Boże Narodzenie kiedyś i dziś. Jak przez 20 lat technologia zmieniła nasze święta?

Batmaid

Zaczęło się nieco ponad dwie dekady temu od życzeń przesyłanych SMS-ami. Od tego czasu zarówno przegotowania do Świąt, jak i sposób ich obchodzenia, uległy w Polsce ogromnej przemianie. Najnowsza odsłona zmian: choinki z internetu, żywność i catering zamawiane online oraz przedświąteczne sprzątanie zlecane w aplikacji mobilnej

Święta to tradycja. Ale nawet w nią coraz śmielej wdzierają się nowe technologie, szczególnie te mobilne. Choć z pozoru może wydawać się, że podstawowa oprawa świąt Bożego Narodzenia jest stała – Wigilia, opłatek, choinka, pasterka, Święty Mikołaj – to w rzeczywistości skala zmian zaskoczyłaby każdego, kto cofnąłby się w czasie o dwie dekady.

To mniej więcej wtedy zaczął się upowszechniać zwyczaj wysyłania życzeń za pomocą SMS-ów, które od tamtych czasów zdążyły wyprzeć zwykłe życzenia składane telefonicznie, nie mówiąc już wysyłaniu bożonarodzeniowych kartek. Z tym zastrzeżeniem, że od paru lat same SMS-y są już wypierane przez MMS-y i komunikatory.

Przedświąteczna triada: zakupy, gotowanie, sprzątanie. Smartfon i sieć na wszystko

Składanie życzeń to już początek obchodów Świąt. Jednak gigantyczna zmiana zaszła przede wszystkim – i zachodzi nadal – na samym etapie przygotowań. Przede wszystkim jeśli chodzi o zakupy, w tym nabywanie upominków: jak pokazuje badanie „Zakupy świąteczne 2021”, przeprowadzone przez Deloitte, niemal co drugi Polak prezenty pod choinkę kupuje dziś online¹. Ale na prezentach się nie kończy. Obecnie online robimy już także zakupy spożywcze, w tym nabywamy składniki na wigilijne dania – wiadomo już, że ten rok pod względem zakupów żywności w sieci będzie rekordowy. Jak wynika z badania przeprowadzonego dla PayPal², ponad 40 proc. Polaków zamierza kupić część żywności przez internet. Chyba że – co przez dekady było nie do pomyślenia – dania te zamówimy w zewnętrznej firmie cateringowej, poprzez jej stronę internetową. Łatwa dostępność ofert w sieci i możliwość ich porównania powodują, że staje się kolejną coraz częstszą praktyką.

Najnowszym zjawiskiem w przygotowaniach jest natomiast zamawianie za pomocą kilku kliknięć – przez internet lub aplikację – także sprzątania mieszkania przed świętami. Tę innowacyjną usługę online wprowadził jesienią tego roku w Warszawie szwajcarski startup Batmaid.

Przygotowania do tradycyjnych polskich świąt kojarzone są ze sprzątaniem, gotowaniem i zakupową gorączką. Zakupy nam ułatwił e-commerce i automaty paczkowe. Kwestię gotowania rozwiązuje w razie potrzeby oferta zewnętrznego cateringu, łatwo dostępna w sieci. Pozostało sprzątanie. Teraz je również możemy z marszu zamówić online, jako profesjonalną usługę home wellness, z której, jak widzimy, klienci coraz chętniej korzystają.

Piotr Majdan, General Manager w Batmaid Polska

Choinka z sieci? Google Trends nie zostawia złudzeń

Nawet zamawianie przez aplikację sprzątania w mieszkaniu nie kończy jednak technologicznych przemian, zachodzących wokół Świąt. Czy rodzinne wyprawy po choinkę zastąpi kupowanie świątecznego drzewka online? Wiele wskazuje, że, przynajmniej częściowo, tak właśnie będzie – profesjonalnych ofert sprzedaży choinek w sieci przybywa, a analiza popularności zapytań w wyszukiwarce Google pokazuje, że hasło „choinka online” budzi w Polsce coraz większe zainteresowanie.

Do tego dochodzą oczywiście wszechobecne gadżety i digitalizacja. Kolędy puszczane bezprzewodowo na głośnik z playlisty na smartfonie nie dziwią już chyba nikogo. Aranżacje na choince z lampkami o zmieniającym się natężeniu i barwie, podłączonymi do domowego systemu Internetu Rzeczy (IoT) i sterowanymi również ze smartfona, są jeszcze znacznie rzadsze – ale i to jest prawdopodobnie tylko kwestią czasu.

Polacy, mimo przywiązania do tradycji, są ciekawi nowinek technologicznych i chętnie eksperymentują. A do nowoczesnych usług, dających oszczędność czasu, takich jak np. zamawianie online sprzątania, przekonujemy się coraz częściej przed dużymi wydarzeniami. W ten sposób technologia robi to, do czego została stworzona: uwalnia nasz czas, który możemy poświęcić bliskim, by celebrować chwile spędzone razem.

Piotr Majdan, Batmaid Polska

¹ https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/zakupy-swiateczne-2021.html

² https://inwestycje.pl/gospodarka/41-polakow-chce-kupic-online-przynajmniej-czesc-zywnosci-na-swieta 


źródło: Batmaid

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Tulipany nie wystarczą

dzień kobiet

Dzień Kobiet stał się kontrowersyjnym tematem na całym świecie, ponieważ działaczki na rzecz praw kobiet domagają się rzeczywistych praw zamiast kwiatów. Neticle, firma zajmująca się analizą mediów i tekstu, przestudiowała, jaki był oddźwięk tego wyjątkowego dnia w polskiej sieci.

dzień kobiet
Źródło: Neticle.com

Tematyka Dnia Kobiet pojawiła się w 90 tys. publicznych postach i komentarzach od 1 lutego do połowy marca br. Prawie jedna trzecia z nich, czyli 28 tys. wzmianek, została oczywiście zamieszczona 8 marca, w tygodniu poprzedzającym wzmianek pojawiło się 35 tys., a w trzy dni po – 10 tysięcy.

Zdecydowana większość wzmianek, bo aż 78,5% pochodziła z Facebooka, 10% zaś stanowiły tweety.

dzień kobiet wykres

Reszta wzmianek była niemniej nadal znacząca, szczególnie pod względem liczby wywołanych interakcji (co oznacza polubienia/reakcje, komentarze, wyświetlenia filmów wideo i udostępnienia), tutaj bezapelacyjnie prowadził Youtube i TikTok. Najbardziej angażującym wideo na Tiktoku była piosenka muzyka hiphopowego Pawella Witta, wychwalająca kobiety przy tej specjalnej okazji. Trzy filmy z największą liczbą interakcji na YouTube znacznie się od siebie różnią. Jeden z nich to krótkometrażowa komedia smiechawyTV, kolejny to zabawny filmik FIT LOVERS o otwarciu domowej restauracji, trzecim zaś był vlog z protestów, które miały miejsce w Dzień Kobiet w Warszawie, nagrany przez yellowbox.

Dzień Kobiet bez kompromisów?

Tysiące postów i komentarzy dotyczyło protestów organizowanych przez Strajk Kobiet w całym kraju, zwłaszcza w Warszawie i Wrocławiu, pod hasłem „Dzień Kobiet bez kompromisów”. W obu miastach rozmieszczono siły policyjne. W Warszawie było więcej policjantów niż demonstrantów, natomiast we Wrocławiu przeciwko protestującym używano gazu. Lokalni politycy opozycji domagają się teraz dymisji komendanta miejskiej policji Macieja Januszkiewicza i naczelnika Wydziału Prewencji Pawła Adamczaka.

Najczęściej udostępnianym postem z 90 tysięcy, był ten Wadima Tyszkiewicza, który porównał działania policji przeciwko garstce kobiet protestujących w Warszawie do tych przeciwko 2 tysiącom uczestniczących w zamieszkach kibiców. Drugi również dotyczył protestu, a trzeci był zabawnym tweetem na temat alternatywnych prezentów.

dzień kobiet wykres 2
Posty dotyczące protestów okupywały pierwsze miejsca na liście najczęściej udostępnianych treści

Liderzy Strajku Kobiet przygotowali ustawę, która zapewnia prawo do bezpiecznego przerywania ciąży do 12 tygodnia, a w szczególnych przypadkach także później, wprowadzenie jednolitych procedur dla osób, które chcą dokonać aborcji, a także regulacje dotyczące „klauzuli sumienia ”(zgodnie z którą lekarz może powstrzymać się od wykonywania świadczeń zdrowotnych niezgodnych z jego sumieniem). Jednak w niektórych artykułach zauważono, że frekwencja na demonstracjach Strajku Kobiet okazała się znacznie niższa niż na poprzednich, skłonność do protestów wydaje się słabnąć. Nie słabnie natomiast zainteresowanie tematem w sieci: na przykład to video na żywo z Facebooka było trzecią najczęściej komentowanym z 90 tysięcy postów.

Uroczystość i prezenty wciąż wygrywają z protestami

Pomimo protestów nastroje wzmianek były w większości dobre: ​​prawie 30% z nich miało wydźwięk pozytywny, podczas gdy tylko 5,5% negatywny. Tematem numer jeden były prezenty, było też wiele postów gratulujących kobietom z okazji ich święta. Na liście najbardziej angażujących tematów uplasowały się konkursy z nagrodami, wygrać można było torebki i kosmetyki.

Tabela kluczowych tematów przedstawia kilka tych związanych z konkursami, jak niespodzianka i nagroda. „Pomysł” pojawia się na liście z dwóch powodów: pojawiło się wiele postów firm mówiących o idealnych pomysłach na prezent, ale również i dyskusje na temat samej koncepcji Dnia Kobiet i tematyki gender, a także rozbicie szklanego sufitu. „Koncert” również należał do kluczowych pojęć, ponieważ z okazji Dnia Kobiet odbyło się ich wiele i okazały się one bardzo popularne.

Dzień kobiet wykres 3
Prezenty I nagrody do wygrania nadal na szczycie listy top tematów

Podsumowując, podczas gdy większość internetu wydawała się obchodzić Dzień Kobiet w tradycyjny sposób, organizując koncerty, kupując kwiaty i prezenty, niemała mniejszość starała się również zwrócić uwagę na kwestie praw kobiet i podwójne standardy. Tylko czas pokaże, czy te dwa podejścia mogą współistnieć w dłuższej perspektywie.

Zsófia od 10 lat pracuje jako dziennikarz, blogger, copywriter oraz account manager w obszarze komunikacji i marketingu. Jest autorką wielu publikacji w takich branżach jak turystyka, telekomunikacja, bankowość a nawet budownictwo. Pomimo wykształcenia socjologicznego i kilku projektów z tym związanych w okresie studiów, przez ostatnie dwa lata związana była z jednym z największych węgierskich banków gdzie pracowała jako Data Miner/Text Analyst. Aktualnie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w Neticle, gdzie zajmuje się analizami mediów.

Zsófia Antal

Jak zaskoczyć bliskich w święta?

corka z wiertarka orange swieta

W świątecznej kampanii Orange namawia do tego, by zaskoczyć bliskich nie tylko wymarzonymi prezentami, ale też oryginalnym opakowaniem czy niebanalną wersją bożonarodzeniowej choinki. Oczywiście wykonanymi własnoręcznie.

Tegoroczna kampania świąteczna Orange różni się od poprzednich, choć nie brakuje w niej ciepłej, rodzinnej, świątecznej scenerii i pomysłów na prezenty z oferty operatora. Po raz pierwszy w spotach pojawili się członkowie Ekipy Orange, znani dotychczas z działań marki w mediach społecznościowych. Ula i Michał zachęcają do podjęcia świątecznych wyzwań – na przykład zapakowania prezentów tak, by przypominały coś innego.

Spakuj swoje prezenty inaczej!

Wybierając prezenty dla bliskich często dopytujemy zainteresowanych, co chcieliby znaleźć pod choinką. Nie zawsze więc prezenty są dla obdarowanej osoby niespodzianką. A wiadomo – niespodzianki cieszą najbardziej, zwłaszcza takie, które okazują się być spełnieniem marzeń. Co więc zrobić?

Mama i tata zaba

Być może wystarczy zapakować je tak, by kształtem przypominały coś zupełnie innego. Emocje przy rozpakowywaniu gwarantowane 🙂 A kto wie, może pakowanie prezentów, tak by przypominały coś innego, przerodzi się w nową świąteczną tradycję?

W świątecznej ofercie operatora już tradycyjnie znalazły się prezenty w postaci drugiego telefonu za 1 zł. W tym roku można go otrzymać przy zakupie wybranych Planów Mobilnych lub pakietów Orange Love. W ten sposób można sprawić niespodziankę nie jednej a dwóm bliskim osobom!

Orange Xmass drugi telefon za 1 zl

Kampania powstała przy współpracy z Leo Burnett i Follow Agency. Za zakup mediów odpowiada dom mediowy Initiative.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pandemia negatywnie wpłynie na Dzień Dziecka. Tegoroczne prezenty będą skromne

pandemia wpłynie na dzień dziecka

W tym roku z okazji Dnia Dziecka niemal połowa Polaków wyda na prezent średnio od 50 do 100 zł. Ponad 20 proc. deklaruje kwotę 100-150 zł. Mniej więcej tyle samo osób przeznaczy na to do 50 zł. Z kolei kilkanaście proc. badanych wyłoży na ten cel więcej niż 150 zł. 46 proc. zrobi zakupy stacjonarnie, a 32 procent – online. Upominki będą kupowane głównie w dyskontach. I najczęściej będą to klocki. Popularne będą również gry planszowe i książki. Według ankietowanych, tegoroczny prezent musi być praktyczny i edukacyjny. Liczyć się też będzie promocyjna cena.

Z badania, przeprowadzonego przez analityków z aplikacji BLIX, wynika, że 43 proc. Polaków przeznaczy w tym roku na prezent z okazji Dnia Dziecka od 50 do 100 zł. 23 proc. wyda na upominek 100-150 zł. Z kolei 20 proc. podaje kwotę do 50 zł. Sumę między 150 a 200 zł przygotuje 8 proc. ankietowanych, a od 200 do 300 zł – 6 proc. Dr Maria Andrzej Faliński ze Stowarzyszenia „Forum Dialogu Gospodarczego” uważa, że wskazane przedziały wyraźnie odzwierciedlają proporcje osób odczuwających zagrożenie spowodowane kryzysem. Zdecydowana większość wykazuje oszczędność. I jak dodaje ekspert, można się spodziewać, że tegoroczne upominki będą raczej skromne i symboliczne.

hand-playing-childhood-game-168866 (1)
fot. Markus Spiske/pexels.com

Planowane wydatki dotyczą zakupu prezentu dla jednego dziecka i wydają się racjonalne. Zabawki prezentowane w promocjach sieci handlowych bardzo często mieszczą się we wskazanych przedziałach cenowych. Dlatego konsumenci są przekonani, że wymieniane przez nich kwoty w tym roku wystarczą, aby je nabyć.

 Marcin Lenkiewicz z aplikacji BLIX

Aż 46 proc. ankietowanych kupi prezent stacjonarnie. 32 proc. nabędzie go online. 14 proc. jeszcze tego nie wie. Dla 8 proc. nie ma to znaczenia.

Sklepy stacjonarne nadal są preferowanym miejscem zakupów Polaków. To kwestia przyzwyczajenia, zwłaszcza starszych osób. Jednak Internet daje możliwość przejrzenia szerszego asortymentu i lepszego porównania cen, o czym już przekonuje się ok. 30 proc. badanych. Przewiduję, że ten odsetek będzie się powiększał w kolejnych latach. 

Marcin Lenkiewicz z aplikacji BLIX

Zakupy online
fot. Negative Space/pexels.com

Prezenty najczęściej będą kupowane w dyskontach – 39 proc. Na drugim miejscu badani wskazują e-sklepy – 19 proc. Z kolei 18 proc. jeszcze tego nie wie, gdzie nabędzie upominek. 15 proc. stawia na sklepy z zabawkami, a 8 procent – na hipermarkety. Dr Faliński stwierdza, że dyskonty są głównym wyborem ze względu na oszczędność czasu i pieniędzy. Niedrogie podarunki będą kupowane przy okazji. Sklepy z zabawkami wymagają osobnej wyprawy i więcej środków, a przy obecnym stanie może to być trudnym zadaniem. Natomiast produkty w hipermarketach czasem bywają tańsze niż w dyskontach, ale zakupy zajmują więcej czasu.

Spory odsetek niezdecydowanych konsumentów może wynikać z ogólnie panującej niepewności w czasie pandemii. Dotyczy ona m.in. wpuszczania określonej liczby klientów do sklepów. Polacy na bieżąco obserwują zmiany zachodzące w procesie odmrażania gospodarki i jeszcze nie wiedzą, gdzie ostatecznie kupią prezenty .

 Marcin Lenkiewicz z aplikacji BLIX

Najczęściej kupowane będą klocki – 39 proc. Prawie tak samo popularne będą gry planszowe – 34 proc. Dalej badani wymieniają książki – 27 procent, słodycze – 26, a także ubrania – 23 proc.

Kalkulacja zakupu obejmuje chęć odniesienia wszechstronnych korzyści. Dlatego dominują zabawki skłaniające dziecko do myślenia. To tzw. wartość dodana, istotna zwłaszcza w poczuciu zagrożenia kryzysem. Konsumenci powstrzymują się przed wydawaniem pieniędzy na czystą zabawę .

Dr Maria Andrzej Faliński ze Stowarzyszenia „Forum Dialogu Gospodarczego”

Gry planszowe
fot. Suzy Hazelwood/pexels.com

Dla 34 proc. ankietowanych upominek musi być praktyczny lub edukacyjny. 27 proc. wskazuje na promocyjną cenę jako główne kryterium zakupu. Natomiast 16 proc. koncentruje się na tym, co chce dostać dziecko.

multicolored-abacus-photography-1019470 (1)
fot. Skitterphoto/pexels.com

Polacy starają się, aby kupowane przez nich zabawki pomagały najmłodszym w rozwoju. I z tego wynika najczęstsze wskazanie. Jednak ostatecznie udziały rynkowe poszczególnych producentów pokażą, na jakie zakupy finalnie zdecydowali się konsumenci.

Marcin Lenkiewicz z aplikacji BLIX

Badanie metodą CAWI zostało przeprowadzone w dniach 30.04-02.05.2020 r. na próbie 1367 dorosłych Polaków.


Źródło:  MondayNews

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

85% Polaków nie lubi składać życzeń podczas Wigilii

emocje podczas świąt

Jak pokazują wyniki badania, aż 85% Polaków nie lubi składać życzeń podczas Wigilii, ponieważ nigdy nie wie co powiedzieć (35%) oraz jeśli dobrze nie zna osoby czuje zdenerwowanie (50%). Ubieranie choinki wzbudza w nas głównie pogodę ducha bo to moment, kiedy zbliżają się święta (20%). Jesteśmy weseli bo harmider dzieci jest uroczy (20%) i czujemy wzruszenie bo to moment kiedy przypomina nam się dzieciństwo (15%). Jakie inne jeszcze emocje odczuwamy podczas Świąt sprawdził serwis Prezentmarzeń.

Jak wynika z sondy „Emocje Polaków podczas Świąt” zrealizowanej na próbie 1007 respondentów, Święta Bożego Narodzenia wzbudzają głównie radość, ponieważ to wyjątkowy czas spędzony z rodziną (40%) oraz zadowolenie ponieważ dźwięk kolęd wpływa na dobre samopoczucie (13%). Cieszymy się, że zasiądziemy z rodziną do wigilijnej kolacji (17%). To, że święta są wyjątkowe powoduje miła, spokojna atmosfera przy świątecznym stole (40%) oraz obecność bliskich i wspólnie spędzony czas (30%). Dla respondentów ważne jest również podarowanie i otrzymywanie prezentów (18%) z ich powodu czują się po prostu szczęśliwi (33%).

Oprócz pozytywnych emocji jesteśmy jednak również zdenerwowani, że trzeba wszystko przygotować (30%) oraz czujemy niecierpliwość w oczekiwaniu na święta i ich atmosferę (37%). Przekonania, które najbardziej powodują frustrację podczas świąt to: nie mogę się denerwować w święta, wobec tego będę się kontrolować z całych sił (39%) oraz muszę zrobić 12 dań bo taka jest tradycja (28%). To co skutecznie psuje święta to szaleństwo w sklepach (37%), niewygodne pytania stawiane przez bliskich (24%) oraz rozmowy o polityce przy świątecznym stole (20%). Nie lubimy również zazdrości i kłótni podczas rozmów przy stole (14%).

Emocje, których najbardziej nie lubimy podczas Wigilii to nerwowe przygotowania (43%) oraz stres z powodu nietrafionych prezentów (31%). Podczas podarowywania prezentów głównie towarzyszy nam stres, czy prezent się spodoba (33%) i podniecenie (37%). Część Polaków czuje też zakłopotanie, ponieważ nigdy nie udaje im się kupić tego właściwego prezentu (17%). Są też osoby, które po prostu nic nie czują ponieważ podarowują zawsze tradycyjną książkę lub zestaw kosmetyków (8%). Są nawet i tacy, dla których podarowanie prezentów nie jest ważne i czują obojętność, uważają że podarowanie prezentów to przecież jedynie symbol (5%).

Jak się okazuje Polacy nie są materialistami, na pytanie czy otrzymali już prezent marzeń, aż 43% deklaruje że ich marzenia nie są związane z prezentami. Reszta respondentów albo nadal czeka za każdym razem na ten jeden wymarzony prezent życia (27%) albo doskonale pamięta ten moment, bo pozostał w ich pamięci (19%). Są też tacy każdy prezent jest prezentem marzeń, ponieważ jest od bliskiej osoby (11%).

Tradycyjnie Polacy uważają, że największe emocje prezenty wywołują u dzieci (53%). Co ciekawe, również mężczyźni bardzo cieszą się z niespodzianek, ponieważ potrafią docenić fajne gadżety (19%). Kobiety jednak też lubią upominki dlatego, że lubią być doceniane (10%). Kiedy otrzymujemy prezent, czujemy wzruszenie, że ktoś się orientuje o czym marzymy (33%) oraz szczęście, kiedy dostajemy coś na co długo czekaliśmy (29%), nawet jeśli nie udało się komuś trafić z prezentem to doceniamy starania (17%).

Jak wynika z sondy Prezentmarzeń, co trzeci Polak zdecydowanie woli kupowanie prezentów niż ich otrzymywanie, ponieważ dzięki temu może uszczęśliwić drugą osobę (37%). Kupowanie prezentów to też sposób na wyrażenie wdzięczności (21%). Są jednak i tacy, którzy znacznie bardziej wolą otrzymywać prezenty, ponieważ kupowanie powoduje, że są zdenerwowani (29%). Często podczas zakupów występuje zmęczenie ciągłym bieganiem po sklepach, jak deklaruje aż 43% respondentów oraz dezorientacja, ponieważ nigdy nie wiadomo co się komu się spodoba (28%). Dla 20% ankietowanych to jednak szczęśliwe chwile ponieważ kochają robić zakupy. Najgorsze jest to, że kiedy nie wiemy co kupić często wstydzimy się ofiarowanego prezentu i to zdarza się często, jak deklaruje 38% ankietowanych. Niektórym zdarzyło się to raz czy dwa i nigdy więcej nie popełnią tej gafy – 20%.

Z każdym rokiem wydajemy na święta również coraz więcej pieniędzy. Większość Polaków nie pilnuje budżetu (45%) i całkowicie wpada w szał świątecznych zakupów. Zdecydowana większość z każdym rokiem wydaje coraz więcej pieniędzy chcąc zaszaleć (43%) i mało kto liczy już pieniądze (5%), aby się nie denerwować. Większość z nas finansuje święta z bieżących dochodów (46%) lub przeznacza na nie oszczędności (34%). Na świąteczne upominki jesteśmy w stanie przeznaczyć kwoty nawet do 500 zł (52%) lub do 1000 zł (36%).

emocje polaków podczas świąt
Źródło: Prezentmarzeń

* Badanie „Emocje Polaków podczas Świąt” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1007 respondentów w formie ankiety online w listopadzie 2019 roku

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

9 grudnia. Nadchodzi kulminacja internetowych zakupów Polaków

kurier Allegro Smart

Z danych Allegro wynika, że od kilku lat jeden dzień wyróżnia się znacznie pod względem zainteresowania zakupami w sieci. Tego dnia Polacy robią największe zakupy w internecie, większe niż podczas festiwali zakupowych takich jak Black Week, Black Friday, Cyber Monday czy Allegro Smart! Week. Ten dzień przypada zwykle ok. 12-14 dni przez Wigilią Bożego Narodzenia, w poniedziałek, w tygodniu poprzedzającym tydzień świąteczny. W tym roku będzie to 9 grudnia. W poprzednich latach Polacy, właśnie tego dnia na Allegro blisko dwukrotnie większe zakupy niż zazwyczaj - rok temu w dniu szczytu zakupowego na Allegro kupiono rekordową liczbę 2,6 mln przedmiotów, zaś rok wcześniej 2,16 mln. Czy w tym roku padnie kolejny rekord 3 milionów?

Dostawy z zakupami z Allegro, szczególnie w ramach Allegro Smart!, zwykle są dostarczane bardzo szybko: w ciągu 1-2 dni, a podczas ostatniego Black Weeka rekordowe zamówienie z Allegro dotarło do klienta w 5 godzin. Jeśli jednak chcemy kupić coś wcześniej, to tym lepiej: będziemy mieć więcej czasu na obejrzenie rzeczy, a może i dobranie innych prezentów. Na tym między innymi polega korzyść z zakupów w sieci: możemy je robić wygodnie, bez hałasu i tłoku, który dopaść nas może w obleganej galerii handlowej. Nie poddajemy się świątecznej gorączce, a decyzje podejmujemy rozsądnie i z planem. Można dzięki temu wykorzystać w pełni zalety zakupów na Allegro, czyli wybierać spośród ponad 130 milionów ofert w najlepszych cenach i cieszyć się pełnym bezpieczeństwem zakupów.

Allegro zapytało Polaków wraz z – instytutem badawczym Mobile Institute – jak planują kupować prezenty na tegoroczne Święta Bożego Narodzenia. Z raportu po tym badaniu można dowiedzieć się, że:
  • W 2019 roku na prezenty świąteczne Polacy także wydadzą sporo. Wyższy budżet zadeklarowała połowa badanych. Potwierdza to też deklarowana przez nich wielkość budżetu – 482 zł w porównaniu do 451 zł w 2018 roku. W 2017 roku było to średnio ok. 684 zł.
  • W tym roku najczęściej Polacy na prezent dadzą bliskim przede wszystkim perfumy (rok temu także na topie zakupów prezentowych), ubrania oraz słodycze, kosmetyki i produkty związane z hobby. Co 7. badany zainwestuje w zakup elektroniki na prezent. Rzadziej damy pieniądze i alkohol. Nieco rzadziej damy też książki.
  • Planujemy dać prezenty przemyślane, unikalne i dopasowane do osoby, którą obdarowujemy.
  • Polacy polubili prezenty składkowe, dzięki czemu obdarowana osoba może otrzymać coś większego i bardziej wartościowego. Na takie prezenty dorzuci się 38% obdarowujących bliskich. Lubimy też personalizowane prezenty. Takie rozważa 42% badanych kupujących prezenty bliskim. Na liście życzeń najczęściej znajdują się: elektronika (zwykle smartfon, smart watch, konsola), markowe perfumy, markowe ubrania i produkty odpowiadające zainteresowaniom, czyli związane z hobby.
  • 62% badanych deklaruje, że lubi prezenty niespodzianki – 38% zdecydowanie woli mieć listę i otrzymać wymieniony na niej produkt. Co 5. badany spisuje listę życzeń (a’la list do św. Mikołaja).
  • Zakupy prezentów na Allegro deklaruje 44% badanych, a 49% już zakupiła na Allegro jakiś prezent.
  • Na Allegro Polacy kupują prezenty ze względu na duży wybór i atrakcyjne ceny. Wśród osób kupujących prezenty na Allegro, 35% zakupi tu prawie wszystkie podarki.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polacy na tropie urodzinowych prezentów

Urodziny to wyjątkowy dzień w roku. Dla jednych jest to świetna okazja, by spotkać się z najbliższymi, dla innych powód do wręczenia im wymarzonego prezentu. Skąd czerpiemy inspiracje prezentowe? Wolimy je dawać czy otrzymywać? Przedstawiamy wyniki naszego najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll, które firma przeprowadziła przy okazji świętowania 10-lecia działalności na polskim rynku.

Dajemy radość innym

Z pewnością każdy z nas lubi uszczęśliwiać swoich najbliższych, tym bardziej w tak szczególny dla nich dzień, jakim są urodziny. Jak wynika z badania, ponad 60% respondentów, woli wręczać prezenty, niż je przyjmować. Najczęściej wręczamy pieniądze (40% wskazań), a co trzeci z nas ubrania oraz dodatki, a także biżuterię lub kwiaty. 

Koszt prezentu urodzinowego zazwyczaj wynosi do 200 zł, tylko 6 proc. Polaków decyduje się na drogie upominki powyżej 500 zł. Są jednak w naszym życiu takie osoby, dla których jesteśmy w stanie wydać większą sumę pieniędzy, by wręczyć im wymarzony prezent. Dla prawie 60% respondentów jest to ich partner, bądź partnerka, a dla 52% – dziecko. 

Cenne inspiracje

Skąd najczęściej czerpiemy inspiracje? Najbardziej oczywistym sposobem jest dopytanie się o preferencje samego solenizanta, co robi 46% ankietowanych. Ponad połowie w dokonaniu wyboru pomagają znajomi, bądź rodzina. Gdy jednak nie mamy takiej możliwości, z pomocą przychodzi nam Internet. Co piąty Polak inspiracji poszukuje na różnorodnych forach, natomiast 15% respondentów w mediach społecznościowych. 

Zakup prezentu – gdzie i kiedy?

Po podjęciu decyzji przychodzi czas na zakupy. Co trzeci respondent kupuje prezent na długo przed urodzinami solenizanta. Dzięki temu wybór upominku jest przemyślany, a w razie nieprzewidzianych zdarzeń mamy czas, by wymienić go na coś innego. Większość Polaków kupuje jednak prezenty na kilka dni przed ich wręczeniem, a co dziesiąty – w ostatniej chwili. 

Gdzie najczęściej kupujemy prezenty? Najwięcej badanych – 40% – decyduje się na sklepy stacjonarne. Jest to najlepsza opcja, by zobaczyć prezent na żywo i wybrać porównując z innymi produktami. Coraz większą popularnością cieszą się jednak sklepy internetowe, które wybiera już 38% Polaków. Z kolei co dziesiąty ankietowany udaje się po prezenty do supermarketu. 

Prezent dla siebie – czemu nie?

Lubimy wręczać prezenty i uszczęśliwiać tym najbliższych, ale kto powiedział, że nie lubimy ich kupować dla siebie czy też dostawać? Najbardziej cenimy prezenty rzeczowe i praktyczne. 40% ankietowanych lubi otrzymywać pieniądze, które mogą następnie wydać na wybrany przez siebie cel. Na dalszym miejscu znalazła się elektronika, książki oraz biżuteria, które lubi dostawać co trzeci z nas. 

Co ciekawe, z naszego badania wynika, że urodziny to także świetny pretekst do kupienia prezentu samemu sobie. Robi tak aż 51% badanych, najczęściej wybierając odzież lub kosmetyki, co dziesiąta osoba decyduje się na wymarzoną wycieczkę. Prezentów jednak wcale nie trzeba kupować – wystarczy sprytnie robić zakupy z kartą PAYBACK w portfelu lub w aplikacji, a potem wymienić zgromadzone punkty na wymarzone nagrody – mówi Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Święta wyobrażamy sobie bez prezentów, ale już nie bez choinki i „Kevina”

W kwestii Świąt Bożego Narodzenia Polacy są tradycjonalistami, choć niekoniecznie jest to tradycjonalizm religijny. Jest w nim miejsce na pasterkę, ale najważniejsze są rodzina i świąteczne zwyczaje, w tym oglądanie filmów o Kevinie. Nadmierny konsumpcjonizm nam raczej nie grozi. Taki obraz polskich Świąt wyłania się z najnowszej edycji badania HX Study agencji mediowej Starcom.

Stare i nowe zwyczaje

Polacy lubią Święta Bożego Narodzenia. Jedynie 10 proc. ma do nich negatywny stosunek, za to jedna czwarta z nas wręcz nie może się ich doczekać. Kobiety częściej niż mężczyźni składają tak entuzjastyczną deklarację (29 proc. vs 21 proc.), choć to one są przeważnie odpowiedzialne za świąteczne przygotowania – 69 proc. kobiet (a tylko 23 proc. mężczyzn) samodzielnie przygotowuje listę zakupów i robi zakupy. Zdecydowana większość z nas spędza Święta z rodziną (77 proc.) lub tylko z najbliższą sobie osobą (11 proc.). 6 proc. Polaków i Polek uczestniczy w więcej niż jednej kolacji wigilijnej, a 4 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w Wigilię znajduje czas dla znajomych.

Wykres 1. Jak w tym roku planujesz spędzić Wigilię

Ponad połowa ankietowanych (54 proc.) nie wyobraża sobie Świąt bez choinki. Niezbędne jest też dzielenie się opłatkiem (49 proc. wskazań) i przygotowanie tradycyjnych wigilijnych potraw (46 proc.). Jedna trzecia ankietowanych (34 proc.) za obowiązkową tradycję uznaje śpiewanie kolęd. Tradycją jest też już oglądanie filmu „Kevin sam w domu”. Świąt bez Kevina nie wyobraża sobie blisko połowa Polaków (43 proc.).

Wykres 2. Bez czego nie wyobrażasz sobie Świąt Bożego Narodzenia  

Wykres 3. Bez jakich filmów nie wyobrażasz sobie Świąt Bożego Narodzenia

Wigilia z telewizorem… i smartfonem

Chociaż dla wielu z nas okres świąteczny jest okresem bardzo napiętym – osoby nielubiące świąt skarżą się na natłok obowiązków i trudność zdążenia ze wszystkim na czas – to w polskim domu zawsze znajdzie się czas dla telewizji. W ferworze wigilijnych przygotowań na telewizję spogląda 31 proc. ankietowanych, choć wyprzedza ją jeszcze mniej absorbujące, „towarzyszące” radio (36 proc. wskazań). Co ciekawe 15 proc. z nas nie wyłącza telewizora nawet podczas uroczystej kolacji. Podobny odsetek – 14 proc. – słucha wówczas radia. Po kolacji i prezentach wielu z nas nurkuje w swoich smartfonach (37 proc. badanych).

Wykres 4. Jakie media towarzyszą Ci w wigilijny dzień?

– Używanie internetu w smartfonie w Wigilię wiąże się z tzw. syndromem FOMO (z angielskiego: fear of missing out), czyli obawą, że kiedy nie jesteśmy online, przegapiamy ważne dla nas wydarzenia – komentuje Katarzyna Gronczewska, strateżka z agencji mediowej Starcom. – Być może dlatego po wigilijnej kolacji rzucamy się do smartfonów, żeby upewnić się, że nic nam nie umknęło kiedy jedliśmy pierogi.

Jednak w centrum uwagi ciągle pozostaje telewizor, przed którym po kolacji zasiada już ponad połowa polskich rodzin (52 proc.). Dla porównania, udział w pasterce deklaruje jedynie 19 proc. respondentów.

 

Święto konsumpcji? Niekoniecznie.

Pojawienie się bożonarodzeniowych dekoracji w sklepach jest oznaką nadchodzących Świąt dla połowy Polaków i Polek (49 proc.). Jednocześnie na adwent i roraty jako na zwiastun Świąt wskazuje niecała jedna trzecia badanych (29 proc.).

– Święta są dla nas przeżyciem duchowym i emocjonalnym – tłumaczy Katarzyna Gronczewska – W naszym badaniu na pierwszy plan zdecydowanie wybija się rodzina. To właśnie brak możliwości spotkania się z najbliższymi najbardziej dokucza tym, którzy za Świętami nie przepadają.

Zdecydowana większość z nas, bo aż 80 proc., wyobraża sobie święta bez prezentów. Co nie znaczy, że ich nie lubimy. Równie wysoki odsetek, bo 83 proc. przyznaje, że pomysłów na prezenty szuka w internecie. Zwykle robi to ze sporym wyprzedzeniem – prawie jedna czwarta (23 proc.) zaczyna jeszcze w listopadzie. Dwa i trzy tygodnie przed Gwiazdką poszukiwania prowadzi kolejne 42 proc. ankietowanych.

W Święta niespecjalnie przeszkadzają nam nawet reklamy. Najwięcej z nas ma do nich obojętny stosunek (37 proc. wskazań). Jedna piąta (22 proc.) nawet woli te świąteczne od serwowanych na co dzień, a 5 proc. wręcz na nie czeka. Najbardziej świąteczną marką okazuje się Coca-Cola, której świąteczne reklamy spontanicznie kojarzy 39 proc. badanych. Wspomagani listą, badani znów najczęściej wskazywali na Coca-Colę. Na tle „konkurencji” wyróżnia się również Lego (którego reklamy przypomina sobie 34 proc. respondentów) i Allegro (33 proc.). – Coca-Cola na swoją pozycję pracowała od „zawsze”, Lego – to popularny prezent, a Allegro, oprócz tego że jest sklepem, który  swoją popularność przeżywa w związku z gwiazdkowymi zakupami, od kilku lat stawiał na emocjonalne kampanie wzmacniające markę w tym kontekście – jak widać, z pewnym sukcesem – komentuje Katarzyna Gronczewska.

Wykres 5. Jaki jest Twój stosunek do reklam świątecznych?

Wykres 6. Które z poniższych marek kojarzą Ci się ze Świętami Bożego Narodzenia?

Badanie z serii HX Study przeprowadzone na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1032 osób. Kwoty dobrane wg. reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Metoda: CAWI

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Świąteczne zakupy robimy wieczorami

Dwa tygodnie do świąt to zdecydowanie ostatni moment, aby zaplanować świąteczne zakupy. Europejska platforma do zamawiania przejazdu Taxify przeanalizowała zeszłoroczne dane z ostatniego tygodnia przed świętami, sprawdzając, które lokalizacje w Warszawie są najbardziej zatłoczone, i w jakich godzinach lepiej tam nie jechać, jeśli nie lubimy tłoku.

Świąteczne zakupy wiążą się z tym, że nie do końca możemy je zaplanować. Jak wynika z naszych danych, większość osób wybiera się do galerii handlowych wieczorami, po godzinach pracy. Podczas takiej wizyty, powodowani świątecznym nastrojem, możemy kupić zdecydowanie więcej, niż planowaliśmy. To właśnie takie osoby nasi kierowcy często odwożą do domu po zakupach, z którymi podróż komunikacją miejską może być niewygodna” – opowiada Alex Kartsel, Country Manager Taxify w Polsce.

Najchętniej odwiedzanymi sklepami w tygodniu przed Bożym Narodzeniem są oczywiście duże galerie handlowe, które oferują pod jednym dachem największy wybór potencjalnych prezentów czy składników świątecznych dań. W ubiegłym roku w tygodniu przedświątecznym najczęstsze destynacje przejazdów zamawianych przez Taxify oraz miejsca odbiorów pasażerów, stanowiły rozsiane po różnych dzielnicach Wola Park, Blue City, Galeria Mokotów, Arkadia, Złote Tarasy, Domy Towarowe Centrum, Atrium Targówek oraz Atrium Promenada. Zaskoczeniem może być obecność na tej liście również Hali Koszyki, która raczej nie kojarzy się z miejscem, gdzie tłumy kupują prezenty. Za jej popularność mogą jednak odpowiadać restauracje, w których przed świętami odbywają się spotkania firmowe czy towarzyskie, jak również sklepy z wysokiej jakości winami czy produktami żywnościowymi.

Na kiedy powinniśmy zaplanować wizyty w sklepach, chcąc uniknąć przeciskania się między innymi klientami i czekania w długich kolejkach do kasy? Oczywiście im wcześniej, tym lepiej. Okazuje się jednak, że warszawiacy, przynajmniej w zeszłym roku, nie zostawiali zakupów na ostatnią chwilę. Od poniedziałku do piątku, niezależnie od godzin pracy, wiele osób decydowało się na odwiedzenie sklepów w godzinach porannych, między 9 a 10. Największe oblężenie galerie przeżywały jednak pod koniec tygodnia. Według danych Taxify, w czwartek 21 grudnia, najwięcej kursów do i z galerii handlowych odbywało się w godzinach 19-22. W piątek, 22 grudnia, tłok zaczął się robić wcześniej, bo już o 17, i narastał aż do zamknięcia sklepów. Weekend wigilijny był już nieco spokojniejszy, ale można zauważyć, że przed samym zamknięciem sklepów w Wigilię znowu zrobiło się tłoczno, gdy zapominalscy spieszyli się, aby dokupić jeszcze ostatnie prezenty.

Bazując na zeszłorocznych danych, zakupy najlepiej zaplanować w ciągu dnia, między 11 a 15. Biorąc jednak pod uwagę, że w tym roku Wigilia wypada w poniedziałek, dobrym pomysłem może być również skorzystanie niedzieli handlowej 23 grudnia, kiedy tłok w sklepach również powinien być mniejszy.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

7 prezentów za prawie 600 zł i to najchętniej przez internet, czyli jak kupujemy prezenty świąteczne

Na świąteczne prezenty wydamy w tym roku średnio 594 zł, przy czym najwięcej, bo szacunkowo 236 zł, przeznaczymy na upominki dla dzieci – wynika z internetowego badania Kantar TNS¹  przeprowadzonego na zlecenie eBay. Dużo osób prezentów będzie szukać w internecie (76% badanych planuje kupić tyle samo lub więcej prezentów przez urządzenia takie jak komputer czy laptop niż rok temu), a wartość tych nietrafionych i niechcianych osiągnie ponad 586 milionów złotych. Choć Święta Bożego Narodzenia wywołują zazwyczaj przyjemne skojarzenia, dla 37% kobiet i 26% mężczyzn wiążą się z odczuwaniem zwiększonego poziomu stresu przy sięganiu do portfela czy sprawdzaniu stanu konta.

Jak pokazują wyniki badania, ponad połowa Polaków pozostawia świąteczne zakupy niemalże na ostatnią chwilę². I choć już na początku listopada w sklepach i centrach handlowych zaczynają pojawiać się choinkowe dekoracje oraz słychać nastrojowe świąteczne melodie, to zaledwie 32% klientów ulega ich wpływowi. Większość badanych (54%) czeka z zakupem upominków do ostatniej chwili: w grudniu, na tydzień lub nawet kilka dni przed Wigilią. Nie zmienia to jednak faktu, że potrzebujemy czasu do namysłu, co kupić najbliższym – aż 41% spędza od kilku dni do tygodnia na planowaniu świątecznych zakupów.

Ile wydadzą Polacy?

W tym roku zamierzamy kupić średnio po 7 prezentów, na które wydamy blisko 600 zł. Najwięcej skorzystają na tym dzieci – na upominki dla nich przeznaczymy średnio 236 zł, podczas gdy na partnera przypadnie kwota 174 zł, a najmniej na rodziców – 137 zł. Nie wszyscy znajdą jednak pod choinką wymarzone prezenty. Jeśli w tym roku Polacy otrzymają tyle samo niechcianych upominków co w 2017 roku, szacuje się, że wartość nietrafionych upominków wyniesie ponad 586 mln zł. W poprzednie święta, co trzeci badany otrzymał co najmniej jeden niechciany prezent, z czego 42% zdecydowało się taki upominek zatrzymać. Co ciekawe, odsprzedawanie nietrafionych upominków w ostatnich latach wydaje się być coraz bardziej popularne i akceptowalne. Aż 42% pytanych cieszyłoby się, gdyby obdarowany sprzedał prezent i środki przeznaczył na cele charytatywne, a 34% gdyby za środki ze sprzedaży kupił sobie coś innego, co mu się podoba.

Kupujemy online

Nowoczesne technologie, ale też brak czasu na wielogodzinne wędrówki po sklepach, sprawiają, że aż 76% badanych planuje kupić tyle samo lub więcej prezentów przez urządzenia takie jak komputer czy laptop niż rok temu. Coraz więcej osób ceni sobie wygodę zakupów na platformach typu marketplace m.in. za niższe ceny produktów (45%) oraz większa możliwość znalezienia unikalnych przedmiotów (41%). Dla ankietowanych, korzystających z platform marketplace, motywacją są także: unikanie przedświątecznych kolejek (24%), dowolny i nieograniczony czas na podejmowanie decyzji zakupowych (21%), możliwość kupienia wszystkich prezentów w jednym miejscu (13%) oraz wybrania spośród różnych form dostawy (13%). Internet może być także doskonałym źródłem inspiracji, szczególnie dla 29% respondentów, którzy stresują się brakiem pomysłów na wymarzone prezenty.

Specjalna oferta świąteczna

W okresie przedświątecznym konsumenci zwracają szczególną uwagę na ceny produktów. To właśnie z myślą o nich, eBay.pl udostępnia specjalną ofertę „Super okazje” z darmową wysyłką do Polski Kupujący znajdą tam pomysły na wyjątkowe prezenty pogrupowane w konkretne kategorie takie jak na przykład urządzenia elektroniczne, zegarki, moda, motoryzacja, kuchnia, prezenty dla dzieci. Nie zabraknie także artykułów do dekoracji, które przy niewielkim obciążeniu portfela zapewnią atrakcyjny wygląd świątecznego stołu jak i wnętrza całego domu.

 

Więcej o badaniu i trendach zakupowych Polaków: https://www.trendy-ebay.pl/

¹ Badanie online przeprowadzone przez Kantar TNS na zlecenie eBay w dniach 11-15 października 2018 r. na próbie 1034 Polaków w wieku od 16 do 54 lat.
² Świąteczne zakupy na ostatnią chwilę należy rozumieć jako te realizowane: w grudniu, na tydzień przed Wigilią, na dzień lub dwa przed Wigilią.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF