...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Pomoc z tarczy finansowej PFR 2.0 nie dla wszystkich

tarcza 2.0

35 mld zł – na taką pomoc w styczniu będą mogły liczyć przedsiębiorstwa poszkodowane podczas drugiej fali pandemii COVID-19. Choć pomoc trafi do firm prowadzących działalność w ramach 38 kodów PKD, nie wszyscy przedsiębiorcy otrzymają wsparcie. Z jednej strony działająca przy Pracodawcach RP Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń docenia zaproponowany mechanizm, a z drugiej - apeluje, by władze pamiętały o całym łańcuchu powiązań w obrębie różnych gałęzi polskiej gospodarki.

Ze wsparcia Tarczy Finansowej PFR 2.0 nie skorzystają wszyscy przedsiębiorcy. Powód? W założeniach programu zostały uwzględnione tylko niektóre kody Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). W efekcie wiele branż zostanie bez pomocy.

Jako przedsiębiorcy funkcjonujemy w łańcuchu powiązań. Straty w ramach jednej branży przekładają się na sytuację w innych gałęziach gospodarki. Twórcy tarczy finansowej 2.0 powinni to wziąć pod uwagę

Olga Krzemińska-Zasadzka, Prezes Zarządu SOIT oraz członkini Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń

Choć krąg uprawnionych do wsparcia jest szerszy niż podczas wiosennego lockdownu, to wielu przedsiębiorców obawia się znacznych strat, a nawet bankructwa.

Autorzy tarczy finansowej 2.0 przyjęli zbyt wąską perspektywę. Nie wzięli pod uwagę, że niektóre branże ściśle współpracują z innymi. A to oznacza, że sytuacja jednych przedsiębiorstw przekłada się na „być albo nie być” drugich.

Bartosz Bieszyński z Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń

Naczynia połączone

Przykładów takich łańcuchów powiązań można by mnożyć. Wystarczy chociażby wspomnieć o firmach, które zajmują się działalnością oznaczoną w PKD mianem „pozostałe drukowanie”. Zakaz organizowania stacjonarnych spotkań i wydarzeń powoduje, że agencje eventowe nie zlecają swoim podwykonawcom produkcji zaproszeń czy budowy scenografii. W efekcie podwykonawcy nieobjęci pomocą w ramach tarczy finansowej 2.0 są stratni w dwójnasób. Nie otrzymują wsparcia i nie mogą liczyć na zlecenia od swoich kontrahentów.

W podobnej sytuacji są firmy zajmujące się produkcją części metalowych. Zastój w przemyśle spotkań i wydarzeń przekłada się w przypadku tej branży na brak zamówień na budowę namiotów dla branży eventowej. Zakaz organizowania eventów odczuwają też przedsiębiorcy prowadzący portale internetowe oferujące rezerwację ofert turystycznych i rozrywkowych. Autorzy tarczy finansowej 2.0 zapomnieli też o transporcie morskim i żegludze śródlądowej. Nie trzeba przekonywać, że bez tej branży nie można mówić o rejsach po Wiśle czy eventach na Mazurach.

W bliskiej zależności z przemysłem spotkań i wydarzeń są również m.in.: firmy z branży szkoleniowej, kluby sportowe, tłumacze, firmy techniczne, przedsiębiorcy zajmujący się wynajmem motocykli czy przyczep kempingowych, a także artyści. O swój los obawiają się również przedsiębiorcy prowadzący działalność związaną z wynajmem i zarządzaniem nieruchomościami czy wypożyczaniem i dzierżawą artykułów użytku osobistego i domowego (chodzi tu np. o tzw. gastrowypożyczalnie).

Samotne żagle bez wsparcia

Pomoc z Polskiego Funduszu Rozwoju trafi tylko do tych firm, które zatrudniają pracowników. Tymczasem wielu przedsiębiorców z branży przemysłu spotkań i wydarzeń to freelancerzy. Swoje usługi świadczą dzięki współpracy z podwykonawcami. Takich wolnych strzelców gospodarcze skutki COVID-19 również nie ominęły. Co więcej, w warunkach pandemii nie mogą oni liczyć ani na zlecenia od klientów, ani na wsparcie z PFR.

Przedsiębiorcy: województwo mazowieckie wzorem dla państwa

Zdaniem Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń, wsparcie w ramach tarczy finansowej 2.0 – tak jak przyjęto to w programie Fundusze dla Mazowsza – powinno trafić do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG), a także do spółek jawnych i komandytowych z segmentu MŚP i mikro. Bywa bowiem, że w takich spółkach nie są zatrudnieni pracownicy, ale faktyczną pracę wykonuje kilku wspólników. Przedsiębiorcy tłumaczą, że właściciel firmy często pracuje w niej ciężej niż niejeden pracownik na etacie.

Pomoc możliwa tylko pozornie

Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń zwraca również uwagę na to, że wiele z wymienionych w założeniach tarczy finansowej 2.0 kodów PKD dotyczy w praktyce wyłącznie osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, a te nie są objęte programem. W efekcie tacy przedsiębiorcy nie otrzymają wsparcia, mimo że działają w uprawnionych do niego branżach.

Firmy te nie otrzymały pomocy w tarczy finansowej 1.0, dlatego apelujemy, by uwzględnić je w tarczy sektorowej PFR 2.0.

Olga Krzemińska-Zasadzka, Prezes Zarządu SOIT oraz członk.ini Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń


Źródło: informacja prasowa SOIT 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Członkowie Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń (TUgether) nominowani do prestiżowej listy Eventex

nominowani Eventex

Członkowie Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń (TUgether) nominowani do prestiżowej listy Eventex. - 100 najbardziej wpływowych osób w branży eventowej / 100 Most Influential People in the Event Industry.

Nominację otrzymało sześciu przedstawicieli RPSiW (TUgether):

  • Olga Krzemińska-Zasadzka, CEO Agencji Power, Prezes Zarządu SOIT
  • Anna Nowakowska, CEO MICE & Venue Consulting, MPI Poland Chapter
  • Anna Górska, Business Development Director EXPO XXI, wiceprezes SKKP Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce
  • Łukasz Adamowicz, Wiceprezes Grupy BFC, Wiceprezes Zarządu SOIT
  • Bartosz Bieszyński, koordynator Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń
  • Mariusz Nowak, CEO Agencji Ministry of Creativity, członek Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, Członek Zarządu Klubu Agencji Eventowych SAR

Niezaprzeczalnym sukcesem członków RPSiW jest fakt, że po raz pierwszy tyle branż i związanych z nimi organizacji weszło w rzeczowy dialog, po to by wspólnie walczyć o siebie i rynek. W konsekwencji działań, TUgether rozpoczęło bliską współpracę z Ministerstwem Rozwoju, tworząc tym samym Sztab Kryzysowy przy Ministerstwie Rozwoju, który pomagał w tworzeniu wytycznych oraz projektów pomocowych dla branży.

Jest mi niezmiernie miło, że Polska Branża Eventowa została doceniona i w tak dużym składzie nominowana w europejskim konkursie, zwłaszcza, że prawie wszyscy nominowani razem pracują od pół roku na rzecz naszej branży. Walczymy o przetrwanie branży, bo jesteśmy jej pasjonatami. A miłe wiadomości na pewno są nam potrzebne do dalszej intensywnej pracy na rzecz odbudowy rynku. Dziękujemy nominującym i całej branży za wsparcie w tym trudnym czasie.

Olga Krzemińska – Zasadzka, CEO agencji Power, Prezes Zarządu SOIT

Znalezienie się wśród nominowanych osób aż 11 osób z naszego kraju, to nie jest tylko dowód na wysoki poziom osobowości jakie mamy w naszej branży tylko bardziej ukazanie znaczenia naszego kraju oraz całego rejonu CEE w globalnym rynku event marketingowym. Może zatem nasze firmy i agencje powinny coraz mocniej myśleć o ekspansji na inne kraje.

Bartosz Bieszyński, koordynator Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń (TUgether)

To ogromne wyróżnienie dla całej naszej branży MICE, a także dla wszystkich osób zaangażowanych w projekt #TUgether. Wykonana została przeogromna praca w ramach Sztabu Kryzysowego, która jak widać została zauważona w całej Europie. Szkoda, że te nominacje są w czasach Covid-19,  z drugiej strony są one nam bardzo potrzebne. Każdy gest w stronę branży jest nam teraz niezmiernie potrzebny – miło widzieć, że nie jestesmy jednak sami w tej ekstremalnie trudnej sytuacji.

Mariusz Nowak, CEO agencji Ministry of Creativity, członek zarządu Klubu Agencji Eventowych SAR

Przez ostatnie pół roku stworzyliśmy świadomość istnienia przemysłu spotkań wśród opinii publicznej i strony rządowej. Odpowiadamy za setki tysięcy miejsc pracy i kilka procent PKB, o czym do tej pory nikt, w tym my sami, nie zdawał sobie sprawy. Mówimy jednym głosem, pracujemy z rządem jako strona społeczna, RPSiW zaczyna pełnić rolę samorządu branżowego. Przed nami skomplikowany czasy odbudowy. Fakt docenienia tylu zaangażowanych członków naszej rady dodaje dodatkowej energii. Cieszą mnie te nominacje, ponieważ są potwierdzeniem wysokich kompetencji naszego zespołu.

Łukasz Adamowicz, Wiceprezes Grupy BFC, Wiceprezes Zarządu SOIT

Na liście znalazło się aż 11 Polaków. 

Na wybranych kandydatów można głosować do 28 sierpnia na stronie Eventex.

Wyniki zostaną ogłoszone na początku września.


Źródło: informacja prasowa SAR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Powołanie Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń

W dniu 21 lipca 2020 w siedzibie Pracodawców RP nastąpiło historyczne powołanie Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń, składającej się z przedstawicieli 18 organizacji reprezentujących ponad 500 polskich przedsiębiorców, realizujących zarówno mniejsze projekty (np. szkolenia, spotkanie firmowe), jak i też kreujące takie przedsięwzięcia, jak m.in.: Europejski Kongres Gospodarczy, IMPACT, targi MSPO, czy festiwal Open’er.

Pandemia zdrowotna i gospodarcza uderzyła w to, co jest podstawą działalności w branży MICE, czyli w bezpośrednie kontakty międzyludzkie. Nowoczesny i prężny sektor gospodarki został z dnia na dzień całkowicie zamrożony. To kataklizm, którego żadna inna branża nie doświadczyła. Dlatego reakcja musi być tak samo szybka i zdecydowana. Powstanie Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń to pierwszy krok. Głos branży będzie głośniejszy i skuteczniejszy. Kolejne działania to dostosowanie pomocy publicznej do wyjątkowej sytuacji przemysłu spotkań. Musi on przetrwać kryzys, otrzymać czas na ponowne uruchomienie oraz przystosowanie do nowych warunków.

Andrzej Malinowski, Prezydent Pracodawców RP 

Przemysł spotkań i wydarzeń stanowi łącznie blisko 15 proc. polskiego PKB (hotele, rozrywka, transport autokarowy, targi, grupowa i indywidualna turystyka przyjazdowa i wyjazdowa, MICE) i zatrudnia, łącznie z dostawcami i partnerami, ok. 1,5 mln osób. – Od połowy lutego br. nasze środowisko notuje średni spadek sprzedaży w granicach 80 – 95 proc., w zależności od sektora. Brak długoterminowych i strategicznych rozwiązań oznacza nie tylko bankructwa i zwolnienia, to przede wszystkim zagrożenie dla nowoczesnej i zrównoważonej gospodarki naszego kraju.

Bartosz Bieszyński, Koordynator Sztabu Kryzysowego Branży MICE

W Radzie Przemysłu Spotkań i Wydarzeń chcemy komunikować się między sektorami branży MICE oraz z rządem, a także dbać nie tylko o przetrwanie, ale też o przyszłość.

Łukasz Adamowicz, Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel

Reprezentanci Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń postawili sobie za cel obronę i odrodzenie branży, poprzez mocny głos w dyskursie na szczeblu rządowym. Rada będzie dążyć m.in. do:

  • stworzenia platformy współpracy i wymiany informacji pomiędzy organizacjami tworzącymi szeroko rozumiany przemysł spotkań i wydarzeń;
  • stałego monitoringu stanu kondycji branży (badania, ankiety itd.);
  • stworzenia ciała reprezentującego interesy branży wobec administracji państwowej;
  • budowania świadomości znaczenia branży wśród państwowych decydentów, jak i też opinii publicznej;
  • tworzenia i przedstawiania propozycji w ramach wykorzystania EU Recovery Fund;
    współpracy z najważniejszymi instytucjami społecznymi.

Współpraca branży MICE daje nam widoczność w mediach i możliwości dotarcia do rządu, których nie mielibyśmy działając w pojedynkę, tym bardziej, że nasz sektor to system naczyń połączonych.

Grażyna Grabowska, Prezes Targów w Krakowie i Wiceprezes Polskiej Izby Przemysłu Targowego

Pandemia koronawirusa pokazała, jak mocno powiązane są różne sektory branży MICE. Siłą polskiej gospodarki jest jej zrównoważony charakter – powinniśmy podkreślać nasz wkład w tworzenie PKB. Bez spotkań i wydarzeń wiele polskich miast – choćby Warszawa, Kraków, Poznań, czy Trójmiasto – wygląda zupełnie inaczej, a to przekłada się też na sytuację gospodarczą.

Mikołaj Ziółkowski, Prezes Stowarzyszenia Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych

Mamy wiele do zrobienia, a na pewno będzie to łatwiejsze, jeśli będziemy działać razem. Marcin Mączyński, Sekretarz Generalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego

Tego typu działanie jest koniecznie, ponieważ szeroko rozumiany przemysł spotkań, wydarzeń, rozrywki
i czasu wolnego jest tą częścią polskiej jak i globalnej gospodarki, która jako pierwsza „zatrzymała się”
z powodu szerzącej się pandemii SARS-CoV-2. Kluczowe postulaty Rady to utrzymanie i rozwinięcie dodatkowych form wsparcia dla przemysłu, takich jak:

  • pobudzenie popytu;
  • dodatkowe bezpośrednie wsparcie finansowe;
  • dodatkowe bezpośrednie wsparcie dot. kosztów pracy;
  • dodatkowe bezpośrednie wsparcie dot. promocji Polski jako destynacji indywidualnej, grupowej
    i biznesowej;
  • uelastycznienie zaleceń i wytycznych dot. organizacji wydarzeń i spotkań.

Skład Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń:

  1. Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel SOIT
  2. Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR
  3. Klub Agencji Eventowych SAR
  4. Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce – SKKP
  5. Stowarzyszenie Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych SOIAR
  6. Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego IGHP
  7. Polska Izba Techniki Estradowej PITE
  8. Polskie Stowarzyszenie Rozwoju Infrastruktury Sportu i Rekreacji IAKS Polska
  9. Zrzeszenie Agentów IATA w Polsce
  10. SITE Poland – Society for Incentive Travel Excellence – Chapter Poland
  11. Stowarzyszenie Branży Eventowej SBE
  12. Polska Izba Przemysłu Targowego PIPT
  13. Harmony Polish Hotels
  14. Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych PSPA
  15. Izba Gospodarcza Menedżerów Artystów Polskich IGMAP
  16. Fundacja FOH
  17. Future for MICE
  18. Meeting Professional International Poland Chapter MPI

członkowie Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń


Źródło: Informacja prasowa Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF