...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Biurowa rewolucja, która dzieje się na naszych oczach [RAPORT]

biurowa rewolucja

Historia rozwoju polskich przestrzeni biurowych przeszła ostatnio rewolucyjną woltę. Wszystko za sprawą panującej pandemii, która wywrze szczególny wpływ na to, jak będą aranżowane poszczególne biura i części wspólne w biurowcach. Jeszcze w marcu wydawało się, że to tylko czasowe przejście na tryb home office. Zmiany zostaną z nami jednak na dłużej i będą miały niebagatelny wpływ na rozwój praktyk w biurach, zarówno tych mniejszych, jak i korporacyjnych. Z jednej strony to ogromne wyzwanie, z drugiej – mobilizacja do sprawnego wprowadzenia niektórych rozwiązań. Raport Forbis Group omawia etapy zmian w polskich przestrzeniach biurowych.

Etap 1. Opuszczamy biura

Na początku marca większości biur opustoszała. Narodowa kwarantanna zmobilizowała działy administracji, IT, prawne i HR. W pierwszym okresie koncentrowano się przede wszystkim na zapewnieniu ciągłości działalności operacyjnej. Poszczególne organizacje były do tego w różnym stopniu przygotowane. Warto przeprowadzić ewaluację tego, jak to przebiegło, by wyciągnąć wnisoki na przyszłość.

Jakie problemy pojawiały się najczęściej? Co moglibyśmy zrobić lepiej? A co nie zależało od nas? Jeśli stworzy się przy tym atmosferę zaufania i docenienia cichych bohaterów, to może to być bardzo wartościowe doświadczenie dla zespołu. Pozwoli też odreagować trudne emocje, które towarzyszyły temu okresowi. A jeśli poszło nam bardzo dobrze i było to całkiem łatwe? Świetnie! Warto się zastanowić, jak można wykorzystać dobre przygotowanie do wdrożenia pracy zdalnej w budowaniu przewagi konkurencyjnej.

Karolina Dudek, Workplace Strategy Director w Forbis Group

Etap 2. Nauka nowych praktyk

Kiedy pierwszy szok minął i każdy zaczął oswajać się z nową sytuacją, przyszedł czas na naukę nowych praktyk i pracę w warunkach domowych. Organizacje, a także pracownicy, zmuszeni byli w szybkim tempie wprowadzić rozwiązania technologiczne pozwalające na zarządzanie projektami zdalnie, sprawną komunikację online i kontynuowanie swoich działań w nowej rzeczywistości. Wiele zespołów uczyło się poprzez doświadczenie, metodą testowania różnych rozwiązań. Łatwiej było tym, którzy zarządzanie zespołem rozproszonym mieli już wcześniej przećwiczone. Dla wszystkich jednak wyzwaniem stało się zarządzanie przestrzenią współdzieloną z rodzinami, a nie ze współpracownikami.

Etap 3. Przygotowanie do powrotu

W wielu organizacjach kwiecień minął po znakiem dostosowywania przestrzeni do powrotu pracowników. Z jednej strony konieczne było spełnienie wymogów nakładanych przez rząd, a z drugiej – zbudowanie środowiska pracy, które będzie bezpieczne.

Trzeba zapewnić bezpieczeństwo sanitarne i być w zgodzie z wymogami prawa, ale też dać poczucie bezpieczeństwa – to o wiele więcej niż zapewnienie środków do dezynfekcji. To ćwiczenie to kolejna, po marcowej, duża mobilizacja dla działów facility management, administracji, nieruchomości i zakupów. Warto jednak podejść do tego metodycznie i wypracować procedury oraz sprawdzić kwestie techniczne i opracować strategię dostosowania aranżacji przestrzeni. Działania prowizoryczne i nieprzemyślane w ostatecznym rozrachunku zawsze więcej kosztują. Sprawny powrót, do biur, który teraz się zaczął będzie przebiegał pod hasłami: optymalizacja, bezpieczne biuro, wsparcie zespołów rozproszonych.

Karolina Dudek, Workplace Strategy Director w Forbis Group

Przy opracowywaniu planu zmian niezbędnych, by zapewnić bezpieczne biuro, trzeba zacząć od analizy technicznej i opisania aktualnego stanu. Kolejnym krokiem powinna być ocena ryzyka w różnych typach przestrzeni. Co trzeba zmienić, by to ryzyko zminimalizować? W każdym biurze ze szczególną uwagą trzeba przeanalizować, przy udziale służb technicznych budynku, stan HVAC. Pytania kontrolne: Czy była czyszczona i kiedy wentylacja/klimatyzacja? Czy jest ustawiony harmonogram czasowy działania wentylacji i klimatyzacji, by możliwe było np. przeprowadzenie ozonowania w nocy przy wyłączonych systemach? Czy jest dostępna aktualna dokumentacja instalacji HVAC. Czy jest miejsce na dodatkowe urządzenia filtrujące (HEPA, UV, jonizacja)?

Andrzej Grabowski, Chief Operational Officer w Forbis Group

Etap 4. Praca w nowej rzeczywistości i nowe style pracy

Po kolejnym, burzliwym etapie przyjdzie też czas na stabilizację. Wykształcą się nowe praktyki w zespołach i sposoby komunikowania, które umożliwią realizowanie złożonych działań, budowanie relacji i zarządzanie nimi w środowisku rozproszonym Być może będziemy pracować w trybie rotacyjnym, a część pracowników częściej praktykować będzie pracę zdalną, więc funkcjonowanie w zespołach rozproszonych stanie się naszą codziennością. Pracownicy przyzwyczają się do nowych praktyk, a firmy będą przygotowane na ewentualne kryzysy w przyszłości. Jedno jest pewne – biura już nigdy nie będą takie same, bo zmienią się same organizacje. Dlatego warto już dziś zacząć pracować nad strategią środowiska pracy, które wspierać będzie adaptację organizacji do rzeczywistości post-covid: odpornego i rozproszonego, takiego, które zapewni sprawność i zwinność organizacji niezależnie od dalszego przebiegu obecnej epidemii.

Warto przeprowadzić badania wśród pracowników, by zapytać ich o doświadczenia z pracy zdalnej. Mimo początkowych problemów, w wielu organizacjach zespoły pozytywnie oceniają doświadczenia ostatnich tygodni. Efektywność nie zmalała, zdania i projekty były realizowane. Dlatego zdobywane obecnie umiejętności komunikacji i delegowania zadań w trybie rozproszonym mogą stanowić dobrą podstawę dla nowych strategii organizacyjnych. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie połączenie działań on-site i off-site i takie przearanżowanie przestrzeni, by wspierała zarówno stare, jak i nowe mobilne style pracy:

  • on-site/off-site mix – czyli osoby pracujące w biurze przez 2 dni w tygodniu, a resztę – zdalnie
  • cyfrowe kotwice – osoby pracujące całkowicie zdalnie
  • cyfrowych żeglarzy – osoby, które do tej pory często jeździły w delegacje, a teraz zamiast części podróży będą odbywać wideokonferencje.

Przed nami nie ma ani powrotu do tego, jak było, ani całkowitej rewolucji polegającej na rezygnacji z przestrzeni biurowych, ale zmiany, które już teraz widać na horyzoncie, wymagają ponownego przemyślenia tego, jak biuro powinno funkcjonować jako miejsce pracy indywidualnej, współpracy i spotkań, tworzenia i wymiany wiedzy oraz budowania relacji.

Anna Oksiuta-Strzałkowska Head of Design Team w Forbis Group

Więcej na temat zmian w przestrzeniach biurowych wprowadzanych w związku z pandemią w najnowszym raporcie Forbis Group.


Źródło: informacja prasowa Forbis Group 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Siła regionów. Cushman & Wakefield przedstawia dwanaście alternatywnych lokalizacji dla biznesu w Polsce

przestrzeń biurowa

Choć nowoczesne powierzchnie biurowe są w większości ulokowane w największych polskich aglomeracjach, to firmy coraz częściej szukają biur poza głównymi rynkami. Międzynarodowa firma doradcza Cushman& Wakefield przygotowała raport dotyczący 12 alternatywnych lokalizacji dla najemców z sektora BSS.

W raporcie„Rynek biurowy w Polsce – alternatywne lokalizacje dla najemców z sektora BSS” firma Cushman& Wakefield uwzględniła takie miasta jak Białystok, Bydgoszcz, Bielsko-Biała, Częstochowa, Elbląg, Kielce, Olsztyn, Opole, Radom, Rzeszów, Toruń oraz Zielona Góra. Eksperci podsumowali najważniejsze dane rynkowe oraz podstawowe wskaźniki ekonomiczne każdego z powyższych miast. W raporcie znajdują się także informacje dotyczące dostępnych powierzchni.

Gdzie szukać biura?

Według danych z raportu ABSL „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2019” obecnie 10% osób zatrudnionych w sektorze usług wspólnych pracuje poza dziewięcioma największymi rynkami biurowymi.

Obserwowany rozwój tych lokalizacji wynika między innymi z dostępności wykwalifikowanych pracowników, relatywnie dużej puli studentów i absolwentów, niższych kosztów operacyjnych oraz poprawiającej się infrastruktury transportowej pomiędzy analizowanymi rynkami a głównymi hubami komunikacyjnymi.

Krzysztof Misiak, Head of Cushman& Wakefield Poland

Według analizy firmy całkowite zasoby powierzchni biurowej w tych dwunastu miastach to prawie 703 tys. mkw. w 200 obiektach. Jak podają eksperci, na tę powierzchnię składają się zarówno nowoczesne budynki, jak i kamienice przekształcone na funkcje biurowe. W budowie znajduje się obecnie prawie 93 tys. mkw., a kolejne 295 tys. mkw. zostało zidentyfikowane jako potencjalne projekty mogące trafić na rynek w ciągu najbliższych pięciu lat. Warto podkreślić, że większość z tych projektów realizowana jest przez lokalne firmy.

Od 2012 roku, czyli od pierwszego dnia, kiedy Pro Progressio rozpoczęło swoją działalność wspierającą rozwój sektora BSS w Polsce, mówiliśmy o ogromnym potencjale, jaki leży w polskich miastach regionalnych. Teraz, w czasach, kiedy centra operacyjne BPO i SSC można spotkać w każdym większym mieście, rozwój sektora nowoczesnych usług dla biznesu w lokalizacjach takich jak Białystok, Toruń, Radom, Olsztyn, Bydgoszcz, Opole czy Częstochowa i Kielce jest wręcz naturalny. Przewidujemy, że to właśnie w tych lokalizacjach będą tworzone w pierwszej kolejności następne centra dla firm BSS, które są już w Polsce obecne, ale także w części przypadków będą to pierwsze lokalizacje dla krajowych i zagranicznych organizacji BPO i SSC. Niższe koszty, dobra logistyka, stosunkowo niewielka konkurencja – to zalety miast regionalnych, którym ja osobiście mocno kibicuję.

Wiktor Doktór, Prezes Pro Progressio

Polska liderem regionu sektora usług wspólnych

Eksperci firmy prognozują, że miasta regionalne będą przyciągać do siebie nowych najemców. Ich liczba będzie zależała m.in. oddostępnego zasobu powierzchni biurowych, dostępu do wykwalifikowanych pracowników i oferty wsparcia działań inwestycyjnych przez władze poszczególnych miast.

W najbliższych latach będziemy mogli dalej obserwować rozwój branży usług wspólnych, która w opinii Cushman & Wakefield przyśpieszy wraz z przejściem większości rozwiniętych gospodarek w fazę spowolnienia lub recesji spowodowanej wybuchem światowej pandemii. Polska, będąca liderem regionu w zakresie obsługi sektora usług wspólnych, powinna utrzymać swoją pozycję jako pożądana lokalizacja dla części firm szukających oszczędności poprzez przeniesienie części swoich procesów do tańszych lokalizacji.

Jan Szulborski, Senior Consultant, Cushman & Wakefield

Pobierz pełny raport Cushman & Wakefield 


Źródło: Informacja prasowa Cushman & Wakefield Polska Sp. z o.o.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Colliers współpracuje ze start-upem, który analizuje wykorzystanie przestrzeni biurowej w czasie rzeczywistym

Wraz ze wzrostem popularności elastycznego sposobu pracy, maksymalizacja potencjału i efektywności powierzchni biurowej jest wyzwaniem dla wielu firm. Aby zapewnić najemcom w Polsce dostęp do analityki wykorzystania powierzchni w czasie rzeczywistym, Colliers International nawiązał współpracę z Basking Automation – start-upem, który znalazł się w gronie zwycięzców pierwszej edycji programu Colliers Proptech Accelerator organizowanym we współpracy z Techstars.

Rynek analizy wykorzystania przestrzeni biurowej szybko się rozwija, napędzany rosnącym zagęszczeniem pracowników na powierzchni biurowej, słabym wykorzystaniem powierzchni i popytem na bardziej efektywne środowisko pracy. Według szacunków Memoori, rynek ten ma wzrosnąć do 4,6 mld USD do 2022 r., w tempie 24,5% CAGR (skumulowany roczny wskaźnik wzrostu).

Eksperci działu Workplace Innovation w Colliers we współpracy z Basking pomogą klientom lepiej planować alokację pracowników i podejmować trafne decyzje dotyczące najmu powierzchni w oparciu o dane pozyskiwane w czasie rzeczywistym, sztuczną inteligencję (AI) oraz internet rzeczy (IoT). Platforma Basking wykorzystuje istniejącą infrastrukturę WiFi, jako podstawowe źródło danych, by w ciągu kilku godzin dostarczyć informacje o wykorzystaniu powierzchni dla całego portfela nieruchomości. Dzięki temu rozwiązanie jest przystępne cenowo, działa na szeroką skalę i nie narusza prywatności pracowników.

Monika Rajska-Wolińska, partner zarządzający Colliers International w Polsce, mówi — Choć sektor nieruchomości komercyjnych może wydawać się nieco konserwatywny, jeśli chodzi o nowe technologie, to wykorzystanie sztucznej inteligencji i innych innowacyjnych rozwiązań jest nieuniknione. Inicjując program Colliers Proptech Accelerator, chcieliśmy zapewnić naszym klientom dostęp do rozwiązań, które pomogą im przyspieszyć rozwój ich biznesu. Obecnie znajdujemy się w połowie drugiej edycji programu. Zamiast czekać na to, co przyniesie przyszłość, wolimy ją kształtować, a Basking to świetny przykład narzędzia, które w ciągu kilku godzin dostarcza niezwykle cennych danych. Wdrożyliśmy rozwiązania oferowane przez Basking w naszej siedzibie głównej w Warszawie, dostarczając naszemu zespołowi Workplace Innovation oprogramowanie, będące uzupełnieniem ekspertyzy Colliers.

Obserwujemy duże zainteresowanie oferowanymi przez Basking rozwiązaniami na polskim rynku, dlatego cieszy nas współpraca z Colliers w Polsce oraz możliwość dostarczania klientom firmy analizy wykorzystania powierzchni biurowej w czasie rzeczywistym — komentuje Eldar Gizzatov, dyrektor generalny Basking Automation. — W miarę jak firmy dostosowują się do trendu elastycznego środowiska pracy, partnerstwo z Basking pomoże klientom Colliers wykorzystać dane w celu optymalizacji kosztów i stworzenia bardziej efektywnych powierzchni biurowych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF