BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.
W agencji better. Jakub Krawczyński będzie odpowiadał za strategię komunikacyjną, PR dla wydawców gier, niezależnych studiów producenckich oraz kontakty z mediami i influencerami. Wcześniej był zatrudniony w Wirtualnej Polsce.
Krawczyński był związany z Wirtualną Polską od lutego 2020, gdzie pracował w dziale technologii i gier jako redaktor, a później wydawca i był odpowiedzialny za treści na portalach: Dobreprogramy, WP Tech, Gadżetomania, Komórkomania, Fotoblogia i Polygamia. Wcześniej pracował jako redaktor w PurePC i HDTVPolska oraz był współpracownikiem magazynu „Glissando”.
Better. gaming agency prowadzi działania z zakresu PR, marketingu i produkcji treści wideo dla takich partnerów, jak All in! Games (Chernobylite), Assemble Entertainment (seria przygodówek Leisure Suit Larry), CI Games (Sniper Ghost Warrior Contracts 2) czy Retrovibe (Project Warlock II).
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
Wskaźnik ”Team Efficiency Index” oceniający efektywność pracy – 86 pkt. ”Engagement Index”, który bada zaangażowanie pracowników – 85 pkt. ”Wellbeing Index” analizujący samopoczucie zespołu – wynik na poziomie 83 pkt[1]. To wybrane rezultaty tegorocznego badania „My voice” przeprowadzonego w firmie Intrum, która jest liderem rynku zarządzania wierzytelnościami. Może ich zazdrościć niejeden HR-owiec, PR-owiec i każda osoba, która była odpowiedzialna za stworzenie strategii komunikacji wewnętrznej w niełatwej covidowej rzeczywistości. Dlaczego? Intrum nie tylko udało się uniknąć kryzysu komunikacyjnego, co szczególnie w pierwszych tygodniach pandemii było nie lada osiągnięciem, ale i zwiększyć efektywność w zespole oraz wzmocnić w pracownikach poczucie przynależności do marki. Gdzie leży klucz sukcesu? W planie komunikacji i narzędziach z obszaru employer brandingu uszytych na miarę, we współpracy z agencją Lightscape.
1. Zdefiniowanie nowych wyzwań i przygotowanie odpowiednich rozwiązań
W pierwszym etapie pandemii większość pracowników Intrum – blisko 70 proc. przeszła na zdalny tryb pracy. Mimo że w firmie już wcześniej funkcjonował taki model pełnienia obowiązków (w określonych sytuacjach i dla wybranych pracowników), to jednak nowa rzeczywistość okazała się wyzwaniem dla wszystkich – zarówno dla kadry kierowniczej, jak i reszty zespołu. Praca zdalna, czyli brak możliwości codziennych spotykań w biurze i załatwiania spraw „w cztery oczy” była nie tylko problemem organizacyjnym, ale potencjalną przeszkodą w komunikacji na linii przełożony – pracownik i między pracownikami, i mogła przerodzić się w kryzys. Dlatego trzeba było działać szybko, by uniknąć rozwoju takiego scenariusza.
Wraz z klientem wytypowaliśmy w Lightscape listę wyzwań, pytań i trudności, które wiązały się z nowym modelem pracy oraz stworzyliśmy spis dobrych praktyk, które powinni poznać pracownicy, by odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Menedżerowie jako osoby zarządzające zespołami i autorzy znacznej części komunikacji wewnętrznej, stanęli przez zupełnie innymi wyzwaniami niż pracownicy niższego szczebla czy osoby, które w firmie mają mniejszy poziom odpowiedzialności, co zostało odzwierciedlone w przygotowanych przez Lightscape nowych narzędziach z obszaru employer brandingu:
Poradnik dla menedżerów Intrum:
jak efektywnie zarządzać pracownikami pracującymi zdalnie
– zestawienie DOs i DON’Ts,
jak walczyć z izolacją w zespole pracującym na zasadach home office,
dlaczego mikrozarządzanie nie pasuje do covidowej rzeczywistości,
komunikacja na czas kryzysu – jakich tematów unikać, by nie doprowadzić do kolejnego kryzysu,
jak być dobrym menedżerem na złe czasy, czyli jak być emocjonalnym wsparciem dla pracowników w czasie pandemii,
jak rozwiązywać konflikty w zespole, kiedy nie ma Cię w biurze.
Poradnik dla pracowników Intrum:
organizacja domowego biura, czyli jak się przygotować do pracy w trybie zdalnym,
jak zadbać o work-life balance na home office,
wellbeing jest ważny, czyli jak zadbać
o samopoczucie,
DOs i DON’Ts spotkań online, które wszyscy powinni znać.
Czas pokazał, że przygotowana komunikacja i zaproponowane narzędzia odniosły cel, bo pracownicy korzystają z nich także dziś, a w pierwszych tygodniach pandemii, które były najtrudniejsze pozwoliły uniknąć kryzysów komunikacyjnych (taki był jeden z głównych celów) i zapewnić wszystkim w Intrum komfort pracy w niełatwej rzeczywistości.
2. Zachowanie poczucia „normalności” i stworzenie listy tematów „zakazanych”
Jedno z kluczowych pytań przy tworzeniu strategii komunikacji wewnętrznej na czas pandemii dotyczyło tego, czy ma ona być tematem obecnym w tym planie i czy z konieczności trzeba zmienić istniejące narzędzia i pomysły na komunikowanie się z pracownikami.
W tym przypadku sprawdził się złoty środek. Nie dało się ukryć, że coś się zmieniło i nagle wszyscy zostaliśmy wrzuceni w nową rzeczywistość. Nie chodziło tylko o to, że pracownicy Intrum zaczęli pracować zdalnie, więc realnie odczuli tę zmianę. Pandemia stała się tematem numerem 1 w mediach, więc nie można było jej przemilczeć. Dlatego od pierwszych dni lockdownu uruchomiono dedykowaną komunikację w dwóch streamach.
Osoby pracujące zdalnie otrzymywały regularne wsparcie pozwalające usprawnić wykonywanie obowiązków na zasadach home office. Z kolei kadra menedżerska była wspierana wskazówkami, które ułatwiały zarządzanie zespołami na odległość. W komunikacji w szczególny sposób zadbano o osoby z konieczności pracujące z biur w czasie pandemii, które doświadczały dodatkowego stresu wynikającego z codziennego narażania się na niebezpieczeństwo. Dla nich została przygotowana specjalna akcji komunikacyjna „Bezpieczni z Intrum”. Pracownicy otrzymali jasną informację, co robi firma, by zadbać o
ich bezpieczeństwo i w jaki sposób ograniczono do minimum możliwość rozprzestrzeniania się koronawirusa w biurach Intrum. Istotne również było przekazanie konkretnych wytycznych, jakie środki ostrożności należy stosować w miejscu pracy w pandemii, by chronić zdrowie swoje i innych pracowników. Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród pracowników pokazały, że taka akcja komunikacyjna była potrzebna i została bardzo dobrze odebrana przez zespół. Wszyscy w Intrum, bez względu na formę pracy, otrzymywali specjalny newsletter, w którym dział HR informował na bieżąco o sytuacji epidemiologicznej w naszym kraju. Były to stosunkowo proste narzędzia komunikacji, ale odegrały bardzo ważną rolę, szczególnie w pierwszych tygodniach pandemii.
A co z pozostałymi tematami komunikacji? Korona-kryzys jej nie zdominował. Przy całym chaosie i stresującej atmosferze niepewności jutra, ważne było zachowanie „resztek normalności”. Dlatego Intrum kontynuowało organizację kolejnych edycji konkursów dla pracowników – ”Intrum Values Awards” i ”Intrum Leader of the Year”, które odbyły się zdalnie, co zostało docenione przez zespół. Online obywało się również cykliczne wydarzenie, a jednocześnie bardzo istotne narzędzie employer brandingowe (w pandemii okazało się jeszcze ważniejsze niż dotychczas) – „Dni Komunikacji Intrum”. Podczas spotkań z kadrą menedżerską pracownicy mają okazję zadać pytania o nurtujące ich kwestie. Poza tym, pracownicy byli również zachęcani do organizowania kolejnych akcji charytatywnych czy działań z obszaru CSR, z których Intrum jest znane.
Istotne było również ustalenie „listy tematów zakazanych”, ponieważ nie każdy wątek mógł i powinien być obecny komunikacji w czasie pandemii. Wytypowano te najbardziej newralgiczne. Co to dokładnie było, niech pozostanie tajemnicą Intrum.
3. Odwrócenie uwagi od korona-kryzysu lub wykorzystanie pozytywnych stron lockdownu
Jednocześnie jednak zastosowano odwrotną taktykę, która wpisuje się w zasadę: jeżeli coś jest „brzydkie” i nie możesz tego ukryć, wyeksponuj to i zmień w zaletę. Jak to się ma do obszaru komunikacji wewnętrznej? Wdrożyliśmy z klientem wiele pomysłów.
Przez lockdown pracownicy zostali zmuszeni do pracy zdalnej, spędzania długich godzin
w domu z najbliższymi. Otrzymali więc podpowiedź, jak wykorzystać ten czas efektywnie, np. na rozwinięcie lub naukę nowych umiejętności. Stąd w komunikacji pojawiły się takie cykle jak „Kulinarne Czwartki”, „Rodzinne Środy”, „Kulturoteka Intrum”, a także wiele konkursów wewnętrznych zupełnie niezwiązanych z pracą, w które pracownicy mogli angażować również swoje rodziny. Pomagały one również dbać o zachowanie work-life balance.
4. Rozpoznanie nowych potrzeb pracowników
Zachowanie równowagi między pracą a obowiązkami domowymi podczas home office stało się wyzwaniem dla bardzo wielu osób w naszym kraju. Nie każdy potrafił mu sprostać, co dodatkowo budziło frustrację w i tak już stresującej rzeczywistości. Jeżeli chodzi do działania dla Intrum, problem został zidentyfikowany, pozostało znaleźć „lekarstwo”.
Okazała się nim „filozofia” wellbeing, czyli dbanie o dobre samopoczucie, która zakłada holistyczne spojrzenie na potrzeby człowieka. Pracownicy Intrum od pierwszych dni pandemii do dziś otrzymują w atrakcyjnej formie porady jak dbać o siebie w covidowej rzeczywistości, czyli m.in. jak walczyć ze stresem, spadkiem motywacji, jak się odżywiać, by dbać o zdrowe ciało i zdrowy umysł, co jest podstawą dobrego samopoczucia. Ono z kolei przekłada się na efektywność w pracy, dlatego ten temat jest też ważny dla pracodawcy. Komunikacja przyniosła świetne efekty. Pracownicy skorzystali z otrzymanej „wędki” i zaczęli organizować oddolne inicjatywy z obszaru wellbeingu.
Co więcej te działania, za które była również odpowiedzialna agencja Lightscape, zostały docenione przez ekspertów. Zostały opisane w raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu pt. „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2020. Dobre praktyki”, który jest największym i najważniejszym w Polsce przeglądem wysiłków polskich firm na rzecz CSR i zrównoważonego rozwoju.
5. Monitoring 24/7
Po przygotowaniu „idealnego” planu komunikacji wewnętrznej nikt nie spoczął na laurach.
W „normalnych” warunkach należy stale kontrolować to, jak zaprojektowane narzędzia czy ustalone tematy komunikacji działają w praktyce, jak na nie zareagowali pracownicy, o czym wie każdy PR-owiec. A w czasach kryzysu (a pandemia zdecydowanie przyniosła nam taką rzeczywistość), to już must have!
Dlatego firma Intrum w 2020 r. dwukrotnie przeprowadziła w zespole ankietę, pytając m.in., o to, jak pracownicy oceniają prowadzoną komunikację – czy w zadawalający sposób informuje o tym, jakie kroki podejmuje pracodawca w kontekście pandemii, w jaki sposób dba o bezpieczeństwo pracowników i jaka jest jakość tej komunikacji po przejściu na zdalny tryb pracy. Pierwsze badanie zostało zrealizowane kilka tygodni po pierwszym lockdownie, drugie jesienią. Pracownicy potwierdzili, że firma zdała na 5. egzamin z komunikowania się w korona-kryzysie (oceny bliskie 5. w skali ocen 1-5). Co ważne, oceny udzielone w drugim badaniu były jeszcze wyższe. To właśnie efekt nieustannej analizy prowadzonych działań z obszaru employer brandingu, wyciągania odpowiednich wniosków i przede wszystkim reagowania w real time, kiedy coś nie działa tak jak należy oraz oczywiście wprowadzania „ulepszonych”, dodatkowych działań, jeżeli jest to konieczne. Agencja Lightscape wspiera Intrum we wszystkich tych procesach.
dr Agnieszka Jagusiak
Marketing Manager w agencji Lightscape, w której prowadzi działania zespołu Finance. Posiada doświadczenie w obsłudze firm z sektora finansowego, technologicznego, nieruchomości komercyjnych, także w obszarze employer brandingu. Pracowała m.in. dla: Expander Advisors, Avivy, Związku Firm Pośrednictwa Finansowego, Polskiego Związku Zarządzania Wierzytelnościami, Tax Care, Linux Polska.
W Lightscape odpowiada m.in. za kompleksową obsługę Intrum, lidera w branży zarządzania wierzytelnościami, w zakresie komunikacji zewnętrznej, public affairs, employer brandingu czy konsultingu marketingowego. Z PR związana od wielu lat. Uważa, że kryzysy w HR nie istnieją, tylko ciekawe wyzwania! Prywatnie miłośniczka seriali i dobrej kawy.
Celem grupy jest między innymi: zdefiniowanie roli PR (i agencji) w zdigitalizowanym świecie, wykorzystanie narzędzi cyfrowych w realizacji celów biznesowych klientów oraz wypracowanie metod efektywnego mierzenia skuteczności tych działań. Prace Grupy skupione są przede wszystkim na Public Relations jako elemencie działań marketingowych, nowych technologiach i rozwiązaniach w marketingu oraz case studies. Zespół tworzą reprezentanci agencji PR, domów mediowych, wydawców oraz reklamodawców. Szefową Grupy jest Joanna Berlińska, Head of Development w agencji Lightscape.
Głównym założeniem public relations jest utrzymanie pozytywnej reputacji marki oraz utrzymanie strategicznych relacji z potencjalnymi klientami, opinią publiczną, partnerami biznesowymi czy inwestorami. W branży gamingowej, kluczowym działaniem jest komunikacja w społeczności, czyli utrzymywanie strategicznych relacji z graczami, zarówno tymi aktywnymi, jak i potencjalnymi oraz fanami tej dyscypliny.
Gaming to branża z ogromnym potencjałem i jeszcze większą dynamiką. Ma ogromny udział w dochodach przemysłu rozrywkowego, a najpopularniejsze tytuły generują zyski na poziomie najpopularniejszych produkcji kinowych. Co stoi za sukcesem niektórych tytułów gier, lig esportowych czy turniejów?
Komunikacja w społeczności, czyli oddolne działania, które integrują i wywierają wpływ na community, skupione wokół danej aktywacji. Żadna nowa gra, liga, turniej czy transmisja nie odniesie sukcesu, jeśli nie będzie miała publiczności zaangażowanej, chętnej na wspólną interakcję i przeżycia.
Gracze to dość specyficzna grupa, charakteryzująca się ogromną wiedzą, wysoce wrażliwa na autentyczność docierających do nich treści, dlatego też komunikacja musi opierać się na doskonałej znajomości branży, produktu i zwyczajów społeczności, a tych jest tyle ile tytułów gier. Nawet w esporcie, czyli tym mniejszym wycinku gamingu, społeczności jest wiele – inni są fani CS:GO a inni League of Legends. Jeszcze inną specyfikę mają casual gamerzy, ogrywający popularne tytuły takie jak FIFA czy GTA.
Zaletą, lecz i trudnym wyzwaniem komunikacji poprzez gaming i esport jest łatwość komunikacji bezpośrednio w społeczności. Jest też ogrom “narzędzi”, które można wykorzystać w tych działaniach, lecz wracamy do punktu wyjścia czyli ich znajomości i zwyczajów tam panujących. Dla PR-owca, który wchodzi w ten temat, jest to niemałe wyzwanie i sztuka, choćby dlatego że przeciętnego fana gier czy esportu najłatwiej znaleźć na Discordzie, Twitchu i Twitterze, które, oprócz tego ostatniego zazwyczaj są dosyć egzotyczne.
Kolejnym kluczem dobrego PRu jest język, który w gamingu również bywa specyficzny i aby być dobrze zrozumianym i odebranym w tej społeczności i nie wyjść na laika, należy komunikować się z graczami ich językiem pełnym przenośni, skrótów czy słów, które są stworzone właśnie w tej społeczności. Dzięki temu integracja przebiegnie w miarę szybko i naturalnie.
Zapewnienie mediom wartościowych treści, to kolejne wyzwanie w gamingu – ten segment jest dość obszerny i również charakteryzuje się ogromną różnorodnością – są serwisy tematyczne, skupiające fanów danej dziedziny, jak i portale traktujące gaming multidyscyplinarnie. Dobra znajomość mediów gamingowych, skróci na pewno czas komunikacji i wpłynie na jej efektywność.
W komunikacji gamingowej nie można również zapomnieć o twórcach – influencerach, streamerach, youtuberach, wokół których skupione są społeczności. Z pomocą tych osób można dotrzeć precyzyjnie w preferowany target – lecz tu również kluczowa jest ich znajomość oraz zwyczajów panujących na ich kanałach. Nie ma uniwersalnej metody na komunikację wśród nich. W tym wypadku również należy się wykazać dobrym researchem i obserwacją. Krótka wizyta na kanale, może nie być owocna.
Branża gamingowa charakteryzuje się kreatywnością i nieszablonowym podejściem, i taka też powinna być jej komunikacja. Odpowiedni dobór kanałów i wielopoziomowa wyróżniająca się komunikacja pozwala na efektywne dotarcie.
*L33T w języku graczy znaczy elite, czyli wyjątkowy i dla wyjątkowych
Autorka:
Justyna Oracz – Head of Communications w Fantasyexpo, zastępca Szefowej Grupy Roboczej Public Relations IAB Polska. Pełna energii i zapału manager marketingu z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w wielu branżach. Absolwentka WSB o specjalizacji Media masowe i komunikacja. Z sukcesami planuje i realizuje komunikację marek w obszarze esportu oraz gamingu i nie tylko. Skutecznie potrafi łączyć kanały i narzędzia komunikacji, by efektywnie i efektownie realizować cele projektów.
Celem grupy jest między innymi: zdefiniowanie roli PR (i agencji) w zdigitalizowanym świecie, wykorzystanie narzędzi cyfrowych w realizacji celów biznesowych klientów oraz wypracowanie metod efektywnego mierzenia skuteczności tych działań. Prace Grupy skupione są przede wszystkim na Public Relations jako elemencie działań marketingowych, nowych technologiach i rozwiązaniach w marketingu oraz case studies. Zespół tworzą reprezentanci agencji PR, domów mediowych, wydawców oraz reklamodawców. Szefową Grupy jest Joanna Berlińska, Head of Development w agencji Lightscape.
W ostatnim czasie do agencji komunikacji zintegrowanej, LoveBrands Group, dołączyła Anna Janiszewska obejmując stanowisko Head of Corporate Communications & Public Affairs. Będzie odpowiedzialna zarówno za realizację obecnych projektów agencji z zakresu komunikacji korporacyjnej, jak również za rozwój działu oraz zakresu jego kompetencji.
Anna Janiszewska jest ekspertką w obszarze strategicznego doradztwa komunikacyjnego, zarządzania reputacją i budowania relacji z kluczowymi interesariuszami i liderami opinii. Posiada 10-letnie doświadczenie w tworzeniu i realizacji kompleksowych strategii PR łączących komunikację korporacyjną z PR produktowym i działaniami public affairs.
Jesteśmy w bardzo dynamicznym okresie rozwoju jako Grupa. Wchodzimy w zupełnie nowe obszary, czego przykładem jest niedawno utworzony LoveBrands Digital, ale jednocześnie skupiamy się na rozwoju już istniejących. Ania jest profesjonalistką z dużym doświadczeniem. Zdążyliśmy się już przekonać, że jest również świetnym liderem, który ma pomysł na przyszłość działu i skutecznie wdraża strategię jego rozwoju.
Monika Wincenciak – Ziemba, Client Service Director w LoveBrands Relations i LoveBrands Events
Janiszewska prowadziła projekty dla globalnych marek, takich jak Mars, Inc., PayU, Circle K, Amazon, F-Secure czy Abbot Laboratories. Specjalizuje się także w projektowaniu i wdrażaniu programów edukacyjnych w ramach działań CSR oraz współpracy z czołowymi organizacjami pozarządowymi w Polsce.
Komunikacja korporacyjna dynamicznie się zmienia. Dlatego skupiamy się z zespołem na budowaniu takich narzędzi i kompetencji, które będą się w te zmiany na bieżąco wpisywać. Planujemy również tworzenie produktów własnych korzystając z multi-kompetencyjności agencji. Stawiamy sobie ambitne cele, ale jestem pewna, że z tak zaangażowanym i profesjonalnym zespołem zdołamy je zrealizować jeszcze w tym roku
Anna Janiszewska
Grupa LoveBrands to cztery specjalistyczne brandy: LoveBrands Relations, LoveBrands Events, LoveBrands Medical i LoveBrands Digital. W obrębie wszystkich swoich marek, posiada pełne spektrum kompetencji komunikacyjnych, aby projektować oraz realizować kompleksowe i efektywne kampanie marketingowe, a także odpowiadać na wszelkie wyzwania w zakresie szeroko rozumianej komunikacji.
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
Analiza ciągła, czy raczej regularna, ma szansę odmienić Twój biznes i zacząć przynosić natychmiastowe rezultaty. Przekonaj się o tym, na tych 4 przykładach!
Nie oszukujmy się – analityka nie ma dobrego PR. Rzędy niezrozumiałych liczb, metryki ustawiane „na czuja”, wykresy i tabele prezentujące miliony możliwych wniosków. Brzmi jak koszmar. Na szczęście to tylko pozory! Mądra analiza danych jest w stanie sprawnie poprowadzić do logicznych wniosków oraz natychmiastowych wdrożeń i ulepszeń. Jednak, aby była mądra, musi być również ciągła.
Od razu wytłumaczmy sobie jedno: analiza w sposób ciągły nie znaczy, że musisz ślęczeć nad tabelami przez 24 godziny 7 dni w tygodniu! Ciągłość oznacza w tym przypadku regularność. Chodzi o to, abyś zaglądał w statystki „bez przyczyny”. Abyś mógł obserwować drobne zmiany i odchylenia i nie dał się im zaskoczyć. Abyś nie uruchamiał narzędzia analitycznego od święta, bo akurat „szef musi zobaczyć liczby” lub trzeba przygotować raport kwartalny.
Kiedy już przeprosimy się z codzienną lub po prostu regularną analityką, nasz biznes z pewnością nam za to podziękuję. Oto 4 powody – jeśli fakt bycia naprawdę zorientowanym we własnym przedsiębiorstwie nie jest wystarczający – dlaczego powinniśmy analizować w sposób ciągły.
Analityka to nie badanie
Praca z danymi nie jest tym samym co prowadzenie badań. Badania mają za zadanie odpowiedzieć nam na wcześniej postawione tezy (np. ten produkt się sprzeda) czy zebranie pogłębionych informacji o przedstawicielach grupy docelowej (m.in. wywiady zogniskowane i indywidualne). Badania w przedsiębiorstwie prowadzimy raz na jakiś czas, ad hoc. Z reguły mają dłuższy okres trwania, są kosztowe i wymagają określonych zasobów.
Analityka w odróżnieniu od badań nie może być prowadzona „od święta”. Jej zadaniem nie jest znalezienie poparcia dla naszych założeń, a sprawdzanie skuteczności prowadzonych dotychczas działań. Analiza prowadzona w sposób ciągły umożliwia trzymanie ręki na pulsie i natychmiastowe reagowanie na nawet najmniejsze spadki efektywności. Analityka pozwala więc wyłapać błędy, problemy i usterki oraz naprawiać je (i sprawdzać jakość tych napraw) w czasie rzeczywistym, kiedy badania będą w stanie przeprowadzić jedynie retrospektywę bez możliwości wprowadzenia zmian.
Rozwój produktów cyfrowych
W czasie szybko postępującej digitalizacji spowodowanej m.in. pandemią rozwój produktów i usług cyfrowych stał się niezwykle konkurencyjny. Jeśli nie dostarczymy klientom konkretnych cech produktu czy usługi, od razu przejdą do kolejnego dostawcy. W tak tłocznym świecie online rzadko otrzymujemy kolejną szansę.
Dzięki analityce możemy działać iteracyjne. Ciągła (=regularna) analiza danych pozwala na bieżące znajdowanie tzw. quick wins i wprowadzanie na ich podstawie zmian. A co ważniejsze – na monitorowanie postępu i natychmiastowe reagowanie na kolejne problemy. Takie działania są w stanie wyłapać frustracje klientów związane z naszym cyfrowym produktem i szybką ich naprawę. W ten sposób jesteśmy w stanie utrzymać wysokie zadowolenie użytkowników i stały (lub wyższy) poziom konwersji bez podrzucania klientów konkurencji 😉
Nie mierz własną miarą
Stworzyłeś produkt, poświęciłeś swój czas i energię, po nocach siedziałeś nad poprawkami i ulepszeniami. Jesteś pewien, że jest to najlepsza jego wersja. Klienci oszaleją. No cóż. Pocieszającym jest fakt, że nie jesteś jedynym przedsiębiorcą wpadającym w pułapki takiego myślenia.
Błędy poznawcze związane z przywiązaniem do własnego produktu to norma. Jednak, aby produkt cyfrowy zarabiał, musi być odpowiedzią na konkretne i jasno sprecyzowane potrzeby użytkowników, nie na twoje przeczucia. Dokładna i ciągła analiza danych pozwala ograniczać lub nawet zupełnie eliminować ich występowanie. Być może klient nie podąża ścieżką, którą dla niego zaprojektowałeś lub potrzebuje dodatkowych informacji w miejscu, którego nie przewidziałeś. Analiza zachowań użytkowników jest w stanie na te pytania odpowiedzieć od ręki.
Fakty zamiast przeczuć
Analityka nieustannie dostarcza informacji o kondycji naszego biznesu, o wzrostach i spadkach zainteresowania klientów, o finansach i predykcjach na przyszłość. Pozwala nam również wejrzeć w głąb doświadczeń i emocji użytkowników na naszej stronie czy wewnątrz aplikacji.
Odpowiednia, ciągła analiza wzorców zachowań użytkowników i poprawne na jej podstawie wnioskowanie jest w stanie dostarczać niepodważalnych argumentów do podejmowania decyzji na podstawie zachowań klientów. Dzięki temu jesteśmy w stanie precyzyjnie adresować ich potrzeby i problemy oraz reagować na ich frustracje. Podejmowanie działań w oparciu o konkretne dane – nie o własne przeczucia – eliminuje możliwość popełniania błędów.
Wszystkich zainteresowanych wyciąganiem z danych 100% zapraszamy na szkolenie online „Analiza jakościowa dla zaawansowanych„, które 23 marca 2021 roku poprowadzi Paulina Walkowiak. Dla zapisów z kodem BRIEF20 przewidziano 20% zniżki.
CUX to pierwsze na świecie narzędzie do UX Automation, wykrywające wzorce zachowań i doświadczeń użytkowników na stronach. Wykorzystując machine learning do predyktywnej analizy jakościowej, pomaga firmom nie tylko zaoszczędzić czas do tej pory poświęcany na samodzielną analizę danych, ale także utrzymać wzrost sprzedaży, przewidując, które zachowania klientów będą hamować konwersję.
Dzięki ich rozwiązaniu umożliwiającemu szybkie znajdowanie i likwidowanie frustracji klientów T-Mobile zwiększył konwersję kampanii e-mailowej o 68%, jedna z wiodących księgarni wysyłkowych pozbyła się problemów z walidacją formularza, zyskując 26% szczęśliwych kupujących, a producent specjalistycznych oczyszczaczy powietrza odkrył insight dotyczący preferencji w sposobie płatności jego grupy docelowej, co pozwoliło podnieść liczbę transakcji bezobsługowych aż o 30%!
Znamy zwycięzców XVIII edycji konkursu Złote Spinacze organizowanego przez Związek Firm Public Relations. Jury przyznało: 21 Złotych, 32 Srebrne oraz 26 Brązowych Spinaczy, w łącznie 33 kategoriach konkursowych. Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w konkursie” trafił do Grupy Komunikacja Plus, natomiast tytuł kampanii PR XX-lecia otrzymał projekt Ogólnopolski Program dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”.
Ogłoszenie wyników oraz rozdanie nagród przyznanych w XVIII edycji konkursu odbyło się 28 stycznia. Ze względów epidemicznych, po raz pierwszy w historii, gala została zorganizowana całkowicie w formule online, a poprowadzili ją wspólnie Małgorzata Mejer, Przewodnicząca Jury, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej w Procter & Gamble oraz Adam Jarosz, prezes ZFPR. O nominacjach i przyznanych nagrodach zdecydowało Jury złożone z ponad 80 osób, które obradowało w sześciu grupach jurorskich.
W tej edycji konkursu, z okazji 20-lecia powstania Związku Firm Public Relations uruchomiona została jubileuszowa kategoria – Kampania PR XX-lecia. Jej celem było przypomnienie projektów, które miały szczególny wpływ na rozwój polskiej branży PR, a także na profesjonalne postrzeganie praktyki public relations. Na podstawie sumarycznego werdyktu wszystkich sześciu grup jurorskich, ta wyjątkowa nagroda została przyznana: Hill+Knowlton Strategies, GSK, Polskiej Unii Onkologii oraz Fabryce Komunikacji Społecznej za projekt Ogólnopolski Program dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”.
Już po raz trzeci w historii konkursu przyznana została także nagroda redakcji rp.pl, którą otrzymały: Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie!, Avon Cosmetics Polska, Garden of Words, DDB Warszawa, PHD za projekt Dzień na U.
Podczas gali przyznany został również Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w konkursie”. Na podstawie przygotowanego przez organizatora rankingu podmiotów nagrodzonych w tej edycji konkursu, po raz pierwszy ta nagroda trafiła do Grupy Komunikacja Plus.
Tegoroczna edycja pokazuje przede wszystkim, że choć bardzo ważne jest to, dokąd idziemy, najważniejsze jest, kto nam w tej drodze towarzyszy. Efekty większości zgłoszonych przez nas projektów wypracowywaliśmy przez lata, ramię w ramię z naszymi klientami. Bez wątpienia nie byłoby Tytanowego Spinacza bez tytanicznego wysiłku całego zespołu Komunikacji Plus i zaufania po stronie partnerów, za co każdemu z osobna bardzo dziękuję.
Tomasz Alberski, Managing Partner w Grupie Komunikacja Plus
źródło: ZFPR
Lista wszystkich nagrodzonych projektów przedstawia się następująco:
Kategorie główne:
PR korporacyjny
ZŁOTO
Koleje Dolnośląskie na dobrych torach / Grupa Komunikacja Plus, Koleje Dolnośląskie
BRĄZ
Girls Go Technology, czyli dziewczyny oswajają technologię / Mercedes-Benz Manufacturing Poland, Kawałek Świata – Media
PR produktu
ZŁOTO
Concept Merliniego – Konkurs KOŁO na Projekt Łazienki / Monday – agencja komunikacji, KOŁO Grupa Geberit
SREBRO
Death Stranding/ MSL, PlayStation Polska
BRĄZ
Bezpieczne zakupy w pandemii z usługą KiedyDoSklepu.pl / Mastercard, Solski Communications, Isobar (dentsu Polska)
Issue management i komunikacja kryzysowa
ZŁOTO
Test na „prodzie” i zaskakujący rebranding mBanku na ĘŚĄĆŻ / mBank
SREBRO
Pomoc turystom biura podróży Neckermann/Thomas Cook / Mondial Assistance
Advocacy i Public Affairs
ZŁOTO
Zachowanie rolniczego charakteru płd.-zach. Wielkopolski / Grupa Komunikacja Plus, Stowarzyszenie Przedsiębiorczość dla Ekologii
SREBRO
Inicjatywa branży spotkań, wydarzeń i turystyki – Tugether / Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń (TUgether), Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR
Dzień na U / Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie!, Avon Cosmetics Polska, Garden of Words, DDB Warszawa, PHD
SREBRO
#PowiedzJak / MSL, Fundacja Nutricia
BRĄZ
#Stopfejkfriends / Fabryka Komunikacji Społecznej
Sport, turystyka i rekreacja
BRĄZ
Budujemy największy most świata – z Wrocławia do Indii / Grupa Komunikacja Plus, Konsulat Honorowy Republiki Indii
Nieruchomości, budownictwo, dom i wnętrze
SREBRO
Concept Merliniego – Konkurs KOŁO na Projekt Łazienki / Monday – agencja komunikacji, KOŁO Grupa Geberit
BRĄZ
Lepiej bez smogu / ISOVER Saint-Gobain
BRĄZ
Skanska jako lider na polskim rynku nieruchomości biurowych / Grupa Komunikacja Plus, Spółka biurowa Skanska
Przemysł i infrastruktura
ZŁOTO
Grupa Impel na pierwszej linii frontu walki z Covid-19 / Impel
SREBRO
NIE OCZERNIAJ GÓRNIKA. STOP HEJTOWI / Agencja Reklamowa ArtGroup
SREBRO Dobra robota! w Electrolux – strategia EB dla 5 fabryk / Grupa Komunikacja Plus, Electrolux
Motoryzacja i transport
SREBRO
IZERA. Elektryk made in Poland! / 38 Content Communication, ElectroMobility Poland, Don’t Worry
NGO i sektor publiczny
ZŁOTO
Zachowanie rolniczego charakteru płd.-zach. Wielkopolski / Grupa Komunikacja Plus, Stowarzyszenie Przedsiębiorczość dla Ekologii
BRĄZ Unia Owocowa: Tarcza antykryzysowa i WPR dla sadowników / Procontent, Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”
Kategorie specjalne:
Efektywność
ZŁOTO
Zachowanie rolniczego charakteru płd.-zach. Wielkopolski / Grupa Komunikacja Plus, Stowarzyszenie Przedsiębiorczość dla Ekologii
Research&Insight
ZŁOTO
Volkswagen napędza elektromobilność w Polsce / Volkswagen, OneMulti, InsightOut Lab
Kampania PR XX-lecia: Ogólnopolski Program dla Młodzieży „Mam Haka na Raka” / Hill+Knowlton Strategies, GSK, Polska Unia Onkologii, Fabryka Komunikacji Społecznej
Tytanowy Spinacz: Grupa Komunikacja Plus
Nagroda redakcji rp.pl: Dzień na U/ Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie!, Avon Cosmetics Polska, Garden of Words, DDB Warszawa, PHD
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
28 stycznia br. o godzinie 19:00 odbędzie się największe święto branży public relations w Polsce – Gala konkursu Złote Spinacze. Wydarzenie organizowane przez Związek Firm Public Relations po raz pierwszy w historii odbędzie się w formule online.
Spośród rekordowej liczby 394 zgłoszeń, jury wyłoniło 93, które rywalizują o nagrody – Złote, Srebrne, a także Brązowe Spinacze. Dodatkowo, podmiot, który zdobędzie najwięcej punktów za wszystkie otrzymane nagrody, zostanie uhonorowany statuetką Tytanowego Spinacza. W przypadającym obecnie jubileuszowym, dwudziestym roku działalności ZFPR, przyznana będzie także nagroda specjalna dla przełomowej kampanii PR 20-lecia, która znacząco wpłynęła na rozwój branży.
Złote Spinacze to konkurs i jednocześnie święto branży public relations w Polsce, organizowane nieprzerwanie od 2003 roku. W jego trakcie wyłaniane są najbardziej kreatywne, skuteczne i rzetelnie przeprowadzone kampanie, stanowiące wzór dla całej branży PR. Celem konkursu jest zarówno promocja najwyższych standardów, jak i edukacja środowiska biznesowego na temat znaczenia public relations w działaniach firm i instytucji.
„Prowadząc obrady Jury Złotych Spinaczy w połowie grudnia 2020, mogę z całą pewnością powiedzieć, że do mnie Mikołaj przyszedł tym razem kilka dni wcześniej”, mówi Małgorzata Mejer, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej w Procter & Gamble, Przewodnicząca Jury XVIII edycji konkursu. „Myślę, że dyskusja o celach, strategiach i efektach nominowanych projektów jest nie tylko ucztą dla każdego PR-owca, ale też, niezależnie od tego jak wiele lat doświadczenia za nami, świetną lekcją warsztatu profesjonalnej komunikacji, która procentuje na co dzień”, dodaje Małgorzata Mejer.
„W wyjątkowym roku mamy unikalną edycję konkursu. Rekordowa liczba zgłoszeń, nowe kategorie, pierwsza w historii formuła online obrad i gali. Energia, z jaką branża PR działa w okresie zmiany, niewątpliwie została także wyrażona w tym flagowym projekcie Związku Firm PR, jakim jest konkurs Złote Spinacze”, mówi Adam Jarosz, prezes ZFPR. „Prawie 100 nominacji to sytuacja bez precedensu, a laureaci z ich realizacjami z pewnością wpiszą się w kanon najlepszych praktyk kolejnej dekady public relations w Polsce, poznamy ich już za dwa tygodnie”, dodaje Adam Jarosz.
Transmisja gali rozdania nagród będzie dostępna bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych. Wymagana będzie jedynie wcześniejsza rejestracja poprzez stronę: https://zlotespinacze-gala.conrego.com/
Lista wszystkich nominowanych dostępna na stronie organizatora: www.zlotespinacze.pl
————————————————————————————————————————————– Partner merytoryczny konkursu: Deloitte. Partnerzy: rp.pl, Rzeczpospolita, BRIEF, Wirtualne Media, Newseria, PRoto, Instytut Monitorowania Mediów (IMM), Pro4Media, VIDEOactions – agencja filmowa, Studio Bank, THINKTANK, Sotrender, Conrego, Piloci Studio, Michał Gmitruk Production, SPORTBIZ – Forum Sportu i Biznesu.
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
Rok 2020 był rokiem szybkich zmian, z których część zostanie z nami na stałe. Strategie PR i działania komunikacyjne ulegały niemal nieustannym modyfikacjom, a media całkowicie zdominował COVID-19 – według danych Instytutu Monitorowania Mediów IMM w ubiegłym roku na ten temat pojawiło się ponad 3 mln publikacji, z czego zdecydowana większość na portalach internetowych. Pandemia stała się na tyle kluczową kwestią w kontekście PR, że w jednym z najważniejszych konkursów branżowych Złote Spinacze ma już własną kategorię o nazwie „COVID-19 PR response”. Jak wpłynęła na przyszłość działań komunikacyjnych i na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę w 2021 roku?
Oto najważniejsze trendy, które w tym roku wytyczą kierunki działań PR i szeroko pojętej komunikacji.
Spotkania online to codzienność
Rok 2020 przeniósł spotkania do przestrzeni online. Wśród 10 najczęściej pobieranych aplikacji ubiegłego roku znalazły się takie pewniaki jak Facebook czy Instagram, ale również Zoom i Google Meet. Co ciekawe w tym kontekście, aplikacja Zoom wyprzedziła liczbą pobrań Messengera, plasując się na wysokim, piątym miejscu w rankingu1. Możemy spodziewać się, że w tym roku poznamy wiele nowych pomysłów i platform do komunikacji z klientami i pracownikami.
Wydarzenia hybrydowe przyszłością eventów
W najbliższych miesiącach praca dalej będzie wykonywana głównie w trybie home office, a wydarzenia stacjonarne nie mogą mieć miejsca – w tym oczywiście festiwale i gale branżowe. Związek Firm Public Relations przesunął coroczne grudniowe ogłoszenie wyników konkursu Złote Spinacze i według najnowszych informacji gala odbędzie się pod koniec stycznia w formule online. Czy będzie przypominać galę Effie Awards Poland 2020? Zobaczymy. Patrząc jednak na przyszłość eventów możemy spodziewać się, że będą to wydarzenia hybrydowe, które przyciągną zarówno fizycznych, jak i wirtualnych uczestników.
Nowy wymiar media relations
W ubiegłym roku część wydawnictw zamknęła swoje drukowane wydania wybranych pism, inne wprowadziły płatne subskrypcje swoich tekstów opublikowanych online. Media konkurują ze sobą szybkością przekazu informacji a dziennikarzom już brakuje czasu na szczegółowe analizy danych i przełożenie ich na treści zrozumiałe dla czytelnika, dlatego coraz bardziej doceniają wysokiej jakości materiały dostarczane przez zaufanych PR-owców. Potrzeba i umiejętność tworzenia unikatowego contentu (nie tylko tekstów) będzie nadal wzrastać. Tylko dobre, dopasowane do konkretnych odbiorców treści pozwolą przebić się przez szum informacyjny i dotrzeć z komunikatem do interesariuszy.
Elastyczność ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej
COVID-19 przewrócił wiele strategii PR do góry nogami. Podkreślił jednocześnie, jak ważna jest elastyczność i szybkość reakcji w działaniach komunikacyjnych. Mowa tu z jednej strony o komunikacji z pracownikami, którzy oczekują jasnych i sprawnie przekazanych informacji na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa w nowej rzeczywistości. Z drugiej natomiast mamy działania PR skierowane do interesariuszy, które niemal cały czas muszą ulegać modyfikacjom. Trudno cokolwiek przewidzieć w ciągle zmieniającej się rzeczywistości, ale planowanie i bycie otwartym na zmiany to absolutne „must have” skutecznych działań komunikacyjnych.
Komunikacja wewnętrzna ulega poprawie
Pandemia zmusiła wiele przedsiębiorstw do zweryfikowania swojej strategii komunikacji wewnętrznej. Dziś, jak nigdy dotąd, liczy się efektywne przekazywanie informacji, transparentność i praca zespołowa. W 2021 roku znaczenie komunikacji wewnętrznej będzie nadal wzrastać, a według raportu KPMG już 68% prezesów firm przyznało, że w czasie kryzysu ich wewnętrzna komunikacja z pracownikami uległa poprawie2.
Liczą się wiarygodni twórcy
Influencer marketing rozwija się bardzo dynamicznie i wszystko wskazuje na to, że nadal tak będzie. Marki coraz częściej poszukują influencerów, którzy dostarczają treści dopasowane do ich klientów. Ubiegły rok pokazał nam, że konsumenci są bardzo zainteresowani tym, kim są obserwowani przez nich internetowi twórcy. Nie tylko czerpią wiedzę z ich profili, ale chcą także wiedzieć, czym kierują się ich ulubieni influencerzy, jakie mają poglądy polityczne czy opinie na temat ważnych dla nich kwestii. Oznacza to, że wybór odpowiednich twórców do kampanii jest i będzie coraz ważniejszy.
Zwiększona koncentracja na działaniach CSR
Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu stały się czymś więcej niż tylko (wielomilionową) darowizną na cele charytatywne. Według badania „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej” w 2020 roku przedsiębiorstwa swoje działania kierowały głównie do własnych pracowników i klientów, a co trzecia firma angażowała się w pomoc szpitalom i domom opieki3. W tym roku CSR będzie odgrywał kluczową rolę w kontekście rekrutacji i zatrzymania pracowników, nawiązywania relacji biznesowych i komunikacji z klientami.
Trwa walka z fake newsami
Fake newsy stały się nieodłącznym elementem medialnej rzeczywistości. Niestety nie pomaga w tym fakt, że w ubiegłym roku teorie spiskowe i fałszywe informacje były również powielane przez wiele marek i wpływowe osoby. W 2021 roku trend ten będzie się nadal rozwijał, dlatego potwierdzenie wiarygodności treści i podanie źródła powinno być priorytetem podczas dzielenia się informacjami. Dzięki temu można uniknąć wielu kryzysów wizerunkowych.
Ewelina Puławska, Account Director w Good One PR, gdzie zajmuje się rozwojem agencji i jej reprezentacją na zewnątrz. W zakres jej obowiązków wchodzi doradztwo komunikacyjne i strategiczne, koordynacja prowadzonych przez firmę projektów, zarządzanie zespołem oraz nadzór współpracy z kluczowymi klientami agencji. Odpowiada również za kampanie pro bono, realizowane przez Good One PR w ramach strategii społecznej odpowiedzialności biznesu.
Ewelina Puławska z branżą PR związana jest od ponad 9 lat. Posiada bogate doświadczenie w realizacji kompleksowych kampanii komunikacyjnych. Dotychczas pracowała dla polskich i zagranicznych marek, w tym m.in. dla GO Sport, Subway, Easy Forex, Fundacja Integracja, Intrum Justita, Centrum Odszkodowań DRB, Ultimo, Würth Polska czy Bobby Burger. Jest absolwentką Wydziału Nauk Humanistycznych UKSW, Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie oraz London School of Public Relations, zakończonej międzynarodowym certyfikatem PR. Od maja 2019 r. jest również członkiem Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, które zrzesza profesjonalistów z branży PR.
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
Związek Firm Public Relations tworzy otwartą Listę Sygnatariuszy Kodeksu Etyki PR. Dokument może podpisać każdy specjalista public relations, któremu bliskie są wartości etyki i profesjonalizmu w wykonywanej pracy.
Autorzy Kodeksu, Piotr Czarnowski i Grzegorz Szczepański, przekazali go Związkowi Firm Public Relations w celu dalszego upowszechniania. Od dziś ZFPR umożliwia każdemu specjaliście PR, bez względu na to, czy pracuje w agencji, w firmie, administracji czy NGO, dołączenie do grona Sygnatariuszy Kodeksu Etyki PR. Wystarczy złożenie wirtualnego podpisu na stronie www.kodekspr.pl. Weryfikacja Sygnatariuszy odbywa się za pośrednictwem konta LinkedIn.
Podpisanie Kodeksu będzie osobistą deklaracją i publicznym zobowiązaniem do przestrzegania zawartych w nim zasad. To w zamyśle mechanizm samoregulujący, którego dotąd nie było w branży PR, ale też narzędzie, które ma ułatwić pracę specjalistom PR w przypadku zaistnienia zawodowych dylematów moralnych. Obecność danego specjalisty na Liście Sygnatariuszy będzie cennym argumentem w ewentualnych sporach z klientami czy pracodawcami, którzy będą wymagać działań niezgodnych z zasadami etyki PR. Związek Firm Public Relations będzie instytucjonalnym wsparciem dla wszystkich Sygnatariuszy Kodeksu, którzy mogliby zostać poddani takim naciskom.
Profesjonalizm i etyka w PR są dwiema stronami tego samego medalu, nie da się ich odseparować. Przez ostatnie miesiące niemal wszystko na świecie uległo przewartościowaniu, obserwujemy postępujący kryzys zaufania. W tym świetle widać jak bezwzględnie konieczny jest dla klientów i PR-owców punkt odniesienia dla tego, co robimy. Kodeks jest właśnie takim fundamentem.
Piotr Czarnowski, współautor Kodeksu
Grzegorz Szczepański, współautor Kodeksu i Wiceprezes ZFPR zwraca ponadto uwagę na osobisty charakter deklaracji, która wiąże się z podpisaniem tego dokumentu przez specjalistę PR.
– W dobie walki z dezinformacją, fake newsami i mową nienawiści, niezmiernie istotne jest nadanie głoszonym od dawna w branży PR ideom poszanowania prawdy i respektowania niezależności dziennikarskiej prawdziwych ludzkich twarzy. Dopiero taka spersonifikowana zbiorowa deklaracja może uzyskać moc sprawczą, która z czasem doprowadzi do wyraźnego odróżniania grona zawodowego połączonego szacunkiem dla wartości, na których zbudowana jest profesjonalna praktyka public relations, od podmiotów i osób podejmujących działania komunikacyjne wątpliwe etycznie.
Piotr Czarnowski, współautor Kodeksu
Czym jest Kodeks Etyki PR?
Kodeks Etyki PR został opracowany w 2019 roku przez Piotra Czarnowskiego i Grzegorza Szczepańskiego. Powstał jako odpowiedź na podnoszoną od lat potrzebę zintegrowania zasad ze stosowanych dotychczas kodeksów branżowych. Pierwszą organizacją, która przyjęła Kodeks jako obowiązujący zbiór zasad dla swoich członków, był Związek Firm PR.
Autorzy opracowali treść Kodeksu, bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu z pracy zawodowej oraz działalności w organizacjach takich jak PSPR, ZFPR czy Rada Etyki PR. Kodeks zawiera 11 skondensowanych zasad, którymi powinni kierować się profesjonaliści public relations w swojej pracy. Dotyczą one m.in. współpracy z mediami, zwalczania dezinformacji, ochrony tajemnicy i dóbr osobistych klientów czy wzajemnej konkurencji specjalistów PR.
Główną intencją autorów było stworzenie kodeksu, który będzie przede wszystkim konkretny i praktyczny oraz będzie stanowił uniwersalny zbiór zasad dla wszystkich praktyków public relations niezależnie od miejsca pracy czy przynależności do organizacji branżowych.
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
W relacjach inwestorskich szczególny nacisk kładziony jest na transparentną, konsekwentną i regularną komunikację nastawioną na istotne informacje z perspektywy otoczenia biznesowego spółki. W dobie powszechnej digitalizacji w tej dziedzinie zyskują na znaczeniu także stosowane przez nas kanały komunikacji oraz nowoczesne, angażujące formy przekazu.
Choć na tle całej dziedziny public relations relacje inwestorskie (IR) są zagadnieniem relatywnie młodym, w ostatnich latach możemy obserwować ich dynamiczny rozwój. Z jednej strony motorem napędowym jest tu oczywiście cyfryzacja i intensywny rozwój nowych technologii, które dają możliwość wygodnego i ułatwionego dostępu do najważniejszych informacji. Z drugiej strony ostatnie lata to era startupów i raczkujących biznesów poszukujących finansowania z zewnątrz, np. w ramach kampanii equity crowdfundingowych. W tym przypadku kluczowy jest dialog z potencjalnymi akcjonariuszami oparty nie tylko na przedstawianiu wyników finansowych za kolejne kwartały. Chodzi o zbudowanie realnych relacji opartych na zaufaniu i stałym dzieleniu się informacjami i nowinkami firmowymi.
Pamiętajmy, że to właśnie nasi akcjonariusze zaufali i zainwestowali w nasz startup, jakby nie było, trochę „w ciemno”, bazując na planach i obietnicach. Odwdzięczmy się im więc realnym dostępem do „wnętrza firmy”, traktujmy ich jak równoprawnych współwłaścicieli. Nie sposób nie wspomnieć w obecnej sytuacji o istotnym wpływie pandemii koronawirusa na rynki kapitałowe oraz wycenę spółek. Wywołuje ona dużą niepewność wśród inwestorów, dlatego tym bardziej wymaga to od nas – osób zajmując się zawodowo PR-em – jeszcze większego nacisku na otwartą, dwustronną komunikację. W trudnych czasach „wygrywają” ci, którzy od początku inwestują w regularne i sukcesywne budowanie pozytywnego wizerunku wśród inwestorów, stając się wiarygodnymi i godnymi zaufania nawet w momencie, gdy na rynku panuje ciężka atmosfera.
Inwestorzy dobrze poinformowani
Mówiąc o relacjach inwestorskich, warto wspomnieć o dwóch grupach inwestorów, którzy zwykle gromadzą się wokół danej spółki. Część z nich to osoby nieangażujące się mocno w życie podmiotu, bez dogłębnej wiedzy na jego temat. Tego typu inwestorzy podejmują decyzje dość spontanicznie, np. na podstawie tzw. szumu informacyjnego generowanego w mediach czy na forach. Druga część to inwestorzy, którzy są dobrze poinformowani, mają solidną i stale aktualizowaną wiedzę odnośnie sytuacji interesującego ich podmiotu. Są oni jednocześnie mniej podatni na wspomniany szum informacyjny.
Jak łatwo się domyślić, celem działań specjalistów IR powinno być gromadzenie wokół spółki przedstawicieli tej drugiej grupy. To nam, a nie im powinno zależeć na budowaniu relacji, zaufania dzięki otwartemu i partnerskiemu podejściu. To dzięki przemyślanej strategii IR mamy szansę na tworzenie wokół naszej spółki społeczności, która pozostanie z nami bez względu na atmosferę panującą na rynku.
Planując komunikację z inwestorami musimy założyć, że nie są oni w stanie śledzić wszystkich doniesień z rynku. Zasypując ich raportami okresowymi czy obowiązkowymi komunikatami nie zbudujemy z nimi dialogu oraz relacji. Koncentrujmy się na tym, by komunikacja niosła za sobą wartość dodaną. O czym, w tym kontekście, warto pamiętać?
Angażuj inwestorów w życie firmy
Jak najlepiej zadbać o to, by nasi inwestorzy nam zaufali? Zaprośmy ich do środka, do firmy, potraktujmy jak współwłaścicieli, niezależnie od stopnia zaangażowania finansowego. Dzielmy się z inwestorami nie tylko kwartalnymi wynikami, ale także wprowadzajmy ich na bieżąco w najważniejsze projekty, konsultujmy z nimi plany, przemyślenia. Niech poczują, że są częścią spółki i faktycznie liczymy się z ich zdaniem. Jeśli mamy na pokładzie ekspertów, którzy mogą się okazać przydatni dla rozwoju naszego biznesu, zaangażujmy ich jeszcze bardziej, zapraszając np. do Rady Nadzorczej – korzystajmy i czerpmy z ich wiedzy oraz doświadczenia. Unikajmy też niespodzianek – niech inwestorzy mają wgląd do kluczowych decyzji, niech wiedzą o nich wcześniej, zanim zakomunikujemy daną rzecz szerzej.
Docieraj do inwestorów tam, gdzie faktycznie są obecni
Pamiętajmy, że dla inwestora istotny jest łatwy dostęp do interesujących go informacji. Idąc za galopującym rozwojem nowych technologii, bądźmy z informacjami o spółce tam, gdzie jest to pożądane przez nasze otoczenie. Mówiąc w skrócie – postawmy na digitalizację relacji inwestorskich. Podstawą i standardem powinna być nowoczesna, intuicyjna witryna poświęcona relacjom inwestorskim, dostosowana dodatkowo do urządzeń mobilnych. W obliczu pandemii, ale i powszechnej cyfryzacji, na znaczeniu zyskują także wirtualne spotkania, w tym Walne Zgromadzenia Akcjonariuszy.
Kluczowa jest także strategia działań w social mediach, która pozwala na mniej formalną komunikację i „przełamywanie lodów” z otoczeniem biznesowym naszego podmiotu. Pamiętajmy o holistycznym wykorzystywaniu różnych platform: Facebooka, Twittera, LinkedIna czy YouTube’a. W końcu zgodnie z globalnymi trendami, na znaczeniu będą zyskiwać nowoczesne rozwiązania, jak Big Data czy sztuczna inteligencja oraz automatyzacja komunikacji, które pozwolą nam personalizować treści zgodnie z potrzebami danego inwestora, np. w ramach platformy dedykowanej IR czy mailingów wysyłanych do subskrybentów.
Postaw na różnorodne formy komunikacji
Podstawą komunikacji w IR jest wspomniana już transparentność i przekazywanie konkretnych, interesujących z perspektywy odbiorcy informacji. Idąc za duchem czasu, pokazujmy te konkrety w przystępnej formie. Dziś nie wyobrażamy sobie komunikacji bez interaktywności, bez animowanych treści, bez atrakcyjnego wideo czy angażujących, ale jednocześnie bogatych pod kątem contentu prezentacji inwestorskich. Niech nasi odbiorcy czują, że dbamy nie tylko o treść samego komunikatu, ale i o jego jakość. Z drugiej strony, pamiętajmy też o różnorodności – wśród naszych odbiorców na pewno wciąż jest grono osób, którzy zamiast śledzić nasze media społecznościowe wolą od czasu do czasu przeczytać przy porannej kawie wywiad z prezesem naszej spółki w papierowym wydaniu Parkietu czy Pulsu Biznesu☺
Choć na naszych oczach rozgrywa się ewolucja relacji inwestorskich, ich podstawą jest wciąż dotarcie do odbiorców jako wiarygodny i budzący zaufanie podmiot. Zmienia się tylko to, w jaki sposób możemy gromadzić wokół siebie zaangażowaną społeczność. A zaangażowanie i „wierność” spółce jest kluczem w tych niepewnych czasach.
Autorka:
Martyna Dziopak – PR Account Manager w Agencji Good One PR
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.