...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

ALDI angażuje się w ochronę pszczół w miastach. Sadzi łąki kwietne przy sklepach i stawia pasiekę edukacyjną.

ALDI sadzi laki kwietne nasiona

Ponad 80% zasobów żywnościowych na świecie to artykuły spożywcze pochodzenia roślinnego, z czego większość nigdy by nie powstała, gdyby nie praca pszczół. Najpopularniejszym zapylaczem roślin na świecie jest pszczoła miodna, która zapyla ponad połowę wszystkich roślin spożywczych. Owady te zapylają m.in. cukinie, pomidory, jabłka, wiśnie, rzepak na olej, najróżniejsze warzywa i owoce. Niestety pszczoły znajdują się na oficjalnej liście zagrożonych gatunków.

ALDI jest jedną z pierwszych sieci handlowych w Polsce, która zwraca uwagę na problem ochrony pszczół i podejmuje działania, by pomóc tym pożytecznym owadom. Sieć posadziła już łąki kwietne przy sklepach. Specjalna mieszanka roślin, m.in. chaber bławatek, rumianek pospolity, mak polny, babka zwyczajna i wiele innych specjalnie dobranych roślin, została wysiana na przygotowanych terenach przy sklepach w Radomiu przy ulicy ul. 1905 roku, Legnicy przy ul. Ścinawskiej 3 i Bielsko-Białej przy ul. Żywieckiej. Łączna powierzchnia posadzonych łąk kwietnych to niemal 500 mkw. W przeciwieństwie do traw łąki kwietne zapewniają owadom pożywne pyłki i nektar. Łąka daje też przestrzeń do życia i rozmnażania się, a zimą schronienie dla różnych gatunków zwierząt. Pomaga magazynować wodę, gdyż posiada dłuższe korzenie niż trawy. Rośliny rosnące na łąkach lepiej wyłapują pyły tworzące smog, a także obniżają temperaturę powietrza.

Oprócz sadzenia łąk kwietnych sieć wraz z Klubem Gaja postawi pasiekę edukacyjną. Pojawi się ona na terenie powstającego Tajemniczego Ogrodu przy ul. Cieszyńskiej w Bielsko-Białej, a jej celem będzie podnoszenie świadomości i uwrażliwienie konsumentów na rolę pszczół w naszym życiu.

Naszymi działaniami od wielu lat konsekwentnie wspieramy dobrostan zwierząt. Jako odpowiedzialny społecznie przedsiębiorca zwracamy uwagę na problem ochrony pszczół, od których zależy bardzo duża część żywności pochodzenia roślinnego. Poprzez działania edukacyjne, ale i konkretne działania wspierające ochronę tego zagrożonego gatunku chcemy pokazać, że każdy z nas może zrobić coś dla tych pożytecznych owadów. Zachęcamy klientów do sadzenia roślin miododajnych w swoich ogrodach i na balkonach oraz angażujemy się w edukację dzieci i młodzieży. Razem możemy pomóc zapylaczom, tworząc miejsca przyjazne pszczołom w miastach i przyczynić się do wspólnego sukcesu ekologicznego.

Katarzyna Bawoł, Kierownik Działu Jakości i Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa ALDI Polska

Pasieka będzie obejmowała trzy ule, w których zamieszkają od 150 do 180 tysięcy pszczół. Pasieka trafi pod opiekę pszczelarza i edukatora z Klubu Gaja. Do pasieki będzie można wejść tylko podczas warsztatów edukacyjnych. Pierwsze warsztaty odbędą się już w czerwcu i będą skierowane do dzieci, młodzieży oraz seniorów. Na co dzień pasiekę będzie można obserwować podczas spacerów po Tajemniczym Ogrodzie. Więcej na temat ochrony pszczół na Wspólnie dbamy o pszczoły (aldi.pl)

Coraz bardziej zdajemy sobie sprawę z potrzeby ochrony pszczół i wszelkich zapylaczy. To nasi mali, ale tak naprawdę wielcy sprzymierzeńcy. Jesteśmy zależni od ich pracy i dobrostanu. Wspaniale, że dzięki współpracy Klubu Gaja, ALDI, Miasta Bielsko-Biała i Gminy Wyznaniowej Żydowskiejw Bielsku-Białej będziemy mogli gościć pszczoły w Tajemniczym Ogrodzie i edukować obywateli o znaczeniu pszczół dla ekosystemu. Przy ulach będziemy mogli rozmawiać nie tylko o miodzie, ale i o różnorodności biologicznej oraz wpływie ludzi na zmiany klimatu. Naszymi nauczycielami będą pszczoły i ich związki z przyrodą.

Jacek Bożek, prezes Klubu Gaja

W DNA ALDI wpisana jest odpowiedzialność społeczna rozwijana od lat, dzięki której sieć wprowadziła kompleksowy zbiór regulacji w obrębie całego łańcucha dostaw i liczne polityki zakupowe firmy regulujące kwestie ekologiczne i społeczne, w tym międzynarodową politykę dobrostanu zwierząt. Sieć pozostaje także w stałym dialogu z wieloma organizacjami, które za cel postawiły sobie poprawę dobrostanu zwierząt i dbałość o klimat. Wspólnie z Klubem Gaja ALDI stworzył swój pierwszy antysmogowy mural w Bielsku-Białej i zasadził już prawie 6000 drzew. Sieć zaangażowała się także w stworzenie ogrodu polisensorycznego w Zespole Szkół Specjalnych w Sosnowcu, a także posadził drzewa i krzewy przy szkole nr 27 w Bielsku-Białej.


Źródło: ALDI  Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pszczoły to nie tylko miód, czyli o owadach zapylających dla najmłodszych

dzien pszczol

Owady zapylające – jedne z najbardziej zapracowanych stworzeń, pełniące niezwykle ważną rolę w ekosystemie. To dzięki ich pracy możemy jeść wiele owoców i warzyw takich jak jabłka, gruszki, truskawki czy pomidory. Pszczoły miodne oraz inne owady zapylające (np. dzikie pszczoły, trzmiele, motyle) zadomowiły się nie tylko na terenach rolniczych. Odwiedzają także miasta – nasze ogrody, balkony i tarasy. Są tuż obok nas. Dlatego tak ważne jest, by znać ich świat oraz właściwie o nie dbać. Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin stworzyło bezpłatne lekcje biologii, z których skorzystać może każdy – nie tylko nauczyciele.

Bez zapylaczy, a może dzięki zapylaczom?

Pszczoły to nie tylko miód. Prawie 80 proc. roślin występujących w Polsce jest zapylana przez owady. Pszczoła miodna zapyla 15 gatunków drzew owocowych i krzewów, około 60 gatunków warzyw oraz 50 gatunków polowych roślin uprawnych. Praca pszczół na plantacji to gwarancja wyższego plonu np. rzepaku (do 30 proc.), jabłoni (do 90 proc.). Gdyby nie pszczoły, te rośliny nie mogłyby się rozmnażać.

Według UNEP (Program Środowiskowy ONZ) 84 proc. z 264 gatunków roślin uprawianych w Europie jest zapylanych przez owady zapylające, a 90 proc. roślin nieuprawnych jest zapylana wyłącznie przez pszczoły.

Pomaganie bez lipy!

Owady zapylające, by móc wykonywać swoją pracę, potrzebują pokarmu. W lecie mają go pod dostatkiem w postaci upraw rolniczych: rzepaku, gryki, maliny czy sadów owocowych, ale nie lubią monotonii. Potrzebują więc pokarm stanowiący mieszaninę pyłków i nektarów różnych roślin, w odpowiedniej ilości, przez cały rok. Dlatego Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin od 2018 roku zachęca zarówno mieszkańców wsi, jak i miast do pomagania owadom w ramach wydarzenia Pomagamy Pszczołom Bez Lipy. Tworzenie łąk kwietnych z roślinami miododajnymi, przygotowanie domków dla owadów oraz poidełek – to tylko niektóre działania, jakie pokazuje PSOR w ramach swojej kampanii.

Pomagać owadom zapylającym możemy także wspólnie z dziećmi. Jak? Na przykład pokazywać im barwny świat zapylaczy i zachęcać do dbania o środowisko. Z pomocą przychodzą materiały, które opracowaliśmy z nauczycielami biologii. Można je bezpłatnie pobrać z naszej strony internetowej. Jest w nich nie tylko lekcja ale też gry i zabawy, które pomogą utrwalić wiedzę.

Aleksandra Mrowiec, ekspert Polskiego Stowarzyszenia Ochrony Roślin

Bezpłatne lekcje biologii przygotowane zostały przez ekspertów PSOR oraz wykwalifikowaną kadrę nauczycielską dla uczniów klas I-III oraz IV-VI. Znajdują się w nich informacje na temat życia zapylaczy, ich znaczenia dla ludzi i środowiska, bioróżnorodności i produkcji żywności.

Scenariusze lekcji są tak zaplanowane by pobudzać ciekawość i uczyć nie tylko wiedzy przyrodniczej, ale też ekologicznych postaw już od najmłodszych lat. Życie owadów zapylających zostało przedstawione w atrakcyjny sposób – poprzez plansze graficzne, lekcje w formie wideo czy animacje. W świat pszczoły miodnej wprowadza pszczoła Kaja, która w animowanych filmach opowiada o swoim życiu. Materiały cieszą się ogromnym zainteresowaniem (pobrano je już ponad 4,5 tys. razy),
a przeznaczone są nie tylko dla szkół – skorzystać mogą z nich także rodzice, którzy chcą edukować swoje dzieci i znaleźć ciekawy sposób na spędzenie czasu z rodziną oraz… wszyscy, którzy chcą poznać świat zapylaczy.

Materiały edukacyjne dostępne są bezpłatnie na stronie: https://psor.pl/lekcje-w-szkolach/


Źródło: Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czesław Mozil z pszczołami zmienia świat. I Ty stwórz raj dla pszczół

#BEEaHERO dzień pszczół

Co tu się wyprawia? – martwi się pszczoła Mariolka, której głosu w filmie promującym zbiórkę użyczył Czesław Mozil. Artysta wspiera akcję Fundacji Pszczoła, która zmienia świat na bardziej przyjazny zapylaczom. Fundacja tworzy pierwszą w Polsce pasiekę edukacyjną połączoną z ogrodem społecznym.

Czym jest pasieka edukacyjna? „To miejsce w którym można poznać i pokochać pszczoły. Od dwóch lat zarażamy naszą pasją wszystkich chętnych w każdym wieku. Prowadzimy zajęcia edukacyjne dla przedszkolaków, uczniów i seniorów” – mówi prezes Fundacji Pszczoła, Bożena Wola. Pasieka edukacyjna jest częścią wyjątkowego w skali kraju ogrodu społecznego. To swego rodzaju kolorowa, pachnąca, a przy tym wzorcowa stołówka dla zapylaczy. Rosną tu miododajne rośliny, które karmią owady od wiosny do jesieni. „W sąsiedztwie uli rośnie łąka kwietna i pas bylinowy oraz krzewy i drzewa. Marzy się nam ogród ziołowy, gdyż prawie wszystkie zioła są miododajne i będą służyły pszczołom i ludziom. Planujemy zbudować grządki permakulturowe, najbardziej naturalne grządki pod słońcem. Będą na nich rosły dynie, kalarepy, truskawki czy też pomidory” – dodaje Bożena Wola. W ogrodzie stoi też wyjątkowy domek do apiinhalacji. Wchodząc do niego zanurzymy się w zapachu i dźwięku ula. To idealna terapia dla duszy i ciała. To też świetna okazja, by uświadomić sobie, jak wiele zawdzięczamy pszczołom.

Chyba już każdy wie, że bez pszczół nie będzie nas. Choć na co dzień nie zdajemy sobie z tego sprawy, to zawdzięczamy im nie tylko jedzenie, ale również ubrania, leki, a nawet poranną kawę i całą resztę. „Dlatego chcemy je chronić i odwdzięczyć się im. To nie tylko ogród ziołowy i nasadzenia kwiatów, ale także hotele dla dzikich zapylaczy. Planujemy też budowę wiaty edukacyjnej, w której będziemy prowadzić nasze pszczele lekcje i warsztaty. Będą tu powstawały nie tylko woskowijki i świece z pszczelego wosku, ale również filmy edukacyjne. Żeby nasi goście mogli bezpiecznie poznać z bliska zwyczaje zapylaczy, planujemy zakup strojów ochronnych” – wylicza Bożena Wola. Planowane miejsce – dzięki instalacji zbierającej wodę oraz fotowoltaice – będzie samowystarczalne w wodę oraz energię elektryczną.

Filmy edukacyjne, które zostaną udostępnione w sieci, to nie jedyne materiały, które Fundacja Pszczoła chce puścić w świat z pilskiej pasieki. Dzięki środkom ze zbiórki ruszy długo wyczekiwana transmisja live z pasieki. Każdy będzie mógł online obserwować życie pszczół. I to bez cenzury ☺.

Ogród społeczny od samego początku był tworzony z myślą o osobach z niepełnosprawnościami. To właśnie dla nich powstały szerokie alejki. Również planowane grządki będą podwyższone tak, by mogły opiekować się nimi osoby poruszające się na wózkach.

Działania Fundacji można wesprzeć do 20 czerwca poprzez wpłaty na zbiórkę w serwisie www.RatujemyZwierzaki.pl/pszczola lub pod adresem www.BEEaHERO.pl oraz jej udostępnienie z oznaczeniem #BEEaHERO. Dziękujemy wszystkim za wsparcie.


Źródło: Fundacja Pszczoła 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

„Ci od jabłek” – pierwsza odsłona filmów Braci Sadowników

„Gdyby ktoś o nas pytał, jesteśmy w sadzie” mówią założyciele marki Bracia Sadownicy, którym rodzinny sad towarzyszył od dzieciństwa. Pierwsze wspomnienia i zachwyt kwitnącymi jabłoniami, przerodziły się w pomysł na stworzenie firmy, inspirowanej naturą i pasją. O sad i jabłka trzeba się troszczyć z miłością – tylko wtedy wspólny wysiłek wielu ludzi da spodziewane efekty i produkty najwyższej jakości. To zaangażowanie i autentyczność można znaleźć w serii filmów inspirowanych filozofią marki i opowiadających historie tworzących ją ludzi.

W pierwszej odsłonie możemy zobaczyć trzy filmy. Ich narratorami są pracownicy, których życie jest związane z sadem od wielu lat. W towarzystwie odgłosów natury, otwierają przed widzami drzwi do świata, w którym przyroda i człowiek współpracują. Produkcja nie jest typowym materiałem reklamowym, lecz refleksyjną opowieścią o pasji i szacunku wobec natury. 

Za całościową obsługę marketingową Braci Sadowników oraz opracowanie kampanii komunikacyjnej „Ci od jabłek” odpowiada agencja Cape Morris. Inspiracją dla koncepcji była filozofia marki, czyli przede wszystkim dążenie do autentyczności. Twórcy kampanii wyszli z założenia, że idei tej nie uda się oddać w klasycznej, komercyjnej reklamie. Zdecydowali się więc na nakręcenie serii filmów dokumentalnych, które w szczery i wiarygodny sposób przedstawią wartości, przyświecające marce Bracia Sadownicy. 

– Bracia Sadownicy powstali na kanwie prawdziwej historii sadowniczej rodziny. Tak skonstruowana marka z „ludzką twarzą” wymaga autentycznej komunikacji. Przygotowanie krótkich filmów dokumentalnych pokazujących sad, ludzi w nim pracujących i samych braci jest najprostszym i najlepszym sposobem na komunikację z naszymi konsumentami. – Dawid Błaszczyk, Dyrektor marketingu, Partner Zarządzający

Za przygotowanie materiałów odpowiadał dom produkcyjny Videlec. Filmy wyreżyserował Krzysztof Komander, młody polski dokumentalista, scenarzysta i montażysta, nominowany do nagród na festiwalach filmowych, m.in. Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi w Kazimierzu czy Off Cinema w Poznaniu. W pracę nad projektem zaangażowani byli również operator Piotr Dudak, producent Agnieszka Chromicka i kierownik produkcji Katarzyna Frątczak.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF