...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Polskie Stowarzyszenie Public Relations z nowymi władzami, prezeską ponownie Luiza Jurgiel-Żyła

PSPR

Walne zebranie członków Polskiego Stowarzyszenia Public Relations wybrało w czwartek, 4 marca 2021 w Warszawie swoje nowe władze. Po raz drugi prezeską została Luiza Jurgiel-Żyła, wiceprezesami wybrano Cypriana Maciejewskiego i Bartosza Milczarczyka. W zarządzie zasiądą także Żaneta Czyżniewska i Roksana Obuchowska-Waślicka. Zmienił się także skład Rady Nadzorczej.

Luiza Jurgiel-Żyła to PR Managerka w Cresa Polska, międzynarodowej firmie doradczej w branży nieruchomości komercyjnych, wcześniej pracowała w agencji FIRST Public Relations. Z PSPR jest związana od 2009 roku, kiedy była asystentką zarządu, zasiadała w zarządach w kadencji Szymona Sikorskiego i Krystiana Dudka. W 2019 roku objęła stanowisko prezeski PSPR.

Ostatnie dwa lata były bardzo intensywne i owocne w PSPR, co zaowocowało rekordowymi wzrostami liczby członków, w szczególności tych zaangażowanych. Hasło przyświecające mojej prezentacji wyborczej to: PSPR: Integrator. Edukator. Centrum Dialogu. Wierzę, że wspólnie z nowym zarządem, szefami klubów i członkamia zrealizujemy tę wizję.

Luiza Jurgiel-Żyła, Prezeska PSPR

Na kolejną kadencję wiceprezesem zarządu pozostanie Bartosz Milczarczyk, wicedyrektor Stołecznego Biura Turystyki, w którym kieruje kluczowymi obszarami promocji Warszawy na arenie międzynarodowej. Zaczynał w dziale marketingu Wodociągów Warszawskich, gdzie po krótkim czasie został rzecznikiem. Potem przez ponad 7 lat był rzecznikiem prasowym Urzędu m.st. Warszawy.

Wiceprezesem zarządu PSPR został również Cyprian Maciejewski, który pracuje w gdańskim magistracie oraz jako niezależny doradca i szkoleniowiec. Od wielu lat działa w PSPR, w ubiegłej kadencji był członkiem zarządu stowarzyszenia. Wcześniej był rzecznikiem prasowym ZU; przez 6 lat pracował jako PR manager w trójmiejskiej agencji Ambermedia.

W zarządzie debiutują Żaneta Czyżniewska i Roksana Obuchowska-Waślicka. Żaneta Czyżniewska jest starszą specjalistką ds. współpracy z mediami w Muzeum POLIN i doktorantką Szkoły Doktorskiej w Szkole Głównej Handlowej w dyscyplinie nauk o zarządzaniu i jakości. Tworzy rozprawę doktorską o orientacji na markę muzeów w Polsce; jest również trenerką wizerunku w mediach tradycyjnych i online.

Roksana Obuchowska-Waślicka specjalizuje się w komunikacji korporacyjnej i executive communications. Wspiera także działania public relations i dba o wizerunek organizacji na rynku polskim. Doświadczenie zawodowe zdobywała głównie w pracy dla międzynarodowych korporacji, w różnych branżach (FMCG, IT, finansowej).

Nowa Rada Nadzorcza PSPR

Zmienił się też skład Rady Nadzorczej PSPR. Członkami tego organu zostali: Maria Buszman (prezes Buszman. Komunikacja Doradztwo Badania Strategie oraz wykładowca), Anna Kiryjow-Radzka (Prezes Stowarzyszenia „PRom”), Jan Matysik (prezes zarządu agencji Cumulus PR), Michał Sobiło (właściciel agencji Icon Strategies), Mateusz Witczyński (rzecznik prasowy Urzędu dzielnicy Wola miasta stołecznego Warszawy, doradca).

W poprzednim zarządzie PSPR obok Luizy Jurgiel-Żyły zasiadali Bartosz Milczarczyk (wiceprezes), Emilia Zakrzewska (wiceprezes) oraz Cyprian Maciejewski, Agnieszka Bednarczyk i w 2020 roku Maciej Krzysztoszek jako p.o. członka zarządu. W radzie nadzorczej zaś Jan Matysik (przewodniczący), Marcin Jańczuk, Andrzej Pawelczak, Michał Sobiło i Mateusz Witczyński.

Władze PSPR wybierane są na dwa lata.


Źródło: PSPR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Oświadczenie Zarządu ZFPR i delegatów do REPR z ZFPR dotyczące wycofania przedstawicieli PSPR z Rady Etyki PR [OŚWIADCZENIE]

oświadczenie ZFPR

Oświadczenie Zarządu ZFPR i delegatów do REPR z ZFPR z 30 czerwca 2020 dotyczące wycofania przedstawicieli PSPR z Rady Etyki RP.

Zarząd ZFPR:

O jednostronnej decyzji PSPR zostaliśmy poinformowani mailem wczoraj (29 czerwca) w nocy. W obliczu długo prowadzonej dyskusji o przyszłości REPR pomiędzy ZFPR i PSPR tak daleko idąca w skutkach decyzja wymagała omówienia przez zarządy obu organizacji. Niestety tak się nie stało nad czym ubolewamy szczególnie, że w oświadczeniu znalazły się nieprawdziwe informacje wymierzone w Związek Firm Public Relations. Czytamy w nim m.in. o tym, że to Związek miał zablokować reformę REPR, podczas gdy we wszystkich prowadzonych ostatnio rozmowach pomiędzy naszymi organizacjami zgadzaliśmy się praktycznie ze wszystkimi postulatami, a jedynym na którego wprowadzenie nie chcieliśmy się zgodzić przed upływem obecnej kadencji REPR, było uzupełnienie jej składu osobowego o jednego dodatkowego reprezentanta PSPR. Również powtarzane zarzuty jakoby to Związek zdominował skład obecnej Rady nie znajdują odzwierciedlenia w prawdzie, ponieważ w obecnym 5-cio osobowym składzie jest tylko dwóch reprezentantów ZFPR. Z nieukrywanym rozczarowaniem przyjmujemy nie tyle decyzję PSPR, co sposób jej ogłoszenia.

Rezygnacja PSPR z udziału w Radzie Etyki Public Relations nic nie zmienia w funkcjonowaniu REPR. Jako wiodąca organizacja branżowa odpowiedzialna za kształtowanie najwyższych standardów etycznych w public relations jesteśmy zdeterminowani do dalszego rozwoju naszych działań na tym polu. Wkrótce przedstawimy naszym członkom autorski plan reformy REPR, który zostanie poddany pod głosowanie na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Członków ZFPR w październiku br.

Wizje tego, jak powinna działać Rada Etyki PR, mogą być różne – w tym zresztą tkwi siła ciał kolegialnych, żeby łączyły różne punkty widzenia. Moja wizja zawsze będzie skłaniać się bardziej w kierunku działania i konkretów niż regulacji. Myślę, że postawy i wagę etyki w naszej branży warto budować przykładem i zaangażowaniem. Wierzę, że zawód PR-owca może, jak prawnika, mieć etos, a ten etos możemy wyrażać oddając pro bono nasz czas inicjatywom społecznym, które działają na rzecz dobra wspólnego. Na tym się koncentruję, zarówno jako członek Zarządu ZFPR, jak i Rady Etyki. Muszę powiedzieć, że ostatnie miesiące są ogromnie budujące pod względem tego, jak wiele dobrego branża zrobiła – spośród samych agencji członkowskich ZFPR, wiele zaangażowało się mimo trudnego czasu pandemii w projekty społeczne. Są agencje, które pro bono wspierały Klientów w pomaganiu szpitalom czy potrzebującym, koordynując tę pomoc. Są takie, które mimo trudnej sytuacji rynkowej, oddały kilkadziesiąt lub kilkaset osób zaplanowanym wcześniej projektom społecznym – walce z mową nienawiści, promowaniu wolontariatu, wsparciu akcji fundraisingowych dla NGOs czy teraz kampaniom frekwencyjnym. PR-owcy byli też gotowi stanąć na pierwszej linii frontu tam, gdzie trzeba było wesprzeć represjonowanych medyków, sędziów czy ludzi mediów. Wiele agencji samodzielnie przeprowadzało zbiórki. Tak rozumiem etos i etykę. Myślę, że regulowanie, obligowanie, egzekwowanie i standaryzacja są ważne, ale nakazy nie budują postaw. A wspólne działanie owszem. Szkoda, gdy dyskusja o formie przysłania treść – a tak chyba wydarzyło się w tym przypadku. Sama wywodzę się z NGOs, więc o decyzji PSPR mogę tylko powiedzieć, że szkoda – w NGOs zawsze bliżej nam do działania razem niż dzielenia:) Mam jednak ogromny szacunek do bardziej doświadczonych w branży PR ekspertów czy akademików i trzymam mocno kciuki za inicjatywy PSPR, także regulacyjne.

Hanna Waśko, Managing Director w agencji Big Picture, członkini Zarządu ZFPR i REPR z ramienia ZFPR

Decyzję PSPR przyjąłem z nieukrywanym zaskoczeniem, ponieważ nie uczestniczyłem w rozmowach na ten temat. Jako członek Rady Etyki Public Relations jestem niezależny w swoich działaniach i opiniach, co jest zgodne z założeniami statutu Rady. Reprezentuję siebie i Uniwersytet Warszawski, na którym od lat prowadzę autorskie zajęcia i badania oraz przygotowuję publikacje poświęcone etyce public relations. Wciąż debatujemy ze studentami nad kondycją polskiego PR-u, działalnością stowarzyszeń branżowych i przełożeniem ich aktywności na status i rozwój branży. Mam świadomość, że zmiany w działalności REPR są potrzebne, co zresztą podnosiłem już przed jej ostatnią reformą z 2018 roku. Wchodząc do REPR w 2019 roku przyniosłem ze sobą pomysły na usprawnienie jej działalności. Wynikały one z wieloletniej obserwacji i dyskusji z naukowcami, praktykami oraz studentami. Uważam, że profesjonalne public relations musi bezapelacyjnie opierać się na poszanowaniu zasad etyki PR i wprowadzeniu ich do codziennej praktyki biznesowej. Radę Etyki Public Relations należy zatem traktować jako ciało doradcze, edukacyjne, a nie bezpośrednio arbitrażowe, bo nie ma w Polsce regulacji uprawniających do tego, by był to sąd koleżeński ze wszystkimi jego konsekwencjami. Uważam, że powinno się doprowadzić do zamknięcia pierwszego roku działalności obecnego składu REPR, podsumować wewnętrznie jego aktywność i wyciągnąć wnioski na kolejne dwa lata kadencji. Ponad wszystko należy podkreślić, że public relations to działania oparte na dialogu, budowaniu porozumienia, relacji biorących pod uwagę zasadę obopólnych korzyści. Wielka szkoda, że tych elementów zabrakło pomiędzy PSPR i ZFPR, co doprowadziło do komentowanej dziś decyzji. Żywię ogromną nadzieję na otwarcie w przyszłości na taki dialog, zarówno organizacji branżowych, jak i praktyków PR oraz przedstawicieli nauki, bo tylko to pozwoli nam budować silniejszą, bardziej skonsolidowaną i rozwijającą się w myśl najlepszych standardów polską branżę public relations. Taki PR z jego wartościami chcę reprezentować.

Dr Łukasz Przybysz, Uniwersytet Warszawski, niezależny członek REPR

OŚWIADCZENIE PSPR O WYCOFANIU PRZEDSTAWICIELI Z REPR


Źródło: informacja prasowa ZPFR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

PSPR wycofuje swoich przedstawicieli z REPR [OŚWIADCZENIE]

drewniane kostki etyka

Walne Zebranie Członków PSPR zdecydowało o rezygnacji z dalszego udziału w Radzie Etyki Public Relations. Organizacja podejmowała od 2019 r. rozmowy ze Związkiem Firm Public Relations (drugim z założycieli Rady), w zakresie niezbędnej reformy tego branżowego ciała oraz zbudowania nowego regulaminu, nakładającego na nie dodatkowe obowiązki. PSPR uznawało, że nowe rozwiązanie może dać członkom Rady szersze możliwości aktywnego działania na rzecz polskiego PR. Intencją PSPR było podniesienie jej rangi, nadanie potencjału realnego wpływu na środowisko, a także rozwiązanie praktycznych problemów REPR. PSPR zamierza nadal pracować nad własnymi projektami w kierunku standaryzacji etycznej i promowania dobrych praktyk.

Etyka tworzy fundament branży. Jest drogowskazem dla kolejnych pokoleń PR-owców. Jeśli ten obszar nie jest objęty szczególną troską przez ekspertów branżowych, może być postrzegany jako relikt przeszłości czy idealna wizja świata, nieużyteczna dla praktyków. Prośba o audyt działań REPR była jedną z pierwszych, które otrzymaliśmy bezpośrednio po wyborze w ubiegłym roku. Podeszliśmy do tego systemowo, tak, jak do projektu, który trzeba gruntownie przeanalizować i poddać ewaluacji. Po rozmowach zarówno z członkami Rady dwóch kadencji, członkami PSPR, jak i naszym partnerem, Związkiem Firm Public Relations – na temat konieczności i kształtu reform, dotarliśmy do momentu, w którym według nas projekt REPR powinno się zamknąć, bo jego niefunkcjonalność nie służy branży, a PSPR nie może i nie chce firmować projektów, które są iluzoryczne i bez perspektyw.

Luiza Jurgiel-Żyła, prezeska PSPR

W związku z brakiem postępów w negocjacjach z ZFPR, które zaproponowało rozważenie części postulatów reformy, ale dopiero od kadencji zaczynającej się w 2022 roku, 29 czerwca br. Walne Zebranie Członków PSPR podjęło decyzję o cofnięciu swojej legitymacji dla Rady Etyki Public Relations i anulowało mandaty swoich przedstawicieli w Radzie, upoważniające do udziału w jej pracach. Nastąpiło to po otwartych na dialog negocjacjach z władzami ZFPR, długich wewnętrznych konsultacjach w Stowarzyszeniu oraz dyskusji podczas Walnego Zgromadzenia Członków. Prace nad reformą i propozycją nowego regulaminu Rady koordynował członek zarządu PSPR, Cyprian Maciejewski.

W mojej opinii, a jak się okazało, również większości członków głosujących na walnym zgromadzeniu naszej organizacji, nie możemy w obliczu braku reform dalej uwierzytelniać Rady szyldem PSPR, ponieważ nie jest ona celem samym w sobie. Zbieraliśmy uwagi, wnioski z kilku kadencji funkcjonowania REPR i najwyższa pora uczciwie przyznać, że Rada się polskiej branży PR w praktyce na niewiele zdała… To wypadkowa wielu okoliczności i bynajmniej nie chodzi o obarczanie kogokolwiek winą. To nic nie zmieni. Uważam jednak, że jako środowisko powinniśmy znacznie więcej od siebie wymagać i lepiej się organizować wokół naszych wyzwań. Jesteśmy daleko w tyle pod tym względem za branżami komunikacji marketingowej i reklamy, a także – niektórymi – doradztwa biznesowego. REPR jest jednym z przykładów. Małymi krokami, ale chcemy to zmieniać. Już poza Radą.

 Cyprian Maciejewski, członek zarządu PSPR

Jakie problemy i potrzeby dostrzega PSPR?

Stowarzyszenie wskazywało szereg zastrzeżeń, które przesądziły o tym, że dalsze funkcjonowanie Rady Etyki Public Relations w obecnej formule (bez reformy, która została zablokowana przez ZFPR) było pozbawione uzasadnienia. Były to między innymi:

  • brak realnego zapotrzebowania na rozpatrywanie skarg i zgłoszeń w trybie zbliżonym do sądu koleżeńskiego (od lat nie wpływają do Rady wnioski od firm lub osób prywatnych, a średnia orzeczeń i opinii o zjawiskach wydawanych z inicjatywy organizacji branżowych lub własnej inicjatywy Rady to 1,5 orzeczenia lub opinii rocznie),
  • Rada bez przyjętych wniosków jest wręcz „regulaminowo” nieaktywna i niewidoczna, po prostu w praktyce nie istnieje dla środowiska,
  • brak osobowości prawnej REPR sprawia, że w razie pozwu o zniesławienie odpowiedzialność osobistą ponosi każdy z jej członków,
  • Rada powinna wydawać jednoznaczne opinie / orzeczenia, czytelne, możliwe do praktycznego zastosowania, jasno pokazywać co jest niedopuszczalne, a co dopuszczalne, a także rekomendować co w danej sytuacji czy zjawisku jest wskazane jej zdaniem; obecnie bywa z tym różnie, regulamin temu nie sprzyja,
  • Regulamin REPR w praktyce okazał się mało precyzyjny i dający szerokie pole do interpretowania (wynikających z niego obowiązków, przyjmowania i procedowania wniosków lub odmowy); zgłoszono do PSPR konkretny przykład takiej uznaniowości interpretacji regulaminu Rady prowadzącej do odrzucenia wniosku (co nie znaczy, że Rada nie miała argumentów, ale sytuacja była dyskusyjna i co dobitnie pokazało, że regulamin nie jest wystarczająco ostry);
  • Rada nie posiada wystarczająco czytelnej i precyzyjnej procedury przyjęcia wniosku, a także standardu komunikacji z wnioskodawcą, co pokazała praktyka,
  • Potencjał intelektualny, ekspercki, doradczy Rady jest dotąd wykorzystywany w bardzo małym zakresie dla dobra branży, praktycznie jedynie w zakresie wsparcia jej funkcjonowania,
  • REPR nie jest pełną reprezentacją branży, gdyż w latach 2006-2016 delegaci agencyjni stanowili min. 80% (przy 9-osobowym składzie), a potem 60% (przy 5-osobowym składzie),

Mając na uwadze powyższe, Polskie Stowarzyszenie Public Relations w obecnej sytuacji dostrzega znikomy wpływ Rady na rozwój branży i jakość jej funkcjonowania w praktyce.

Według wielu członków PSPR, Rada Etyki w obecnej formule nie wypełnia swojej roli. Czytelność, jednoznaczność, wskazywanie zachowań nieetycznych, wyznaczanie standardów, a także edukowanie branży to oczekiwania i cele, które jak wskazali członkowie PSPR nie były realizowane. Decyzja Walnego Zgromadzenia PSPR jest zatem wynikiem analizy powyższych przesłanek. Wskazywano, iż jakikolwiek podmiot mający stać na straży etyki w PR musi być aktywny, zaś efekty jego działania powinny stanowić wsparcie dla budowy etycznej świadomości branży. Mam nadzieję, że decyzja podjęta przez PSPR będzie prowadziła do poszukiwania nowej formuły, nowej drogi w dialogu o wartościach takich jak etyka.

Dr hab. Dariusz Tworzydło, prof UW., były prezes PSPR i honorowy członek organizacji 

Kluczowe postulaty PSPR dla RADY 

Zaproponowany przez Polskie Stowarzyszenie Public Relations nowy regulamin głęboko zmieniłby Radę z ciała biernego do programowo aktywnego i funkcjonującego na precyzyjnych zasadach. Jego główne założenia to:

  • nadanie Radzie nowego charakteru – ciała doradczego dla organizacji branżowych i branży jako całości,
  • zobligowanie Rady do regularnej, merytorycznej pracy dla branży, aktywnego wspierania jej nawet w przypadku braku zgłoszeń (wskazywanie istotnych zagadnień i spornych kwestii, opinie i rekomendacje, analizy, raporty definiujące wyzwania etc.)
  • nowy priorytet – praktyczny wymiar opinii, orzeczeń, rekomendacji Rady
  • wprowadzenie do regulaminu jednoznacznych zapisów rozstrzygających, że skład Rady nierealizujący swoich celów i bierny przez określony czas może zostać odwołany,
  • wprowadzenie do regulaminu zapisów, które uszczegóławiają co powinna zawierać opinia / orzeczenie Rady,
  • doprecyzowanie w regulaminie kto może zgłaszać wnioski, w jakiej roli i kontekście (nie trzeba być stroną sporu, można zwrócić się o rekomendację zanim podejmie się budzące dylematy działanie itp.),
  • doprecyzowanie procedury przyjęcia wniosku, uzupełniania go i czasu jego procedowania, a także informowania zgłaszającego o oficjalnym przyjęciu wniosku do procedowania (lub odrzuceniu),
  • poszerzenie składu Rady i jego zróżnicowanie (oczekiwany większy nakład pracy), dodanie także osoby bądź osób, które nie będą delegowane przez żadną z organizacji założycielskich,
    zrównanie liczby członków Rady delegowanych przez obie organizacje założycielskie,
  • równa partycypacja obydwu organizacji założycielskich w kosztach funkcjonowania Rady i organizacji jej prac.

Propozycja nowego regulaminu Rady została w PSPR skonsultowana i dopracowana również z członkami Rady obecnej kadencji, delegowanymi przez Stowarzyszenie. – Reforma REPR zaproponowana przez Polskie Stowarzyszenie Public Relations miała na celu m.in. zobligowanie Rady do większej aktywności, wprowadzenie rotacyjnego przewodnictwa w tym gremium oraz poszerzenie składu Rady w taki sposób, aby nie była zdominowana przez przedstawicieli któregokolwiek z podmiotów założycielskich – która to sytuacja wydaje się notabene wątpliwa – o ironio! – na gruncie samej etyki. W pełni poparłem ten projekt reformy – mówi Wojciech Dąbrówka, członek REPR wybrany w 2019 roku

Egzekwowanie standardów etycznych to wyzwanie, z którym trzeba się zmierzyć

Polskie Stowarzyszenie Public Relations jest w pełni świadome, że podnoszenie, a przede wszystkim egzekwowanie etycznych standardów w PR pozostaje wielkim wyzwaniem, podobnie jak wdrażanie szeroko rozumianych dobrych praktyk, które będą wzorcami do naśladowania dla firm, instytucji, agencji PR, a także indywidualnych specjalistów. Dlatego organizacja liczy, że obecna sytuacja stanie się katalizatorem i bodźcem do działania. Takowe deklaruje w swoich strukturach. Pierwszym poczynionym już krokiem jest utworzenie zespołu ds. nowego kodeksu etycznego PSPR, którego koordynatorem został Cyprian Maciejewski. Gremium pracuje nad samoregulacją adekwatną do współczesnych zjawisk dot. zarządzania relacjami, reputacją i komunikacją. Jednocześnie zespół buduje zręby zagadnień do dalszych prac standaryzacyjnych branży, nie tylko stricte etycznych, ale sprzyjających profesjonalizacji.

Tak jak podstawą bezpieczeństwa obywateli jest sprawny system sądowniczy, który nie tylko każe, ale też oddziela działania wątpliwe od pożądanych – tak, bez sprawnie działającego organu pełniącego podobną funkcję wewnątrz branży PR, trudno sobie wyobrazić budowanie jej reputacji. W dzisiejszej, trudnej i pędzącej rzeczywistości REPR powinna być sprawna, odważna, albo żadna. Nie ma bowiem dla branży nic gorszego, aniżeli Rada, która przez wybiórczość podejmowanych zagadnień uznana zostanie jedynie za narzędzie do realizacji własnych interesów przez organizacje członkowskie.

Mateusz Witczyński – członek rady nadzorczej PSPR

Branża public relations i nasze środowisko zawodowe nie mogą sobie pozwolić na faktyczny brak ośrodka skupionego na kształtowaniu etycznych standardów profesji. Zmiany w sposobie funkcjonowania REPR, postulowane przez Zarząd PSPR, miały szansę aktywować i wzmocnić Radę. Bardzo żałuję, że zarządy organizacji założycielskich nie porozumiały się w tej kwestii, bo najistotniejszą cechą REPR, jako inicjatywy wspólnej trzech organizacji branżowych, była siła jej legitymacji. Było to szczególnie istotne w wypełnianiu przez REPR roli arbitra w kwestiach zachowań uczestników rynku, które budzą wątpliwości w wymiarze etycznym. Ta funkcja, w przeciwieństwie do działań neutralnych względem jakiegokolwiek podmiotu, wymaga możliwie najdalej idącej niezależności i swobody postępowania oraz silnego autorytetu.

Rafał Czechowski – były prezes PSPR oraz były członek REPR, członek honorowy PSPR


Źródło: informacja prasowa PSPR 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

PSPR zdecydowało o swojej przyszłości

Walne Zebranie Członków PSPR

Polskie Stowarzyszenie Public Relations zatwierdziło kierunek swojej ewolucji i zmiany organizacyjne poprzez uchwalenie nowego statutu oraz przepisów wewnętrznych. W trakcie realizacji lub w bliskich planach jest szereg inicjatyw poszerzających spektrum działań PSPR na rzecz całej branży, w tym przede wszystkim osób, podmiotów, które tworzą zawodową społeczność stowarzyszenia. Kręgosłup PSPR mają stanowić Kluby Eksperckie oraz aktywne ciała doradczo-opiniujące: Komisja ds. Samoregulacji i Dobrych Praktyk Branży PR oraz Rada Etyki Public Relations.

Walne Zebranie Członków Polskiego Stowarzyszenia Public Relations pochyliło się nad opracowaną przez zarząd strategią rozwoju swojej organizacji, a także nad wynikającymi z niej zmianami formalnymi (statut, regulaminy). Plan obejmuje czas do marca 2021 roku, z możliwością kontynuacji w kolejnej kadencji.

Obrady Walnego w gościnnych progach siedziby PZU wzbudziły duże zainteresowanie członków, którzy przyjechali nie tylko z Warszawy, ale też z Krakowa, Gdańska, Olsztyna, Śląska czy Wrocławia. Wśród tych, którzy nie mogli uczestniczyć osobiście konsekwentnie propagowana jest możliwość zdalnego głosowania – w trybie pełnomocnictw, z czego tym razem skorzystało kilkadziesiąt osób. Poparcie poszczególnych uchwał na Walnym zebraniu oscylowało w przedziale 80-90%.

Jak podkreślają władze stowarzyszenia nadrzędnym celem strategii jest praktyczność i użyteczność realizowanych działań.

Strategia rozwoju PSPR w ujęciu wewnętrznym ukierunkowana jest na podwojenie liczby członków względem stanu z początku kadencji, aktywizacja członków dzięki sieci Klubów Eksperckich zrzeszających ludzi wokół ich specjalizacji PR-owych lub sektorowych zamiast wokół regionu
ich zamieszkania. A to wszystko przy jednoczesnym formalnym uproszczeniu struktury organizacji
i biurokracji z tego wynikającej. Priorytetem jest pragmatyczna współpraca przynosząca realną zmianę np. w postaci kodeksów, rekomendacji, wzorców dokumentów, raportów oraz wymiana doświadczeń i networking. Będziemy równocześnie wzmacniać pakiet bezpośrednich i pośrednich korzyści z członkostwa w PSPR. W ujęciu na zewnątrz wdrażamy w praktyce poszerzenie katalogu działań z naciskiem na wszelkie regulacje prawne i samoregulacje podnoszące profesjonalizm branży, a także zabiegamy o wzmocnienie pozycji PR w polskiej nauce. Dysponujemy skromnym budżetem, ale sukcesywnie rośnie nasz ambitny zespół aktywistów. Należy podkreślić, że wszyscy pracujemy społecznie. Wspólnie chcemy osiągnąć poważny, korzystny wpływ stowarzyszenia
na branżę. Poczynając od rzeczy tak oczywistych, ale pożądanych, jak reaktywacja w odświeżonej wersji nagród PSPR, po udział w Radzie Sektorowej Branży Komunikacji Marketingowej, aranżowanej przez SAR i IAB.

Luiza Jurgiel-Żyła, prezeska PSPR

Organizacja w praktyce już od kilku miesięcy samodzielnie inicjuje lub poszukuje okazji i partnerów do współpracy w zakresie wszelkich uregulowań, standaryzacji wartościowych dla szeroko rozumianego zawodu specjalisty PR oraz rynku usług PR. Między innymi stowarzyszenie zamierza doprowadzić do sformułowania obszernej i praktycznej linii orzeczniczej Rady Etyki Public Relations w oparciu o regularne przekładanie zgłoszeń do Rady oraz reformę jej funkcjonowania. Warto też odnotować, że Emilia Zakrzewska jako przedstawicielka zarządu PSPR dołączyła do Coalition of Influencers on Integrity in Public Decision-Making OECD, która zrzesza ekspertów z całego świata zainteresowanych działaniem na rzecz transparentności i przejrzystości działań lobbingowych. Stowarzyszenie wstąpiło również do Rady Towarzystw Naukowych przy PAN, do czego upoważnia je stale poszerzające się w PSPR grono naukowców specjalizujących się w PR i komunikacji społecznej. Natomiast Komisja ds. Samoregulacji i Dobrych Praktyk Branży PR przy PSPR będzie przygotowywała praktyczne rekomendacje i przewodniki wspierających PR-owców w ich codziennej pracy oraz zaproponuje standardy branżowe i skonsultuje analogiczne inicjatywy Klubów Eksperckich PSPR.

Najważniejsze zmiany uchwalone w statucie oraz regulaminach organizacji to: poszerzenie skali i wachlarza działalności, formalne powołanie do życia Klubów Eksperckich oraz odejście od formuły oddziałów regionalnych (od kilku lat istniał już tylko jeden – na Śląsku), doprecyzowanie charakteru członkostwa wspierającego, czy dwukadencyjność Prezesa. Ponadto Walne Zebranie z aprobatą przyjęło nową formułę wyborów władz, która ma sprzyjać transparentności i podniesieniu jakości procesu wyborczego. Będzie on trwał 6 tygodni i pozwoli kandydatom na skuteczne dotarcie ze swoim programem do każdego z członków, a z kolei członkom umożliwi spokojną, rzeczową ocenę kandydatur.

Wszystkie te inicjatywy merytoryczne i formalne składają się w czytelną, odważną wizję naszej organizacji, odpowiadającą na szereg problemów i wyzwań branży public relations. Jest to strategia bardzo trudna do zrealizowania, wymagająca wielkich nakładów pracy. Niemniej, aktywność Stowarzyszenia w kończącym się roku napawa optymizmem. Natomiast przyjmowanie w każdym miesiącu po kilkoro nowych członków, od specjalistów po dyrektorów PR, czy szefów agencji,
wydaje się być najlepszym miernikiem tego, jak branża ocenia kurs obrany w PSPR. Rezultaty głosowań naszego środowiska podczas Walnego Zebrania również nie pozostawiają wątpliwości. Zapowiada się, że 26. rok działalności będzie niezwykle ważnym oraz interesującym w historii PSPR.

Jan Matysik, przewodniczący Rady Nadzorczej PSPR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF