...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Rusza nowy przetarg dla Pentagonu

Przetarg pentagon

Maksymalna kwota kontraktu, o którą zabiegają najwięksi giganci w branży opiewa na 10 miliardów dolarów. Ubiegać się o niego będą Amazon, Google, Oracle oraz Microsoft.

Temu ostatniemu udało wygrać się poprzedni przetarg w tym roku jednak po odwołaniach sądowych złożonych przez Amazon oraz głosach niezadowolenia w samej firmie kontrakt został zerwany. Aktualny przetarg różni się wymaganiami oraz założeniami od poprzedniego. Największą różnicą jest fakt, że dopuszczona jest możliwość podziału kontraktu na więcej niż jedną firmę.

Do przetargu zaproszono jedynie największe firmy amerykańskiego pochodzenia. Najprawdopodobniej jednak z czterech firm, które zostały zaproszone do przetargu jedynie dwie są w stanie sprostać wymaganiom departamentu obrony. Mowa o gigantach, którzy dzielą między siebie aż 70% rynku rozwiązań chmury – AWS oraz Microsoft. Zgodnie z wytycznymi prawdopodobnie główna część kontraktu trafi do jednego z nich, a inne firmy liczyć mogą na mniejszy udział jako wsparcie projektu w poszczególnych zadaniach.

Pentagon poszukuje dostawcy rozwiązań technologicznych, aby przy pomocy amerykańskich gigantów rozwijać możliwości swoich technologii. Mówi się o dużym nacisku na wykorzystanie sztucznej inteligencji w logistyce i bezpieczeństwie. Jednak najważniejsze jest, aby zaoferowane rozwiązania były dostępne w każdym momencie bez potrzeby czekania miesięcy na wdrożenie nowych rozwiązań.

Dość ciekawy jest udział Google, który w 2018 roku współpracował z Pentagonem przy interpretowaniu widoku z drona dzięki uczeniu maszynowemu. Po ogłoszeniu pracy firmy przy projekcie Maven około cztery tysiące pracowników podpisało się pod petycją do CEO spółki o przerwanie udziału w projekcie. Teraz mowa jednak o przetargu bez wykorzystania bojowego, można więc liczyć na większą wyrozumiałość zatrudnionych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Oczekiwania marketera a rzeczywistość – jak daleko „pada” oferta przetargowa od realnych usług agencji reklamowej? [BADANIE]

oferta przetargowa

Marketerzy już od 2020 roku mierzą się z ograniczonymi wydatkami na działania reklamowe, co pokazuje najnowszy raport Gartnera. Z drugiej strony agencje reklamowe stoją przed wyzwaniem zmniejszającej się ilości zleceń. Z jakiego powodu? Oszczędności. Według The State of Marketing Budgets 2021 blisko 30 proc. zadań, które wcześniej były powierzane agencjom zewnętrznym, teraz wykonywane są “in-house”, przez zespoły wewnątrz firmy. Z tej perspektywy proces ofertowania nabiera kluczowego znaczenia dla obu stron. Przygotowanie kompleksowej i dopasowanej do potrzeb marki oferty to jedno, a drugie – to jej skrupulatna realizacja. Jak to wygląda w praktyce?

Według najnowszego badania platformy przetargowej dla usług reklamowych, brief4U.com, tylko nieco ponad 11 proc. zapytanych marketerów przyznało, że to, co dostaje od agencji reklamowej, jest zgodne z założeniami oferty. Pozostali badani mieli znacznie więcej zastrzeżeń.

Nasze badanie pokazało, że 1 na 10 marketerów był w stanie ocenić zbieżność oferty z realnymi działaniami usługodawców na więcej niż 90 proc. Pozostali wahali się pomiędzy 75 a 90 proc. (blisko 45 proc. badanych) oraz 50 a 75 proc. (ponad 32 proc. respondentów). Tak niski odsetek marketerów, którzy są w pełni zadowoleni z tego, co otrzymują od agencji reklamowych jest z jednej strony niepokojący, a z drugiej daje powód do tego, by lepiej przyjrzeć się współpracy na linii marketer-agencja reklamowa i przeanalizować punkty zapalne tego „związku”. Czasem okazuje się, że wspomniany niski poziom zbieżności usługi z ofertą jest spowodowany zbyt optymistycznym ofertowaniem przez agencje starające się wygrać proces przetargowy, które następnie w zderzeniu z rzeczywistością nie są w stanie dostarczyć usługi zbieżnej z ofertą. Innym powodem może być to, że dany podmiot nie specjalizuje się w obszarze, w którym staje do przetargu.

Marcin Chyliński, założyciel platformy brief4U.com

brief4u_jak_oceniasz_zbieznosc_uslug_dostarczanych_przez_agencje_z_oferta_przedstawiona_w_trakcie_przetargu

W Polsce przeciętna agencja reklamowa zatrudnia około 15 osób, posiada kompetencje w ramach 5 specjalizacji marketingowych i najczęściej realizuje projekty w zakresie budżetowym ok. 50 tys. zł. Taki obraz wyłania się z raportu przygotowanego w oparciu o dane zgromadzone na platformie przetargowej brief4U.com, na podstawie ponad 400 w pełni sprofilowanych agencji komunikacji marketingowej zarejestrowanych w serwisie do końca kwietnia 2021 roku. Duży odsetek agencji reklamowych zapewnia, że posiada szeroki wachlarz specjalizacji, a w praktyce ich rzeczywiste kompetencje często są znacznie węższe.

Co może zrobić marketer, by uniknąć overpromise?

Przede wszystkim warto poświęcić odpowiednio dużo uwagi już w pierwszym, kluczowym etapie ofertowania, czyli podczas procesu wyboru agencji reklamowej, a także przy sprawdzaniu opinii i ocen danej firmy.

Czasami zdarza się tak, że agencja reklamowa w ofercie przedstawia ambitne plany i założenia, by pozyskać nowy kontrakt, a w rzeczywistości nie posiada odpowiednich kompetencji lub zasobów, by należycie wykonać daną usługę. Dlatego też, aby uniknąć potencjalnego rozczarowania, marketer powinien już na etapie wyboru usługodawcy zwrócić uwagę na to, w czym dany podmiot się specjalizuje. Wśród polskich agencji reklamowych widoczna jest pewna zależność – większe podmioty mają szerszy zakres specjalizacji, mniejsze – węższy, choć oczywiście nie jest to regułą. Jeżeli stosunkowo mała agencja oferuje bardzo szeroki zakres usług, mamy prawo przypuszczać, że może ona nie mieć zbyt dużego doświadczenia w obszarze, który akurat nas interesuje. Zawsze jednak warto to lepiej zbadać. Na platformie brief4U.com, na której obecnie zarejestrowanych jest ponad 520 agencji reklamowych, możemy bardzo łatwo sprawdzić wielkość agencji, jej lokalizację, przedziały budżetowe realizowanych projektów, jak również jej specjalizację oraz portfolio klientów i zrealizowanych przez nią projektów, jeśli oczywiście dana firma dołączyła taką prezentację do swojego profilu.

Marcin Chyliński

Stąd ważny jest dostęp również do przestrzeni, w której marketerzy mogą wymieniać oceny realizowanych usług w ramach swojej społeczności i na tej podstawie podejmować trafniejsze decyzje dotyczące wyboru partnera biznesowego. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku platform booking.com, Airbnb czy Tripadvisor, z których tak chętnie korzystamy planując podróże. Według danych brief4U.com – oceny i opinie na temat usługodawców znalazły się na 3 miejscu wśród wytycznych, którymi kierują się marketerzy przy wyborze agencji reklamowej.

Dobry brief marketingowy zminimalizuje ryzyko

Aż 6 na 10 badanych specjalistów zajmujących się marketingiem po stronie klienta przyznało, że spotkali się z niezrozumieniem briefu lub samej marki przez agencję reklamową. Co w rezultacie mogło mieć znaczący wpływ na uzyskanie niewielkich efektów z prowadzonych przez nie kampanii czy nawet ich braku – aż 47 proc. marketerów, którzy wzięli udział w badaniu, miało takie doświadczenia.

brief4u_jakie_problemy_najczesniej_pojawialy_sie_we_wspolpracy_z_agencja_reklamowa

Brief marketingowy to kolejny ważny krok w procesie ofertowym. To fundamentalne narzędzie w pracy każdego marketera, które w dużej mierze decyduje o zrozumieniu marki i jej potrzeb, a co za tym idzie – powodzeniu kampanii. Brief marketingowy to nic innego jak jasno sformułowany komunikat i pewnego rodzaju drogowskaz dla agencji. Jego podstawowym celem jest przedstawienie w sposób prosty i przejrzysty, ale jednocześnie wyczerpujący, oczekiwań, celów i wytycznych dla danego zleceniobiorcy. Dobry brief marketingowy jest inwestycją, a sztuka jego tworzenia jest paradoksalnie jedną z najcenniejszych umiejętności, która pozwala uniknąć m.in. strat finansowych i czasowych po obu stronach. Pomocne może być korzystanie z platformy, która za pomocą łatwych do obsługi narzędzi, szablonów i ekspertów czuwa nad poprawnym wypełnieniem wszelkich formalności.

Marcin Chyliński

Na kwestię zrozumienia briefu przez agencje nie powinno się patrzeć zero-jedynkowo. Nawet najlepiej skonstruowany dokument oraz świetnie poprowadzone spotkanie klient-agencja stanowią tylko część wiedzy o danym biznesie i choćby z racji tego ograniczonego zasobu informacji odpowiedź na brief jest zawsze trudnym zadaniem. Oczywiście, im lepsza jest znajomość marki i biznesu tym lepsza odpowiedź na brief, a im więcej agencja włoży wysiłku w jego zrozumienie, tym zaadresowanie potrzeb klienta będzie prostsze. Nie patrzyłabym jednak na przetarg przez pryzmat jedynie oferty.

Ważnym elementem procesu przetargowego powinno być poznanie potencjalnych partnerów, a nie tylko ocena prezentowanej koncepcji. Kluczowe jest bowiem mieć po drugiej stronie osoby, z którymi chce się pracować i na których można polegać. Dobrą praktyką jest współpraca z agencjami także na bardzo wstępnym etapie tworzenia danej koncepcji (a czasem nawet samego briefu) i wykorzystanie, już na starcie, potencjału większego zespołu, co z pewnością zaprocentuje wyższą jakością koncepcji, a potem jej realizacją.

Marta Wojciechowska, Senior PR Manager w Danone

Podejście Agile – sprawdź, czy agencja marketingowa jest elastyczna

„Kiedy zaczniesz od tego, co liczy się dla klienta, będziesz mieć prawo do jego uwagi i zyskasz na tym podwójnie”. To słowa szefa działu marketingu kanadyjskiego startupu Visier, Jake’a Sorofmana. Wyzwania, z którymi w obecnych realiach mierzą się zarówno działy marketingu po stronie firm, jak i agencje reklamowe są spore i coraz częściej wręcz wymagają elastycznego podejścia do biznesu i nieoczekiwanych zmian w podejmowaniu decyzji. Dlatego tak ważne jest, by do współpracy zaprosić agencję, która będzie elastycznym i otwartym partnerem.

Jedyna pewna rzecz to zmiana, szczególnie w obecnej sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy, dlatego tak bardzo na znaczeniu zyskuje podejście Agile w biznesie. Zwinne zarządzanie to przede wszystkim otwartość i reagowanie na zmiany zamiast sztywnego realizowania przyjętego planu. Współpracując z klientami, szczególnie przez ostatnie półtora roku, wyraźnie można zauważyć jak bardzo potrzebują oni elastycznego partnera, który będzie gotowy na nagłe zmiany w strategii działania, co więcej – szybko się odnajdzie w obecnych realiach i będzie szukał nowych rozwiązań razem z nimi. Oczywiście nierzadko takie sytuacje wymagają redefiniowania kontraktu, a co za tym idzie również celów, jakie sobie przyjmujemy, by na sam koniec uniknąć niespełnionych obietnic .

Joanna Berlińska, head of Growth, Lightscape


Źródło: brief4U.com

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rusza przetarg na stworzenie nowej strony poświęconej udziałowi Polski w Expo 2020 Dubai

Strona Expo Dubai 2021

Zadaniem Wykonawcy jest kompleksowa realizacja serwisu – od stworzenia autorskiej koncepcji, inspirowanej ścieżką zwiedzania w Pawilonie Polski, aż po wdrożenie i utrzymanie przez 12 miesięcy.

Anna Drozd

Nasz cel to stworzenie nowej, cyfrowej wizytówki Polski w kontekście prezentacji naszego kraju na Wystawie Światowej Expo 2020. Liczymy na kreatywną interpretację naszych dotychczasowych twórczych założeń, których manifestacją jest Pawilon Polski, budowany właśnie w Dubaju. Witryna będzie skierowana głównie do odbiorców zagranicznych, dlatego Expo 2020 Dubai traktujemy jako platformę dla szerszej prezentacji uniwersalnych treści pokazujących sukcesy Polski w obszarach gospodarki, nauki, turystyki, kultury. To ciekawa okazja dla firm z obszaru web development, by współtworzyć narrację i przekaz o Polsce w kontekście największego wydarzenia promocyjno-gospodarczego na świecie. Zapraszamy do udziału w przetargu.

Anna Drozd, koordynator działań komunikacyjnych w Zespole Expo 2020 Dubai w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu

Wraz z ofertą należy przygotować koncepcję realizacji zamówienia (max 15 slajdów/15 stron A4) obejmującą opis procesu wypracowania założeń kreatywnych strony oraz prac nad architekturą informacji
(określenie metodyki prac), a także interpretację identyfikacji stylistyki wizualnej Poland at Expo 2020 na potrzeby serwisu www (np. w formie tablicy inspiracji typu moodboard).

Organizator przetargu przewiduje zwrot kosztów udziału w postępowaniu: 3000 zł netto dla trzech najwyżej ocenionych Wykonawców.

Oferty w postępowaniu będą oceniane w oparciu o kryteria, obejmujące prezentację doświadczenia i portfolio zespołu (30 %), jakość koncepcji realizacji zamówienia (30%) oraz cenę (40%).

Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone jest przy użyciu Platformy zakupowej na stronie internetowej prowadzonego postępowania: https://paih.eb2b.com.pl, na której udostępniane będą dokumenty zamówienia, zmiany i wyjaśnienia treści SWZ oraz inne dokumenty związane z postępowaniem.

Zapraszamy do udziału!

Wystawa Światowa Expo 2020 w Dubaju – cały świat w jednym miejscu

Wystawy Światowe Expo to największe i najbardziej prestiżowe wydarzenia na świecie, łączące wątki gospodarcze, promocyjne, kulturalne i turystyczne. Ich skala porównywalna jest do Igrzysk Olimpijskich czy Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej. Począwszy od Wielkiej Wystawy w Londynie w 1851 roku, Wystawy Światowe Expo na pół roku stają się stolicą świata, przyciągając rzesze gości – od delegacji państwowych na najwyższym szczeblu, przez biznesmenów poszukujących nowych kontraktów, po turystów i rodziny z dziećmi.

EXPO 2020 w Dubaju będzie pierwszą Wystawą Światową zorganizowaną w kraju arabskim i według zapowiedzi organizatorów aspiruje do tego, by stać się największym show w historii. Zgodnie z decyzją Biura Wystaw Światowych, ze względu na pandemię COVID-19, Expo 2020 w Dubaju zostało przełożone o rok i odbędzie się między 1 października 2021 r. a 30 marca 2022 r. pod hasłem: Connecting Minds, Creating the Future – Łącząc umysły, tworzymy przyszłość.

Polska na Expo 2020 w Dubaju

Polska od wielu lat jest aktywnym uczestnikiem Wystaw Światowych. Cele obecności Polski na Expo w Dubaju obejmują zarówno wzmocnienie wizerunku Polski na arenie międzynarodowej, jak i promocję gospodarczą. Zakładamy wielowymiarową prezentację technologii i firm reprezentujących branże strategiczne z punktu widzenia potencjału eksportowego na rynki Bliskiego Wschodu, a tym samym realny wzrost transakcji biznesowych. Udział Polski w Expo 2020 w Dubaju będzie unikalnym kontekstem promocyjnym dla polskich przedsiębiorców, zmagających się z ekonomicznymi skutkami pandemii COVID-19.

Rekomendowane przez organizatorów tematy przewodnie ekspozycji – zrównoważony rozwój i mobilność – Polska rozszerza w trzech wątkach tematycznych: technologia, współpraca międzynarodowa i natura. Hasło Polskiego Pawilonu brzmi: „Creativity inspired by nature”. Polska zostanie zaprezentowana jako silny ośrodek współpracy, który poprzez rozwój nauki oferuje światu zrównoważone, przyjazne środowisku, inspirowane naturą technologie. Cele obecności Polski na EXPO w Dubaju obejmują zarówno wzmocnienie wizerunku Polski na arenie międzynarodowej, jak i promocję gospodarczą. Zakładamy wielowymiarową prezentację technologii i firm reprezentujących branże strategiczne z punktu widzenia potencjału eksportowego na rynki Bliskiego Wschodu, a tym samym realny wzrost transakcji biznesowych.

Udziałowi Polski towarzyszy szeroka oferta dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą ubiegać się o wsparcie finansowe, organizacyjne i promocyjne, wykorzystując udział Polski w EXPO 2020 w Dubaju jako szansę do budowania relacji z partnerami biznesowymi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i całej Zatoce Perskiej.

Za udział Polski w Wystawie Światowej EXPO 2020 w Dubaju odpowiedzialna jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Instytucją nadzorującą projekt jest Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii.

Więcej informacji na stronie internetowej poświęconej udziałowi Polski w Wystawach Światowych: www.expo.gov.pl oraz w kanałach społecznościowych Poland at Expo: LinkedIn, Facebook, Twitter.


Źródło: Polska Agencja Inwestycji i Handlu

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

PKN ORLEN wyłonił kontrahenta w ramach programu GovTech

programu GovTech

W celu zwiększenia wygody użytkowników aplikacji mFLOTA, PKN ORLEN podpisał umowę ze startupem Veturai, specjalizującym się we wdrażaniu rozwiązań opartych o Sztuczną Inteligencję AI oraz wizję komputerową. W ramach nawiązanej współpracy firma będzie odpowiedzialna za przeprowadzenie pilotażu i wdrożenie mechanizmu automatycznej identyfikacji pojazdu wspierającego istniejący system obsługi transakcji poprzez aplikację mFlota. Opracowywana funkcjonalność pozwoli na uproszczenie i zautomatyzowanie dotychczasowego sposobu weryfikacji tankowanych pojazdów. System opierać się będzie na skanowaniu specjalnie zaprojektowanych znaczników holograficznych umieszczonych na szybie pojazdów, które w połączeniu z modelem samouczących się algorytmów zweryfikują cechy pojazdów przypisanych do kart flotowych.

Od lat pozostajemy branżowym liderem rozwiązań mobilnych. Jako pierwsi na polskim rynku wdrożyliśmy aplikację pozwalającą klientom biznesowym na łatwe i przejrzyste zarządzanie transakcjami flotowymi. Sukcesem, szczególnie w dzisiejszych realiach i zmianach zachowań związanych z epidemią, okazała się uruchomiona aplikacja mobilna, pozwalająca klientom indywidualnym na dokonywanie płatności bezpośrednio przy dystrybutorze. Wierzymy, że udział programie GovTech i rozpoczęcie współpracy z firmą Veturai pozwoli na dalszy rozwój innowacyjnych technologii i zwiększy satysfakcję i bezpieczeństwo naszych klientów.

Patrycja Panasiuk, dyrektor Biura Innowacji PKN ORLEN

Firma Veturai została wyłoniona w ramach otwartego konkursu realizowanego w ramach Programu Govtech Polska. Do konkursu zgłosiło się ponad 100 uczestników, ponad 50 podmiotów przygotowało ofertę z propozycją odpowiedzi na wyzwanie PKN ORLEN.

Program GovTech Polska wykorzystuje formułę konkursową, która jest alternatywą dla klasycznego postępowania przetargowego oraz sposobem na stworzenie skutecznego modelu pozyskiwania najnowszych technologii dla administracji publicznej oraz spółek Skarbu Państwa. Nie tylko pomaga wprowadzić sektor publiczny na ścieżkę rozwoju opartą o innowacje i nowoczesne technologie, ale też stwarza optymalne warunki do wdrażania najlepszych pomysłów utalentowanych jednostek z naszego kraju w sektorze publicznym. Celem programu jest usprawnienie dialogu między sektorem publicznym, a innowatorami: przedsiębiorcami MŚP, start-upami, środowiskiem naukowym oraz samymi obywatelami. Wszystkimi, którzy chcą znaleźć najbardziej innowacyjne i efektywne rozwiązania rzeczywistych wyzwań.


Źródło: Biuro Prasowego PKN ORLEN

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wedel wybrał agencję kreatywną

agencja kreatywna strategia

Ten przetarg należał do jednego z najtrudniejszych, organizowanych przez firmę Wedel. Walka do końca była niezwykle wyrównana – agencje zaprezentowały koncepcje na bardzo wysokim poziomie, przez co wybranie jednej z nich stanowiło dla nas duże wyzwanie. Wierzymy jednak, że współpraca z nowym partnerem wiele wniesie do naszego biznesu. Poza gratulacjami dla zwycięzcy, wyrazy podziękowania chciałabym przekazać także broniącej tytułu agencji PZL – zarówno za zaproponowaną na przetargu koncepcję, jak i dotychczasową, wieloletnią współpracę.

Elżbieta Kulawik, Kierownik Mediów i Komunikacji Zintegrowanej E.Wedel

O poziomie przetargu świadczy również to, że po stronie agencji zaangażowano ogromne Zespoły strategiczno-kreatywno-serwisowe, a cały proces trwał pół roku. Przetarg został przeprowadzony zgodnie ze standardami Białej Księgi Branży Komunikacji Marketingowej SAR, którą Wedel podpisał jako pierwszy reklamodawca w Polsce. Jako sygnatariusz Księgi, firma we współpracy z dostawcami usług marketingowych, zobowiązana jest m.in. do przestrzegania standardów przetargowych, partnerstwa, dobrej komunikacji, wymiany wiedzy i współodpowiedzialności za koszty. Takie podejście, zakładające transparentną i etyczną współpracę, wynika z wartości organizacyjnych firmy i jest wpisane w długoterminową strategię CSR, nad którą prace zostały niedawno sfinalizowane.

W ramach wygranego przetargu Saatchi & Saatchi pewne prace rozpocznie już w tym roku, natomiast w przyszłym, obejmie zwierzchnictwo kreatywne nad pozostałymi agencjami współpracującymi z Wedlem i będzie odpowiadać za komunikację wszystkich wedlowskich marek, w tym za działania z okazji 170-lecia.


Źródło: informacja prasowa Wedel

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Otwartość na innowacje i niestandardowe rozwiązania: E.Wedel wybiera agencję kreatywną

logo E.Wedel

Przetarg, obejmuje kompleksową obsługę wizerunku marki E.Wedel i jej produktów we wszystkich kanałach komunikacji. Briefing wybranych agencji rozpocznie się w styczniu, a rozstrzygnięcie i publikację wyników zaplanowano na przełom maja i czerwca. Początek współpracy z wybraną agencją zaplanowany jest na rok 2021.

 Nie chodzimy ścieżkami wytyczonymi przez innych, co widać w naszych kampaniach. Zapadające w pamięć działania zawdzięczamy również naszym agencjom, a pracujemy z najlepszymi. Nasze relacje z nimi wyróżnia partnerski charakter, wspólna odpowiedzialność i działanie w unikalnym modelu, zakładającym współpracę wszystkich zaangażowanych podmiotów. Jesteśmy otwarci na kreatywne rozwiązania i szczerą komunikację, aby razem współtworzyć biznes i zgodnie z naszą misją budzić radość w nas, i w naszych klientach

Elżbieta Kulawik, Kierownik Mediów i Komunikacji Zintegrowanej E.Wedel.

E.Wedel jest pierwszym reklamodawcą w Polsce, który podpisał Białą Księgę Branży Komunikacji Marketingowej SAR. W związku z jej zasadami przeprowadza przetargi zgodnie z najwyższymi standardami, w sposób etyczny i transparentny. Taki sposób działania z partnerami z branży reklamowej to kolejny wymiar odpowiedzialności Wedla, która jest wpisana w wartości organizacyjne firmy (Biorę odpowiedzialność).

Wedel nie komunikuje listy agencji zaproszonych ani szczegółowych terminów procesu.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak to jest przegrać przetarg, czyli agencyjny „chleb powszedni”

brief

Różne są przyczyny przegrywania przetargu czy konkursu ofert. Do najważniejszych z nich niewątpliwie zaliczają się: za wysoka cena, niewystarczające osadzenie idei kreatywnej w strategii albo w końcu – zbyt mało „fajny” pomysł na komunikację. Czasami na decyzję klienta wpływają różne pomniejsze czynniki, jak to, ile i jakie osoby dedykujemy do obsługi danego projektu, doświadczenie w podobnych tematach, znajomość narzędzi i technologii czy też dostępność czasowa zespołu.

Jedne z tych czynników są bardziej obiektywne, inne mniej. W rozbudowanych i dobrze prowadzonych przetargach, klienci starają się w jakiś sposób sformalizować nawet te najbardziej subiektywne czynniki, takie jak np. „fajność” idei. Często korzystają przy tym z różnego rodzaju matryc, które wypełniają wszystkie osoby zaangażowane w przetarg po stronie klienta. W ten sposób można w pewien sposób porównać coś, co często jest „nieporównywalne”, czyli jakość, fajność czy pojemność idei kreatywnej.

Kiedy po zakończeniu przetargu otrzymujemy taką konstruktywną informację zwrotną ze wskazaniem mocnych i słabszych stron naszej propozycji, oprócz żalu spowodowanego przegraną, pojawia się także zrozumienie. Co więcej, rodzą się też konstruktywne wnioski, wskazówki, w jaki sposób usprawnić naszą pracę. Tak, aby móc przygotowywać propozycje jeszcze bardziej dopasowane do potrzeb klienta.

Zdecydowanie gorzej jest, kiedy takiego feedbacku nie dostajemy albo w odpowiedzi na prośbę o umotywowanie podjętej decyzji – dostajemy kilka okrągłych, nic niemówiących zdań. „Dziękujemy za udział w przetargu. Bardzo wysoko oceniliśmy Państwa agencję. Zdecydowaliśmy się wybrać inną”. To wywołuje gniew i irytację, bo przecież w taki przetarg nierzadko wkładamy kilka tygodni pracy i najzwyklejsza ludzka przyzwoitość wymagałaby wyjaśnienia podjęcia takiej, a nie innej decyzji.

Prawda też jest taka, że wielu rozczarowań po przegranym przetargu można by uniknąć za sprawą precyzyjnie przemyślanego i napisanego briefu, a także dobrze poprowadzonego przez agencję debriefingu. Jasne określenie budżetu na działania kampanijne (produkcyjnego i mediowego), pozwala uniknąć przeszacowania budżetu. Wskazanie KPI-ów pozwala zaś dopasować odpowiednie kanały komunikacyjne. Przedstawienie wniosków z poprzednich działań marketingowych, umożliwia agencji uniknąć powtórzeń i błędów.

W świecie komunikacji marketingowej, który współtworzą przedstawiciele klienta i agencji, niezwykle ważna jest szczerość. To, jak otwarcie marketer zakomunikuj swoje potrzeby, zaowocuje jakością przygotowywanych przez agencję propozycji. Szczerość i szacunek dla wzajemnej pracy są potrzebne w trakcie całego procesu przetargowego. Szczególnie wtedy, gdy z jakiegoś powodu, po kilkutygodniowych pracach, nie trafiamy w gusta klienta. Tym bardziej, że przypadki płacenia za udział w postępowaniu, wciąż należą do rzadkości.

Więcej na temat szczerości i dobrych praktyk we współpracy pomiędzy agencją a klientem opowiem podczas FORUM IAB. Przed nami dwunasta edycja najbardziej inspirującej konferencji marketingowej w kraju, organizowanej przez IAB Polska. Już 6-7 czerwca 2018 w warszawskich Złotych Tarasach czeka nas kilkadziesiąt unikalnych wystąpień pod tematem przewodnim „Powrót do przyszłości: nowy marketing, człowiek, technologia”.

 

Wincenty Kokot, Business Development Director w GoldenSubmarine

Szczegółowy program oraz informacje o zapisach znajdują się na stronie: https://forumiab.pl/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF