...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

TikTok oficjalnym partnerem rozrywkowym Eurowizji 2022

TikTok zabierze fanów tegorocznej edycji Eurowizji za kulisy konkursu i po raz pierwszy w historii przeprowadzi transmisję LIVE z prób uczestników. Użytkownicy platformy będą mogli także na żywo śledzić półfinały i sam Wielki Finał. Platforma już wkrótce zapowie także, jakie atrakcje związane z Eurowizją zaplanowała dla fanów konkursu w poszczególnych krajach, także w Polsce. Krystian Ochman - polski reprezentant tegorocznej edycji konkursu - już dziś zachęca swoich fanów do śledzenia na TikToku jego przygotowań do konkursu.

Europejska Unia Nadawców – organizator Konkursu Piosenki Eurowizji, ogłosiła, że platforma TikTok dołącza do grona oficjalnych partnerów 66. edycji wydarzenia jako „Official Entertainment Partner”. Tegoroczny konkurs odbędzie się we włoskim Turynie, a jego tematem przewodnim będzie „Dźwięk piękna”. Po raz pierwszy globalna społeczność TikTok, licząca ponad miliard użytkowników, znajdzie się w samym centrum wydarzenia.

TikTok, jako oficjalny partner, włączy się w celebrację muzycznego święta, pokazując artystów i ich muzykę, państwa biorące udział w rywalizacji, a także historię samego konkursu, przybliżając magię Eurowizji swoim, ceniącym dobrą rozrywkę, użytkownikom. Specjalnie przygotowane materiały, playlisty i treści zza kulis przeniosą publiczność TikToka w sam środek najchętniej oglądanego i celebrowanego konkursu muzycznego na świecie.

Popularność Eurowizji wśród użytkowników TikToka stale rośnie. Do tej pory filmy oznaczone hashtagiem #Eurovision zanotowały 3,7 miliarda wyświetleń, a tylko materiały z hashtagiem ubiegłorocznej edycji #Eurovision2021 obejrzano ponad 1,4 miliarda razy. Społeczność TikToka korzystała z platformy, aby dzielić się swoimi emocjami związanymi z występami artystów, wyrażać uznanie dla muzyki, świętować występy i wspierać uczestników konkursu ze swoich krajów. Z kolei uczestnicy Eurowizji wykorzystywali TikToka, aby dotrzeć do swoich fanów i przybliżyć im atmosferę konkursu i pomóc poczuć ducha rywalizacji.

Tegoroczne partnerstwo obu marek pozwoli fanom jeszcze mocniej wspierać swoich faworytów w ich podróży do Wielkiego Finału i zagwarantuje jeszcze intensywniejsze doświadczenie konkursu.

Krystian Ochman – polski reprezentant tegorocznej edycji Eurowizji – już dziś zachęca swoich fanów do śledzenia na TikToku jego przygotowań do konkursu.

Zapraszam do śledzenia mojego profilu na TikToku. Będziecie mogli zobaczyć moje przygotowania do Eurowizji w Turynie, która odbędzie się już 12 maja (półfinał) oraz 14 maja (finał). Nie zabraknie również wyczekiwanych przez Was live’ów. Dziękuję za Wasze nieustające wsparcie i przesyłam buziaki.

Krystian Ochman, reprezentant na Eurowizji

Do finału Eurowizji pozostał dokładnie miesiąc, a Europejska Unia Nadawców – organizatorzy konkursu od 1956 roku – potwierdziła, że pokazy półfinałowe i sam Wielki Finał będą transmitowane za pośrednictwem konta Eurovison w unikalnym, pionowym formacie stworzonym specjalnie na potrzeby platformy TikTok. Połączy on oficjalną transmisję z możliwością zajrzenia za kulisy konkursu i to w czasie, gdy będą się odbywały występy.

Społeczność TikToka będzie miała również dostęp do treści zza kulis oraz ekskluzywnych relacji z pierwszych prób wszystkich uczestników. Te ostatnie dostępne będą tylko na platformie. Lokalne zespoły TikTok z całej Europy będą również współpracować z uczestnikami ze swoich krajów, a w samej aplikacji powstanie specjalny serwis promujący treści związane z Eurowizją, w miarę zbliżania się występów na żywo 10, 12 i 14 maja. Na platformie udostępnione zostaną także piosenki z repertuaru uczestników, co umożliwi użytkownikom TikToka wykorzystanie muzyki do tworzenia własnych filmów. Dzięki temu, konkursowe utwory otrzymają nowe życie, wsparte kreatywnością społeczności TikToka.

Na profilu Eurowizji na platformie każdego dnia pojawiać się będą ekskluzywne treści, w tym codzienne podsumowania konkursu w formie video i materiały zza kulis. Już wkrótce TikTok zapowie także, jakie atrakcje związane Eurowizją zaplanował dla fanów konkursu w poszczególnych krajach.

Jesteśmy podekscytowani, że w tym roku możemy przybliżyć naszej społeczności magię i muzykę Eurowizji. Domeną TikToka jest rozrywka i kreatywność, dlatego jestem przekonany, że nasi twórcy i użytkownicy – zarówno w Europie, jak i poza nią – chętnie wezmą udział w tym święcie muzyki i kultury. Będziemy dostarczać fanom ekskluzywne treści, zabierać ich za kulisy i umieszczać w samym sercu muzycznego show. Nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, jak nasza społeczność zainspiruje się Eurowizją w tym roku!

Rich Waterworth, General Manager EU, TikTok

 

Cieszymy się, że TikTok został partnerem Konkursu Piosenki Eurowizji 2022, ściśle współpracując z nami nad tworzeniem jeszcze bardziej ekskluzywnych i angażujących treści. Użytkownicy TikToka świetnie przyjęli ubiegłoroczną edycję konkursu i już nie możemy się doczekać, aż bezprecedensowy dostęp do treści związanych największym na świecie wydarzeniem muzycznym na żywo zainspiruje zupełnie nowe pokolenie fanów Eurowizji.

Martin Österdahl, Executive Supervisor of the Eurovision Song Contest for the EBU

Hashtag #Eurovision2022 jest już dostępny dla użytkowników TikToka i fanów Eurowizji z całego świata, którzy mogą zaprezentować swoją kreatywność i świętować największy i najbardziej znany konkurs piosenki na świecie. Aby stać się jego częścią, śledź profil Eurovision.


źródło: TikTok Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

MADOGZ wykorzystuje modular video w nowej kampanii 321Sprzedane.pl

321 sprzedane

Marka 321Sprzedane.pl oferująca usługę szybkiej i wygodnej sprzedaży aut wystartowała z kampanią digital pod hasłem „Bez cacania”. Za ideę kreatywną i produkcję kampanii odpowiada agencja MADOGZ.

Kampania skupia się na podkreśleniu zalet platformy 321Sprzedane.pl, która upraszcza do minimum proces sprzedaży auta, zdejmując z właściciela większość formalności związanych ze zbyciem pojazdu. W efekcie, po uzyskaniu bezpłatnej wyceny online i umówieniu inspekcji samochodu, sprzedający może sfinalizować transakcję już podczas pierwszej wizyty.

Centralną część kampanii stanowi dwuminutowe video osadzone w konwencji dialogu pomiędzy ojcem i synem na temat sprzedaży auta. Przedstawione w filmie różnice międzypokoleniowe posłużyły do pokazania usługi 321Sprzedane.pl jako nowego i lepszego sposobu sprzedaży samochodu.

Usługa sprzedaży aut za pośrednictwem platformy 321Sprzedane.pl, choć bardzo wygodna i szybka, nie jest jeszcze powszechnie znana wśród właścicieli samochodów. Z tego powodu poszukiwaliśmy pomysłu na kampanię, która z jednej strony wyróżni się spośród reklam kierowanych do naszej grupy docelowej i jednocześnie wyjaśni najważniejsze benefity usługi – mówią przedstawiciele 321Sprzedane.pl.

Przygotowując kampanię dla 321Sprzedane.pl, wykorzystaliśmy nasz autorski produkt – modular video. Charakteryzuje się on dużo większą liczbą scen i ścieżek narracyjnych, które następnie wykorzystaliśmy do przetestowania kilku alternatywnych wersji filmu. Takie podejście pozwoliło na wybór wariantu najefektywniejszego pod kątem utrzymania uwagi widza czy konwersji na stronę www. W rezultacie klient może zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt procent budżetu mediowego i lepiej realizować cele kampanii

Marcin Nagraba, Comms Planner w MADOGZ

Na potrzeby kampanii „Bez cacania” powstało dwuminutowe video, a także seria 4 spotów 15-sekundowych, 4 spoty 6-sekundowe, video hero i explainer video. W ramach działań online kreacje reklamowe pojawią się na platformach społecznościowych: Facebook i YouTube.

Za ideę kreatywną kampanii i produkcję materiałów video odpowiada agencja MADOGZ. Za działania digital odpowiada dział marketingu 321Sprzedane.pl oraz w zakresie platformy YouTube agencja FormUp.


źródło: MADOGZ

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nietypowa promocja najnowszego filmu Netflixa

pomnik nie patrz w góre

„Nie patrz w górę” pokazuje jak ślepe, może być społeczeństwo, które skupia się na zyskach i rozrywce bardziej aniżeli na realnym zagrożeniu życia.

W ramach promocji filmu Netflix postawił w małej miejscowości Koniec Świata, zamieszkałej przez 16 osób, pomnik Pamięci Ludzkości, Która Nie Patrzyła W Górę. Pomnik waży 1700 kilogramów, ma 4 metry wysokości, przedstawia meteoryt i nawiązuje do ogromnego zagrożenia przedstawionego w filmie.

Dodatkowo na odwiedzających Koniec Świata, aby zobaczyć pomnik, czeka niespodzianka w postaci kompletu pamiątek. Można je odebrać w Urzędzie Gminy Kraszewice po podaniu hasło „Ja w sprawie końca świata”.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Najciekawsze akcje promocyjne z e-sportu i gamingu w 2021

illuminar x mercedes

Czy jakakolwiek akcja promocyjna z gamingu i e-sportu zapadła wam w pamięć?

BMW – A year in rivarly

 

W tym roku BMW stało się partnerem wielu silnych organizacji związanych z League of Legends. Cały projekt został ukazany w bardzo ciekawym spocie reklamowym, zawierającym fajne efekty wizualne. „A year in rivarly” to na pewnie jedna z lepszych tegorocznych akcji promocyjnych w e-sporcie.

bmw a year in rivarly
źródło: BMW

Mercedes-Benz z Illuminar Gaming

Drugi sponsor związany z branżą motoryzacyjną wspierał projekty e-sportowe już kilka lat. Jeden z głównych partnerów Worlds 2021 wyprodukował między innymi pierścienie dla zwycięzców prestiżowego turnieju. Jednak w tym roku firma pokazała, że potencjał widzi również i na polskiej scenie, zawierając umowę z Illuminar Gaming. Mercedes-Benz poza wspieraniem drużyny, stał się także ważnym partnerem lokalu ESPORT SPOT w Warszawie. Z pewnością, jest to najważniejsza współpraca na polskiej scenie e-sportowej w tym roku.

illuminar x mercedes
źródło: Nowy Marketing

Adidas i partnerstwo z G2

G2 poza współpracą z BMW rozpoczęła także współpracę z Adidasem. Bardzo ciekawa reklama, w której wystąpiły ważne dla organizacji postacie.  Adidas za jej pośrednictwem potwierdził, że stanie się partnerem technicznym drużyny w tym roku. Tym samym koszulki i wszelkie gadżety europejskiej drużyny bardzo zyskał w oczach fanów.

adidas x g2
źródło: G2

Pudzianowski reklamuje czołgi

W tym roku, w promocji World of Tanks pomogło kilku znanych celebrytów. Jednak my przyjrzymy się jednemu, który swój udział miał na polskim kanale World of Tanks Blitz. Wywiad z Mariuszem Pudzianowskim i związana z nim grafika to bardzo fajny materiał, jak na produkt mający zainteresowanie głównie na rynku gier mobilnych.

pudzianowski
źródło: Wargaming

Wiedźmińskie eliksry do kupienia

Wiedźmińskie eliksiry to przedmioty dobrze znane w popkulturze gamignowej. Teraz dostępne są także do kupienia. Być może ich eliksir „Kot” nie sprawi, że będziemy widzieć w ciemności jak Geralt, ale na pewno się nawodnimy.

oshee wiedźmin
źródło: Oshee

Adam Daniluk

TikTok i branża motoryzacyjna – połączenie idealne

TikTok i branża motoryzacyjna

W branży motoryzacyjnej zaobserwować można obecnie dynamicznie zachodzące zmiany. Wzrost popularności pojazdów elektrycznych, nowe zachowania nabywców, innowacyjne technologie i modele sprzedaży czy pandemia COVID-19 to tylko niektóre z czynników mających wpływ na rynek motoryzacyjny.

Producenci oraz dealerzy samochodowi muszą dostosować się do zmieniającego się życia konsumentów i aktywnie inwestować w technologie cyfrowe tak, aby dotrzeć do grupy docelowej. TikTok, jako globalna platforma krótkich filmów video to idealne miejsce, aby budować relację marki z nowym pokoleniem nabywców samochodów.

Nowa jakość relacji

Zakup samochodu to poważna decyzja wymagająca wielu przemyśleń, rozważań i poszukiwań idealnej oferty. Dlatego właśnie budowanie długoterminowej relacji marki z konsumentem jest tak samo ważne jak podejmowanie decyzji o zakupie. Obecnie kanały cyfrowe oraz media społecznościowe stały się kluczowym elementem procesu zakupowego. Konsumenci badają, wirtualnie doświadczają i dokonują wyboru z zacisza własnego domu. TikTok to wirtualny salon wystawowy, który inspiruje, informuje i bawi, budując wizerunek marki. Wiele firm motoryzacyjnych, takich jak BMW czy Mercedes-Benz, dostrzega ten potencjał i wykorzystuje platformę, aby dotrzeć do zróżnicowanej publiczności.

TikTok to idealne miejsce do dzielenia się różnorodnymi treściami, aby stworzyć emocjonalną więź z nową generacją nabywców samochodów. Badanie przeprowadzone wspólnie z Clear Strategy udowadnia, że użytkownicy TikToka są szczęśliwsi, a także bardziej zaangażowani w treści reklamowe niż użytkownicy innych platform. Społeczność platformy w 72% nie ma nic przeciwko oglądaniu treści od marek czy firm. Aż 67% użytkowników czuje się bliżej marek, które są obecne w mediach społecznościowych, z których korzystają, a 63% lubi reklamy i je ogląda, zamiast zmienić kanał, przewinąć obok lub kliknąć dalej. Społeczność TikToka wyróżnia się również pod kątem zapamiętywania treści reklamowych. Aż 54% użytkowników pamięta, że widziało jakiekolwiek treści sponsorowane, w porównaniu z Instagramem (47%), YouTube (43%) i Snapchatem (43%).
Z badania z Clear Strategy wynika również, że użytkownicy TikToka są mniej wrażliwi na cenę. 64% jest w stanie zapłacić więcej za jakościowe produkty, a 52% często kupuje droższe produkty marek, które uważają za etyczne.

Platforma TikTok niedawno osiągnęła 100 milionów aktywnych użytkowników w Europie i staje się jedną z najbardziej wpływowych komercyjnie platform na świecie. To wyjaśnia, dlaczego motoryzacja na TikToku nabiera tempa i coraz więcej marek realizuje działania reklamowe na platformie.

Marki motoryzacyjne mogą zaistnieć na TikTok, skupiając się na inspiracji, informacji i rozrywce. Promowanie produktów ze wsparciem kreatorów, informowanie o aktualnych trendach czy ciekawostkach bądź wykorzystanie TikToka, jako cyfrowego showroomu to tylko niektóre przykłady form promocji. Jedną z nich jest również możliwość przeprowadzenia transmisji live, aby zaprezentować nowy model samochodu, bądź daną funkcjonalność. Rozwiązanie to wykorzystało Lamborghini.

Cyfrowy showroom Lamborghini

Lamborghini, w ramach swoich spotkań Lamborghini Drive Club, pierwszą ich odsłonę przeprowadził dla swoich wybranych klientów w dniach 9-10 czerwca. Wydarzenie odbyło się na najnowszym torze wyścigowym w Polsce, Silesia Ring, oraz na drogach Śląska Opolskiego. Chcąc jednak zapewnić motoryzacyjne wrażenia większej grupie odbiorców, marka połączyła siły z TikTokiem, który został Głównym Sponsorem wydarzenia. Na platformie zrealizowany został dedykowany live, który obejrzało 84,4 tysiące użytkowników. Zostali oni powitani przez włoskiego kierowcę zawodowego oraz instruktora jazdy Pietro Perolini. Wydarzenie okazało się wielkim sukcesem. Przed rozpoczęciem transmisji konto @Lamborghini Warszawa na TikToku posiadało około 400 obserwujących, po zakończeniu wydarzenia konto obecnie obserwuje prawie 10 tys. użytkowników. Na wydarzenie jako dodatkowi goście zostali zaproszeni znani TikTokerzy tworzący inspirujące treści @supercarspl_ (117,3 tys. obserwujących) oraz @wwasupercars (71,2 tys. fanów), którzy idealnie wpisali się w styl pierwszego tego typu wydarzenia w Polsce.

Jesteśmy pierwszą marką supersamochodów w Polsce, która odważyła się skorzystać z gigantycznego potencjału TikToka w takim zakresie.Zależało nam, by globalna premiera formatu Lamborghini Drive Club stała się okazją do wspólnej celebracji radości z jazdy i podróży. Nasze samochody cieszą się bardzo dużą popularnością w Polsce, co potwierdzają choćby wyniki tegorocznego raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”. I choć pozostajemy producentem pojazdów ekskluzywnych, chcieliśmy zapewnić interaktywną rozrywkę wszystkim fanom motoryzacji.

Piotr Jędrach, dyrektor generalny Lamborghini Warszawa

Cieszymy się, że mogliśmy być częścią unikatowego wydarzenia Lamborghini Drive Club. Czujemy się wyróżnieni, mogąc wspierać marki motoryzacyjne w dotarciu do nowej generacji konsumentów samochodów.

  TikTok to idealne miejsce, aby nawiązać relacje z klientami, opowiedzieć historię marki oraz podzielić się nią w kreatywny, angażujący użytkowników sposób.

Paula Kornaszewska, Head of Operations Team w TikTok Polska

Potencjał reklamowy na TikToku

Globalne marki również chętnie wybierają TikTok, jako miejsce promocji ich nowego produktu czy budowania wizerunku firmy. BMW Motorsport, aby promować swoją umacniającą się rolę w czołówce e-wyścigów, zaprezentował publiczności innowacyjny, bezemisyjny samochód wyścigowy. Współpraca niemieckiego oddziału BMW z TikTokiem zaowocowała zabawnym i angażującym wyzwaniem Branded Hashtag Challenge – #icecelebrate, które polegało na podzieleniu się swoją pasją do świętowania i honorowania wielkich chwil. Poprzez Branded Hashtag Challenge BMW Motorsport zwiększyło zasięg swojego konta o 18 tys. nowych obserwujących, a opublikowane na platformie treści zebrały ogółem 15,6 mln interakcji. Dzięki współpracy z najpopularniejszymi niemieckimi twórcami takimi jak Falco Punch, PATROX oraz Sky & Tami, kampania zyskała na autentyczności, co jeszcze bardziej zwiększyło zaangażowanie użytkowników.

Kolejnym przykładem współpracy branży motoryzacyjnej z TikTokiem była kampania Mercedes-Benz w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Specjalne wyzwanie na platformie o nazwie #MBStarChallenge miało zachęcić użytkowników do kreatywnego pokazania kultowego logotypu marki. Najlepsze prace pojawiły się następnie na oficjalnych kanałach Mercedes-Benz, który dzięki współpracy zyskał 30 tys. nowych obserwujących. 73 tys. uczestników wzięło udział w zabawie, a powstałe z tej okazji treści obejrzano 862 mln razy. Firma Smart, chcąc promować ofertę elektrycznych samochodów, również nawiązała współpracę z TikTokiem. Dzięki narzędziom takim jak TopView, Branded Hashtag Challenge i One Day Maxincl powstało 199 tys. treści video z łączną liczbą wyświetleń 956 mln.

Polskie oraz globalne marki motoryzacyjne coraz częściej widzą potencjał biznesowy wynikający prowadzeniem działań promocyjnych na TikToku. Nowe pokolenie, zmieniające się zachowania konsumentów i podążanie za aktualnymi trendami wpływają pozytywnie na realizację celów firm z branży motoryzacyjnej, czego powyższe przykłady współpracy są najlepszym dowodem.


Źródło: Tiktok

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

W monitoringu mediów nie chodzi o to, aby zbierać publikacje [WYWIAD]

Sebastian Bykowski

Rozmowa z Sebastianem Bykowskim na temat kluczowych zmian na rynku monitoringu mediów, przyszłości branży i potencjału autorskich przeglądów mediów.

Chyba nie przesadzimy, stwierdzając, że dostęp do informacji jest obecnie kluczowym aspektem dla komunikacji, promocji i biznesu?

Zdecydowanie! Jak ważny jest dostęp do właściwej informacji, pokazała pandemia. Firmy, które doceniły ten zasób, znacznie lepiej przeszły przez kryzys, a nawet wykorzystały go do rozwoju. Takie podmioty szybciej znajdowały rozwiązania problemów, a dzięki obserwowaniu swoich klientów, lepiej rozumiały ich położenie i potrzeby oraz dostosowały błyskawicznie ofertę lub nawet całkowicie ją zmieniły. Śledzenie doniesień medialnych pozwoliło markom lepiej przewidzieć trendy i zainwestować swój kapitał w różnego rodzaju projekty biznesowe.

Chciałbym wyraźnie podkreślić, że dzisiaj najważniejszą sferą komunikacyjną są media – zarówno tradycyjne, jak i cyfrowe, i to one w znacznym stopniu wypełniają nasze życie. Mając odpowiednie narzędzia, np. takie jak monitoring mediów, można czerpać z tego ogromnego zasobu najbardziej aktualne i wszechstronne informacje.

Trudny okres pandemii pokazał wyraźnie, jakie znaczenie miało szybkie reagowanie na zmiany, ale trzeba pamiętać, że w mikro skali większość firm przeżywa większe lub mniejsze kryzysy każdego dnia i dostęp do informacji jest kluczowy w znalezieniu rozwiązań do powstałych problemów.

Na jakie dane może zatem liczyć firma korzystająca z autorskich przeglądów mediów?

To jest ciekawe pytanie, ponieważ sam rynek mediów bardzo dynamicznie się zmienia. Powstają zupełnie nowe źródła i ewoluuje też sama komunikacja, a w związku z tym istnieje potrzeba stosowania i wprowadzania takich parametrów, które będą pozwalały firmom prowadzącym działania komunikacyjne, promocyjne i biznesowe określać efektywność swoich działań.

W przeglądach mediów dostarczanych na specjalnie dedykowanych platformach – jak np. nasz portal Inforia, służących do wizualizowania wyników, odbiorca powinien znaleźć szereg danych, które przede wszystkim wartościują znaczenie informacji w komunikacji – i mowa tu zarówno o atrybutach dotyczących samych materiałów, jak i źródła, w którym zostały opublikowane.

Znajdziemy tam m.in. dane na temat wielkości i zasięgu informacji, opiniotwórczości i siły oddziaływania, wskaźniki dotyczące wartości medialnej, ekwiwalentu reklamowego oraz kontekstu, w jakim dana marka pojawiła się w publikacji.

Oczywiście wszystko zależy od tego, jakie cele postawiono w komunikacji. W przeglądach i raportach jasno można wykazać, czy informacje rozpowszechnione w mediach są efektem pracy działu public relations, marketingu, czy też powstały w wyniku zainteresowania mediów. Jest zatem bardzo dużo wskaźników, parametrów, którymi są opisane wyniki monitoringu, a które pozwalają zrozumieć, jaka była obiektywna wartość budowanego wizerunku czy zasięgu.

Spotykamy się w dosyć ciekawym momencie dla polskiej branży monitoringu mediów i analiz medialnych. Co się wydarzyło? Czy może Pan wprowadzić czytelników w kontekst tej sytuacji?

Tak, oczywiście. Autorskie przeglądy mediów powstają na bazie wcześniej opublikowanych doniesień medialnych, w tym oczywiście takich, które pochodzą z prasy. Mówiąc w dużym skrócie, dostarczamy klientom bardzo szeroką i wielopoziomową „informację o informacji”.

Od lat w naszej branży trwała dyskusja, czy klienci takich serwisów informacyjnych powinni dodatkowo ponosić opłaty za dostęp do treści publikacji prasowych, które podlegają analizie w przeglądach mediów – kwestia sporna dotyczyła zatem zakresu prawa cytatu. Dylemat skończył się na przełomie poprzedniego roku, rozstrzygnięciem sądowym. Upraszając jego sentencję – dostęp do pełnej treści materiałów prasowych jest jak najbardziej możliwy, ale pod warunkiem uiszczenia opłaty dla posiadaczy praw do cytowanych publikacji.

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów – jako lider branży, który prowadzi swoją działalność zawsze z ogromną dbałością dla środowiska prasowego i wydawniczego, podpisał umowę z SDiW REPROPOL – jedynym podmiotem, który na polskim rynku zarządza zbiorowymi prawami autorskimi wydawców. Na bazie tej umowy otrzymaliśmy licencję na monitorowanie materiałów prasowych – tzn. udostępnianie ich klientom korzystającym z przeglądów mediów.

Co to konkretnie oznacza dla marek korzystających z usług firm monitorujących media?

Po pierwsze, pełne bezpieczeństwo naszych klientów w korzystaniu z twórczości dziennikarzy, reprezentowanych przez wydawców prasowych. W ostatnim czasie w mediach pojawiały się informacje, w których w negatywnym kontekście przedstawiano nie tylko firmy monitorujące media bez licencji, ale także podmioty i instytucje korzystające z takich usług. Dzięki podpisanemu porozumieniu i licencjom na monitorowanie prasy, nasi klienci mogą spać spokojnie i nie obawiać się o tego typu krytyczne doniesienia.

Dla wszystkich marek korzystających z usług monitoringu mediów taka sytuacja oznacza, że powinny przeanalizować, czy podmioty, z którymi współpracują, nie naruszają praw wydawców i twórców prasowych oraz czy stać je na ryzyko ewentualnych roszczeń i sytuacji kryzysowych, wywołanych tym, że mogą zostać wymienione w negatywnym kontekście w przekazach medialnych. Ostatecznie, nie można wykluczyć także scenariusza, że brandy korzystające z usług bez licencji zostaną uwikłane w procesy sądowe.

Dlaczego ta kwestia była tak problematyczna w Polsce i jak to zagadnienie jest uregulowane w innych krajach? Czy możemy i powinniśmy czerpać w tym zakresie z doświadczeń i rozwiązań zagranicznych?

W polskim prawie autorskim i prasowym istnieje wiele zapisów, które można różnie interpretować. Zachodzące jednak od wielu lat zmiany w prawie Unii Europejskiej oraz zmieniające się orzecznictwo pokazują, że standardem w zakresie wykorzystywania – cytowania twórczości innych autorów w działalności zarówno medialnej, jak i biznesowej standardem staje się ponoszenie opłat z tego tytułu.

Wydaje się, że w tej sytuacji – zwłaszcza teraz, gdy zbliżamy się do wdrożenia nowej dyrektywy mającej wpływ na prawa autorskie i prawa pokrewne – ta sytuacja staje się także polską rzeczywistością, a każda odpowiedzialna firma powinna mieć świadomość konieczności ponoszenia opłat na rzecz twórców.

Jednocześnie na rynku polskim mamy wypracowane mechanizmy, które umożliwiają szybką adaptację takich rozwiązań. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, powołując organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, jaką jest SDiW REPROPOL, ustalił tabelę wynagrodzeń, która w dość jasny sposób określa wysokość opłat za informacje pochodzące z prasy, wykorzystywane w przeglądach mediów.

Skąd Pana zdaniem przekonanie, że podgląd materiału jest niezbędnym elementem przeglądu mediów. Wydaje się, że liczba danych, które klienci uzyskują na temat konkretnej publikacji i źródła, z jakiego ona pochodzi, jest w zupełności wystarczająca.

Dobre pytanie… Po pierwsze mam wrażenie, że nadal traktujemy publikacje prasowe w trochę „stary” sposób. Kiedyś, gdy informacji było zdecydowanie mniej, rzeczywiście treść każdego materiału oraz to, gdzie się pojawił, jak wyglądał i został odebrany, miało ogromne znaczenie. Natomiast obecnie – w świecie, w którym każdego dnia ukazują się miliony nowych doniesień, zmienił się sposób konsumpcji tych treści, a czytelnicy nie czytają już całych materiałów. Właściwie można zaryzykować stwierdzenie, że potrzeba zapoznania się z pełną treścią powstaje wtedy, gdy materiał bezpośrednio dotyczy odbiorcy lub jest krytyczny dla danej marki. W większości przypadków kluczowe jest to, żeby się dowiedzieć, jaki mógł być impact, zasięg i znaczenie materiału w jakościowej skali, czyli ważniejsze będą wskaźniki i atrybuty, niż to, aby każdy z tych materiałów dokładnie przeczytać.

Jeśli spojrzymy na trendy w zakresie analizowania informacji w innych krajach, to konieczność kontaktu z całym materiałem zdecydowanie spada w priorytetach na rzecz potwierdzenia, że dana publikacja dotarła do grupy docelowej i wywołała zamierzony skutek. Nadal oczywiście będzie istniała potrzeba kontaktu z pełną treścią, gdy materiał ma istotne znaczenie dla marki, ale patrząc całościowo, ta potrzeba w dużym stopniu już dziś została zastąpiona dostępem do raportów o efektach komunikacyjnych takich publikacji.

Z tego, co Pan mówi, wynika, że nie ma chyba obszaru biznesowego, który nie byłby zainteresowany tego typu usługami. Jak Pan prognozuje – jaka jest przyszłość branży monitoringu i analiz medialnych? W jakim kierunku będzie się rozwijać?

Na samym początku powiem, że jedną z kluczowych kwestii, którą obserwujemy, jest to, że branża monitoringu mediów zdecydowanie nie jest już postrzegana tylko jako dostawca rozwiązań dla obszaru public relations i marketingu. Rzeczywiście, bardzo wiele firm dostrzegło, że w mediach jest najbardziej aktualna informacja, a co za tym idzie potrzebna do podejmowania skutecznych, szybkich decyzji biznesowych.

Patrząc w ten sposób, można powiedzieć, że KAŻDY jest odbiorcą usług monitoringu mediów – zarówno wielkie międzynarodowe koncerny, jak i małe lokalne firmy, fundacje, instytucje, urzędy albo marki osobiste. Oczywiście tak, jak potrzeby tych podmiotów i osób będą różne, tak i usługi będą zróżnicowane – inne dla CEO dużej marki, specjalisty od ryzyk biznesowych, a jeszcze inne dla szefa HR, komunikacji marketingowej czy brand managera.

Mówiąc o przyszłości branży kluczowe są trzy zagadnienia: ewolucja mediów, zmiana komunikacji oraz rozwój technologii.

Powstają nowe źródła, które mają inną specyfikę i łączą formy typowe dla różnych mediów – to wszystko powoduje zmiany w procesie wyszukiwania informacji, lepszego ich analizowania. To ogromna siła napędowa do rozwoju usług monitoringu mediów. Z kolei ewolucja mediów wpływa na zmiany w komunikacji, które są katalizatorem nowych potrzeb, a przez to nowych narzędzi potrzebnych do mierzenia takiej komunikacji. To właśnie one powodują, że pojawia się konieczność wprowadzania innowacyjnych metod pomiarowych, a co za tym idzie nowych interfejsów na portalach, wskaźników, opcji analizowania i raportowania.

Aby móc zbierać i analizować informacje – szczególnie przy tak rosnącej liczbie danych, niezbędne jest wsparcie technologiczne. W zasadzie jednymi z najczęściej pojawiających się zwrotów w naszej branży są „sztuczna inteligencja”, „uczenie maszynowe” i „duże zbiory danych”.

W monitoringu mediów nie chodzi już o to, aby zbierać informacje, ale dostarczać te właściwe i tworzyć na ich bazie wiedzę, dzięki której firmy mogą prowadzić jeszcze bardziej skuteczne działania, rozumieć dobrze specyfikę swojej branży oraz wyciągać wnioski, które z tych danych płyną.

Jednym z kluczowych wyzwań, jakie stoi przed branżą monitoringu mediów, jest także przeciwdziałanie fake newsom, czy też informacjom przekazującym mowę nienawiści. To niezwykle istotny aspekt dla życia społecznego, w który również jako zespół jesteśmy bardzo mocno zaangażowani.

Dziękujemy za rozmowę.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Promocja gry komputerowej prosto z szangchaju: Gigantyczny kod QR na niebie

Princess Connect Re diving

Na szanghajskim niebie 1500 dronów stworzyło pokaz animacji ze świata pewnej gry, po czym ukazała się formacja gigantycznego kodu QR. Wszystko to okazało się promocją japońskiej gry komputerowej „Princess Connect Re: diving” studia Cygames.

Już nie raz Chińczycy pokazali, że potrafią zaskoczyć świat. Teraz zrobili to ponownie. Zespół Cygames odpowiedzialny za produkcję gry „Princess Connect Re: diving”, stworzył niesamowity pokaz będący elementem kampanii promocyjnej.

Na niebie pojawiło się 1500 dronów migających różnymi kolorami. Najpierw stworzyły pokaz postaci z japońskiego RPG po czym przyjęły kształt kodu QR, który można było zeskanować smartfonem, tym którzy to zrobili wyświetliła się reklama gry oraz link do jej pobrania.


 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kinga Sawczuk, Marcin Prokop, Wujaszek Liestyle, Bartłomiej Nieantyfan Zawisza i Michał Pisarski we wspólnym daily vlogu na premierze urządzeń OPPO

Oppo Premiera

Daily vlog to forma charakterystyczna dla mediów społecznościowych, jednak marka OPPO zdecydowała się wykorzystać ten format, by przedstawić dziś swoje najnowsze produkty. Niekonwencjonalny pomysł nie był przypadkowy. Nowa seria smartfonów Reno5 pozwala bowiem na tworzenie autorskich, unikalnych materiałów wideo zgodnie z hasłem przewodnim „Film Your Story”. Trudno więc o lepszą okazję do przedstawienia możliwości nagrywania niż vlog z osobistościami ze świata internetu, w tym z ambasadorem marki Marcinem Prokopem, a także organizatorami festiwalu Nowe Horyzonty.

Tworząc koncept nowej premiery, chcieliśmy zaprezentować nowe urządzenia w niecodziennej formie, która nie tylko zaskoczy odbiorców, ale przede wszystkim ich zaciekawi. W październiku ubiegłego roku udało nam się to w wyjątkowym talk show o serii Reno4. W tym roku mamy nową serię smartfonów Reno5 i nowy pomysł – vlog, w którym funkcje premierowych urządzeń prezentuje nie tylko ambasador OPPO, Marcin Prokop, ale również inni nietuzinkowi twórcy ze świata lifestyle’u i technologii. Co ważne, dzięki takiemu formatowi osoby zainteresowane smartfonami mogą od razu zobaczyć ich praktyczne możliwości.

Mo Zhang, Brand Manager w OPPO Polska

Całe wydarzenie poprowadził który zabrał uczestników w 35-minutową podróż po świecie technologii OPPO. I w tym wypadku taki zabieg okazał się celowy – dokładnie tyle czasu potrzebuje bowiem bateria premierowego Reno5 5G, by naładować się od 0 do 100%.

Nietypowa premiera w formie daily vloga

Zgodnie z mottem „Film your story” daily vlog opowiada historię Wujaszka Liestyle, któremu Piotr Żaczko, PR manager w OPPO Polska, rzuca wyzwanie polegające na sprawdzeniu możliwości smartfona Reno5 5G w tworzeniu kreatywnego kontentu w internecie. Zdjęcia do filmu miały miejsce w Warszawie oraz we Wrocławiu, m.in. w mieszkaniu Wujaszka Liestyle, Be Happy Museum oraz w Kinie Nowe Horyzonty.

We vlogu do Wujaszka Liestyle dołączają influencerzy ze świata technologii oraz lifestyle’u. Kinga Sawczuk, jedna z najpopularniejszych TikTokerek w Polsce, zabiera Wujaszka Liestyle do świata TikToka i pokazuje, jak w kreatywny sposób wykorzystać Dual View-Video, czyli funkcję nagrywania obrazu z dwóch perspektyw. Duet tworzący Futura Podcast, czyli Michał Pisarski i Bartek Zawisza, znany jako Nieantyfan, zdradza, co jest istotne przy kreowaniu treści online. Rozmawiają nie tylko o możliwościach nowej serii Reno5, lecz także o wprowadzanej właśnie na rynek opasce OPPO Band oraz bezprzewodowych słuchawkach TWS OPPO Enco X. Żeby zaczerpnąć wiedzę na temat wystąpień przed kamerą, Wujaszek Liestyle łączy siły z ambasadorem marki OPPO, Marcinem Prokopem, który opowiada, jak mówić, żeby inni chcieli nas słuchać i odkrywa przed widzami tajniki występowania przed kamerą.

Partnerstwo z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym Nowe Horyzonty

W trakcie premiery OPPO zapowiedziało partnerstwo ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty. Nowa współpraca to połączenie nowoczesnej technologii z kreatywnością twórców i festiwalowej publiczności. Nowe Horyzonty, podobnie do producenta inteligentnych urządzeń, stawia na młodych twórców m.in. poprzez sekcję krótkich metraży. To właśnie tu młodzi autorzy, często po raz pierwszy, mają okazję pokazać swoje prace szerokiej widowni, zmierzyć się z ocenami i zdobyć nowe doświadczenie.

Wspólnie z OPPO postaramy się pokazać, w jaki sposób kreatywnie wykorzystywać funkcje w smartfonach Reno5. Wkrótce będziemy chcieli zaangażować fanów i osoby, które lubią dzielić się swoimi treściami w digitalowym świecie, do tworzenia nowych, ciekawych formatów przy wykorzystaniu premierowej serii Reno5.

Łukasz Adamski, Dyrektor Marketingu SNH

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty jest organizatorem odbywającego się we Wrocławiu Festiwalu Nowe Horyzonty – od 20 lat z powodzeniem łączącego nowoczesność z wysoką jakością artystyczną.
Więcej informacji na temat współpracy oraz zakresu działań można znaleźć tutaj

Nowa seria smartfonów Reno5 – sfilmuj swoją historię z aparatem wspieranym przez sztuczną inteligencję

Hasłem nowej serii OPPO Reno5 jest „Film your story”, a same smartfony powstały z myślą o kreatywnych użytkownikach, którzy chcą tworzyć autorskie treści do internetu. Firma konsekwentnie od kilku generacji swoich smartfonów stawia na dopracowane wzornictwo, świetny ekran, szybkie ładowanie oraz przede wszystkim formaty wideo, które są coraz popularniejsze. Również tworząc najnowszą serię Reno5, OPPO zadbało o to, aby użytkownicy na pokładzie smartfonów znaleźli funkcje kreatywnego filmowania i fotografowania, które pozwolą im tworzyć unikalne materiały i tym samym wyróżnić się w internecie.
Poza opcją filmowania opartego na algorytmach sztucznej inteligencji (AI Highlight Video), smartfony mają między innymi funkcję Dual-View Video, która pozwala nagrywać jednocześnie z aparatu z tyłu i z przodu telefonu. Te i wiele innych funkcji zostały wykorzystane podczas kręcenia daily vloga.
Najnowsza seria smartfonów od OPPO dostępna będzie w Polsce od 23 marca 2021 roku. Zainteresowani będą mogli dokonać wyboru spośród trzech modeli – Reno5 5G, Reno5 Lite i Reno5 Z 5G. Wkrótce dostępne będą także opaski OPPO Band z funkcją stałego monitorowania nasycenia krwi tlenem oraz wysokiej klasy bezprzewodowe słuchawki TWS Enco X z aktywną redukcją szumów, które także zostały zaprezentowane podczas premiery.
Koncepcję premiery przygotował dział komunikacji OPPO wraz z agencją 24/7Communication. Scenariusz stworzył Franciszek Toeplitz, natomiast produkcją zajęła się Allegro Brand Experience Agency oraz Seven Shots. Cały materiał z premiery można obejrzeć tutaj

Źródło: Oppo Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wreszcie podniesiony limit na nieodpłatne przekazywanie upominków!

Limity_promocji

Branża upominków reklamowych ma powód do świętowania! 1. stycznia br. wreszcie zmieniły się przepisy na nieodpłatne przekazywanie upominków bez prowadzenia ewidencji, podnoszące limit z 10 zł na 20 zł. To przełomowy krok, który nadal co prawda jest niewystarczający, ale pierwszy raz od dawna ta arcyważna dla całej branży sprawa drgnęła z inicjatywy rządzących.

Nowy rok przyniósł bardzo pozytywne zmiany, które mogą być jaskółką kolejnych, pomyślnych dla branży reklamowej modyfikacji ustawy o VAT. PIAP od dawna lobbuje na rzecz zmiany prawa w kwestii podniesienia limitów na nieodpłatne przekazywanie upominków. Izba od lat przekonuje do swoich racji polityków odpowiedzialnych za rozwój gospodarki oraz pokrewne podmioty gospodarcze, które wspólnie z PIAP podkreślały długofalowe i wieloaspektowe, pozytywne skutki proklamowanych zmian.

Zmianie uległ art. 7 ust. 4. ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z nim obecnie przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary w dwóch wariantach limitów cenowych. W pierwszym przypadku są prezenty o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób obdarowanych. W drugim wariancie mowa o prezentach, których przekazania nie ujęto w ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia – jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł. Przed 1. stycznia br. ten limit wynosił 10 zł. W związku z tym, nieodpłatne przekazanie prezentu będzie podlegać opodatkowaniu VAT w przypadku prezentów o wartości przekraczającej 100 zł oraz prezentów o wartości powyżej 20 zł, ale nieprzekraczającej 100 zł, gdy nie jest prowadzona ewidencja osób obdarowanych.

Podniesienie limitu na nieodpłatne przekazywanie upominku bez prowadzenia ewidencji ułatwi proces przekazywania prezentów, co z pewnością przełoży się na zainteresowanie tą formą promocji. PIAP ocenia ten ruch jako próbę sprawdzenia przez ustawodawcę pozytywnych następstw decyzji dla skarbu Państwa. Izba zapowiada dalsze kroki proklamujące korzyści z tej linii zmian, mając nadzieję, że przysłużą się one zarówno gospodarce, jak i dostawcom upominków reklamowych oraz klientom końcowym.

Polska Izba Artykułów Promocyjnych jest organizacją zrzeszającą przedsiębiorców z branży artykułów promocyjnych. Ma ona na celu reprezentowanie i dbanie o interesy tych firm. Jest organizacją konsolidującą branżę, partnerem do rozmów z decydentami kształtującymi zewnętrzne warunki funkcjonowania, organizatorami targów i mediów. Izba jest partnerem do kontaktów z podobnymi stowarzyszeniami z innych krajów. Obecnie PIAP wraz z Członkami Założycielami liczy ponad 180 Członków. Liczba ta rośnie w ostatnich miesiącach w związku z aktywizacją działań marketingowo-promocyjnych Izby.


Źródło: Polska Izba Artykułów Promocyjnych

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Cyberpunk 2077 z fanartowym muralem z okazji premiery

Mural Cyberpunk2077 w Warszawie

Długo wyczekiwana, ogólnoświatowa premiera najnowszego tytułu polskiego studia CD Projekt RED miała miejsce 10 grudnia. Z tej okazji w Warszawie, na Brackiej 25 powstał mural przedstawiający wyłoniony w konkursie fanart.

Night City w Warszawie

Konkurs był elementem szeroko zakrojonej kampanii promocyjnej, która objęła internet, telewizję, radio, kino, prasę oraz murale. Przed fanami Cyberpunka postawiono zadanie stworzenia cyfrowego projektu, na którym w futurystycznym klimacie Night City zostanie osadzone logo Play. Operator sieci komórkowej był współorganizatorem akcji.

Zwycięski projekt został ręcznie namalowany na ścianie Domu Braci Jabłkowskich, przy ulicy Brackiej 25 w Warszawie i będzie cieszyć oczy przechodniów do końca grudnia. Za realizację malarską odpowiada warszawskie Good Looking Studio, które było także autorem pierwszego z Cyberpunkowych murali na ul. Chmielnej w Warszawie, a w przeszłości realizowało również muralową promocję Wiedźmina 3.

Cyberpunk 2077 mural Chmielna 98
Fot. Radek Nowik

Cyberpunk 2077 – wizja przyszłości

Cyberpunk 2077 to gra role-playing. Miejscem akcji jest fikcyjna, tętniąca życiem i technologią amerykańska metropolia usytuowana na zachodnim wybrzeżu USA; gdzieś pomiędzy Los Angeles a San Francisco – Night City. W grze przedstawiona zostaje wizja świata w przyszłości, rządzonego przez megakorporacje i w większości zamieszkanego przez cyborgi. Gracze wcielają się w V – cyberpunka, stawiającego pierwsze kroki w świecie ulicznych wojowników, netrunnerów i korporacyjnych hakerów. Jedną z istotnych postaci w fabule jest Johnny Silverhand, stworzony na podobieństwo Keanu Reevesa, znanego z takich filmów jak Matrix, czy Adwokat Diabła.

Fabuła gry jest nieliniowa, więc jej rozwój zależy od decyzji, jakie podejmują gracze w trakcie rozgrywki.
Świat „Cyberpunka 2077” wykreował ponad trzy dekady temu Mike Pondsmith, twórca gier planszowych, karcianych i klasycznych RPG. Pierwotnie nosił on tytuł „Cyberpunk 2020”. Polski developer, adaptując tytuł na grę zdecydował się przenieść akcję o prawie sześć dekad w przyszłość. Warto przy tym pamiętać, że świat „Cyberpunka” funkcjonuje w swojej własnej linii czasowej, która oddzieliła się od naszej w okolicach roku 1990.

Pałac kultury i nauki w Warszawie Cyberpunk 2077
Źródło: Unsplash

Sukces finansowy

Studio CD Projekt RED pracę nad Cyberpunkiem 2077 rozpoczęło w 2012 roku. Gracze swoje zainteresowanie tytułem poparli aż 8 milionami preorderów, złożonymi do dnia przed premierą. Analitycy giełdowi estymują łączną sprzedaż gry na poziomie 35 milionów kopii. Przy realizacji tych założeń wartość sprzedaży może oscylować na poziomie 6-7 miliardów złotych.

Estymacje budżetu powstania i promocji gry mówią o kwocie rzędu 1,2 miliarda złotych, co czyni Cyberpunka jedną z droższych produkcji w historii. Jeżeli przewidywania analityków się spełnią, stanie się również jedną z najbardziej dochodowych, przebijając sukces kasowy innego blockbustera CD Projekt RED – Wiedźmina 3.

Rekordowa premiera

Cyberpunk 2077 szturmem zdobywa serca graczy. Czy to właśnie premiera gry przyczyniła się do ogłoszonego 10 grudnia najwyższego w historii zapotrzebowania na moc (26 817 MW)?

Miało ono miejsce mimo braku niskich temperatur, które zazwyczaj towarzyszą takim zdarzeniom. Niewykluczone więc, że miało to znaczenie. Pewnym jednak jest, że na graczy czekają dziesiątki godzin świetnej rozrywki, przeplatanej licznymi wyborami, których konsekwencje ukształtują unikalny rozwój fabuły, spotykanych bohaterów i miejsca, do którego dotrze V. Wstawaj Samuraju, jest gra do przejścia!


Źródło: informacja prasowa

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF