...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Liczne grono silnych partnerów wspiera projekt esportowy Ekstraklasa Games

Partnerzy_esa_games

Pięć silnych i doskonale rozpoznawalnych marek będzie wspierać od początku sezonu trzecią edycję największego turnieju esportowego w Polsce w grze EA Sports FIFA21 – Ekstraklasa Games. W dalszym ciągu w gronie sponsorów pozostają Media Expert i KFC, które towarzyszą mu od pierwszej edycji. W ramach nowych kontraktów do rozgrywek dołączają Monte Snack, Crunchips i Pracuj.pl.

Ekstraklasa Games to doskonała platforma komunikacji dla marek, które chcą bezpośrednio dotrzeć do grupy młodych osób interesujących się rozgrywkami esportowymi i futbolem, a zwłaszcza do społeczności graczy FIFA21. Sam turniej stwarza różnorodne i efektywne możliwości promocji, zarówno poprzez ekspozycję medialną, jak i różnego rodzaju akcje specjalne realizowane z udziałem partnerów. Pozwalają na budowanie zaangażowania i interakcji z markami przy wykorzystaniu silnych emocji towarzyszących rozgrywkom esportowym. Sam turniej cieszy się od początku ogromnym zainteresowanym graczy – zarówno amatorów jak i profesjonalistów, także dzięki możliwościom międzynarodowej promocji. Jego efektywność jako narzędzia komunikacji z fanami potwierdza fakt, że tak silne marki jak Media Expert i KFC towarzyszą nam w każdej edycji. W najbliższym turnieju zamierzamy powiększyć zasięgi dotarcia do widza i kibica dzięki licznym transmisjom na kanałach TVP Sport.

Marcin Mikucki, Dyrektor Komunikacji, Marketingu i Sprzedaży w Ekstraklasie S.A.

Trzecia edycja turnieju Ekstraklasa Games rozpocznie się w grudniu i dzięki partnerstwu strategicznemu z TVP Sport będzie szeroko transmitowana na jej kanałach. Sponsorzy będą aktywowani na każdym etapie – zarówno podczas turniejów online dla graczy amatorów, jak i w trakcie transmisji z kluczowych etapów rywalizacji. W sumie odbędzie się 36 turniejów online i 39 transmisji z meczów FIFA, co stanowi rekordową liczbę w historii Ekstraklasa Games. Aż 20 spotkań będzie pokazywanych w telewizji na antenie TVP Sport.

Zwycięzcy turnieju jako najlepsi gracze w Polsce uzyskają bezpośredni awans do Playoffs Global Series w FIFA21 i będą walczyć o tytuł Mistrza Świata w FIFA 21. Będzie to pierwsze tego typu zdarzenie w historii polskich rozrywek, potwierdzające silną pozycję Ekstraklasy w e-futbolu obok takich lig jak La Liga, Bundesliga czy Premier League.

Duże znaczenie dla projektu ma także bliska współpraca z Electronic Arts Polska – wydawcą gry FIFA 21. Turniej Ekstraklasa Games należy tym samym do elitarnego grona lig partnerskich EA Sports na licencji Official League Qualifier w 2019 r. W obu wcześniejszych edycjach rozgrywek zanotowano łącznie ponad 35 tysięcy rejestracji do turniejów kwalifikacyjnych online.


Źródło: informacja prasowa Ekstraklasa Games 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Specjaliści 50+ w pracy [RAPORT]

50+ na rynku pracy

Sytuacja pracowników 50+ na rynku pracy to ważny temat, zasługujący na szczególną uwagę - zwłaszcza w obliczu konsekwencji pandemii koronawirusa. Zespół Pracuj.pl zbadał dwa zjawiska związane z tą grupą: jej wizerunek w oczach współpracowników oraz kluczowe kwestie, których szuka ona w życiu zawodowym. Jak się okazuje, 54% badanych Polaków uważa specjalistów 50+ za najbardziej lojalnych pracowników, a blisko 6 na 10 - że dbałość o tę grupę jest cechą dobrego pracodawcy. Sprawdziliśmy także, jak według rekruterów pandemia wpłynie na szanse 50+ na rynku pracy.

Najważniejsze dane:

  • 6 na 10 badanych uważa, że pracownicy 50+ są cennym zasobem dla firm.
  • 6 na 10 badanych twierdzi, że ta grupa powinna być bardziej doceniana.
  • Według 54% respondentów grupa 50+ to najbardziej lojalni pracownicy.
  • Najstarsze pokolenie ceni w pracy dobrą atmosferę i stabilizację.
  • W obliczu zmian grupa 50 + woli się przekwalifikować niż zmienić pracę.

Ważna rola wsparcia dla 50+

6 na 10 respondentów Pracuj.pl przed pandemią koronawirusa uważało, że pracodawcy powinni bardziej dbać o pracowników po 50. roku życia, niż robią to obecnie. Opinia ta obrazuje świadomość panującą wśród większości badanych Polaków, dotyczącą trudnej sytuacji osób zbliżających się do wieku emerytalnego na rynku pracy. Wybuch pandemii koronawirusa mógł być czynnikiem dodatkowo pogłębiającym wyzwania zawodowe pracowników 50+. A jednocześnie ponad połowa respondentów uważa, że zatrudnianie pracowników ze starszych pokoleń dobrze świadczy o firmie jako pracodawcy.

co sadzisz o grupie 50+ na rynku pracy

50+: lojalni i niechętni zmianom

Jakie są największe zalety pracowników 50+? Badani Polacy najczęściej wskazywali na wysoki poziom wykonywanej pracy (58%), a także gotowość do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z młodszymi pracownikami (57%). Często wskazywaną cechą była także duża lojalność osób w starszym wieku wobec obecnych pracodawców (54%). Warto zwrócić szczególną uwagę na ten ostatni aspekt.

opinie o pracownikach 50+

Jak zauważa dr Paula Pustułka, socjolog z Uniwersytetu SWPS, pracownicy 50+ to w wielu wypadkach osoby pragnące zawodowej stabilizacji i bezpieczeństwa, unikające zmian pracy nawet kosztem lepszych zarobków czy awansów.

Znajdując się w momencie tak zwanej późnej dorosłości oraz wkraczania w fazę starości, respondenci z grupy tzw. baby boomers zdają się już być „w blokach startowych” sprintu do emerytury. To właśnie oni najczęściej pragną zawodowej stabilizacji i bezpieczeństwa, a także unikają zmian pracy nawet kosztem lepszych zarobków czy awansów. Na tym etapie życia respondenci starają się minimalizować stres zawodowy przez dbałość o dobrą atmosferę i relacje.

dr Paula Pustułka, socjolog i wykładowca Uniwersytetu SWPS

Stabilizacja i dobra atmosfera to priorytet

Cechy te, w obliczu coraz większej mobilności zawodowej osób młodych, urastają w ostatnich latach do ważnego atutu, niedostatecznie jednak docenianego przez pracodawców. Według badań Pracuj.pl pokolenie baby boomers (56+) jako jedyne przedkładało dobrą atmosferę w firmie (ważne dla 72%) nad wysokie wynagrodzenie (65%). Baby boomersi zdecydowanie częściej od generacji Z (18-24 lat) uważali stabilność zatrudnienia za jeden z kluczowych aspektów życia zawodowego (56%). Pod tym względem niejako wyprzedzali rynkowy trend poszukiwania w pracy silnych fundamentów i bezpieczeństwa, który w związku z turbulencjami na rynku pracy można było zaobserwować wśród ogółu pracowników po wybuchu pandemii koronawirusa.

Świadomi zmian, ale lojalni

Współczesny rynek pracy coraz szybciej się zmienia. Zazwyczaj twierdzimy, że to młodzi pracownicy są bardziej świadomi tej ewolucji. Badania Pracuj.pl tylko częściowo potwierdzają tę tezę. Dlaczego? To właśnie baby boomers najczęściej uznają, że technologie będą mieć kluczowy wpływ na kariery i awanse pracowników w najbliższej przyszłości – uważa tak 56% badanych z tej grupy. To także oni najczęściej spodziewają się, że rozwój technologii doprowadzi do sytuacji, w której w przyszłości w wielu dziedzinach zastąpi ona pracę człowieka. Sądzi tak aż 69% baby boomers badanych przez Pracuj.pl.

czy technologia zastapi prace czlowieka

Różnorodne wyzwania 50+ w obliczu pandemii

Według danych GUS w I kwartale 2020 roku aktywnych zawodowo było 60% Polaków w wieku 50-64 lat. Stopa bezrobocia w tej grupie w pierwszych trzech miesiącach roku wynosiła zaledwie 2,5%, co stanowiło jeden z najlepszych wyników w Unii Europejskiej. Jak pandemia rozwijająca się w II i III kwartale roku może wpłynąć na te liczby? Jak zauważa Aleksandra Skwarska, ekspertka Grupy Pracuj, z deklaracji rekruterów badanych przez Pracuj.pl po wybuchu pandemii wynika, że obecna pozycja osób 50+ na rynku pracy jest często zależna od specjalizacji.

Wyzwania biznesowe związane z pandemią dodatkowo podkreśliły znaczenie dla pracodawców doświadczonych ekspertów, gotowych do szybkiego wsparcia firmy w kluczowych projektach – m.in. w branży IT, sprzedaży czy finansach. W wielu z tych branż to młodsi pracownicy, mający mniejszą wiedzę, mogą mieć w niektórych rekrutacjach większe problemy ze znalezieniem zatrudnienia. Z kolei w przypadku stanowisk o mniej specjalistycznym charakterze, w których doświadczenie odgrywa mniejszą rolę osoby 50+ mogą mieć spore trudności w rekrutacji.

Aleksandra Skwarska, ekspertka Grupy Pracuj

POBIERZ PEŁNY RAPORT ZAWODOWY STYL ŻYCIA. RÓŻNE OBLICZA PRACY POLAKÓW  

O kwestiach wielopokoleniowości będziemy również rozmawiali w ramach właśnie startującego programu Dream Employer.

Inauguracja programu odbędzie się w formie debaty online 10 sierpnia 2020 o godzinie 15:00.

Nowa rzeczywistość w relacjach pracodawca-pracownik. Czego oczekują pracownicy i co mogą zrobić pracodawcy, by tworzyć angażujące organizacje?

W debacie wezmą udział eksperci:
👉 Paulina Mazur
👉 Adrian Martinez
👉 Karolina Karwowska
👉 Monika Domańska
👉 Jolanta Piątkowska
👉 Agnieszka Zawadzka-Jabłonowska
👉 Maciej Hassa


Źródło: informacja prasowa Pracuj.pl 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Umiarkowany optymizm na rynku rekrutacji. Dane Pracuj.pl [RAPORT]

Pracuj.pl

39 282 – tyle nowych ofert zatrudnienia zamieszczono na Pracuj.pl w maju 2020. Kolejnym etapom odmrażania gospodarki towarzyszył w maju wzrost zainteresowania sprzedawcami, ekspertami obsługi klienta, specjalistami IT i ds. finansów. Mimo to zarówno pracodawcy, jak i kandydaci wciąż stoją przed licznymi wyzwaniami związanymi z pandemią koronawirusa. Z myślą o nich serwis Pracuj.pl wprowadził w maju kolejne nowe rozwiązania.

Najważniejsze informacje:

  • Ponad 39 000 nowych ofert na Pracuj.pl zamieszczonych w maju.
  • 37% ofert zamieszczonych w maju dotyczyło sprzedawców i handlowców.
  • Zwiększony udział ofert dla specjalistów ds. obsługi klienta (18%).
  • Miniony miesiąc przyniósł wzrost ofert pracy dla specjalistów ds. marketingu.

Więcej ofert pracy w maju

Według danych Pracuj.pl w maju na portalu pojawiło się 39 282 nowych ofert. Dane świadczą o poprawie na rynku pracy w Polsce po czasie lockdownu, w którym najsilniej odczuwane były krótkoterminowe konsekwencje biznesowe epidemii koronawirusa. Na liczbę dostępnych na Pracuj.pl ogłoszeń wpłynęło z jednej strony odmrażanie gospodarki i stopniowo zwiększająca się aktywność rekrutacyjna pracodawców, ale także wprowadzenie nowych rozwiązań w samym serwisie, które mają wspierać zarówno pracodawców, jak i poszukujących pracy.

liczba nowych ogłoszeń
źródło: Grupa Pracuj sp. z o.o.

Do usprawnień należało m.in. bezpłatne przedłużenie terminu aktywności ogłoszeń o dodatkowe 30 dni. Serwis przeprowadził także akcję wspierającą branżę HoReCa w obliczu kryzysu – restauracje, hotele i inne firmy działające w tej branży mogły publikować ogłoszenia o pracę za złotówkę. Usprawnieniem dla klientów i użytkowników była także zmiana na listingu ofert pracy, precyzyjnie wskazująca lokalizację, której dotyczy dana rekrutacja.

W obliczu kolejnych wyzwań

Analiza działań pracodawców pokazuje, że w maju 2020 roku aktywność pracodawców nadal utrzymywała się na wyraźnie niższym poziomie niż przed 12 miesiącami – choć spadki były wyraźnie mniejsze. W maju 2020 roku liczba ofert na portalu rok do roku była niższa o 24%. Dla porównania, w kwietniu było to 52%, a w marcu – 23%. Według Rafała Nachyny wyniki z maja należy przyjmować z umiarkowanym optymizmem, ale także świadomością kolejnych trudności, jakim czoła będą musiały stawiać firmy w Polsce i ich zespoły.

Miniony miesiąc to okres wyraźnego wydobywania się przez świat rekrutacji z dołka, w którym niemal błyskawicznie znalazł się w połowie marca. Kolejne etapy odmrażania gospodarki sprzyjają krótkoterminowemu wzrostowi zapotrzebowania na kadry. Pamiętajmy jednak, że mówimy o sytuacji bez precedensu na współczesnym rynku pracy. Myśląc o jego odbudowie  powinniśmy się nastawiać na długi marsz. Wciąż mamy do czynienia z wyraźnym spowolnieniem, w tym największą od lat falą decyzji o redukcjach zatrudnienia. To sytuacja trudna dla zatrudnionych i pracodawców. Pracownicy funkcjonują w stanie niepewności co do przyszłości zawodowej. Firmy z kolei stoją przed trudnymi decyzjami kadrowymi. Staramy się pomagać obu grupom w odnajdowaniu się w nowych okolicznościach.

 Rafał Nachyna, Dyrektor Zarządzający Pracuj.pl.

Opinię o wyzwaniach rynku, jakie czekają go w dobie odmrażania gospodarki, potwierdzają wypowiedzi respondentów Pracuj.pl. Więcej, niż 4 na 10 pracujących osób badanych przez Pracuj.pl obawia się utraty miejsca pracy w konsekwencji pandemii koronawirusa, a 6 na 10 – obniżki wynagrodzenia lub zmiany zasad zatrudnienia. Jednocześnie w tym samym raporcie („Praca w dobie koronawirusa. Nowa normalność zawodowa”) aż 77% badanych gotowych jest przyjąć nową ofertę zatrudnienia.

najbardziej popularne specjalizacje
źródło: Grupa Pracuj sp. z o.o.

Handlowcy na topie, ożywienie w obsłudze klienta

Aż 37% ofert opublikowanych na Pracuj.pl w maju dotyczyło specjalistów ds. handlu i sprzedaży. Dla porównania, w marcu i kwietniu było to 31%. Zwiększonemu zainteresowaniu tą grupą kandydatów niewątpliwie sprzyja stopniowe odmrażanie kolejnych sektorów gospodarki w Polsce. Drugie miejsce pod względem popularności zajęły w maju oferty kierowane do specjalistów ds. obsługi klienta, które stanowiły 18% wszystkich ogłoszeń na Pracuj.pl. Podobnie jak w przypadku handlu, do odmrażania rekrutacji w tej dziedzinie przyczyniało się otwieranie kolejnych branż, w których kontakt z klientem jest kluczowy.

Obie omawiane grupy kandydatów od lat znajdują się na czele najczęściej poszukiwanych specjalizacji. Obie jednak też znacząco zostały dotknięte skutkami zamrożenia gospodarki związanego z pandemią koronawirusa. Maj przyniósł znaczący wzrost liczby ofert w tych dziedzinach. W przypadku handlu szczególną rolę odgrywało w maju m.in. ponowne zapotrzebowanie na nowe kadry w związku z otwarciem galerii handlowych i znoszeniem części obostrzeń w sklepach wielkopowierzchniowych. Z kolei w obsłudze klienta bardzo interesujące będą zmiany, jakie długoterminowo wniesie rosnąca popularność pracy zdalnej. Może mieć to wkrótce przełożenie np. na nowe wymogi w oczekiwaniach pracodawców wobec kandydatów w tej dziedzinie.

Łukasz Marciniak, Dyrektor ds. Rozwoju Sprzedaży w Grupie Pracuj

IT i finanse na podium, ożywienie marketingu

Na ostatnim stopniu podium najczęściej poszukiwanych specjalizacji w maju znalazły się IT oraz finanse (po 12% wszystkich ogłoszeń). Także w tych branżach w maju obserwowane było wyraźne odbicie pod względem liczby ofert, choć ich udział w ogólnej puli ogłoszeń utrzymał się na standardowym poziomie kilkunastu procent. Szczególną uwagę przyciąga majowy wzrost rekrutacji w branży IT, w której w drugiej połowie marca i w kwietniu po raz pierwszy od lat można było zaobserwować stosunkowo częste przypadki zamrażania procesów rekrutacyjnych. Jednocześnie jednak to właśnie w niej kandydaci i rekruterzy mieli największą praktykę w obszarze rekrutacji zdalnej, powszechnie stosowanej w branży nowych technologii.

spadki liczby nowych ogłoszeń
źródło: Grupa Pracuj sp. z o.o.

Warto zwrócić uwagę na znaczącą pozycję ofert kierowanych do specjalistów ds. marketingu. Marketingowcy to grupa, która w zgodnej opinii większości ekspertów HR należy do grona najmocniej odczuwających konsekwencje pierwszych miesięcy zamrożenia gospodarki. Tymczasem w maju kierowano do nich aż 8% wszystkich ogłoszeń na Pracuj.pl – dla porównania w całym 2019 roku było to 5%, a w kwietniu bieżącego roku 3%. Tak wysokie wyniki w maju mogą wskazywać np. na rosnącą świadomość firm co do roli odgrywanej przez wewnętrzne działy marketingu w przeciwdziałaniu biznesowym konsekwencjom pandemii. Ponadto rosnący popyt na marketerów pojawia się w obszarze ecommerce w związku z przeniesieniem sprzedaży do online przez większość marek w obliczu społecznej izolacji. Najbliższe miesiące pokażą, czy wzrost zainteresowania tą grupą okaże się długotrwały.

Nowe szanse i możliwości na Pracuj.pl

Jak podkreślają eksperci Grupy Pracuj, od połowy marca br. kluczowym wyzwaniem branży cyfrowego HR jest jak najszersze wsparcie pracodawców i kandydatów w nowych okolicznościach. Od wybuchu epidemii koronawirusa znacząco wzrosła rola rekrutacji zdalnej, pracodawcy szukają także nowych, efektywnych narzędzi kontaktu z kandydatami czy prezentacji ofert zatrudnienia. Ponadto rośnie liczba ofert dotyczących bezpośrednio pracy zdalnej, wykonywanej w pełni lub w większości czasu spoza biura.

Odpowiadając na potrzeby rynku, Pracuj.pl wprowadził szereg rozwiązań wspierających działania HR. Dzięki podjętym inicjatywom na serwisie na początku czerwca widniało ponad 70 000 aktywnych ofert pracy. Do nowych narzędzi obok specjalnych ofert dla branży HoReCa, przedłużenia terminu obowiązywania ogłoszeń czy podawania konkretnej lokalizacji należą m.in. możliwość oznaczania ofert dotyczących rekrutacji zdalnej, narzędzie do rozmów wideo w Strefie Pracuj.pl oraz możliwość wysyłania wiadomości do kandydatów bezpośrednio w ekosystemie serwisu. Wszystkie te działania dają zarówno kandydatom, jak i pracodawcom dodatkowe możliwości nawiązania ze sobą kontaktu.

Wysoka liczba aktywnych ofert pracy w serwisie wiąże się też ze współpracą Pracuj.pl z Urzędami Pracy. Dzięki publikacji ich ofert kandydaci zyskali większy wybór ogłoszeń w obliczu trudnej sytuacji rynkowej. Ogłoszenia te nie były jednak w prezentowanym zestawieniu wliczane do puli nowych ofert w maju.

Zapoznaj się z raportem Pracuj.pl „Praca w dobie koronawirusa” tutaj.


Źródło: Informacja prasowa Grupa Pracuj sp. z o.o.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Praca w czasie pandemii. Raport Pracuj.pl

zmiana pracy w dobie koronawirusa

Więcej niż 4 na 10 pracujących osób badanych przez Pracuj.pl obawia się utraty zatrudnienia w konsekwencji pandemii koronawirusa. Jednocześnie aż 77% respondentów jest gotowych przyjąć ofertę od nowego pracodawcy. Co interesujące, badani przy przeglądaniu ofert prawie równie często, co na wysokość pensji, zwracają uwagę na stabilność zatrudnienia. Jej pozycja w rankingu jest znacznie wyższa niż w minionych latach. W kolejnej odsłonie raportu „Praca w dobie koronawirusa” przyglądamy się obawom i postawom zawodowym Polaków w obliczu pandemii.

Najważniejsze informacje:

  • 44% pracujących badanych obawia się utraty pracy przez pandemię.
  • 77% z nich jest skłonnych przyjąć obecnie nową ofertę pracy.
  • Tylko 29% gotowych jest zaakceptować niższą pensję, by zachować pracę.
  • 64% badanych szukających pracy jest gotowych się przekwalifikować.
  • Kluczowe zachęty do zmiany: wyższa pensja i bezpieczne zatrudnienie.

Praca w dobie koronawirusa

Jak postrzegamy pracę w obliczu pandemii i jak wpływa ona na ich poglądy dotyczące kariery? Aby to sprawdzić, zespół Pracuj.pl przygotował raport „Praca w dobie koronawirusa”. W dn. 23-28 kwietnia zebraliśmy opinie blisko 2000 użytkowników portalu na temat obecnej sytuacji. W drugiej odsłonie raportu przedstawiamy postawy badanych przyjmowane wobec zmian mających miejsce na rynku pracy, a także plany zawodowe respondentów w obliczu koronawirusa.

pojawienie się koronawirusa i jego wpływ na rynek pracy obawy

Obawy i duża otwartość na oferty

Wyniki badań Pracuj.pl ujawniają duży wpływ, jaki mają zmiany związane z pandemią na poglądy kandydatów. Aż 6 na 10 pracujących badanych obawia się obniżek wynagrodzeń lub zmiany zasad zatrudnienia u obecnego pracodawcy w związku z pojawieniem się koronawirusa. Niewiele mniej, niż połowa respondentów (44%) – liczy się z perspektywą utraty obecnej pracy. Ponadto zarówno zatrudnieni, jak i bezrobotni Polacy biorący udział w badaniu są w większości przekonani, że w obecnej sytuacji będzie im trudniej znaleźć nowe miejsce zatrudnienia, niż wcześniej (75%).

zmiana pracy

Badania Pracuj.pl pokazują dużą mobilność zawodową pracowników – przynajmniej na poziomie deklaracji. Aż 77% pracujących respondentów – użytkowników Pracuj.pl zadeklarowało, że zmieni pracę, jeśli otrzyma nową propozycję zatrudnienia. Wśród badanych zaobserwować można także otwartość na obranie zupełnie nowych ścieżek zawodowych. Aż 2 na 3 (64%) badanych szukających pracy deklaruje gotowość do przekwalifikowania się w związku z sytuacją gospodarczą.

Wyniki przedstawione w raporcie są odzwierciedleniem nastroju niepewności, panującego wśród pracowników i kandydatów do pracy w okresie silnego rozwoju pandemii koronawirusa. Jednocześnie jednak dają sporą nadzieję na przyszłość, pokazując gotowość Polaków na zmianę ścieżki zawodowej i przyjęcie nowych wyzwań w karierze. Ta postawa może odgrywać bardzo ważną rolę w okresie odmrażania gospodarki i wychodzenia wielu firm z turbulencji, w które wpędził je koronawirus.

 Łukasz Marciniak, Dyrektor ds. Rozwoju Sprzedaży w Grupie Pracuj

zmiana pracy w dobie koronawirusa

Stabilizacja coraz ważniejsza

Wyniki badań pokazują także bardzo ciekawe tendencje w obszarze czynników, które stanowią dla pracujących kandydatów najlepsze zachęty do przyjęcia nowych ofert. Podobnie, jak w ostatnich kilku latach, najczęściej wybieranym argumentem za zmianą pracy jest propozycja wyższego wynagrodzenia – wybrało ją 69% badanych.

zmiana pracy czynniki

Niewiele mniej pracujących respondentów wskazało jednak na stabilne i bezpieczne zatrudnienie – to ważny argument dla aż 58% z nich. Ponad połowa uczestników badania (51%) wybrała także stabilną pozycję firmy mimo zmian rynkowych. Na tle tych danych znacznie mniej atrakcyjne jako argumenty za zmianą pracy okazały się możliwość awansu (34%) czy ciekawy zakres obowiązków (31%).

Wyniki badań pokazują, jak bardzo ważnym atutem pracodawcy w najbliższym czasie będzie opinia stabilnej firmy, odpornej na zmiany zachodzące w całej gospodarce. Dziś to drugi najważniejszy czynnik, brany pod uwagę po wysokości wynagrodzenia. Dostrzegają to z resztą także pracodawcy. W ostatnich tygodniach w obszarze komunikacji części pracodawców z kandydatami pojawił się nowy rosnący trend. Jest nim właśnie mocniejsze niż wcześniej podkreślanie stabilności zatrudnienia i prowadzenia nowych rekrutacji, mimo zamrożenia gospodarki.

 Łukasz Marciniak, Dyrektor ds. Rozwoju Sprzedaży w Grupie Pracuj

Nowe obowiązki – tak, obniżka pensji – nie

Badacze Pracuj.pl zapytali pracujących respondentów o środki, jakie skłonni byliby podjąć by utrzymać obecne miejsce zatrudnienia. Połowa badanych gotowa jest wykonywać inne obowiązki, niż dotychczasowe. Niewiele mniej (47%) zgodziłoby się pracować w mniejszym wymiarze etatu, a 4 na 10 – wykonywać więcej obowiązków (42%). Zdecydowanie najmniej badanych z tej grupy zgodziłoby się w takiej sytuacji na obniżkę pensji. Taką gotowość deklaruje tylko 29% pracujących respondentów.

Dla pracodawców deklarowana przez kandydatów mała elastyczność w kwestii oczekiwań płacowych może być wyzwaniem. Negocjacje wynagrodzeń to zawsze delikatny temat, niezależnie czy dotyczy nowo zatrudnianych osób, czy wieloletnich pracowników. Także w obecnych okolicznościach powinny być one prowadzone przez pracodawców w przemyślany sposób, przy użyciu rzeczowych argumentów, ale także ze zrozumieniem emocji osób znajdujących się po drugiej stronie.

 Łukasz Marciniak, Dyrektor ds. Rozwoju Sprzedaży w Grupie Pracuj

by utrzymać miejsce pracy byłbym skłonny

W oczekiwaniu na odwiliż

Choć według dostępnych rynkowych analiz wiele firm w marcu i kwietniu zamroziło procesy rekrutacyjne, na rynku nie brakowało firm, które szukały nowych pracowników. Eksperci prognozują, że następne tygodnie i miesiące, związane z planowym stopniowym odmrażaniem gospodarki, mogą przynieść poprawę nastrojów rynkowych, a co za tym idzie – planów rekrutacyjnych.

Na początku maja 2020 roku na Pracuj.pl dostępnych było około 40 000 aktywnych ofert pracy, w tym połowa prowadzonych w modelu rekrutacji zdalnej. Najbardziej popularnymi grupami specjalistów byli handlowcy i sprzedawcy – dotyczyło ich 27% nowych ogłoszeń na portalu, zamieszczonych w kwietniu. Na podium znaleźli się także eksperci ds. IT (18%) oraz od obsługi klienta (15%).


Źródło: informacja prasowa Pracuj.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kogo szukają firmy w czasach kwarantanny. Dane Pracuj.pl

Sprzedawcy, informatycy, specjaliści ds. finansów i pracownicy fizyczni – to grupy, których najczęściej dotyczyły ogłoszenia publikowane na Pracuj.pl między 16 marca a 14 kwietnia.

W ciągu miesiąca rosnącego wpływu koronawirusa na życie firm pracodawcy byli znacząco mniej aktywni m.in. pod kątem nowych rekrutacji specjalistów ds. obsługi klienta. Wyjątkowo stabilną aktywnością na tle całego rynku wykazywały się natomiast rekrutacje dotyczące kandydatów IT. Zapraszamy do zapoznania się z zestawieniem przygotowanym przez ekspertów Pracuj.pl.

Najważniejsze informacje:
  • Co piąte nowe ogłoszenie w dn. 16.03-14.04 dotyczyło sprzedawców.
  • Aż 17% ofert zamieszczanych na portalu dotyczyło specjalistów ds. IT.
  • Odnotowano spadek zainteresowania specjalistami ds. obsługi klienta.
  • Już blisko połowa ogłoszeń na serwisie oferuje zdalną rekrutację.
  • Serwis przedłużył bezpłatnie ważność aktywnych ofert pracy o 30 dni.

Rekrutacja mimo wyzwań

Epidemia koronawirusa znacząco wpłynęła na życie zawodowe Polaków. Firmy wdrażały w ostatnich tygodniach modele pracy zdalnej – postrzeganej wyraźnie pozytywnie przez Polaków już w 2019 roku. Na dodatkowym znaczeniu zyskała rekrutacja online, w tym procesy zdalne i wideokonferencje. Ponadto już w marcu wiele firm i ich pracowników musiało mierzyć się niestety z trudnymi decyzjami kadrowymi, których ciąg dalszy ma nastąpić w kwietniu.

Na rynku pracy nie brakowało jednak jednocześnie firm, które szukały nowych pracowników. Jakie ogłoszenia zamieszczane były na Pracuj.pl między połową marca, a połową kwietnia? Przygotowane przez serwis zestawienie dotyczy wyłącznie nowo opublikowanych ogłoszeń, które zamieszczono między 16 marca a 14 kwietnia i nie uwzględnia pozostałych ofert, które były aktywne w tym okresie. Obrazuje więc postawy pracodawców w okresie coraz mocniejszego wpływu koronawirusa na rynek pracy.

rekrutacja koronawirus praca kwarantanna

Sprzedawcy w obliczu zmian

W badanym okresie blisko co piąte nowe ogłoszenie kierowane było do sprzedawców (19%). W ostatnich tygodniach w kontekście sprzedawców ścierały się dwie tendencje wpływające na rekrutację.

Z jednej strony pracowników potrzebowały sklepy spożywcze, markety i drogerie, odczuwające odpływ kadr np. na urlopy związane z opieką nad dziećmi. Jednocześnie negatywnie na popycie na sprzedawców odbijało się zamknięcie galerii handlowych. W efekcie była to najczęściej poszukiwana grupa, ale w porównaniu z całym 2019 rokiem – gdy dotyczyło jej 30% ogłoszeń – jej udział był wyraźnie niższy.

Rekrutacje IT wyjątkowo stabilne

Co interesujące, drugą najczęściej poszukiwaną grupę kandydatów w analizowanym czasie stanowili specjaliści IT (17%). To grupa, w której przypadku dostrzegalne jest szczególnie sprawne przejście działów HR na rekrutację zdalną, a także wysokie zainteresowanie kandydatami na tle całego rynku pracy.

Obecna niestabilna sytuacja na rynku może co prawda sprawiać, że część specjalistów IT może wstrzymywać decyzje o zmianie pracy. W dłuższej perspektywie ich mobilność zawodowa może jednak wzrosnąć, wraz z nieuchronnymi transformacjami zachodzącymi w wielu firmach. Przy wyjątkowo dużym niedoborze dostępnych kandydatów IT w Polsce, udział rekrutacji kierowanych do ekspertów IT może wkrótce jeszcze mocniej rosnąć.

oferty pracy kwarantanna koronawirus

Obsługa klienta – w oczekiwaniu na przełom

W obliczu zagrożeń związanych z koronawirusem zrozumiały jest bardzo znaczący spadek w badanym okresie liczby nowych ogłoszeń związanych z obsługą klienta (3%). W ostatnich latach zajmująca drugie miejsce wśród najpopularniejszych specjalizacji, obecnie znajduje się ona w „zamrożeniu”. Na tendencje te może mieć wpływ m.in. niepewność pracodawców co do ostatecznego czasu obwiązywania rządowych regulacji, rekomendacje dotyczące ograniczenia kontaktów międzyludzkich, a także zamknięcie wielu instytucji kultury, galerii handlowych czy punktów usługowych zatrudniających specjalistów od obsługi klienta.

Jednocześnie jednak według ekspertów w perspektywie kilku tygodni można spodziewać się powrotu do rekrutacji tej grupy kandydatów ze strony dużej części pracodawców. Jeśli tendencja ta potwierdzi się, ważny wpływ na nią będzie miała coraz bardziej dopracowana organizacja pracy zdalnej działów obsługi klienta, a także częściowe wracanie do stabilnego funkcjonowania centrów obsługi czy placówek handlowych.

Blisko połowa ofert zdalna

Jak pokazuje analiza ogłoszeń na Pracuj.pl, pracodawcy coraz lepiej radzą sobie z organizacją rekrutacji zdalnej. W połowie kwietnia tagiem ”rekrutacja zdalna” oznaczona była już blisko co druga oferta pracy na serwisie (46%). Obok tego rozwiązania portal w ostatnich tygodniach wprowadził nową opcję – narzędzie do wideokonferencji w Strefie Pracuj.pl, umożliwiające przeprowadzanie zdalnych rozmów kwalifikacyjnych z aplikującymi bez konieczności korzystania z zewnętrznych rozwiązań.

Jednym z działań Pracuj.pl mających na celu ułatwienie sytuacji pracodawców i kandydatów jest także bezpłatne przedłużenie od 27 marca terminu publikacji ogłoszeń na serwisie o dodatkowe 30 dni. Przedłużenie dotyczy wszystkich aktywnych ofert oraz nowych ogłoszeń, które pojawią się na Pracuj.pl do 17 kwietnia. Dzięki temu firmy zachowują ciągłość procesów rekrutacyjnych bez ponoszenia dodatkowych kosztów, a użytkownicy serwisu mają więcej czasu na podjęcie decyzji o aplikowaniu na interesujące ich stanowiska.

Pracodawcy przed wyzwaniami

Jak zauważa Rafał Nachyna, Dyrektor Zarządzający Pracuj.pl obecna sytuacja związana z koronawirusem jest bardzo dużym wyzwaniem dla wszystkich pracodawców, kandydatów i rekruterów. Zadaniem całego rynku HR jest jak najszerzej wspierać firmy i osoby szukające pracy w organizacji rekrutacji zdalnej, a także utrzymaniu sprawności w poszukiwaniu potrzebnych pracowników.

Pracodawcy, jak i osoby wcześniej myślące o zmianie pracy, starają się nie podejmować pochopnych decyzji i czekają na rozwój sytuacji epidemiologicznej, ale także gospodarczej. Jednocześnie w połowie kwietnia na Pracuj.pl znajdowało się nadal blisko 37 000 aktywnych ofert pracy z całej Polski, w tym blisko połowa dotyczyła rekrutacji prowadzonych w pełni zdalnie. Liczba takich ogłoszeń stale rośnie. Bardzo uważnie przyglądamy się potencjalnym konsekwencjom obecnej sytuacji dla rynku rekrutacji online, starając się jak najbardziej kompleksowo wspierać pracodawców i kandydatów w stawianiu czoła nowym wyzwaniom.

Rafał Nachyna, Dyrektor Zarządzający Pracuj.pl


Źródło: informacja prasowa Pracuj.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rekrutacja online. Jak działać w obliczu koronawirusa?

Pracuj.pl rekrutacja online w obliczu koronawirusa

Epidemia koronawirusa w Polsce to wyzwanie dla rekruterów i kandydatów. Pod znakiem zapytania stanęły m.in. planowane rozmowy kwalifikacyjne czy kampanie rekrutacyjne. Jednak pracodawcy coraz sprawniej radzą sobie z sytuacją. Już więcej, niż co czwarte ogłoszenie na Pracuj.pl oznaczone zostało tagami „rekrutacja online” i „rekrutacja telefoniczna” – grupującymi procesy prowadzone w pełni zdalnie. W fazie testów na serwisie znajduje się nowe narzędzie do spotkań wideo, które będzie dostępne dla wszystkich pracodawców jeszcze w marcu. Eksperci Pracuj.pl radzą, jak rekrutować online w obliczu koronawirusa.

Rekrutacja online w obliczu wyzwań

Wyzwania związane z epidemią koronawirusa i bezprecedensowy odzew Polaków na apele, by zostać w domach i w miarę możliwości pracować zdalnie, odwróciły z dnia na dzień charakter działalności wielu firm. Nie inaczej jest w przypadku branży rekrutacyjnej. Od poniedziałku 16 marca zdecydowana większość zespołu Grupy Pracuj realizuje zadania zdalnie. Informacje o takim kroku podają każdego dnia kolejne firmy i eksperci z branży HR. Obecna sytuacja rodzi jednak wiele wyzwań dla rekruterów, związanych przede wszystkim z zachowaniem ciągłości prowadzonych procesów, kontaktem z kandydatami czy koordynacją prowadzonych działań.

W jaki sposób rekrutować bez fizycznego kontaktu, by utrzymać w ryzach prowadzone procesy rekrutacyjne? Przedstawiamy cztery kroki opracowane przez ekspertów Pracuj.pl, które ułatwią rekruterom szybkie przejście do modelu rekrutacji online, szczególnie w kontekście spotkań z kandydatami.

Krok 1: Wybór odpowiednich narzędzi

Do aranżacji spotkania online z kandydatem można wykorzystać wiele powszechnie dostępnych rozwiązań, z których wiele dostępnych jest także w wersjach darmowych. Należą do nich m.in. Skype, WhatsApp, Facebook Messenger, Google Hangouts, Viber Messenger oraz Microsoft Teams. Co równie ważne, wiele z tych aplikacji działa na smartfonach, więc rekruterzy nie muszą być uzależnieni od komputera czy laptopa. O ile jednak atutem tego typu rozwiązań jest rozpoznawalność, łatwość wykorzystania czy niskie koszty, w dłuższej perspektywie mogą ujawniać swoje ograniczenia z punktu widzenia relacji z kandydatem. Warto brać to pod uwagę, przymierzając się do rozmowy online.

Wiele działów HR nie może pozwolić sobie na odkładanie procesów rekrutacyjnych na bliżej nieokreśloną przyszłość. Niezależnie od tego, czy przerwa w płynnych, „fizycznych” działaniach HR będzie trwać kilkanaście dni, kilka tygodni czy dłużej, pracodawcy potrzebują narzędzi umożliwiających utrzymanie, w największym możliwym stopniu, sprawności bieżących aktywności rekruterów. W krótkiej perspektywie więc np. Skype czy Google Hangouts są szybkim rozwiązaniem, pomagającym w zarządzeniu zmianą. Jednak w długiej perspektywie warto zadbać o spójność wykorzystywanych narzędzi i ich dopasowanie do celów HR. Można się więc spodziewać, że coraz więcej firm zajmujących się rekrutacją online będzie pilnie wprowadzać nowe możliwości dla klientów, dodatkowo wspierające rekruterów w nowych okolicznościach.

Łukasz Marciniak, Grupa Pracuj

Na przykład, Pracuj.pl wdrożył pilnie wersję beta nowej funkcji w Strefie Pracodawcy „Rekrutacja online”. Umożliwia ona aranżowanie rozmów online z kandydatami aplikującymi przez serwis. Dzięki temu wszystkie informacje o kandydacie, relacje z nim, statystyki rekrutacji i szczegóły ogłoszenia zostają w jednym miejscu, bez konieczności korzystania z dodatkowych narzędzi. Rekruter za pomocą aplikacji ustali termin z kandydatem, wyśle mu zaproszenie do kalendarza, odbędzie rozmowę wideo i na czacie, a natychmiast po zakończeniu spotkania wystawi mu ocenę, monitorując na bieżąco dalszy spływ aplikacji. Rozwiązanie znajduje się obecnie w fazie testów, które zostanie udostępnione wszystkim pracodawcom jeszcze w marcu.

spotkanie rekrutacyjne online pracuj.pl

Krok 2: Przygotowanie jasnych komunikatów

Obecna sytuacja utrudnia wielu osobom decyzje o rekrutacji czy poszukiwaniu nowej pracy. Z jednej strony wpływ koronawirusa na miejsca zatrudnienia budzi niepewność, z drugiej – może zachęcać do bardziej intensywnego rozglądania się za ofertami. Dlatego tak ważne jest, by wysyłać kandydatom wyraźne komunikaty. Ogłoszenia powinny wyraźnie przedstawiać formę przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej czy etapy, które będzie musiał przejść kandydat. Według badań eRecruiter 88% aplikujących oczekuje od pracodawców szczerego i rzetelnego przedstawienia warunków pracy.

W związku z pojawieniem się koronawirusa o wiele łatwiej będzie zachęcić do udziału w rekrutacji osobę, która będzie pewna możliwości przejścia jej w pełni zdalnie. Dlatego serwis Pracuj.pl umożliwił pracodawcom oznaczanie ofert tagami „rekrutacja prowadzona online” oraz „rekrutacja prowadzona telefonicznie”.

Pod tagiem „rekrutacja prowadzona online” już kilka dni od jego wprowadzenia widniała co czwarta aktywna oferta na Pracuj.pl. Zdecydowaliśmy o bardzo szybkim wdrożeniu tej funkcji na portalu w wyniku licznych rozmów, toczonych w ostatnich tygodniach z kandydatami, specjalistami HR, a szczególnie rekruterami. W ten sposób pracodawcy chcą móc wysłać jasny sygnał kandydatowi, że w obecnej sytuacji są gotowi przeprowadzić proces rekrutacyjny od początku do końca zdalnie. Zachęcamy do wdrażania takiej możliwości kolejnych rekruterów, wspieramy ich też w wyborze odpowiednich narzędzi online.

Łukasz Marciniak, Grupa Pracuj

Krok 3: Przygotowanie kandydata i… rekrutera

Przygotowując się do spotkania z kandydatem, warto wyciągnąć do niego pomocną rękę i przesłać podstawowe wskazówki dotyczące spotkania. Rekruter powinien zaadresować kwestie techniczne, np. przesyłając rozmówcy krótki manual obsługi wykorzystywanego narzędzia w formie infografiki lub jednostronicowej instrukcji. Można przy tej okazji zwrócić uwagę też na kwestie jakości połączenia internetowego czy dostępności kamery w urządzeniu mobilnym. Kandydat będzie wdzięczny, jeśli wcześniej nakreślimy mu wstępnie agendę rozmowy, czas jej trwania i główne segmenty – szczególnie, jeśli nie miał on wcześniej do czynienia z rozmowami kwalifikacyjnymi prowadzonymi zdalnie.

Oczywiście do rozmowy powinien przygotować się także sam rekruter. Sposób, w jaki odbędziemy rozmowę online, będzie dla kandydata ważną wizytówką firmy, do której jest rekrutowany. Dlatego rekruter powinien dobrze przeanalizować funkcje narzędzia, na które się zdecyduje. Warto przeprowadzić wcześniej kilka testowych rozmów np. ze współpracownikami, by uniknąć później błędów technicznych. Ponadto warto zadbać o wybór cichego, komfortowego i dobrze oświetlonego miejsca do prowadzenia rozmowy.

Krok 4: sprawna wymiana wiedzy w zespole

Większość rekrutacji, szczególnie te związane z zatrudnieniem większej liczby osób i spotkaniami z dużymi grupami kandydatów, wymaga stałych konsultacji zespołu HR i narzędzi grupujących zdobyte informacje, dane i oceny kandydatów. Podobne profesjonalne, sprawdzone rozwiązania oferują Pracuj.pl, eRecruiter czy też inne firmy zajmujące się rekrutacją online w Polce. Nie wszyscy rekruterzy jednak mają możliwość ich wdrożenia od ręki, a sama komunikacja mailowa czy telefoniczna bez dodatkowych narzędzi generuje w ich wypadku chaos komunikacyjny.

W tym wypadku również jako szybkie, tymczasowe rozwiązania mogą sprawdzić się rozwiązania w modelu freeware, działające na tzw. chmurze, czyli nie wymagające dodatkowej instalacji na dysku i umożliwiające zazwyczaj wspólne edytowanie czy wymianę informacji. Należą do nich m.in. narzędzia z pakietu Google Docs (arkusze kalkulacyjne, prezentacje, formularze, dokumenty tekstowe), Slack, Trello, Asana czy Basecamp. W dłuższej perspektywie z punktu widzenia specyficznych potrzeb HR warto jednak rozważyć wdrożenie rozwiązań dedykowanych dla rekrutacji.


Źródło: informacja prasowa Pracuj.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ile zarabia handlowiec?

Handlowcy nie narzekają na brak ofert pracy. Specjaliści ds. handlu i sprzedaży są wciąż na pierwszym miejscu wśród najbardziej poszukiwanych pracowników. Przykład? Średnio 35% wszystkich ogłoszeń, które napływają z każdej branży jest skierowanych do specjalistów ds. handlu i sprzedaży - wynika z analiz serwisu Pracuj.pl.

Najwięcej ofert pracy dla handlowców i sprzedawców oprócz branży handel i sprzedaż, pochodzi z branż: bankowość, finanse, ubezpieczenia. W kwietniu br. wiele ofert pracy dla tych pracowników publikowały także firmy z obszaru budownictwo i nieruchomości, przemysł ciężki, przemysł lekki czy produkcja dóbr szybkozbywalnych FMCG. Specjalistów ds. handlu i sprzedaży poszukują pracodawcy działający w wielu branżach, w tym również o tak wysokim stopniu specjalizacji jak IT.

 

Ile zarabia handlowiec?

– Większe firmy przeważnie oferują specjalistom wyższe wynagrodzenie. Jak wynika z naszych danych w firmie zatrudniającej do 10 osób, specjalista ds. handlu i sprzedaży może liczyć na przeciętne zarobki brutto w wysokości 2 900, ale już w firmie średniej czy dużej, przeciętna pensja może wynosić odpowiednio 4 100 i 4 300 zł brutto mówi newsrm.tv Artur Kobyliński, ekspert ds. wynagrodzeń w Pracuj.pl

W województwie mazowieckim specjalista ds. sprzedaży może liczyć na przeciętne wynagrodzenie w wysokości 4 300 zł brutto, w wielkopolskim pracodawcy proponują przeciętnie 3 700 brutto i nieco mniej – ok. 3600 w dolnośląskim, śląskim oraz małopolskim. Na drugim biegunie plasują się np. takie województwa, jak lubelskie czy opolskie. Tam widoczny jest najmniejszy popyt na pracowników ds. handlu i sprzedaży, co odzwierciedla się także w proponowanych im wynagrodzeniach, ponieważ różnica w przeciętnych zarobkach w stosunku do pracowników z woj. mazowieckiego wynosi nawet 1200 zł brutto.

Sprzedawca to zarówno student, osoba rozpoczynająca karierę zawodową, jak i ta, posiadająca kilkuletnie doświadczenie i szeroki zakres kompetencji – ten czynnik nie pozostaje bez wpływu na wynagrodzenia oferowane pracownikom z tego obszaru. Jednak jeszcze większe znaczenie ma kategoria, w której dany specjalista pracuje. Sprzedawca w kategorii odzież/dodatki/biżuteria czy artykuły spożywcze/alkohol/tytoń nie może liczyć na tak wysokie wynagrodzenie, jak sprzedawca pracujący w obszarze motoryzacja/transport czy IT/telekomunikacja.

– Warto jednak pamiętać, że sprzedawcy z obszaru odzież/dodatki/biżuteria nie otrzymują wysokiego wynagrodzenia, ale za to często mogą liczyć na atrakcyjne zniżki pracownicze w sklepach, w których są zatrudnieni – mówi Artur Kobyliński. – Pracę w tej specjalizacji mogą podjąć również pracownicy z konkretnym, specjalistycznym wykształceniem. Osoby po studiach technicznych, informatycznych, z wykształceniem ścisłym osiągają najwyższe dochody jako sprzedawcy, bo dysponują konkretną wiedzą, która jest niezbędna w przypadku sprzedaży produktów czy usług specjalistycznych – dodaje.

Co więcej od pewnego czasu można zauważyć wzrost zainteresowania na pracowników, którzy ukończyli studia techniczne oraz mają naturalne predyspozycje do sprzedaży. Takich osób poszukują głównie firmy z kategorii inżynieria, technika, produkcja, gdzie poza umiejętnością zaprezentowania produktu trzeba znać sposób jego działania. Taka osoba świetnie sprawdza się jako inżynier sprzedaży, którego przeciętne wynagrodzenie wynosi 5 700 PLN brutto.

Zależność między wysokością pensji a specjalizacją uwidacznia się także w przypadku wyższych stanowisk. Zastępcy kierowników sklepów z odzieżą/biżuterią/dodatkami czy artykułami spożywczymi, osiągają przeciętne dochody w okolicy kwoty 3 500 zł brutto, co oznacza, że zarabiają mniej niż np. sprzedawca nowych samochodów z przeciętną pensją w wysokości 4 000 zł brutto.

Kierownik sklepu spożywczego może spodziewać się przeciętnego wynagrodzenia w wysokości 5 700 brutto, a osoby zatrudnione na stanowiskach regionalnych kierowników sprzedaży w tej samej kategorii osiągają przeciętne dochody w wysokości ok. 8 800 zł brutto. Wysokość wynagrodzenia kierownika sklepu jest też uzależniona od powierzchni sklepu. Znacząca większość kierowników to osoby zatrudnione na umowę o pracę, a ich przeciętne miesięczne premie wahają się od 500 zł brutto dla kierownika sklepu z kategorii odzież, dodatki, biżuteria, do 2000 zł brutto dla regionalnego kierownika sprzedaży. W tej grupie jednak odnotowuje się także znaczeni wyższe premie wypłacane najlepszym kierownikom i mogą one wynieść nawet ponad 16 000 zł brutto w ujęciu kwartalnym.

Osobną kategorią specjalistów pracujących w handlu i sprzedaży są przedstawiciele handlowi. Osoby te, obok cech typowych dla dobrego sprzedawcy, muszą posiadać dodatkowe kompetencje i umiejętności. Te wymagania pracodawców przekładają się na oferowane przedstawicielom handlowym wynagrodzenia. Zgodnie z danymi serwisu zarobki.pracuj.pl najniższe deklarowane zarobki brutto osiąga specjalista będący przedstawicielem handlowym w kategorii związanej z wyposażeniem domu i biura, a wynoszą one przeciętnie 3 800 zł brutto. Najwyższy deklarowany dochód osiąga przedstawiciel medyczny z przeciętnym wynagrodzeniem wynoszącym 5 800 zł brutto.

Premie stanowią często istotną część wynagrodzenia handlowców. O tym jaki system premiowy obowiązuje w danej firmie decyduje w pierwszej kolejności strategia rozwoju firmy, kolejnymi czynnikami jest zakres obowiązków, specjalizacja oraz branża, w której dany pracownik się rozwija. Jeżeli celem firmy jest stałe zwiększanie sprzedaży oraz zysku – system premiowy będzie się opierać przede wszystkim na wynikach sprzedażowych oraz uzyskiwaniu jak największego zysku. Z kolei firma, której celem jest szybkie zwiększenie udziałów w rynku w systemie premiowym uwzględni przede wszystkim wyniki sprzedażowe oraz pozyskanie nowych klientów. Na samą premię składa się wiele czynników i nie można założyć, że stanowi ona zawsze określony procent dochodów sprzedawcy. Zgromadzone dane dowodzą, że ponad 85% przedstawicieli handlowych pracuje na etacie. Ważną składową wynagrodzenia przedstawicieli handlowych jest premia. Przeciętna premia wśród tych specjalistów wynosi około 1 000 zł miesięcznie, jednak najlepsi z nich potrafią wypracowywać premię kwartalną przekraczającą 18 000 zł brutto.

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF