...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

W tym tygodniu w esporcie: Puki Style, Honoris, Red Bull, Orlen, Oponeo, Devils.one, Astralis, Le Mans, Blast, Rainbow Six

Moda na esport trwa! Puki Style w rankingu popularnosci deklasuje Roberta Lewandowskiego, a Red Bull zostaje sponsorem nowej organizacji Neo i Taza. Orlen i Oponeo z kolejnymi aktywacjami, a wszystkie rozgrywki i turnieje trwają w najlepsze!

Przeglad wydarzen esport ESE

Puki Style popularniejszym sportowcem niż Robert Lewandowski!

puki lewy
Fot. TVP Sport

Nie milknie echo wielkiego sukcesu K1CK esports, które zajęło drugie miejsce na EU Masters. Czołowy zawodnik drużyny – Łukasz 'Puki Style’ Zygmunciak, w plebiscycie na ulubionego sportowca zdeklasował Roberta Lewandowskiego. W półfinałowym starciu plebiscytu organizowanego przez TVP Sport zdobył aż 82% głosów poparcia. Dla wielu fanów sportów tradycyjnego to ogromny szok. Czy to już zmiana pokoleniowa? Na pewno nie powinniśmy obawiać się esportu i powoli się z nim oswajajmy. Wygląda na to,  że będzie odgrywał coraz istotniejsza rolę.

Legendy Counter-Strike zakładają HONORIS. Red Bull sponsorem

Honoris
Fot. Honoris

Dwóch legendarnych zawodników i wielokrotnych zdobywców trofeów w grze Counter-Strike stworzyło nową organizacje. Filip 'Neo’ Kubski oraz Wiktor 'Taz’ Wojtas połączyli siły i powołali Honoris. Pierwszym sponsorem organizacji została marka Red Bull. Honoris będzie posiadało dywizje Counter-Strike i ma aspiracje dołączyć do najlepszych drużyn na świecie.

Orlen Stay & Play – włącz się do gry

Orlen stay and play
Fot. Orlen

Orlen z kolejnym projektem skierowanym do świata esportu. Wystartowała akcjach Stay&Play w ramach której przeprowadzane będą rozgrywki w grach Assetto Corsa oraz Rocket League. W rozgrywkach udział weźmie ponad 40 członków Orlen Team oraz Grupy Sportowej Orlen.

Oponeo poprzez simaracing wchodzi w świat esportu!

Oponeo jest kolejną marką, która zostaje sponsorem simracingu!  Działania z tradycyjnego motorsportu przenosi do digital motorsportu. Oponeo zostało tytularnym sponsorem Oponeo Rallycross Challenge, które będą rozgrywane w ramach Mistrzostw Polski Digital Motorsport. Poza partnerstwem tytularnym, marka będzie widoczna na obrandowanych samochodach wewnątrz wirtualnej rozgrywki.

Devils.one rekrutuje młode talenty w projekcie Adepci Summoner’s Rift

devils.one
Fot. Devils.one

Czołowa polska organizacja sportów elektronicznych oraz lider w dziedzinie esportowego scoutingu — devils.one, rozpoczyna akcję Adepci Summoner’s Rift skierowaną do młodych, aspirujących graczy League of Legends w wieku 13-16 lat. Zapisy do turnieju właśnie ruszyły i potrwają do 26 maja. To szansa dla tych, którzy grając w domowym zaciszu, marzyli o byciu profesjonalnym zawodnikiem. Fundatorem nagrody głównej jest Riot Games, twórca gry League of Legends, dzięki któremu 10 zawodników weźmie udział w tygodniowym Esports Skills Camp, podczas którego uczestnicy pod czujnym okiem trenerów szlifować będą swoje umiejętności

Paczka zagrała i zebrała ponad 300 tysięcy złotych

331 tysięcy złotych zebrało łącznie 80 streamerów grających w gry w czasie ostatniego weekendu. Kwota zostanie przeznaczona na zakup komputerów dla dzieci wykluczonych cyfrowo. Planem był zakup 50ciu urządzeń, ale jest szansa że liczba ta znacznie się powiększy. Pisaliśmy o tym pod koniec zeszłego tygodnia.

Rainbow Six Polish Masters na antenie Polsat Games

Fot. Ubisoft

Rainbow Six Polish Masters, największe rozgrywki Rainbow Six Siege w Polsce transmitowane będą w telewizji na antenie Polsat Games. W walce o mistrzowski tytuł i nagrody z puli wynoszącej 60 000 złotych zobaczymy osiem drużyn. Rainbow Six Polish Masters to oficjalne rozgrywki Ubisoft Polska o randze Mistrzostw Polski, które są kontynuacją Rainbow Six Masters League. Do turnieju przystąpią najlepsi zawodnicy w kraju, reprezentujący sześć zaproszonych organizacji i dwie, które awans uzyskały poprzez kwalifikacje. Wśród uczestników znaleźli się: AVEZ Esport, Izako Boars, Actina PACT, PRIDE, Invicta Gaming, Teetres SLAVGENT, .PS4 oraz Hummingbirds.

Astralis wygrywa europejskie ESL One Road to Rio

W miniony weekend zakończył się prestiżowy turniej ESL One Road to Rio w grze Counter-Strike, który znajduje się cyklem kwalifikacyjnym do CS:GO Major. Bezkonkurencyjna okazała się duńska drużyna Astralis, która w wielkim finale pokonała G2 Esports. Polskie drużyny nie zakwalifikowały się do tych rozgrywek.

Restrukturyzacja Starcraft II i Warcraft III ESL Pro Tour

Rozgrywki StarCraft® II & Warcraft® III przenoszą się do internetu i zakończą się finałami
Masters Championship w 2021 roku. Rozgrywki rozszerzono o dodatkowe 75 dni w porównaniu do oryginalnego harmonogramu z czterema turniejami na żywo. ESL Pro Tour będzie miał w tym roku trzy sezony i rozgrywany będzie w całości przez internet. Po zmianach w ESL Pro Tour ilość transmitowanych treści wzrośnie niemalże czterokrotnie. Jest to zgodne ze zmianami również w kalendarzach innych gier, co jest konsekwencją przenoszenia się turniejów do online.

24 godzinny wirtualny wyścig Le Mans zamiast tradycyjnego

Le Mans
Fot. Swipe Right

ACO i FIA WEC ogłosiły, że w oryginalnej dacie 13-14 czerwca sławny 24 godzinny wyscig Le Mans odbędzie się w formule wirtualnej. Profesjonalne zespoły wystawią czteroosobowe zespoły składające się z dwóch profesjonalnych zawodników tradycyjnego motorsportu i dwóch profesjonalnych simracerów. Ich areną zmagań będzie gra rFactor 2. Oryginalny Le Mans został przełożony na 19-20 września 2020.

Blast pozyskuje 12.5 miliona euro dofinansowania

Jeden z wiodących organizatorów turniejów esportowych na świecie – Blast, zebrał 12.5 miliona euro dofinansowania, które posłużą na przyśpieszenie dalszego wzrostu organizacji. W planach są kolejne projekty. W ostatnim czasie Blast zaistniał również w Polsce, poprzez projekt Blast Rising, realizowany wspólnie z Fantasyexpo.

PlayStation 4 osiągnęło pułap 110 milionów sprzedanych konsol

W oczekiwaniu na premiery konsol nowej generacji takich jak PlayStation 5, Sony publikuje wyniki sprzedaży jej obecnej konsoli, czwartej generacji, która osiągnęła poziom 110 milionów sprzedanych sztuk. Dla porównania PlayStation 3 sprzedało się w liczbie 87,4 mln sztuk, PS2 – 155 mln, PS1 – 102,5mln.

Tydzień temu pisaliśmy o K1CK Neosurf, EU Masters, Alior Banku, Śląsku Wrocław, czy Esport Pro Tour

W tym tygodniu w esporcie: K1CK Neosurf, EU Masters, Alior Bank, Śląsk Wrocław, Esport Pro Tour

Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.

Jarosław Śmietana

League of Legends i Counter Strike najbardziej wpływowymi grami pierwszego kwartału 2020

Top games

Zgodnie z badaniem The Esport Observer, najbardziej wpływowymi grami PC w pierwszym kwartale 2020 roku było League of Legends i Counter-Strike. Kolejne miejsca zajęła DOTA 2, Rainbow Six Siege, Fortnite i Call of Duty Modern Warfare.

Możemy więc wyróżnić trzy tiery gier esportowych. W pierwszym znajdzie się CS:GO, LOL, DOTA2 i Rainbow Six. W drugim Fortnite, Call of Duty Modern Warfare, PUBG, Rocket League, Hearthstone, Starcraft i Magic the gathering. W trzecim natomiast FIFA20, Overwatch, Warcraft 3, czy World of Warcraft.

Ranking jest świetnym przykładem siły poszczególnych gier w globalnej perspektywie i na pewno warto zwrócić na niego uwagę w kontekście akcji marketingowych, czy inwestycji w esporcie.

TEO POPULAR GENRES
Graph. The Esports Observer

Portal The Esport Observer, przy wsparciu analitycznym Newzoo, kolejny raz przygotował ranking najbardziej wpływowych produkcji z rynku gier komputerowych. 

Aby ułatwić zrozumienie rankingu, należy najpierw przybliżyć kryteria, które były brane pod uwagę w jego tworzeniu, z zaznaczeniem ich procentowej wagi:

  • 30% – miesięczna liczba aktywnych użytkowników gry
  • 25% – pula nagród w turniejach esportowych opartych na danym tytule
  • 20% – liczba godzin spędzonych przez widownię na oglądaniu rozgrywek esportowych
  • 15% – liczba godzin spędzonych przez widownię na oglądaniu streamów z danego tytułu
  • 5% – liczba jednocześnie trwających streamów
  • 5% – liczba turniejów opartych na danym tytule.
TEO most impactful games Q1 2020
Graph. The Esports Observer

League of Legends – legendy nie umierają

Niezmiennie od drugiego kwartału 2019, League of Legends obejmuje pierwszą pozycję tego rankingu. Pozycję, która mogła wydawać się zagrożona. W wyniku wybuchu pandemii COVID-19, rozgrywki kluczowych regionów zostały zawieszone na czas niezbędny do zadbania o zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich zaangażowanych przy ich produkcji osób. W przypadku jednej z lig, chińskiego LPL, było to aż 6 tygodni, a biorąc pod uwagę transmisję w języku angielskim – 7 tygodni (dla porównania jednak, liga europejska zanotowała tylko tygodniową przerwę). League of Legends mimo to obroniło pierwszą lokatę, trzykrotnie przewyższając liczbą graczy srebrnego medalistę rankingu, a także zajmując pierwsze miejsce pod względem oglądalności na platformie Twitch w pierwszym kwartale 2020 roku.

Counter-Strike – Pusty stadion, pełny czat

Mocne otwarcie roku dla Counter Strike: Global Offensive zapewnił turniej z serii BLAST Premier, którego rozgrywki miały miejsce na przełomie stycznia i lutego. Koniec tego miesiąca przyniósł za to smutne wieści dla fanów CSa. Jeden z najbardziej kultowych turniejów związanych z tym tytułem, IEM Katowice, został zamknięty dla publiczności i rozgrywał się przy pustych trybunach. Widownia zjednoczyła się jednak przed ekranami – podczas finału turnieju, trzy największe transmisje oglądało jednocześnie nawet 745.6 tysiąca widzów. Wyniki przełożyły się na utrzymanie drugiej lokaty w rankingu – drugi kwartał z rzędu.

DOTA 2 – Valve po raz drugi

Swoją pozycję w rankingu utrzymała też inna produkcja Valve – Dota 2. Pomimo stosunkowo małej ilości graczy, gra słynąca z rekordowych puli nagród wygenerowała 4.88 miliona obejrzanych godzin angielskiej transmisji i aż 5.48 miliona godzin na rosyjskiej transmisji styczniowego Majora spod szyldu DreamLeague. Ze względu na sytuację związaną z COVID-19, odwołany został zaplanowany na marzec ESL One Los Angeles, także posiadający rangę Majora. 

Rainbow Six – “Szóstka” z ósmego na czwarte

Skok o cztery pozycje w stosunku do poprzedniego kwartału zanotował Rainbow Six: Siege. Six Invitational 2020, który miał miejsce w Montrealu w połowie lutego, zanotował najwyższą pulę nagród ze wszystkich turniejów na przestrzeni tego kwartału – 3 miliony dolarów. Ponownie pobił też wynik oglądalności poprzedniego turnieju z tej serii o ponad 2 miliony godzin na platformie Twitch, osiągając wynik 5.37 miliona. Stale rośnie także liczba graczy wybierających ten tytuł.

Fortnite, Call of Duty, PUBG – Strzelanki, strzelanki, strzelanki

Po spadku o 3 pozycje w ostatnim kwartale ubiegłego roku, Fortnite utrzymał piąte miejsce w rankingu, głównie za sprawą oddanej społeczności graczy i publiczności na platformie Twitch. 

Na szóstą pozycję, po skoku aż o 7 oczek od poprzedniego kwartału, wszedł Call of Duty: Modern Warfare z nowo-utworzoną Call of Duty League i czwartą największą bazą graczy spośród wymienionych w rankingu tytułów.

Po chwilowym skoku z 8. na 4. miejsce w poprzednim kwartale (głównie za sprawą turnieju PUBG Global Championship 2019), PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS ponownie zaliczył spadek, tym razem kończąc kwartał na 7. miejscu.

Druga połowa stawki

Ósme miejsce, dzięki turniejom 9. sezonu Rocket League Championship Series oraz Rocket League Spring Series przypadło oczywiście produkcji Psyonix – Rocket League. Zaraz za nią, na 9. miejscu, uplasował się Hearthstone, dla którego jednak jest to okres posuchy pod względem większych turniejów. Pierwszą dziesiątkę zamyka StarCraft II, którego Mistrzostwa Świata, rozgrywane w Katowicach podczas IEM, zanotowały 1.14 miliona obejrzanych godzin na oficjalnej transmisji. Mające miejsce w lutym Magic World Championship, czyli Mistrzostwa Świata w Magic: The Gathering Arena, były oglądane przez 1.49 miliona godzin, dając tytułowi 11. lokatę w rankingu.

Miejsce 12. drugi kwartał z rzędu (i drugi od debiutu w rankingu) przypadło FIFA 20, między innymi za sprawą turniejów rozgrywanych w tym czasie. Prawie całkowity brak turniejów spowodował natomiast spadek Overwatcha o trzy oczka – na 13. lokatę – w porównaniu do poprzedniego kwartału. Ranking na miejscach 14. i 15. zamykają produkcje ze stajni Activision Blizzard – Warcraft III oraz World of Warcraft z pojedynczymi eventami i mniejszymi turniejami.

W celu uzupełnienia wiedzy, prezentujemy podsumowania ostatnich wydarzeń w esporcie.

 


Autorka: 

Agnieszka Skuza

Agnieszka Skuza – karierę powiązaną ze światem gier rozpoczęła trzyletnią pracą w środowisku gamedevowym, od blisko dwóch lat działa w esporcie. Pełniła funkcje związane z managementem, marketingiem i social mediami, między innymi w Illuminar Gaming oraz AGO Esports. Absolwentka Farmacji na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, prywatnie fanka gatunku RPG.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jakie gatunki gier zyskują na popularności w obliczu kryzysu?

Playing video games

Pandemia spadła na świat jak grom z jasnego nieba. Początkowo odrobinę bagatelizowana, szybko zmusiła miliony ludzi do pozostania w domach. Naturalną konsekwencją był wzrost zainteresowania aktywnościami, które mogą wypełnić długie dni spędzane w izolacji.

Gaming

Łamane są kolejne rekordy jednocześnie oglądających transmisje użytkowników na platformach streamingowych czy ilości godzin spędzanych w grach. Zarówno mający więcej czasu na ulubione hobby regularni gracze, jak i znudzeni i poszukujący nowych zajęć użytkownicy zwrócili się ku gamingowi. Jakie gatunki są w stanie przyciągać do siebie te rekordowe liczby nowych i powracających graczy? Dlaczego?

Strzelanki

Strzelanki statystyki
Wykres: Newzoo 2020, newzoo.com/pro

Według danych zebranych przez Newzoo, w marcu 2020 strzelanki stanowiły aż 46% rynku gier wybieranych przez użytkowników, przy względnym wzroście popularności o 40% od grudnia 2019, co zobrazowane jest na poniższym wykresie. Oczywistym powodem napływu dużej liczby graczy jest większa ilość czasu, którą mogą poświęcić na tę formę aktywności. W ankiecie Newzoo, przeprowadzonej wśród graczy w wieku od 10 do 30 lat w Stanach Zjednoczonych, Japonii i we Włoszech, aż 46% zapytanych, dlaczego poświęcają więcej czasu na gry wskazało ten powód, z czego aż 95% przyznało, że jest to bezpośredni skutek pandemii. Przy znacznym wzroście popularności gatunku spowodowanym społeczną izolacją, nie można pominąć także innych czynników. Na analizowany okres przypadła między innymi aktualizacja gry Escape from Tarkov, która przyciągnęła do siebie wielu nowych graczy. Rainbow Six: Siege zanotował wyraźny napływ graczy z Chin. Do bardzo popularnej franczyzy Call of Duty: Modern Warfare dodany został tryb Battle Royale – Warzone, który także wzbudził duży entuzjazm i zainteresowanie użytkowników. Warto dodać, że w kwietniu oczom publiczności ukazała się zamknięta beta nowej strzelanki Riot Games – Valorant, która pobiła rekord godzin obejrzanych w ciągu jednego dnia na platformie Twitch z oszałamiającym wynikiem 1.7 miliona.

Gry przygodowe

Pozbawienie dużej grupy ludzi możliwości codziennych interakcji społecznych zwróciło ich uwagę na gry pozwalające odkrywać i tworzyć inny, wirtualny świat. Od grudnia do marca, względny wzrost popularności tego gatunku wśród graczy osiągnął 11%. Niekwestionowanym królem tego gatunku jest produkcja firmy Microsoft, Minecraft. Niezmiennie przewija się on w top 5 rankingu popularności wszystkich gier komputerowych w analizowanym okresie, notując wzrost udziału w rynku przygodówek od 36% w grudniu do 44% w marcu. Warto zaznaczyć, iż na 25 kwietnia w świecie Minecrafta planowany był wirtualny festiwal muzyczny Block by Blockwest, który miał na celu zebranie środków na walkę z koronawirusem. Udział potwierdziły między innymi grupy Massive Attack oraz Against the Current. Popularność eventu przerosła oczekiwania organizatora – serwery nie poradziły sobie z ilością użytkowników, przez co festiwal został przełożony na początek maja. Podobne wydarzenia muzyczne miały miejsce na serwerach Fortnite.

Gry wyścigowe

iRacing statistics
Wykres: Newzoo 2020, newzoo.com/pro

Wybuch epidemii koronawirusa wstrzymał rozpoczęcie sezonu Formuły 1. Pomysłem organizatora na podtrzymanie emocji towarzyszącej rywalizacji było przeprowadzenie wirtualnych Grand Prix z udziałem zarówno obecnych i byłych kierowców serii, jak i celebrytów związanych ze światem racingu. Podczas transmisji jednego z wyścigów, na kanale Lando Norrisa jego zmagania obserwowało około 55 tysięcy osób. Fani sportu zwrócili się masowo w kierunku symulatorów – zarówno pod względem grania, jak i oglądalności. W okresie między lutym a kwietniem tego roku, jeden z tytułów – iRacing – zanotował względny wzrost liczby obejrzanych godzin na platformach Twitch i Youtube aż o 117%.

Gry towarzyskie

Łatwość obsługi i możliwość wirtualnego spędzania czasu ze znajomymi zachęcają użytkowników do wyboru tego gatunku. Niektóre tytuły są wręcz przeniesioną na platformę elektroniczną wersjami powszechnie znanych karcianek czy planszówek, takich jak Uno!, które zanotowało skok na 6. pozycję rankingu pobrań na iOS w marcu z poprzedniego, 49. miejsca. Komputerowa wersja tej gry także zanotowała skok popularności, zarówno w zakresie pobrań, jak i oglądalności na platformach streamingowych. Analiza danych z raportu Newzoo zwraca uwagę na kierunki, w których warto jest szukać nowych szans na ekspozycję marek w grupie docelowej, jaką są gracze, zarówno w kwestii organizacji turniejów wokół konkretnych tytułów, jak i współpracy ze streamerami skupiającymi się na tych gatunkach.

W ostatnim Esportowym podsumowaniu wydarzeń pisaliśmy o rekordowym koncercie w Fortnite, starcie platformy Popdog, czy nowych platformach od ESL i Fantasyexpo.

 


Autorka: 

Agnieszka Skuza

Agnieszka Skuza – karierę powiązaną ze światem gier rozpoczęła trzyletnią pracą w środowisku gamedevowym, od blisko dwóch lat działa w esporcie. Pełniła funkcje związane z managementem, marketingiem i social mediami, między innymi w Illuminar Gaming oraz AGO Esports. Absolwentka Farmacji na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, prywatnie fanka gatunku RPG.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF