...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Myślenie, które wpędza w depresję. Nadmierna analiza może zaszkodzić przedsiębiorcom

Overthinking

W każdej firmie podejmowanie decyzji jest podstawowym zadaniem menedżerów wyższego szczebla. Granice między decyzjami strategicznymi, taktycznymi i operacyjnymi zacierają się, a skuteczne podejmowanie rozstrzygnięć wymaga od liderów biznesu przeformułowania tego, co jest istotne. Na pierwszym planie w tym procesie powinny być dane i analizy, po to, aby usprawnić zarządzanie i żeby było ono optymalne dla przedsiębiorstwa i prowadziło do jak najlepszych wyników biznesowych.

Pandemia wydłużyła czas decyzji. Boimy się ryzyka

W przeprowadzonej pod koniec ubiegłego roku ankiecie przez analityków Gartnera aż 65% respondentów (osób zajmujących kierownicze stanowiska) stwierdziło jednak, że podejmowanie decyzji jest bardziej złożonym procesem niż jeszcze dwa lata temu.

Głównie poprzez pandemię. Wzniosła ona czynnik niepewności przy prowadzeniu biznesu na niespotykaną dotąd skalę. Przedsiębiorca znalazł się w sytuacji, że tak naprawdę nie wiedział, czy za tydzień nie będzie musiał zamknąć swojego sklepu, czy restauracji. Łańcuchy dostaw zostały zachwiane, wzrosły też ceny energii, co również wpływa na prowadzenie biznesu. W Polsce mieliśmy dodatkowo zamieszanie związane z wprowadzeniem „Polskiego ładu”, z którym jeszcze wiele miesięcy będziemy musieli się „układać”. To wszystko sprawia, że wielu przedsiębiorców straciło płynność w podejmowaniu decyzji. Angażowano coraz więcej ludzi do analizy, a ryzyko, które de facto jest solą biznesu, ograniczano do minimum. Nie zawsze działało to na korzyść ich firm, a proces decyzyjny tylko się wydłużał.

Marek Czyżewski, przedsiębiorca technologiczny, Pravna.pl

Paraliż analityczny, czyli myślenie może nas zgubić

Przed nadmiernym analizowaniem ostrzegają też psychologowie, bo „overthinking”, czyli paraliż analityczny stoi za nawarstwianiem się kłopotów i nie przyczynia się do ich rozwiązywania. – Prowadzenie firmy wymaga wiele przemyśleń, zwłaszcza przy podejmowaniu kluczowych decyzji. Ale roztrząsanie każdego nawet drobnego rozstrzygnięcia może niepotrzebnie spowolnić produktywność. Co więcej, może to również wpłynąć na to, jak menedżera postrzega zespół – zaznacza Karolina Borek, psychoterapeutka Risify.pl, startupu umożliwiającego podjęcie indywidualnej psychoterapii bez wychodzenia z domu.

Badania przeprowadzone przez Stanford Business School wykazały, że nadmierne rozważanie, zwłaszcza w przypadku prostych decyzji, może spowodować, że współpracownicy będą negatywnie oceniać menedżera, który tym się charakteryzuje.

Według naukowców podobna sytuacja jest też wtedy, gdy menedżerowie nie dostrzegają „wielkich problemów” i nie są w stanie na czas zareagować.

Narastająca presja może jednak prowadzić do zgubnych efektów. Przede wszystkim niszczy pewność siebie. Obsesja na punkcie rozwiązania problemu może prowadzić do „paraliżu analitycznego”. Po prostu nie możesz myśleć nieszablonowo, jeśli twój umysł jest całkowicie zajęty. Kiedy twój mózg staje się ulem kłębiących się myśli, kreatywność nie może się przebić, bo nasza głowa po prostu nie może pracować zawsze na pełnych obrotach. Musimy dać sobie przestrzeń na odpoczynek 

Karolina Borek, psychoterapeutka Risify.pl 

Według psychologów z Harvardu połowę naszego czasu — około 47% godzin czuwania — spędzamy zagubieni w myślach o czymś poza naszym bezpośrednim otoczeniem. Niestety, ta tendencja nie sprzyja naszemu ogólnemu samopoczuciu.

Zatracamy się w myślach i problemach, na które nie mamy żadnego wpływu. Roztrząsamy przeszłość, nie mogąc jej zmienić. Boimy się o przyszłość, jednak nie robimy wiele, żeby ją kontrolować choćby poprzez doszkalanie się czy przeprowadzanie okresowych badań, które mogą zapobiegać wielu chorobom. Często wpadamy w taki labirynt myśli, że już nie jesteśmy w stanie sami z niego wyjść. Zapominamy jednocześnie o teraźniejszości, czyli czymś, co możemy w największym stopniu kontrolować 

Karolina Borek, Risify.pl

Czym objawia się „overthinking”?

Analiza zdarzeń zakończona wnioskami i zamknięta w określonym czasie to stan, który jest pożądany. Jak zatem rozróżnić to od nadmiernego myślenia?

Najbardziej podstawową cechą „overthinkingu” jest powtarzalność. Jest to moment, gdy konkretna sytuacja z przeszłości wraca do nas co jakiś czas i nierzadko uderza z coraz większą siłą. Czasami jest to błaha sprawa, gdy powiedzieliśmy mało śmieszny żart, a czasem zdecydowanie bardziej paraliżująca sytuacja podczas wystąpienia publicznego. Efekt jest jednak taki sam. Coraz bardziej eksponowany lęk przed podobnym zdarzeniami w przyszłości, a to może skutkować zamknięciem się na ludzi.

Ludzie mierzący się z nadmiernym myśleniem z każdą chwilą czują też coraz mniejszą sprawczość. Przecież analiza ciągle tego samego zdarzenia, nie może przynosić za każdym razem innych wniosków. Najczęściej utwierdzamy się w naszych przekonaniach. Takie zachowanie nie skłania do podjęcia jakichkolwiek działań, poprawienia się i w konsekwencji nie przynosi pożądanych pozytywnych efektów. Traci się czas, energię i wprowadza się w coraz gorszy nastrój.

Za rogiem czai się depresja

Podłoże „paraliżu analitycznego” może być bardzo głębokie. Przede wszystkim bierze się z braku samoakceptacji, niepozwalania sobie na błędy, słabości, odpuszczenie. Często dochodzi też strach przed oceną innych. Jednak za każdym wspomnianym czynnikiem, kryje się historia człowieka i dopiero w procesie terapeutycznym możemy dojść do konkretnych powodów stojących za wpadnięciem w sidła własnych myśl

Karolina Borek

Psychoterapeutka z Risify.pl zaznacza, że „overthinking” to poważny sygnał wysłany przez nasz mózg, żeby przyjrzeć się swojemu zdrowiu psychicznemu.

Bardzo często spotykam się na terapii ze słowami: „a bo myślałem, że tak analizują wszyscy, że to normalne”. Dopiero po jakimś czasie przychodzą i ze śmiechem mówią: „już nie myślę”. Oczywiście analizują, ale zyskali już świadomość tego co w tym procesie jest ważne. Długotrwałe obciążanie głowy nadmiernym myśleniem może jednak powodować spustoszenie w naszej psychice. Komfort życia spada bardzo szybko i nisko, a człowiek narażony jest na zdecydowanie bardziej poważne kryzysy psychiczne z depresją włącznie.

Karolina Borek

Według listopadowego sondażu CBOS już 11% Polek i Polaków przyznało się, że przechodziło lub przechodzi depresję. W grupie do 25 lat ten odsetek rośnie do 17%. Z danych wynika więc, że już ponad trzy miliony mieszkańców Polski przeszło przez ten kryzys psychiczny. Jak podkreślają sami autorzy badań, można zakładać, że ta liczba jest jednak faktycznie wyższa, bo depresja nadal (niesłusznie) uznawana jest za wstydliwy problem.


źródło: Risify

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

#eksperci: Jak zrobić z siebie przedsiębiorcę?

eksperci jak zrobic z siebie przedsiebiorce

Już 30 czerwca po raz kolejny spotkamy się w formacie panelu dyskusyjnego #eksperci, by porozmawiać o tym, kim jest przedsiębiorca i co sprawia, że się nim stajemy.

Czy przedsiębiorca to przywódca? Czy do odniesienia sukcesu niezbędne jest gruntowne wykształcenie, czy ważniejsze jest doświadczenie i nauka metodą prób i błędów? A jeśli jesteśmy już przy błędach, porażkach – to jak one wpływają na dalszy rozwój biznesu?

Według danych PARP z 2018 roku, liczba przedsiębiorstw w Polsce wyniosła ponad 2 mln, z czego ponad 99% to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, które w dużym stopniu odpowiadają za krajowy PKB (72,3%).

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez grupę Eurocash, Polacy rozumieją przedsiębiorczość jako kreatywność, konsekwencję, zdolność do podejmowania ryzyka, wypracowywanie zysku i umiejętność racjonalnej kalkulacji.

Bycie przedsiębiorcą, to pełna wyzwań droga, która nie ma żadnych skrótów. Niektórzy mają naturalne predyspozycje przywódcze i organizacyjne, które ułatwiają tę drogę. Inni decydują się podążać tą ścieżką, choć wiedzą, że będą musieli pracować nad wieloma aspektami jak samodyscyplina, analityczne myślenie, czy działanie mimo strachu. Prowadzenie własnej firmy wiąże się także z niemałymi wyrzeczeniami jak nielimitowany czas pracy, czy odpowiedzialność za wszystkie aspekty funkcjonowania organizacji na początku. Mimo to, zdecyowanana większość właścicieli i współwłaścicieli mikro i małych przedsiębiorstw deklaruje, że są usatysfakcjonowani prowadzeniem działalności gospodarczej.

Co zatem sprawia, że chcemy być przedsiębiorcami i jakie czynniki sprawiają, że jesteśmy lepszymi biznesmenami?

Podczas spotkania #eksperci nasi eksperci porozmawiają o tym:

  • co decyduje o tym, że ktoś się staje przedsiębiorcą?
  • czym jest szósty zmysł biznesmena.
  • nauka vs. doświadczenie – na, ile teoria pomaga w praktyce.
  • biznesowe nauczki – jak przekuć niepowodzenia w przyszłe sukcesy.

BIORĘ UDZIAŁ W WYDARZENIU!

Kto zagości wśród ekspertów najbliższego spotkania?

Rozmowę poprowadzi Jarosław Sroka – Członek Zarządu Kulczyk Investments

Jarosław Sroka

Ekspert w dziedzinie komunikacji korporacyjnej i rynku mediów. Wieloletni dziennikarz oraz redaktor naczelny wiodących polskich gazet gospodarczych, m.in. Gazety Prawnej, Pulsu Biznesu, tygodnika Newsweek Polska; współtworzył rynek nowoczesnych mediów biznesowych w Polsce.

Od lipca 2009 roku jako Członek Zarządu Kulczyk Holding odpowiada za nadzorowanie obszarów komunikacji korporacyjnej, relacji inwestorskich, marketingu oraz public affairs. Absolwent Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Studiował także w prestiżowej, międzynarodowej szkole liderów biznesu IESE Business School przy Uniwersytecie Navarra w Barcelonie oraz w Wyższej Szkole Bankowości i Ubezpieczeń w Warszawie.

Członek Rady Ładu Informacyjnego przy GPW w Warszawie oraz Rady Programowej Akademii Liderów Rynku Kapitałowego. Członek Rady Fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju, Rady PKOl oraz Członek Rady Uczelni Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Prezes PGA Polska.

Jego rozmówcami będą:

dr hab. Rafał Mrówka, prof. Szkoły Głównej Handlowej

Rafał Mrówka

Dr hab. Rafał Mrówka jest profesorem w Katedrze Teorii Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, kierownikiem i wykładowcą programu MBA-SGH oraz kierownikiem Podyplomowych Studiów Public Relations i Strategicznego Komunikowania w Firmach w SGH. Jest autorem kilkudziesięciu artykułów, książek i prac naukowych. Działa także aktywnie na rynku doradczym i szkoleniowym – ma ponad 15 lat doświadczenia w prowadzeniu projektów dla biznesu, jest współwłaścicielem firmy konsultingowo-szkoleniowej IMMOQEE Sp. z o.o. W swojej pracy w konsultingu współpracował m.in. z Umbrella Project (program UNDP – agendy ONZ w Polsce), BIGRAM Personnel Consulting, ITO – United Change Company. Realizował projekty m.in. dla: Hewlett-Packard, Euler Hermes, Tetra Pak, Schneider Electric, Wabco, Microsoft, Auchan, EDS, Esselte, Siemens, Allianz, Totalizator Sportowy, Grupa Hotelowa Orbis, Leroy Merlin, Cersanit. Specjalizuje się badaniach satysfakcji pracowników, pobudzaniu zaangażowania pracowników, programach wspierania innowacyjności organizacji, programach rozwoju kompetencji menedżerów oraz budowaniu wizerunku organizacji, osób, produktów.

Barbara Sołtysińska – Co-founder i CEO indaHash 

Barbara Sołtysińska

Barbara Soltysinska jest współzałożycielką LifeTube – największej jednonarodowej sieci wielokanałowej YouTube w Europie oraz indaHash, czyli międzynarodowej platformy do automatyzacji współpracy z influencerami.

Największą satysfakcję daje jej rozwijanie nowych biznesów i wymyślanie kolejnych innowacyjnych rozwiązań z zakresu content i influencermarketingu.

Zbigniew Klonowski – Współzałożyciel Kongresu 60 Milionów, CEO Trias International

zbigniew_klonowski

Absolwent Wydziału Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego, MBA (GFKM&Univeristy of Strathclyde). Laureat Nagrody Prezydenta Miasta Torunia w kategorii przedsiębiorczości, nominowany do grona pięciu najlepszych przedsiębiorców w ogólnopolskim konkursie o Laur Businessmana (BM&PwC). Współtwórca i zarządzający od ponad 20 lat grupą TRIAS działającą na rynku krajowym, Europejskim i w USA. Inwestor w start’upy jak Virtual Power Plant (członek RN), współtwórca Kongresu 60 Milionów i działacz społeczny w Zarządzie IAKS Polska, w Radzie Fundacji Planetarium w Toruniu i wielu innych. Prywatnie podróżnik z listą odwiedzonych blisko 100 krajów i pasjonat gry w golfa.

Dorota Czekaj – Sieć Przedsiębiorczych Kobiet

Dorota Czekaj

Założycielka i Prezeska Fundacji Sieć Przedsiębiorczych Kobiet, współzałożycielka funduszu VC Black Swan. Odpowiada za realizację misji i celów fundacji. Tworzy strategię działań, programy motywacyjno-rozwojowe oraz buduje relacje z partnerami i organizacjami wspierającymi. Przenosi na platformę organizacji non-profit doświadczenia biznesowe, zdobyte w czasie 20-letniej pracy menedżerskiej w korporacji. Z sukcesem wprowadziła na rynek polski marki kosmetyczne, budując ich silną pozycję, szczególnie w środowisku medycznym. Obecnie wspiera kobiece biznesy jako niezależny konsultant, dzieląc się wiedzą także w roli mentorki i jurorki w konkursach startupowych i biznesowych. Umacnia kobiecy dialog i współdziałanie, bazując na kompetencjach w zakresie marketingu, sprzedaży i komunikacji.

Otwarta i wrażliwa na potrzeby innych, chętnie organizuje i angażuje się w działania charytatywne. Z wykształcenia prawnik, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, uzyskała dyplom typu MBA programu Copernic na francuskich uczelniach m.in. Institut d’Etudes Politiques (Science Po) i Ecole de Mines de Paris. Mama 4 dzieci, docenia rozwój i edukację poprzez zdrowy, aktywny styl życia, praktykę jogi i sportu.

Wydarzenie jest bezpłatne, ale wymagana jest rejestracja: https://bit.ly/2TH28SP

 

plansza 50 partnerzy

Anita Florek

Grzechy e-biznesu – jakie błędy prawne mogą utopić Twój internetowy biznes?

11. edycja 50 - wydarzenie FB (3)

W ramach webinaru omówione zostaną zagadnienia szczególnie istotne dla branży e-commerce związane z ostatnimi zmianami w prawie.

W ramach webinarium wyjaśnimy następujące zagadnienia:

📍 Kim jest „przedsiębiorca-konsument”?
📍 Jak ocenić czy mamy do czynienia z „przedsiębiorcą-konsumentem”?
📍 Jakie prawa mu przysługują?
📍 Na co zwrócić uwagę przygotowując regulamin sklepu lub portalu internetowego?

 

Polskie prawo przewiduje szczególną ochronę dla konsumentów, czyli dla osób fizycznych dokonujących z przedsiębiorcą czynności prawnej (np. zawarcia umowy) niezwiązanej bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą lub zawodową. Ta szczególna ochrona prawna przejawia się m.in. w zakazie wprowadzania do regulaminów sklepów internetowych postanowień, które naruszałyby interesy konsumenta w sposób rażący (tzw. klauzule abuzywne) np. poprzez całkowite wyłączenie odpowiedzialności przedsiębiorcy za niewykonywanie lub nienależyte wykonanie usługi. Innym przykładem ochrony konsumenta jest możliwość odstąpienia od umowy zawartej przez Internet lub telefon w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny (możemy np. zwrócić produkt zakupiony w sklepie internetowym).

Tych jak i wielu innych uprawnień nie posiadały osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą w przypadku dokonania zakupu „na firmę”. Od 1 stycznia 2021 r. sytuacja ta uległa zmianie – niektóre prawa przysługujące konsumentom przyznano również osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą w przypadku zawarcia przez te osoby „umów bezpośrednio związanych z ich działalnością gospodarczą, gdy z treści tych umowy wynika, że nie posiadają one charakteru zawodowego dla tych osób”.

Podczas webinaru postaramy się wyjaśnić, co kryje się pod niejasnymi pojęciami wprowadzonymi przez nowe przepisy, takimi jak: „bezpośredni związek umowy z działalnością” oraz „brak charakteru zawodowego umowy”. Opowiemy również jakie nowe prawa przysługują przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą i na jakie zmiany musi przygotować się branża e-commerce.

Prowadzący: Marcin Barczyk – prawnik, specjalista z zakresu prawa własności intelektualnej i ochrony danych osobowych, pełniący funkcję Head of IP and GDPR compliance w Legal Tech Advisory. Doradzał podmiotom gospodarczym przy procesach inwestycyjnych, wdrażaniu RODO, transferach własności intelektualnej oraz sporach dot. naruszenia własności intelektualnej. Kierował obsługą prawną oraz działami prawnymi liderów branży IT oraz e-commerce w Polsce. Prywatnie skater, związany od 15 lat z krakowską sceną deskorolkową.

 

Spotkanie jest bezpłatne, ale wymaga zarejestrowania się.

 

 

 

 

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wystartowała kampania edukacyjna: Cash Lajf Balans

kampania edukacyjna

Województwa Polski Wschodniej: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie, mają najniższy wskaźnik przedsiębiorczości wśród młodzieży. Większość osób w wieku 15-19 lat, które mieszkają w tych województwach, nie jest zainteresowana założeniem własnej działalności gospodarczej. To właśnie do nich, ich rodziców i nauczycieli jest skierowana kampania.

Założenie własnej firmy to przede wszystkim wyzwanie, ale też nieustanny rozwój. Bycie własnym szefem oznacza umiejętne radzenie sobie nie tylko z formalnościami, lecz także ze zmieniającym się rynkiem. To również szansa na zmianę osobistą. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej chce zainteresować kampanią młodych ludzi, którzy mogą być taką zmianą zainteresowani.

Twórcom kampanii zależało, aby przekaz dotarł do młodych ludzi w prosty, przejrzysty i przyjemny sposób. Dlatego specjalnie na potrzeby kampanii powstał cykl ośmiu inspirujących filmów poświęconych odrębnym zagadnieniom związanym z przedsiębiorczością i Funduszami Europejskimi.

Własna firma daje elastyczność czasową, dzięki której łatwiej zachować balans między pracą, a życiem prywatnym. Ważne jest również zrozumienie, że założenie własnej firmy nie jest technicznie trudne, a brak kapitału nie musi być barierą. Z pomocą mogą przyjść Fundusze Europejskie i profesjonalne doradztwo.

Bohaterami nagrań są młodzi przedsiębiorcy z regionu Polski Wschodniej, którzy opowiadają o swoim pomyśle na biznes, wyzwaniach jakie musieli podjąć na początku drogi i sukcesach, których nie brakowało. Dzięki filmom młodzież ma możliwość zainspirowania się historiami, zweryfikowania ich ze swoimi pasjami i marzeniami. Wszystkie filmy można zobaczyć na kanale YouTube kampanii Cash Lajf Balans.

Dodatkowo powstała gra edukacyjna na urządzenia mobilne Cash Lajf Balans. Aplikację można bezpłatnie pobrać w sklepach Google Play i App Store. Pozwala ona wczuć się w rolę młodych przedsiębiorców. Poprzez zabawę i kreatywną formę nauki młodzież odświeża wiedzę z zakresu przedsiębiorczości i poszerza ją o aspekty związane z prowadzeniem własnej firmy. Gracz sam decyduje o tym, ile pracuje, a ile korzysta z życia, zachowując niezbędną równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym (work-life balance).

Dialog z młodymi ludźmi odbywa się w ich naturalnym środowisku, czyli w mediach społecznościowych. Powstały profile kampanii na Facebooku i Instagramie. Ponadto do współpracy zaproszono influencerów – MaturaToBzdura (najpopularniejsza sonda uliczna) i GilathissNew (youtuber gamingowy).

Od 12 października do 2 listopada, w każdy poniedziałek na stronie kampanii www.cashlajfbalans.pl będą publikowane informacje o nowych konkursach. Kreatywne zadania konkursowe pozwalają wykorzystać wiedzę z zakresu przedsiębiorczości w praktyce.

Uczniom dają możliwość indywidualnej pracy lub zintegrowania się w szkolnych zespołach. Do wygrania jest wiele atrakcyjnych nagród, które pomogą w rozwoju potencjału zarówno uczniów jak i szkół.

W ramach kampanii powstały także gotowe scenariusze lekcji, do wykorzystania przez nauczycieli przedsiębiorczości, języka angielskiego i informatyki. Materiały do pobrania znajdują się na stronie kampanii.

Wszystkie szczegółowe informacje na temat kampanii znajdują się na:

www.cashlajfbalans.pl

Facebook: Cash Lajf Balans

Instagram: cash_lajf_balans

YouTube: Cash Lajf Balans

Kampanię na zlecenie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej realizuje Fabryka Komunikacji Społecznej, która specjalizuje się w opracowywaniu strategii i realizacji kampanii o charakterze społecznym.

Patronem medialnym kampanii jest Miesięcznik Cogito.


Źródło: Informacja prasowa Innovation PR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak sfinansować własną działalność gospodarczą w początkowym okresie funkcjonowania?

finansowanie własnej działalności gospodarczej

Z badania (GEM) Global Entrepreneurship Monitor – Polska wynika, że 56% badanych osób ocenia swoje zdolności przedsiębiorcze na wysokim poziomie, co można odczytać jako chęć założenia własnej firmy i pracy na swoim. Z drugiej jednak strony, te same badania wykazują, że aż 48% Polaków wykazuje strach przed niepowodzeniem.

Jednym z czynników, który powstrzymuje wiele osób przed założeniem własnej działalności gospodarczej, jest brak środków finansowania swojego przedsięwzięcia.

Statystki dla młodych firm są bardzo brutalne – co trzecia firma upada w ciągu pierwszego roku działalności. Powody to bardzo niska rentowność i problemy z finansowaniem

Dobra informacja jest jednak  taka, że na dzisiejszym rynku istnieje mnóstwo sposobów na pozyskanie kapitału, który można przeznaczyć zarówno na start firmy, jak i częściowo na jej bieżące funkcjonowanie. Poniżej kilka przykładów.

Własne oszczędności – zanim odejdziesz z etatu, przygotuj wstępny plan finansowy.

Jeżeli nie chcemy rozpoczynać działalności od pożyczki, a mieliśmy czas (np. pracując na etacie) i możliwości, by odłożyć kwotę, którą możemy zainwestować w nowopowstałą działalność gospodarczą – tym lepiej. Jeśli dopiero myślimy o starcie za jakiś czas – przygotujmy biznesplan, który oszacuje wysokość niezbędnych środków (np. koszty przygotowania logo, strony www, wizytówek czy większych jak  remontu lokalu, ewentualnego sprzętu niezbędnego do pracy, wyposażenia biura itp.) – będziemy mieć dużą motywację, aby taką sumę odłożyć.

Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości

Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy nasz pomysł sprawdzi się w realiach rynku, warto zastanowić się nad skorzystaniem z Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości (www.inkubatory.pl). Za 300zł netto miesięcznie otrzymamy pakiet narzędzie niezbędnych do startu, jak choćby opiekę księgową, usługi prawnicze, pomoc w promocji i szereg innych.

Dotacje z urzędu pracy

Dotacje to bezzwrotna pomoc finansowa udzielana osobom bezrobotnym, które chcą otworzyć własną działalność – najczęściej na realizację konkretnego celu. Aby taka dotację otrzymać, trzeba spełnić pewne warunki, które decydują o tym – czy dana dotacja będzie przyznana oraz następnie już po otrzymaniu środków prowadzić firmę przez określony czas.

Wielkość dotacji z Urzędów Pracy zmienia się w każdym roku i zależna jest od wysokości przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw (aktualnie jego 6 krotność). Ponieważ w 2017 roku przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wynosi nieznacznie powyżej 4.200 zł, maksymalna kwota dotacji może kształtować się na poziomie około 25.000 zł.

O środki z UP  warto wnioskować na początku roku , gdyż ich pula jest dość ograniczona. Wybierając taką formę finansowania na start własnej działalności, warto również pamiętać o tym, iż taka forma wsparcia wymaga zabezpieczenia. Najczęściej UP respektują takie formy zabezpieczenia jak : gwarancja bankowa, weksel na kwotę dotacji lub poręczenie od żyranta (poręczyciela ), który ma zawarty na czas nieokreślony stosunek pracy. Jeśli cenimy sobie wolność i niezależność, to być może warto rozważyć gwarancję bankową .

Aniołowie biznesu

Przedsiębiorcy, którzy odnieśli sukces, coraz częściej na rynku wyszukują nowych możliwości inwestowania swoich pieniędzy i są skłonni wspomóc nasz biznes kapitałem w zamian za część udziałów w przedsięwzięciu. Takich ludzi jest w Polsce coraz więcej – możemy zdobyć nie tylko kapitał, ale i wsparcie doradcze, marketingowe czy dostęp do kanałów sprzedaży.

Fundusze Venture Capital i Private Equity

Fundusze Venture Capital, poprzez objęcie akcji lub udziałów w przedsiębiorstwie, może zasilić nas kapitałowo. Inwestor, który oferuje tego typu rozwiązanie, staje się współwłaścicielem spółki, którą finansuje. Forma, liczba akcji lub udziałów, którą otrzyma – wynika z ustaleń między nim, a właścicielem biznesu. Fundusz uczestniczy w działaniach operacyjnych, niejako stając się partnerem przedsiębiorcy – między innymi dzięki temu zyskuje możliwość ciągłego monitorowania sytuacji spółki. Częstym działaniem jest także delegowanie swojego przedstawiciela na przykład do zarządu lub rady nadzorczej.

Fundusze Private Equity stwarzają większe możliwości finansowe, niż fundusze Venture CapitalSą one nakierowane na duże firmy, które osiągnęły już pewien pułap.

Finansowanie społecznościowe

Mając pomysł, możesz zebrać pieniądze poprzez finansowanie społecznościowe – crowdfunding. W Polsce taka forma dofinansowania jest coraz bardziej popularna- dzięki niej możesz otrzymać nie tylko pieniądze, ale i nowych klientów oraz reklamę. Startując z projektem zbiórki, warto ustalić realne warunki wzrostu biznesu oraz dobrze go opisać. Gdzie szukać wsparcia? Na takich portalach jak choćby www.PolakPotrafi.pl, www.wspieram.to lub www.kickstarter.com

Pożyczka bankowa/kredyt

Istnieje wiele rodzajów kredytów . Analizując Twoje cele i potrzeby, jesteś w stanie określić i wybrać typ kredytu, który dla Ciebie jest w danej chwili najbardziej odpowiedni. Być może potrzebujesz drobnej kwoty na dokończenie remontu biura, dokończenie jakiegoś projektu – a innym razem o duże dofinansowanie, które posłuży Ci do realizacji działań inwestycyjnych przez długie miesiące. Kredyty długoterminowe zaciągamy w celu finasowania przedsięwzięć inwestycyjnych jak na przykład zakup środków trwałych, inwestycji finansowych – jak nabycie akcji. Aby uzyskać taki kredyt, często konieczne jest przedstawienie i akceptacja biznesplanu.

Kredyty krótkoterminowe to najczęściej po prostu kredyty obrotowe, które przeznaczamy na finansowanie bieżącej działalności. Proces przyznawania takiego kredytu jest przeważnie prostszy niż w przypadku kredytów długoterminowych, a ponieważ kwoty kredytu są mniejsze – ten kredyt jest bardziej dostępny dla startupów.

Niezależnie od wielkości przedsięwzięcia, aby spełnić marzenie o własnej firmie, pieniądze na start są absolutnie niezbędne. Gdy nie posiadamy środków własnych, a bliscy nie są w stanie wesprzeć nas w pierwszej fazie rozwoju – mamy do wyboru ogromny wachlarz możliwości – od dotacji i funduszy, poprzez wsparcie prywatnych inwestorów po kredyty bankowe. Ważne, aby wybrać rozwiązanie najlepsze w danym momencie dla siebie.


Autor: 

Grzegorz Tepling

Grzegorz Tepling – ekspert rynku finansowego i menadżer z wieloletnim doświadczeniem w dużych instytucjach finansowych w Polsce. Prezes Zarządu Centrum Finansowego Partner. Na co dzień doradza sektorowi MSP optymalne rozwiązania finansowe w zakresie dodatkowego finansowania, inwestycji. Wraz z zespołem optymalizuje koszty operacji finansowych w firmach.

Na łamach brief.pl dzieli się praktycznymi poradami i wskazówkami w zakresie mechanizmów rynku finansowego i inwestycyjnego.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jakie cechy powinien mieć przedsiębiorca?

Z pewnością na decyzję o zakończeniu działalności gospodarczej wpływ może mieć mnóstwo czynników – od złej koniunktury w danej branży, po opóźnienia kontrahentów w płatnościach. Nie bez znaczenia jednak są także pewne indywidualne cechy i umiejętności, które bardzo przydają się we własnym biznesie, ale nie każdy je posiada.

O ile samo założenie firmy od strony organizacyjnej jest dziś bardzo proste, o tyle do stworzenia, prowadzenia i rozwijania biznesu, który przez kolejne lata będzie w stabilny sposób generował przychody, nie wystarczy spełnienie z góry ustalonych procedur. Tu potrzebna jest już biznesowa intuicja oraz zestaw specyficznych predyspozycji.

Nie ma biznesu bez sprzedaży

Choć każdy biznes ma swoją specyfikę i wymaga innego zarządzania, to można wyodrębnić pewne cechy, ułatwiające odniesienie sukcesu – mówi Marta Bober-Lal, która w firmie szkoleniowej Effect Group prowadzi szkolenia z zarządzania, komunikacji oraz sprzedaży. – Np. wg Leszka Czarneckiego, biznesmena i autora książki „Biznes po prostu”, przedsiębiorca powinien być przede wszystkim sprzedawcą w szerokim tego słowa znaczeniu – dodaje trenerka.

Bez względu na to, czym zajmuje się dana firma, zawsze oferuje ona produkty lub usługi, które trzeba sprzedać. Przedsiębiorca musi więc powiązać swoją ofertę z odpowiednią grupą docelową i skutecznie przekonać ją do zakupu.

Produkty czy usługi zawsze są sprzedawane ludziom, a kontakt z nimi to podstawa każdego biznesu. Z tego zaś wynika kolejna ważna cecha, jaką jest umiejętność budowania relacji z Klientami a także odpowiednia komunikacja. Przedsiębiorca, który chce osiągać sukcesy, powinien wyróżniać się także pewnością siebie, a cecha ta przyda mu się już na starcie.

Osoba świadoma własnych możliwości i zalet dążyć będzie do zrealizowania swojego pomysłu, pokonując trudności, a nie uginając się pod nimi. Także w kontaktach z kontrahentami, klientami czy konkurencją pewność siebie pozwala prowadzić efektywniejsze rozmowy i negocjacje – podkreśla Marta Bober-Lal.

Z energią do przodu!

Choć przedsiębiorca nie może być nadmiernym ryzykantem, który traktuje biznes niczym grę hazardową, to jednak umiarkowana skłonność do ryzyka może być już cechą bardzo pożądaną. Osoba prowadząca własną firmę, jeśli chce być o krok przed konkurencją, musi podejmować odważne decyzje. Powinna je jednak poprzedzać analizą rynku, badaniem szans powodzenia oraz oszacowaniem ewentualnych strat w przypadku porażki. Optymizm i determinacja nie powinny wykluczać posiadania planu B na wypadek ewentualnego niepowodzenia.

No właśnie – determinacja! Ci, którzy odnoszą duże sukcesy, wcześniej muszą zazwyczaj pokonać mnóstwo niepowodzeń. Czasem potrzebna jest ogromna wewnętrzna siła, by nie zawrócić w połowie drogi i by doprowadzić dany projekt do końca.

Wytrwałość i wysiłek to podstawa sukcesu. „Sukces” przed „wysiłkiem” występuje jedynie w słowniku. Jeśli przedsiębiorca chce osiągnąć powodzenie w biznesie, musi się liczyć z ciężką pracą – zauważa trenerka Effect Group.

Na tym jednak nie koniec, ponieważ sam upór i pozytywna energia nie zastąpią np. kreatywności. To ona stoi za tzw. duchem inicjatywy, czy innowacyjności. Przedsiębiorca musi być człowiekiem pomysłowym, chętnym do tworzenia czegoś nowego. Taka osoba nie boi się zmian i nawet jeśli akurat nie próbuje zrewolucjonizować całej branży, to i tak każdego dnia stara się wprowadzać choćby drobne usprawnienia w swojej firmie. Sukces odnosi ten, kto jest otwarty na nowe doświadczenia i gotowy do akceptacji zachodzących zmian.

Prowadzenie firmy jak gra w szachy

Warto zauważyć, że najlepsi biznesmeni są zarazem nieprzeciętnymi przywódcami. Swoją ideą i zaangażowaniem potrafią porywać za sobą pracowników i klientów. Dobry przywódca stanowi inspirację i motywuje innych do pracy nad wspólnym celem.

Jeśli za awers uznamy skuteczne liderowanie, to rewersem tej samej monety będzie codzienne, skuteczne zarządzanie firmą. Do tego zaś przydaje się umiejętność planowania i przewidywania.

Prowadząc własną firmę przedsiębiorca musi być niczym szachista: przewidywać kilka ruchów do przodu. Nie da się prowadzić firmy nie wybiegając w przyszłość. Wizja rozwoju to podstawa, zaś umiejętność przewidywania ryzyka oraz zagrożeń w realizacji założonych celów to bardzo istotna cecha dobrego biznesmena – uważa Marta Bober-Lal.

Jest też umiejętność, która na znaczeniu zyskała w ostatnich kilkunastu latach, a jej waga nieustannie rośnie. To umiejętność selekcji informacji. Ludzie bombardowani są niezliczoną ilością danych z różnych źródeł, a więc dostęp do nich jest niezwykle łatwy. Trudnością staje się natomiast wybieranie tych, które mogą się przydać. Przedsiębiorca to człowiek, który w informacyjnej dżungli potrafi zauważyć to, co niedostrzegalne dla innych, a następnie wykorzystać w swojej firmie.

Dobra wiadomość jest taka, że wymienione powyżej wyróżniki dobrego przedsiębiorcy nie należą do cech wrodzonych. Można oczywiście zakładać, że pewne naturalne predyspozycje ułatwiają lub utrudniają skuteczne prowadzenie biznesu, nie są to jednak cechy, których nie można rozwijać.

Korzystając z profesjonalnych kursów, szkoleń, a także wyciągając wnioski z własnych doświadczeń, można skutecznie kształtować w sobie cechy przydatne liderowi i człowiekowi sukcesu. Warto pamiętać, że być przedsiębiorcą to dosłownie „przedsięwziąć” pewne działania, by osiągnąć sukces – to zaś oznacza konieczność ciągłego doskonalenia się.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF