...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

8 mln Polaków pracowało zdalnie w czasie pandemii [BADANIE]

praca zdalna z domu

Praca zdalna upowszechniła się w wyniku pandemii i prawdopodobnie nie straci na popularności, kiedy COVID-19 przejdzie do historii. W Polsce aż 55% pracujących deklaruje, że wykonuje zawód, który w razie potrzeby umożliwia pracę zdalną. Jednak tylko 22% spośród nich (w Polsce) mówi, że pracuje zdalnie w pełnym wymiarze czasu. Oznaczałoby to ok. 2 mln pracujących. Natomiast tych, którzy w jakimś wymiarze czasu (najczęściej do 50%) pracują zdalnie, jest w Polsce ok. 8 mln. Spośród nich aż 54% nie miało doświadczenia pracy zdalnej przed pandemią.

Będziemy częściej pracować zdalnie, ale to praca z biura będzie dominować

Firmy, które wprowadziły pracę zdalną na czas pandemii, w dużej mierze planują korzystać z niej również w przyszłości. Pracownicy dostrzegają ten trend, jednak nie spodziewają się, że będzie to główna forma sposobu pracy. 28% Polaków, którzy mogą wykonywać obowiązki zawodowe zdalnie uważa jednak, że po pandemii nie będzie w ogóle pracować w ten sposób. A kolejne 24% sądzi, że będzie pracować z domu rzadziej niż jeden dzień w tygodniu. Wyraźnie mniejszy odsetek pracowników (19%) spodziewa się, że praca zdalna będzie dominować, zajmując ponad 60% czasu. Przed pandemią takich pracowników było 12%

Na pytanie, czy pracę zdalną postrzegamy jako coś pozytywnego czy negatywnego nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Ocena zależy prawdopodobnie od temperamentu. Przestrzeń nie stanowi raczej problemu. 81% Polaków deklaruje, że ich domy i mieszkania są odpowiednie do tego, żeby spędzać w nich dużo czasu, np. na pracując zdalnie, mimo że Polacy żyją w stosunkowo niewielkich mieszkaniach (na osobę przypada w naszym kraju 28 m2 powierzchni mieszkalnej, wobec 42 m2 przeciętnie w UE). Paradoksalnie jest nam ogólnie łatwiej (56% odpowiedzi) osiągnąć równowagę między życiem prywatnym i zawodowym (work-life balance), gdy pracujemy zdalnie niż, gdy jeździmy do biura. 54% deklaruje, że pracuje w ten sposób bardziej efektywnie (46% jest przeciwnego zdania). Nie odpowiadają nam natomiast telekonferencje. 62% pracujących zdalnie mówi, że woli spotykać się z kolegami i koleżankami z pracy osobiście.

Karol Pogorzelski, ekonomista w ING Banku Śląskim

Mimo że coraz więcej z nas posiada oszczędności, to nie zapewniają nam one poczucia komfortu

W badaniu poruszono również temat oszczędności Polaków w czasie pandemii Covid-19. 27% Polaków i 29% mieszkańców Europy deklaruje, że odczuwało problemy finansowe przez pandemię. Zarazem sytuacja finansowa większości z nas poprawiła się. Odsetek gospodarstw domowych posiadających oszczędności wyraźnie wzrósł, osiągając rekordowy poziom 77%, wzrastając o 6 p.p. w stosunku do 2019 roku. Podobne wyniki odnotowały wszystkie kraje objęte badaniem.

Oszczędności te budowaliśmy głównie na początku pandemii, gdy niepewność o jej ekonomiczne i zdrowotne skutki była największa. Z biegiem czasu przyzwyczailiśmy się w pewnym stopniu do życia w nowej rzeczywistości – zwiększyliśmy wydatki, zmieniając nieco wzorce konsumpcji i nie generujemy już dużych nadwyżek finansowych.

Karol Pogorzelski, ekonomista ING Banku Śląskim

Mimo to, poczucie komfortu z posiadanych oszczędności spadło. Polacy spodziewają się problemów finansowych z powodu Covid-19 w przyszłości. Taką obawę zadeklarowało 44% osób. To trzeci najwyższy wynik spośród krajów objętych badaniem i zdecydowanie wyższy niż przeciętnie w Europie (30%).

POBIERZ PEŁNY RAPORT 

Finansowy Barometr ING to cykliczne badanie Grupy ING, badające zachowania i postawy konsumentów wobec zagadnień finansowych w Polsce i na świecie. Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2020 r. w 14 krajach: Polsce, Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Turcji i USA W badaniu wzięło udział 13782 respondentów, w tym 1021 z Polski.


Źródło: ING Bank Śląski 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Barometr Providenta: Doceniamy wygodę i elastyczność pracy zdalnej, ale tęsknimy za interakcjami z zespołem [BADANIE]

home office

Niemal co trzeci Polak, którego pracę można było wykonywać z domu, w ciągu ostatniego roku całkowicie, albo niemal całkowicie przeszedł na tryb zdalny – wynika z Barometru Providenta. Choć prawie połowa z nas uważa, że praca z domu jest wygodniejsza, tęsknimy za kontaktem z ludźmi i możliwością przedyskutowania zawodowych kwestii w zespole.

Ponad ¾ respondentów przepytanych w ramach Barometru Providenta, przed pandemią nie miało okazji pracować zdalnie. W trakcie roku spędzonego w warunkach pandemii, wśród badanych, których pracę można wykonywać poza miejscem zatrudnienia (ok. 35 proc. wszystkich ankietowanych), tylko niecałe 10 proc. nie korzystało z tej możliwości. Natomiast 31 proc. całkowicie lub prawie całkowicie przeszło na tryb zdalny, a niemal 34 proc. często pracowało z domu. ¼ respondentów na home office bywała tylko sporadycznie.

praca zdalna
Źródło: Provident

Lubimy pracować z domu, ale wciąż mamy na co narzekać

W porównaniu z ubiegłoroczną edycją Barometru Providenta na temat pracy zdalnej, odsetek osób preferujących ten tryb wzrósł o niemal 5 pp. (z 40,7 proc. do 45,4 proc.). Natomiast udział osób, które zdecydowanie wolą wykonywać swoje obowiązki w biurze pozostał na podobnym poziomie około 1/3 respondentów. Co 5. badany za najwygodniejszy model uznał hybrydę, elastycznie łączącą pracę stacjonarną oraz zdalną.

Rok pracy zdalnej na tak dużą skalę był wyzwaniem nie tylko dla przedsiębiorstw, ale przede wszystkim dla pracowników, którzy na nowo musieli osiągnąć równowagę pomiędzy życiem prywatnym a pracą – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska.- Jak pokazało badanie Barometr Providenta, doświadczenie pracy z domu w niewielkim stopniu wpłynęło na nasz stosunek do tego trybu wykonywania zadań zawodowych. Choć lubimy pracować w domu, wciąż, jak na samym początku pandemii, brakuje nam kontaktu z ludźmi, w tym ze współpracownikami.

Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska

Na brak kontaktu z ludźmi narzeka prawie połowa wśród respondentów, którzy mają za sobą doświadczenie pracy zdalnej. Dodatkowe 36 proc. wskazuje, że brak im integracji z osobami ze swojej firmy. Niewiele mniejszy odsetek deklaruje, że problemem są dla nich domowe „rozpraszacze” jak dzieci, rodzina, współlokatorzy, telewizja, zwierzęta domowe. Te same czynniki stanowiły TOP 3 minusów pracy zdalnej w ubiegłorocznej edycji badania.

W przypadku najczęściej podawanych zalet pracy z domu, dwie najważniejsze zachowały swoją pozycję z zeszłego roku. Wciąż najbardziej doceniamy oszczędność czasu na dojazd do pracy (61,5 proc.) oraz ciszę i spokój w mieszkaniu (42,8 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się możliwość elastycznego godzenia obowiązków domowych z pracą (40,6 proc), która wyprzedziła zajmujący tę pozycję w 2020 r. brak dress code’u (38,3 proc.).

Nasze doświadczenia pracy zdalnej bardzo się od siebie różnią – niektórych cieszy cisza w mieszkaniu, inni zwracają uwagę na takie rozpraszacze jak chociażby telewizor. Wiele zależy na pewno od tego jak wyglądała nasza codzienność w biurze i czy odbieraliśmy ją jako komfortową. Ważnym czynnikiem jest także płeć. Kobiety częściej skarżą się, że w pracy przeszkadzają im dzieci czy inni członkowie rodziny. Także kwestie związane z brakiem kontaktu z ludźmi są dla nich bardziej dotkliwe.

Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska

Wydajność w domowym biurze

Niemal 64 proc. badanych ma wydzielone specjalne miejsce w domu, przeznaczone tylko do pracy. Ponad połowa respondentów (58,4 proc.) deklaruje, że pracuje z taką samą efektywnością jak w biurze. Jednocześnie aż 42,5 proc. przyznaje, że praca zajmuje im więcej godzin niż wcześniej – przy czym dotyczy to częściej kobiet. Zadeklarowało tak 51 proc. respondentek pracujących zdalnie i zaledwie 32,8 proc. mężczyzn wykonujących swoje obowiązki zawodowe w tym samym trybie.

Na czas naszej pracy wpływają także pozazawodowe obowiązki, którymi zajmujemy się w domu. Niecałe 27 proc. respondentów deklaruje, że nie zdarza im się oderwać od pracy zdalnej, aby zająć się innymi sprawami.

Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska

Kobiety w trakcie pracy zdalnej najczęściej zajmują się gotowaniem (52,8 proc.), praniem (49,2 proc.) oraz sprzątaniem mieszkania (38,9 proc.). Panowie najczęściej gotują (39,6 proc.), a także sprzątają mieszkanie (39,5 proc.) oraz robią zakupy online (24,9 proc.).

Praca zdalna w Provident Polska

Od początku pandemii wkładamy wiele wysiłku w zapewnienie pracownikom poczucia komfortu w trakcie pracy zdalnej. Priorytetem jest troska o ich kondycję psychiczną i fizyczną. Bardzo ważną kwestią było dla nas podtrzymanie i umocnienie relacji w zespole oraz z kadrą zarządzającą. W warunkach pracy zdalnej staraliśmy się stworzyć tzw. coffee moments – swobodne spotkania, podczas których można chwilę porozmawiać na tematy niezwiązane z pracą. Jak pokazują wyniki ankiety przeprowadzonej wśród naszych pracowników, udało nam się utrzymać efektywną komunikację w zespołach, mimo zmiany trybu pracy.

 Agnieszka Krajnik, Koordynator ds. CSR, Provident Polska

85 proc. ankietowanych pracowników Provident Polska zaznacza, że mimo home office, są w stanie utrzymać kontakt z kolegami z pracy, a 66 proc. uważa, że jest on wystarczający. Ponad 50 proc. badanych zadeklarowało także, że codziennie kontaktuje się ze swoim przełożonym.

O badaniu: Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae Sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1115 dorosłych Polaków, w kwietniu 2021 roku.


Źródło: Provident

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pandemia sprawiła, że w pracy potrzebujemy nowych umiejętności [RAPORT]

Raport umiejętności SAS

Eksperci SAS wskazują 4 trendy, które będą odgrywać największą rolę w zmianach zachodzących obecnie na rynku pracy.

W ciągu ostatniego roku biznes stanął przed wyzwaniem zweryfikowania większości krótkoterminowych planów rozwoju. Zmiany nie ominęły również pracowników, którzy muszą obecnie wykazywać się nieco innymi umiejętnościami w ramach pracy zdalnej, ponieważ większość procesów została przeniesiona do świata cyfrowego. Jak wynika z badania SAS, 88 proc. menedżerów przyznaje, że musiało zmienić plany rozwoju zawodowego zespołów, aby umożliwiały one zdobycie umiejętności, których obecnie najbardziej potrzebują organizacje.

Pandemia przyczyniła się do przyspieszenia inicjatyw z zakresu rozwoju zawodowego i uwidoczniła braki umiejętności zarówno u menedżerów, jak i pracowników. Przedstawiciele jednej i drugiej grupy muszą szybko się uczyć, aby nadążyć za zmieniającym się środowiskiem pracy. Pięćdziesiąt procent menedżerów HR, którzy wzięli udział w badaniu „HR Dive” przeprowadzonym przez studio ID i SAS, przyznało, że pracownicy powinni podnosić swoje umiejętności, przekwalifikować się lub łączyć różne kompetencje. Nieco mniej, bo 41 proc. z nich wyraziło taką samą opinię w stosunku do menedżerów. Jednocześnie według danych firmy TINYpulse, 49 proc. menedżerów motywuje rozwój kompetencji, który przynosi im korzyści, a pracownicy, którzy czują, że rozwijają się w pracy, są o 20 proc. bardziej skłonni pozostać w organizacji po roku od rozpoczęcia pracy. Wszystkie te dane wskazują, że organizacje stoją przed dużym wyzwaniem w zakresie zarządzania procesem rozwoju kompetencji w taki sposób, aby zaspokoić potrzeby pracowników i zapewnić sprawne działanie w nowej rzeczywistości.

Umiejętności miękkie ważne w pracy zdalnej

Potrzeba zachowania dystansu społecznego i brak możliwości spotkania osobiście ze współpracownikami, klientami czy partnerami sprawiła, że trudniej jest odczytać nastrój rozmówcy czy nawiązać bliższy kontakt. Nie dziwi zatem fakt, że niemal 50 proc. respondentów badania „HR Dive” wskazało, że menedżerowie powinni obecnie mocniej skupić się na rozwoju umiejętności miękkich, a 32 proc. potwierdziło, że te założenia dotyczą również pracowników.

Konieczność zmiany jest oczywista, jednak wiele organizacji ma kłopot ze wskazaniem, jakich konkretnych umiejętności brakuje ich pracownikom. Uczestnicy badania SAS przyznali, że najczęściej identyfikują je w procesie oceny wewnętrznej, np. rozmów lub ankiet rocznych. Rzadziej wskazują je sami pracownicy lub jest to efekt audytu firm trzecich. Niemal 30 proc. ankietowanych przyznało, że nie próbuje obecnie określić brakujących umiejętności w swojej organizacji.

Cztery trendy, które będą odgrywać największą rolę w zmianach, jakie zachodzą obecnie na rynku pracy:

  1. Rosną oczekiwania względem biznesu – rola firm nie sprowadza się jedynie do wytwarzania i sprzedawania dóbr czy świadczenia usług. Pandemia pokazała, jak ważna jest odpowiedzialność biznesu, który powinien troszczyć się o pracowników oraz społeczność lokalną. Dbałość o zdrowie (także psychiczne), bezpieczeństwo i zapewnienie możliwości rozwoju członkom zespołów to ważne wyzwanie, któremu przedsiębiorstwa muszą stawić czoła. Oczekuje się, że firmy będą zabierały stanowisko w ważnych sprawach społecznych i politycznych.
  2. Inwestycjom w technologie muszą towarzyszyć inwestycje w szkolenia i rozwój – wdrożenie zaawansowanych technologii w organizacji nie przyniesie oczekiwanego rezultatu, jeżeli pracownicy nie będą wiedzieli, jak z nich korzystać. W szczególności dotyczy to pracowników, którzy przed pandemią spotykali się z klientami głównie osobiście, a obecnie muszą to robić zdalnie, korzystając z narzędzi do współpracy.
  3. Szkolenia pozwalają utrzymać i pozyskać pracowników – pandemia uwidoczniła, że niektóre umiejętności mają większe znaczenie niż inne. Przyspieszona cyfrowa transformacja biznesu sprawiła, że zapotrzebowanie na deweloperów IU, specjalistów z zakresu sztucznej inteligencji czy chmury jest jeszcze większe. Mając na uwadze, że na rynku wciąż brakuje talentów, firmy powinny rozważyć wsparcie obecnych pracowników w procesie zmiany zawodowej, pomagając im pozyskiwać nowe umiejętności.
  4. Organizacje muszą stworzyć kulturę rozwoju – szkolenia pracowników stanowią największą wartość, gdy po ich zakończeniu dzielą się oni wiedzą z resztą zespołu. Atmosfera wzajemnego wsparcia jest szczególnie ważna, gdy firma próbuje znaleźć nieistniejące jeszcze rozwiązanie danego problemu. Pracownicy muszą sami dążyć do podnoszenia kwalifikacji. Aby to było możliwe, niezbędne jest skuteczne wykorzystywanie zdobytych umiejętności w codziennej pracy, np. wykonując niektóre zadania szybciej lub eliminując powtarzające się błędy.

Link do raportu: https://www.sas.com/content/dam/SAS/documents/briefs/third-party/en/getting-employees-ready-2021-112028.pdf


Źródło: SAS Institute

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Konferencja Rynek Pracy 2021 [BRIEF PATRONUJE]

konferencja rynek pracy 2021

Sytuacja pandemiczna wywróciła świat do góry nogami. Nagle zaczęliśmy funkcjonować w zupełnie inny sposób- często kompletnie bez żadnego przygotowania.

Również rynek pracy przechodzi obecnie niemałą rewolucję. Musieliśmy stać się mistrzami elastyczności i rzuceni na głęboką wodę szukać możliwie, jak najbardziej kreatywnych rozwiązań. Zmiany obnażyły brak realnego uzasadnienia dla przywiązania do pewnych utartych schematów, które z jakiegoś powodu cały czas praktykowaliśmy. Na ich miejscu z kolei pojawiło się nowe. W tym momencie pojawia się pytanie- Co będzie nową normą w pracy, kiedy pandemia przestanie być zagrożeniem? Co „weźmiemy ze sobą”, gdy obecna rzeczywistość minie, a co okaże się wyłącznie tymczasowym rozwiązaniem? Odpowiedzi na te i inne pytania będzie można uzyskać na Konferencji „Rynek Pracy 2021”, podczas której będzie można dowiedzieć się, jakie zmiany zachodzą obecnie w tym obszarze i jakie ma to dla nas znaczenie.

Podczas wydarzenia, w gronie wyjątkowych gości, zostanie poruszony temat trendów i wyzwań rynku pracy przyszłości. Uczestnicy postarają się odpowiedzieć na pytanie, czego potrzebują firmy, aby nie tylko przetrwać, ale rozwijać swój potencjał w najbliższych latach.

Wątki, o których będzie mowa to m.in: praca zdalna i wszelkie z nią związane wyzwania dla pracodawców, cyfryzacyjne przyspieszenie, pracownik przyszłości.

Paneliści biorący udział w wydarzeniu to: T-Mobile, Przedstawicielki Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii (pani Ewa Flaszyńska, Dyrektor Departamentu Rynku Pracy), firmę HAYS z ich najnowszym raportem o rynku pracy, Talentplace z ich nowym narzędziem do onboardingu, Kancelarię Prawną SDZLEGAL Schindhelm, CEO – RINGIER AXEL SPRINGER MEDIA AG oraz EME Aero z Rzeszowa.

Panel będzie moderowany przez dziennikarza Marcina Antosiewicza.

Formuła konferencji: online

Data 29.04.2021 (czwartek), godz. 10.00-12.00

Konferencję kierowana jest do: prezesów, kierownictwa firm, managerów HR.

Liczba osób: ok.150

WEŹ UDZIAŁ W WYDARZENIU


Źródło: Polsko-Niemiecka Izba Przemysło-Handlowa

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Połowa pracowników uważa, że brak bezpośredniego nadzoru pozytywnie wpływa na efektywność pracy [BADANIE]

Home office

Rośnie liczba osób, którym na pracy zdalnej coraz bardziej doskwiera brak bezpośredniego kontaktu z innymi ludźmi, a co 5. przyznaje, że stałe przebywanie razem z domownikami negatywnie wpływa na ich relacje, jak wynika z nowego raportu polskiej platformy do wideokonferencji i webinarów ClickMeeting o pracy zdalnej. Jednak pracownicy lubią tę formę pracy, a niemal połowa uważa, że dzięki brakowi bezpośredniego nadzoru pracuje efektywniej.

Polakom zdecydowanie podoba się praca zdalna, jak wynika z nowego raportu polskiej firmy dostarczającej rozwiązania webinarowe ClickMeeting „Jak oceniamy pracę zdalną po roku pandemii?”. Średnia odpowiedzi na pytanie „Czy lubisz pracować zdalnie?” wyniosła 7 punktów na 10 możliwych.

Połowa pracowników uważa, że bez bezpośredniego nadzoru pracuje efektywniej

Praca w domu oznacza również utrudniony kontakt z innymi pracownikami i członkami zespołu oraz menedżerami. Jednak aż 48 proc. badanych przez ClickMeeting stwierdziło, że właśnie brak bezpośredniego nadzoru pozytywnie wpłynął na efektywność ich pracy. Zaledwie 9 proc. ankietowanych twierdzi, że jest odwrotnie. Zdaniem 17 proc. respondentów praca online pozytywnie wpłynęła na ich relacje z przełożonym, natomiast 13 proc. dostrzega pogorszenie stosunków z szefem.

ClickMeeting statystyki
Źródło: ClickMeeting

Oszczędzamy czas na dojazdach do biura, ale pracujemy dłużej

Jednym z powodów tak pozytywnego podejścia jest zapewne oszczędność czasu na dojazdach do biura – przeważające 72 proc. respondentów potwierdza, że pracując z domu zyskuje na czasie. Jednak w analogicznym raporcie opublikowanym przez ClickMeeting we wrześniu 2020 r. taką odpowiedź wskazało o 4 proc. więcej osób. Natomiast aż 23 proc. nie zgadza się z tym twierdzeniem – o 7 proc. więcej niż we wrześniu. Być może wynika to z tego, że praca zdalna często powoduje zatarcie się granicy między pracą a czasem wolnym. Ponad połowa respondentów zwróciła uwagę na fakt, że od kiedy dom stał się jednocześnie biurem, ich czas pracy uległ wydłużeniu. Zdaniem tylko 38 proc. ich czas pracy nie wydłużył się, a dla pozostałych 6 proc. jest to kwestia trudna do rozstrzygnięcia.

Równo rok dzieli nas od momentu, kiedy pandemia zrewolucjonizowała nasze życie, również w kontekście pracy. Skalę tej zmiany odzwierciedla zapotrzebowanie na platformy do spotkań online, webinarów i wideokonferencji. W 2020 r. na samej tylko platformie ClickMeeting odbyło się ponad 2 mln wydarzeń online, które zgromadziły łącznie niemal 31 mln uczestników. Polacy przyzwyczaili się do pracy zdalnej i polubili ją, tęsknią jednak za relacjami z innymi ludźmi. Dlatego nieustannie wdrażamy kolejne rozwiązania, które pomagają skrócić dystans między uczestnikami spotkań i dać im jak najlepsze doświadczenia i interakcje w wirtualnych relacjach.

Dominika Paciorkowska, Dyrektor Zarządzająca ClickMeeting

ClickMeeting Statystyki
Źródło: ClickMeeting

Brak bezpośrednich relacji doskwiera coraz bardziej, dlatego chcemy pracować hybrydowo

Mimo sporego zadowolenia z pracy zdalnej w porównaniu do września spadła liczba zwolenników wykonywania jej w pełnym wymiarze – z 29 proc. do 24 proc. obecnie. Wzrosła natomiast liczba respondentów preferujących pracę wyłącznie stacjonarną – z 9 proc. do 15 proc. Najwięcej pracowników chciałoby łączyć pracę z domu i z biura – aż 62 proc. Trudno się dziwić – po tak długim okresie izolacji zaczyna nam doskwierać brak kontaktów z innymi ludźmi. W porównaniu do września bardzo wzrosła liczba osób, które w pytaniu o tęsknotę za relacjami interpersonalnymi wskazały, że bardzo im ich brakuje – z 20 proc. aż do 32 proc. Co piąty ankietowany wskazał, że brakuje im relacji w średnim stopniu. Można zatem powiedzieć, że 53 proc. respondentów cierpi w jakimś stopniu z powodu braku relacji interpersonalnych z czasów pracy w biurze.

Click meeting statystyki
Źródło: Clickmeeting

Praca zdalna wpływa na relacje z domownikami

Praca zdalna nie pozostaje też bez wpływu na relacje z domownikami – w końcu w tej sytuacji spędzamy z nimi znacznie więcej czasu niż przed pandemią. Ponad 40 proc. respondentów uważa, że praca z domu pozytywnie wpłynęła na ich relacje domowe, jednak ponad 20 proc., a więc ⅕ badanych uważa, że wpływ ten jest negatywny. Kolejne 22 proc. nie potrafi stwierdzić, czy coś się w tym aspekcie zmieniło, a pozostałych 14 proc. ten temat nie dotyczy.


Źródło: ClickMeeting

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak dbać o oczy przed ekranem laptopa? Huawei i Polskie Towarzystwo Optometrii i Optyki edukują w kampanii „Włącz ochronę oczu”

ochrona oczu

Właściwa postawa przed ekranem laptopa, ćwiczenia wzmacniające oczy, nawilżanie oczu dzięki mruganiu czy diecie – to tylko niektóre z katalogu dobrych nawyków, stworzonego przez Huawei i Polskie Towarzystwo Optometrii i Optyki w ramach kampanii edukacyjnej „Włącz ochronę oczu”. Kampania ma dostarczyć Polakom wiedzę o tym, jak dbać o oczy i wzrok w czasach, gdy restrykcje sanitarne – i wynikające z nich praca i nauka zdalna – zmuszają nas do spędzania większej ilości czasu przed ekranem komputera.

Ruszyła strona internetowa dedykowana kampanii, dostępna pod adresem: https://consumer.huawei.com/pl/offer/wlaczochroneoczu/, w której znajdują się pogłębione treści edukacyjne. Głównym elementem kampanii „Włącz ochronę oczu” jest zbiór prostych i zarazem skutecznych zasad i wskazówek, opracowany przez ekspertów PTOO, które warto włączyć do swojej codzienności. Huawei, producent między innymi laptopów, zlecił badania, które potwierdziły, że Polacy spędzają więcej czasu przed ekranami w czasie pandemii, narzekają na kondycję oczu i nie mają wystarczającej wiedzy, jak o nie zadbać.

Badanie Ipsos dla Huawei wykazało, że aż 67% Polaków spędza więcej czasu przed komputerem w porównaniu do okresu sprzed pandemii, czyli przed marcem 2020. Niemal połowa (47%) ocenia, że czas spędzany przed komputerem wydłużył się o przynajmniej 3 godziny dziennie. Aż 70% z tej grupy deklaruje, że jest to przyczyna pogorszenia kondycji ich oczu. Najczęściej wymieniane dolegliwości to zmęczenie oczu, pogorszenie ostrości widzenia, łzawienie i pieczenie oraz suchość oka.

Z badania wynika też, że 43% Polaków nie podejmuje żadnych działań chroniących oczy, tłumacząc to najczęściej brakiem wiedzy. Niska jest też świadomość istnienia technologii ochrony wzroku w nowoczesnych laptopach. Aż 61% badanych nie wie, co to jest redukcja niebieskiego światła, 69% nie ma wiedzy o technologii redukcji migotania ekranu.

Dorota HallerZaskoczyło nas, że tak wiele osób nic nie robi, by pomóc swoim oczom. Wielu Polaków nie wie też, że w nowoczesnych laptopach dostępne są ważne funkcje chroniące oczy, takie jak redukcja niebieskiego światła i redukcja migotania ekranu, obecne na przykład w naszym najnowszym laptopie MateBook D 16. Jako producent laptopów uznaliśmy, że edukacja w tej kwestii jest ważna i potrzebna, stąd katalog dobrych nawyków przygotowany wspólnie z ekspertami PTOO. Proste ćwiczenia i zasady, które polecamy włączyć do codziennych rytuałów, by samodzielnie wesprzeć swoje oczy i wzrok.

Dorota Haller, dyrektorka marketingu, komunikacji i e-commerce, CMO w Huawei CBG Polska

W ramach kampanii, eksperci PTOO radzą, jak ustawić laptop względem źródła światła, w jaki sposób przyjąć dobrą postawę przy biurku, jak ćwiczyć oczy i jak dbać o ich nawilżanie „od środka” za pomocą odpowiedniej diety, jak samodzielnie zrobić „test suchego oka” i jakiej pomocy można oczekiwać od optometrysty. Kampania uświadamia też przydatność i znaczenie technologii chroniących oczy, dostępnych w nowoczesnych laptopach, takich jak redukcja emisji niebieskiego światła i redukcja migotania ekranu.

Luiza Krasucka Zlecone przez Huawei badanie Ipsos potwierdza to, co jako optometryści na co dzień obserwujemy w swoich gabinetach. Warunki pracy i nauki zdalnej sprawiły, że bardziej nadwyrężamy nasze oczy poprzez konieczność skupiania wzroku wyłącznie na bliskich odległościach. Z tego powodu nawet mało znaczące do tej pory zaburzenia widzenia powodują dolegliwości u osób, które dotychczas funkcjonowały nieźle. Pacjenci częściej niż zwykle obserwują u siebie i swoich dzieci zamazywanie się obrazu pod koniec dnia, niestabilną ostrość obrazu, trudności z utrzymaniem uwagi lub wręcz niechęć do czytania. Dlatego z przyjemnością postanowiliśmy wesprzeć kampanię edukacyjną Huawei „Włącz ochronę oczu”, która ma dostarczyć Polakom kilka najważniejszych wskazówek, jak dbać o wzrok, gdy sytuacja zmusza nas do spędzania większej ilości czasu przed ekranem komputera.

Luiza Krasucka, optometrystka, Przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Optometrii i Optyki

Kampania edukacyjna „Włącz ochronę oczu” będzie realizowana poprzez media i liderów opinii publicznej, w placówkach medycznych zainteresowanych tematem, w komunikacji do partnerów biznesowych Huawei oraz pracowników firmy, a także w kanałach komunikacji PTOO.

Ochrona oczu
Źródło: Huawei

Nadmierna ekspozycja na światło niebieskie, emitowane przez większość urządzeń cyfrowych, może prowadzić do zespołu objawów nazywanego cyfrowym zmęczeniem wzroku. Światło niebieskie reguluje cykl dobowy człowieka i wpływa na możliwości poznawcze, pamięć oraz dobry nastrój, jednak zbyt długie korzystanie z urządzeń cyfrowych tuż przed snem może go zaburzyć i w efekcie powodować zmęczenie w ciągu dnia. Redukcja niebieskiego światła jest więc szczególnie istotna w sytuacji, gdy czas spędzany prze laptopem wydłuża się tak, jak dzieje się to obecnie. Po włączeniu funkcji „Nocne światło” w ustawieniach ekranu laptopa Huawei Matebook D 16, kolory wyświetlacza zmieniają się na cieplejsze, przez co emisja niebieskiego światła zostaje ograniczona. Skuteczność tego rozwiązania w MateBook D 16 została potwierdzona certyfikatem TÜV Rheinland.

Z kolei częstotliwość odświeżania ekranu powinna być na tyle wysoka, by nie powodować męczącego dla oczu wrażenia migotania. W badaniach naukowych, w których porównywano wyświetlacze cyfrowe o wysokiej i niskiej częstotliwości odświeżania obrazu, pacjenci korzystający z ekranów o niższej częstotliwości zdecydowanie częściej zgłaszali objawy zmęczenia i bólu oczu oraz dyskomfortu wzrokowego niż druga grupa ankietowanych. Technologia redukcji migotania, również dostępna w MateBook D 16 i potwierdzona certyfikatem TÜV Rheinland, wykorzystuje inteligentną regulację podświetlenia oraz ogranicza występowanie niskich poziomów jasności, które mogą niekorzystnie wpływać na wzrok użytkownika.


Źródło: Huawei

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kampania „Tęsknię za biurem” w eterze Meloradia

Tęsknię za biurem

Już od ponad roku znaczna część pracowników biurowych pracuje zdalnie ze swoich domów i mieszkań. W marcu lider rynku biurowego w Polsce i Rumunii, Globalworth, zainaugurował w Radiu Zet kampanię „Tęsknię za biurem”. Od kwietnia gości ona w 22 polskich miastach na antenie Meloradia. Globalworth zaprasza Polaków do rozmów o tym, dlaczego brakuje nam pracy w biurach i jak home office wpływa na nasze życie i relacje.

W kwietniu i maju kampania Globalworth „Tęsknie za biurem” przenosi się na antenę Meloradia (dawne Radio Zet Gold) – sieci 19 stacji nadających w 22 polskich miastach. Połączymy się ze słuchaczami, aby podzielili się z nami swoimi odczuciami i historiami związanymi z pracą w biurze i nagrodzimy najciekawsze wypowiedzi. Nie zabraknie też rozmów z psychologami i socjologami o plusach i minusach pracy z domu, o tym jak wpływa na nasze funkcjonowanie, rodzinne relacje, efektywność oraz kondycję fizyczną i psychiczną, a także jaki model pracy sprawdza się w dłuższej perspektywie najlepiej.

Paweł SłupskiMarcowa część naszej kampanii obecna w internecie i na antenie Radia Zet po raz kolejny sprawiła, że ludzie pracujący w domach mogli opowiedzieć nam swoje historie i podkreślić jak bardzo brakuje im interakcji ze współpraconikami i biurowych zwyczajów. Przedłużający się lockdown sprawia, że wiele osób nadal nie może cieszyć się ze wspólnej pracy z koleżankami i kolegami z biura. Dzięki naszej akcji udało się podnieść ludzi na duchu i połączyć ich na radiowej antenie przy porannej kawie. Od kwietnia zapraszamy do słuchania Meloradia, gdzie przez dwa miesiące będziemy prowadzili kolejne aktywności związane z kampanią. Nie zabraknie też tematów poruszanych z ekspertami o tym, czego najbardziej nam brakuje podczas pracy z domu, a także konkursów związanych z tym tematem. Najlepsze historie nagrodzimy ekspresami do kawy, które tak pozytywnie kojarzą się nam z biurowym życiem.

Paweł Słupski, Senior PR & Marketing Manager w Globalworth Poland

Globalworth zainaugurował kampanię „Tęsknię za biurem” (I Miss My Office) na przełomie listopada i grudnia 2020 r. równolegle w Polsce i Rumunii. Wtedy słuchacze warszawskiego Radia Kolor i rumuńskiego Radia Guerrilla przez cztery tygodnie dzielili się swoimi wspomnieniami sprzed pandemii, opowiadając o tym wszystkim, co czyni biurowe życie tak przyjemnym. Akcji towarzyszyły koncerty online z udziałem polskich i rumuńskich gwiazd, takich jak Smolik // Kev Fox, Natalia Przybysz, Dan Byron i The Mono Jacks.

W marcu 2021 r. wystartowała druga odsłona kampanii w Radiu Zet. Jej częścią były rozmowy z psychologami i ekspertami od rynku biurowego oraz ogólnopolski konkurs dla słuchaczy, w czasie którego można było opowiedzieć na antenie swoją historię, za czym z pracy biurowej tęskni się najbardziej i wygrać atrakcyjne nagrody – ekspresy do kawy i vouchery na zakupy w Rossmannie. Kampania spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem i szerokim odzewem wśród biurowej społeczności obu krajów.

Więcej informacji o kampanii Globalworth na stronie www.teskniezabiurem.pl


Źródło: Globalworth

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kowalski na trzech etatach. Jak automatyzacja może zaspokoić rosnące potrzeby pracowników zdalnych

W marcu minął rok od pierwszego potwierdzonego przypadku zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 w Polsce i wprowadzenia lockdownu gospodarczego i społecznego. Od tego czasu nasze życie zmieniło się nie do poznania. Od dwunastu miesięcy próbujemy łączyć pracę zdalną z obowiązkami domowymi oraz opieką nad dziećmi, gdy szkoły, przedszkola i przestrzenie biurowe są zamknięte.

Ponadto, ze względu na brak bezpośredniego kontaktu i odpowiednich narzędzi, nasze zawodowe obowiązki zdecydowanie się zwiększyły. W rezultacie, Polacy każdego dnia łączą wiele różnych funkcji – pracownika biurowego, niani, nauczyciela czy administratora IT – powodując coraz większe przeciążenie obowiązkami i obniżenie efektywności w pracy. Kluczem do poradzenia sobie w trudnej sytuacji jest automatyzacja powtarzalnych czynności.

Jak wskazuje przygotowany przez firmy Grafton Recruitment, Gi Group i CBRE raport „Rok z koronawirusem”, po 12 miesiącach od pierwszego lockdownu prawie 32 proc. ankietowych wciąż pracuje tylko z domu, 14 proc. w systemie hybrydowym, a do biur „na stałe” wróciło ok. 29 proc. pracowników. Niepokojące są jednak opinie na temat pracy zdalnej.

Polacy wykonujący swoje obowiązki z domów narzekają na złe warunki i zbyt duże przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Wydłużył się nasz czas pracy i ilość godzin spędzanych przed komputerem. Z badania wykonanego na zlecenie firmy Fellowes w styczniu 2021 r. wynika, że aż u 53 proc. Polaków warunki pracy w domu znacznie odbiegają od komfortu biurowego. W wielu przypadkach zwiększył się również zakres naszych obowiązków, wynikający z braku bezpośredniego kontaktu np. z księgowością lub działem IT.

Pracownik biurowy, niania i… administrator IT

Praca zdalna i brak szybkich spotkań w przestrzeni biurowej skutkuje tym, że wiele niecierpiących zwłoki czynności musimy wykonywać samodzielnie. Przykładem może być firmowy dział IT. W dużych organizacjach liczba punktów końcowych, takich jak komputery stacjonarne, laptopy, drukarki, tablety czy smartfony może być liczona w tysiącach. Sytuację jednak pogarsza praca zdalna – pracownicy logują się do firmowych systemów ze swoich prywatnych urządzeń, łączą się z siecią za pomocą domowego wifi i pobierają nieautoryzowane aplikacje, by ułatwić sobie pracę.

Te z pozoru niewinne działania mogą być bardzo szkodliwe dla organizacji. Nie tylko dlatego, że otwierają kolejne furtki cyberprzestępcom i tworzą tak zwany Shadow IT, na który składają się potencjalnie niebezpieczne urządzenia i aplikacje firmowe. Drugą przyczyną jest gwałtowne zwiększanie infrastruktury informatycznej organizacji, która zarządzana jest zazwyczaj przez jedną osobę. W rezultacie przeciążeni pracą informatycy nadają pracownikom większe uprawnienia, aby sami mogli, np. aktualizować system czy pobierać pożądane aplikacje.

Z problemem utrzymania kontroli nad uprawnieniami użytkowników zmagała się firma Hafner Haus – przedsiębiorstwo budowlane z wieloletnim doświadczeniem, które zajmuje się nie tylko klasyczną działalnością budowlaną i konstrukcyjną, ale także realizacją projektów „pod klucz” w zakresie nowego budownictwa, przebudowy i modernizacji.

Firma korzysta z różnego rodzaju sprzętów – od potężnych procesorów przeznaczonych do projektowania złożonych konstrukcji, poprzez komputery z okularami VR używane podczas spotkań z klientami do prezentacji projektów, aż po urządzenia biurowe wykorzystywane do prowadzenia księgowości i laptopy kierowników projektów. Niektórzy pracownicy Hafner Haus musieli mieć utworzone konto administratora np. w celu instalacji aktualizacji.

Tak naprawdę nie mieliśmy kontroli nad tym, czy na komputerach zainstalowane jest niezbędne oprogramowanie oraz z jakiej jego wersji korzysta dany użytkownik. W przypadku niektórych programów musieliśmy w pełni polegać na wbudowanej funkcji przeprowadzania automatycznych aktualizacji. Było to jednak wadliwe rozwiązanie, które doprowadziło do wdrożenia w firmie różnych wersji tego samego oprogramowania.

Daniel Winkels, Hafner Haus

Na ratunek – automatyzacja

W sytuacji zwiększającego się zakresu obowiązków pracowników trzeba szukać rozwiązań, które szybko przyniosą rezultaty. Jedynym z nich jest automatyzacja prostych zadań. Według amerykańskiej firmy analitycznej Gartner, w 2021 roku biznes zainwestuje w oprogramowanie do automatyzacji blisko 2 mld dolarów. Firmy będą cyfryzować procesy kadrowe, finansowe, administracyjne, sprzedażowe czy logistyczne. Trend ten widoczny jest już dzisiaj. Według najnowszego badania Instytutu Humanites, obszarami działalności firm, które w największym stopniu polegają na technologii są księgowość, HR, IT i logistyka.

W firmie Haufner Haus świetnie sprawdziło się rozwiązania do ujednoliconego zarządzania punktami końcowymi (Unified Endpoint Management – UEM) – baramundi Management Suite. Dzięki temu narzędziu, administratorzy IT mogą bezpośrednio instalować i aktualizować oprogramowanie w sposób zdalny i całkowicie automatyczny oraz nie muszą nadawać użytkownikom szerszych uprawnień. Ponadto narzędzie pozwoliło firmie mieć pełną przejrzystość infrastruktury informatycznej, co znacząco podniosło poziom bezpieczeństwa całego systemu informatycznego.

Systemy do ujednoliconego zarządzania urządzeniami końcowymi zdejmują z przeciążonych pracowników IT ciężar wielu rutynowych i powtarzających się czynności. Narzędzie bMS automatyzuje wiele zadań, takich jak inwentaryzacja infrastruktury informatycznej, dzięki której łatwiej jest utrzymywać kontrolę nad firmowymi zasobami. Zautomatyzować można również czynności takie jak aktualizacja czy instalacja nowego systemu operacyjnego na urządzeniach wszystkich lub wybranych pracowników. Kolejnym istotnym elementem, który może odbywać się praktycznie bez udziału administratora IT jest instalacja poprawek oprogramowania, które zapewniają bezpieczeństwo systemu.

Sebastian Wąsik, Country Manager na Polskę w baramundi software AG

Automatyzacja prostych i powtarzalnych czynności nie tylko zmniejszy obciążanie pracowników zdalnych, ale także zwiększy bezpieczeństwo cyfrowe firmy. O tym aspekcie trzeba szczególnie pamiętać podczas pracy zdalnej. Przeciążeni pracownicy są bardziej podatni na sytuacje, w których mogą o czymś zapomnieć lub coś przeoczyć. Warto wtedy wdrażać silne procedury kontrolne połączone z automatyzacją zadań. Połączenie tych dwóch podejść minimalizuje ryzyko pojawienia się sytuacji zagrażających bezpieczeństwu firmy.


Źródło: baramundi software AG

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak rodzice podczas pracy zdalnej mogą zagospodarować czas wolny dziecka?

dziecko bawi sie

W 2019 roku Biblioteka Narodowa odnotowała niewielki wzrost poziomu czytelnictwa w Polsce, do poziomu 39 proc. W minionym roku liczba ta mogła znacząco wzrosnąć z powodu lockdownu oraz większej ilości czasu spędzonego w domach. Badania w Wielkiej Brytanii wskazują, że dzieci odczuwały większą przyjemność z czytania podczas pandemii (z 47,8 proc. przed zamknięciem do 55,9 proc.). Jak wspomóc małych czytelników, gdy ich rodzice są zajęci? Mikołaj Małaczyński i Mateusz Frukacz, twórcy Legimi, zostali wyróżnieni w 4, edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Rozwijaj ciekawość dziecka

Pandemia miała istotny wpływ na zmianę nawyków społeczeństwa, w tym także częstsze sięganie po książki. Najnowsze badania z Wielkiej Brytanii pokazują, iż połowa dzieci stwierdziła, że przeczytała nowe książki podczas lockdownu, a 1 na 7 przeczytało ponownie książki, które ma w domu. Niewątpliwie książki miały również działanie terapeutyczne dla młodzieży oddalonej w tym czasie od swoich rówieśników. Co trzecie dziecko stwierdziło, że czytanie pomaga im, gdy czują się smutni.

Samotność dzieci to przede wszystkim wyzwanie dla rodziców. Osoby pracujące zdalnie przekonały się, jak trudno godzić obowiązki zawodowe z opieką nad dziećmi w domu. Dużym wyzwaniem okazało się odpowiednie zagospodarowanie czasu wolnego najmłodszych. Rodzice wykorzystują różne strategie na zorganizowanie zajęć dla dzieci, mimo że pandemia zawęziła możliwości.

Pomoc w czytaniu od Legimi

Część rodziców zajęta pracą zdalną najczęściej sięga po telefony, tablety lub laptopy, na których odtwarzają bajki lub gry, aby zająć dzieci. Tego typu strategia czasami okazuje się być jednak mało angażująca dla dziecka. Twórcy Legimi znaleźli rozwiązanie tej sytuacji – na Facebooku i YouTube Legimi ruszył edukacyjny program dla dzieci „Legimi dzieciom”. Gdy rodzice zajmują się sprawami służbowymi najmłodsi mogą wygodnie usiąść i posłuchać bajki, poznać ciekawostki i nowe zabawy.

Coraz częściej słyszeliśmy głosy, że wielu rodziców chciałoby poświęcić więcej czasu np. na czytanie dzieciom, niestety obowiązki zawodowe zabierają im cenny czas, a dodatkowo mają problemy z zagospodarowaniem go dzieciom.  Do projektu „Legimi dzieciom” zaangażowaliśmy Monikę Kasztelan, która od razu podbiła serca młodych widzów. W kreatywny sposób przedstawia jedne z najpopularniejszych bajek dla dzieci na naszej platformie, które są pretekstem do kreatywnych zabaw. Dzięki temu rodzice mogą spokojnie dokończyć pracę i są pewni, że dostarczają dzieciom ciekawe treści.

Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu i współzałożyciel Legimi

Program „Legimi Dzieciom” ma charakter edukacyjny i każdorazowo przyciąga przed ekrany ponad 200 tys. widzów. W każdym odcinku Monika Kasztelan przybliża najmłodszym postaci z bajek, z którymi mogą się utożsamiać, zabiera ich na wycieczki do lasu lub laboratorium, a także zachęca ich do warsztatów DIY. To kilkanaście minut angażującej zabawy i nauki dla dzieci.

Mikołaj Małaczyński w programie „Równi sobie”

Historia powstania tego programu jest o tyle niezwykła, że rozpoczęła się przypadkowo. Prezes Zarządu, Mikołaj Małaczyński, w nowym programie TVN “Równi sobie”, został połączony z Moniką Kasztelan, właścicielką niewielkiej agencji animacyjnej, która w wyniku pojawienia się pandemii straciła kontrakty.

Gdy poznałem historię Moniki i zobaczyłem, jak świetnie dogaduje się z dziećmi, uznałem, że sam powierzyłbym jej swoje dzieci. Dlaczego nie mielibyśmy oddać jej szerokie grono młodych czytelników Legimi? Szczególnie teraz, gdy wielu rodziców potrzebuje wsparcia w zorganizowaniu czasu dzieciom.

Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu i współzałożyciel Legimi

Odcinek programu „Równi sobie” z udziałem Mikołaja Małaczyńskiego i Moniki Kasztelan będzie można zobaczyć w poniedziałek 22 marca o godzinie 21.30 w TVN.

Zgłoś się do 11. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie: https://brief.pl/kreatywni/zgloszenia/!


Źródło: Legimi 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Cykl praktycznych wskazówek dla lidera w erze hybrydowej #1 wyzwania

lider praca hybrydowa

2021 z pewnością można okrzyknąć pierwszym rokiem nowej ery. Za nami kilkaset lat pracy stacjonarnej oraz zeszłoroczna próbka pracy 100% zdalnej. Przed nami era nowego standardu – mix pracy z domu i z biura, czyli model HYBRYDOWY. Dwa równolegle funkcjonujące światy pracy -w domu i w biurze- to dla każdego lidera nowa porcja wyzwań. Zapraszam do cyklu ośmiu wskazówek dla liderów hybrydowych. Będzie o tym jak mierzyć się z wyzwaniami w praktyce i jak wyciągnąć z tego modelu pracy jak najwięcej korzyści dla siebie i zespołu.

Blisko 300 lat temu powstało w Londynie pierwsze biuro1. Od tamtej pory większość z menadżerów pracowała stacjonarnie, z rzadka korzystając z opcji home office. Rok temu świat stanął na głowie i w przeciągu kilku dni w niemal każdym domu powstało (co najmniej jedno) prowizoryczne biuro. Dla wielu z nas wiązało się to z różnymi wyzwaniami, o których powstanie pewnie jeszcze nie jedna książka czy film.

praca hybrydowa
fot. Freepik

O ile o pracy zdalnej napisano już terabajty, o tyle hybryda to dla większości menadżerów wciąż nie do końca rozpoznana rzeczywistość. Lista nowych wyzwań szefów hybrydowych prezentuje się całkiem pokaźnie.

Zaufanie pracownikom – u tych co widzę wiem co się dzieje…

Chcielibyśmy zaufać wszystkim tak samo, że pracują, a nie oglądają Netflixa i dostarczą zadanie dobrze i na czas. Ale to nie jest takie łatwe, bo jednak często mamy taką myśl, że jak widzę kogoś w biurze, to wiem, że pracuje, a w domu nie jestem już pewien… Ta nasza obawa najczęściej jest nieuzasadniona, o czym świadczą np. badania SurveyMonkey i Netflixa z 2017 roku, które pokazały, ze 37% pracowników ogląda filmy w pracy2. Badania badaniami, ale niepewność często pozostaje…

Skuteczność biznesowa/ egzekucja zadań

W biurze, aby na bieżąco widzieć postępy pracy, wystarczy podejść do kogoś lub poprosić na chwilę do siebie. W trybie zdalnym jest trochę trudniej. Są oczywiście narzędzia do zarządzania zadaniami zdalnie, ale to wymaga często dostosowania procesów i zmiany systemu pracy.

Równorzędne traktowanie

Łatwiej podejść do biurka i zlecić szybko proste zadanie osobie pracującej obok niż pisać czy umawiać się na kolejne video spotkanie. Czasem więc zdarza się, że tę najczarniejszą pracę zlecamy tym w biurze, żeby pracujący z domu mogli skupić się nad swoimi projektami. Tych, których widzimy częściej osobiście też częściej nagradzamy, doceniamy, świętujmy z nimi. A może nawet bierzemy ich bardziej pod uwagę kiedy rozważamy awanse?

Transparentna komunikacja

W biurze łatwiej do kogoś podejść i zrobić szybki update, podzielić się informacją. Zdalnie to też nie problem, ale kiedy część zespołu pracuje z domu, a część z biura – robi się już odrobinę trudniej. Jak zapewnić, żeby wszyscy, niezależnie od miejsca pracy, byli tak samo i w tym samym czasie poinformowani?

Efektywne spotkania

Na pewno zdarzyło się Wam być na spotkaniu, na którym część uczestników w salce konferencyjnej rozmawia (może śmieje się z czegoś?), a osoby łączące się z domu nie bardzo słyszą i rozumieją o co chodzi. Robią się wtedy dwa spotkania równolegle. Jak je prowadzić sprawnie w roli lidera?

Motywowanie i integracja zespołu

Sporym wyzwaniem jest utrzymanie zaangażowania, a przede wszystkim tzw. ducha zespołu. Z tymi, z którymi spotykamy się w kuchni biurowej czujemy się naturalnie bliżej niż z tymi, których widzimy na ekranie tylko podczas spotkań biznesowych. Rozluźnienie relacji nieformalnych w zespole w długim terminie może mieć spore konsekwencje obniżając poczucie przynależności, identyfikacji z kulturą i wartościami firmy, w końcu zaangażowania.

Utrzymanie własnych zasobów

Kompleksowość zwiększa wydatkowanie naszej energii. Lider hybrydowy, który łączy dwa światy jest jeszcze bardziej podatny na stres i przemęczony. Badania z grudnia 2020 roku wyraźnie pokazują, że z kwartału na kwartał rośnie współczynnik wypalenia zawodowego.

Z badań Boston Consulting Group wśród 1,5 tysiąca menadżerów z 15 państw europejskich przeprowadzonych w 2020 roku dominującym modelem pracy w przyszłości będzie właśnie model hybrydowy. Można się więc spodziewać, że wyzwania, które dziś stoją przed menadżerami nie znikną. W tej sytuacji warto pamiętać słowa Churchila „Nigdy nie zmarnuj dobrego kryzysu” i nie tylko znaleźć najlepsze sposoby na funkcjonowanie w modelu hybrydowym, ale mocno skupić się na korzyściach z niego płynących. Jak to zrobić? Zapraszam do cyklu ośmiu wskazówek dla lidera hybrydowego, które warto wziąć pod uwagę w rzeczywistości 2021+. Pierwsza z nich już wkrótce.

1 https://www.bbc.com/news/magazine-23372401
2 https://www.businessinsider.com/37-of-netflix-subscribers-watch-at-work-2017-11?IR=T

 

 

Mentorka i konsultantka biznesowa certyfikowana przez European Mentoring & Coaching Council, coach oraz dyplomowana trenerka. Ma ponad 15 lat doświadczenia menadżerskiego w globalnych korporacjach w marketingu i sprzedaży w regionie Europy Wschodniej. Zarządzała dużymi zespołami, pracowała dla ponad 30 marek na 7 rynkach. Jako mentorka wspiera liderów najczęściej w obszarze budowania kompetencji przywódczych, w tym zarządzania zespołem, komunikacji i własnej efektywności. W Fundacji Liderek Biznesu oraz Sieci Przedsiębiorczych Kobiet pomaga menedżerkom w rozwijaniu biznesu, definiowaniu jasnej strategii rozwoju firmy oraz budowaniu marki osobistej. Jako konsultantka biznesowa doradza i szkoli jak wprowadzać na rynek nowe produkty, zwiększyć efektywność biznesową, zbudować silną markę i zmaksymalizować sprzedaż. Bliska jest jej empatia w biznesie. Jest entuzjastką nowych technologii, szerokich możliwości digital marketingu i rozwoju e-commerce. Lubi konkrety, efektywne spotkania i DZIAŁANIE. Więcej na www.AgataRybarska.com i https://www.linkedin.com/in/agata-rybarska/

Agata Rybarska