...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Agencja SEO – dlaczego jej potrzebujesz?

agencja seo

SEO – czyli co?

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, czym jest SEO. Najprościej mówiąc, to optymalizacja stron pod względem widoczności w wyszukiwarkach. Dzięki konkretnym, przemyślanym, a do tego profesjonalnie zrealizowanym działaniom Twoja strona będzie zdobywać coraz wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Masz spore szanse, że to właśnie Twoja witryna – będąca wysoko w Google – przykuje uwagę użytkownika. W konsekwencji kliknie on link i przejdzie na Twoją stronę. 

Agencja SEO – co może dla Ciebie zrobić? 

I tu pojawia się ona, agencja SEO, z pełnym bagażem umiejętności, kompetencji, ale i zaawansowanych narzędzi, dzięki którym pomoże Ci w poprawieniu widoczności Twojej witryny. 

Aby osiągnąć cel, czyli poprawić widoczność strony, agencja marketingu internetowego zaczyna od audytu SEO, w ramach którego weryfikuje Twoją aktualną pozycję Google, sprawdza przekierowania, strukturę nagłówków, budowę adresów URL oraz frazy kluczowe na stronie. Efektem audytu jest szczegółowy raport, w którym specjaliści SEO określają, co i jak należy naprawić na stronie. 

Następnie eksperci z firmy SEO ustalają strategię oraz plan działania. Trzeba przy tym zaznaczyć, że jedna, uniwersalna strategia w przypadku pozycjonowania nie istnieje. Dobra agencja SEO będzie wiedziała, na jakich zadaniach się skupić oraz które z nich przyniosą najlepszy lub najszybszy efekt. 

Kolejny etap to optymalizacja SEO, czyli najczęściej wieloetapowy, skomplikowany proces, obejmujący bardzo wiele obszarów Twojej działalności w internecie. Czasami wymagane są tylko niewielkie modyfikacje, przeważnie jednak poprawia się i strukturę strony, a tym samym doświadczenia użytkownika podczas przebywania na stronie, i nawigację, szybkość ładowania się witryny, słowa kluczowe czy też przekierowania wewnętrzne. 

Agencja marketingu internetowego czy może jednak samodzielnie?

Chcesz poprawić swoją widoczność w internecie, ale nadal wahasz się nad współpracą z firmą SEO oraz innymi rozwiązaniami? Weź pod uwagę kilka czynników. 

Agencja marketingu internetowego prawdopodobnie będzie działać (znacznie) szybciej oraz efektywniej niż Ty jako właściciel strony internetowej. Z czego to wynika? Przedsiębiorca rzadko kiedy jest w stanie poświęcić się całkowicie jednemu tematowi – w tym przypadku optymalizacji strony. Poza tym najczęściej nie dysponuje wiedzą na poziomie eksperckim ani jej nie aktualizuje. Bardzo możliwe, że nie ma też dostępu do profesjonalnych, skomplikowanych w obsłudze narzędzi. 

To z kolei standard w przypadku współpracy z firmą SEO. Dobrzy specjaliści poświęcą Ci tyle uwagi, ile potrzebujesz, podpowiedzą najlepsze i nieprzepalające budżetu rozwiązania, a ponadto zaplanują cały proces tak, aby przyniósł Ci oczekiwane efekty w jak najkrótszym czasie. 

agencja seo 2

Agencja SEO a content marketing

Warto pamiętać, że optymalizacja strony internetowej pod względem SEO zakłada również działania z zakresu content marketingu. Tworzenie wartościowych treści – zarówno tych, które pojawią się w witrynie, jak i na tematycznych portalach zewnętrznych – to jedna z podstawowych technik, dzięki którym witryna wędruje w górę, na pierwsze miejsca w wyszukiwarce. 

Content marketing również warto powierzyć doświadczonej firmie SEO, zamiast realizować go całkowicie samodzielnie. Agencja SEO w pierwszej kolejności przeanalizuje słowa kluczowe, na które ma się wyświetlać Twoja witryna w Google, oraz zweryfikuje, na ile wartościowe pod tym względem są aktualne treści na stronie (opis strony głównej, opisy kategorii i produktów bądź usług, sekcja blogowa itp.). Poza tym poprawi je lub stworzy od nowa tak, aby wspierać proces optymalizacji. 

Mamy nadzieję, że przekonaliśmy Cię, jak istotne jest pozycjonowanie Twojej strony w internecie. Liczymy też, że dzięki temu artykułowi podejmiesz najlepszą decyzję – czy będziesz pracować nad tym samodzielnie, czy może wspólnie z agencją marketingu internetowego. 


Źródło: sempai.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

5 szybkich faktów o pozycjonowaniu stron

5-szybkich-faktow-o-pozycjonowaniu-stron

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron internetowych to szereg działań, które ukierunkowane są na wzrost widoczności danej witryny w wynikach wyszukiwania w Google bądź innej wyszukiwarce. Zdecydowana większość właścicieli witryn skupia się jednak na obecności w Google, ponieważ korzysta z niej ponad 90% polskich internautów. 

Na pozycjonowanie składają się działania takie jak:

  • link building, czyli pozyskiwanie linków zewnętrznych,
  • optymalizowanie kodu HTML witryny, 
  • publikacja zoptymalizowanych treści na stronie internetowej – artykuły i podstrony produktów powinny zawierać jak największą liczbę naturalnie występujących słów kluczowych,
  • stworzenie responsywnej wersji strony internetowej, 
  • inwestycja w certyfikat SSL potwierdzający wysoki poziom bezpieczeństwa korzystania z witryny, 
  • influencer marketing,
  • prowadzenie profili marki na popularnych portalach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy Twitter. 

Na efekty pozycjonowania trzeba poczekać

Jeszcze kilkanaście lat temu, gdy poziom konkurencji w wielu branżach był zdecydowanie mniejszy niż obecnie, zdobycie wysokiej pozycji w Google zajmowało stosunkowo mało czasu. Obecnie trzeba liczyć się z tym, że pozycjonowanie nie przynosi efektów w bardzo krótkim czasie. Dodatkowo, pozycjonowanie musi być procesem systematycznym. Nieustannie musimy poprawiać pewne elementy w taki sposób, aby konkurencja nas nie wyprzedziła. W tym celu powinniśmy stale publikować wartościowe treści, które będą przydatne dla użytkowników, pozyskiwać nowe linki oraz optymalizować kod HTML witryny,

Określenie dokładnego czasu, w którym pojawią się pierwsze efekty pozycjonowania, nie jest możliwe. Wpływ ma na to przede wszystkim to, w jakiej branży działamy oraz czy prowadzimy pozycjonowanie o zasięgu ogólnopolskim czy lokalnym. W przypadku pozycjonowania lokalnego osiągnięcie wysokich pozycji w Google jest zazwyczaj znacznie prostsze. 

O skuteczności pozycjonowania decyduje wiele czynników

Na skuteczność pozycjonowania wpływa bardzo wiele zróżnicowanych czynników. Nie ma jednej, uniwersalnej recepty, która sprawdzi się w przypadku wszystkich właścicieli stron internetowych. Istotne jest, by przed rozpoczęciem działań przeprowadzić analizę poziomu konkurencji i branży, audyt naszej strony a także zastanowić się, jaki budżet chcemy przeznaczyć na prowadzenie działań. Na skuteczność pozycjonowania wpływają elementy takie jak: 

  • liczba i jakość opublikowanych treści a także zagęszczenie słów kluczowych, 
  • optymalizacja witryny pod kątem technicznym, 
  • poziom konkurencji w danej branży,
  • historia domeny – starsze domeny są lepiej postrzegane przez Google, dlatego właściciele nowych witryn muszą liczyć się z tym, że na efekty pozycjonowania przyjdzie im poczekać nieco dłużej,
  • szybkość wczytywania strony – za pomocą narzędzia Google PageSpeed Tools można sprawdzić, jak szybko wczytuje się witryna; ten czynnik także wpływa na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania w Google.

Pozycjonowanie to ciągły proces

Aby pozycjonowanie przynosiło oczekiwane przez nas rezultaty, musimy pamiętać o tym, by działania były prowadzone w sposób systematyczny i ciągły. W przeciwnym razie bardzo szybko nasza pozycja w wynikach wyszukiwania może znacząco się pogorszyć. Algorytmy Google są także nieustannie aktualizowane i zmieniane, a konkurencja także na bieżąco dokłada wszelkich starań, by zająć jak najwyższe pozycje.

Właściciele witryn, którzy po osiągnięciu zadowalających wyników, całkowicie rezygnują z działań ukierunkowanych na pozycjonowanie, z pewnością szybko odczują spadek pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – spadek liczby użytkowników oraz zysków.

Im dłużej inwestujemy w pozycjonowanie, tym lepsze efekty osiągamy

Mimo iż w pierwszych miesiącach pozycjonowanie nie przynosi zbyt wielu wymiernych efektów w postaci większej liczby nowych klientów, jednakże jeżeli działania są prowadzone w sposób systematyczny, z pewnością ulegnie to zmianie.

Im dłużej inwestujemy w pozycjonowanie, tym pozycja strony w Google jest lepsza. To oznacza, że zauważalny jest wzrost ruchu w witrynie bez zwiększania kosztów. Im dłużej pozycjonujemy się w Google, tym więcej klientów możemy pozyskać. Tym samym po upływie kilkunastu miesięcy koszt pozyskania jednego klienta będzie zdecydowanie mniejszy niż na samym początku.


Źródło:

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pozycjonowanie stron internetowych ‒ jak długo trwa?

pozycycjonowanie-stron-internetowych-jak-dlugo-trwa

Na czym polega pozycjonowanie?

Na początek kilka słów o tym, czym jest pozycjonowanie stron internetowych. Pozycjonowanie to długotrwały proces, obejmujący działania w obrębie witryny, jak i poza nią. Celem pozycjonowania jest uzyskanie jak najwyższych pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Jak wiadomo, użytkownicy szukają w wyszukiwarce Google niemal wszystkiego ‒ zaufanej kosmetyczki, dobrego elektryka, klimatycznej restauracji, porządnego warsztatu samochodowego, firmy remontowej, lekarzy itd. Roboty Google w ułamku sekundy wyświetlą wyniki ‒ zazwyczaj jest to kilkadziesiąt stron. I tutaj przechodzimy do sedna. Użytkownicy, w tym Twoi potencjalni klienci, skupiają się wyłącznie na wynikach z TOP 10, czyli z pierwszej strony wyszukiwarki. 

Strony z TOP 10 to witryny zoptymalizowane pod kątem SEO, z wartościowym profilem linków zewnętrznych, cieszące się autorytetem, przyjazne dla użytkownika. Biznesy, których strony www zajmują miejsce właśnie w TOP 10, mnożą konwersję i zyski. 

Pamiętajmy jednak, że wysokich pozycji nie uzyskamy z dnia na dzień i zacznijmy działać już dziś.  

Jak długo trwa pozycjonowanie stron www? 

jak-dlugo-trwa-pozycjonowanie-www

Wspominaliśmy powyżej, że pozycjonowanie to długotrwały proces. Ile trwa? Jak długo będziemy musieli czekać na uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarce Google? Właścicieli witryn, którzy oczekiwali jednoznacznej odpowiedzi, musimy nieco zmartwić. Na czas, jaki jest potrzeby na uzyskanie widoczności w bezpłatnych wynikach Google, wpływa kilka czynników. Są to: 

  • Wiek i historia domeny ‒ w przypadku nowych domen, bez dobrej historii, trzeba zadbać o budowę autorytetu, a to trwa. Domeny ze złą historią, czyli takie, które otrzymały kary od Google, także nie mają autorytetu, co utrudnia pozycjonowanie. Przy takich stronach internetowych zazwyczaj lepszym wyjściem jest budowa nowej witryny. Najłatwiejszą drogę do TOP10 mają strony internetowe z dobrą historią.
  • Rodzaj i konkurencyjność branży ‒ są branże, w których bardzo trudno wyprzedzić konkurencję, mowa między innymi o branży medycznej, budowlanej, odzieżowej. Najwyższe miejsca zajmują giganci z bardzo wysokimi budżetami i dużym autorytetem. Są i takie dziedziny, w których konkurencja jest niewielka ‒ tutaj, jeśli będziemy wykonywać regularne prace z zakresu pozycjonowania, mamy szanse, by szybko zyskać wysokie pozycje. 
  • Aktualne pozycje strony ‒ ważne są również aktualne pozycje, jakie zajmuje nasza strona internetowa. Pozycjonowanie będzie przebiegać inaczej w przypadku domeny znajdującej na 50 pozycji w rankingu Google, a inaczej w przypadku domeny będącej na 12 pozycji. Przy stronach znajdujących się wyżej, pozycjonowanie niekoniecznie będzie trwało krócej. Im bliżej top 1, tym konkurencja jest większa, a przeskok nawet o jedną pozycję w górę, trudniejszy.
  • Kondycja strony ‒ kondycja strony ma bezpośredni wpływ na czas pozycjonowania. Witryna, na której do tej pory nie prowadzono żadnych prac, wymagała będzie kompleksowej optymalizacji. Konieczne będą: optymalizacja nagłówków, metadanych, adresów URL, prędkości ładowania, przygotowanie unikalnych treści, wdrożenie linkowania wewnętrznego. Niezbędna będzie również budowa profilu linków zewnętrznych.

Realizacja takich prac wymaga przemyślanej strategii, regularnych działań, monitorowania efektów i bieżącej optymalizacji. Na to wszystko potrzebny jest czas. Należy też pamiętać, że roboty Google nie  zaindeksują zmian z dnia na dzień, również potrzebują czasu. 

  • Budżet ‒ nie da się ukryć, że znaczenie w pozycjonowaniu ma również budżet, jaki chcemy przeznaczyć na e-marketing. Każdy właściciel witryny internetowej już na samym początku powinien wiedzieć, że większy budżet to większe możliwości. Przy niewielkich budżetach przeprowadzanie niektórych działań może nie być możliwe, a to przedłuży czas oczekiwania na efekty pozycjonowania. 

Pozycjonowanie – ile trzeba czekać na efekty? 

Ile więc trzeba czekać na efekty pozycjonowania? Przyjmuje się, że pierwsze efekty prac widoczne są po około czterech miesiącach. Bardziej widocznych rezultatów spodziewać się możemy po sześciu, siedmiu miesiącach. Na uzyskanie satysfakcjonujących efektów będziemy musieli poczekać około dwunastu, czternastu miesięcy. Podkreślamy jednak, że to przybliżone ramy czasowe, wszystko zależy od indywidualnego przypadku, kondycji strony, jej historii.  

Pozycjonowanie stron i sklepów www z 1stplace 

pozycjonowanie-stron-sklepow-www-1stplace

Zastanawiasz się, jak wyglądałoby pozycjonowanie Twojej strony internetowej? Nie wiesz, ile potrwa uzyskanie większej widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwarki Google? Zespół 1stplace służy pomocą! 

W 1stplace od ponad 10 lat oferujemy pozycjonowanie stron internetowych i sklepów e-commerce dla branż o różnej specyfice. Podczas konsultacji odpowiemy na każde z Twoich pytań, opowiemy, jak przebiegał będzie proces pozycjonowania i, jakie działania należy przeprowadzić w pierwszej kolejności. Jeśli będziesz zainteresowany współpracą, przygotujemy szytą na miarę ofertę.

Pozycjonowanie to dopiero część naszych usług. Oprócz tego projektujemy i budujemy sklepy internetowe i strony www oraz zajmujemy się kampaniami Google Ads. 

Już dziś zadbaj o rozwój swojego biznesu i ciesz się z efektów. 

Postaw na sukces. Postaw na 1stplace. 


Źródło: 1stplace.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Co wpływa na cennik pozycjonowania?

cena pozycjonowania

Cennik pozycjonowania – od czego zależy?

Na cenę za usługę pozycjonowania strony wpływa wiele czynników, dlatego nie sposób podać jednej, stałej kwoty. Jest ona zależna od kilku kryteriów, a wśród nich należy wspomnieć o:

  • historii domeny internetowej – nowo powstałe witryny są oceniane przez Google jako mniej wartościowe niż te, które istnieją w sieci od lat. Ważne jest też, czy w przeszłości nie były stosowane zakazane praktyki SEO i czy strona nie została ukarana przez algorytmy zaniżające jej pozycję,
  • rozbudowanym profilu linków – odnośniki umieszczone na stronie mogą sprawić, że będzie się ona znajdować wyżej niż konkurencyjne witryny, jednak obecność szkodliwych linków wpłynie wręcz odwrotnie. Praca z dodawaniem i usuwaniem odnośników kosztuje – też ma zatem wpływ na cennik pozycjonowania,
  • obecności treści na stronie – celem content marketingu jest dbałość o to, aby na witrynie znajdowały się unikalne i aktualne treści. Merytoryczne i poprawne językowo artykuły sprawiają, że algorytmy Google oceniają daną domenę wysoko. Jest to jeden z kluczowych aspektów usługi, jaką jest pozycjonowanie – cena zależy od ilości tekstów, które trzeba napisać, aby wypełnić stronę wartościowym contentem,
  • frazach kluczowych – ich liczba zależy od stopnia rozbudowania oferty danej firmy. Im większy ma ona zasięg, tym więcej fraz będzie obejmowało pozycjonowanie – cennik jest zatem determinowany poziomem skomplikowania wymaganych do przeprowadzenia działań SEO,
  • celu, jaki klient zamierza osiągnąć – czy chce się pozycjonować lokalnie, czy na cały kraj.

Opłata za pozycjonowanie – płatność za efekt czy stały abonament?

Agencje SEO oferują swoim klientom dwa warianty do wyboru – w modelu płatności za osiągnięty efekt klient wypłaca wynagrodzenie dopiero wtedy, gdy jego strona faktycznie osiągnie pożądaną pozycję w wyszukiwarce. To motywuje pozycjonerów do skutecznych działań, jednak może być zgubne, nakłaniając do stosowania nielegalnych praktyk, karanych przez Google. Alternatywą jest podpisanie umowy na abonament, w ramach którego co miesiąc wypłacana jest stała kwota za pracę agencji. To pozwala na stopniowe uzyskiwanie pozycji w wyszukiwarce oraz dbanie o jej utrzymanie na dłużej.

Pozycjonowanie strony – na tym nie warto oszczędzać

Choć może wydawać się, że koszt pozycjonowania – a wynosi on od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych – jest wysoki, to warto pamiętać, że prędzej czy później ta inwestycja się zwróci. Łatwość pozyskiwania klientów, rozpowszechnienie wizerunku swojej marki i wypromowanie usług musi kosztować, a dzięki SEO odbywa się skutecznie i daje trwałe efekty.


Źródło: sunrisesystem.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Co składa się na SEO? Jak działa pozycjonowanie stron?

strategia seo

Z czego składa się SEO?

Na samym początku warto wspomnieć, że pozycjonowanie stron internetowych to proces mający na celu osiągnięcie widoczności w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google. Pozycjonowanie nazywane jest również SEO (z ang. Search Engine Optimization), co tłumaczy się jako optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe. SEO stanowi część strategii SEM (z ang. Search Engine Marketing), czyli ogółu działań marketingowych prowadzących do wypromowania strony w Google.

Pozycjonowanie strony internetowej składa się z działań, które można sklasyfikować następująco:

  • działania on-page – wszelkie prace związane z optymalizacją kodu i treści strony,
  • działania off-page – czynności wykonywane poza stroną, które mają na celu zwiększenie jej widoczności; należą do nich: zdobywanie wartościowych linków do strony oraz tworzenie i dystrybuowanie wartościowych treści,
  • analityka internetowa – zbieranie i przetwarzanie danych na temat zachowania Internautów odwiedzających stronę.

Wszystkie te elementy oddziałują na siebie i jedynie realizowane w prawidłowy sposób sprawiają, że reklama w Internecie jest skuteczna.

Jak działa pozycjonowanie stron?

Skuteczne pozycjonowanie stron www działa na zasadzie odpowiedniego reagowania na ciągle zmieniające się algorytmy wyszukiwarki. Czynników wpływających na ranking strony jest ponad 200, a metody, które były skuteczne jeszcze tydzień temu, dziś mogą okazać się nieaktualne. W zasadzie tylko agencja zajmująca się reklamą w Google ma szansę wychwycić i odpowiedzieć na zmiany, bo z punktu widzenia laika mogą być one niezauważalne.

Pozycjonowanie sklepów internetowych i stron zawsze należy prowadzić w taki sposób, by witryna jednocześnie była równie atrakcyjna dla użytkownika, co przyjazna dla wyszukiwarki. Dlatego też tak ważne jest tworzenie wartościowych i angażujących treści na stronę. Należy zadbać, by zapytania kierowane do wyszukiwarki, znalazły naturalne odzwierciedlenie w strukturze strony.

Co daje pozycjonowanie stron w Google?

Najważniejsze korzyści z pozycjonowania to:

  • wzrost liczby odwiedzin na stronie,
  • dotarcie do osób zainteresowanych ofertą,
  • zwiększenie konwersji,
  • dostęp do potencjalnych klientów,
  • budowanie autorytetu w sieci,
  • szansa na rozwój i większe zyski,
  • przewaga nad konkurencją.

Patrząc na listę korzyści, nie można mieć wątpliwości, że szczególnie w branży e-commerce (w tym sklepów internetowych różnej wielkości), zarówno pozycjonowanie na frazy ogólne, jak i pozycjonowanie lokalne, jest obowiązkowe dla przedsiębiorców. To najlepsza metoda na zwiększenie sprzedaży, a tym samym wzrost biznesu. Pozostałe firmy, jak: producenci, firmy lokalne i ogólnopolskie, startupy, blogerzy, medycy i prawnicy, również nie mogą pozwolić sobie na to, by zaniedbać pozycjonowanie strony w Google, gdyż tym samym oddają swoich klientów w ręce konkurencji.

SEO – z agencją czy samodzielnie?

Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google jest działaniem skomplikowanym i długotrwałym. Wymaga wiedzy z różnych dziedzin (np. techniczna optymalizacja, linkowanie, tworzenie wartościowych treści, programowanie, UX) oraz doświadczenia. Osoba zajmująca się swoim biznesem zwyczajnie nie ma możliwości, by zajmować się SEM czy SEO samodzielnie. Renomowana agencja SEO oddelegowuje do obsługi jednej strony sztab specjalistów, którzy czuwają nad tym, by marketing internetowy przekładał się na realne korzyści. Firma zajmująca się reklamą w Internecie dobierze odpowiednie narzędzia w oparciu o analizę potrzeb i specyfikę branży.

Dodatkowe informacje, wskazówki, konkretne informacje i porady dotyczące pozycjonowanie znajdziesz na stronie firmy SEMPIRE – https://www.sempire.pl/pozycjonowanie.html


Źródło: sempire.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak osiągnąć spektakularne wzrosty przychodów z pozycjonowania? Case study w oparciu o lidera branży galanteryjnej

pozycjonowanie wzrost przychodow

Torby damskie, listonoszki, teczki, aktówki – to produkty, które cieszą się dużym zainteresowaniem w sieci, niemniej jednak sklepów oferujących tego typu asortyment są setki, a konkurencja w branży, absolutnie nie śpi. Nie lada wyzwaniem dla agencji odpowiedzialnej za pozycjonowanie sklepu internetowego jest więc opracowanie takiej strategii, która pozwoli na wybicie się wśród wielu sklepów z podobnym asortymentem. Tam jednak, gdzie współpraca opiera się na wzajemnym zaufaniu, aktualnej wiedzy, praktyce i nieustannym dążeniu do celu, wszystko jest możliwe. Sklep, o którym mowa – Skorzana.com, rozpoczął współpracę z wybraną agencją odpowiedzialną za działania SEO, Traffic Trends, już w 2012 roku, czyli 10 lat temu. Model współpracy pomiędzy stronami, na przestrzeni tych 10 lat, sukcesywnie się zmieniał i przechodził na wyższy level, aby docelowo być tu, gdzie jest teraz.

pozycjonowanie damskie aktowki i teczki

W ramach współpracy ze sklepem zostało podjętych wiele działań optymalizacyjnych, które okazały się strzałem w dziesiątkę! Wśród nich wymienić można, np. optymalizację nagłówków h1 dopasowanych do fraz kluczowych, opracowanie unikalnych title czy meta description. Wydawałoby się, że banał, że podstawy… ale jeśli spojrzeć na to szerzej, warto zwrócić uwagę na fakt, iż optymalizując duże witryny, posiadające setki lub tysiące podstron, można wygenerować wzrost widoczności, a przede wszystkim sprzedaży, nie tylko przez wzmacnianie pozycji sklepu na frazy ogólne, ale również te mniej popularne, acz bardziej precyzyjne i cechujące się często wyższym współczynnikiem konwersji… Zyskujemy dzięki temu nie tylko widoczność na większą liczbę fraz, ale także możliwość pozyskania większego ruchu w sklepie, który docelowo może przełożyć się na konwersję sprzedażową.

Równie ważnym elementem działań optymalizacyjnych okazała się zmiana adresów URL na te „przyjazne”, rozwinięcie menu poprzez dodanie istotnych z perspektywy SEO kategorii czy rozbudowa treści w kluczowych kategoriach.

analiza widocznosci

Kolejnym krokiem była baczna analiza pod kątem duplikatów zewnętrznych i ich skuteczna eliminacja. W tym wypadku duplikatem okazały się aukcje Allegro, które mogły negatywnie wpływać na efektywność działań pozycjonerskich.

Dzięki cyklicznemu skanowaniu strony narzędziami crawlującymi, typu Screaming Frog, możliwa była analiza czynników on-site w omawianym sklepie, a także zbieranie dużej liczby informacji o nim, np. w zakresie adresów URL strony czy meta danych. Efektem tych działań było eliminowanie, m.in. błędów technicznych w obrębie sklepu, takich jak np. strony z błędem 404. Nie bez znaczenia była też analiza linków wewnętrznych, ponieważ zdarzało się, że były one wykonane niewłaściwie i w tym wypadku zwracały kod 404. Aby strona osiągała lepsze wyniki pod kątem jej prędkości, skompresowane zostały także grafiki, w celu jej przyspieszenia.

Kluczowym, a zaraz przełomowamym, momentem okazał się sierpień 2021 roku, kiedy to zmieniona została forma współpracy pomiędzy sklepem a agencją oraz zwiększono nakłady na pozycjonowanie. W nowym modelu skupiono się przede wszystkim na mocnym wsparciu contentowym sklepu (wszelkie moce zostały skierowane na dopracowanie opisów kategorii) oraz na przeznaczenie większego budżetu na linkowanie zewnętrzne.

galanteria skorzana google search

Szereg realizowanych działań w ramach zwiększonego budżetu przyniósł wymierne korzyści, których nie dało się nie dostrzec. Podstawowa optymalizacja kluczowych kategorii, a dalej ich linkowanie, spowodowało, że część z nich osiągnęła wysokie pozycje w TOP3 wyszukiwarki Google (w tym tak trudne frazy jak torebki skórzane, galanteria skórzana, torebki na ramię, teczki męskie, torebki włoskie, torebki ze skóry ekologicznej, portfele damskie, portfele męskie i wiele, wiele innych!).

Skupienie się na mocnej pracy contentowej w obrębie strony dało nie tylko możliwość rozbudowy istotnych kategorii czy dodanie treści do tych, które do tej pory opisu nie posiadały, ale docelowo umożliwiło to wprowadzenie dodatkowego, a zarazem naturalnego, linkowania wewnętrznego, jakże istotnego w procesie pozycjonowania.

torby damskie skorzane kategorie

Comiesięczne optymalizacje kategorii z potencjałem również stanowiły trzon dalszej współpracy. Aktualizacja nagłówków h1, title czy meta description oraz linkowanie wewnętrzne stały się codziennością w coraz to większym i lepiej prosperującym sklepie. Wśród działań, jakie były podejmowane, znalazła się także optymalizacja stron agregujących tagi, które kontekstowo nie pasowały do drzewa kategorii. Przykładem była, np. podstrona „na kółkach”, która przerodziła się ostatecznie w kategorię „walizki podróżne na kółkach”, dzięki czemu sklep zyskał na widoczności na tę frazę wskakując do TOP10!.

Wszystkie podejmowane działania z zakresu SEO dążyły do trzech najważniejszych celów, a zarazem efektów, które powinny być podstawą i priorytetem w pozycjonowaniu, mianowicie do:

  1. zwiększenia przychodów,
  2. zwiększenia ruchu organicznego w sklepie,
  3. zwiększenia widoczności sklepu w wynikach wyszukiwania (liczba fraz w TOP3 i TOP10).

Patrząc na zestawienie rok do roku, założenia zostały zrealizowane! Skorzana.com, to sklep który zyskał w każdym z obszarów, które były dla obu stron ważne, ale przede wszystkim osiągnął wzrost przychodów w ujęciu rocznym o ponad 50% i choć bez problemu można znaleźć case studies pokazujące setki procent wzrostu, to tutaj mieliśmy do czynienia ze sklepem, który w swojej kategorii był znaczącym graczem i nie startował z pozycji underdoga!

statystyki pozycjonowanie

Odpowiednia strategia, optymalizacja strony “od podszewki” i skuteczne realizowanie założonych celów, dały możliwość na bardzo mocne rozwinięcie sklepu internetowego z galanterią. Wydawałoby się, że w dobie dzisiejszej konkurencji oraz największych graczy rynkowych, takie wyniki będą nieosiągalne, jednak wspomniany sklep internetowy, jest najlepszym przykładem na to, że dla skutecznej agencji SEO nie ma rzeczy niemożliwych!

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pozycjonowanie, ważny aspekt marketingu

Dlaczego pozycjonowane strony www mają przewagę w sieci?

To dzięki wysiłkom agencji SEM udaje się sprawnie zwiększyć ilość odwiedzin na stronie a w rezultacie
także i podnieść sprzedaż. O tym, na czym opiera się obecnie sukces pozycjonowania, porozmawiamy w
poniższym krótkim artykule.

Wyróżnij się poprzez unikalną i ważną dla odbiorcy treść

Marketing treści określany jest od wielu lat królem sieci. Stanowi on swego rodzaju serce każdego
wysiłku związanego z pozycjonowaniem. Nie wystarczy wszakże przystosować stronę do wymogów
robotów indeksujących Google – naszym ostatecznym odbiorcą powinien zawsze być użytkownik z krwi
i kości. To właśnie do człowieka skierowane powinny być nasze teksty – tak żeby mógł on po przejściu
na naszą stronę nauczyć się czegoś lub rozwiązać stający przed nim problem. Doświadczone agencje
interaktywne, takie jak AFTERWEB, zatrudniają całe zespoły profesjonalistów od contentu – są to w
pierwszej kolejności copywriterzy specjalizujący się w danych dziedzinach. To na nich spoczywa
odpowiedzialność za oryginalną i atrakcyjną komunikację z naszym targetem rynkowym.
Kluczowe w tego rodzaju wysiłkach jest rozpoznanie i zrozumienie intencji internauty, który w
obecnych czasach powinien uzyskać od nas dostęp do interesujących go zagadnień bez niepotrzebnych
przeszkód. Warto więc zadbać o odpowiednio rozbudowaną i czytelną mapę witryny, ale także o
pozbycie się denerwujących pop-upów i konieczności rejestrowania się. Odbiorca najczęściej i tak
odwdzięczy się nam za wysokiej jakości zawartość zostając naszym klientem lub zapisując się do
newslettera.

Zapoznaj się z zasadami Core Web Vitals i Mobile First

Przeprowadzane co roku badania Google wyraźnie pokazują, że nieustannie rośnie odsetek osób
korzystających z internetu za pośrednictwem urządzeń przenośnych. Dziś w ten sposób przegląda sieć
WWW przeszło połowa wszystkich użytkowników. Właśnie z tego powodu gigant z Moutain View
przeszedł w 2021 roku całkowicie na indeksowanie mobilne. Innymi słowy, wersja desktopowa Twojej
witryny przestała mieć znaczenie, jeśli nie dostosowałeś się odpowiednio do działania na smartfonach.
Doskonale wiedzą o tym seowcy z doświadczonych agencji marketingu sieciowego. To oni w trakcie
optymalizacji muszą pamiętać o tym, że choć SEO techniczne wciąż pozostaje ważne, trzeba jeszcze
dołożyć starań, by projekt odpowiadał na potrzeby człowieka. Z tego tytułu zajmujemy się zagadnieniami
User Experience (UX) i dbamy o komfort publiczności wdrażając Core Web Vitals – podkręcamy czas
ładowania strony i jej reaktywność, dostosowujemy ją do urządzeń mobilnych a także zapewniamy
bezpieczeństwo przeglądania. Przez pozycjonowanie serwisów internetowych po tak skrojonej optymalizacji, strony nie tylko zdobędą istotną lokatę w wynikach wyszukiwania, ale także zmienią się w istną maszynę do prowadzenia sprzedaży!

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Reklama to nie wszystko – jak skutecznie wypromować agencję eventową?

Event to nie produkt. Nie postawisz go na półce w sklepie, żeby mógł się rzucić w oczy.

Tak samo, jak nie zaczniesz rozdawać ulotek na ulicy. Forma przekazu musi być dostosowana do oferowanych usług i wybranej grupy docelowej. 

Spójrzmy na to na własnym przykładzie. Szukasz lub potrzebujesz informacji na jakiś temat. Czy nie zaczniesz od wpisania kluczowych fraz pod kolorowym napisem “Google”? 

 

Idziemy w internety, czyli stawiamy na pozycjonowanie i stronę internetową

Obecnie wiele agencji eventowych pozycjonuje swoje strony internetowe, aby mogły wyświetlać się możliwie jak najczęściej i jak najwyżej. Rzadko kto przechodzi do następnej strony wyszukiwania w momencie, kiedy “topowe” agencje pokazały się jako pierwsze. 

Z tego względu, jeśli nie masz firmowej strony www, to tak naprawdę nie istniejesz. Niestety, konkurencja jest zbyt duża, a internet powszechny. To przecież pierwsza rzecz, do której zajrzy potencjalny klient, zanim zdecyduje się z Tobą skontaktować. 

– zadbaj o odpowiedni opis: czym zajmuje się Twoja agencja, jakie eventy tworzycie?

– pokaż portfolio i doświadczenie swojego teamu

– ułatw do siebie kontakt: nr telefonu, adres biura oraz mailowy (którego nie trzeba kopiować, a po kliknięciu automatycznie otworzy “Nową wiadomość” w skrzynce pocztowej)

 

Musi mieć to “coś”

Wybór agencji eventowej można porównać do rzutu kostką lub monetą. Ciężko tak naprawdę ocenić która ekipa spisze się lepiej. Czasami ładniejsza oferta i niższa wycena niekoniecznie będą świadczyć o idealnym wykonaniu i efektywnej komunikacji ze strony agencji. U dobrego event managera oprócz perfekcyjnie zrealizowanej imprezy, liczy się także indywidualne podejście do klienta i budowanie biznesowych relacji. Steve Jobs powiedział kiedyś: Bądź na tyle blisko swoich klientów, aby powiedzieć im czego chcą, zanim sami się na to zdecydują. A czy nie powinno to dotyczyć także potencjalnych klientów? Zaproponowane rozwiązania, zwrócenie na siebie uwagi poprzez zindywidualizowany, ale jakże kreatywny prezent dla prezesa firmy może przyczynić się do nawiązania owocnej współpracy. 

Na samym starcie działalności naszej agencji eventowej, jak wszystkie startupy, walczyliśmy o klientów. Wysyłaliśmy mailingi, dzwoniliśmy, reklamowaliśmy się w sieci, ale wciąż ciężko było dotrzeć do konkretnych klientów. Postawiliśmy na eksperyment: do kilku interesujących nas firm w Krakowie, wysłaliśmy relaksacyjne kolorowanki (wraz z zestawem kredek!) obrandowane ich i naszym logo, malujące im przed oczami naszą przyszłą współpracę. No i co? Zadziałało! Od kilku z nich dostaliśmy pozytywny feedback i pierwsze zapytania ofertowe.

Co osiągnęliśmy?

  • poinformowaliśmy, że działamy
  • zwróciliśmy na siebie uwagę
  • pokazaliśmy, że jesteśmy kreatywni
  • przedstawiliśmy się jako agencja, która stawia na indywidualne podejście (na zasadzie H2H)

Agencje eventowe nie należą do świata, w którym wszystko jest czarne albo białe, a dwa plus dwa zawsze równa się cztery. Przecież o to chodzi, żeby być kreatywnym i zaskakiwać. 

 

 

Zadowolony klient to Twoja najlepsza reklama

Ludzie mogą zapomnieć, co powiedziałeś, mogą zapomnieć, co zrobiłeś, ale nigdy nie zapomną tego, jak się dzięki Tobie poczuli – powiedziała Maya Angelou. A jak wiadomo, klient zawsze chce mieć spokojną głowę; i choćby się waliło i paliło nie z Twojej winy, to on i tak będzie pamiętał, że podczas współpracy z Tobą coś było nie tak. 

Ludzie mają tendencję do przypisywania swoich emocji pewnym wydarzeniom. Przyznaj, że u dentysty w sumie nie jest tak strasznie, jak kiedyś nam się wydawało, a jednak mimo wszystko, na samą myśl o wizycie odczuwamy lekką niechęć. Częstym powodem mogą być wykreowane już w dzieciństwie silne, a zarazem negatywne emocje związane z wizytą u stomatologa; czasami nawet u tego jednego konkretnego.

W eventach jest bardzo podobnie. Całość wrażeń, jakich doświadcza klient przekłada się na dalszą współpracę.  Coraz więcej firm zwraca uwagę na tzw. user experience, czyli doświadczenie użytkownika, jakie towarzyszy mu podczas korzystania z produktu czy usługi. Rozumiejąc potrzeby klienta możemy skupić się na zaproponowaniu i dostosowaniu rozwiązań mu dedykowanych. Jeżeli zorganizowany przez Ciebie event, szkolenie, kampania czy inne zlecenie spotka się z dużą aprobatą, a po drodze nie wkradnie się żadna wpadka – możesz liczyć na to, że dany klient nie ucieknie do konkurencji.

 

Wszystko zależy od wzajemnych relacji

Lojalni klienci nie tylko wrócą, nie tylko polecą Cię innym, ale ZMUSZĄ swoich przyjaciół do robienia interesów z Tobą. Autorem tego zdania jest Chip Bell – konsultant w zakresie lojalności klientów.

Właśnie z tego względu w branży eventowej najskuteczniejszy okazuje się marketing szeptany. Od słowa do polecenia – głównie tak agencje zdobywają nowych klientów. W końcu od 2018 roku influencer marketing uważa się za jedną z najpopularniejszych form promocji stosowaną przez większość marek; a czym innym jest wykorzystanie twórcy internetowego do zareklamowania oferty firmy, niż poleceniem? 

 

Daj się poznać czyli wszystko kręci się wokół PR-u

Zapewne każdy z nas ma swojego idola, który służy mu jako wzór do naśladowania. Osoby te często są uznawane jako eksperci w danej branży. Niemal zawsze książka Philipa Kotlera uważana jest za lekturę obowiązkową dla początkującego marketera (w końcu Kotler uchodzi za ojca nowoczesnego marketingu), William Szekspir służy za wzór zamiłowanym pisarzom, a Leonardo da Vinci – malarzom i wynalazcom. Nie chodzi przecież o to, żeby napisać kolejną książkę o marketingu, która nie wniesie nic nowego, ale zawsze można dzielić się swoją wiedzą eksperta w formie artykułów, komentarzy, czy wywiadów. Przede wszystkim ważne jest, aby być obecnym w świecie i dzielić się swoją wiedzą, która może nieść jakąś wartość dodaną dla innych. W ten sposób nie tylko zbudujesz wizerunek eksperta, ale także zwrócisz uwagę na swoją osobę. Jeśli ludzie poznają Ciebie, to także Twoją agencję. Pamiętaj, że nie musisz występować w roli Jana Kowalskiego. Możesz sygnować swoje wypowiedzi jako agencja eventowa. W ten sposób dajesz innym do zrozumienia, że znasz się na tym co robisz.

 

Social media – niewykorzystany potencjał?

Czasy, kiedy portale społecznościowe były stworzone wyłącznie do użytku prywatnego, już dawno minęły. Obecnie wykorzystywane są jako dodatek do budowania wizerunku marki, a w przypadku firm online – jako główny kanał sprzedaży. Agencje eventowe często lekceważą potencjał mediów społecznościowych, które mogą stać się najbardziej pożądanym źródłem wiedzy o firmie. 

Jak je wykorzystać?

Z pomocą social mediów można dać się poznać ludziom od kuchni – odbiorcy uwielbiają sceny zza kulis, a w internecie liczy się przede wszystkim autentyczność i wzbudzenie emocji.  Instagram może służyć jako Twoje portfolio, a Facebook jako źródło najważniejszych informacji; od ciekawostek branżowych, poprzez linki do aktualnych wydarzeń, aż po dokonania Twojej agencji. Wybór należy do Ciebie! Dzięki portalom społecznościowym możesz także promować swoją firmę i docierać do wybranych grup docelowych dzięki reklamom sponsorowanych, które mogą “podbić” zasięgi i zwiększyć wyświetlenia posta. 

 

Czy tylko w ten sposób można wypromować agencję eventową? Z pewnością nie. Każdy ma swoje sposoby. Z własnego doświadczenia wiemy, że ile ludzi, tyle opinii. A jaka jest Twoja?

 

Cyrek Events to agencja eventowa, która powstała by łączyć dwie rzeczywistości: offline i online, zamiłowanie do nowych technologii i miłość do eventów. Wiemy, że coraz trudniej zaskoczyć czymś uczestników, dlatego uważnie śledzimy, (a czasem wyprzedzamy!) bieżące trendy, aby zapewnić naszym klientom niepowtarzalne doznania i efekt WOW! cyrekevents.com

Cyrek Events

Co wiemy o CTR z SEO w 2020 roku?

CTR Z SEO 2020

Czym jest CTR?

CTR (click-through rate) to wartość, która określa stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń. Dla przykładu, jeśli serwis wyświetlił się w Google 1000 razy na frazę „rower górski” i przełożyło się to na 100 kliknięć (wejść na stronę), to CTR z SEO wynosi 10%. Z reguły im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania, tym serwis osiąga wyższy współczynnik CTR na tę frazę.

CTR z SEO na frazy brandowe

frazy brandowane
Źródło: Senuto
  • Pierwsza pozycja na frazy brandowe ma wyższy CTR na urządzeniach desktopowych. Wynika to z faktu, że wygląd wyniku brandowego na desktopie jest bardziej rozbudowany. Ma ona również zdecydowanie najwyższy współczynnik CTR, co jest naturalne, ponieważ wpisując nazwę brandu mamy najczęściej intencję wejścia na konkretny serwis.
  • W przypadku dużych brandów w wynikach organicznych na mobile pojawia się również możliwość pobrania aplikacji mobilnej. W przypadku takich firm jak Zalando, gdzie użycie aplikacji jest duże, może to znacznie wpłynąć na liczbę zapytań dla fraz brandowych na mobile.
  • W przypadku wyników mobilnych około 9,90% użytkowników przechodzi na drugą stronę wyników wyszukiwania, w przypadku wyników desktopowych 7,60%.

CTR z SEO na frazy niebrandowe

frazy niebrandowane
Źródło: Senuto
  • Z danych wynika, że pierwsza pozycja wcale nie zapewnia 3 razy większego ruchu niż pozycja 2. W przypadku ruchu desktopowego to 72% więcej ruchu, a w przypadku mobile 48%.
  • Czasy, gdy pierwsza pozycja generowała 40-50% CTR, bezpowrotnie minęły. Ewolucja wyglądu wyników wyszukiwania i zachowań użytkowników sprawiła, że dziś pozycja 1 generuje CTR na poziomie nieco ponad 20%.
  • Google oferuje coraz bardziej rozwinięte wyniki wyszukiwania, a my jako użytkownicy wyszukiwarki zmieniliśmy nieco swoje zachowania. Obecnie chętniej wpisujemy bardziej konkretne zapytania, a w poszukiwaniu informacji zaglądamy niżej w wyniki wyszukiwania.
  • 12,30% użytkowników w przypadku urządzeń desktopowych zagląda na drugą stronę wyników wyszukiwania, a 15,4% czyni to na urządzeniach mobilnych.

CTR a długość zapytania

Długość zapytania w kontekście zachowań użytkowników jest bardzo znacząca. Kieruje nami inna intencja, kiedy wpisujemy w Google frazy krótkie (mało konkretne) i inna, gdy zapytania składają się z wielu wyrazów (są bardziej konkretne).

CTR vs. długość zapytania
Źródło: Senuto
  • Jak widzimy, im krótsze frazy tym niższy CTR. Frazy jednowyrazowe tylko w przypadku 46,02% wyszukiwań notują kliknięcia (ponad 54% zapytań to zero-click searches czyli wyszukiwania podczas których użytkownik nie klika w żaden wynik).
  • Im dłuższe jest zapytanie, tym więcej wyników przeglądają użytkownicy. Zapytania krótkie praktycznie nie notują kliknięć w drugiej dziesiątce.
  • Warto zwrócić uwagę na sumy CTR dla poszczególnych długości. W przypadku fraz o długości powyżej 4, sumaryczny CTR dla TOP20 wynosi >100%. Oznacza to, że użytkownicy zazwyczaj przeglądają >1 wynik. Może to wynikać z faktu, że w przypadku długich zapytań szukają oni szczegółowych informacji, co wymaga głębszego researchu.
  • Im krótsze zapytanie, tym więcej snippetów pojawia się w wynikach wyszukiwania. Sprawia to również, że CTR dla krótszych zapytań jest niższy.
frazy ze snippetami długość zapytania
Źródło: Senuto

Przyzwyczailiśmy się do tego, że pozycja numer 1 w wynikach wyszukiwania jest świętym Graalem SEO. W wielu przypadkach już tak nie jest. Pełne wyniki analizy Senuto dostępne są na blogu . W artykule znajdują się m.in. dodatkowe dane na temat wpływu snippetów w wynikach wyszukiwania na CTR z SEO oraz CTR z wyników organicznych w podziale na kategorie tematyczne serwisów.


Źródło: informacja prasowa Senuto

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pokaż mi jak piszesz, a powiem Ci…. czy SEO copywriter to Ty?

SEO copywriting

To wyzwanie dla niejednego marketera. A jakie miejsce w tych pracach ma SEO copywriter? Czy jego kompetencje są brane pod uwagę w tym procesie? Jeśli tak – to świetna wiadomość i rozsądna decyzja. Jeśli nie, to choć warto zapoznać się z metodami, jakimi SEO copywriter wspiera swoją pracę podczas tworzenia tekstów na strony www.

Na co zwracać uwagę?

Słowa kluczowe

Wydawałoby się, że już wszystko zostało powiedziane na temat słów kluczowych w budowaniu strony, a mimo to nadal jest to często pomijany lub zaniedbany element. Chodzi przede wszystkim o to, by rzeczywiście w tekście na stronie słowa kluczowe się pojawiały, adekwatnie i w sposób zróżnicowany. Często popełnianym błędem jest nieużywanie słów kluczowych, co jest niejako wynikiem zorientowania na „język korzyści”. Jest on niewątpliwie warty wykorzystania i rzeczywiście jest skuteczny, ale warto nauczyć się łączenia tworzenia tekstów w „języku korzyści”, z jednoczesnym wykorzystaniem słów kluczowych.

Przykład: strona firmy, zajmującej się komunikacją outdoor, zatem „outdoor” jest jednym ze słów kluczowych, których korzystanie w witrynie będzie konieczne. Jednocześnie główne hasło nawiązuje zarówno do frazy kluczowej, jak i posługuje się językiem korzyści. Bowiem skorzystanie z reklamy zewnętrznej ma na celu zwrócenie uwagi, zatem hasło podstawowe na stronie brzmi właśnie w ten sposób:

jetline outdoor
Źródło: jetline.pl

Słowa kluczowe. Znowu

Używanie za dużo lub w sposób niezrozumiały to drugi błąd, jaki pojawia się na stronach. Marketerzy, tworzący teksty na strony, czasem tak bardzo myślą o stosowaniu słów kluczowych i widoczności w wynikach wyszukiwania, że po prostu przesadzają z używaniem słów kluczowych. Niekiedy można spotkać sytuację, gdzie są one używane często, ale też w nieodpowiednich formach. Tym sposobem nie jest realizowany główny cel strony czyli komunikowanie odbiorcom stosownych treści. Strona „naszpikowana” słowami kluczowymi może też zostać zauważona przez boty crawlujące, ale oceniona negatywnie i wręcz blokowana. Z pewnością więc używanie słów kluczowych jest bardzo ważne, ale równie ważne jest ich roztropne wykorzystanie. Tu dość prostym rozwiązaniem jest podporządkowanie treści strony użytkownikom. Podsumowując powyższe informacje: teksty powinny być klarowne, wykorzystujące słowa kluczowe, zrozumiałe dla odbiorców i jednocześnie utrzymane w „języku korzyści”.

Na temat

Skorelowana ze słowami kluczowymi jest całość przekazu, która powinna przede wszystkim nieść konkretną treść. Dlatego tworząc teksty na stronę, czy to jest strona firmowa, landing page kampanii czy rozbudowany portal, przede wszystkim powinny być nacechowane wysoką jakością merytoryczną. Oczywiście korzystając ze słów kluczowych, ale z zachowaniem wysokich standardów językowych, ale także wartością tematyczną. Niekiedy co sprytniejsi autorzy, chcąc trafić w trendy wyszukiwań, publikują artykuły, które nie są adekwatne do głównej tematyki witryny, ale zawierające słowa kluczowe w danym momencie popularne w Internecie. Z jednej strony można pokusić się o taki krok, przedłużając niejako real time marketing na swoją branżę i generując tym samym „skok” w wynikach. Ale warto mieć na uwadze, że stałe takie działania są wątpliwe, ponieważ mogę zniechęcić stałych czytelników do pozostania w lojalnej relacji. Wrzucając bowiem oderwane od głównego kontekstu artykuły, będą zaburzały spójność komunikacji, ryzykując utratę wiarygodności i zaufania. A to już jest krótka droga do utraty czytelników. Dlatego teksty powinny być:

  • czytelne,
  • adekwatne,
  • merytoryczne,
  • aktualne,
  • interesujące.

Czytelność

Krok za wartością merytoryczną dla czytelników jest czytelność przekazu. Nawet najbardziej skomplikowane treści, jeśli są przedstawione w uporządkowany sposób, stają się łatwiej przyswajalne. Podział tekstu na stosowne akapity, pogrubianie najważniejszych terminów, stosowanie punktorów to wszystko proste metody, które ułatwiają czytanie tekstu, pozwalają na „odwrócenie wzroku”, by spokojnie wrócić w to samo miejsce po chwili.

Podział tekstu na podrozdziały, nawet jeśli jest to „tylko” artykuł internetowy, pozwala na „przeskanowanie” tekstu wzrokiem przez czytelnika i szybkie oszacowanie, czy rzeczywiście materiał traktuje o interesujących go tematach. Podobnie działa pogrubienie fragmentów tekstu. Stosowanie podtytułów pozwala także na dodatkowe umieszczanie słów kluczowych, oczywiście z zachowaniem poprawności językowej i spójności logicznej, czyli adekwatnie do treści danego akapitu. Oprócz tego, że podtytuły spełniają ich funkcję poprzez to, że są większe, pogrubione i po prostu: bardziej widoczne, trzeba pamiętać, by miały także dodane odpowiednie atrybuty z poziomu html. Chodzi o stosowanie znaczników h1, h2, h3, które z jednej strony mają zaszyte informacje o stylach, jakie mają charakteryzować dany tekst, a z drugiej informują boty crawlujące, że stanowią ważny element tekstu strony i jako taki zawierają istotne frazy.

Użyteczność w służbie SEO

Od dawna mówi się, że kluczowe dla widoczności w wyszukiwarkach jest to, czy strona jest wystarczająco użyteczna czytelnikowi, czy znajduje on tam, czego szukał, czy spędzał na niej dużo czasu, co by uwiarygadniało wartość treści witryny. Jak wyżej już zostało wspomniane, istotne by treść była wartościowa, ale także czytelna. To też sprawia, że strona jest bardziej użyteczna. Dodatkowym też walorem witryny będzie ogólny jej odbiór:

  • Czy poszukiwane przez użytkownika informacje są dostępne po 3-4 kliknięciach?
  • Czy treści są pokategoryzowane, co ułatwia przemieszczanie się pomiędzy poszczególnymi tematami?
  • Czy są na stronie elementy graficzne, które nawiązują do tematyki, są odzwierciedleniem tekstów lub też w postaci ikon, ułatwiają nawigację?
  • Czy będąc na dowolnej podstronie użytkownik wie, w jakim miejscu strony się znajduje?
  • Czy w każdym miejscu witryny w prosty sposób użytkownik może znaleźć dane kontaktowe z właścicielem strony? Najłatwiejszą realizacją jest spójna stopka na wszystkich stronach i podstronach portalu, oprócz oczywiście dedykowanej podstrony „Kontakt”.

To nie są wszystkie pytania jakie warto sobie zadać. Jest ich znacznie więcej. Ich kanon się zmienia, jak zmieniają się trendy i oczekiwania. Dlatego najlepszą metodą jest systematycznie „wchodzenie w buty” odbiorcy i z jego perspektywy oglądać stronę: czy znajduję to, czego szukam? Czy to jest proste i szybkie? Czy wiem gdzie jestem i jak skontaktować się?

Warto też inspirować się dobrymi przykładami i świadomie „chodzić po Internecie”. Użytkownik, szczególnie jeśli zawodowo związany jest z budowaniem stron internetowych czy kreowaniem komunikacji online, powinien świadomie czytać odwiedzane witryny, skupiać się nie tylko na warstwie merytorycznej, ale także na technicznej.

MNW-nawigacja
Przykład ciekawej, prostej ale i eleganckiej nawigacji, zauważonej podczas świadomego „chodzenia po Internecie”.

To także może być inspirujące szczególnie jeśli odwiedzamy strony konkurencji. Tam też możemy bowiem szukać pomysłów na wykorzystanie słów kluczowych w nowych kontekstach czy materiałach. Zwykle przeglądanie stron konkurencji to przede wszystkim weryfikacja cenników i porównanie oferty. Czy mają taniej, drożej, a może dają więcej w tej samej cenie. A mimo porównań oferty, konkurencja w dyscyplinie zwanej pozycjonowanie nie zmienia się. Jak to zmienić? Warto poznać więc konkurenta z różnych stron i przeanalizować jego nie tylko ofertę, ale także budowę strony i wykorzystanie możliwości, jakie organicznie daje witryna. Poniżej lista kontrolna, która pomoże przyjrzeć się stronie.

Lista kontrolna „podglądania” konkurencyjnej witryny

  • Konstrukcja menu: czy jest, jakie zawiera słowa (czy ogólne branżowe, czy też nazwy własne)
  • Konstrukcja stopki: czy zawiera frazy kluczowe, czy skupia się jedynie na danych firmy (na jakich konkretnie? Czy zachęca do bezpośredniego kontaktu?)
  • Pierwsza informacja na stronie: czy odnosi się do branży? Jakich słów kluczowych używa? Czy konstrukcja elementu jest przyjazna botom crawlującym (np. jeśli slider jest w całości graficzny, na ilustracjach zawarte teksty nie będą czytelne dla wyszukiwarek)
  • Blog: czy konkurencja korzysta z tej formy publikacji treści czy też innej? Może na stronie jest odnośnik do zewnętrznego portalu, którego konkurencja jest „patronem”? Warto prześledzić kanały, w których komunikuje się podmiot i czy te kanały wychodzą poza stronę.
  • Treści: jakie tematy podejmują artykuły blogowe? Czy widać prawidłowość w podejmowanych zagadnieniach? Jakie słowa kluczowe można wyłuskać? Czy jest coś, co wykracza poza branżę?
  • Grafiki: czy są liczne? Czy bezpośrednio się odnoszą do treści, czy też stanowią jedynie ozdobnik i wpływają na aspekt estetyczny strony? Czy wśród elementów graficznych są takie, które się wyróżniają? Czym: estetyką, pomysłowością, technologią – animacje albo elementy interaktywne?

Prace nad witryną marki często zaczynają się od krótkiego badania rynku danej branży, sprawdzenia bieżących trendów. Warto dołożyć do tego etapu pogłębioną analizę witryn konkurencyjnych, sprawdzić jak względem nich wygląda pozycja w wynikach wyszukiwania. Takie dane mogą być bardzo pomocne w tworzeniu skutecznej, przyjaznej użytkownikowi witryny, ale jednocześnie mówiącej językiem korzyści, ale też przejrzystej. Jeśli uda się poświęcić więcej uwagi, czasu i pracy na proces preprodukcji strony, przed przystąpieniem do realnego projektowania, jest duża szansa, że w ten sposób zaoszczędzimy dużo czasu na ewentualne modyfikacje. Optymalizacja czasu i kosztów jest niewątpliwie ważna, ale będzie efektem ubocznym osiągnięcia celu czyli zoptymalizowanej wszechstronnie strony. Warto!

Pora na podsumowanie

Odpowiadając na pytanie zawarte w tytule (Pokaż mi jak piszesz, a powiem Ci…. czy SEO copywriter to Ty?), jak rozpoznać, że tekst opublikowany w Internecie nie powstał w oparciu o świadomość istnienia zasad, kierujących wynikami wyszukiwania? Po pierwsze gdy temat jest rozmyty, nie jest traktowany dosłownie, a używane wyrażenia są niekonkretne lub nawet nieadekwatne. Tekst jest napisany jednym ciągiem, bez podziału na akapity. Publikacja zaś nie uwzględnia podtytułów. Gdy całość trudno się czyta, a na końcu … w zasadzie, to gdy przerywa się czytanie i nie dochodzi do końca tekstu.


Katarzyna Ugorowska SEOptimizeKatarzyna Ugorowska – Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, ekspert technologii i komunikacji marketingowej online, prowadzi warsztaty i webinary z email marketingu, SEO i UX. Odpowiada za relacje z klientami, różnych branż w SEOptimize.pl.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF