...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Architektura informacji w projektowaniu interfejsów

ux design

Architektura informacji (IA) to w skrócie organizacja i podział treści. Jest to jeden z najważniejszych elementów projektowania UX/UI, który odpowiada za połączenie interfejsu z użytkownikiem. Głównym założeniem IA jest dbałość o jakość i ułożenie wszystkich elementów, takich jak wyszukiwanie, etykiety, nawigacja i hierarchia informacji, aby użytkownicy z łatwością odnajdywali informacje na stronie internetowej lub w aplikacji.

Dobra architektura informacji pomaga użytkownikowi

Odpowiednio zaprojektowana architektura informacji wspiera użytkowników w ich interakcji z witryną webową lub aplikacją. Eliminuje ona zagubienie i ułatwia odnalezienie odpowiednich treści. Z punktu widzenia projektanta, istotne jest, aby dowiedzieć się w jaki sposób aplikacja lub witryna działa z perspektywy użytkownika oraz jak uporządkować informacje w czytelny sposób. Innymi słowy – najważniejszymi aspektami przy tworzeniu IA są miejsca, w których poszczególne elementy architektury są rozmieszczone, jak są oznaczone i wyświetlane.

W trakcie projektowania IA należy pamiętać, że ludzie przetwarzają nowe wiadomości w określony sposób. Nie lubią zbyt wielu informacji na raz, więc przy projektowaniu należy pamiętać o krótkich fragmentach treści. Ważne są także wzorce. Ludzie klasyfikują rzeczy i warto wziąć to pod uwagę np. przy projektowaniu sposobu wyświetlania listy kategorii.

Ważne jest, aby pamiętać, że użytkownicy zawsze powinni wiedzieć, w którym miejscu serwisu się znajdują. Bez względu na to jak dostali się do danego ekranu, muszą mieć świadomość logiki w strukturze serwisu. Taką role spełniają tzw. okruszki, które nie tylko pomagają wrócić do kategorii głównej, ale również informują gdzie jest użytkownik, jeżeli znalazł się w serwisie dzięki stronom zewnętrznym.

Architektura informacji = komponenty

IA składa się z kilku komponentów, które zostały opracowane przez pionierów tej dziedziny – Louisa Rosenfelda i Petara Morville’a. Przedstawili je w przełomowej książce ich autorstwa „Architektura informacji dla sieci WWW”. Komponenty te to systemy, które określają różne sposoby organizowania i wyszukiwania treści przez użytkownika. Znajdziemy wśród nich .in.:

  1. Struktury hierarchiczne – struktury drzewiaste. Oznacza to, że szerokie kategorie pojawiają się u góry, a mniejsze podkategorie niżej. Informacje wizualne wyświetlają się w odpowiedniej kolejności zgodnie z przekazywanymi informacjami.
  2. Struktury sekwencyjne – tworzą określoną ścieżkę użytkownika. Użytkownik musi wykonać pewne kroki i wyświetlane mu są tylko niezbędne w danym momencie informacje.
  3. Struktury macierzowe – pozwalają użytkownikowi wybrać sposób nawigacji, któremu należy zapewnić dostęp do wszystkich informacji w postaci przycisków czy linków.
  4. Struktury nawigacyjne – polegają na prostej nawigacji, która jednocześnie zawiera niezbędne informacje. Nawet jeżeli użytkownicy nie do końca wiedzą czego szukają, należy im zapewnić dojście do informacji poprzez agregowanie i kategoryzowanie treści, tworząc wiele przejść prowadzących w dowolne miejsce.

Architektura informacji niezbędnym elementem UX/UI Design

Architektura informacji jest kluczową częścią projektowania doświadczeń użytkownika. Poprawnie stworzona pomaga odbiorcom szybko i łatwo przeglądać treści oraz pozwala użytkownikom znaleźć poszukiwane informacje. Projektanci UX/UI muszą zadbać o strukturę treści tak, aby użytkownicy z łatwością znaleźli odpowiednie dla siebie wiadomości. Bardzo często projektanci udoskonalają architekturę informacji w istniejącym produkcie, jednak warto ją planować jeszcze zanim zacznie się projektowanie innych elementów. Oczywiście temat architektury informacji jest znacznie szerszy niż przedstawiony w tekście, który jest tylko wprowadzeniem do tego zagadnienia.


Źródło: Informacja prasowa ITMAGINATION Sp. z o.o.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak komunikować się z agencją projektującą strony internetowe?

agencja projektująca strony internetowe

Kto powinien wybrać budowanie strony na szablonie? Czy zawsze warto inwestować w projektowanie strony od podstaw? Jak rozmawiać z agencją projektującą strony internetowe? Tomasz Koszlak z Web24.com.pl w rozmowie z Piotrem Królem przybliża temat software house'ów i projektowania stron internetowych.


Autor: 

piotr_król

Piotr Król – konsultant e-marketingu, informatyk, przedsiębiorca, certyfikowany specjalista Microsoftu, Cisco oraz project manager. Od ponad 13 lat organizuje szkolenia biznesowe z zakresu zarządzania projektami, informatyczne, nowych technologii oraz marketingu internetowego. Doradza firmom oraz klientom indywidualnym w zakresie efektywnych strategii marketingowych opartych o najnowsze narzędzia dostępne na rynku. W marketingu internetowym stawia na integrację działań online z offline. Pracuje zgodnie z ideą – Powiedz mi, co robisz, a ja znajdę technologię, która ułatwi Ci życie. Rozumie problemy, z jakimi zmagają się współczesne firmy, pomaga im osiągać cele szybciej i efektywniej, korzystając z innowacyjnych sposobów dostępnych na rynku. Wspiera swoich klientów w procesie budowania pozycji i podnoszenia zysków za pomocą growth hackingu, Facebooka, networkingu oraz wideo marketingu. Specjalizuje się w transmisjach na żywo. Zorganizował ponad 640 webinarów dla 20 500 osób w 12 branżach oraz ponad 750 live’ów. Łącznie ponad 1680 h wideo na żywo w internecie (1 520 000 wyświetleń live’ów) jako organizator, producent, reżyser, wsparcie techniczne i marketingowe. Jest twórcą pierwszego na pomorzu Pogotowia Komputerowego oraz pomysłodawcą i organizatorem konferencji Success Man, Success Woman oraz wielu innych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF