z faktu, że kobiety są coraz bardziej pewne swoich umiejętności, kompetencji, a także merytorycznego przygotowania do pełnienia najwyższych funkcji w danej organizacji. Zarządy firm częściej dostrzegają też, że kobiety mają nieco inny styl przywództwa – oparty na budowaniu relacji i empatii – a to może bardzo dobrze wpływać na utrzymanie efektywnych zespołów, szczególnie w czasach pandemii, przechodzenia wielu firm na pracę zdalną, radzenia sobie z nieustającą zmianą.

Edukacja – dobry przykład pochodzi od największych graczy w branży

Sektor IT charakteryzuje się ciągłymi zmianami. Ten, kto za nimi nie nadąża szybko przegra z konkurencją, straci klientów, a tym samym – cały biznes. Dlatego tak ważne jest nieustanne doskonalenie się oraz edukacja pracowników. Wyniki raportu pokazują, że wszystkie firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników oferują wewnętrzne i zewnętrzne programy mentoringowe dla kobiet i mężczyzn.

Mentoring to jedna z indywidualnych form rozwoju kompetencji, wyjątkowo istotna w przypadku rozwoju indywidualnej ścieżki kariery. Mentoring daje szansę na spotkanie z osobą doświadczoną w danym obszarze, co przekłada się na uzyskanie bezcennej wiedzy. W tej kwestii najwięcej do zrobienia mają średnie firmy, zatrudniające 51-250 pracowników – niecała 1/3 z nich oferuje swojej kadrze takie wsparcie. Na dobrej drodze są jednak małe firmy – w 64% umożliwiają pracownikom uzyskanie pomocy mentora.

Macierzyństwo – branża IT odpowiada na potrzeby kobiet

W tak ważnej dla każdej kobiety kwestii, jaką jest możliwość godzenia kilku ról życiowych jednocześnie, firmy z branży IT już od wielu lat wychodzą tym potrzebom naprzeciw. Potwierdziły to również wyniki raportu – wśród form wsparcia prowadzonych przed porodem wymieniane są głównie elastyczne godziny pracy – wskazane przez 88% firm zatrudniających do 50 pracowników, gwarancję utrzymania stanowiska i wynagrodzenia, którą zapewniają wszystkie firmy posiadające 51-250 pracowników i pracę zdalną – wskazaną przez wszystkie organizacje zatrudniające powyżej 250 osób.

Z przyjemnością przeczytałam cały raport ale moją szczególną uwagę przykuła ta część raportu, która zwraca uwagę na sytuację kobiet podejmujących się dzielenia macierzyństwa z pracą zawodową. Powrót do pracy, po rocznej nieobecności często jest wyzwaniem dla kobiet, które zastanawiają się czy sobie poradzą w tej dynamicznej branży. Przez rok w firmach wiele się zmienia i po powrocie na nowo odkrywamy procesy, systemy, członków zespołu. Dzielenie pracy zawodowej z opieką nad małym dzieckiem jest nie lada wyzwaniem i to właśnie kobiety muszą być podwójnie dobrze zorganizowane. Dzień pracownic z małymi dziećmi jest zaplanowany od wczesnych godzin porannych do późnej nocy i jeśli pracodawca rozumie i wspiera kobiety w macierzyństwie, zyskuje lojalnych i świetnie zorganizowanych pracowników, którzy swoją karierę nadal będą rozwijać w firmie, a nie poza nią.

Branża IT jest niezwykle dynamiczna i szczególnie tu powrót do pracy, po rocznej nieobecności jest olbrzymim wyzwaniem dla kobiet, które zastanawiają się czy sobie poradzą. Przez rok w firmach wiele się zmienia i po powrocie na nowo odkrywamy procesy, systemy, członków zespołu. Tym bardziej należy docenić inicjatywy, w których kobiety na macierzyńskim mogą się szkolić on-line i wrócić do pracy z dużym komfortem i przekonaniem, że są „na bieżąco”.

Maria Sabiniewicz,  Enterprise Sales Director, Mindbox S.A.

Podobnie sytuacja wygląda po powrocie z urlopu macierzyńskiego – wszystkie firmy oferują możliwość pracy zdalnej, na kolejnych miejscach pojawiają się elastyczne godziny pracy, czy możliwość zabrania dziecka do biura.

Taka sytuacja wynikać może z faktu, że firmy z sektora nowych technologii są dużo bardziej otwarte na kwestie pracy zdalnej wykonywaną z różnych miejsc na świecie. Z kolei przedsiębiorstwa z innych sektorów są mocniej przywiązane do wykonywania obowiązków zawodowych tradycyjnie – w siedzibie firmy.

Ciekawe są również dane dotyczące metod komunikacji z firmą podczas urlopu macierzyńskiego (jak podkreślają przedsiębiorstwa – jeśli kobieta wyrazi na to zgodę). Najczęściej wymienianym rozwiązaniem jest udział w wewnętrznych eventach firmowych – takiej odpowiedzi udzieliło 84% przedsiębiorstw zatrudniających do 50 osób, 90% firm posiadających 51-250 pracowników oraz 88% firm zatrudniających powyżej 250 osób.

Wszystkie te możliwości niezmiennie zachęcają kobiety do pracy w tej właśnie branży. Szczególnie ceniona jest praca zdalna, która pozwala zaoszczędzić czas na dojazdy i przeznaczyć go na kwestie rozwojowe – zarówno prywatne, jak i zawodowe. Podsumowując, oferowanie tak wielu rozwiązań wspierających kobiety pokazuje, że w branży IT świadomość potrzeby i korzyści ze wspierania kobiet jest coraz większa – co jest szczególnie istotne w świecie pełnym pośpiechu, niepewności i zmienności, w jakim obecnie wszyscy funkcjonujemy.

Idea raportu “Strong Leaders Creator in IT”

Opracowanie ma na celu pokazanie, jak wygląda sytuacja w firmach z sektora nowych technologii w obszarze zatrudniania i promowania kobiet oraz jakie inicjatywy podejmują przedsiębiorstwa, aby kobiety czuły się zrozumiane, docenione i miały szansę na rozwój kariery

Firmy z sektora nowych technologii wyznaczają trendy nie tylko w zakresie szybkości rozwoju czy innowacyjności, ale również w kwestii dbania o swoich pracowników. My już dziś pokazaliśmy, w jaki sposób to wsparcie jest okazywane na rynku polskim. W raporcie zdradzamy, w jaki sposób firmy przeprowadzają rekrutacje, jakie stosują programy do dzielenia się wiedzą, czy jakie formy wsparcia oferują kobietom. To zbiór wyjątkowych informacji, z których warto czerpać inspiracje, bez względu na branżę.

Anita Kijanka, pomysłodawczyni projektu

Warto dodać, że “Strong Leaders Creator in IT” to kolejna edycja inicjatywy, za którą stoi agencja Come Creations Group, zajmująca się komunikacją firm z branży nowych technologii. Poprzedni raport agencji – “Strong Women in IT” skupił się na pokazaniu sylwetek kobiet na wysokich stanowiskach w przedsiębiorstwach technologicznych.

Niezmiennie bardzo się cieszę, kiedy powstają raporty, takie jak ten, który pokazuje praktyki, przykłady, procesy i rozwiązania wspierające rozwój kobiet.
To materiał, który ma nas edukować, pokazywać perspektywę, a przede wszystkim przypominać o tym, że wszyscy, wspólnie musimy wykonać jeszcze dużo pracy, aby tego rodzaju badania nie były czymś wyjątkowym i odkrywczym. Abyśmy nie musieli analizować i komentować tego, dlaczego „gwarancja utrzymania stanowiska i wynagrodzenia kobiety w ciąży” nie ma we wszystkich kategoriach 100% pozytywnych odpowiedzi? Jakiego wsparcia i dlaczego nie zapewnia się kobietom po powrocie z urlopu macierzyńskiego w 19% firm zatrudniających do 250 osób? Abym przed moim komentarzem do raportu o rozwoju kobiet nie musiał upewniać się, czy co najmniej 50% ekspertów, notabene będzie ekspertkami?

Niech te wyniki i wnioski zmotywują nas wszystkich do tego, aby czasy patriarchatu odeszły w niepamięć, a wymagający i mijający rok, w którym tworzony był raport otworzył nas na to, co powinno być oczywiste i bezdyskusyjne. Odważę się zrobić krok dalej i napisać, że to czas, w którym biznes musi dokonać rewolucji, a taką rewolucję są w stanie przeprowadzić właśnie kobiety. Kobiety liderki.

Patryk Adamczyk, Co-founder & Managing Partner Be About | Hybrid Agency

Więcej infografik, wniosków i komentarzy oraz pełny raport do pobrania znajdziesz na stronie DREAM EMPLOYER. Zapraszamy do pogłębionej lektury.


Źródło: informacja prasowa Come Creations Group 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF