BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.
Agencja oLIVE media współpracuje z Laviro - aplikacją mobilną opartą na modelu subskrypcji, która oferuje użytkownikom rabaty w szerokim spektrum usług i produktów i pomaga im oszczędzać. Synergia ma na celu wzmocnienie pozycji marki w świadomości polskich konsumentów oraz budowanie jej wizerunku w sieci.
Współpraca specjalistów oLIVE media z Laviro rozpoczęła się w pierwszym kwartale 2024 roku. Partnerstwo obejmuje obsługę procesów komunikacyjnych marki, w tym public i media relations oraz doradztwo w zakresie prowadzenia kont społecznościowych i influencer marketingu.
Za kampanię PR dla Laviro odpowiadał zespół Katarzyny Kamińskiej z największym udziałem Soni Stępień, senior PR specjalistki w oLIVE media. Działania uwzględniały m.in. prowadzenie biura prasowego, tworzenie i dystrybucję komunikatów prasowych, przygotowywanie artykułów branżowych oraz proaktywne nawiązywanie relacji z dziennikarzami i inicjowanie wywiadów.
W ramach obsługi social mediów zespół kierowany przez Jessicę Grabowską prowadzi bieżący audyt aktywności marki na Facebooku, Instagramie i TikToku oraz doradza w zakresie komunikacji w mediach społecznościowych. Działania obejmują m.in. koncepcję współpracy z influencerami, przygotowywanie briefów dla content creatorek współpracujących z klientem, organiczne budowanie społeczności oraz community management.
Synergia usług z obszarów public relations i social media ma na celu przede wszystkim wzrost widoczności marki w mediach i internecie oraz pozyskanie nowych użytkowników aplikacji i partnerów biznesowych. Laviro działa na zasadzie subskrypcji, oferuje stały dostęp do licznych ofert i rabatów.
oLIVE media to agencja digital, social media i public relations, która powstała z zamiłowania do sztuki komunikowania i rozwijających się nowych mediów. Agencja w swoim portfolio posiada liczne projekty zrealizowane dla znanych marek i startupów, zarówno polskich, jak i zagranicznych, takich jak Panasonic, Polska Organizacja Turystyczna, Gisada, Planet Heroes czy Envirly.
oLIVE media to butikowa agencja digital, social media i public relations, która powstała z zamiłowania do sztuki komunikowania i rozwijających się nowych mediów. Nad strategiami pracujemy holistycznie. Firma to dla nas nie tylko jej historia, wartości, produkty i usługi czy wizja rozwoju. To przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Tylko kompleksowe prowadzenie działań w tych obszarach, pozwala na strategiczne komunikowanie oraz realizację celów wizerunkowych i biznesowych firmy.
Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową...
Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…
Monika Kaczmarek-Śliwińska, ekspertka od public relations a w nim od zarządzania kryzysowego oraz etyki zawodowej.
● Od dłuższego już czasu w samej komunikacji marketingowej zacierają się granice między poszczególnymi specjalizacjami i najważniejsza staje się współpraca między specjalistami pod reklamy, public relations oraz wszystkich innych elementów budowania strategii marketingowej.
● W minionym roku, który był trudny, sprawy zawodowe w dalszym ciągu wpływały na życie prywatne.
● Już w trakcie epidemii covidu, a później w związku z agresją Rosji w Ukrainie obserwowaliśmy znaczne nasilenie prób dezinformacji we wszystkich rodzajach mediów.
● Nastroje wywoływane przez te dramatyczne wydarzenia miały olbrzymi wpływ na charakter komunikacji marketingowej.
● To co Pewnie połączy te dwa lata, na których przełamie w tej chwili jesteśmy, to zalew informacji i przewidywań na temat rozwoju sztucznej inteligencji.
● Nadchodzący rok to rok politycznych kampanii wyborczych, które będą najprawdopodobniej charakteryzowały się dużą brutalnością.
● Z wielką nadzieją wnikliwością i nadzieją obserwuję aktywność marek już od czasów pandemii i w reakcji na wojnę w Ukrainie. Ich rola będzie szczególnie istotna w realizacji strategii związanych rozwojem ze zrównoważonym rozwojem.
● Mała, niestety, jest nadzieja na odbudowanie zaufania do mediów w Polsce.
● Coraz bardziej ważniejsze będzie zrozumienie i próba nawiązania dialogu przez firmy i marki z pokoleniem „Z”.
Shamal Communications, niezależna firma public relations, dołączyła do Enterie, międzynarodowej sieci agencji PR obsługujących innowacyjne marki, głównie w sektorze technologii.
Dzięki prowadzeniu komunikacji w dwóch językach – angielskim i arabskim – doskonałej znajomości tamtejszych mediów oraz ogromnej wiedzy i doświadczeniu w całym regionie, Shamal Communications jest dla nas odpowiednim partnerem. Partnerem, którego szukaliśmy od dawna. Ekspansja na rynki w regionie Zatoki Perskiej może być atrakcyjna dla międzynarodowych marek, szczególnie obecnie. W miastach takich jak Dubaj, ale także Abu Dhabi, Rijad i Sharjah organizowane są kluczowe w skali globalnej targi i konferencje, a miliony turystów, fanów sportu i przedstawicieli biznesu odwiedzi tę część świata podczas piłkarskich Mistrzostw Świata 2022 rozgrywanych w Katarze. – Enterie posiada kompetencje prowadzenia komunikacji na międzynarową skalę, a doświadczenia nowego partnera będą cennym uzupełnieniem dla naszej sieci, szczególnie w kontekście nadchodzących premier i wydarzeń.
Michał Rakowski, Chief Network Officer w Enterie
Cieszymy się na współpracę z przedstawicielami tej sieci. Globalny zasięg Enterie daje naszym klientom doskonałą okazję do zwiększenia świadomości ich marek na kluczowych rynkach zagranicznych. Ponadto, dostęp do wiodących globalnie agencji specjalizujących się w technologiach, pozwoli nam być na bieżąco z najnowszymi trendami rynkowymi i ich wpływem na branżę.
Nathalie Visele, Director w Shamal Communications
Według Strategy&, będącej częścią sieci PwC, kraje GCC (ang. Gulf Cooperation Council) odnotowały silny wzrost sektora cyfrowego w ciągu ostatniej dekady, a obecnie przechodzą od etapu adaptacji technologii cyfrowych do etapu ich rozwijania. Firma konsultingowa ujawniła również, że przejście z etapu adaptacji do rozwoju i innowacji może zwiększyć regionalny PKB o 138 mld USD.
Enterie to sieć niezależnych agencji PR, która powstała w 2017 roku z inicjatywy Magdaleny Górak, założycielki i prezeski polskiej agencji PR Profeina. Agencja działa od 11 lat i specjalizuje się w obsłudze przedsięwzięć technologocznych.
W Enterie wierzymy w bardzo lokalne podejście do komunikacji marki. Nie da się dobrze “robić PR-u” zza biurka, w ten sam sposób na każdym rynku. Warto współpracować z osobami będącymi na miejscu: w Nowym Jorku, Londynie, Kapsztadzie czy Dubaju.
Michał Rakowski, Enterie
Enterie obejmuje obecnie ponad 80 rynków i łączy czołowe agencje PR w Europie, USA, Azji, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Dzięki nowemu partnerstwu z Shamal Communications, do tych krajów dołączają kluczowe globalnie rynki Zatoki Perskiej.
Sieć specjalizuje się w obsłudze międzynarodowych przedsiębiorstw technologicznych i cyfrowych, oraz branż takich jak fintech, IT, e-commerce, rynek VC, marketing online oraz zrównoważony biznes. Jako jedna z pierwszych globalnych sieci PR, Enterie wprowadziła narzędzie „PR as a Service” – EnterieGO – czyli platformę do międzynarodowej dystrybucji informacji prasowych.
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
Eksperci Grupy Roboczej Public Relations IAB Polska przygotowali wspólną publikację, która stanowi podsumowanie dyskusji i wniosków dotyczących działań komunikacyjnych w roku 2022. Co się zmieni, a co zostanie po staremu? Jakich okazji nie można zmarnować, a na co szczególnie uważać w nadchodzących miesiącach?
Rok 2021 upłynął pod znakiem gwałtownych zmian w komunikacji zdeterminowanych w znacznej mierze efektami pandemii: w zakresie organizacji pracy, sposobów działania i wykorzystywanych kanałów komunikacji. Obserwowaliśmy przyspieszone przeniesienie budżetów marketingowych do przestrzeni online. Komunikacja w realu na nośnikach typu outdoor, w prasie drukowanej czy eventy w znacznej mierze ustąpiły pola działaniom w mediach społecznościowych i wyszukiwarce. Marki, które nie korzystały dotychczas z wideo, nauczyły się, jak robić filmy. Rynek oszalał na punkcie podcastów. Webinary, wydarzenia online stały się codziennością. Natłok rosnącej ilości contentu w przestrzeni online przyprawiał marketerów o zawrót głowy i rodził nieustające pytanie: jak przebić się przez gąszcz komunikatów?
Jakie trendy zdominują rok 2o22?
Część z opisanych zjawisk stanowi ewolucję już wcześniej zauważalnych tendencji. Pojawiają się jednak nowe, stanowiące implikację zmian w zachowaniu konsumentów, polityki marek i sposobach komunikacji.
Według ekspertów Grupy Roboczej Public Relations IAB Polska niektóre z nich jak: rola działań online, kolejne kroki w przenoszeniu komunikacji do świata wirtualnego, autentyczność – znajdzie swoją płynną kontynuację. Stałym elementem marketingowej gry online są influencerzy, których rola zmienia się i ulega regulacji. Rośnie także znaczenie komunikacji wideo, która w bieżącym roku będzie generować już 82% ruchu w internecie[1]. Rosnące wyzwanie dla marek stanowi kreowanie autentycznego przekazu, który na bieżąco oceniają konsumenci. Stałym dylematem jest także wybór: pozostać neutralnym czy opowiedzieć się po jednej ze stron podczas elektryzujących opinię publiczną licznych wydarzeń społecznych, politycznych
i gospodarczych.
Pojawią się jednak nowe zjawiska jak metawersum czy spirale informacyjne. Istotnie przesuwa się też granica tego, co uważamy za tabu, czym marki próbują szokować lub zadziwić publiczność dla budowania zasięgów. Swoje triumfy święci również gaming i e-sport – dla których postpandemiczna rzeczywistość stanowi idealne środowisko rozwoju.
Szalone tempo pojawiających się newsów wymaga działania agile, podejmowania szybkich decyzji, aby nie stracić pojawiających się okazji. W takich warunkach łatwo o wizerunkowe błędy – często kosztowne i przykre w skutkach. Jakie zmiany przyniesie 2022 i jak bezpiecznie wykorzystać je dla Waszych marek?
Zapraszamy do lektury autorskiego zestawienia trendów wytypowanych przez członków Grupy Roboczej Public Relations IAB Polska. Opracowanie jest spojrzeniem na czekające nas wydarzenia z różnych stron rynku. Wśród autorów publikacji znajdziemy zarówno przedstawicieli agencji, PR dużych międzynarodowych marek, jak i agencji gamingowych oraz agencji wyspecjalizowanych w influencer marketingu: Joanna Berlińska, Head of Growth, Founder w Lightscape & Visibly, Adam Kaliszewski, Head of Digital Practice w Solski Communications, Marta Wojciechowska, Senior Influencer Marketing & PR Manager w Nutricia, Dr Agnieszka Jagusiak, Marketing Manager w Lightscape, Ewa Ziętek-Maciejczyk, PR & Marketing Director w Result Media, Marek Myślicki, PR & Strategic Partnerships Director w GetHero, Justyna Oracz, Head of Communications w Fantasyexpo, Marta Andreasik, PR Manager w Huuuge Games oraz Adam Radoliński, Creative Manager w Huuuge Games.
Opracowanie można pobrać bezpłatnie pod linkiem: https://bit.ly/3tdzZ5G. Zapraszamy do lektury!
Celem grupy jest między innymi: zdefiniowanie roli PR (i agencji) w zdigitalizowanym świecie, wykorzystanie narzędzi cyfrowych w realizacji celów biznesowych klientów oraz wypracowanie metod efektywnego mierzenia skuteczności tych działań. Prace Grupy skupione są przede wszystkim na Public Relations jako elemencie działań marketingowych, nowych technologiach i rozwiązaniach w marketingu oraz case studies. Zespół tworzą reprezentanci agencji PR, domów mediowych, wydawców oraz reklamodawców. Szefową Grupy jest Joanna Berlińska, Head of Development w agencji Lightscape.
Oczywiste jest, że agencja PR musi odpowiadać na potrzeby klientów. Tempo codziennej współpracy na linii klient-agencja nie zawsze sprzyja jednak pogłębionej refleksji nad długofalowymi oczekiwaniami oraz rozwiązaniami, które je zaadresują. W ramach swojego autorskiego badania agencja Walk PR spytała dyrektorów i managerów odpowiedzialnych za komunikację w różnych sektorach rynku o ich perspektywę współpracy z agencjami public relations. Wyniki pokazują, że zarówno na etapie wyboru partnera, jak i podczas codziennej współpracy, firmy oczekują od agencji PR przede wszystkim kreatywności, za którą często skłonne są dodatkowo zapłacić.
Agencja idealna, czyli…
Respondenci w badaniu Walk PR jako idealną agencję PR określali taką, która jest wsparciem w codziennej pracy – tę cechę 56% z nich wskazało jako kluczową, a kolejne 35% uznało za istotną. Firmy poszukują też gwarancji dobrych relacji z mediami (kluczowe dla 46%, istotne dla kolejnych 40%) i oczekują, że agencja będzie skarbnicą świeżych pomysłów (39% – kluczowe, 58% – istotne).
Przy wyborze agencji do współpracy firmy zwracają uwagę na dedykowany zespół – dla 64% firm to sprawa kluczowa, a dla kolejnych 25% – istotna; na kompetencje zespołu współpracującego często wskazywano także w pytaniu otwartym. Ponadto, dla połowy respondentów kluczowe jest, by agencja znała ich branżę.
Fakt, że przy wyborze agencji do współpracy dla klientów liczy się zespół czy doświadczenie agencji nie był dla nas zaskakujący, jednak wyjątkowo ucieszyło nas wskazanie na standardy etyczne agencji jako trzeci istotny czynnik decyzyjny. Rynek profesjonalnych usług PR dobrze odpowiada na tę potrzebę, wychodząc z konkretnymi rozwiązaniami, takimi jak Kodeks Etyki PR czy Kodeks Dobrych Praktyk ZFPR. Dodatkowo, jako członek UN Global Compact respektujemy w Walk PR 10 zasad zrównoważonego rozwoju.Wyniki badania potwierdziły też nasze przeczucie, że bardzo ważnym czynnikiem przy wyborze agencji jest również rekomendacja znajomego z branży. Ten parametr – jako wskaźnik NPS (Net Promotor Score) – mierzymy w systemie półrocznym od wielu lat. Prawdziwą dumą napawa nas fakt, że w 2021 roku osiągnęliśmy wynik NPS na poziomie 68, co zbliża nas do światowych love brandów.
Agnieszka Bacińska, prezeska zarządu Walk PR
Pomysł przede wszystkim
Na etapie przetargu dla klientów zdecydowanie najważniejszy okazuje się pomysł. Za kluczowy uznało go 73% menedżerów firm, a kreatywność była też jedną z najczęstszych odpowiedzi w pytaniu otwartym. Bardzo ważny dla klientów jest także zespół przewidziany do codziennej współpracy – kluczowy dla blisko 60% ankietowanych. Oprócz tego często jako czynniki decyzyjne wymieniano m.in. zrozumienie potrzeb i specyfiki klienta, doświadczenie agencji i ogólne przekonanie, że odpowiednio poprowadzi ona projekt.
Codziennie szybko i kreatywnie
Po rozpoczęciu współpracy agencja musi udowodnić swoją skuteczność w praktyce. Za najważniejsze w codziennej pracy agencji firmy uznają: szybkość działania – 56%, jasne KPI i ich realizacja, zorientowanie w branży klienta oraz innowacyjność proponowanych rozwiązań. Za prawdziwie twórcze podejście do codziennych zadań 71% menedżerów zgodziłoby się nawet na wyższe wynagrodzenie dla agencji.
PR w przyszłości
Wybiegając w przyszłość, ponad połowa respondentów wskazała, że rola PR wzrośnie. Jednocześnie nie wymagają oni rewolucji w kompetencjach agencji PR. Wśród pięciu umiejętności uznawanych za najważniejsze przeważają tradycyjne działania PR: tworzenie contentu – 48%, doradztwo w obszarze ESG – 48%, komunikacja kryzysowa – 46% i relacje z mediami – 42%. Respondenci równie często wskazywali na kompetencje digitalowe (42%), a zwłaszcza influencer marketing (46%).
Badanie zrealizowane zostało przez Walk PR na próbie 52 dyrektorów i kierowników PR z firm reprezentujących różne sektory gospodarki. Wykorzystano kwestionariusz przygotowany przez Walk PR. Badanie prowadzone było w dniach 1.10–5.11.2021.
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
Znamy zwycięzców XIX edycji konkursu Złote Spinacze organizowanego przez Związek Firm Public Relations. Jury przyznało łącznie aż 100 nagród – 25 Złotych, 35 Srebrnych oraz 40 Brązowych Spinaczy. Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w konkursie” trafił do agencji 24/7Communication.
Ogłoszenie wyników i przyznanie najważniejszych nagród w branży PR odbyło się 3 grudnia podczas uroczystej Gali, którą poprowadził Michał Kempa – znany dziennikarz radiowy i telewizyjny. O nominacjach i przyznanych poszczególnym projektom nagrodach zdecydowało ponad 90-osobowe Jury, obradujące w sześciu grupach jurorskich, którym przewodniczył Marcin Sienkowski z OLX.
Na podstawie przygotowanego przez organizatora rankingu podmiotów nagrodzonych w tej edycji konkursu, Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w konkursie” otrzymała agencja 24/7Communication. Na drugim miejscu w rankingu znalazła się agencja Hill+Knowlton Strategies Poland, zaś trzecia była Grupa Komunikacja Plus.
Podczas Gali, po raz pierwszy w historii konkursu, przyznana została nagroda specjalna od Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności Golden Drum! Nagrodzono projekt „Hejter za dychę” zgłoszony przez Labcon i Browar Tenczynek.
Ponadto, zarząd ZFPR przyznał nagrodę dla osoby szczególnie zasłużonej w branży public relations – Gwiazdę PR. Wyróżniony nią został Grzegorz Szczepański, jeden z najbardziej doświadczonych praktyków PR w Europie, CEO agencji Hill+Knowlton Strategies Poland, prezes Związku Firm Public Relations w latach 2000‒2002 oraz 2016‒2020. Obecnie wiceprezes Międzynarodowej Organizacji Konsultantów do Spraw Komunikacji (ICCO), który w 2022 roku przejmie jej przewodnictwo.
W tym roku, nagrodę Redakcji RP.pl otrzymał projekt „Stop kobietobójstwu!” zgłoszony przez Fundację Centrum Praw Kobiet i Agencję Dziadek do Orzechów.
Lista wszystkich nagrodzonych projektów przedstawia się następująco:
SREBRO 60 lat IKEA w Polsce. Na dobre i…na lepsze! / IKEA Retail w Polsce, Garden of Words, Lucky You, Seven Dogs, VMLY&R, Wavemaker
BRĄZ Pomimo pandemii, biura nadal w grze / Grupa Komunikacja Plus, Spółka biurowa Skanska, White Bits
BRĄZ W pogoni za ciszą / Icon Strategies, Grupa Saint-Gobain
2. PR produktu
ZŁOTO T-Mobile – Connected Underwear / 24/7Communication, T-Mobile Polska
SREBRO Moc wiesiołka / Labcon, Adamed
BRĄZ Kolekcja mody inspirowana serialem TV – answear.LAB KRÓL / CANAL+ Polska, Answear.com
3. Issue management i komunikacja kryzysowa
BRĄZ Otwartość i szybkość w kryzysie. Raporty COVID-19 Pracuj.pl / Linkleaders, Pracuj.pl
BRĄZ Ekowizyta – zadbajmy o dobry klimat / Polpharma
4. Advocacy i Public Affairs
SREBRO Kampania „TAK! dla edukacji klimatycznej” / Havas PR Warsaw, IKEA Retail Polska, VMLY&R Poland, Wavemaker, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, UN Global Compact Network Poland, WWF Polska, Onet.pl
SREBRO Lighthouse dla ZPPHiU #RatujmyPolskieMiejscaPracy / Lighthouse, Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług
BRĄZ Leczenie przez żywienie – program certyfikacji szpitali / Procontent Communication, Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego, Dojelitowego i Metabolizmu (POLSPEN)
BRĄZ Dlaczego z Szadółek nie pachnie? Wprost o uciążliwościach / Zakład Utylizacyjny w Gdańsku, Inntu
5. Kampania społeczna
ZŁOTO Kampania „TAK! dla edukacji klimatycznej” / Havas PR Warsaw, IKEA Retail Polska, VMLY&R Poland, Wavemaker, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, UN Global Compact Network Poland, WWF Polska, Onet.pl
SREBRO Pralnia Społecznie Odpowiedzialna Persil / Big Picture, Persil, Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta Koło Gdańskie, Fundacja Społecznie Bezpieczni
SREBRO Stop kobietobójstwu! / Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do orzechów
BRĄZ Jestem kobietą, kieruję / Fundacja Truckers Life
BRĄZ Magenta Dream Makers – łączymy siły, by nieść pomoc / 24/7Communication, T-Mobile Polska
9. Event komercyjny
ZŁOTO OLX Praca Know How 2021 / OLX, Live Age
SREBRO Otwarcie Polskiej Gastronomii / Globalworth
BRĄZ T-Mobile Studio podczas finału plebiscytu Telekamery 2020 / 24/7Communication, T-Mobile Polska
10. Event społeczny
ZŁOTO Czysta Polska #odTATRpoBAŁTYK / Stowarzyszenie „Czysta Polska”, Biedronka, Garnier, Jan Niezbędny, GetHero
SREBRO 27. Pol’and’Rock Festival / Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Złoty Melon, Boscata, Allegro, Mastercard, Play
BRĄZ Wirtualny 13 Onkobieg / Stowarzyszenie Pomocy Chorym na Mięsaki i Czerniaki Sarcoma
11. Launch produktu, usługi lub firmy
ZŁOTO KRÓL i jego uniwersum w komunikacji PR / CANAL+ Polska
SREBRO Don’t Make Ads. Make TikToks / Grayling Poland, TikTok
BRĄZ Szukamy cool nerda – premiera gry Star Wars: Squadrons od EA / Monday – agencja komunikacji, Electronic Arts Polska
12. Sustainability i CSR Communications
ZŁOTO Pralnia Społecznie Odpowiedzialna Persil / Big Picture, Persil, Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta Koło Gdańskie, Fundacja Społecznie Bezpieczni
BRĄZ Fundusz Żubra powiększa Biebrzański Park Narodowy / Huta 19 im. Joachima Fersengelda, Żubr
BRĄZ SUPERBOHATERKI czyli rodzinne wybory / Bank BNP Paribas, Fundacja „Kosmos dla Dziewczynek”
13. PR miejsca, miasta lub regionu
BRĄZ A Ty? Co widzisz w Krakowie? / 38 Content Communication, Miasto Kraków
BRĄZ E.Wedel otwiera Fabrykę Czekolady online / Walk PR, E.Wedel, Golden Submarine
BRĄZ Charlotte – stół, chleb i wino. Kultowe bistro ma 10 lat! / Big Picture, Charlotte
14. Social media
ZŁOTO Hejter za dychę / Labcon, Browar Tenczynek
SREBRO Work In Progress. Pierwszy polski podcast o pracy dla Gen Z / Linkleaders, Pracuj.pl, newonce.radio
BRĄZ To nie ja / Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie!, Lettly
SREBRO Otwartość i szybkość w kryzysie. Raporty COVID-19 Pracuj.pl / Linkleaders, Pracuj.pl
BRĄZ 50 lat katowickiego Spodka / Imago Public Relations
18. Employer Branding
ZŁOTO ERBUD – rekrutacja wśród graczy i fanów esportu / Gameset, ERBUD
SREBRO Projekt Lędziny – FM Logistic wchodzi na Śląsk / MJCC, FM Logistic
SREBRO O pracy mówimy wprost – employer branding w ubezpieczeniach / Nationale-Nederlanden, MJCC
19. Content marketing – branded content
ZŁOTO OTOMOTO – redukcja negatywnego sentymentu w SOME / MADOGZ, OTOMOTO
SREBRO Newonce po niemiecku, czyli korepetycje w neueinmal.radio / Grayling Poland, Goethe-Institut
SREBRO Bajki z nowym morałem / 24/7Communication, McDonald’s Polska, OMD
BRĄZ E.Wedel kiedyś i dzisiaj – 5 niezwykłych historii / Walk PR, E.Wedel
20. Custom Publishing
SREBRO Łączy nas Biedronka – historia największej sieci handlowej / Jeronimo Martins Polska, Hill+Knowlton Strategies Poland
SREBRO „Jesteśmy blisko” – raport wpływu McDonald’s na gospodarkę / 24/7Communication, McDonalds Polska
BRĄZ GAZETA KRÓLEWSKA – kronika uniwersum KRÓLA / CANAL+ Polska
Kategorie sektorowe:
1. Technologia, IT, telekomunikacja
ZŁOTO „Włącz ochronę oczu”. Kampania edukacyjna Huawei i PTOO / Cohn & Wolfe, Huawei CBG Polska
SREBRO T-Mobile – Connected Underwear / 24/7Communication, T-Mobile Polska
SREBRO Work In Progress. Pierwszy polski podcast o pracy dla Gen Z / Linkleaders, Pracuj.pl, newonce.radio
BRĄZ Szukamy cool nerda – premiera gry Star Wars: Squadrons od EA / Monday – agencja komunikacji, Electronic Arts Polska
2. Finanse
SREBRO eSkarbonka – nowy sposób wspierania WOŚP / Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Mastercard, Boscata, Złoty Melon
SREBRO CyberPrzysłowia / Santander Bank Polska, Follow Agency
BRĄZ SUPERBOHATERKI czyli rodzinne wybory / Bank BNP Paribas, Fundacja „Kosmos dla Dziewczynek”
3. Uroda, higiena i wellness
ZŁOTO Pralnia Społecznie Odpowiedzialna Persil / Big Picture, Persil, Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta Koło Gdańskie, Fundacja Społecznie Bezpieczni
BRĄZ E.Wedel kiedyś i dzisiaj – 5 niezwykłych historii / Walk PR, E.Wedel
6. Kultura i media
ZŁOTO KRÓL i jego uniwersum w komunikacji PR / CANAL+ Polska
BRĄZ Zabytki to Twoje dziedzictwo! Nie pozwól niszczyć. Reaguj! / 38 Content Communication, Narodowy Instytut Dziedzictwa
BRĄZ 27. Pol’and’Rock Festival / Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Złoty Melon, Boscata, Allegro, Mastercard, Play
7. Medycyna i zdrowie
BRĄZ HAE, czyli historia 13 letniej odysei diagnostycznej / first aid communication
BRĄZ Leczenie przez żywienie – program certyfikacji szpitali / Procontent Communication, Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego, Dojelitowego i Metabolizmu (POLSPEN)
8. Sport, turystyka i rekreacja
SREBRO Kampania MultiSport „Gotuj się do sportu!” / Benefit Systems, Brand Kolektyw, NAV Agency
SREBRO Rugby Club Lechia Gdańsk: Obudź Gdańskie Lwy! / Inntu
BRĄZ Największy charytatywny bieg w Polsce bez granic i barier / Grupa Komunikacja Plus, Fundacja Poland Business Run
9. Nieruchomości, budownictwo, dom i wnętrze
ZŁOTO ERBUD – rekrutacja wśród graczy i fanów esportu / Gameset, ERBUD
SREBRO Rola dewelopera w kreowaniu nowoczesnego Wrocławia / Grupa Komunikacja Plus, Dom Development Wrocław
SREBRO Przystań w sieci / Hill+Knowlton Strategies Poland, Facebook, NASK PIB, UNICEF Polska
Kategorie specjalne:
Kreatywność
ZŁOTO OTOMOTO – redukcja negatywnego sentymentu w SOME / MADOGZ, OTOMOTO
Efektywność
ZŁOTO Stop kobietobójstwu! / Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do orzechów
Research&Insight
ZŁOTO Bariery do kariery / Clue PR
Tytanowy Spinacz: 24/7Communication Nagroda redakcji rp.pl: Stop kobietobójstwu! / Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do Orzechów Nagroda specjalna Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności Golden Drum: Hejter za dychę / Labcon, Browar Tenczynek Gwiazda PR: Grzegorz Szczepański
Partner merytoryczny konkursu: Deloitte. Partnerzy: Rzeczpospolita, rp.pl, PRESS, Wirtualne Media, PRoto, Instytut Monitorowania Mediów (IMM), BRIEF, THINKTANK, PR Manager, Newseria, Pro4Media, Piloci Studio, agencja Blask, Conrego, Sotrender, BeCommuniactions, Grupa Komunikacja Plus, Vision Group, MSL
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
W październiku 2021 roku do zespołu IF Nation Group, właściciela Imagine Nation (agencja eventowa) i Focus Nation (agencja komunikacji marketingowej 360) dołączyła Agnieszka Szlaska, manager z wieloletnim doświadczeniem w zakresie komunikacji, PR, CSR, Public Affairs oraz projektów change management i culture transformation.
Communication & PR Director to nowa funkcja w strukturze IF Nation Group. Jest związana z dynamicznym rozwojem i ambitnymi planami firmy, której klientami od lat są, m.in. Dell Technologies, Philip Morris Polska Distribution Sp. z o.o., Brown Forman Polska Sp. z o.o., TV Polsat, PEPCO Poland sp. z o.o, PZU S.A. i Bank BNP Paribas S.A.
Agnieszka Szlaska, jako Communication & PR Director odpowiada za opracowanie i wdrożenie strategii komunikacji dla Grupy i poszczególnych agencji, działania PR i media relations, komunikację wewnętrzną, planowanie i koordynację projektów agencyjnych. Raportuje bezpośrednio do Rafała Kupidury, CEO IF Nation Group.
Agnieszka Szlaska ma 20-letnie doświadczenie we wdrażaniu strategii komunikacji dla marek i firm z branż m.in. lifestyle, FMCG, healthcare, OTC, reklama, media. Ostatnio pełniła funkcję Dyrektora Komunikacji i PR w firmie Sante (producent żywności) oraz Head of PR w agencji Communication Unlimited. Wcześniej przez ponad 7 lat była Dyrektorem Komunikacji i Promocji w międzynarodowej firmie reklamy zewnętrznej Clear Channel Poland. Przez 15 lat była Dyrektorem Promocji w wydawnictwach prasowych – Wydawnictwo Bauer (Twój Styl, Pani), Wydawnictwo Zwierciadło, AWR Wprost, WPTS.
Jest absolwentką Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego oraz Talent 200 INSEAD Leadership Development Programme we Francji. Od 2016, przez 5 kolejnych lat była członkiem Kapituły Rankingu „50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie” magazynu Brief.
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
Spośród rekordowej liczby 397 zgłoszeń w XIX edycji Złotych Spinaczy, Jury wybrało 111, które zostały zakwalifikowane do II etapu i będą rywalizować o nagrody. Najwięcej nominacji otrzymały agencje: 24/7Communiaction (8 nominacji), Grupa Komunikacja Plus (7 nominacji) oraz Hill+Knowlton Strategies Poland (7 nominacji).
W kategoriach głównych i sektorowych jurorzy będą mogli przyznać Złote, Srebrne i Brązowe Spinacze, natomiast w kategoriach specjalnych wyłącznie Złote Spinacze. Przy czym w każdej kategorii nagroda w kolorze złotym może być tylko jedna.
Ponadto przyznany zostanie Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w Konkursie”, a więc podmiotu, który zdobędzie najwięcej punktów za wszystkie otrzymane nagrody. W celu wyłonienia zwycięzcy, Organizator przeprowadzi ranking nagrodzonych w konkursie podmiotów, według punktacji określonej w Regulaminie.
Konkurs Złote Spinacze to wyjątkowo inspirująca inicjatywa, dzięki której możemy docenić kreatywne pomysły powstające w Polsce. Ogromnie cieszymy się, że projekt spotyka się z dużym i niesłabnącym zainteresowaniem, o czym świadczy rekordowa liczba zgłoszeń do Konkursu. W tegorocznej edycji sześć grup jurorskich, składających się łącznie z 92 Jurorów, ocenia projekty zgłoszone w 35 kategoriach. Wierzymy, że dzięki wyróżnieniu najciekawszych pomysłów, Złote Spinacze wyznaczają najwyższe standardy i promują najlepsze praktyki w branży PR.
Pomimo pandemii, biura nadal w grze / Grupa Komunikacja Plus, Spółka biurowa Skanska, White Bits
2. PR produktu
Kolekcja mody inspirowana serialem TV – answear.LAB KRÓL / CANAL+ Polska, Answear.com
Moc wiesiołka / Labcon, Adamed
T-Mobile – Connected Underwear / 24/7Communication, T-Mobile Polska
3. Issue management i komunikacja kryzysowa
Otwartość i szybkość w kryzysie. Raporty COVID-19 Pracuj.pl / Linkleaders, Pracuj.pl
Ekowizyta – zadbajmy o dobry klimat / Polpharma
Ochrona reputacji PGE w polsko-czeskim sporze o Turów / Publicis Consultants, PGE Polska Grupa Energetyczna
4. Advocacy i Public Affairs
Kampania „TAK! dla edukacji klimatycznej” / Havas PR Warsaw, IKEA Retail Polska, VMLY&R Poland, Wavemaker, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, UN Global Compact Network Poland, WWF Polska, Onet.pl
Dlaczego z Szadółek nie pachnie? Wprost o uciążliwościach / Zakład Utylizacyjny w Gdańsku, Inntu
Leczenie przez żywienie – program certyfikacji szpitali / Procontent Communication, Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego, Dojelitowego i Metabolizmu (POLSPEN)
Lighthouse dla ZPPHiU #RatujmyPolskieMiejscaPracy / Lighthouse, Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług
5. Kampania społeczna
Stop kobietobójstwu! / Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do orzechów
Kampania „TAK! dla edukacji klimatycznej” / Havas PR Warsaw, IKEA Retail Polska, VMLY&R Poland, Wavemaker, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, UN Global Compact Network Poland, WWF Polska, Onet.pl
Jestem kobietą, kieruję / Fundacja Truckers Life
Pralnia Społecznie Odpowiedzialna Persil / Big Picture, Persil, Towarzystwo im. Św. Brata Alberta, Koło Gdańsk
6. PR pro bono
Rugby Club Lechia Gdańsk: Obudź Gdańskie Lwy! / Inntu
Zabytki to Twoje dziedzictwo! Nie pozwól niszczyć. Reaguj! / 38 Content Communication, Narodowy Instytut Dziedzictwa
27. Pol’and’Rock Festival / Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Złoty Melon, Boscata, Allegro, Mastercard, Play
KRÓL i jego uniwersum w komunikacji PR / CANAL+ Polska
27. Medycyna i zdrowie
HAE, czyli historia 13 letniej odysei diagnostycznej / first aid communication
Leczenie przez żywienie – program certyfikacji szpitali / Procontent Communication, Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego, Dojelitowego i Metabolizmu (POLSPEN)
Ekowizyta – zadbajmy o dobry klimat / Polpharma
28. Sport, turystyka i rekreacja
Rugby Club Lechia Gdańsk: Obudź Gdańskie Lwy! / Inntu
Największy charytatywny bieg w Polsce bez granic i barier / Grupa Komunikacja Plus, Fundacja Poland Business Run
Kampania MultiSport „Gotuj się do sportu!” / Benefit Systems, Brand Kolektyw, NAV Agency
29. Nieruchomości, budownictwo, dom i wnętrze
ERBUD – rekrutacja wśród graczy i fanów esportu / Gameset, ERBUD
Otwarcie Polskiej Gastronomii / Globalworth
Rola dewelopera w kreowaniu nowoczesnego Wrocławia / Grupa Komunikacja Plus, Dom Development Wrocław
30. Przemysł i infrastruktura
Ochrona reputacji PGE w polsko-czeskim sporze o Turów / Publicis Consultants, PGE Polska Grupa Energetyczna
31. Motoryzacja i transport
OTOMOTO – redukcja negatywnego sentymentu w SOME / MADOGZ, OTOMOTO
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
Niezależne Jury składające się z 27 cenionych ekspertów komunikacji spoza SAPR, w pierwszym etapie głosowania dokonało wyboru projektów nominowanych do nagród głównych w pierwszej edycji Konkursu PR Wings organizowanego przez Stowarzyszenie Agencji Public Relations. Znamy zatem nominowanych w 12 kategoriach konkursowych. Podobnego wyboru dokonało Jury Nagrody Specjalnej SAPR złożone z przedstawicieli agencji członkowskich, które wybiera jednego zwycięzcę spośród wszystkich projektów zgłoszonych do Konkursu. Przed jurorami obu tych gremiów ostatnia część zadania, głosowanie i wybór laureatów. Ogłoszenie wyników nastąpi 16 września 2021 r. na gali podczas Kongresu Profesjonalistów Public Relations w Rzeszowie.
Celem konkursu PR Wings jest promowanie profesjonalnych, etycznych oraz wyróżniających się praktyk z zakresu public relations i komunikacji. Konkurs stanowi również nowe otwarcie na rynku public relations. Daje on możliwość prezentowania osiągnięć i efektów pracy nie tylko znanym i cenionym podmiotom, ale także tym które dotąd nie dzieliły się swoimi osiągnięciami z uwagi na różne bariery. To szansa zatem dla małych i średnich agencji ale także dla firm, korporacji i instytucji, które w PR Wings dostrzegają obiektywizm i szansę na rzetelną ocenę.
Wśród nominowanych do nagrody głównej są zarówno agencje PR, jak i firmy, instytucje oraz organizacje, które postanowiły poddać ocenie najbardziej spektakularne efekty swojej pracy. Nasz konkurs jest metodą prezentacji zjawisk i wydarzeń które istotnie wpłynęły na branżę public relations. Tylko jeden projekt z każdej kategorii zostanie ostatecznie wybrany i nagrodzony. To pierwszy krok w budowaniu pozycji konkursu, którego założenia są niezwykle transparentne i opierają się na realizacji postulatu wiarygodności i prestiżu.
Paweł Trochimiuk, wiceprezes SAPR
Aby zapewnić kluczowe postulaty organizatorów Konkursu, jego podstawowe Jury tworzą osoby niezależne od organizatora – spoza Stowarzyszenia. Są to wybitni specjaliści z wiodących polskich korporacji, NGOs, eksperci nowych mediów i marketingu, konsultanci z niezrzeszonych agencji PR, przedstawiciele świata nauki PR oraz organizacji branżowych. Jurorzy pracują oddzielnie, zaś proces wyboru nominowanych i laureatów odbywa się online. Nad prawidłowym przebiegiem Konkursu czuwa Kancelaria MDDP Olkiewicz i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów I Radców Prawnych.
Oprócz nagród w wybranych kategoriach wyłaniana jest również Nagroda Specjalna SAPR. Dokonywana jest ona w specjalnym trybie i będzie wyróżnieniem od społeczności ponad 400 specjalistów PR, tworzonej przez pracowników 34 agencji zrzeszonych w SAPR. Każda agencja Stowarzyszenia delegowała ze swego zespołu jedną osobę, która weszła w skład Jury Specjalnego
PR Wings, które wybierze zwycięzcę Nagrody Specjalnej SAPR – swoiste Grand Prix, spośród wszystkich zgłoszeń do konkursu.
PR Wings – wyniki I etapu Konkursu
Kategoria : Public Affairs i Lobbying
Walory prozdrowotne warzyw, owoców i soków, PR HUB
Walka o zdrowie publiczne, Partner of Promotion
Happy Mother’s Day Belarus – białoruska rewolucja kobiet, Publicon
Kategoria: PR korporacyjny
Girls Go Technology, czyli dziewczyny oswajają technologię, Mercedes-Benz Manufacturing Poland, Kawałek Świata-Media
Kampania promująca kształcenie techniczne ZAWÓD NA PROPSIE, Grupa PRC Holding, CMC Poland – huta stali w Zawierciu
Herosi na Starcie PR Hub, Grupa Eurocash
Kategoria: PR innowacja roku – kampania następnej generacji
Ambasadorzy Nowej Bankowości – Aion Bank, Publicon
Słodka kampania crowdfundingowa Las Vegan’s Good one PR, Manufaktura Czekolady Chocolate Story
PredatorShot Acer Polska
Kategoria: PR Produktowy
Ambasadorzy Nowej Bankowości – Aion Bank, Publicon
Let Creators Be Creators – ConceptD laptopy dla twórców, Acer Polska
Premiera serii smartfonów OPPO Reno4, OPPO Polska
Kategoria: Największy wpływ społeczny (CSR)
Pierwsza naklejka, która ratuje ludzkie życie, Partner of Promiotion, PKP Polskie Linie Kolejowe
Uniwersytet Sukcesu, FUNDACJA DIGITAL UNIVERSITY
Program Edukacyjny „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, Grupa Maspex
Kategoria: Komunikacja kryzysowa
Komunikacja i zarządzanie kryzysowe procesu szczepień, Centrum Medyczne MEDYK, Exacto
Spirytus na wagę złota, Partner of Promotion
COVID a Koalicja BHP dla mieszkańców, branży i samorządów, ENERIS Surowce
Kategoria: Komunikacja w social media i influencer marketing
Kampania Poznaj Polskę z Travelist, Publicon, Travelist
Uniwersytet Sukcesu, FUNDACJA DIGITAL UNIVERSITY
#HYDROwDOMU, MPWiK Wrocław
Kategoria: Angażujący event
Premiera serii smartfonów OPPO Reno4, OPPO Polska
Roche Xmas Fest 2020, El Padre
NaJEŻeni w akcji, Grupa PRC Holding
Kategoria: Zmiana biznesowa, komunikacyjny game changer
PR w crowdinvestingu – jak Crowdway rozwinął skrzydła, Crowdway
Pracodawca z Sercem, Face it
Biegam z czystą przyjemnością, Polska Agencja Antydopingowa
Kategoria: Komunikacja Business to Business
Conperio – działania PR trampoliną dla biznesu, Partner of Promotion
AQForm for Architects, PLN Design Group
Kategoria: Efektywność roku
Komunikacja i zarządzanie kryzysowe procesu szczepień, Centrum Medyczne MEDYK, Exacto
Słodka kampania crowdfundingowa Las Vegan’s, Good one PR, Manufaktura Czekolady Chocolate Story
W pogoni za ciszą, ICON STRATEGIES
Kategoria : Komunikacja na rynkach międzynarodowych
Komunikacja gamy Renault E-TECH w Krajach Bałtyckich, Partner of Promotion, Renault
Nagroda specjalna SAPR
#Jabłonki Swawole – nie tylko jabłka czują się u nas dobrze!, Neuron Agencja Public Relations,
Fundacja State of Poland
Happy Mother’s Day Belarus – białoruska rewolucja kobietą, Publicon
Komunikacja i zarządzanie kryzysowe procesu szczepień Centrum Medyczne MEDYK, Exacto
Biegam z czystą przyjemnością, Polska Agencja Antydopingowa
NIEZALEŻNE JURY GŁÓWNE KONKURSU PR WINGS:
Kuba Antoszewski, Kantar; Maciej Budzich, bloger, influencer Mediafun; Magdalena Budziszewska,
T-Mobile; Sebastian Bykowski, Press Service Monitoring Mediów; Beata Chądzyńska, Senior PR Manager, Huawei, Jerzy Ciszewski, publicrelations.pl & Hanami Communications; Łukasz Dominiak, Animex; Łukasz Goździor, Jaguar & Land Rover; Radosław Górecki, Ghelamco; Sebastian Hejnowski, SEC Newgate CEE; Wojciech Jabłczyński, Orange Polska; Magdalena Kępiński, Dyrektor ds. komunikacji Veolia; Anna Kiryjow-Radzka, Stowarzyszenie PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom”; dr inż.; Jacek Kotarbiński, uznany profesjonalista z zakresu digital marketingu; Karolina Łuczak, Provident; Bartek Milczarczyk, Polskie Stowarzyszenie Public Relations; Anna Miotk, Uniwersytet Warszawski; Bohdan Pawłowicz, NASK, Rada Etyki Reklamy; Maksymilian Pawłowski, Leroy Merlin; Magdalena Przysłupska, Fundacja DKMS; Karol Sadaj, AION Bank; prof. Karina Stasiuk-Krajewska, Uniwersytet SWPS Wrocław; Joanna Świerkosz, Accor; Martyna Węgrzyn, Danone; Katarzyna Wilczewska, PEPCO; Piotr Turek, Narodowy Bank Polski; Damian Ziąber, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny i PSPR.
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
Tegoroczne wakacje nie są spokojne na polskiej scenie politycznej. Przyczynami tych napięć, są m.in.: po pierwsze niewydanie polskiej koncesji przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji dla kanału informacyjnego TVN24. Po drugie proponowane przez Zjednoczoną Prawicę i poparte przez Kukiz15 zmiany w ustawie o radiofonii i telewizji, potocznie zwane lex TVN.
W lutym 2020 roku TVN Grupa Discovery wystąpiła o przedłużenie koncesji dla obchodzącego w tym roku 20. lecie nadawania kanału TVN24. Po 1,5 roku oczekiwania sytuacja zrobiła się niezwykle niepokojąca, gdyż obecna koncesja kończy się 26 września 2021, a konstytucyjny organ państwowy KRRiT do tej pory z niewiadomych przyczyn nie wydał nowej koncesji. Pozornie problem został rozwiązany, gdyż właściciele największej stacji informacyjnej w Polsce uzyskali pozwolenie na nadawanie z Królestwa Niderlandów. Zgodnie z prawem unijnym umożliwia ono emisję w naszym kraju.
Wydana w Niderlandach koncesja nie rozwiązuje jednak problemu Grupy Discovery. Uchwalona już przez Sejm nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji przewiduje zmiany w wydawaniu koncesji mediom z udziałem zagranicznego kapitału. Nowe przepisy spowodują, że kontroli nad mediami w Polsce nie będą mogły sprawować podmioty spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego, czyli m.in. amerykańska Grupa Discovery. Wymusi to na właścicielach TVN sprzedaż minimum 51% udziałów. Jednymi z podmiotów, które byłoby stać na odkupienie udziałów, są spółki Skarbu Państwa, kontrolowane przez obecną władzę.
Wolne media realizują konstytucyjne prawo pozyskiwania i rozpowszechniania informacji. Każdy z nas ma prawo wybrać źródło, z którego chce czerpać informacje. Lex TVN uderza nie tylko w stacje telewizyjne o poza unijnym kapitale, ale także pośrednio w rynek usług reklamowych, marketingowych i public relations. Przyjęcie zmian ograniczy pluralizm i wolność słowa w Polsce, zmieni środowisko mediowe, co przyniesie utrudnienia w działalności wyżej wspomnianych branż, dla których naturalna jest współpraca z mediami.
Rzetelność i niezależność to podstawowe wartości łączące wolne media i firmy z branż reklamowych, marketingowych i PR, których obowiązkiem jest relacjonować tylko prawdziwe informacje w ich właściwym kontekście, bez zniekształceń i manipulacji.
Misją naszej agencji jest przebijanie się do świadomości społecznej z ważnymi tematami, które zasługują na to, żeby stać się częścią debaty publicznej. Komunikujemy między innymi o rozwoju rynku roślinnych alternatyw dla produktów zwierzęcych, szkodliwości ferm przemysłowych, kwestiach związanych z prawami kobiet, prawami osób LGBT+ i katastrofą klimatyczną. Nie mamy wątpliwości, że jest to zestaw tematów, które są bardzo ważne dla naszego społeczeństwa, a jednocześnie są ignorowane lub traktowane wrogo przez media rządowe. Im mniej wolnych i różnorodnych mediów, tym więcej ważnych głosów i palących kwestii będzie uciszanych.
Szczerze wierzymy w to, że polskie społeczeństwo zasługuje na uczciwą, pluralistyczną i merytoryczną dyskusję na tematy ważne dla naszego pokolenia i przyszłych generacji. Taka dyskusja nie jest możliwa bez wolnych mediów.
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.