...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Przyszłe ekosystemy miejsc pracy [RAPORT]

przyszłe miejsca pracy

Kiedy minie pandemia, nikt nie będzie oczekiwał, że pracownicy wrócą do biur głównie po to, aby odpowiadać na e-maile - to i inne zadania wymagające samodzielnej pracy w skupieniu mogą być wykonywane w dowolnym miejscu.

Jaką rolę zatem będzie odgrywało biuro?

W jaki sposób rola biura będzie wpływać na decyzje najemców dotyczące zajmowanej powierzchni, strategię lokalizacyjną i układ przestrzeni? Na te i wiele innych pytań, dotyczących przyszłości biura po pandemii odpowiada najnowszy raport Cushman & Wakefiled.

  • Połączenie możliwości pracy stacjonarnej w biurze i zdalnej może przyczynić się do osiągnięcia maksymalnej wydajności pracowników i organizacji;
  • pracownicy oczekują możliwości i swobody wyboru miejsca pracy, ale niewielu chce pracować wyłącznie poza biurem;
  • okres pracy z domu spowodowany przez pandemię ma swoje minusy. Pracownicy biurowi odczuwają brak więzi z kulturą korporacyjną firmy i jego negatywny wpływ na swoje samopoczucie oraz wskazują na bardziej ograniczone możliwości zdobywania nowych umiejętności, zwłaszcza w ramach nieformalnego wsparcia mentorskiego;
  • brak możliwości pracy w biurze ma niewspółmiernie niekorzystny wpływ na niektórych pracowników (np. osoby młode i niedawno zatrudnione).

Kluczowe wnioski z poprzedniego raportu z serii pt. „New Perspective: From Pandemic to Performance”, prezentowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield, wymienione powyżej, stały się bazą do przeprowadzenia kolejnych badań.

Raport Workplace Ecosystems Of The Future

Najnowszy raport prezentuje analizę dotyczącą przyszłości powierzchni biurowych po zakończeniu pandemii COVID-19. Został ona opracowana w oparciu o opinie pozyskane od inwestorów, najemców i podmiotów zaangażowanych w projekty miastotwórcze (tzw. placemakerów), a także analizę stopnia rozpowszechnienia modelu pracy z domu.

W najnowszym raporcie znajdziemy:

  • Opinie grup fokusowych na temat zmieniającej się roli biur. Raport zawiera kluczowe informacje uzyskane od właścicieli, najemców i placemakerów dotyczące pracy zdalnej, elastyczności, rozkładu biur, wykorzystania powierzchni biurowej, skutków dla działalności firmy oraz strategii lokalizacyjnej.
  • Najważniejsze metody dostosowywania przez organizacje swoich strategii, procesów i sposobów zarządzania do tworzenia przyszłych ekosystemów miejsc pracy, które pozwolą osiągnąć maksymalną wydajność firmy.
  • Szacunki wpływu częstszej pracy z domu na absorpcję powierzchni biurowej (na podstawie danych z 35 rynków amerykańskich).

Nasze badania jednoznacznie pokazują, że przyszłością strategii środowiska pracy jest model hybrydowy, a praca w 100% zdalna będzie wdrożona w bardzo niewielu organizacjach. Ponadto, wdrażając w pełni zdalny model pracy organizacje mogą sięgnąć dalej po najlepsze talenty, jednak wyzwania zarządzania i utrzymania tych pracowników będą wymagać dodatkowych zasobów i nie gwarantują sukcesu. Z kolei praca hybrydowa wpisuje się w trend elastyczności, którego poszukiwać będą zarówno organizacje jak i pracownicy .

Jan Szulborski, Senior Consultant, Consulting & Research, Cushman & Wakefield.

 

POBIERZ PEŁNY RAPORT WORKPLACE ECOSYSTEMS OF THE FUTURE 


Źródło: informacja prasowa Cushman & Wakefield

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak rozwiązać najczęstsze trudności techniczne w pracy zdalnej?

trudności technologiczne w pracy zdalnej

W wielu domach laptopy służą już nie tylko do pracy, ale stają się także narzędziem nauki i centrum kontaktów towarzyskich. Jak rozwiązać najczęstsze obecnie trudności techniczne w pracy zdalnej i sprawić, aby domowe biuro było równie funkcjonalne jak tradycyjne?

Możliwość pracy z domu do końca roku zaproponowali swoim pracownikom m.in. tacy giganci jak Google i Facebook. Także wiele mniejszych firm zmuszonych do przejścia na tryb home office w czasie pandemii przekona się do niego i będzie wykorzystywać w przyszłości. Na liście podstawowych narzędzi pracy w trybie zdalnym pierwsze miejsca zajmują zwykle laptop i telefon. Oto kilka przydatnych akcesoriów, które sprawią, że ich użytkowanie będzie wygodniejsze i bardziej produktywne, a nowa rzeczywistość mniej problematyczna.

Po pierwsze: mobilność

Zamknięcie w domach sprawia, że korzystamy z naszych laptopów częściej i intensywniej niż kiedykolwiek wcześniej. Przetwarzanie ogromnej ilości danych w związku ze zdalną nauką i pracą czy zastąpienie bezpośrednich spotkań rozmowami wideo wystawiają wydajność naszych komputerów na próbę. Jednocześnie, chcemy zachować możliwość oderwania się od biurka i pracy w ogrodzie, na balkonie lub innych miejscach, bez dostępu do gniazdka elektrycznego. Obok mobilnego internetu przydatna będzie tutaj także bateria do laptopa o dużej pojemności, dzięki której zyskamy większą swobodę.

Większość laptopów oryginalnie posiada akumulator o pojemności 4400 mAh, co przy optymalnych ustawieniach daje czas działania 4-6 godzin. Obecna sytuacja i używanie komputerów do wielu zadań jednocześnie, może skracać ten czas. Dla większości użytkowników konieczność ciągłego ładowania urządzenia jest problematyczna, o czym świadczy choćby duże zainteresowanie serią baterii do laptopów ULTRA, które pozwalają wydłużyć czas pracy urządzenia nawet o 50%.

dr Wojciech Gelmuda, manager zespołu R&D w Green Cell

Po drugie: wielofunkcyjność

Częstym utrudnieniem dla osób pracujących na nowoczesnych laptopach jest także zbyt mała liczba portów USB-C czy brak złącza HDMI. Choć większość urządzeń działa obecnie bezprzewodowo to problem pojawia się, kiedy chcemy połączyć nasz sprzęt do większego ekranu, zewnętrznego mikrofonu czy kamery internetowej. W tej sytuacji warto wyposażyć się w adapter, który zwiększy liczbę portów USB-C w naszym laptopie i wzbogaci go o nowe funkcje, jak np. możliwość korzystania ze złącza Ethernet. Podłączenie się do sieci za pomocą kabla to najprostszy sposób na minimalizację ryzyka zakłóceń i uzyskanie większej prędkości łącza niż w przypadku Wi-fi.

Kolejną trudnością w obecnej sytuacji jest potrzeba równoczesnego ładowania wielu urządzeń mobilnych. Chcąc podłączyć je do źródła prądu w tym samym czasie mamy zwykle dwa wyjścia: wykorzystanie wielu kontaktów, rozmieszczonych w całym domu lub skorzystanie z tzw. przedłużacza.

Pracując w domu, uświadomiliśmy sobie, jak wiele urządzeń mobilnych używamy. Standardowa rodzina posiada zwykle kilka telefonów, minimum jeden laptop, a do tego tablety, czytniki e-booków itd.  Z pomocą przychodzą tu wielofunkcyjne ładowarki, jak Green Cell Power Source, dzięki której mając do dyspozycji jedno gniazdko, możemy ładować równocześnie nawet 4 urządzenia.

dr Wojciech Gelmuda, manager zespołu R&D w Green Cell

Ładowarka wielofunkcyjna to kompaktowe urządzenie, wielkością przypominające smartfona.  Położona na biurku, pozwoli uniknąć plątaniny kabli podczas pracy w domu, a także doskonale sprawdzi się wszędzie tam, gdzie mamy dostęp do ograniczonej liczby kontaktów, a więc np. w hotelach i innych miejscach publicznych.

Po trzecie: bezpieczeństwo

Wśród pracujących w domu, znajdziemy także wielu użytkowników komputerów stacjonarnych. Biorąc pod uwagę nasilające się anomalie pogodowe, warto zabezpieczyć się na wypadek awarii zasilania.

Podłączając swój komputer bezpośrednio do gniazdka, nie jesteśmy w stanie przewidzieć skoków i spadków nasilenia, które mogą spowodować jego nieoczekiwane wyłączenie lub uszkodzenie. Wystarczy podłączyć sprzęt do zasilacza UPS, a dopiero ten do źródła energii. Zyskujemy pewność, że komputer nie wyłączy się nagle, a my będziemy mogli korzystać z niego nawet podczas awarii.

dr Wojciech Gelmuda, manager zespołu R&D w Green Cell

Ochroną warto objąć też inne urządzenia, m.in. te, na których przechowujemy istotne dla nas dane. Coraz więcej osób korzysta z macierzy dyskowych i dysków sieciowych NAS nie tylko służbowo, ale i prywatnie, przechowując na nich np. bezcenne kolekcje zdjęć rodzinnych. Sprzętów podłączonych do zasilacza UPS możemy używać bezpiecznie nawet podczas gwałtownej burzy, ponieważ urządzenie zabezpieczy nas przed ich uszkodzeniem. Jego głównym zadaniem jest podtrzymanie napięcia i stabilizowanie nieoczekiwanych zmian nasilenia, a w razie potrzeby bezpieczne wyłączenie urządzenia.

 

✔️ doświadczony menedżer i lider zespołu, ✔️dyrektor w agencji komunikacji i marketingu, ✔️ ekspert rynku nieruchomości i budownictwa, ✔️ dziennikarz biznesowy, specjalista od "treści" i nowoczesnych mediów, ✔️doradca w wielu obszarach i dużych projektach biznesowych.

Adam Białas

Wzrost możliwości pracy zdalnej powoduje globalny boom mieszkaniowy na przedmieściach

globalny boom mieszkaniowy na przedmieściach

Amerykański Forbes, w raporcie Brendy Richardson, sygnalizuje ciekawy trend na rynku nieruchomości wywołany ostatnimi wydarzeniami związanymi z COVID-19 i możliwością pracy zdalnej, polegający na znacznym wzroście zainteresowania zakupem mieszkań i domów na zielonych obrzeżach miast. Potwierdzają go również Polscy deweloperzy i agencje nieruchomości.

Pustoszeją centra, zyskują peryferie

Dla wielu Amerykanów,  miejsce pracy może nigdy nie wyglądać tak samo po ustąpieniu pandemii koronawirusa. Trwałym dziedzictwem będzie prawdopodobnie szersza akceptacja pracy zdalnej. Może to doprowadzić do boomu mieszkaniowego w bardziej przystępnych cenach w miastach i na przedmieściach – podaje Forbes. Najnowsza ankieta, przeprowadzona przez Zillow (największą w USA internetową bazą danych dotyczących nieruchomości) pokazuje, że 75% Amerykanów pracujących z domu z powodu COVID-19 twierdzi, że wolałoby kontynuować tę procedurę po pandemii. Rozwój  technologii umożliwił im stworzenie środowiska pracy w domu. „Doświadczenie spędzania czasu w domu przez długi czas sprawia, że wszyscy ponownie zastanawiają się nad swoimi priorytetami”, powiedziała Danielle Hale, główny ekonomista realtor.com. „Ludzie zdają sobie sprawę, że przestrzeń jest ważniejsza, dlatego szukają bardziej przystępnych cenowo obszarów, w których mogą mieć więcej miejsca za tę samą cenę” – informuje Forbes.

Polacy coraz chętniej uciekają na przedmieścia 

Potwierdza to Kreator Dom Invest, deweloper który jest liderem ekologicznych lokalizacji w Warszawie Zachodniej. Takie inwestycje, biorąc pod uwagę tempo ich rozwoju, to też dobra lokata na przyszłość, ceny nieruchomości są bowiem odporne na inflację, ale też rosnący popyt na takie lokalizacje ponosi wartość lokali. Taki trend w dłuższej perspektywie spowoduje utratę wartości nieruchomości ulokowanych w centrach miast.

Pracując zdalnie w domu, coraz więcej osób poszukuje większych metraży w zielonej przestrzeni z ogródkiem lub balkonem, za cenę ciasnego mieszkania w centrum. Chętniej kupujemy też gotowe ciekawe rozwiązania, gdyż budowanie samemu jest drogie i czasochłonne oraz wymaga dużej wiedzy. Wyspecjalizowani deweloperzy wiedzą, jak najlepiej wykorzystać atuty lokalizacji, pozostawiając do dyspozycji większą i bardziej zaciszną przestrzeń, która daje poczucie prywatności. 

Nowoczesne technologie i prestiżowa architektura, połączona z dobrą komunikacją to klucz do sukcesu. Nasza firma od wielu lat zyskuje dzięki swojemu oryginalnemu podejściu do rynku, który łączy ekologię, dobrą cenę i wysoką jakość inwestycji. Po COVID-19 obserwujemy wzmożone zainteresowanie ofertą mieszkań na przedmieściach.

Prezes Kreator Dom Invest Klaudia Siarkiewicz

„Jeśli faktycznie praca zdalna stałaby się codziennością, miałoby to niebagatelny wpływ na rynek nieruchomości. Gdyby zniknął problem dojazdów do pracy, na atrakcyjności zyskałyby domy poza miastem, z dostępem do zieleni i ciszy. Jednocześnie praca zdalna na dłuższą metę wymagałaby odpowiednich warunków w domu, preferowana powierzchnia i liczba pokoi prawdopodobnie by zatem rosła.” – informuje Jarosław Krawczyk z Otodom.pl – najpopularniejszego serwisu nieruchomości w Polsce.

mieszkania na przedmieściach

Zdalna praca staje się opcją na stałe 

Teraz, gdy ponad połowa zatrudnionych Amerykanów (56%) miała możliwość pracy z domu, zdecydowana większość chce kontynuować ten proces. Na przykład Twitter ogłosił we wtorek, że praca zdalna jest stałą opcją. Dwie trzecie pracowników pracujących z domu z powodu pandemii (66%) rozważy przeprowadzkę, gdyby mieli swobodę pracy z domu. Pew Research Center podaje, że przed COVID-19 tylko 7% pracowników miało możliwość pracy z domu, chociaż 40% pracowało na stanowiskach, których obowiązki potencjalnie mogłyby być wykonywane zdalnie.  Ostatnie badania Zillow podają, że w USA w połowie kwietnia liczba odsłon stron z ofertami sprzedaży na przedmieściach była o 18% wyższa, niż w 2019 r. 

Wśród pracowników,  gdyby mieli możliwość pracy zdalnej  z domu, prawie jedna trzecia twierdzi, że rozważałaby przeprowadzkę, aby mieszkać w lokalu:

  • z wydzieloną powierzchnią biurową (31%), 
  • większym (30%) 
  • z większą liczbą pokoi (29%).  

Analiza Zillow pokazuje, że 46% gospodarstw domowych ma wolną sypialnię, która mogłaby zostać wykorzystana jako biuro. Ale odsetek ten spada o ponad 10 punktów w gęstych, drogich metropoliach, takich jak Nowy Jork, Los Angeles, San Jose, San Francisco i San Diego, gdzie znacznie mniej domów ma wolne pokoje. 

„Widzimy kolejnych kupujących, którzy chcą opuścić miasto” – powiedział Bic DeCaro, członek Rady Doradczej Zillow w Waszyngtonie i Północnej Wirginii. „Nabywcy szukają teraz dodatkowej ziemi, aby uzyskać więcej powierzchni.”

„Dowiedzieliśmy się od COVID-19, że możemy prowadzić naszą firmę zdalnie”, powiedział Andrews, który ma 40 pracowników pracujących w domu. „Arkansas to dobre miejsce do przeprowadzki, jest ekonomiczne i jest o wiele mniej ludzi. Wydostać się z miasta to jak powiew świeżego powietrza. ”

Trend z USA widoczny w Polsce

Już dziś obserwujemy w Otodom ciekawe tendencje: najpopularniejszym typem nieruchomości stały się domy, a nie mieszkania. Polacy szukają większych metraży niż dotąd, choć nie są skłonni płacić za nie więcej. Na popularności zyskują także działki budowlane i działki rekreacyjne, słowem – wszystkie nieruchomości, które dają więcej życiowej przestrzeni, dostępu do świeżego powietrza i przyrody. W tych zmianach postaw upatrywałbym przede wszystkim chęci odreagowania obecnej kwarantanny. Niewykluczone jednak, że jeśli nasz model pracy i funkcjonowania w społeczeństwie zmieni się, pociągnie to za sobą modyfikację preferencji dotyczących nieruchomości.

Jarosław Krawczyk z Otodom.pl

Również w Polsce koronawirus znacznie spotęgował popyt na zaciszne podmiejskie osiedla z placami zabaw, które przyciągającą przede wszystkim rodziny z dziećmi. Zamiast mieszkać i pracować w niewielkim mieszkaniu w centrum miasta, możemy spędzać czas w wielopokojowym domu z własnym podwórkiem. Nie bez znaczenia jest też większa dostępność miejsc parkingowych oraz zadaszonych garaży, większe bezpieczeństwo i świeże powietrze. Korzystamy z najlepszych nagradzanych pracowni architektonicznych jak „Beczak & Beczak”, kreujących wyjątkową przestrzeń do życia i pracy, aby nasze realizacje były wyjątkowe i spełniały najwyższe standardy

Klaudia Siarkiewicz Prezes Kreator Dom Invest

Forbes okładki

 

✔️ doświadczony menedżer i lider zespołu, ✔️dyrektor w agencji komunikacji i marketingu, ✔️ ekspert rynku nieruchomości i budownictwa, ✔️ dziennikarz biznesowy, specjalista od "treści" i nowoczesnych mediów, ✔️doradca w wielu obszarach i dużych projektach biznesowych.

Adam Białas

Home office – zawitał na chwilę, zostanie z nami na dłużej. Bać się czy cieszyć?

praca zdalna home office

Home office - dla jednych nagroda, dla innych zło konieczne. Niezależnie od tego, jakie jest wasze zdanie na temat pracy z domu, jest duża szansa, że w ciągu ostatnich kilku tygodni zdążyliście poznać jej blaski i cienie. Czy jest się czego bać?

Nie taki diabeł straszny

Zjawisko pracy zdalnej towarzyszy przedsiębiorcom już kilka ładnych dekad. 

Badacze z Banku Rezerw Federalnych z St. Louis w USA, w 2017 roku podali do wiadomości, że już w 1980 0,7% pracowników (czyli ok. 500 tys. osób), pracowało z domu – przynajmniej przez kilka dni w tygodniu. Quartz z kolei podaje, że w 2017 roku było to już 5,2% (8 milionów) ludzi w Stanach Zjednoczonych; oszacowano również, że aż 43% Amerykanów pracuje z domu okazjonalnie. Podobnie wygląda sytuacja w Europie. Zgodnie z raportem Komisji Europejskiej z 2018 roku ok. 5% pracowników wykonuje swoje obowiązki zdalnie. 

To, co umożliwia tak szybki rozwój pracy zdalnej to współczesne możliwości technologiczne: mając telefon, laptop i dostęp do sieci, jesteśmy w stanie pracować z każdego miejsca na świecie. Dzięki Dropbox przesyłamy sobie projekty, które później możemy omówić na Slacku, Zoomie czy Microsoft Teams, a poprawki do nich wprowadzać na bieżąco w Google Docs – odległość między pracownikami nie ma znaczenia.

To właśnie możliwości technologiczne (oczywiście pośród wielu innych czynników) sprawiły, że jeszcze przed epidemią koronawirusa praca zdalna szybko stawała się jedną z najbardziej pożądanych korzyści, jakie może zaoferować pracodawca. Według raportu CBRE 69% millenialsów zadeklarowało, że taki tryb pracy to jeden z ich topowych priorytetów i są w stanie zrezygnować z innych benefitów, aby móc zostać #digitalnomads. Dla osób, które nie znoszą monotonii, a kurtuazyjne poranne plotki przy kawie bardziej męczą niż bawią, swoboda i komfort pracy zdalnej w połączeniu z elastycznymi godzinami są rozwiązaniem idealnym.

Czytając powyższy akapit, wielu z was myśli pewnie, że tak, pięknie to wygląda w teorii – ale gdzie jest haczyk? Słusznie. 

W 2016 roku zespół zespół ekonomistów przyjrzał się chińskiemu biuru podróży Ctrip, które to część swojej ekipy call center przeniosło na pracę zdalną. Z początku sytuacja wydawała się rozwiązaniem idealnym: pracodawca oszczędzał (m.in na zmniejszonej powierzchni biurowej), pracownicy z radością odkrywali możliwości pracy z kanapy i notowali lepsze wyniki niż pracując z biura. Ctrip zachęcony tym stanem rzeczy poszedł o krok dalej i wprowadził takie rozwiązanie w całej firmie (16 000 osób). Na efekty nie trzeba było długo czekać: po kilku miesiącach dwie trzecie pracowników zadeklarowało chęć powrotu do biur. A najczęściej podawanymi powodami tej decyzji były samotność i potrzeba socjalizacji. 

 

Człowiek zwierzęciem stadnym

Ewolucyjnie jesteśmy zaprogramowani do życia w społeczeństwie i stałych kontaktów z innymi ludźmi. Internet, muzyka, kot, pies, rybki czy nawet najlepszy film nie zastąpią rozmowy z drugim człowiekiem. Dodatkowo, samotność oprócz tego, że bywa męcząca często wpływa niekorzystnie na produktywność, skąd bowiem czerpać inspirację i chęci do działania kiedy nie docierają do nas żadne nowe bodźce? 

Spory odsetek osób pracujących zdalnie skarży się również na swoiste wykluczenie z życia firmy i poczucie, że toczy się ono niejako poza nimi – bo kontakt z współpracownikami ma tylko w sprawach służbowych. Nagle te kurtuazyjne poranne plotki przy kawie stają się cudownym wspomnieniem, do którego się tęskni.

Coraz więcej pracodawców zdaje sobie z tego sprawę i szuka nowych rozwiązań – bo jak na razie wspólne wyjście na tradycyjną kolację, bądź organizacja szkolenia muszą pozostać w sferze planów. Na szczęście są alternatywy: wiele aktywności grupowych możemy przenieść do sfery online – wystarczy wi-fi, działająca kamerka w laptopie i pomysł.

Wspólne gotowanie, karaoke, kurs barmański czy warsztaty z robienia origami – sky is the limit. Przymusowy czas pracy zdalnej, to także idealny moment na organizację firmowej domówki, waszą biurową edycję kalamburów lub wymianę sprawdzonych przepisów – bo wygląda na to, że z tej kwarantanny wszyscy wyjdziemy z umiejętnościami kulinarnymi na poziomie godnym przewodnika Michelin.

Niezależnie do wad i zalet home office, czas na rozważania czy to coś co nam odpowiada czy nie, dobiegł końca – przynajmniej na razie. To, co możemy zrobić, to dać sobie i swojej kanapie szansę. Pamiętajmy też, że kiedy świat znowu wciśnie “play” praca zdalna może towarzyszyć nam znacznie częściej, bo obecna sytuacja uświadomi wielu pracodawcom, że tak też się da. A my powinniśmy być na to gotowi.

Nina Stolarczyk
Senior Event Manager
Cyrek Events

 

Cyrek Events to agencja eventowa, która powstała by łączyć dwie rzeczywistości: offline i online, zamiłowanie do nowych technologii i miłość do eventów. Wiemy, że coraz trudniej zaskoczyć czymś uczestników, dlatego uważnie śledzimy, (a czasem wyprzedzamy!) bieżące trendy, aby zapewnić naszym klientom niepowtarzalne doznania i efekt WOW! cyrekevents.com

Cyrek Events

Polacy na home office. Przy biurku czy na kanapie?

Dla wielu Polaków rozpoczyna się kolejny tydzień pracy na home office. Równo z jej startem, serwis domodi.pl postanowił sprawdzić, czy, a jeśli tak, to za co lubimy ten zdalny tryb pracy, który od teraz stał się naszą nową rzeczywistością.

Czy lubisz pracę na home office?

Ponad połowa ankietowanych (56%) wskazuje, że lubi pracę zdalną. 17% deklaruje, że nie lubi tego trybu, a 19% twierdzi, że może się polubić z tym stanem. Natomiast 8% badanych wykazuje inne przyczyny, przez które ten stan jest dla nich niekorzystny. A należą do nich m.in.:

  • niemożność skonsultowania się ze współpracownikami
  • brak kontroli nad czasem pracy
  • brak wizji końca tego stanu
domodi.pl home office Polska raport
Źródło: Raport Polacy na home office

Raport wskazuje także, za co Polacy lubią pracę zdalną. A w tej puli odpowiedzi znalazły się m.in. cisza i spokój, komfort pracy, brak czasochłonnych dojazdów czy mniejszy stres związany z wykonywaniem codziennych obowiązków. Głosy przeciwko pracy na home office mówią o braku codziennej integracji w miejscu pracy, szybkim reagowaniu na pojawiające się tematy czy temacie związanym z brakiem motywacji do ubrania się w coś innego, niż tylko wygodny dres.

domodi.pl raport plusy minusy home office
Źródło: Raport Polacy na home office

Moja przestrzeń do pracy

Home office, jak sama nazwa wskazuje, czyni z naszej domowej przestrzeni biuro. A już od samych pracujących zależy, jak je sobie urządzą. W sieci pojawiło się wiele zdjęć pokazujących pracę na deskach do prasowania, czy przeprowadzkowych kartonach. Na pytanie, gdzie najchętniej pracujesz, ankietowani w zdecydowanej większości 44% odpowiedzieli, że przy biurku. 25% świetnie czuje się także przy stole w kuchni, a 14%  zarządza projektami z poziomu kanapy. Tylko 11% postanawia zostać w tym czasie w łóżku, a 4% w salonie. Natomiast 6% badanych wskazuje swoje zindywidualizowane miejsca pracy.

domodi.pl raport home office miejsce pracy
Żródło: Raport Polacy na home office

Ale przestrzeń, to nie tylko pomieszczenie w domu. W jej ramach mieści się też to, co Polacy najchętniej zakładają na siebie podczas home office. Zdecydowana większość badanych wskazała, że w tym czasie noszą wygodny dres. Ich jednogłośność jest bezsprzeczna – tak twierdzi 66%! Wygląda na to, że świetnie wpisują się w styl homfy casual! 15% woli casual – łącząc t-shirt z jeansami, a 6% przyznaje się, że nie wychodzi z piżamy (zapewne to ci, którzy powyżej wskazali pracę z łóżka ;)). Natomiast 5% badanych deklaruje, że nadal ubiera to samo, co na co dzień do pracy w biurze.

domodi.pl raport home office wygoda
Źródło: Raport Polacy na home office

W sieci: w trakcie ale i po pracy

Choć czas pracy Polacy spędzają w sieci, to także po jej zakończeniu zostają chętnie w środowisku online, do którego obecnie przeniosło się całe życie.

raport_home_office_czesci_945_05

W tym także zakupy. 58% badanych deklaruje, że aktywnie kupuje produkty online. 34% pytanych stanowczo stwierdza, że nie interesuje ich ten temat. Natomiast 8% kupuje w tym czasie online, tylko wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba. Decydując się na shopping użytkownicy wybierają najchętniej sklepy własne marek i producentów (33%) oraz platformy multibrandów jak np. domodi.pl (17%). W trakcie szukania inspiracji wykorzystują także newslettery (17%), social media (15%), portale i serwisy tematyczne (3%). Natomiast 15% badanych korzysta z indywidualnych rozwiązań jak np. polecenia znajomych czy zagraniczne platformy sprzedażowe.W dobie obecnych wydarzeń, zakupy w sieci powodują wiele obaw. O nich także mówi badanie. Choć gros ankietowanych, bo 60%, stwierdziło, że nie widzi obaw, to w grupie 40% pojawiły się obiekcje. Z czym były związane? Najczęściej użytkownicy obawiają się opóźnień związanych z dostarczeniem towarów. Na drugim miejscu znajduje się niedopasowanie rozmiaru i przymus zwrotu, a na trzecim – kontakt z kurierem.

domodi.pl raport home office demografia
Źródło: Raport Polacy na home office

Demografia badanych

W online’owej ankiecie, przeprowadzonej w dniach 17-20.03.2020, wzięło udział 250 respondentów z Polski (n=250). Z tego, 86% stanowiły kobiety, a 14% – mężczyźni. Wśród grup wiekowych dominowały osoby w przedziale 25-34 – 51%, a na drugim miejscu – 35-44 z wynikiem 16%.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF