...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

RECMA: Publicis Groupe zdecydowanym liderem rynku mediowego w Polsce

Warszawa, 3 listopada 2023 r. – Międzynarodowa firma audytorska RECMA opublikowała kolejną edycję najważniejszego raportu o rynku agencji mediowych w Polsce - RECMA Qualitative Evaluation. W badaniu obejmującym blisko dwadzieścia kluczowych parametrów, część mediowa Publicis Groupe (Starcom, Zenith, Spark Foundry), jest zdecydowanym liderem, z 17 pkt. przewagi na drugą w zestawieniu GroupM (WPP).

Raport RECMA Qualitative Evaluation obejmuje takie kryteria jak między innymi skuteczność nowo biznesowa, struktura agencji, liczba ekspertów data & analytics, digitalu, content marketingu oraz specjalistów zajmujących się obsługą międzynarodowych klientów, aktywność agencji w nowoczesnych kanałach komunikacji oraz struktura klientów. W opublikowanym właśnie raporcie, Publicis Groupe osiągnęła najwyższy w historii wynik – 60 pkt., powiększając przewagę do najbliższej konkurencji GroupM do 17 pkt. W ciągu ostatnich trzech lat Publicis Groupe zwiększył liczbę punktów Quali – Score o 13.

– RECMA Qualitative Evaluation to najpełniejszy i najbardziej przekrojowy raport o rynku agencji mediowych. Audytor po raz kolejny potwierdza w tym zestawieniu, że mamy najmocniejszą pozycję w Polsce. Rozumiemy biznes naszych Klientów, wiemy jakich kompetencji potrzebują, by się dynamicznie rozwijać, wiemy jak komponować zespoły, które wspólnie odpowiedzą na najbardziej skomplikowane wyzwania rynkowe marek, odważnie wchodzimy w nowe obszary, dbamy o jakość relacji z naszymi partnerami i myślę, że to wszystko decyduje o naszym sukcesie. Wielkie gratulacje dla Starcomu, Zenitha i Spark Foundry oraz naszych brandów specjalistycznych Performics, LiquidThread, Yotta i PMX, które codziennie wspierają agencje mediowe – komentuje Piotr Piętka, CEO Publicis Groupe w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich.

Liderem polskiego rynku agencji mediowych jest Starcom, obecnie ma 23 pkt. i najwyższą ocenę Dominant, drugie miejsce zajmuje Zenith z 22 pkt. również z oceną Dominant. Spark Foundry z 15 pkt. zdobył ocenę High. Największą dynamikę w ostatnim czasie odnotował Zenith, którego zasób punktowy od 2020 r. wzrósł o 9. Agencja prowadzi również w kategorii Vitality z liczbą 13 pkt. i w ciągu ostatniego roku najwyższą, wartościową dynamiką nowobiznesową.

Publicis Groupe jest również liderem rynku mediowego w Polsce pod względem wartości obsługiwanych budżetów. Według opublikowanego w czerwcu raportu RECMA Overall Activity ponad 32 proc. rynku agencyjnego należy do Publicis Groupe.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wydatki reklamowe w telewizji wzrosły w pierwszym kwartale br. o 4 proc.

Publicis Groupe publikuje pierwsze wyniki Raportu o Rynku Reklamy, dotyczące rynku telewizyjnego. Według najnowszych danych, po spadku wydatków na reklamę telewizyjną w 2022 r., sytuacja w tym segmencie mediów, poprawiła się. Przychody z reklam nadawców telewizyjnych wzrosły o 4 proc., biorąc pod uwagę wszystkie formy reklamy TV oraz o 4,5 proc. w przypadku reklamy spotowej.

 

Według analityków Publicis Groupe, przychody z reklamy spotowej w 10 największych stacjach wzrosły w pierwszym kwartale br. o 0,5 proc., zaś w pozostałych o 10,6 proc.

Wzrost przychodów wynika z utrzymującego się, wysokiego popytu na kampanie reklamowe w telewizji. Pomimo spadającej oglądalności – czas spędzony przed telewizorami, przez widzów w wieku 16-59 lat, był w pierwszym kwartale br. krótszy o 22 minuty niż analogicznym okresie 2022 r – stacje telewizyjne były w stanie zrekompensowac spadki dostępnego inventory dzięki inflacji cen. Największy wzrost udziału w oglądalności obserwowany jest w przypadku poza telewizyjnych źródeł sygnału, których udział wynosi już średnio miesięcznie niemal 15 proc. wobec niespełna 12 proc. w ubiegłym roku. Pokazuje to, że telewizor służy obecnie nie tylko ogladaniu telewizji linearnej, ale również rozrywce dostarczanej za pośrednictwem usług OTT.

W TOP10 kanałów wzrost udziałów w oglądalności w pierwszym kwartale odnotowały tylko kanały TVN, TVP2 i TV4. Największy spadek udziałów dotknął kanał TVN24, co jest związane z wysoką bazą ubiegłoroczną, kiedy zainteresowanie kanałem wzrosło z powodu wybuchu wojny w Ukrainie. Spośród stacji dostępnych w dystrybucji naziemnej, największy spadek zanotowała stacja Polsat, pomimo startu nowej ramówki w marcu.

– Rynek reklamy telewizyjnej w pierwszym kwartale br. odnotował dosyć wyraźny wzrost, biorąc pod uwagę spadkową tendencję z 2022 r. Warto zwrócić uwagę, że to mniejsze stacje stanowią obecnie o sile tego rynku, bo ich wpływy rosną wyraźnie szybciej niż czołowej dziesiątki. Uważamy, że wynik po pierwszym kwartale stanowi solidną bazę na cały bieżący rok i estymujemy, że w 2023 r. rynek telewizyjny wzrośnie o 0,7 proc. – mówi Iwona Jaśkiewicz – Kundera, Chief Investment Officer w Publicis Groupe Polska.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

„Żubr przegania żywiec” w kampanii otwierającej piwny sezon 

Żubr Kompanii Piwowarskiej wchodzi z przytupem w początek sezonu z kampanią podkreślającą jego opiekuńczy charakter, zgodny z naturą Króla Puszczy. Tym samym, odwołuje się do swojego podstawowego archetypu korzystając z humoru i dystansu do siebie oraz otoczenia. 

 

Spot reklamowy, który jest głównym nośnikiem kampanii, obrazuje spotkanie Żubra z żywcem. 

Dzisiejszy świat jest pełen chwiejnych emocji i nieprzewidywalnych zdarzeń, ale na Żubra zawsze można liczyć! Nowa historia opowiada o tym, że Żubr jako strażnik puszczy, dobry gospodarz i opiekun słabszych, dba o ład i bezpieczeństwo nawet w trudnych momentach. Tym razem Żubr zapewnia spokój stadzie zwierząt hodowlanych – mówi Michał Szczerba, brand manager Żubra.  

https://youtu.be/9FkNMMvuIT8

Działania reklamowe będą realizowane głównie w telewizji, internecie m.in. w kanałach social media oraz we współpracy z twórcami internetowymi.  

Za koncepcję spotu telewizyjnego odpowiada agencja PZL, produkcją zajął się Moon Films, udźwiękowieniem Juice, postprodukcją Platige Image. Działania digital i PR przygotowała Huta 19 im. Joachima Fersengelda. Za planowanie i zakup mediów odpowiada agencja mediowa Zenith należący do Publicis Groupe. 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Piotr Piętka, Publicis i jego #BriefNa2023

Nowy rok, to nowe wyzwania wiąże się z nimi umiejętne łączenie kreatywności, znajomości technologii oraz strategii biznesowych.

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

Piotr Piętka, CEO Publicis Groupe w Polsce, w Ukrainie i Krajach Nadbałtyckich.

● Rok 2021 był rokiem odbicia po kryzysie okresu covidowego, natomiast rok 2022 był kontynuacją odbudowywania biznesu również w naszej branży.

● Doświadczenia związane z zarządzaniem ręczo Publicis z Ukrainie zdominowane są oczywiście, walnął i kryzysem który ta wojna wywołała wielu sferach życia obywateli tego kraju.

● Biznes, reklama w Ukrainie radzi sobie bardzo dobrze jak na warunki wojenne. Pomaga w tym również polityka pomocowa naszej korporacji. Wspieramy również naszych przyjaciół z Ukrainy tu w Polsce.

● Szybki rozwój sztucznej inteligencji może mieć wpływ i będzie miał taki wpływ na aktywności oferowane przez agencje reklamowe swoim klientom

● Dawno skończyły się czasy, kiedy reklamodawcy traktowali agencje reklamowe, jako wyłącznie specjalistów od komunikacji marketingowej. Dziś agencje są już partnerami we wspieraniu całych strategii biznesowych.

● Nowy rok, to nowe wyzwania wiąże się z nimi umiejętne łączenie kreatywności, znajomości technologii oraz strategii biznesowych.

Grzegorz Kiszluk

Publicis Groupe i TikTok nawiązały współpracę, aby zaoferować markom rozwiązania Community Commerce

Tiktok

TikTok nawiązał globalne partnerstwo z Publicis Groupe, aby pomóc markom skutecznie korzystać z pojawiających się trendów zakupowych na platformie. Publicis jest pierwszą globalną grupą agencyjną współpracującą z TikTokiem w celu zapewnienia markom i marketerom rozwiązań handlowych oraz niezbędnej wiedzy w zakresie Community Commerce.

Trendy zakupowe na TikToku ewoluują niemal każdego dnia, a dzięki współpracy z Publicis Groupe możliwe będzie jeszcze lepsze ich zrozumienie. W ramach partnerstwa klienci Publicis zyskają dostęp do wiedzy, wspartej badaniami WARC, oraz najlepszych praktyk dotyczących Community Commerce – połączenia społeczności, rozrywki i zakupów, które sprawia, że odkrywanie produktów na TikToku jest zupełnie wyjątkowe.

Klienci Publicis zostaną wybrani do udziału w TikTok „Community Commerce Sprint”, kilkutygodniowym programie, który ma na celu przygotowanie marek do tworzenia skutecznych kampanii sprzedażowych na TikToku, jeszcze przed świętami.

TikTok dynamicznie wkroczył do świata wirtualnej rozrywki, a jego duża rola w ewolucji wzorców zakupowych i tworzeniu natychmiastowej fali popytu przykuła naszą uwagę. Na styku treści i handlu istnieją niewiarygodne możliwości, zwłaszcza gdy są one poparte poczuciem wspólnoty i autentyczności, które rozwijają się organicznie na TikToku. Cieszymy się, że możemy współpracować z TikTokiem, aby stać się liderem w dziedzinie Community Commerce, oferując unikalny pakiet możliwości klientom Publicis na całym świecie.

Helen Lin, Chief Digital Officer w Publicis Groupe

Społeczność TikToka zmienia sposób odkrywania nowych produktów i dokonywania zakupów. Jednym z przykładów Community Commerce na platformie jest hashtag #TikTokMadeMeBuyIt, który prezentuje produkty odkryte przez społeczność na TikToku i do tej pory wygenerował ponad 3,8 miliarda wyświetleń.
Dzięki współpracy z Publicis możliwe będzie poznanie i lepsze zrozumienie tego, co napędza Community Commerce na TikToku, dzięki czemu marki zyskają narzędzia i zasoby do zwiększania sprzedaży poprzez proaktywne i celowe angażowanie się w działania społeczności.

Wielokrotnie przekonywaliśmy się, że społeczność TikToka ma nieporównywalną zdolność do wiralowego wzbudzania zainteresowania produktem, z niemal natychmiastowym efektem sprzedażowym. Dzięki współpracy z globalną, silną firmą w dziedzinie handlu i mediów, jaką jest Publicis Groupe, współtworzymy zasoby dla marek, które pomogą im lepiej zrozumieć i wykorzystać niesamowity potencjał dla sprzedaży, który rozwija się na TikToku.

Sylwia Chada, General Manager TikTok w Polsce i Europie Centralnej


Źródło: Tiktok

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marek Gargała odchodzi z Publicis Groupe

Marek Gargala_Publicis Groupe

Marek Gargała, dotychczasowy członek zarządu Publicis Groupe Polska i szef Creative Practice, którą tworzą agencje Leo Burnett, LiquidThread, Publicis Worldwide oraz Saatchi&Saatchi, odchodzi z firmy. Jego stanowisko nie zostanie obsadzone.

Po odejściu Marka Gargały szefowie poszczególnych agencji kreatywnych będą raportowali bezpośrednio do Piotra Piętki, CEO Publicis Groupe w Polsce, na Ukrainie i w krajach bałtyckich, analogicznie jak ma to miejsce w przypadku agencji mediowych (Spark Foundry, Starcom, Zenith i Performics).

Kreacja ma dla nas fundamentalne znaczenie, gdy myślimy o naszej misji budowania biznesu Klientów poprzez poprawianie doświadczeń ludzi z markami. Nasze agencje kreatywne stale udowaniają, że oprócz doskonałego zrozumienia potrzeb marek i zachowań konsumentów, co znajduje odzwierciedlenie w dogłębnie przemyślanych staretegiach, mają ogromny potencjał twórczy i potrafią go przełożyć na perfekcyjne egzekucje. Sukcesy Publicis Groupe w obszarze Creative w ostatnich latach, wygrane w kilkudziesięciu wymagających przetargach, nagrody w najważniejszych konkursach, a przede wszystkim zadowolenie i rozwój biznesu Klientów, to w dużej mierze zasługa Marka Gargały, który czuwał nad rozwojem Creative od momentu wdrożenia w Polsce modelu Power of One. Za ten wkład w budowanie naszej organizacji i ogromną pasję kreatywną, którą realizował od początku działalności agencji Publicis Worldwide, chciałbym mu serdecznie podziękować i życzyć powodzenia.

Piotr Piętka 

Marek Gargała pełnił funkcję dyrektora operacyjnego zasobów kreatywnych Publicis Groupe w Polsce od stycznia 2019 r. Od 2017 roku odpowiadał także za powstanie i rozwój marki produkcyjnej Prodigious. Z organizacją jest związany od 1999 r., kiedy dołączył do agencji Publicis Poland. W 2001 roku został jej szefem, a w połowie 2017 roku objął też nowo utworzone stanowisko chief operations officera w strukturze Publicis Communications obejmującej marki Arc, Leo Burnett, MSL Group, Prodigious, Publicis Consultants, Publicis Worldwide oraz Saatchi & Saatchi.

Pozostawiam agencje w doskonałej formie, z pełnym portfelem zamówień, zdrowe finansowo, silne i zrestrukturyzowane, gotowe na wszelkie wyzwania biznesowe i podbój rynku. To dobry moment na zmianę. Osobiście w Grupę Publicis, a wcześniej w agencję Publicis włożyłem dużo serca, kawał życiowego czasu i energii. Będzie to dla mnie zawsze ogromnie ważna część życia zawodowego. Całemu zespołowi życzę powodzenia w dalszej drodze.

Marek Gargała

Obecnie szefowie agencji kreatywnych Hanna Jackowska (Leo Burnett), Kamila Roszkowska
i Dagmara Gadomska (Publicis Worldwide), Ewa Wolska – Rzewuska (Saatchi & Saatchi)
oraz Łukasz Borek (LiquidThread), będą raportować bezpośrednio do Piotra Piętki.

Od czasu wdrożenia w Polsce modelu Power of One widzimy bardzo wyraźnie, że wykorzystanie synergii kreacji z innymi obszarami specjalistycznymi naszej organizacji, takimi jak analityka i badania, commerce i technologie oraz media i influence, przynosi świetne rezultaty, czego dowodem są wygrane przez nas przetargi i rozwój organiczny naszych usług w grupie. Chciałbym aby ten proces jeszcze przyspieszył i zaowocował kolejnymi sukcesami nowo biznesowymi, a przede wszystkim rozwojem biznesu naszych Klientów.

Piotr Piętka

Zmiany w obszarze Creative Publicis Groupe Polska wejdą w życie na początku maja br.


Źródło: Publicis Groupe 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Publicis Groupe zaprasza startupy do nowego programu akceleracyjnego

NestTechNow Publicis Groupe

NextTechNow to program akceleracyjny działający w ramach departamentu Business Transformation Publicis Groupe. Program ma pomóc startupom w skalowaniu ich rozwiązań, wśród klientów grupy. Na czele zespołu stanęła Marta Zuska, która dotychczas odpowiadała za partnerstwa biznesowe w strukturach Commerce w Publicis Groupe.

W ramach programu NextTechNow wybrane startupy, wspólnie z ekspertami Publicis Groupe, stworzą modele współpracy, dopracowują rozwiązania oraz zaimplemenują je u wybranych Klientów. Wykreowana w ten sposób oferta będzie skalowana zarówno lokalnie jak również w regionalnych strukturach Grupy Publicis. Publicis Groupe w Polsce, działająca w modelu operacyjnym Power Of One, obsługuje ponad 500 firm z wielu segmentów rynkowych, będąc jednym z liderów w komunikacji marketingowej.

W nowej rzeczywistości nasi Klienci, aby nadążyć za ekspresowymi zmianami w funkcjonowaniu całych sektorów, poszukują konkretnych innowacji w projektowaniu doświadczeń konsumenckich. Jednoczenie jej wdrażanie wiąże się z określonym ryzykiem. Poprzez NextTechNow chcemy wykorzystać naszą wiedzę o wyzwaniach biznesowych, doświadczenie oraz skalę i zidentyfikować te rozwiązania technologiczne, które mają największy potencjał rozwoju. Otwarta innowacja to oczywiste, długofalowe korzyści każdej ze stron.

Krzysztof Sobieszek, Business Transformation Practice Lead w Publicis Groupe

Do współpracy i programu akceleracyjnego NextTechNow zaproszone zostaną startupy zajmujące się nowymi technologiami i tworzeniem innowacyjnych doświadczeń komunikacyjnych, w sprzedaży detalicznej, w tym digital commerce i obsłudze klienta, ze szczególnym naciskiem na takie obszary jak: MarTech i AdTech, Gaming, Commerce, Data, AR, VR.

Rozwiązania technologiczne oraz startupy, którym pomożemy się rozwijać poprzez akcelerację, mają gwarancję wejścia do naszej stałej oferty produktowej. Dla startupów jesteśmy rzetelnym partnerem biznesowym z szerokim wachlarzem wiedzy eksperckiej i bezpośrednimi relacji biznesowymi w różnych wertykałach rynkowych. Poprzez współpracę partnerską z nasza Grupą, startupy mają gwarancję możliwości skalowania i rozwoju, wzmacniając swoją rozpoznawalność.

Marta Zuska, która objęła stanowisko Head of NextTechNow w Publicis Groupe Polska

Partnerem w procesie rekrutacji startupów do pierwszej, tegorocznej edycji programu NextTechNow jest firma ReaktorX, która od wielu lat wspiera startupy w rozwoju i skalowaniu rozwiązań.

Dla właścicieli spółek technologicznych poszukujących możliwości podjęcia współpracy z dużym biznesem to ogromna szansa na skalę i przeniesienie swojego startupu na zupełnie nowy poziom. Zdolność młodych przedsiębiorstw do szybkiego opanowywania nowych technologii, zwinnego budowania na ich podstawie nowych produktów i usług oraz łatwość przeprowadzania zmian strategii działania, sprawi, że obie strony tej współpracy mają szansę na wspólny sukces.

Agata Kwaśniewska, CEO ReaktorX

Zespół rozwijający NextTechNow w Publicis Groupe, oprócz Marty Zuskiej i Krzysztofa Sobieszka, tworzą Beata Szcześniak, dyrektor generalna agencji mediowej Spark Foundry, Małgorzata Hejka, dyrektor ds. strategii i innowacji w Spark Foundry oraz Ewa Zakrzewska, liderka ds. innowacji i ciekawości w Publicis Groupe Polska. Ponadto w zespole NextTechNow znajdują się na stałe wytypowani eksperci ze struktur Publicis Groupe.

Rekrutacja do tegorocznej edycji progamu potrwa do końca maja br., a pitching day, podczas którego spośród 15 zakwalifikowanych startupów, wybranych zostanie 5, które wejdą do procesu akceleracji (warsztaty, implementacja rynkowa, i skalowanie), odbędzie się 10 czerwca br. Startupy zainteresowane współpracą moga zgłaszać się zarówno do Reaktora na adres: agata@reaktorwarsaw.com lub do NextTechNnow na adres email nexttechnowpl@publicisgroupe.com.


Źródło: Publicis Groupe 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Publicis Groupe: To był najgorszy rok dla rynku reklamy od 2009 r. Wartość wydatków spadła o 8,6%.

Rynek reklamy

Wartość rynku reklamowego w Polsce w 2020 r. wyniosła 9 mld zł, co oznacza spadek o 8,6%.

  • Reklamodawcy przenoszą budżety do internetu.
  • Internet zwiększył swój udział w rynku do 41,1%.
  • Udział telewizji i internetu wzrósł z 81% w 2019 do 85% w br.
  • Wartość wydatków na reklamę telewizyjną spadła o 10,1%, czyli o 443 mln zł.

Wykres 1. Wartość rynku reklamowego netto w latach 2012 – 2020

Publicis Groupe wykres 1
Źródło: Publicis Groupe

Sektory reklamowe

Po czterech kwartałach 2020 r. rynek reklamy w Polsce zmniejszył wartość o 8,6% w porównaniu z rokiem poprzednim. Dwanaście sektorów zredukowało swoje inwestycje reklamowe, a jedynie cztery zintensyfikowały. Wydatki na reklamę wzrosły w największym sektorze, czyli handlu – o 6,2% oraz w trzech mniejszych sektorach: komputery i audio video (+7,9%), produkty do użytku domowego (+24,7%) oraz sprzęty domowe, meble i dekoracje (+2,2%).

Największe wolumenowe spadki dotknęły trzech sektorów: finansów, żywności i motoryzacji.  W branży finansowej wydatki reklamowe bardzo mocno ograniczyły instytucje pożyczkowe, tj. Provident czy Creamfinance. Wśród banków największą redukcję zaobserwowaliśmy w przypadku Credit Agricole, PKO BP i BNP Paribas. Za spadki w sektorze żywność w głównej mierze odpowiedzialne były redukcje budżetów w kategoriach takich jak czekolada i wyroby czekoladowe; ciasta, ciastka, batony, lody oraz przekąski.

Jeśli chodzi o reklamodawców, dużo mniej niż przed rokiem wydali Ferrero, Unilever, Wawel Kraków, Wedel. W branży motoryzacyjnej wydatki reklamowe najmocniej ograniczyły marki samochodów osobowych, m in.: Volkswagen, Skoda, Toyota, Opel. W kategorii stacje benzynowe zaobserwowaliśmy wzrost, dzięki dużym wydatkom PKN Orlen.

Wykres 2.  Wydatki poszczególnych sektorów reklamowych, 2020 vs 2019

Publicis Groupe wykres 2
Źródło: Publicis Groupe

Kanały komunikacji

Po dwunastu miesiącach 2020 r. spadki zanotowały wszystkie media z wyjątkiem internetu. Reklama online wygenerowała wpływy większe o 4,6%. Telewizja i radio straciły odpowiednio 10,1% oraz 9,5%, zaś dzienniki i magazyny 29,6% i 37,4%. Najsilniejszą ujemną dynamikę zanotowały kina – wydatki reklamowe niższe o 79,2%, to efekt decyzji rządu o czasowym zawieszeniu działalności kin od 12 marca ub.r. Kina wystartowały w sierpniu, a następnie 7 listopada zostały zamknięte ponownie i już nie otworzyły się do końca 2020 r.

Budżety internetowe wzrosły wolumenowo o 160,8 mln zł. Redukcja wydatków w spadkowych mediach wyniosła łącznie ponad 1 mld zł. Wartościowo najwięcej straciła telewizja – załamanie rynku w drugim kwartale spowodowało, że przychody stacji telewizyjnych łącznie po dwunastu miesiącach były niższe aż o 443,1 mln zł w porównaniu z rokiem poprzednim.

Wykres 3. Zmiany wartości reklamy w klasach mediów w latach 2019 – 2020

Publicis Groupe wykres 3
Źródło: Publicis Groupe

Wykres 4. Dynamika zmian w klasach mediów, 2020 vs 2019

Publicis Groupe wykres 4
Źródło: Publicis Groupe

Wartość wydatków na reklamę internetową (nie uwzględniając ogłoszeń) wzrosła w 2020 r. o 4,6%, dając wynik 3,7 mld zł., czyli o 160,8 mln zł więcej niż przed rokiem. W drugim kwartale bieżącego roku pierwszy raz w historii internet zanotował spadek inwestycji reklamowych (-6,9% po rewizji danych), jednak kwartały trzeci i czwarty to powrót do wzrostu wydatków. Pandemia przyczyniła się do umocnienia pozycji internetu w rynku reklamowym i przyspieszyła przepływ wydatków z innych mediów. Cześć budżetów niewykorzystanych w prasie, kinie i reklamie zewnętrznej została przeniesiona do digitalu.

Wykres 5. Udział poszczególnych kategorii reklamy w wydatkach na reklamę digital w 2020

Publicis Groupe wykres 5
Źródło: Publicis Groupe

Wartość budżetów telewizyjnych spadła w 2020 r. o 443,1 mln zł, czyli 10,1%. Koniec roku był dla tego medium całkiem dobry – w czwartym kwartale wydatki wzrosły o 2,4%. Właściwie już od lipca ub.r. rynek zaczął wracać do względnej normalności. Reklamodawcy nauczyli się funkcjonować w nowej pandemicznej rzeczywistości. Dostosowali swoją komunikację do sytuacji i mimo obostrzeń i osłabienia koniunktury, nie ograniczają inwestycji w reklamę telewizyjną. Szczególnie zaciętą walkę o klientów obserwujemy w handlu.

Sektor ten wydał w 2020 r. aż o 74 mln zł więcej niż przed rokiem. Duże wzrosty budżetów odnotowaliśmy w przypadku takich firm jak Żabka, Vinted, Euro RTV AGD czy OBI. Po dwunastu miesiącach 2020 r. wartość budżetów radiowych wyniosła 681,5 mln zł i spadła o 9,5%. W drugim kwartale radio mocno odczuło skutki pandemii – wydatki reklamowe zostały zredukowane o ponad 40% w kwietniu i maju.

W drugiej połowie roku rynek się ustabilizował – w trzecim kwartale wartość budżetów spadła jedynie o 2,5%, zaś w czwartym o 4,2%. Według najnowszej fali badania Radio Track Kantar Polska, średni dobowy zasięg radia w całym 2020 w grupie wiekowej 15-75 spadł o 3,3 pkt proc. względem poprzedniego roku. Najmocniej zmniejszył się zasięg generowany w samochodzie. Z powodu pandemii Polacy mniej się przemieszczają, dotyczy to zarówno dojazdów do pracy, jak i wyjazdów wypoczynkowych.

W 2020 roku wpływy reklamowe operatorów reklamy zewnętrznej spadły o 38,8% czyli o 210,8 mln zł. Drugi kwartał był dla OOH największym kryzysem w historii powadzenia monitoringu. Z rynku zniknęło ponad 2/3 budżetów. Kolejne miesiące przyniosły lekką poprawę, jednak ani ruch w miastach, ani budżety reklamowe nie wróciły do poziomu z poprzedniego roku. Przykładowo, warszawski ZTM podał, że we wrześniu br. liczba pasażerów stanowiła około 62% liczy podróżnych z okresu sprzed pandemii. Podobne spadki raportował Gdańsk (około -30%). Po czterech kwartałach 2020 wielkość budżetów alokowanych w gazetach i magazynach spadła odpowiednio o 29,6% i 37,4%. Sam drugi kwartał był dla mediów drukowanych jeszcze gorszy. Spadki wyniosły odpowiednio 43,8% i 56,6%.

Jesień i okres świąteczny były niewiele lepsze, co nie pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość. Pandemia przyspieszyła trend odpływu budżetów reklamowych z prasy do internetu i wydaje się, że w bieżącym roku reklamodawcy nie wrócą do prasy drukowanej z większymi budżetami. Od 12 marca kina przestały generować przychody ze względu na decyzję rządu o czasowym zawieszeniu działalności placówek kultury. Kina działając na nowych zasadach, mogły być ponownie otwierane od 6 czerwca.

Wszystkie sieci kinowe zdecydowały, iż otworzą się w późniejszym terminie. Sieć Helios wystartowała na początku lipca, zaś Multikino i Cinema City w całej Polsce dopiero 22 lipca. Kina ponownie zostały zamknięte 4 listopada. Zgodnie z decyzją rządu powrót widzów do kin jest możliwy od 12 lutego 2021 r., jednak duże sieci nie zdecydowały się na otwarcie tego dnia. Utrzymanie sal jest kosztowne, a sytuacja z pandemią wciąż jest bardzo trudna. Nie ma pewności, że za kilka tygodni rząd znowu nie zamknie kin. Dodatkowo wstrzymywane są premiery nowych filmów, a bez nich widzowie nie wrócą przed duży ekran.

Udział mediów w przychodach z reklamy

W konsekwencji różnej dynamiki zmian poszczególnych klas mediów zmienia się ich udział w rynku. Po czterech kwartałach wzrosła jedynie wartość inwestycji w reklamę internetową. Dlatego też internet mocno zwiększył swój udział w mediamiksie. W samym drugim kwartale pierwszy raz w historii wydatki na internet przewyższyły wydatki na telewizję. W całym analizowanym okresie odsetek budżetów przeznaczanych na reklamę online wzrósł aż o 5,2 pkt proc. z 35,9% do 41,1%. Pozostałe media zmniejszyły swój udział w mediamiksie. Dużo straciły telewizja, kina oraz outdoor, bo odpowiednio 0,7 pkt proc., 1,3 pkt proc. oraz 1,8 pkt proc.

Wykres 6. Udział klas mediów w rynku reklamowym, 2020 vs 2019

Publicis Groupe wykres 6
Źródło: Publicis Groupe

Wartość rynku reklamowego w Polsce w 2020 r. wyniosła niemal 9 mld zł, co oznacza spadek o 8,6%. Najsłabszymi miesiącami pod kątem dynamiki były kwiecień i maj – spadki o ponad 30%, to efekt lockdownu oraz kryzysu spowodowanego przez COVID-19. W drugiej połowie roku obserwowaliśmy normowanie sytuacji i powrót budżetów reklamowych niemal do poziomów z analogicznego okresu 2019 – trzeci kwartał zanotował 3% spadku a czwarty kwartał nieco ponad 1% spadku. W skali całego 2020 roku jedynie budżety reklamowe lokowane w internecie były wyższe w stosunku do 2019 roku o 4,6%, pozostałe media zdecydowanie bardziej odczuły wpływ pandemii. Telewizja i radio straciły odpowiednio 10,1% oraz 9,5%, zaś dzienniki i magazyny 29,6% i 37,4%. Najsilniejszą ujemną dynamikę zanotowały kina – wydatki reklamowe niższe o 79,2% to efekt decyzji rządu o czasowym zawieszeniu działalności kin od 12 marca. Kina wystartowały w sierpniu, a następnie 7 listopada zostały zamknięte ponownie i już nie otworzyły się do końca 2020 r.

Zdecydowana większość sektorów reklamowych zredukowała swoje inwestycje reklamowe. Wśród tych, które rosły znalazły się: handel (wzrost o 6,2%), komputery i audio video (+7,9%), produkty do użytku domowego (+24,7%) oraz sprzęty domowe, meble i dekoracje (+2,2%).

Za nami najtrudniejszy rok od ponad dekady biorąc pod uwagę sytuację ekonomiczną oraz sytuację na rynku reklamowym. Rok 2020 był pod kątem dynamiki PKB najgorszy od początku prowadzenia statystyki. Jednak pomimo pandemii i ciągłych zmian w obostrzeniach, spadek PKB o 2,8% to wynik lepszy od prognoz i jeden z najmniejszych spadków w Europie. Bieżący rok z pewnością przyniesie odbicie. Listopadowa prognoza NBP zakłada, że PKB Polski wzrośnie o 3,1%. Podobnie szacuje Komisja Europejska.

Pierwsze dwa miesiące tego roku oraz informacje od reklamodawców o budżetach tegorocznych wskazują, że rynek reklamowy w 2021 roku urośnie, według naszych estymacji o 6,4%. Kolejna trzecia fala pandemii nie wywołała większych zmian w budżetach reklamowych i, o ile sytuacja się nie pogorszy, w kolejnych miesiącach powinniśmy obserwować wzrosty budżetów internetowych, telewizyjnych oraz radiowych.

Komentarz Iwony Jaśkiewicz-Kundery, Chief Investment Officera Publicis Groupe


Źródło: Publicis Groupe

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zmiany w strukturze działu kreacji Publicis Worldwide Polska

Nowi liderzy Publicis Worldwide Polska

Po objęciu przez Dagmarę Witek-Kuśmider zarządzania kreacją w Publicis Worldwide, agencja wprowadziła zmiany w strukturze działu. Transformacja ma przede wszystkim na celu lepszy i łatwiejszy dostęp Klientów agencji do wyspecjalizowanych usług, które są w jej ofercie. Jest także odpowiedzią agencji na zmiany, które zaszły na rynku i wymagają nowego podejścia.

Nowa struktura i sposoby jej działania opierają się na stworzeniu samozarządzających się zwinnych zespołów, szybko reagujących na wyzwania, kreatywnie rozwiązujących problemy, elastycznych kompetencyjnie. Ich liderami będą creative group heads, którymi zostali eksperci wyłonieni w ramach działu kreacji. Będą oni zarządzać 6 osobowymi zespołami składającymi się z kreatywnych z różnym doświadczeniem i talentami. Wszyscy liderzy mają na koncie kampanie dla największych polskich i globalnych marek, wiele wygranych przetargów, ale także nagród na festiwalach branżowych, odwagę do podejmowania wyzwań i sięgania w komunikacji po nieszablonowe rozwiązania.

Nowe stanowiska creative group heads objęli:

Joanna Jezierska – dotychczas senior copywriterka Publicis Worldwide. W reklamie od 2009 roku, wcześniej związana z produkcją filmową. Od 5 edycji jurorka w konkursie Papaya Young Directors, w którym pomaga młodym twórcom wejść do zawodu w branży reklamowej. Absolwentka socjologii i gender studies, zaangażowana w działalność organizacji kobiecych, fundacji #sexedPL i stowarzyszenia Otwarte Klatki. Wielokrotna laureatka nagród Effie, w tym w kategorii long-term.

Bartosz Jeglejewski – w Publicis Worldwide pracujący na stanowisku senior copywriter od maja 2017 roku. Zdobywał nagrody na takich festiwalach jak Golden Drum, KTR, Effie, MIXX, Innovation, Kreatura oraz Golden Arrow. W reklamie szuka zawsze big idei i precyzji w dotarciu do klienta, dzięki najnowszym kanałom komunikacji. W swoich pomysłach stara się podkreślać społeczną rolę brandów i nawiązywać do aktualnych tematów oraz popkultury. Po pracy lubi buszować po Twitterze i najnowszych restauracjach, oglądać seriale poważne i te mniej poważne, kibicować Lewemu i spółce, kupować więcej książek niż kiedykolwiek zdoła przeczytać i sprawdzać, ile aktualnie kosztują bilety do Azji.

Paweł Murawski – do tej pory art director i designer. Grafik z zamiłowania i wykształcenia. Na początku swojej kariery mocno związany ze środowiskiem startupowym, gdzie zajmował się głównie projektowaniem UI/UX. Od początku kariery w reklamie związany z Publicis. Entuzjasta wszystkiego co kreatywne. Zdobywca Effie oraz wielokrotny finalista Young Creatives Cannes i Young Creatives Eurobest. Uzależniony od dobrej czekolady, entuzjasta włoskiego calcio, fan twórczości Stanisława Lema, japońskiej mangi, architektury i typografii.

Agata Janulewska – dotychczas senior copywriterka z ponad 10-letnim doświadczeniem również jako strateg kreatywny. Pracowała z klientami z różnych sektorów, w szczególności z obszaru FMCG i branży beauty. W swojej pracy kładzie nacisk na synergię skutecznej strategii z wysokiej jakości kreacją. W 2011 testowała program European Advertising Certificate (EACA) przed wprowadzeniem go na rynek. Absolwentka filologii polskiej, która dużą wagę przykłada do kultury słowa. Prywatnie autorka tomiku poezji pt. „Szkoła rodzenia się”. Interesuje ją wszystko, co związane jest z kulturą i sztuką, a szczególnie muzyką: od technologii produkcji audio, przez pisanie tekstów dla muzycznych twórców, po występy na scenie – jako wieloletnia chórzystka ma na koncie m.in. występ w Philharmonie Haarlem w Holandii.

Tomek Ziemiański – multidyscyplinarny senior art director w agencji Publicis Worldwide od 2017 roku. Zdobywca nagród na takich festiwalach jak Golden Drum, KTR, MIXX, Effie, Golden Arrow oraz Kreatura. W swoim fachu stara się czerpać z najlepszych wzorców w sztuce wizualnej i łączyć je z obecnie panującymi trendami w reklamie i marketingu. Całość zamyka w idei adekwatnej dla potrzeb klienta. Po godzinach wielki pasjonat motoryzacji, jazdy na rowerze oraz podróży w mniej oczywiste miejsca, ale przede wszystkim ze szczególnym zaangażowaniem oddaje się sztuce i grafice.

Nowi liderzy Publicis Worldwide Polska
Źródło: Publicis Groupe Poland

Przeorganizowujemy agencję tak, aby Klienci byli w jej centrum. Stawiamy na proaktywność, zwinność, szybkość i współpracę. Sercem naszej agencji pozostaje kreacja, a mniejsze multidyscyplinarne i cross-działowe zespoły idealnie sprawdzają się w pracy zdalnej, gdzie nie liczy się praca „od do” ale jej efekty, innowacyjność, kreatywność i nieszablonowe podejście. Będzie nam łatwiej dzielić się wiedzą, budować eksperckość oraz partnerskie relacje wewnątrz agencji, w Grupie i z Klientami. Taki model pozwala w pełni wykorzystać możliwości i potencjał Power of One Grupy Publicis, bo do zespołów Klienckich możemy płynnie włączać ekspertów z różnych dziedzin – technologii, data science, influence, produkcji i mediów, tworzyć nowoczesne i transformacyjne rozwiązania biznesowe oraz komunikacyjne dla naszych Klientów.

Dagmara Gadomska, Managing Partner w Publicis Worldwide Polska

Publicis Worldwide Polska jest partnerem komunikacyjnym marek. 4 oddziały – Publicis Poland, Publicis Lion, Publicis Consultants oraz Publicis Health – dostarczają Klientom kompleksowe i najnowsze technologiczne rozwiązania przeznaczone do sprawnej, nowoczesnej i skutecznej komunikacji.
Specjaliści Publicis Worldwide pomagają klientom kreować ich unikalną propozycję, dbając o ich rozwój i o to, by ich wartość rosła dzięki wyróżniającej, spójnej narracji i długotrwałej relacji z konsumentem. Pozwalają markom znaleźć jedyny w swoim rodzaju sposób komunikacji i tworzą spójne doświadczenie na każdym etapie ścieżki konsumenckiej.


Źródło:  Publicis Groupe Poland

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wiedza jest równie ważna jak pieniądze – wolontariat kompetencyjny

wolontariat kompetencyjny

Obecnie, dzięki postępowi technologicznemu jesteśmy w stanie w kilka minut wpłacić pieniądze na walkę z globalnymi problemami, czy wspomóc wydanie płyty aspirującego zespołu. Jednak donacje to nie jedyny sposób, w jaki możemy wspierać ważne dla nas inicjatywy. Okazuje się, że coraz więcej pracodawców oferuje pomoc w postaci tzw ,,Wolontariatu pracowniczego’’, jak wynika z badań Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Centrum Wolontariatu, świadomość tego pojęcia w dużych firmach na przestrzeni 7 lat wzrosła o 11 proc. Obecnie jesteśmy świadkami narodzin nowego trendu, jakim jest wolontariat kompetencyjny, w ramach którego pracownicy dzielą się posiadaną wiedzą, doświadczeniem i kompetencjami. Ta idea pozwoliła stworzyć Raport ,,Dziecięce Szpitale Przyszłości’’ Fundacji K.I.D.S., którą w ramach współpracy pro bono wspiera Publicis Groupe. Na czym polega wolontariat kompetencyjny, jakie korzyści przynosi przedsiębiorstwom, jaki stosunek mają do tego pracownicy?

Według Ogólnopolskiego Badania Wolontariatu Pracowniczego zorganizowanego przez FOB i CW wolontariat pracowniczy to nie tylko działanie wyróżniające firmy odpowiedzialne społecznie, ale też inicjatywa wspierająca kształtowanie poszczególnych kompetencji zawodowych wśród zatrudnionych. 100 proc. pracodawców, którzy zdecydowali się na wsparcie projektów pro bono, zauważyło u swoich pracowników wzrost umiejętności komunikacyjnych. Kolejną zdolnością, jaką rozwijają wolontariusze jest efektywność pracy w grupie, co zauważyło aż 95 proc. decydentów. Wzrost umiejętności do zarządzania projektami został zauważony w 85 proc. przypadków, a podejmowanie decyzji stało się łatwiejsze aż dla 81 proc. pracowników zaangażowanych w wolontariat. Jeśli chodzi o podejście pracowników do idei wolontariatu, większość z nich wyraża zadowolenie z możliwości wspierania ważnych inicjatyw, samorealizacji i możliwości poznawania samego siebie. Co ważne, aż 88 proc. badanych, dzięki zaangażowaniu w projekty charytatywne ma lepsze zdanie o swoim miejscu pracy. To bardzo ważne, ponieważ motywacja i zadowolenie z wykonywanej pracy buduje lojalność pracownika wobec pracodawcy oraz wspomaga pozytywne relacje w przedsiębiorstwie.

Wolontariat kompetencyjny, czyli jak powstał raport „Dziecięce Szpitale Przyszłości”

Klub Innowatorów Dziecięcych Szpitali od kilkunastu miesięcy pracował nad raportem ,,Dziecięce Szpitale Przyszłości’’. Stworzenie tak obszernego i bogatego merytorycznie dokumentu nie byłoby możliwe, gdyby nie grono ekspertów i liderów biznesu, którzy zainwestowali swój czas, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem. W tym celu K.I.D.S. powołało specjalną grupę projektową, w ramach której spotkali się wolontariusze na co dzień pracujący w różnych firmach i wywodzący się z różnych kultur organizacyjnych. Interdyscyplinarny zespół opracował harmonogram działań, dzieląc się zadaniami zgodnymi z kompetencjami każdego z ekspertów i dostępnymi zasobami – nad całością procesu czuwał lider projektu – Maciej Malenda (Infermedica).

By stworzyć kompleksowy obraz szpitali przyszłości, pochylono się nad każdym aspektem doświadczeń, z jakimi spotykają się zarówno pacjenci, ich opiekunowie, jak i personel placówek medycznych. Poza wywiadami środowiskowymi i warsztatami, które pozwoliły rozpoznać problemy, zbadano stosowane na całym świecie rozwiązania. Eksperci K.I.D.S., kontaktując się z wiodącymi, zagranicznymi szpitalami, sprawdzili, jakie innowacje są wykorzystywane w celu ulepszania szpitalnej rzeczywistości i polepszenia doświadczeń pacjentów. W ten sposób zidentyfikowano 7 obszarów transformacji i 63 rozwiązania, których wprowadzenie pomoże w modernizacji środowiska szpitalnego.

To kompleksowa analiza sytuacji dziecięcych szpitali, baza nowoczesnych rozwiązań, szczegółowa wizja funkcjonowania ,,Szpitali Przyszłości’’ oraz dobre praktyki funkcjonujące już w innych krajach. Eksperci skoncentrowali się na tym, jakie przemiany powinny zajść w modelach działania, poszczególnych procesach, w myśleniu o personelu oraz infrastrukturze.

Wierzymy, że polska medycyna potrzebuje transformacji, a szpitale dziecięce powinny być motorem tych zmian. Łącząc wspaniały personel medyczny z chętnymi do pomocy specjalistami ze świata biznesu i nowych technologii, jesteśmy w stanie zrobić bardzo wiele. Można zmienić doświadczenia małych pacjentów, stawiając na nowoczesne rozwiązania i wspierając procesy digitalizacji. Chcemy wzbudzić szerszą dyskusję na ten temat i zachęcać do wspólnego tworzenia szpitali przyszłości.

Tomasz Rudolf, Współzałożyciel The Heart i wiceprezes ds. Innowacji K.I.D.S.

K.I.D.S. chce pogłębiać tematykę raportu, dlatego planuje regularne, dwugodzinne mini-seminaria online w gronie liderów zmian w szpitalach dziecięcych z Polski. Każde ze spotkań będzie poświęcone wymianie doświadczeń w jednym z obszarów transformacji. Zaproszeni goście z zagranicy (np. z European Children Hospital Organization) i świata biznesu oraz menedżerowie najciekawszych projektów z polskich szpitali będą przedstawiać swoje doświadczenia.

Wolontariat kompetencyjny w Publicis Groupe

Grupa Publicis wspiera swoimi kompetencjami K.I.D.S. od początku istnienia Fundacji. Agencje, prowadząc działania marketingowe 360, wspólnymi siłami budują świadomość i wiarygodność K.I.D.S. oraz promują realizowane projekty. Przykładem podjętych wcześniej inicjatyw, jest świąteczna kampania ,,Zmieniajmy na dobre’’ czy „#DołączDoStada K.I.D.S”, których celem była edukacja o roli Systemu Zdalnej Opieki i zbiórka funduszy na pierwsze wdrożenia telemedyczne.

Jako Publicis Groupe chcemy wprowadzać do branży jak najwyższe standardy etyczne. Działania w ramach wolontariatu kompetencyjnego to zupełnie inny poziom motywacji. Wspomagamy inicjatywę Klubu Innowatorów Dziecięcych Szpitali na gruncie reklamowym, marketingowym oraz usługami z zakresu Public Relations. Wspierając Fundację, staramy się pobudzić społeczeństwo do dyskursu na temat innowacji, które pozwolą zmienić doświadczenia pacjentów, opiekunów i lekarzy.

Dagmara Witek-Kuśmider – Deputy Creative Director w Publicis Lion i wiceprezes ds. Komunikacji w K.I.D.S.

Stworzyliśmy dedykowany zespół specjalistów Public Relations do wsparcia K.I.D.S., stawiając projekt na równi z tymi, które jako agencja realizujemy komercyjnie. Zdajemy sobie sprawę, że znalezienie czasu na działania pro bono jest niezwykle trudne, dlatego nasi konsultanci z MSL mogą poświęcać się tej inicjatywie w godzinach pracy. Wolontariat kompetencyjny daje Fundacjom takim jak K.I.D.S. możliwość skorzystania z wysokiej jakości usług, które w normalnej sytuacji nie byłyby dla nich dostępne ze względu na koszty.

Sebastian Stępak – Chief Executive Officer w MSLGROUP

¹http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2019/11/III_badanie-wolprac-skrot-pub.pdf


Źródło: informacja prasowa Klubu Innowatorów Dziecięcych Szpitali

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF