...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Rodzice w pracy. Trudne połączenie ról

Osoby, które jednocześnie pracują i wychowują dzieci, stanowią niemal połowę zatrudnionych w firmach. Osiągnięcie równowagi na tym polu jest jednak dużym wyzwaniem. Aż 64 proc. kobiet i 45 proc. mężczyzn deklaruje, że na ich drodze zawodowej pojawiły się przeszkody związane z połączeniem pracy z obowiązkami rodzinnymi. Jednocześnie odsetek rodziców napotykających na takie trudności rośnie rok do roku.

Najczęściej jako sytuację problematyczną uczestnicy badania Hays „Kobiety na rynku pracy 2019” wskazują konieczność wyboru między zaangażowaniem w życie rodzinne i zawodowe. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni podkreślają, że obowiązki służbowe utrudniają pełne uczestnictwo w życiu dziecka i znacznie ograniczają czas spędzany z rodziną.

Źródło: Raport Hays „Kobiety na rynku pracy 2019”

Zgodnie wymieniają również sytuacje związane z chorobą dziecka i pojawiający się brak możliwości wzięcia dni wolnych. Często mówią także o braku ułatwień ze strony pracodawcy, wskazując m.in. nieelastyczne godziny pracy, nadgodziny i wyjazdy służbowe, które bardzo często utrudniają realizację obowiązków rodzicielskich. Kobiety dodatkowo wskazują na konieczność szybkiego powrotu po urlopie macierzyńskim oraz trudności z powrotem na uprzednio zajmowane stanowisko. Podkreślają brak przychylności firmy, przełożonych i współpracowników wobec macierzyństwa. Zauważają ponadto brak zwykłej życzliwości – zwłaszcza ze strony osób, które obecnie nie wychowują dzieci.

Odpowiedź firm na potrzeby rodziców 

Organizacje na szczęście coraz chętniej otwierają się na potrzeby rodziców. Wiele firm zawiera w swojej ofercie świadczeń dodatkowych benefity dla tej grupy pracowników. Oprócz rozwiązań pracy elastycznej i możliwości pracy z domu, ułatwiającej pogodzenie obowiązków rodzinnych i zawodowych, firmy oferują dodatkowe dni urlopowe, dofinansowanie opieki nad dzieckiem oraz przedłużony urlop rodzicielski. Rodzice mogą liczyć również na bony prezentowe oraz dofinansowanie wyprawki.

Jednocześnie nawet co trzeci rodzic nie posiada wiedzy, czy w obecnym miejscu pracy dostępne są świadczenia dla pracujących rodziców. Nawet jeśli pracodawca przewiduje pomoc w tym obszarze, to brak świadomości zatrudnionych jest dużą stratą. Przekonanie, że firma dba o życie rodzinne pracownika przekłada się bowiem na lepsze postrzeganie i promowanie wizerunku swojego miejsca pracy jako miejsca przyjaznego rodzinie.

 

Źródło: Raport Hays „Kobiety na rynku pracy 2019”

Elastyczność przede wszystkim 

Warto słuchać potrzeb pracowników wychowujących dzieci. Może się bowiem okazać, że zamiast drogich świadczeń rodzinnych oferowanych przez pracodawcę, ważniejsza jest dla nich możliwość niewielkiego przesunięcia godzin pracy. Jak pokazują badania i obserwacje rynku, pierwszą odpowiedzią na wyzwania pracujących rodziców powinno być przede wszystkim zapewnienie im większej elastyczności i niezależności w wyborze czasu i sposobu wykonywania obowiązków służbowych. Niektóre rozwiązania nie wymagają dodatkowych nakładów ze strony pracodawcy, a znacząco mogą się przyczynić do osiągnięcia przez zatrudnionych satysfakcji w życiu prywatnym i zawodowym.

W wielu przypadkach brak elastyczności jest argumentem za zmianą miejsca zatrudnienia lub nawet całkowitej rezygnacji z pracy zawodowej. Biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku pracy, gdzie wyzwaniem jest pozyskanie i zatrzymanie wykwalifikowanego pracownika, oba scenariusze są dla pracodawców wyjątkowo niekorzystne. Dobrym pomysłem jest zatem umożliwienie pracownikom wychowującym dzieci przynajmniej wybrania godziny rozpoczęcia pracy w określonym przedziale czasu, tak aby po przepracowaniu 8 godzin pracownik mógł wyjść i punktualnie odebrać dziecko ze szkoły czy przedszkola. Takie rozwiązanie bardzo często nie wiąże się dla pracodawcy z żadnymi negatywnymi konsekwencjami, lecz dla pracownika może stanowić argument za pozostaniem w firmie.

Znaczenie elastyczności w pracy podkreślają pracownicy we wszystkich badaniach Hays. Dziś takie udogodnienie powinno być dostępne w każdej organizacji, o ile stanowisko nie wymaga fizycznej obecności w biurze. – Praca elastyczna nie powinna być traktowana jako przywilej, ale sposób wykonywania zawodowych obowiązków. To rozwiązanie korzystne nie tylko dla kobiet – które jednak będą chętniej planować swoją zawodową przyszłość, gdy nie będą wybierać czy poświęcić obszar zawodowego rozwoju kosztem zobowiązań rodzinnych – ale też dla pracowników potrzebujących czasu na pozazawodowe aktywności oraz dla osób opiekujących się rodzicami – komentuje Paulina Łukaszuk, kierownik ds. komunikacji w Hays Poland.

Źródło: Raport Hays „Kobiety na rynku pracy 2019”

Pracę elastyczną oferuje obecnie około 70 proc. firm. Najczęściej elastyczność oznacza możliwość rozpoczynania pracy w określonym przedziale czasowym, pracę zdalną (home office) albo opcję do wykorzystania przy realizacji konkretnego projektu. Co ciekawe, jak wynika z badania Hays, istnieje pewna różnica w postrzeganiu dostępności rozwiązań elastycznej pracy przez mężczyzn i kobiety – możliwość skorzystania z rozwiązań pracy elastycznej deklaruje kolejno 62 proc. kobiet i 72 proc. mężczyzn. Choć różnica w postrzeganiu jest widoczna, to jednak odsetek pracowników mówiących o dostępności pracy elastycznej rośnie każdego roku. Rośnie też odsetek pracowników, którzy mówią, że praca elastyczna ma dla nich ogromne znaczenie.

Dwie strony 

Firmy są coraz bardziej otwarte na potrzeby pracujących rodziców, ale warto pamiętać, że udana współpraca zależy również od samego pracownika, a konkretnie sposobu, w jaki przygotowuje organizację i swój zespół na zmiany zachodzące w życiu osobistym. Szczerość, otwartość i zaufanie muszą być wzajemne. Trudno dziś mówić o odpowiedzialnym, świadomym pracodawcy, który nie wspiera swoich pracowników w rozwoju i osiąganiu zdrowej równowagi pomiędzy życiem zawodowym i osobistym.

Oczywiście każdy pracownik ma inne potrzeby i aspiracje, lecz bez względu na pełnioną funkcję powinien mieć możliwość realizacji w każdej płaszczyźnie życia. – Wszystko zaczyna się od otwartej komunikacji, ustalenia potrzeb i wzajemnych oczekiwań. Warto przy tym pamiętać, że każdy pracownik potrzebuje wsparcia. Atrakcyjne wynagrodzenie, ścieżki karier i szkolenia są ważne i potrzebne, ale dobre relacje z pracodawcą i wzajemne zrozumienie znaczą o wiele więcej – dodaje Agnieszka Kolenda, dyrektor w Hays.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Coworking w Polsce – czy tak będzie wyglądać praca przyszłości?

Jeszcze kilka lat temu praca zdalna i elastyczne formy zatrudnienia były w Polsce dostępne jedynie dla nielicznych. W ostatnich latach wyraźnie się to zmieniło, głównie za sprawą rozwoju nowych technologii, uelastycznieniu formatu pracy i jej projektowego charakteru w wielu branżach. Nie bez znaczenia jest również wejście na rynek tzw. milenialsów. Odpowiedzią na ten trend jest rosnąca podaż niewielkich biur oraz inicjatyw coworkingowych. Na koniec 2017 roku liczba pracowników w coworkach wynosiła 1,2 miliona. Przewiduje się, że w 2020 roku będzie to już 3,8 miliona, a w 2022 r. nawet 5 milionów osób.

Coworking jest ideą umożliwiającą spotkania freelancerów i przedsiębiorców w tym samym biurze oraz współpracę obydwu grup nad różnymi projektami. Pierwsze centra tego typu zostały utworzone w 2005 roku w San Francisco. Od 2006 roku do 2015 liczba miejsc coworkingowych na świecie rosła co roku ponad dwukrotnie. W 2006 roku istniało 30 miejsc do wspólnej pracy, zaś sześć lat później już 2150. Ponadto, w ostatnich pięciu latach tendencja znaczącego wzrostu utrzymała się – obecnie na świecie zarejestrowanych jest około 14,5 tysiąca przestrzeni coworkingowych. Tempo rozwoju branży nieustannie rośnie i dziś przekracza 25% w skali roku.

W Polsce trend coworkingowy został zaadaptowany z kilkuletnim opóźnieniem. Pierwsze takie biura powstały w 2009 roku. Po pięciu latach działalności sieć coworkingowa obejmowała około 50 miejsc. Obecnie Polska posiada ponad 300 przestrzeni coworkingowych, a według przewidywań Coworkingpoland.pl ich liczba w naszym kraju będzie rosnąć o 20% rocznie.

Elastycznie dla wszystkich

Największy odsetek osób pracujących w coworkach, bo aż 60%, stanowią freelancerzy (ludzie niepracujący na etacie lub realizujący projekty na zlecenie) oraz firmy zatrudniające do czterech pracowników. Natomiast 15-20% stanowią większe, rozwijające się przedsiębiorstwa. Z miejsc coworkingowych korzystają głównie osoby pracujące z komputerem, najczęściej w tzw. zawodach kreatywnych lub sektorze IT.

Zmiany zachodzące na rynku pracy wymuszają od pracodawców, a w konsekwencji od podmiotów  oferujących biura, zapewnienie przestrzeni adekwatnych do nowych warunków – mówi Adam Galewski, dyrektor generalny firm Devco i BFF Investments Polska, zarządzających Wrocławskimi Parkami Biznesu. – Od kilku lat sukcesywnie rośnie  liczba małych i średnich firm oraz osób samozatrudnionych, wzrasta też odsetek osób pracujących zdalnie. Generuje to popyt na niewielkie biura oraz – w przypadku tych najmniejszych – przestrzenie coworkingowe. Każda działalność gospodarcza, niezależnie od skali działania, potrzebuje dostępu do miejsca o profesjonalnym charakterze. Dlatego do oferty Wrocławskich Parków Biznesu sukcesywnie wprowadzamy nowe formaty biurowe, przede wszystkim strefy small business z dostępem do sali konferencyjnej, parkingu czy komplementarnych usług zlokalizowanych zazwyczaj w tym samym budynku.

Badania „Global Coworking Survey” pokazują, że dla młodych coworkerów najważniejszymi korzyściami współdzielenia miejsca pracy są między innymi: szansa na zróżnicowany feedback w kontekście realizowanych projektów, możliwość dzielenia się wiedzą oraz niezobowiązujące rozmowy o charakterze towarzyskim. Ważny jest również dostęp do szybkiego Internetu oraz szansa na pozyskanie zawodowych kontaktów służących rozwojowi własnego biznesu.

Coraz większą grupę klientów coworków stanowią osoby po 40. roku życia, niezadowolone z pracy w korporacjach, szukające innego rodzaju aktywności zawodowej. Od miejsc coworkingowych oczekują głównie możliwości wynajęcie dedykowanego, dopasowanego do potrzeb biura, miejsca parkingowego oraz dogodnej lokalizacji. Poza tym poszukują innych udogodnień, takich jak na przykład dostępu do siłowni. Na terenach należących do przestrzeni coworkingowych nierzadko do dyspozycji najemców są żłobki, przedszkola, restauracje czy przychodnie.

Modernizując zarządzane przez nas Parki Biznesu, pamiętamy o tworzeniu przestrzeni dla przedsiębiorców nowego typu – mówi Tomasz Suchak, architekt firm Devco i BFF Investment Polska. – Bardzo dużą popularnością cieszą się niedawno utworzone strefy small business, które stanowią początkowe ogniwo do tworzenia jeszcze bardziej zdywersyfikowanych modeli – coworków. Nie tylko zapewniają nowoczesną i dobrze zaprojektowaną przestrzeń, ale i integrują najemców, którzy nierzadko wchodzą ze sobą we współpracę. Istotny jest również dostęp do kawiarni i pomieszczeń umożliwiających prowadzenie rozmów biznesowych, a także usług dodatkowych: żłobków, przychodni czy klubów fitness.

Wszyscy wygrywają

Ankiety Global Coworking Survey wykazały również, że 71% osób pracujących w coworkach, nawiązało udaną współpracę z innymi członkami swojej branży na przestrzeni ostatniego roku. Co więcej, 60% pracowników czuje się bardziej zrelaksowanych po dniu pracy, a połowa badanych uzyskuje wyższe dochody. Warto również wspomnieć, że 70% coworkerów pracuje krócej niż osiem godzin dziennie.

Dla freelancerów i jednoosobowych działalności gospodarczych, dodatkową korzyścią może być usługa wirtualnego biura. To element coraz częściej oferowany przez centra coworkingowe. W ten sposób przedsiębiorca uzyskuje wiarygodny adres dla swojej działalności gospodarczej oraz miejsce na mapach Google. Wynajmujący przestrzenie coworkingowe zazwyczaj mają również dostęp do sal szkoleniowych i konferencyjnych, co stwarza wystarczające warunki dla efektywnego funkcjonowania najmniejszych biznesów.

Postęp technologiczny i usprawnienia systemowe, które pozwalają na założenie działalności gospodarczej w kilka godzin sprawiają, że popyt na przestrzenie coworkingowe będzie rósł. Według badań Global Surwing Survey, 89% osób pracujących w coworkach twierdzi, że czyni ich to szczęśliwszymi. Dodatkowo 92% pracowników uważa nowe środowisko za bardziej przyjazne, pozwalające na zbudowanie głębszych relacji. Wszystko to nastraja optymistycznie, warto jednak pamiętać, że przestrzenie coworkingowe zdają egzamin w przypadku mikro i małych przedsiębiorstw. We wszystkich pozostałych przypadkach tradycyjne biuro jest niezbędne. Co ważne, również w takich powierzchniach można zaadaptować rozwiązania znane z coworkingu. Wszystko w rękach pracodawców.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF