...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Pakiety medialne dobrym wsparciem nowoczesnego marketingu

fot. Adam Białas

Ten nowoczesny i oczekiwany produkt wsparcia sprzedaży, wprowadziła rok temu, warszawska Agencja komunikacji Core PR. Przejrzyste rozwiązanie odniosło olbrzymi sukces. CORE PR obsłużyła ponad 600 kampanii i działań kryzysowych. Agencja komunikacji i public relations realizowała działania dla największych korporacji na rynku, ale także startupów i kampanie społeczne. Specjalizuje się w kilku sektorach rynku np. gamingowym, finansowym i deweloperskim.

Okres związany z pandemią, zmusił wiele firm do szukania nowych źródeł optymalizacji kosztów. Coraz bardziej na znaczeniu zyskuje PR i unikatowe narzędzia, które za ułamek ceny reklamy pozwalają uzyskać planowany efekt i wyprzedzić konkurencję. Wszystkie strategie łączy konieczność podejmowania działań marketingowych w celu uzyskania jak najlepszej sprzedaży i optymalizacja związanych z tym działaniem kosztów.

„Paczki medialne” dobrym uzupełnieniem dla prowadzonych działań marketingowych

Core PR
Core PR

Organizacjom najczęściej brakuje wysokiej jakości zasięgowych publikacji medialnych. Zwykle są one drogie i ciężko osiągalne. Trzon Core PR tworzą dziennikarze, którzy dobrze znają rynek i media „od kuchni” oraz nauczyciele akademiccy z wieloletnim doświadczeniem z tego sektora.  Zamawiając „paczkę CORE PR”, dostajemy w wybranym miesiącu, konkretną liczbę publikacji redakcyjnych w ustalonych mediach, która pozwala nam wzmocnić sprzedaż. Co ważne usługa nie jest droga, to zazwyczaj 1/4 wyceny reklamy i ma olbrzymi wpływ na wzrost naszej pozycji w SEO. Wiadomości dostarczane za pośrednictwem kanałów PR, takich jak artykuły, mówcy konferencyjni lub renomowani blogerzy, są podświadomie uważane przez konsumentów za bardziej uzasadnione niż te prezentowane za pomocą taktyk marketingowych. Należy tu pamiętać, że np. pokolenie Y i Z całkowicie odrzuca typowy przekaz reklamowy, jako niewiarygodny.

Innowacja kluczem do sukcesu

Powielanie działań marketingowych przez większość firm nie da oczekiwanych efektów sprzedażowych. Ostatnie  zmiany wywołane epidemią koronawirusa spowodowały zmianę nastrojów i powstanie nowej grupy docelowej.  Od strony sprzedażowej rekomenduję dużą empatię i elastyczne przygotowanie się do nowych zasad na rynku. Mamy już do czynienia z tworzeniem nowych potrzeb wśród nabywców.

Przedsiębiorcy chętnie korzystają z pakietów medialnych

Zmieniający się wciąż rynek i narzędzia e-marketingowe i PRowe oferują ciągle nowe sposoby dotarcia do klientów. Co ważniejsze, o sukcesie coraz częściej decyduje kreatywność i doświadczenie. Zwykłe działania to za mało. Większość kampanii  opiera się na podstawowych narzędziach e-marketingu, które są powszechnie oferowane na rynku. Należą do nich: SEO i reklamy AdWords (remarketing),  treści służące marce czyli Content Marketing,  media społecznościowe,  Business View, czyli wizualizacje projektów i praca nad wysokimi ocenami klientów, wspierające brand treści wideo.

Adam Białas, dyr. Core PR
Adam Białas, dyr. Core PR

Oprócz możliwości efektywnej strategii wsparcia sprzedaży opartej na unikatowych rozwiązaniach e-PR i e-marketingowych, warto rozważyć modele współpracy oparte na rozliczeniu „success fee”.  Stanowią one podobny koszt (kilku procent), jak wydatki ponoszone wewnętrznie na działania marketingowe. Warto więc przeanalizować, jakie atuty mają nasze oferty, dla kogo mogą być teraz atrakcyjne i jak to eksponować w przekazie. Znaczące staną się też, do tej pory mniej znane, narzędzia e-marketingowe i działania niestandardowe „szyte na miarę”.

Adam Białas dyr. w Core PR

Działająca na rynku od 20 lat, Agencja Core PR oferuje również działania komunikacje 360′ (również za granicą) w obszarze: digitalowym (wraz ze wdrożeniami), public relations, mediowym i produkcyjnym. Dla przykładu: firma przeprowadziła globalne kampanie z polski w czasie lockdown-u dla światowego lidera sektora e-edukacji firmy z miliardowymi przychodami w USA, krajowych liderów sektora gier wideo czy wsparcia dla transakcji sektora finansowego.

 

 

✔️ doświadczony menedżer i lider zespołu, ✔️dyrektor w agencji komunikacji i marketingu, ✔️ ekspert rynku nieruchomości i budownictwa, ✔️ dziennikarz biznesowy, specjalista od "treści" i nowoczesnych mediów, ✔️doradca w wielu obszarach i dużych projektach biznesowych.

Adam Białas

Znamy skład Jury Konkursu Złote Spinacze 2020

konkurs złote spinacze

Przewodniczącą Jury XVIII edycji Złotych Spinaczy została Małgorzata Mejer z Procter&Gamble. Przewodniczącymi poszczególnych grup jurorskich są: Anna Papka (Shell Polska), Magdalena Brzezińska (Grupa Żywiec), Mariusz Pleban (OneMulti) oraz Anna Cywińska (Fundacja Nutricia).

Wśród jurorów tegorocznej edycji Złotych Spinaczy znalazło się niemal 90 osób – są to nie tylko praktycy i eksperci branży PR, ale także przedstawiciele organizacji biznesowych i pozarządowych, mediów oraz środowiska akademickiego.

Konkurs Złote Spinacze to coroczne święto branży PR, miejsce, w którym mamy okazję zobaczyć to, co w niej najciekawsze. To także okazja, by poznać nowe, pojawiające się w niej trendy, usłyszeć opinie wybitnych ekspertów repezentujących agencje, klientów, organizacje pozarządowe, świat akademicki, media.

Małgorzata Mejer, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej w P&G, Przewodnicząca Jury

Jurorzy zostali przydzieleni do czterech grup, w których będą oceniać projekty zgłoszone w określonych kategoriach. W przypadku znacznych dysproporcji w liczbie zgłoszeń, kategorie przydzielone do grup jurorskich mogą ulec zmianie.

Przewodniczącą pierwszej grupy jest Anna Papka, Doradca ds. relacji zewnętrznych na Polskę oraz Rzecznik Prasowy Shell Polska. Grupa oceni projekty z kategorii PR korporacyjny, Business-to-Business PR, PR finansowy i relacje inwestorskie, Media Relations, Technologia, IT, telekomunikacja, Finanse, Nieruchomości, budownictwo, dom i wnętrze, Przemysł i infrastruktura, Efektywność.

W skład grupy weszli:

  • Ewa Bałdyga / Wiceprezes Zarządu / Martis Consulting
  • Magdalena Biedrzycka-Doliwa / Corporate Communication Senior Manager / Deloitte
  • Adam Burak / Członek Zarządu ds. Komunikacji i Marketingu / PKN ORLEN
  • Magdalena Dziak-Woyda / Associate Director / FleishmanHillard
  • Ilona Gajewska / PR & Communication Executive Manager / Grupa Selena
  • Marcin Gruszka / Product PR Manager / Allegro
  • Luiza Jurgiel-Żyła / Prezeska, Polskie Stowarzyszenie Public Relations / PR Manager, Cresa Polska
  • Bartłomiej Kędzierski / Managing Partner / Made in PR
  • Marek Kosycarz / Wykładowca / Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej
  • Julia Kozak / Partner / C.Point
  • Kamil Kozłowski / Partner Zarządzający / d*fusion communication
  • Anna Krajewska / Członek Zarządu / NBS Communications
  • Grzegorz Marczak / Redaktor Naczelny / Antyweb
  • Eliza Misiecka / Dyrektor / Genesis PR
  • Monika Nowakowska / Dyrektor Departamentu Public Relations / Obszar Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu Santander Bank Polska
  • Michał Olbrychowski / Head of Cohn&Wolfe
  • Anna Olszewska / Rzecznik oraz Dyrektor Departamentu Komunikacji KIR
  • Tomasz Podolak / Założyciel Linkleaders
  • Dorota Sapija / Dyrektor Zarządzający / Omega Communication
  • Justyna Szafraniec / Head of Communication / Grupa Generali Polska
  • Grzegorz Szczepański / CEO / Hill+Knowlton Strategies
  • Wojciech Szeląg / Dziennikarz i Wydawca / Polsat News
  • Cezary Szymanek / Zastępca Redaktora Naczelnego „Rzeczpospolitej”, Redaktor Naczelny rp.pl

Pracami drugiej grupy jurorskiej zarządzać będzie Magdalena Brzezińska, Corporate Affairs Director w Grupie Żywiec. Grupa zajmie się projektami z kategorii Advocacy i Public Affairs, Issue management i komunikacja kryzysowa, Komunikacja wewnętrzna, Employer branding, Social media, Medycyna i zdrowie, Sektor spożywczy, Motoryzacja i transport.

W tej grupie znaleźli się:

  • Agnieszka Bacińska / CEO / Walk PR
  • Klara Banaszewska / Dyrektor Generalna / Grayling Poland
  • Maria Buszman / Wykładowca na Uniwersytecie Ekonomicznym / Prezes Zarządu, Buszman. Komunikacja Doradztwo Badania Strategie
  • Sebastian Bykowski / Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Generalny / PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
  • Agnieszka Durlik / Dyrektor Generalny Sądu Arbitrażowego przy KIG
  • Agnieszka Durska / Szefowa Komunikacji Online / PIU
  • Adam Jarosz / Managing Partner, General Manager / BE Communications
  • Aneta Jóźwicka / Corporate Relations Director Europe Partner Markets and Poland Public Policy / Diageo
  • Anna Knowska / Dyrektor Zarządzający / Komunikacja Plus
  • Ewa Król-Sawicka / Managing Partner / Human Signs
  • Iwona Kubicz / Prezes Zarządu / Procontent Communication
  • Arkadiusz Mierzwa / Dyrektor ds. komunikacji / Jeronimo Martins Polska
  • Przemysław Mitraszewski / Managing Partner / Lighthouse
  • Marta Pokutycka-Mądrala / Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej oraz Rzecznik Prasowy / Nationale–Nederlanden
  • Elżbieta Radzka-Ferenc / Partner Zarządzający, Wiceprezes / Marketing & Communications Consultants
  • Małgorzata Rybak-Dowżyk / Corporate Communication Department Director / T–mobile Polska
  • Sebastian Stępak / CEO / MSL
  • Katarzyna Terej / Partner Zarządzający / TBT i Wspólnicy
  • Dariusz Tworzydło / Pełnomocnik Dziekana na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego
  • Mariusz Wawer / Head of Governmental Relations 3M Poland & East Europe Region
  • Alicja Wysocka-Świtała / Partner Zarządzający / Clue PR

Trzeciej grupie przewodniczyć będzie Mariusz Pleban, CEO agencji OneMulti. Grupa oceni zgłoszenia w kategoriach: PR produktu, Launch produktu, usługi lub firmy, Covid-19 PR response, Content marketing – branded content, Custom publishing, PR miejsca, miasta lub regionu, Sport, turystyka i rekreacja, Uroda, higiena i wellness, Kreatywność.

W skład grupy weszli:

  • Dorota Ciszek / Ekspert Sektorowy, Brand Communications / On Board Think Kong
  • Joanna Drabent / CEO / Prowly
  • Justyna Gościńska-Bociong / Dyrektor ds. Komunikacji i Marki Korporacyjnej / Medicover
  • Monika Jasłowska / Doradca ds. Transformacji / Polpharma Group
  • Małgorzata Kołodrub / Senior Communications & PR Manager, CEE / Medtronic Poland
  • Vadim Makarenko / Wydawca / BIQdata.pl
  • Małgorzata Mejer / Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej / Procter & Gamble w Europie Centralnej
  • Paweł Modzelewski / Head of Strategy / 24/7 Communication
  • Robert Moreń / Niezależny ekspert
  • Michał Nowosielski / Założyciel / BIGTHINKSKI
  • Przemysław Pająk / CEO oraz właściciel / Grupa Spider’s Web
  • Marcin Sienkowski / Head of Marketing / OLX
  • Justyna Skrzypek / Country Marketing Director Poland & Baltics / Grupa Essilor
  • Sebastian Tołwiński / Regionalny Dyrektor ds. Public Relations / UPFIELD
  • Łukasz Wilczyński / Prezes Zarządu / Planet Partners
  • Anna Wiśniewska / Marketing and Communications Director / Skanska
  • Tomasz Wygnański / Redaktor Naczelny / Media i Marketing Polska
  • Jan Zając / Prezes Zarządu / Sotrender
  • Katarzyna Życińska-Jarosz / Prezes Zarządu / 38 Content Communication

Przewodniczącą grupy czwartej jest została Anna Cywińska, Prezes Fundacji Nutricia. Grupa zajmie się oceną projektów z kategorii PR pro bono, Kampania społeczna, Event komercyjny, Event społeczny, Sustainability i CSR Communications, NGO i sektor publiczny, Kultura i media, Moda i styl życia, Research&Insight.

W grupie znaleźli się:

  • Małgorzata Bogusz / Managing Partner, Public Affairs Director / Vision Group
  • Anna Borys-Karwacka / Corporate Relations Director / McDonald’s Polska
  • Katarzyna Broniarek / Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej / IKEA Retail
  • Anna Drewniak / Consulting Director / Havas PR
  • Agnieszka Dziedzic / Managing Partner / Weber Shandwick
  • Blanka Fijolek / CEE PR & Community Manager / Amazon Polska
  • Zbigniew Gajewski / Partner / THINKTANK Ośrodek dialogu i analiz
  • Katarzyna Gospodarek / Corporate Communications Director / BMW Group Polska
  • Ewa Hope / dr, wykładowca, Pełnomocnik ds. Public Relations / Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
  • Monika Kaczmarek-Śliwińska / dr hab. Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego
  • Agnieszka Kępińska-Sadowska / Dyrektor ds. Komunikacji i Relacji Zewnętrznych Europa Centralna, Polska, Bałtyki, World Travel Retail / Mondelez International
  • Paweł Łukasiak / Prezes / Akademia Rozwoju Filantropii
  • Anna Nawrocka-Tełewiak / Założycielka / Fundacja YOUNGS ARTS, Creative Cube
  • Mirella Panek-Owsiańska / Członkini Zarządu / Fundacja Szkoła Liderów
  • Ewa Podolska / Redaktor, Wydawca / TOK FM
  • Łukasz Przybysz / Medioznawca, politolog, wykładowca / Uniwersytet Warszawski
  • Paweł Sanowski / Prezes Zarządu / Instytut Monitorowania Mediów
  • Marta Szafrańska / Director Corporate Communications, Publicity & Corporate Citizenship Central and
  • Eastern Europe / The Walt Disney Company
  • Iwona Świątczak-Wasilewska / Pracownik naukowy, wykładowca / Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny
  • Hanna Waśko / CEO, właściciel / Big Picture

Ponadto wszyscy jurorzy będą oceniać projekty nadesłane w kategorii jubileuszowej, uruchomionej z okazji 20. rocznicy założenia Związku Firm Public Relations. Jej celem jest przypomnienie projektów, które miały szczególny wpływ na polską branżę PR i wyłonienie spośród nich Kampanii PR XX-lecia.

W konkursie mogą wziąć udział wszystkie podmioty realizujące kampanie public relations oraz inne projekty związane z budowaniem wzajemnie korzystnych relacji i skutecznym komunikowaniem.

Do 3 września trwa II termin zgłoszeń. Ostateczny termin przyjmowania projektów minie 7 września.
Nominowanych poznamy 8 października, a zwycięzców podczas uroczystej gali 4 grudnia.

Więcej informacji o konkursie znajduje się na stronie www.zlotespinacze.pl.

Partner merytoryczny konkursu: Deloitte.

Partnerzy: rp.pl, Rzeczpospolita, BRIEF, Wirtualne Media, Newseria, PRoto, Instytut Monitorowania Mediów (IMM), Pro4Media, VIDEOactions – agencja filmowa, THINKTANK, Sotrender, Conrego, Piloci Studio, Digital Beast, Michał Gmitruk Production, SPORTBIZ – Forum Sportu i Biznesu.


Źródło: Informacja prasowa Związek Firm Public Relations

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Robert Lewandowski „wchodzi do gry”, akcje Movie Games szybują w górę !

Światowej klasy piłkarz łączy siły z Movie Games, notowany na warszawskiej giełdzie producent i wydawca gier komputerowych, podpisuje umowę inwestycyjną z Robertem Lewandowskim. Na jej mocy, znany piłkarz stanie się udziałowcem nowo powoływanej spółki zajmującej się produkcją gier o tematyce sportowej. Zawodnik Bayernu Monachium i kapitan reprezentacji Polski od lat aktywnie działa w biznesie, również w sektorze nowych technologii. We wspólnej inicjatywie z Movie Games, będzie nie tylko wsparciem inwestycyjnym, ale też wizerunkowym i częściowo merytorycznym, dostarczając niezbędnej wiedzy, aby produkowane w niej gry sportowe były wierne rzeczywistości.

Według magazynu Forbes, Robert Lewandowski jest jednym z najbardziej wpływowych ludzi w polskim sporcie. The Guardian zaliczył go natomiast do wąskiego grona pięciu najlepszych zawodników piłki nożnej na świecie. Przekłada się to na niebywałą, międzynarodową popularność sportowca wśród fanów piłki nożnej i nie tylko. Na Facebooku, Twitterze, Instagramie i TikToku obserwuje go ponad 30 mln ludzi.

fot. FC BAYERN MUNICH
fot. FC BAYERN MUNICH

Z innowacjami staram się być na bieżąco, chętnie korzystam z nich na co dzień. Sam rynek związany z nowoczesnymi technologiami, w tym rynek gier komputerowych, obserwuję od dłuższego czasu i widzę ogromny potencjał w tym segmencie. Współpraca z Movie Games to dodatkowo możliwość pokazania piłki nożnej od kuchni i będziemy to robić jako pierwsi.

Robert Lewandowski

Adam Białas
fot. Adam Białas

Od lat sektor gamingowy to żyła złota, korzyści wynikające z efektu synergicznego współpracy rokują, jej duży sukces. Akcje notowanej na New Connect – Movie Games zyskały w ub. tygodniu 24,77%. Globalna wartość samego rynku gier wideo w 2020 roku może przekroczyć 90 miliardów dolarów.  Natomiast wartość Roberta Lewandowskiego wg portalu transfermarkt.de wynosi ok. 70 mln euro.  Siła polskiego sektora gier wyraża się najpełniej wyceną polskich spółek gamingowych na GPW. W ub. r. kapitalizacja polskiego GameDev’u osiągnęła próg 30,5 mld zł. Cały rynek gier będzie nadal rósł w kolejnych latach, przekraczając łącznie kwotę 200 miliardów dolarów na koniec 2023 roku. Od lat z uznaniem obserwuję rozwój tej Spółki i kolejne trafne decyzje Zarządu.

 

To pierwszy kontakt Movie Games z grami sportowymi. W tym wydawałoby się zdominowanym przez wydawców AAA sektorze branży gier wideo, zdaniem współzałożycieli, jest jeszcze miejsce na podmiot dostarczający mniejsze, ale nie mniej ciekawe gry m. in. o futbolowej tematyce. Wciąż niewyczerpane możliwości i stały rozwój tego segmentu przyciągają zainteresowanie – obok Roberta Lewandowskiego wielu innych sportowców. W gry inwestują także Gerard Pique, Shaquille O’Neal czy Michael Jordan.

Kurs Movie Games
Notowania Movie Games w ostatnim roku.

Jak wynika z wstępnej informacji Movie Games S.A. jej wyniki finansowe za II kwartał 2020 roku wyniosły: przychody netto ze sprzedaży: 6 141 tys. zł (wobec 1 059 tys. zł w II kwartale 2019r.); zysk z działalności operacyjnej: 4 930 tys. zł (wobec 266 tys. zł w II kwartale 2019r.); zysk netto: 3 897 tys. zł (wobec 226 tys. zł w II kwartale 2019r.). Niedawno też deweloper podpisał list intencyjny z Iron VR, spółką zależną Carbon Studio, działającą w segmencie wirtualnej rzeczywistości. Movie Games planuje produkcję ponad 30 gier o budżetach 150-500 tys. zł. Spółka nie zamierza sięgać po zewnętrzne finansowanie – środki na nowe tytuły będą pochodziły m.in. ze sprzedaży gry „Drug Dealer Simulator”.  W czwartek kurs Movie Games na wieść o współpracy studia z Lewandowskim wystrzelił o ponad 23 proc.

fot. Mateusz Wcześniak – CEO Movie Games

Jesteśmy bardzo podekscytowani możliwością nawiązania tej współpracy. Piłkarskie doświadczenie Roberta będzie bezcenne przy produkcji gier sportowych. Jako niezaprzeczalnie jeden z najbardziej znanych piłkarzy na świecie, pomoże nam nie tylko w realny sposób przedstawić świat sportu, ale także odwzorować prawdziwe emocje panujące za kurtyną samej rozgrywki.

Mateusz Wcześniak, prezes Movie Games.

Movie Games S.A. jest polską spółką założoną w 2016 roku przez Mateusza Wcześniaka, fana gier z doświadczeniem w sektorze finansowym, wspieranego przez Aleksego Uchańskiego, od prawie trzech dekad związanego z branżą gier komputerowych i mediami oraz Macieja Miąsika, legendę polskiego gamingu, developera z 27-letnim doświadczeniem.. Obecnie spółka zatrudnia kilkadziesiąt osób, które pracują nad ponad dziesięcioma produkcjami. Zespoły developerskie działają w biurach w województwach mazowieckim, wielkopolskim, zachodniopomorskim, małopolskim i na Śląsku. Od początku istnienia  głównym celem Movie Games jest tworzenie zróżnicowanych tytułów dostosowanych do potrzeb globalnego rynku.

Wszystkie najpopularniejsze gry piłkarskie skupiają się na tych kluczowych 90 minutach, my chcemy przedstawić pozostałe 22 i pół godziny oczekiwania na to wydarzenie. Takich gier, luźno inspirowanych formą popularnych seriali dokumentalnych o zespołach piłkarskich i nie tylko pokazujących historie zza kulis jeszcze nikt nie robił, co stawia nas w bardzo uprzywilejowanej pozycji. Ostatnio ogromnym zainteresowaniem cieszył się serial The Last Dance, który przybliżył sukces Michaela Jordana i Chicago Bulls, gdzie wydarzenia na parkiecie były tylko tłem całej historii. Jesteśmy przekonani, że tak jak produkcje filmowe o tej tematyce, tak i nasze gry jako nowy pośrednik przekazywania emocji, zainteresują szerokie grono odbiorców.

Filip Szklarzewski, współzałożyciel oraz prezes planowanej spółki, która do września dołączy do grona innych podmiotów z grupy Movie Games

Produkcje Movie Games cieszą się dużą popularnością wśród graczy. Przykładem może być „Drug Dealer Simulator”. W portfolio wydawniczym Movie Games na ten rok znajdują się m.in. „Lust From Beyond”, „Car Wash Simulator”, „Plane Mechanic Simulator”, „Alaskan Truck Simulator” oraz „Pogromcy Mitów”, realizowany na licencji programu telewizyjnego produkcji stacji Discovery. Z kolei na 2021 r. zostały zapowiedziane takie produkcje jak „American Motorcycle Simulator” oraz „ER Pandemic Simulator”. W ocenie Movie Games, spośród powyższych tytułów największy potencjał na międzynarodowy sukces mają symulatory związane z motywem drogi oraz podróży. Według danych z kwietnia tego roku, na „Alaskan Truck Simulator” oraz „American Motorcycle Simulator” czeka ponad 110 tys. użytkowników Steama.

Robert Lewandowski jest kolejnym sportowcem, który inwestuje w branżę gier i esportu.

LOTTO sponsorem, a Marcin Gortat inwestorem Polskiej Ligi Esportowej

 

✔️ doświadczony menedżer i lider zespołu, ✔️dyrektor w agencji komunikacji i marketingu, ✔️ ekspert rynku nieruchomości i budownictwa, ✔️ dziennikarz biznesowy, specjalista od "treści" i nowoczesnych mediów, ✔️doradca w wielu obszarach i dużych projektach biznesowych.

Adam Białas

Trwają zgłoszenia do Konkursu Złote Spinacze 2020

zgloszenia Zlote Spinacze 2020

Już po raz osiemnasty najlepsze kampanie public relations w Polsce zostaną wyłonione w konkursie Złote Spinacze organizowanym przez Związek Firm Public Relations. Zgłoszenia przy pomocy platformy online rozpoczęły się 14 lipca i potrwają do 7 września 2020.

Do konkursu mogą być zgłaszane kampanie, programy i projekty zrealizowane na obszarze Polski przez: agencje PR, firmy/korporacje, osoby prawne, instytucje państwowe i samorządowe, szkoły, uczelnie, organizacje trzeciego sektora, a także samodzielnych specjalistów.

Pierwszy termin zgłoszeń potrwa do 10 sierpnia, drugi do 3 września, a ostateczny termin upłynie 7 września. W tym roku konkurs rozgrywany jest w 36 kategoriach. Każdy projekt może zostać zgłoszony do maksymalnie dwóch kategorii głównych, trzech kategorii specjalnych i jednej kategorii sektorowej. Ponadto w tej edycji z okazji dwudziestej rocznicy założenia Związku Firm Public Relations, została uruchomiona kategoria jubileuszowa – Kampania PR XX-lecia.

Dwudziestolecie ZFPR zbiega się z historią nowego millenium w branży public relations. Od samego początku Związek był animatorem stałego podnoszenia standardów naszej profesji i promotorem najlepszych praktyk. Na przestrzeni minionych 20 lat powstało w Polsce tysiące doskonałych kampanii, z których przynajmniej kilkadziesiąt wywarło duży wpływ na to, jak dzisiaj pracujemy. Chcemy przypomnieć wybrane przełomowe kampanie i nagrodzić te, które zdaniem jurorów najmocniej przyczyniły się do tego, jak dzisiaj postrzegana jest branża profesjonalnych usług public relations.

Grzegorz Szczepański, Wiceprezes ZFPR

Nadesłane projekty oceni jury złożone z ekspertów branży PR, przedstawicieli świata biznesu, organizacji pozarządowych, mediów oraz środowiska akademickiego. Partnerem merytorycznym konkursu ponownie została firma Deloitte.

W tym roku po raz kolejny kontynuujemy naszą współpracę. Cieszymy się, że jako partner merytoryczny możemy wspierać naszym zaangażowaniem i doświadczeniem tak prestiżowy konkurs, który od 18 lat promuje najlepsze praktyki, profesjonalizm i najwyższe standardy w branży public relations. Ostatnie wydarzenia związane z wybuchem pandemii udowodniły, że właściwa i transparentna komunikacja z klientami, pracownikami czy partnerami biznesowymi jest kluczowa dla biznesu.

Mariusz Ustyjańczuk, Partner, Lider usług Risk Advisory w Deloitte

Złote Spinacze są największym konkursem branży public relations w Polsce. Od 2003 roku wyłaniają najbardziej kreatywne, skuteczne i rzetelnie przeprowadzone kampanie PR. Celem konkursu jest promocja najwyższych standardów w branży oraz edukacja środowiska biznesowego na temat znaczenia PR w działaniach firm i instytucji.

Terminy, regulamin oraz szczegóły konkursu są dostępne na stronie www.zlotespinacze.pl. Zwycięzcy i laureaci zostaną ogłoszeni podczas uroczystej gali 4 grudnia 2020.

Partner merytoryczny konkursu: Deloitte. Partnerzy: rp.pl, Newseria, PRoto, BRIEF, Instytut Monitorowania Mediów, Pro4Media, VIDEOactions – agencja filmowa, THINKTANK, Sotrender, Conrego, Piloci Studio, Digital Beast, Michał Gmitruk Production, SPORTBIZ – Forum Sportu i Biznesu.


Źródło: informacja prasowa ZFPR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Sektor PR się mierzy i optymistycznie spogląda w przyszłość

ZFPR_Grafika_Raport PR 2020

Związek Firm Public Relations opublikował nowy Raport PR, a w nim m.in. ranking agencji wg kryterium fee income za rok 2019. Łączna wartość usług PR w tym okresie dla firm ujętych w zestawieniu wyniosła 132 mln 640 tys. zł. W opublikowanym raporcie znalazła się także analiza kondycji sektora w sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19 oraz perspektyw na przyszłość polskiej branży PR w ocenie uczestników rankingu.

Ranking miał charakter otwarty, co oznacza, że mogły zgłosić się do niego także firmy spoza Związku. Agencje zostały sklasyfikowane według wartości fee income, którą zdefiniowano jako przychody agencji pomniejszone o koszty zewnętrzne związane z wykonywaniem projektów (np. zakup mediów, produkcji zewnętrznej, koszty podwykonawców), czyli jako suma opłat i prowizji od klientów na rzecz agencji za jej własne usługi.

W ramach rankingu przygotowano dwie klasyfikacje, osobno dla podmiotów indywidualnych i dla grup kapitałowych. W rankingu podmiotów indywidualnych wzięło udział 16 agencji, natomiast w rankingu grupowym sześć grup. Za audyt potwierdzający przekazane dane finansowe odpowiadała firma Strategia Audit.

ZFPR_Grafika_Ranking za 2019 rok
Źródło: ZFPR

Serdecznie gratuluję liderom zestawiania i życzę sukcesu wszystkim uczestnikom rankingu. Obecny ranking jest wyjątkowy, gdyż prezentuje obraz sytuacji w przededniu zmiany, jaka wpłynęła na życie i biznes nas wszystkich. Jest pewnego rodzaju „stop-klatką” i pozostanie punktem odniesienia na dłużej, do analiz i prognoz wzrostu oraz odbudowy rynku. Widać wyraźnie, że rok 2019 był dla branży dobry, a analizując poszczególne wskaźniki, przez agencje PR, także efektywnie wykorzystany. Bardzo budujące jest także to, co wynika z badań: sektor ma na siebie pomysł, wie, jakie wyzwania stoją przed firmami i organizacjami klientów oraz rozumie, jak wspierać ich cele w zmienionej rzeczywistości. 

Adam Jarosz, prezes ZFPR

Poza rankingiem, w Raporcie PR 2020, znajdują się wyniki badań prowadzonych przez Związek w ostatnich miesiącach pośród agencji członkowskich. Pozytywne wnioski wynikają też z badania przeprowadzonego w lipcu br. wśród osób zarządzających agencjami public relations, które zrzesza ZFPR. Łącznie aż 70 proc. uczestników dobrze oceniło w nim perspektywy na przyszłość dla swojej agencji. Nie wiadomo jak dalej będzie rozwijała się epidemia COVID-19, a co za tym idzie, jaka będzie sytuacja w polskiej gospodarce, jednak optymistyczne perspektywy zawarte w badaniu pozwalają sądzić, że branża public relations z kryzysu podniesie się szybko i już w 2021 roku wróci na drogę wzrostu.

POBIERZ PEŁNY RAPORT PR 2020 


Źródło: informacja prasowa ZFPR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marketing i komunikacja w trakcie i po pandemii

startegia marketingowa

W efekcie wybuchu pandemii wiele branż ucierpiało przez wprowadzone obostrzenia, zmianę potrzeb zakupowych konsumentów, a w najgorszych przypadkach – przez całkowite wstrzymanie biznesu. W trudnej i nieznanej nikomu sytuacji wszelkie prowadzone dotychczas działania komunikacyjne oraz marketingowe musiały zmienić swój kierunek tak, by były jak najbardziej wartościowe dla firm i ich odbiorców.

Czy warto było zamilknąć?

Kryzys gospodarczy z 2008 roku pokazał, że marki, które wstrzymały wszelkie działania komunikacyjne, odzyskiwały swoją pozycję sprzed kryzysu w dużo wolniejszym tempie. Aktualna sytuacja związana z wybuchem pandemii była i jest nadal bardzo dynamiczna. To czas, w którym właściwie poprowadzone działania komunikacyjne mogą przynieść wiele korzyści.

Hanna Gehrke-Gut z GutPR

Zarówno działania marketingowe, jak i PR-owe bazują najczęściej na długofalowych strategiach, które przygotowywane są z właściwym wyprzedzeniem. Gdy w marcu bieżącego roku została wprowadzona kwarantanna, wypracowane do tej pory aktywności musiały zostać dopasowane do aktualnej sytuacji. Wiele firm w tym czasie wprowadziło tryb komunikacji kryzysowej, inne zmieniły kanały i narzędzia swojej komunikacji, a jeszcze inne stały się głosem przedsiębiorcy, dostarczając opinii publicznej opinie i prognozy.

Czytaj także: Dyrektorzy IT obniżą inwestycje w efekcie pandemii, ale nie wszędzie. Priorytetami stają się wydatki na lepszą cyfrową obsługę klientów [RAPORT]

Choć w mniejszości, w początkowej fazie pandemii można było zauważyć firmy, które zaprzestały działań marketingowych i komunikacyjnych. Wynikało to z ich specyficznej sytuacji związanej z eksportem i dotyczyło przedsiębiorstw, które w głównej mierze opierały się o rynki zagraniczne takie jak Francja, Hiszpania czy Wielka Brytania. Firmy te wstrzymały swoje funkcjonowanie, ponieważ odnotowały gwałtowny spadek przychodów lub brak możliwości ich generowania, wynikający z ograniczenia logistyki i możliwości sprzedaży oraz zamknięcia punktów sprzedaży w krajach, do których eksportowały swoje produkty. Jednak pomimo tego wyjątku, większość firm współpracująca z nami była gotowa do przemodelowania dotychczasowych działań i dalszej pracy. Odbyliśmy wiele konsultacji, dopasowaliśmy działania do aktualnej sytuacji i pozytywne efekty widzimy już teraz.

Cezary Jasiczak z JobDone

Przymusowo odnajdź się na nowo

Zmiana kierunku działań w wielu przypadkach związana była ze zmianą narzędzi i kanałów komunikacji. I choć cele oraz grupy docelowe wciąż są takie same, kontekst zdecydowanie się zmienił. W pierwszej fazie po wybuchu pandemii należało dokładnie odpowiedzieć na pytania dotyczące potrzeb i problemów, z jakimi zderzyło się dane przedsiębiorstwo czy cała branża.

W przypadku narzędzi marketingowych oraz komunikacyjnych, sytuacja wymagała szybkiej reakcji. Wynikało to z braku możliwości pośredniego kontaktu, co w głównej mierze dotknęło siły handlowe wielu przedsiębiorstw. Do tej pory najważniejszy był kontakt face to face, ale w obecnej sytuacji trzeba było przestawić się na zupełnie nowe narzędzia.

 Wszelkie działania komunikacyjne przeniesiono do internetu, jednak wiele firm samodzielnie próbujących aktywności digitalowych poniosło klęskę. Działy marketingu wybierały niekiedy tańsze narzędzia digitalowe, które były dodatkowo źle używane lub na starcie zostały nieodpowiednio dobrane do profilu firmy. Na wielu platformach pojawiały się treści słabej jakości bez przygotowania technicznego oraz promocji.

Cezary Jasiczak z JobDone

Jakość w działaniach komunikacyjnych jest bardzo ważna. Szybka chęć przeniesienia wszelkich aktywności marketingowych do sieci sprawiła, że wiele przedsiębiorstw operowało kontentem wymagającym wielu poprawek. Odbiorcy łaknęli treści o ponadprzeciętnej jakości, dlatego w tej sytuacji nie można było pozwolić sobie na błędy.

Hanna Gehrke-Gut, założycielka agencji GutPR

Sprawdź również: Konsumencie, tak możesz pomóc lokalnemu biznesowi w korona-kryzysie 

A co z PRem?

Wiele działów marketingu czy PR-u skupia się na przygotowaniu contentu i jego wyemitowaniu lub dystrybucji, zapominając, że musi się on przebić przez tysiące innych komunikatów.

W aktualnej sytuacji należy dokładnie zastanowić się, czego potrzebuje dana firma i co może w tym trudnym czasie zaoferować swoim odbiorcom. Należy dokładnie przemyśleć każdy krok. Dostarczane treści muszą nieść ze sobą pewne obustronne korzyści, zarówno dla przedsiębiorcy, jak i konsumenta. Jeśli pandemia wstrzymała naszą sprzedaż, nie oznacza to, że wstrzymała ją na zawsze. W tym czasie warto dostarczać treści nie tylko sprzedażowe, ale na przykład edukacyjne, które pozwolą odbiorcom na stały kontakt z marką i nie pozwolą im o sobie zapomnieć. Tym samym, w okresie rozluźnienia kwarantanny potencjalny klient szybciej zaufa marce, która cały czas była aktywna.

Hanna Gehrke-Gut, założycielka agencji GutPR

Odpowiednio opracowane działania public relations, które wychodzą poza komunikaty produktowe na rzecz PR-u w kontekście firmy i jej sytuacji, pozycji rynkowej czy umiejętności reagowania na to, co się dzieje na rynku stają się bardzo dobrym narzędziem prosprzedażowym.

Firmy, które postanowiły wykorzystać aktualną sytuację do wyrażania opinii i udzielania przemyślanych komentarzy mogły odnieść sukces komunikacyjny, który zaowocował jeszcze w trakcie pandemii lub przyniesie wymierne korzyści, gdy sytuacja się ustabilizuje. Najważniejsze w tych działaniach jest dostarczanie treści na wysokim poziomie, które osiągną szerokie zasięgi i stworzą interakcje z odbiorcami. Zmodyfikowanie wcześniej założonych planów i harmonogramów było koniecznością w przypadku działań komunikacyjnych. W aktualnej sytuacji ślepe podążanie za strategią mogłoby niekiedy negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy jako promującej wartości czy aktywności nieadekwatne do ogólnopolskiej sytuacji.

Hanna Gehrke-Gut, założycielka agencji GutPR

Plusy komunikacji w pandemii

Obecna sytuacja ma wiele plusów, jeśli chodzi o komunikację. Jednym z nich jest większa podatność na przeformatowanie strategii marketingowych czy wizerunkowych. Dobra koniunktura zniechęcała do rozmowy o zmianie lub modyfikacji strategii, a obecnie nie spotyka się to z większym sprzeciwem. Zarządy firm są bardziej przychylne i wsłuchane w głosy marketingowców i PR-owców – może nie tylko ze względu na to, że za rogiem mogą czyhać różne zagrożenia, ale też z racji tego, że to jest ten moment aby, dokonać zmian w strategicznym działaniu.

Cezary Jasiczak z JobDone

Przeczytaj też: Języki obce nie dają się pandemii 

Wybuch pandemii dla wielu branż można traktować jako czas zarządzania kryzysowego, w którym działania komunikacyjne i szeroko pojęty PR odgrywają ogromną rolę. Pozwalają one wysłać jasny sygnał do partnerów biznesowych oraz klientów, że dana firma jest gotowa do współpracy i jest w stanie wywiązać się ze wszelkich zobowiązań. Właściwie prowadzone działania pozwalają na stworzenie relacji biznesowych, które zaowocują jeszcze w trakcie kryzysu lub przyniosą korzyści po zakończeniu pandemii.


Źródło: informacja prasowa GutPR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dlaczego public relations jest ważny dla Twojej firmy?

biale czarne puzzle

Okres związany z pandemią, zmusił wiele firm do szukania optymalizacji kosztów, coraz bardziej na znaczeniu zyskuje PR i unikatowe narzędzia, które za ułamek ceny reklamy pozwalają uzyskać planowany efekt i wyprzedzić konkurencję. Pracując od kilku dekad w branży PR i marketingowej, coraz bardziej dostrzegam, że w wielu organizacjach mylnie interpretuje się obszary zastosowania dla działań tych dwóch strategicznych dziedzin.

Globalny rynek PR był wart w 2018 roku aż 63,8 miliarda dolarów amerykańskich  i prognozuje się, że do końca 2022 roku ta wartość przekroczy 93 miliardów dolarów. Jako specjaliści od PR często jesteśmy pytani, czym różni się public relations (PR) od marketingu, i jakie ma zastosowania w praktyce. Z taktycznego punktu widzenia łatwo to opisać, jednak często pojawia się trudność w określeniu, w jaki sposób każda rola przyczynia się do sukcesu w biznesie.

Nieznane oblicze PR

Specyfiką tego sektora jest dyskrecja, o ile wszyscy dowiadujemy się o dużych kampaniach marketingowych (za sprawą choćby nośnych reklam) to trudno już wskazać, będzie nawet największe kampanie PR. W przypadku działań public relations pozostają one zwykle nie zidentyfikowane, często klienci wręcz formalizują poufność zawieranymi umowami, a autorzy najlepszych realizacji pozostają niewidoczni.

PR to też dziedzina, która często jest źle rozumiana, ponieważ wiele kanałów pokrywa się obecnie ze zwykłymi kanałami marketingu cyfrowego. Ponadto ludzie często mylą PR z tradycyjną komunikacją kryzysową, relacjami medialnymi lub ograniczają do najczęściej nagłaśnianego PR-u politycznego lub „czarnego” PR-u. Inni mylnie uważają, że PR jest zbyt drogi. Mało firm w pełni wykorzystuje jego pełny potencjał. Najczęściej PR jest dodatkiem w nazwie działu marketingu, lub w wielu korporacjach jego zastosowanie ogranicza się do komunikacji z mediami przez stworzenie stanowiska rzecznika prasowego.

Jeśli przyjąć klasyczne definicje to public relations jest profesjonalnym utrzymaniem korzystnego wizerunku publicznego przez firmę, inną organizację lub znaną osobę, a marketing to działanie lub działalność polegająca na promowaniu i sprzedaży produktów lub usług, w tym badania rynku i reklamę. Podstawowa różnica? Marketing koncentruje się na promocji i sprzedaży konkretnego produktu, podczas gdy PR koncentruje się na utrzymaniu pozytywnej reputacji firmy jako całości.

Public relations obejmuje różnorodne programy mające na celu utrzymanie lub poprawę wizerunku firmy oraz oferowanych przez nią produktów i usług. Dla wielu naszych klientów pomyślne wdrożenie skutecznej strategii public relations było kluczowym elementem planu marketingowego, które stanowiło integralną część sukcesu firmy.

Strategia public relations może odgrywać kluczową rolę w promocji organizacji. Planowane podejście do wykorzystywania możliwości PR może być równie ważne, jak reklama i promocje dla sprzedaży. PR to nadal jedna z najskuteczniejszych i najtańszych metod komunikowania się z rynkiem.

Korzyści i zastosowanie PR-u  w marketingu

Głównym celem public relations jest utrzymanie pozytywnej reputacji marki i utrzymanie strategicznych relacji z opinią publiczną, potencjalnymi klientami, partnerami, inwestorami, pracownikami i innymi zainteresowanymi stronami, co prowadzi do pozytywnego wizerunku marki i sprawia, że wydaje się ona uczciwa, odnosząca sukces, ważna i odpowiedzialna. Public relations to również strategiczny proces komunikacji wykorzystywany przez firmy, osoby i organizacje do budowania wzajemnie korzystnych relacji z opinią publiczną.

Najczęstsze zalety wymieniane przez naszych klientów, uzyskane przez działania PR:

  • przyciągnięcie rynku docelowego,
  • budowanie korzystnego wizerunku marki,
  • zwiększenie zainteresowania produktem, usługą lub marką,
  • wpływ na określone grupy docelowe i ich opinie,
  • obrona produktów lub usług, które ucierpiały w wyniku negatywnej prasy, czarnego PR lub postrzegania,
  • poprawa ogólnego wizerunku firmy np. korzyść dla HR to pozyskiwanie najlepszych pracowników,
  • zwiększenie świadomości, informacji o produktach i usługach oferowanych przez organizację.
  • zwiększenie wiarygodności marki,
  • zapewnienie wartości dodanej, pomagającej odróżnić organizacje jako lidera sektora,
  • krótkoterminowe i długoterminowe generowanie potencjalnych klientów.

Od wielu lat za sprawą zmian, chociażby dostępnych nowoczesnych technologii, obydwa sektory ewaluują,  zmienia się marketing, ale też PR. W ostatnich latach nowoczesne public relations zmierza już w kierunku analityki, planowania strategicznego i doradztwa. Przykładowo, dysponowanie najlepszymi narzędziami do obserwacji, monitoringu rynku i mediów, które wykrywają kontent, nawet przed ich zaindeksowaniem w wyszukiwarkach, czy znajomość zaplecza pracy redakcji – daje PR-owcom większe kompetencje w tym obszarze.

W ostatnich latach zaobserwowaliśmy w Core PR znaczną zmianę przechodzenia z tradycyjnego marketingu w kierunku zintegrowanego podejścia marketingowego. Jako ważny aspekt nowoczesnej komunikacji marketingowej, public relations umożliwia firmom skuteczne i autentyczne wzmocnienie przekazu reklamowego. PR to potężne narzędzie do zarządzania dla firm, które pozwala osiągnąć cele biznesowe oraz budować ich wizerunek i obecność na rynku. Jednak efekty synergii public relations i reklamy są często słabo wykorzystywane i zaniedbywane, ponieważ wiele firm nie bardzo wie, co to jest właściwie PR i co może zdziałać. Najlepszym przykładem wykorzystanie pełnej mocy w tym obszarze jest sektor bankowy. Jednocześnie zmiany w marketingu wywierają wpływ na dostosowywanie się nowych narzędzi i procesów PR-owych.

W działach marketingu naszych klientów zauważalny jest progres i zmiany w kilku kluczowych obszarach, jak:

  • wzrost znaczenia CRM czyli  „Customer Relationship Management” -strategii biznesowej polegającej na selekcjonowaniu i zarządzaniu klientami w celu optymalizacji długoterminowych korzyści,
  • transformacje cyfrowe (DX), które są już koniecznością, wraz z optymalizacją doświadczenia klienta (CX),
  • tworzenie treści wspomagane przez sztuczną inteligencję (AI), która stała się dobrodziejstwem dla twórców treści. Już teraz widzimy duże zastosowanie tego narzędzia w buzz marketingu.
  • coraz częstsza automatyzacja, która optymalizuje marketing wielokanałowy,
  • na znaczeniu zyskuje też ochrona danych osobowych i analizy danych w czasie rzeczywistym.

 

fot. Adam Białas
fot. Adam Białas

Dlatego dla lepszego zrozumienia potencjału, który daje PR rok temu wprowadziliśmy na rynek pakiety, które stanowią swoiste uzupełnienie dla bieżących działań marketingowych. Są one jasne i przejrzyste, pozwalają na wybranie szytej na miarę potrzeb „paczki” usług i wykorzystanie w wybranym przez klienta okresie. Zwykle koszt dotarcia do grupy docelowej przez PR to mniej niż 25% ceny reklamy, a prezentowany przekaz jest znacznie bardziej wiarygodny i pozwala uzyskać lepszą konwersję. Ten produkt cieszy się olbrzymim zainteresowaniem. Klienci szczególnie cenią przejrzystość oferowanych usług oraz łatwą weryfikację wyników. 

Adam Białas, manager Core PR

Różnice pomiędzy marketingiem i PR

Marketing ma na celu dotarcie do obecnych i potencjalnych klientów, podczas gdy public relations polega na utrzymywaniu pozytywnych relacji z każdą grupą zainteresowaną organizacją lub marką np. klientami, mediami, pracownikami i akcjonariuszami.

Celem zespołów marketingowych jest dotarcie do konsumentów i skłonienie ich do myślenia, wierzenia lub działania ukierunkowanego na sprzedaż. Zasadniczo chodzi o sprzedaż produktu lub usługi. Natomiast public relations polega na sprzedaży firmy lub marki poprzez pozytywne zarządzanie kanałami komunikacji między firmą a jej targetem. Ogólnie rzecz biorąc, działania marketingowe starają się osiągnąć bezpośredni przychód, podczas gdy PR stara się budować pozytywną reputację poprzez skuteczną strategię PR. Wiadomości dostarczane za pośrednictwem kanałów PR, takich jak artykuły, mówcy konferencyjni lub renomowani blogerzy, są podświadomie uważane przez konsumentów za bardziej uzasadnione niż te prezentowane za pomocą taktyk marketingowych. Należy tu pamiętać, że np. pokolenie Y i Z całkowicie odrzuca typowy przekaz reklamowy, jako niewiarygodny.

Z reguły ludzie wyraźnie rozumieją, że reklama i marketing wynikają z chęci firmy do zwiększenia sprzedaży. Jednak artykuły, które podpisane są znanym nazwiskiem dziennikarza lub prezentacje osoby postrzeganej za eksperta branżowego, są w oczach konsumentów bardziej „prawdopodobne”. Łatwiej jest mu je uznać za wiarygodne źródło. Z doświadczenia dodam, że konwersje sprzedażowe z zastosowaniem narzędzi PR są inne dla sektora B2B i B2C. Ten drugi dla uzyskania najlepszych efektów wymaga zwykle połączenia z  narzędziami z obszaru  np.  remarketingu.

W branży PR decydującą rolę liderów odgrywają głównie lokalne agencje, gdyż bazują one na kontaktach i znajomości rynku. Co prawda są też globalne „banki mediów”, którymi można w pewnym zakresie osiągać planowane efekty, szczególnie że np. nasze wyceny pracy są kilka razy tańsze od zachodnich odpowiedników. Na przykład w czasie blokady związanej z Covid przeprowadziliśmy z Polski, globalną kampanię dla światowego lidera sektora e-edukacji.

 

✔️ doświadczony menedżer i lider zespołu, ✔️dyrektor w agencji komunikacji i marketingu, ✔️ ekspert rynku nieruchomości i budownictwa, ✔️ dziennikarz biznesowy, specjalista od "treści" i nowoczesnych mediów, ✔️doradca w wielu obszarach i dużych projektach biznesowych.

Adam Białas

PSPR wycofuje swoich przedstawicieli z REPR [OŚWIADCZENIE]

drewniane kostki etyka

Walne Zebranie Członków PSPR zdecydowało o rezygnacji z dalszego udziału w Radzie Etyki Public Relations. Organizacja podejmowała od 2019 r. rozmowy ze Związkiem Firm Public Relations (drugim z założycieli Rady), w zakresie niezbędnej reformy tego branżowego ciała oraz zbudowania nowego regulaminu, nakładającego na nie dodatkowe obowiązki. PSPR uznawało, że nowe rozwiązanie może dać członkom Rady szersze możliwości aktywnego działania na rzecz polskiego PR. Intencją PSPR było podniesienie jej rangi, nadanie potencjału realnego wpływu na środowisko, a także rozwiązanie praktycznych problemów REPR. PSPR zamierza nadal pracować nad własnymi projektami w kierunku standaryzacji etycznej i promowania dobrych praktyk.

Etyka tworzy fundament branży. Jest drogowskazem dla kolejnych pokoleń PR-owców. Jeśli ten obszar nie jest objęty szczególną troską przez ekspertów branżowych, może być postrzegany jako relikt przeszłości czy idealna wizja świata, nieużyteczna dla praktyków. Prośba o audyt działań REPR była jedną z pierwszych, które otrzymaliśmy bezpośrednio po wyborze w ubiegłym roku. Podeszliśmy do tego systemowo, tak, jak do projektu, który trzeba gruntownie przeanalizować i poddać ewaluacji. Po rozmowach zarówno z członkami Rady dwóch kadencji, członkami PSPR, jak i naszym partnerem, Związkiem Firm Public Relations – na temat konieczności i kształtu reform, dotarliśmy do momentu, w którym według nas projekt REPR powinno się zamknąć, bo jego niefunkcjonalność nie służy branży, a PSPR nie może i nie chce firmować projektów, które są iluzoryczne i bez perspektyw.

Luiza Jurgiel-Żyła, prezeska PSPR

W związku z brakiem postępów w negocjacjach z ZFPR, które zaproponowało rozważenie części postulatów reformy, ale dopiero od kadencji zaczynającej się w 2022 roku, 29 czerwca br. Walne Zebranie Członków PSPR podjęło decyzję o cofnięciu swojej legitymacji dla Rady Etyki Public Relations i anulowało mandaty swoich przedstawicieli w Radzie, upoważniające do udziału w jej pracach. Nastąpiło to po otwartych na dialog negocjacjach z władzami ZFPR, długich wewnętrznych konsultacjach w Stowarzyszeniu oraz dyskusji podczas Walnego Zgromadzenia Członków. Prace nad reformą i propozycją nowego regulaminu Rady koordynował członek zarządu PSPR, Cyprian Maciejewski.

W mojej opinii, a jak się okazało, również większości członków głosujących na walnym zgromadzeniu naszej organizacji, nie możemy w obliczu braku reform dalej uwierzytelniać Rady szyldem PSPR, ponieważ nie jest ona celem samym w sobie. Zbieraliśmy uwagi, wnioski z kilku kadencji funkcjonowania REPR i najwyższa pora uczciwie przyznać, że Rada się polskiej branży PR w praktyce na niewiele zdała… To wypadkowa wielu okoliczności i bynajmniej nie chodzi o obarczanie kogokolwiek winą. To nic nie zmieni. Uważam jednak, że jako środowisko powinniśmy znacznie więcej od siebie wymagać i lepiej się organizować wokół naszych wyzwań. Jesteśmy daleko w tyle pod tym względem za branżami komunikacji marketingowej i reklamy, a także – niektórymi – doradztwa biznesowego. REPR jest jednym z przykładów. Małymi krokami, ale chcemy to zmieniać. Już poza Radą.

 Cyprian Maciejewski, członek zarządu PSPR

Jakie problemy i potrzeby dostrzega PSPR?

Stowarzyszenie wskazywało szereg zastrzeżeń, które przesądziły o tym, że dalsze funkcjonowanie Rady Etyki Public Relations w obecnej formule (bez reformy, która została zablokowana przez ZFPR) było pozbawione uzasadnienia. Były to między innymi:

  • brak realnego zapotrzebowania na rozpatrywanie skarg i zgłoszeń w trybie zbliżonym do sądu koleżeńskiego (od lat nie wpływają do Rady wnioski od firm lub osób prywatnych, a średnia orzeczeń i opinii o zjawiskach wydawanych z inicjatywy organizacji branżowych lub własnej inicjatywy Rady to 1,5 orzeczenia lub opinii rocznie),
  • Rada bez przyjętych wniosków jest wręcz „regulaminowo” nieaktywna i niewidoczna, po prostu w praktyce nie istnieje dla środowiska,
  • brak osobowości prawnej REPR sprawia, że w razie pozwu o zniesławienie odpowiedzialność osobistą ponosi każdy z jej członków,
  • Rada powinna wydawać jednoznaczne opinie / orzeczenia, czytelne, możliwe do praktycznego zastosowania, jasno pokazywać co jest niedopuszczalne, a co dopuszczalne, a także rekomendować co w danej sytuacji czy zjawisku jest wskazane jej zdaniem; obecnie bywa z tym różnie, regulamin temu nie sprzyja,
  • Regulamin REPR w praktyce okazał się mało precyzyjny i dający szerokie pole do interpretowania (wynikających z niego obowiązków, przyjmowania i procedowania wniosków lub odmowy); zgłoszono do PSPR konkretny przykład takiej uznaniowości interpretacji regulaminu Rady prowadzącej do odrzucenia wniosku (co nie znaczy, że Rada nie miała argumentów, ale sytuacja była dyskusyjna i co dobitnie pokazało, że regulamin nie jest wystarczająco ostry);
  • Rada nie posiada wystarczająco czytelnej i precyzyjnej procedury przyjęcia wniosku, a także standardu komunikacji z wnioskodawcą, co pokazała praktyka,
  • Potencjał intelektualny, ekspercki, doradczy Rady jest dotąd wykorzystywany w bardzo małym zakresie dla dobra branży, praktycznie jedynie w zakresie wsparcia jej funkcjonowania,
  • REPR nie jest pełną reprezentacją branży, gdyż w latach 2006-2016 delegaci agencyjni stanowili min. 80% (przy 9-osobowym składzie), a potem 60% (przy 5-osobowym składzie),

Mając na uwadze powyższe, Polskie Stowarzyszenie Public Relations w obecnej sytuacji dostrzega znikomy wpływ Rady na rozwój branży i jakość jej funkcjonowania w praktyce.

Według wielu członków PSPR, Rada Etyki w obecnej formule nie wypełnia swojej roli. Czytelność, jednoznaczność, wskazywanie zachowań nieetycznych, wyznaczanie standardów, a także edukowanie branży to oczekiwania i cele, które jak wskazali członkowie PSPR nie były realizowane. Decyzja Walnego Zgromadzenia PSPR jest zatem wynikiem analizy powyższych przesłanek. Wskazywano, iż jakikolwiek podmiot mający stać na straży etyki w PR musi być aktywny, zaś efekty jego działania powinny stanowić wsparcie dla budowy etycznej świadomości branży. Mam nadzieję, że decyzja podjęta przez PSPR będzie prowadziła do poszukiwania nowej formuły, nowej drogi w dialogu o wartościach takich jak etyka.

Dr hab. Dariusz Tworzydło, prof UW., były prezes PSPR i honorowy członek organizacji 

Kluczowe postulaty PSPR dla RADY 

Zaproponowany przez Polskie Stowarzyszenie Public Relations nowy regulamin głęboko zmieniłby Radę z ciała biernego do programowo aktywnego i funkcjonującego na precyzyjnych zasadach. Jego główne założenia to:

  • nadanie Radzie nowego charakteru – ciała doradczego dla organizacji branżowych i branży jako całości,
  • zobligowanie Rady do regularnej, merytorycznej pracy dla branży, aktywnego wspierania jej nawet w przypadku braku zgłoszeń (wskazywanie istotnych zagadnień i spornych kwestii, opinie i rekomendacje, analizy, raporty definiujące wyzwania etc.)
  • nowy priorytet – praktyczny wymiar opinii, orzeczeń, rekomendacji Rady
  • wprowadzenie do regulaminu jednoznacznych zapisów rozstrzygających, że skład Rady nierealizujący swoich celów i bierny przez określony czas może zostać odwołany,
  • wprowadzenie do regulaminu zapisów, które uszczegóławiają co powinna zawierać opinia / orzeczenie Rady,
  • doprecyzowanie w regulaminie kto może zgłaszać wnioski, w jakiej roli i kontekście (nie trzeba być stroną sporu, można zwrócić się o rekomendację zanim podejmie się budzące dylematy działanie itp.),
  • doprecyzowanie procedury przyjęcia wniosku, uzupełniania go i czasu jego procedowania, a także informowania zgłaszającego o oficjalnym przyjęciu wniosku do procedowania (lub odrzuceniu),
  • poszerzenie składu Rady i jego zróżnicowanie (oczekiwany większy nakład pracy), dodanie także osoby bądź osób, które nie będą delegowane przez żadną z organizacji założycielskich,
    zrównanie liczby członków Rady delegowanych przez obie organizacje założycielskie,
  • równa partycypacja obydwu organizacji założycielskich w kosztach funkcjonowania Rady i organizacji jej prac.

Propozycja nowego regulaminu Rady została w PSPR skonsultowana i dopracowana również z członkami Rady obecnej kadencji, delegowanymi przez Stowarzyszenie. – Reforma REPR zaproponowana przez Polskie Stowarzyszenie Public Relations miała na celu m.in. zobligowanie Rady do większej aktywności, wprowadzenie rotacyjnego przewodnictwa w tym gremium oraz poszerzenie składu Rady w taki sposób, aby nie była zdominowana przez przedstawicieli któregokolwiek z podmiotów założycielskich – która to sytuacja wydaje się notabene wątpliwa – o ironio! – na gruncie samej etyki. W pełni poparłem ten projekt reformy – mówi Wojciech Dąbrówka, członek REPR wybrany w 2019 roku

Egzekwowanie standardów etycznych to wyzwanie, z którym trzeba się zmierzyć

Polskie Stowarzyszenie Public Relations jest w pełni świadome, że podnoszenie, a przede wszystkim egzekwowanie etycznych standardów w PR pozostaje wielkim wyzwaniem, podobnie jak wdrażanie szeroko rozumianych dobrych praktyk, które będą wzorcami do naśladowania dla firm, instytucji, agencji PR, a także indywidualnych specjalistów. Dlatego organizacja liczy, że obecna sytuacja stanie się katalizatorem i bodźcem do działania. Takowe deklaruje w swoich strukturach. Pierwszym poczynionym już krokiem jest utworzenie zespołu ds. nowego kodeksu etycznego PSPR, którego koordynatorem został Cyprian Maciejewski. Gremium pracuje nad samoregulacją adekwatną do współczesnych zjawisk dot. zarządzania relacjami, reputacją i komunikacją. Jednocześnie zespół buduje zręby zagadnień do dalszych prac standaryzacyjnych branży, nie tylko stricte etycznych, ale sprzyjających profesjonalizacji.

Tak jak podstawą bezpieczeństwa obywateli jest sprawny system sądowniczy, który nie tylko każe, ale też oddziela działania wątpliwe od pożądanych – tak, bez sprawnie działającego organu pełniącego podobną funkcję wewnątrz branży PR, trudno sobie wyobrazić budowanie jej reputacji. W dzisiejszej, trudnej i pędzącej rzeczywistości REPR powinna być sprawna, odważna, albo żadna. Nie ma bowiem dla branży nic gorszego, aniżeli Rada, która przez wybiórczość podejmowanych zagadnień uznana zostanie jedynie za narzędzie do realizacji własnych interesów przez organizacje członkowskie.

Mateusz Witczyński – członek rady nadzorczej PSPR

Branża public relations i nasze środowisko zawodowe nie mogą sobie pozwolić na faktyczny brak ośrodka skupionego na kształtowaniu etycznych standardów profesji. Zmiany w sposobie funkcjonowania REPR, postulowane przez Zarząd PSPR, miały szansę aktywować i wzmocnić Radę. Bardzo żałuję, że zarządy organizacji założycielskich nie porozumiały się w tej kwestii, bo najistotniejszą cechą REPR, jako inicjatywy wspólnej trzech organizacji branżowych, była siła jej legitymacji. Było to szczególnie istotne w wypełnianiu przez REPR roli arbitra w kwestiach zachowań uczestników rynku, które budzą wątpliwości w wymiarze etycznym. Ta funkcja, w przeciwieństwie do działań neutralnych względem jakiegokolwiek podmiotu, wymaga możliwie najdalej idącej niezależności i swobody postępowania oraz silnego autorytetu.

Rafał Czechowski – były prezes PSPR oraz były członek REPR, członek honorowy PSPR


Źródło: informacja prasowa PSPR 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

#SWITCH w komunikacji

#SWITCH w komunikacji

Jeszcze parę tygodniu temu nikt nie spodziewał się, że rok 2020 będzie tak wyjątkowy dla szefów marketingu i PR. Nowa rzeczywistość sprawiła, że rewolucja w komunikacji, którą obserwujemy od kilku lat, przybrała wyjątkowo na sile. Pierwsze przypadki zakażenia koronawirusem, błyskawiczne zamrożenie gospodarki, przyspieszony kurs pracy zdalnej czy home entertainment – każdy z tych etapów wywoływał różne reakcje społeczne i wymagał błyskawicznych działań ze strony firm i instytucji. Z dnia na dzień pojawiły się nowe narzędzia, strategie i komunikaty.

Jaki obraz wyłania się z tych zmian? Czego nauczył nas czas pandemii? Jak będzie wyglądał świat mediów w najbliższych latach? Już 4 czerwca br. eksperci ds. komunikacji, marketerzy i dziennikarze poszukają odpowiedzi na te pytania podczas konferencji online „#SWITCH w komunikacji”, organizowanej przez agencję d*fusion communication.

Krajobraz po zmianie

Rynek mediów podlega ciągłym zmianom od ponad 20 lat. Rewolucja rozpoczęła się wraz z pojawieniem się mediów cyfrowych, rzeczywistość na nowo definiowały media społecznościowe, znacząco spadła pozycja prasy drukowanej czy samych dziennikarzy. Pojawili się influencerzy jako bohaterowie masowej wyobraźni, a media tradycyjne rozpoczęły nierówną walkę z fake-newsami. Świat komunikacji podlegał szybkim i przewidywalnym zmianom. Ostatnie miesiące pokazały jednak, jak bardzo jesteśmy nieprzygotowani na kolejne tsunami.

Zamknięci w domu, otoczeni ekranami komputerów i smartfonów, zaczęliśmy zupełnie inaczej „konsumować” media. Jak pokazały pierwsze badania, każde pokolenie znalazło swój własny sposób na pracę i rozrywkę. Sytuacja wymagała błyskawicznej reakcji – tworzenia nowych strategii, zmiany języka, kanałów dotarcia, przesuwania lub cięcia budżetów.

Będąc w samym centrum tej marketingowej rewolucji, postanowiliśmy precyzyjnie opisać zastaną rzeczywistość i odpowiedzieć na kluczowe pytanie:jak powinien wyglądać „switch” w komunikacji? Czego dziś potrzebuje PR, reklama i marketing, by były skuteczne? Chcemy oddać głos osobom na co dzień zarządzającym komunikacją w firmach, a także dziennikarzom i influencerom, którzy opowiedzą, jak z ich perspektywy wygląda dziś rynek mediów

Łukasz Malczewski, Partner Zarządzajacy d*fusion communication

Branżowi eksperci

W debatach wezmą udział eksperci, m.in. Anna Klimczuk, Head of Communication w Microsoft Polska, Anna Marciniak, Head of Communication w Mastercard, Anna Borys-Karwacka, Dyrektor ds. korporacyjnych w McDonald’s Polska, Olaf Krynicki, Rzecznik Prasowy Samsung Electronics Polska, Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w Newspoint, czy Łukasz Gajewski-Głodek, Head of Marketing in Central & Eastern Europe w Uber. Nie zabraknie także dziennikarzy, w tym m.in. Agnieszki Mosór z telewizji Polsat, Łukasza Grassa oraz Mateusza Borka, dziennikarza i twórcy „Kanału Sportowego”.

W wydarzeniu uczestniczyć będą także przedstawiciele d*fusion communication: zarządzający firmą Łukasz Malczewski oraz Kamil Kozłowski, a także managerowie Piotr Jamrogiewicz oraz Agnieszka Kowalska.

Patronami wydarzenia będą: Business Insider Polska, Marketing przy Kawie, Nowy Marketing, BRIEF.

Program konferencji

10:00  Start konferencji. #SWITCH w komunikacji – Łukasz Malczewski, Partner zarządzający d*fusion communication.
10:15  Debata „#SWITCH w komunikacji: jak pandemia wpłynęła na relacje?” z udziałem przedstawicieli Mastercard, McDonald’s i Uber – prowadzenie: Łukasz Grass.
11:00  Uwaga, zagrożenie! Jak budować system wczesnego ostrzegania – prowadzenie: Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w Newspoint.
11:30  Agile Communication: jak zyskać zwinność w działaniach komunikacyjnych – prowadzenie: Piotr Jamrogiewicz, Account Director w d*fusion communication.
12:00  Serce czy rozum? Czy społeczna odpowiedzialność będzie wpisana w strategię komunikacyjną organizacji? – prowadzenie: Agnieszka Kowalska, Account Manager w d*fusion communication.
12:30  Koniec świata dziennikarstwa? O dziennikarskiej profesji w cyfrowych czasach – wywiad z Mateuszem Borkiem dziennikarzem i współtwórcą Kanału Sportowego.
13:00  Komunikacja przy dużych prędkościach – wywiad z Marcinem Gruszką, Booksy.
13:30  Debata „#SWITCH w komunikacji: jak wirus zmieni przyszłość komunikacji?” – z udziałem przedstawicieli Microsoft i Samsung – prowadzenie: Agnieszka Mosór.
14:30  Koniec konferencji

Zgłoszenia

Konferencja zostanie przeprowadzona online. Udział w niej jest bezpłatny, po wcześniejszej rejestracji, której można dokonać poprzez stronę wydarzenia. Wydarzenie odbędzie się 4 czerwca (czwartek) 2020 r., początek o godz. 10:00.


Źródło: Informacja prasowa d*fusion communication

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

IPRN świętuje dwudziestopięciolecie z nowym planem strategicznym, logo, oraz stroną www

IPRN świętuje dwudziestopięciolecie

Międzynarodowa sieć zrzeszająca niezależne agencje PR – The International Public Relations Network (IPRN) świętuje w tym roku 25-lecie swojego istnienia, a wraz z nim znaczny wzrost liczby swoich członków, ogłoszenie strategicznego planu wsparcia i umacniania pozycji wiodącego stowarzyszenia niezależnych agencji na całym świecie oraz nowego logotypu. W Polsce reprezentantem sieci jest Public Dialog.

Założona w 1995 r. IPRN jest obecnie jedną z największych globalnych sieci zrzeszających właścicieli firm oferujących swoje usługi w zakresie szeroko rozumianego public relations. Obecnie IPRN obecna jest w 105 najważniejszych miastach i 41 krajach, a jej członkowie odpowiadają za interesy firm z ponad 80 rynków wszystkich gałęzi przemysłu z różnych stron świata, m.in. Ameryki Północnej i Południowej, Europy Zachodniej i Wschodniej, Bliskiego Wschodu, Afryki, Dalekiego Wschodu i Australii. Tylko w ubiegłym roku do IPRN dołączyło dziesięć nowych agencji. To największy wzrost liczby członków od czasu jej powstania.

Stale koncentrujemy się na rozbudowie sieci i trosce o jak najlepszą jakość usług, które świadczymy dla naszych klientów na całym świecie. Staramy się jeszcze bardziej dostrzegać ich globalne potrzeby oraz oczekiwania, i w związku z tym dokładamy wszelkich starań, aby mieć członków, którzy gwarantują niezbędne wsparcie, w każdym zakątku świata. Nasi członkowie, poza stałą troską o zapewnienie wysokiej jakości obsługi i doradztwa wszystkim swoim klientom w dowolnym czasie i miejscu na świecie, koncentrują się także na realizacji dobrych praktyk związanych z transferem wiedzy i wymianą doświadczeń.

Luis González, prezes IPRN

Aby podkreślić sukcesywnie zwiększający się zasięg swojej działalności, IPRN przy okazji świętowania 25-lecia, zdecydowała się na odświeżenie swojej marki poprzez nowe logo, bardziej dynamiczną stronę internetową i opracowanie pięcioletniego planu strategicznego, którego celem jest utrzymanie agencji członkowskich na czele komunikacji w świecie po epidemii COVID-19.

nowe logo IPRN
źródło: Public Dialog

Jeżeli koronawirus czegoś nas nauczył, to z pewnością tego, że świat staje się coraz mniejszy i coraz ściślej połączony, przez co komunikacja jest ważniejsza i bardziej potrzebna niż kiedykolwiek. Dzięki najlepszym praktykom, którymi podzieliliśmy się na ostatniej konferencji, nasi członkowie są doskonale przygotowani do świadczenia usług komunikacyjnych w nowej rzeczywistości.

Luis González, prezes IPRN

Co roku IPRN organizuje walne zgromadzenie i konferencję, które rokrocznie mają miejsce w różnych krajach świata. W tym roku odbędą się one od 6 do 10 listopada w Lizbonie, a ich gospodarzem będzie portugalski członek sieci, Central de Informaçao. Zgromadzenie koncentrować się będzie na wymianie najlepszych praktyk oraz nawiązywaniu wzajemnych kontaktów między właścicielami agencji członkowskich, których celem będzie omówienie możliwości biznesowych dla ich klientów. Ponadto, w ramach tegorocznego spotkania, w Palace Conde d’Obidos będzie miała miejsce wyjątkowa gala z okazji 25-lecia sieci, w której wezmą udział największe portugalskie autorytety.

Dzięki lokalnej wiedzy i globalnemu zasięgowi, właściciele agencji, będący międzynarodowymi ekspertami w wielu sektorach przemysłu, umacniają sławę IPRN jako światowego, konkurencyjnego organu pozyskującego globalne kontrakty. Za sprawą pozytywnych praktyk stosowanych przez jej członków, reputacja sieci staje się coraz lepsza, a jej działania co roku zyskują uznanie wśród firm z całego świata.


Źródło: informacja prasowa Public Dialog

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF